هدایت شده از ندای تهذیب
13950809_18517_192k.mp3
3.39M
#کلیپ_صوتی
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی
جای کتاب را هیچ چیز نمیگیرد / #بیانات_امام_خامنهای
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 54
موضوع: 🌷پرداختن به راهکارهای تربیتی به جای برخوردهای حقوقی / قسمت چهارم / ابراز اعتماد و رفع تلقّی تحقیر و توهین🌷
ابراز اعتماد و رفع تلقّی تحقیر و توهین
اجرای کامل قانون حضور و غیاب، براساس نظر توده طلاب جوان، گونهای توهین و تحقیر تلقی میشود و در آن نوعی «بیاعتمادی» مشاهده میگردد. طلبه احساس میکند، پیش از هر جلسه غیبت یا پس از آن، یک بار باید به دفتر مدرسه مراجعه کند؛ در مقابل مدیر مدرسه قرار گیرد و توضیحی ارائه دهد. پیش از غیبت، چانهزنی کند و منتّی بکشد یا پس از غیبت بازخواست شود؛ مدارک معتبری تقدیم کند و پاسخگو باشد!
نفس این «احساس بیاعتمادی» فضای روابط را بر هم میزند؛ این در حالی است که محیط حوزه باید محیط اعتماد، محبّت و صداقت باشد.
اجرای نظم نئوپانی شاید در محیطهای غیردینی لازم باشد و موجب انتظام امور گردد، اما در فضای طلبگی که فضای برادری، صمیمیت، محبت و اعتماد است، زیبنده و شایسته نیست. در چنین فضایی باید اصل بر پاکی، درستی، صداقت و احساس مسئولیت قرار داده شود و اگر استثنایی مشاهده میشود، با حسن سلیقه تربیتی اصلاح و درمان شود.
بر این اساس، روابط مدیر مدرسه با طلبه باید بر محور «اعتماد متقابل» بگردد. زیرا نفس #ابراز_اعتماد در سازندگی شخصیت طلبه (و بلکه مطلق جوان) تأثیر فراوان دارد و فرایند قانونگذاری نباید ما را از این برکات فراوان تربیتی محروم سازد. گویا حد وسط میان «قانون موجود» و «اعتماد صد در صد به طلبه» که اکنون غیرعملی به نظر میرسد، ابراز اعتماد قانونی در دایرهای محدود باشد؛ چیزی شبیه امر بین الامرین که حد وسط میان جبر و تفویض است.
در تأیید این فراز، از پیام پرنور نبوی (ص) بهره بگیریم:
الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ.. . ؛[مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۲۲۲ ]
فرزند 7 سال سید و سالار است و هفت سال برده و فرمانبردار و هفت سال وزیر و مشاور و یاور.
در این حدیث، «سید» نماد موجودی است که نظراً و عملاً نسبت به بندگان خود استقلال و اختیار تام دارد و خود را در رأی و حکم صائب میبیند، نه با بندگان خود، در امور مشورت میکند و نه عمل خود را مطابق آرا و امیال آنها تنظیم میکند و از آنها دستور میگیرد.
همیشه خود را نسبت به زیردستان برتر دیده و صاحب اختیار میداند؛ لذا انتظار اطاعت بیچون و چرای فوری از بندگان خویش دارد و هیچگونه تخلّف و سرپیچی را برنمیتابد.
«عبد» سمبل انسانی است که نه در عمل استقلال دارد و نه رأی او صائب و مقبول است. از این جهت، هیچگاه به صورت جدی طرف مشورت قرار نمیگیرد و تنها از او انتظار اطاعت و امتثال کامل میرود. عبد هر چه بیشتر مطیع و سربهراه باشد و فرمان برد، کاملتر است. او خود را در صورت نافرمانی، مستحق تنبیه و شایسته ملامت و مجازات میبیند و پذیرای تربیت مستقیم و امر و نهی صریح است.
«وزیر» نماینده موجودی است که رأی او مسموع و نظر او مورد احترام و شایستة دقت است، اما استقلال عملی نداشته و حکم او نافذ نیست. وزیر خود را سزاوار مشاوره و نظرخواهی میداند و رأی مستقل میدهد و به هیچ روی، تحمّل پرخاش و بیاحترامی را ندارد و امر و نهی صریح و مستقیم را برنمیتابد. در فرزانگی برای خود شخصیت و شأنی همسنگ حاکم و امیر قائل است؛ گرچه نهایتاً تابع و مطیع اوامر او است.
در این مرحله از زندگی که سنین 14 تا 21 سال را در برمیگیرد، نوجوان خود را ثقه و مورد اعتماد دیگران تصور میکند و فطرتاً انتظار دارد که دیگران به او اطمینان نموده و کارهایی خطیر را بر عهده او بگذارند و ابداً نمیپسندد که غلام فرمانبرداری تلقی شود که دائماً تحت نظارت و کنترل باشد و وظیفه بله قربانگویی را اجرا کند.
