eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
720 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
7.1هزار ویدیو
728 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰؛ آداب مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب 🔅پرهیز از خواندن روضه های دروغ 🔺سعی کنید در تبیین، مطلقاً به دست فراموشی سپرده نشود. اتقان خیلی مهم است. گاهی اوقات انسان خیال میکند برای شیرین کردن یک قضیه در چشم مخاطبین، باید آن را با پیرایه‌ها و اغراقهائی بیامیزد؛ بعد که از یک افق بالاتری نگاه میکند، می بیند نه، این پیرایه‌ها - چون مصنوع ما بود - نه فقط بر ارزش آن عنصر حقیقی نیفزود، بلکه گاهی از آن کاست. اتقان را در نظر بگیرید و روایت را قرار بدهید؛ نگذارید روضه‌خوانی برای شهدا، به سرنوشت برای سیدالشهداء (علیه الصّلاة و السّلام) - در دوره‌هائی - دچار بشود. همان چیزی که هست را بیان کنید؛ منتها . ما می خواهیم کمبودهای هنرمندی خودمان را در تبیین حوادث عاشورا، با اضافه کردن افزودنیهای غیرلازم پر کنیم؛ در حالی که نه، اگر ما بلد باشیم و ما هنرمند باشیم، هیچ افزودنیای لازم نیست. (بیانات در دیدار مسئولان مؤسسه روایت سیره شهدا 14/04/1389) رسالت مداحان؛ پرهیز از خواندن روضه های دروغ یک شاخصه از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 سبک زندگی غلط، ریشه در فرهنگ غلط حاکم بر اذهان دارد | پادکست 🔺اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است. فرهنگ حاکم بر ذهن‌ها است که در عمل این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجملاتی و اشرافیگری، این‌ها غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اذان، استثناء است، بلند گفتن اذان اشکالی ندارد🔸 موذن‌ها را تشویق کنید. مساجدی که به نحو متعارف صدای اذان را بلند می‌کنند، تشویق کنید. یکی دو تا مریض را بهانه نکنید. اذان استثناء است. در صدر اسلام هم مریض بود، اما اذان استثناء بود. آن مساجدی که هنگام اذان صبح باز هستند، اینها از شهرها دفع بلا می‌کنند. آن امام جماعت‌هایی که نماز صبح را اقامه می‌کنند، اینها به جامعه خدمت می‌کنند. گاهی خداوند به‌خاطر همین‌ها دفع بلا می‌کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
🔰بدان ایدک الله (17) یک: هدایت دین کارهای یک روحانی برای هدایت دینی الف: هدایت و تبیین اندیشه دینی
🔰بدان ایدک الله (18) 🔅ب: هدایت عملی مردم به ظواهر دینی 🔺یک قسمت، مردم است به عبادات، به ؛ این‌هم یک کار بسیار مهمی است؛ وادار کردن مردم به امر نماز، به رعایت نماز، به رعایت حرمت ماه رمضان، به رعایت امانت در پیوندها و ارتباطات اجتماعی، به رعایت مبارزه و مقابله با ظالم، با زورگویی؛ این‌ها حرف‌هایی است که ما باید به مردم بگوییم. 🔻این‌ها چیزهایی نیست که همه مردم بدانند؛ خیلی از روایات را، خیلی از آیات را، خیلی از مفاهیم دینی و معارف دینی را ماها بلدیم، اما عامه مردم بلد نیستند؛ حتی تحصیلات عالی هم دارند، اما نمی‌دانند؛ خب ما باید به آن‌ها برسانیم. ایرادی هم ندارد که آن‌ها بلد نیستند؛ بالاخره آن‌ها در یک رشته دیگری کار کرده‌اند. 🔺این کار ما است که به آن‌ها برسانیم این‌ها را به بهشان بگوییم؛ این‌هم یکی از بخش‌های است. صدق، امانت، پیوندهای اجتماعی سالم، تقوی و پاک‌دامنی، رواج معروف، ترک منکر، ؛ ما به‌عنوان روحانی و به‌عنوان عالم دینی، باید این‌ها را به مردم بگوییم؛ 🔻کار ما این است که یک وقت از طریق است، که از طریق اداره یک است، یک وقت از طریق اداره یک است، یک وقت از طریق حضور در است، یک وقت فرض کنید از طریق حضور در فلان است؛ از طرق مختلف؛ این‌ها را ما بایستی تبیین کنیم و به بیان و بیان کنیم. ؛ صفحه 13. