1036263171_-215005.mp3
7.53M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه
استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه
جلسه: شصت و هفت ۱۳۹۹/۷/۷
زمان : ۱۶ دقیقه
هدایت شده از Momeni مومنی
جلسه۷۰انعام.mp3
3.99M
وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ ۚ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ ۚ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَن يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا ۗ وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۗ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ(انعام/80)
👌جلسه هفتادم🌺 تفسیر سوره مبارکه انعام🌺
🎤موضوع سخن: احتجاج های باطل مشرکان پاسخهای متقن حضرت ابراهیم(ع)
هدایت شده از ندای تهذیب
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan-64k.mp3
3.9M
#سه_شنبه_های_تربیتی
موضوع:راه تسهیل انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان
استاد: پناهیان
حدیث شریفی است در من لایحضره الفقیه، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نقل شده. میفرماید فرزندتان به سه سالگی که رسید به او لااله الا الله یاد بدهید.
سوال مجری: یعنی چی لااله الّا الله یاد بدهید؟
حاج آقا: مفهوم لااله الّا الله. پس ما بچه که سه ساله شد، با ذکر لااله الّا الله آشنا میشود. با مفهومی به نام خدا آشنا میشود. حتی به اندازۀ تکرار زبانی آن. بچه اسباببازی را میشناسد، پدر و مادر را میشناسد، و خواهر و برادر را میشناسد، دیگرانی را هم میشناسد به عنوان دیگران در سه سالگی. حالا آنجا باید با نام خدا آشنا بشود. آن هم به شیوۀ ذکر لااله الّا الله، نه با اذکار دیگری مثل الله اکبر، الله رحمن، نمیدانم خیلی از کلمات دیگر.
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 23
موضوع: طلبه کارآمد/ قسمت اول/ کارآمدی در فهم دین و تشخیص بدعت از سنت
این پرسش، اینک به صورتی طبیعی پیش روی ماست که طلبه برای انجام مسئولیت صنفی خود چه تواناییهایی باید کسب کند و در چه موضوعاتی باید کارآمد باشد؟ حوزة تأثیر طلبه چگونه گسترش مییابد و طلبگی طلبه چگونه پر ثمرتر میشود؟ بیشک به دست آوردن مهارتهایی که مربوط به تعریف طلبه و هویت صنفی اوست، برای طلبه لازم است اما سایر تواناییها و مهارتها برای طلبه تنها یک فضیلت به شمار میرود و ضروری نیست.
1.. کارآمدی در فهم دین و تشخیص بدعت از سنت
یکی از مهمترین مهارتهایی که یک طلبه باید به دست آورد، هنر فهم آموزههای دینی است. «تفقه» مقوّم هویت روحانی و از ذاتیات شخصیت صنفی اوست و اگر حد نصاب دینشناسی و آگاهی از معارف اسلام در کسی نباشد، اطلاق «روحانی» بر او مَجاز یا دروغ است!
این ویژگی، هم چهره اثباتی و هم چهره سلبی دارد؛ یعنی طلبه هم باید با آموزههای اصیل دین آشنا باشد و هم آموزههای تقلبی مشابه را بشناسد و هنر تشخیص بدعتها و تحریفها را داشته باشد و عقربههای حساسیت علمی او، نسبت به کجیها، انحرافات، تأویلها و استنادات ناروا واکنش نشان دهد.
سرمایههای حوزه علمیه باید برای انتقال این مهارت به طلبه اختصاص یابد و طلبه نیز موظف است همه نعمات الهی از زمان، توان، انرژی، عمر، نشاط و استعدادی که در اختیار دارد، را صرف همین هدف کند تا تجهیزات لازم برای پاسداری از پیکره دین و جلوگیری از ورود هرگونه آسیب اجتماعی به آن را داشته باشد.
