eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
721 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
تقسیم خواب 🌙 عروس امام از همسر ایشان نقل میکند: چون شب ها بچه ها خیلی گریه میکردند و بیدار می ماندند ؛ امام شب را تقسیم کرده بودند؛یعنی مثلا دو ساعت خودشان از بچه ها نگهداری میکردند و خانم میخوابیدند و دو ساعت خود میخوابیدند و خانم از بچه ها نگهداری میکردند ، روزها بعد از تمام شدن درس ، امام ساعتی را به بازی با بچه ها اختصاص می دادند تا کمک خانم در بچه ها باشند. 📚برداشت هایی ازسیره امام خمینی(ره) جلد ۱ ص ۶۲ 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
AUD-20201202-WA0000.mp3
4.9M
راه شناخت وسوسه های شیطان و قوت و ضعف آن یکی از بزنگاه های حضور شیطان جدایی انداختن بین مومنین (پدرو مادر،زن وشوهر،خواهر وبرادرو ...)است 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
AUD-20201209-WA0002.mp3
12.91M
روضه باب الحوائج کربلا حضرت علی اصغر علیه السلام با حاجت گوش کنید🎧 ذاکر آستان اهل بیت علیهم السلام 🎙محمد جواد احمدی 🎙حجه الاسلام میرزا محمدی 💧 💧 💧💧 💧💧💧 💧💧💧💧 💧💧💧💧💧 💧💧💧💧💧💧 💧💧💧💧💧💧💧 💧💧💧💧💧💧💧💧💧
هدایت شده از غفاری مهدی رضا
💠 فرزند آیة ‌الله خوشوقت (ره): از ایشان سؤال کردم این که حضرتعالی اینگونه روان و سلیس آیات و روایات را تفسیر می‌کنید آیا تماماً نتیجه تلمذ در خدمت حضرت علامه طباطبایی هست یا عوامل دیگری هم دخیل هست؟ فرمود : من بهره‌های زیادی از حضرت علامه طباطبایی برده‌ام، اما زمانی این قدرت در من پدیدار شد که در عالم مکاشفه محضر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) رسیدم و ایشان جام کوچکی که در آن شربتی مثل شربت زعفران بود به من دادند. آن را نوشیدم و حلاوت و شیرینی آن را با تمام وجود و با تک تک سلول‌هایم چشیدم. بعد از آن بود که فهم من از قرآن به گونه‌ای دیگر شد و من به این نوع فهم از قرآن مسلط شدم و بر این نوع از تفسیر قرآن توانا شدم. آیة الله خوشوقت در تمام 50 سال تدریس بر این دو آیه شریفه تأکيد داشت : ١. یا ایّها الَّذین آمنوا اتّقوا اللّه ۲. یا ایّها الذین آمنوا اذکروا الله ذکراً کثیراً. ✅ دستورالعمل ایشان همین بود : تقوا و ذکر کثیر 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بازخوانی| رهبرمعظم انقلاب: نبود آقایان یزدی و مصباح برای مجلس خبرگان خسارت است ♦️مقام معظم رهبری: برخی بزرگان هم هستند که رأی آوردن و یا رأی نیاوردن، هیچ خللی در شخصیت آنها ایجاد نمی کند، آقایان یزدی و مصباح از جمله این افراد هستند که حضور آنان در خبرگان باعث افزایش وزانت این مجلس می شود و نبود آنها نیز برای مجلس خبرگان خسارت است./۲۰ اسفند ۱۳۹۴
انا لله و انا الیه راجعون خبر ارتحال فقیه مجاهد و اندیشمند شجاع مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (قدس الله نفسه الزکیه) برای حوزه‌های علمیه بویژه حوزه علمیه قم و همه علاقمندان به اسلام و انقلاب اسلامی سنگین و مایه تأسف شدید شد. آن فقید سعید چهره تابناکی بود که در سال های ممتد ازپشتوانه های استوار انقلاب اسلامی و از یاران فداکار امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) بشمار می آمد و جانفشانی و فداکاری و پیشگامی ایشان از آغاز نهضت اسلامی و خدمات ارزنده آن عالم فرزانه به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران و قم در مسندهای گوناگون حوزوی، علمی، فرهنگی، تقنینی و قضائی و در جایگاه های مهم شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه های علمیه، ماندگار و فراموش ناشدنی است. فضیلت های اخلاقی، روح انقلابی، بصیرت سیاسی و تلاش اجتماعی ایشان برای همگان بویژه طلاب و فضلای حوزه درس آموز و الهام بخش خواهد بود. فقدان آن دانشمند پارسا و با اخلاص را به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و حوزه‌های علمیه و مردم شریف ایران و قم و بیت شریف ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنم و علو درجات، رضوان الهی و حشر با اولیای الهی و شهدای سرافراز را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم از خداوند مهربان خواستارم. به پاس مجاهدت های عالمانه بیش از نیم قرن این مجاهد بصیر و بزرگداشت این شخصیت، حوزه‌های علمیه روز پنجشنبه۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ تعطیل می باشد. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه ۱۹ آذر ماه سال ۱۳۹۹