«وزیر»، گرچه تحت ولایت حاکم و تابع او است، اما مورد اعتماد و نماینده او محسوب میشود و دارای اختیارات زیادی است. «وزیر» هیچگاه کنترل بیش از اندازه و صریح را تحمل نمیکند و انتظار ندارد که سلطان، دائماً در جزئیات اعمال او دخالت نموده، اظهار نظر نماید. او خود را در مقام و منزلت، تقریباً همشأن حاکم میبیند و از اینکه حاکم را ناظر و مراقب دائمی خود بیابد، به ستوه میآید.
نکته بسیار مهم در فرایند قانونگذاری برای طلاب مبتدی همین واقعیت است که طلبه، در سنین 14 تا 21 قرار گرفته و همه مقتضیات جوانی که در این حدیث به نحو اعجازآمیزی بیان شده، درباره او صادق است؛ آیا قانونی که برای چنین مخاطبی نوشته میشود، نباید با قوانین عمومی تفاوت جوهری و با مقتضیات سنی و روحی آن مخاطب تناسب کامل داشته باشد؟
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
جلسه ۷۲انعام.mp3
5.04M
الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ(انعام/82)
👌جلسه هفتادو دوم 🌺تفسیر سوره مبارکه انعام🌺
🎤موضوع سخن:راه رسیدن به مرتبه عالی هدایت
هدایت شده از ندای تهذیب
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #اسراء، صفحه290، آیات 76 تا 86
🗓1399/08/26
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
290.mp3
466.7K
هدایت شده از ندای تهذیب
216.pdf
137.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_شانزده
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️1. شکر
🗓1399/08/26
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: مبارزه با گرانفروشی و همنوایی بافقرا
اقتصاد مقاومتی، شماره 16
#اقتصاد_مقاومتی #تلاش_برای_تثبیت_قیمت_ها
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
#کلام_امام
🛎#پرونده_مشروطه
#رهبر_انقلاب : ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل و جامع نداریم
🔰بر مسئلهی تاریخنگاری مشروطه اصرار دارم؛ به خصوص برای دانشآموزان و دانشگاهیان
▫️آنچه من بر آن اصرار دارم، مسئلهی تاریخنگاری مشروطه است که از سالها پیش با دوستان متعددی این را درمیان گذاشتهام و بحث کردهام. ما واقعاً احتیاج داریم به یک تاریخ مستندِ قوىِ روشنی از مشروطیت. مشروطیت را باید درست تبیین کنیم، که البته وقتی این تاریخ تبیین شد و در سطوح مختلف آماده شد - چه در سطوح دانشآموزی و دانشگاهی، چه در سطوح تحقیقی - پخش و منتشر خواهد شد.
🌐 حقیقت این است که ما هنوز از مشروطیت یک تاریخ کامل جامعی نداریم؛ این در حالی است که نوشتههای مربوط به مشروطیت از قبیل همان نوشتهی ناظمالاسلام یا بقیهی چیزهایی که از آن زمان نوشته شده، در اختیار مردم است؛ دارند میخوانند و برداشتهایی از قضیهی مشروطیت میکنند که این برداشتها غالباً هم صحیح نیست؛ ۱۳۸۵/۰۲/۰۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
🗓 ۲۵آبانماه ، #سالروز_شهادت سردار شجاعت و ایستادگی معروف به سردار ملّی، #ستارخان گرامی باد . 🥀
🌕 ولادت : ۲۸ مهر ۱۲۴۵ بیشک، آذربایجان، ایران
🌷 شهادت : ۲۵ آبان ۱۲۹۳ تهران، ایران
آرامگاه : باغ طوطی در جوار شاه عبدالعظیم
دیگر نامها : ستار قرهداغی
عنوان : سردار ملی دوره قاجار
مذهب : شیعه دوازدهامامی
#مناسبت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
💠حضور قلب در نماز در بیان مرحوم آیتالله بهجت رحمةاللهعلیه:
❓پرسیدم راه رسیدن به حضور قلب در نماز چیست؟ فرمودند: دو کار در کنار هم؛ اول، ـ نمازگزار ـ به وسوسههای شیطانی که غیر اختیاری پیش میآید، کاری نداشته باشد؛ و دوم، هر وقت در نماز توجه پیدا کرد، اختیاراً به غیر خدا توجه نکند.
و در توضیح این مطلب فرمودند: «شیطان میخواهد اختیاراً انسان را متوجه غیر خدا کند. وقتی دید که در حال اختیار، به غیر خدا توجه نمیکند، او را رها میکند.»
برگرفته از زمزم عرفان: صفحه 289.
🔷 استاد #مؤیدی نیز در پاسخ به سؤالی در این باره میفرمودند: «حضور قلب در نماز عطیّهای الهی است که باید آن را از خداوند مسئلت کرد.»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•