بدین ترتیب، هر چه طلبه در تشخیص انحرافات دقیقتر باشد و قدرت حدس لوازم و فروعات مخفی گزارهها را پیش از بروز آسیب، بیشتر داشته باشد، کارآمدتر و ارزندهتر است. امام صادق از قول پیامبر اسلام فرمودند:
یحمِلُ هذَا الدّینَ فی کلِّ قَرنٍ عُدولٌ ینفونَ عَنهُ تَأویلَ المُبطِلین وَ تَحریفَ الغالینَ وَ انتِحالَ الجاهِلینَ[رجال كشی ص4، و نیز كافی ج 1 ص 32.]؛
رادمردانی، در هر عصر بار دین را به دوش میکشند و تأویل اهل باطل و تحریف اهل غلو و استناد ناروای اهل جهالت را از دین نفی میکنند.
فَضلُ العالِمِ عَلَی العابِدِ بِسَبعینَ دَرَجَةً بَینَ کلّ دَرَجَتَینِ حُضرُ الفَرَسِ سَبعینَ عاماً وَ ذلک أنَّ الشَّیطانَ یضَعُ البِدعَةَ لِلنّاسِ فَیبصِرُها العالمُ فینهی عَنها وَ العابِدُ مُقبلٌ عَلی عِبادَتِهِ لایتَوَجَّهُ لَها وَ لایعرِفُها[روضه الواعظین ص 12.]؛
فضیلت عالم نسبت به عابد، هفتاد درجه است که میان هر دو درجه، معادل هفتاد سال مسیر یک اسب تیز رو فاصله است و این بدان جهت است که شیطان میان مردم بدعت میگزارد که عالم آن را میشناسد و از آن نهی میکند، در حالی که عابد به عبادت خویش مشغول است و به آن بدعت توجهی ندارد (و اگر توجهی کند) آن را نمیشناسد.
#ندای_تهذیب
#ویژه_طلاب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
جناب حجه الاسلام و المسلمین مومنی معاون محترم تهذیب مرکز مدیریت استان کرمان
سلام علیکم
احتراما شروع برنامه های جامع تهذیبی و تربیتی مدرسه علمیه ابراهیمیه در سال جاری را خدمتتان اعلام می نمایم.
برنامه ها به شرح ذیل میباشند:
۱.برنامه سحرخوانی هر روز نیم ساعت قبل از اذان صبح
۲. برپایی نماز جماعت صبح ، ظهر و عصر ، مغرب و عشاء
۳.تلاوت نور هر صبح و شام بعداز نماز صبح و عشاء
۴.برگزاری کرسی تلاوت هر هفته یک شنبه شب ها بعداز نماز عشاء
۵.برگزاری کارگاه مشاوره مدیریت تحصیلی هر هفته دو شنبه ها
۶. برپایی دعای توسل و عزاداری هر هفته سه شنبه شب ها بعداز نماز عشاء
۷.برگزاری درس اخلاق هر هفته چهارشنبه ها با حضور اساتید اخلاق استان
۸.نصب احادیث اخلاقی در حیاط و مسجد و مدرس ها و سالن اجتماعات و سالن مطالعه و وضوءخانه مدرسه
۹.سرکشی به خانواده شهداء و در اختیار گذاشتن وصیت نامه شهداء به طلاب مدرسه
۱۰. قرار دادن مجموعه آیات و روایات برنامه جامع تهذیبی و تربیتی در اختیار اساتید جهت استفاده طلاب در شروع درس
۱۱.حضور مسئول شب (ناظر) در مدرسه هر شب از اذان مغرب تا بعداز نماز صبح
۱۲.تهیه و توزیع بسته های معیشتی برای طلاب متٵهل .
در ضمن از برنامه های ذکر شده گزارش تصویری تهیه و در گروه دوستان تهذیب کرمان ارسال می گردد.مدیر مدرسه علمیه ابراهیمیه رضا غلامی
هدایت شده از ندای تهذیب
21.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
243.mp3
628.1K