جلسه۸۷انعام.mp3
3.63M
وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ(انعام/98) 👌جلسه هشتاد و هفتم🌺 تفسیر سوره مبارکه انعام🌺 🎤موضوع سخن: بیان یکی دیگر از جلوه های برجسته توحید ربوبی حق‌تعالی یعنی آفرینش انسان
🏴 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی ▫️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند. 🔹 متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.  ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد.  از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۹ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه314، آیات 38 تا 51 🗓1399/09/20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
314.mp3
522.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 314 🗓1399/09/20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
235.pdf
113.4K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅دعا؛ سبب جلب رحمت پروردگار 🗓1399/09/20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: پرهیز از ظلم به همسر شماره21 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺خانه سبز / قسمت ششم / عشق چیست؟🌺 عشق چیست؟ از گذشته های دور « عشق » از جذاب ترین واژه های ادبیات و فرهنگ انسانی است ! به قول « ویل دورانت » در کتاب « لذات فلسفه » هر کتابی یا مجله ای را که می گشایید ، و در عصر بعد از ویل دورانت یعنی در موج فن آوری اطلاعات ( IT ) هر صفحه ی اینترنتی را که باز می کنید از عشق سخنی به میان می آید ! به راستی عشق چیست ؟ شاید عشق همان محبت مدیریت نشده است ! کتاب « دیروز من ، امروز ما » عشق را یک پروسه و فرآیند شش مرحله ای می داند که از یک میل ساده آغاز شده و گام گام عاشق را به سوی خویش فرا می خواند ! عشق را می توان جاذبه و کشش قلبی انسان به سوی کمال و جمال دانست ؟ ! زیبایی یکی از کمالات است و زیبایی مطلق خداست ! عشق را جز با عشق نمی توان شناخت . عشق را جز عاشق نمی تواند درک کند . عارفان از مثال جذب پروانه به سوی شمع بسیار استفاده کرده اند : بلبل به چمن ز آن گل رخسار نشان دید پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید این بیت اشاره به جذبه عاشق به سوی معشوق دارد . کشش شاخ و برگ درختان به سوی نور ، و یا کشش انسان وقتی که در تاریکی قرار می گیرد و هر نقطه ی نورانی او را به سمت خود می کشد ، حیواناتی مانند : سوسک که به طرف تاریکی کشش دارند ، حیواناتی که به طرف جریان ها و میدان های مغناطیسی کشش پیدا می کنند مانند : ماهی هایی که به کمک ایجاد حوزه های مغناطیسی در دریا به دام صیادان می افتند ، کوچ پرندگان که به سمت و سوی خاصی کشش دارند ، و کششی که شناخت و ادراک ذهن در آن نقشی ندارد همه از این دست می تواند باشد ! عشق قلب انسان را به سوی کمال و زیبایی مطلق سوق می دهد . انسان با تمام وجود به سمت نور و مطلق کشیده می شود . عشق کشش قلب انسان به سوی خداوند است ! چرا عشق که می باید متوجه خدا باشد به انسان ها وابسته می شود ؟ عشق به سمت نشانه هایی از جمال و کمال الهی در انسان ها متوجه می شود ، انسانی که هنوز نمی تواند درکی از جمال و کمال مطلق داشته باشد لاجرم به سوی جمال های عینی و قابل رؤیت کشیده می شود و به سوی کمالات و عواطف انسانی که نشانه هایی از رأفت الهی در وجود انسان هستند سوق پیدا می کند ! 