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆نسخه پروژه ایران ۲۰۴۰ استنفورد برای حذف بانک مرکزی از فرآیند پیشرفت کشور- بخش نخست 🖋برشی از مقاله اقتصاد سیاسی بانکداری مرکزی ایران هرچند تاکنون قربانی شرایط تحمیلی IMF برای استقلال بانک مرکزی نشده، اما از نسخه استقلال در امان نبوده است. علاوه بر اینکه سال‌هاست تفکر نئولیبرال بر طبل استقلال بانک مرکزی می‌کوبد و در این جهت گفتمان‌سازی همه‌جانبه‌ای صورت داده، نهادهای غربی نیز از تدوین و تجویز نسخه برای این امر غافل نبوده‌اند. سال 2018 پروژه «ایران 2040» دانشگاه استنفورد که به‌دنبال «ترسیم آینده‌ای برای ایران» است، گزارشی تحت عنوان «بانکداری مرکزی در ایران» منتشر کرد و ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود بانک مرکزی، یک وضعیت مطلوب برای این نهاد پیشنهاد کرد که هم محتوایش و هم رخدادهای متعاقبش بسیار قابل توجه و تامل است. گزارش استنفورد ایران 2040، دو ایراد جدی به وضعیت فعلی بانک مرکزی ایران وارد می‌داند، یکی «تعهد به بانکداری بدون ربا» و دیگری «مستقل نبودن بانک مرکزی» از دولت: «ایران باید یک سری اصلاحات اساسی را در سطوح ساختار، حکمرانی و عملیات بانک مرکزی خود آغاز کند... بانک مرکزی ایران ابزارهای محدودی برای اجرای سیاست پولی موثر در اختیار دارد. علت اصلی این امر، فقدان بازار مالی توسعه یافته در این کشور و الزام بانک مرکزی برای فعالیت در چارچوب مالیه اسلامی است... سال 1983 قوانین بانکداری برای تبعیت از اصول بانکداری اسلامی اصلاح شد. مشخصه اساسی بانکداری اسلامی ممنوعیت ربا در تمامی اشکال و بنابراین محدودسازی استفاده از وجوه صرفا بر پایه شراکت در سود و زیان است. ایران تنها کشور دنیاست که عملیات بانکداری‌اش کاملا از اصول مالیه اسلامی تبعیت می‌کند. علاوه بر این، سیاست پولی بانک مرکزی ایران باید با برنامه پنج ساله توسعه و بودجه‌‌‌های سالیانه دولت سازگار باشد... اصول مالیه اسلامی رابطه قدرتمندی میان بخش مالی و بخش واقعی اقتصاد برقرار کرده است. همچنین، چارچوب مالیه اسلامی فضای پیچیده و بغرنجی برای استقراض دولت ایجاد کرده و این امر توسعه بازارهای مالی را سرکوب می کند»(Zahedi and Azadi, 2018). پروژه ایران 2040 استفنورد در ادامه استقلال بانک مرکزی را به عنوان یکی از اهداف اصلاحات بانک مرکزی در ایران ذکر می‌کند: « اعضای شورای پول و اعتبار که عالی ترین مقام تعیین سیاست پولی هستند، بر اساس جایگاه‌های حقوقی‌شان تعیین می شوند نه تخصص و شایستگی‌شان. هرچند هماهنگی میان دولت و شورای پول و اعتبار مزایایی دارد، اما حضور پررنگ مقامات دولتی در این شورا نه تنها استقلال بانک مرکزی را تضعیف کرده است، بلکه پیوسته موجب تضاد منافع شده است... مطالعات نشان می دهد که هرچه بانک مرکزی مستقل‌تر باشد، در کنترل تورم بهتر عمل می‌کند... تئوری و تجربه نشان می‌دهد که در کشورهای در حال پیشرفت مثل ایران، استقلال سیاسی بانک مرکزی، جزء مسلم موفقیت سیاست پولی است... به ویژه، پاسخ به این پرسش حیاتی است که سیاستمداران بتوانند رئیس کل بانک مرکزی را عزل کنند یا خیر. قانون باید تضمین کند که رئیس کل بانک مرکزی به دلیل انتخاب سیاسی عزل نشود. علاوه بر این، هیئت عالی بانک مرکزی باید جایگزین شورای فعلی پول و اعتبار به عنوان عالی تری مقام تصمیم گیری‌های پولی شود. اعضای این هیئت باید شایستگی‌های تخصصی داشته باشند، نه اینکه به سبب مسئولیتشان در دستگاه‌ها، عضو این هیئت شوند. دوره عضویتشان نیز باید طولانی‌تر از دوره‌های سیاسی متداول باشد تا بتوانند سیاست‌هایشان را بدون هیچ‌گونه تاثیرپذیری از بیرون تنظیم کنند». (Ibid) جالب اینجاست که دقیقا همین ادبیات از زبان برخی طراحان طرح «مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی» که کلیات آن به تصویب رسیده، تکرار شده است. آقای حسین‌زاده بحرینی می‌گوید: «اگر این طرح انجام شود یک ریل‌گذاری جدید و قاعده حکمرانی جدید خواهد بود که در آینده رئیس جمهوری می‌آید که نمی‌تواند کل شورای عالی پول و اعتبار را مطابق میل خود منصوب کند... استقلال بانک مرکزی را در اهداف دیده‌ایم و این استقلال باید از رئیس جمهور مستقر باشد. یعنی اگر طرح مجلس اجرا شود، رئیس جمهور کنونی شورای پول و اعتباری را مشخص می‌کند که این شورا برای رئیس جمهور بعدی تصمیم می‌گیرد و همه اعضای آن شورا متخصص هستند؛ یک هیات عالی جای شورای عالی پول و اعتبار را می‌گیرد که همه آنها متخصص و تمام وقت هستند که تمام همّ و غم و فکر آنها مسائل بانک مرکزی باشد. ضمن اینکه هیات عالی بانک مرکزی مستقل از رئیس جمهور مستقر خواهد بود». (حسین زاده بحرینی، 1400) (بخش دوم؛ بخش سوم) سید یاسر جبرئیلی
♨️مؤلفه‌هایی برای بازسازی انقلابی *رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند. به نظر می‌رسد یکی از سرفصل‌‌های مهم و راهبردی مطالبات رهبر انقلاب از دولت جدید و به‌تبع آن یکی از مأموریت‌های کلیدی و اساسی دولت آقای رئیسی، پرداختن توأم با عقلانیت به این موضوع مهم باشد. در این زمینه اما لازم است کارشناسان و دیگر بخش‌‌های کشور به‌صورت خردمندانه و مستمر دولت را در این زمینه یاری رسانند. 👈 نکات تحلیلی 1️⃣ شفافیت: در مقطع کنونی از انقلاب، شفافیت نه یک انتخاب که یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. متأسفانه مطالبات رهبر انقلاب در تاریخ 23 مهرماه 97 که در ابتدای درس خارج فقه خود درباره شفافیت مطرح کردند، چندان در عمل موردتوجه واقع نشده است. دراین‌باره به‌هیچ‌وجه از مجلس کنونی که داعیه انقلابی‌‌گری دارد، انتظار نبود که طرح شفافیت رأی نیاورد و این مقدار زمان در نوبت بازگشت مجدد به صحن باشد. در کنار تصحیح خطای مجلس، دولت جدید باید به‌غیراز مواردی که مرتبط با امنیت ملی کشور است، شفافیت را از خود شروع کند. 2️⃣ تأمل در روش‌ها و ابزارهای اداره کشور: امروز روش‌های اعمال‌شده در بخش‌های مختلف، به خاطر پیچیدگی‌ها و دست‌وپا گیر بودن آن، به بروکراسی ناکارآمد تعبیر می‌‌شود. نظام اداری امری است که کشور به آن نیاز دارد، اما سیستم اداری باید تسیهل‌‌گر باشد و نه مانع امور. این موانع اداری در حوزه کسب‌وکار و فعالیت‌‌های اقتصادی ضررهای متعدی به همراه داشته است. 3️⃣ سرمایه اجتماعی و اعتماد: رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست با دولت سیزدهم تأکید کردند که اعتماد مردم به دولت آسیب دیده است و این مسئله باید ترمیم شود. دراین‌باره لازم است مجموعه‌‌ای از اقدامات صحیح طراحی و عاقلانه اجرا شود. 4️⃣ سیاست داخلی و نقش دولت: دولت سیزدهم با در نظر گرفتن تجربیات تلخ دولت‌‌های گذشته، خود نباید بخشی از مسائل جاری جامعه باشد و بر طبل اختلافات بدمد و عرصه کنشگری احزاب و گروه‌‌های سیاسی و نقدهای منتقدین را ببندد. دراین‌باره دولت به معنای حقیقی باید آستانه صبر را حداکثری افزایش دهد و روش مدارا را در سیاست داخلی و با نیروهای سیاسی در پیش گیرد. 5️⃣ مقابله با فساد در قوه مجریه: ستیز با فساد و مفسدین در مرحله وقوع، یک ضرورت قطعی است و نباید با تراکم پرونده‌ها در قوه قضائیه، کار برخورد با فساد را دشوار کرد. دراین‌باره نیز می‌بایست دولت با استقرار سامانه شفافیت و انتخاب مدیران پاک دست، اقداماتی اساسی ترتیب دهد. ✍️ عزیز غضنفری