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت دوم) »»» نقش و جایگاه تربیتی خانواده🌺 نقش و جایگاه تربیتی خانواده از آنجا که در اندیشه امام خمینی رحمه الله، پرورش انسان ها به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین مسئله به شمار می آید، ایشان از هر امکان و موقعیتی برای پیشبرد این آرمان مقدس استفاده می کرد. از منظر امام رحمه الله، نه تنها نهادهای مشخص تربیتی در این زمینه نقش مهم و اساسی دارند، بلکه ایشان برای دیگر نهادهایی که تا قبل از انقلاب به ظاهر نقش و ارتباط چندانی با این مسئله نداشتند، نقش و کارکرد تربیتی قائل می شود. برای مثال، نهاد حکومت، نهاد صدا و سیما، مطبوعات و حتی نهاد زندان ها که امام رحمه اللهبرای هر کدام به تناسب کارشان، نقش و کارکردی تربیتی قائل بود. حال که امام رحمه الله به نهادهای عادی و به ظاهر غیر تربیتی نگاهی تربیتی داشته است و چنین کارکردی را از آنها انتظار دارد، برای نهادهایی تربیتی همچون خانواده و مدرسه که در این زمینه بالاترین اهمیت را دارا هستند، نقش بیشتری قائل بود و انتظارات بالاتری داشت. حضرت امام رحمه اللهبارها بر چنین نقشی تأکید می کرد و خانواده را اولین خاستگاه تربیتی کودک می دانست: «خانواده شما باید مدرسه باشد؛ تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالان مهذب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید بیشتر آنها را تهذیب کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 140.) «دامن مادر بزرگ ترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود».(تبیان، ج 8، ص 123.) «شما مسئول هستید. مسئولیت بزرگ است. یک انسان درست ممکن است یک عالم را تربیت کند، یک انسان غیرسالم و یک انسان فاسد، عالم را به فساد می کشد. فساد و صلاح از دامن های شما و از تربیت های شما و از مدارسی که شما در آنجا اشتغال دارید، از آنجا شروع می شود».(صحیفه نور، ج 8، ص 241.) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝اشعار زیبا در وصف در حضور رهبر فرزانه انقلاب ✴️باز پنج شنبه شد و ناقوس غمت از خبرداد مرا،،، 📎 پنج شنبه های دلتنگی هدیه به روح پاک و معطر سردار دلها💔 وشهدای عزیزمان صلوات
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: شماره 13 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 2.. رعایت وقار و پرهیز از رفتار سبك (قسمت سوم) نقطه مقابل صفت وقار در فرهنگ روایی شیعه، مفهوم خفّت و خُرق یا سبك‏سری است. در این روایات «خرق» به عنوان یك صفت زشت و نشان نادانی عنوان شده است . امام علی علیه‏السلام در بیان علت آن فرموده‏اند: لِیكنْ شِیمَتُك الْوَقَارَ فَمَنْ كثُرَ خُرْقُهُ اسْتُرْذِلَ؛ سنگینی و آرامش، باید سیره تو باشد؛ زیرا هر كس سبك‏سری‏اش زیاد باشد، پست شمرده می‏شود. و نیز فرمود: عَظِّمُوا أَقدَارَكم بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِی مِنَ الْأُمُورِ؛ با در گذشتن از امور پست، ارزش خود را بزرگ دارید. از این دو روایت، به دست می‏آید كه انجام كارهای سبك، انسان را در نظر دیگران خوار می‏گرداند و مؤمن نباید كاری كند كه در نظر دیگران جایگاه و بزرگی خود را از دست بدهد. بنابراین، انجام كارهای سبك ـ مانند گیر دادن به امور كوچك، شوخی زیاد یا بازی كردن با ریش ـ برای مؤمن زیبنده نیست: ایاكَ وَ ما یستهجَن مِنَ الكَلامِ فَانَّه یحبِسُ عَلَیكَ اللِئامَ وَ ینَفِّرُ عَنكَ الكِرامَ؛ از كلمات مستهجن بپرهیز كه انسان‏های پست را دور تو جمع می‏كند و انسان‏های كریم را از تو می‏رماند. مطابق این بیان نورانی، مؤمن باید به گونه‏ای زندگی كند كه انسان‏های پست به او رغبتی نداشته باشند؛ اما در مقابل، انسان‏های كریم از انس و مصاحبت و پیوند با او خرسند باشند. بنابراین، هر كاری كه باعث شود پست‏فطرتان و فرومایگان به ما روی آورند و كریمان و بلندهمتان از ما ببرند، ناروا است. امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: النّفسُ الدّنیةُ لاتَنفكُّ عَنِ الدِّنائاتِ؛ كسی كه فرومایه و دنی النفس است، همواره به كارهای پست می‏پردازد. هم‏چنین می‏فرماید: اَعجَزُ النّاسِ مَن قَدَرَ عَلی أن یزیلَ النَّقصَ عَن نَفسِهِ و لَم‏یفعَل؛ عاجزترین مردم، كسی است كه می‏تواند نقایص خود را برطرف سازد و این كار را نكند. در پایان، لازم است تذكر داده شود كه در تشخیص مصداق رفتار سبك نباید جمود ورزید؛ گاهی یك رفتار به ظاهر كودكانه، به واقع رفتاری حكیمانه است و مصداق لغو و لهو و لعب قرار نمی‏گیرد. برای مثال بازی كردن با كودكان اگر به هدف رفع نیاز عاطفی آنان و یا تعلیم و تربیت باشد، لغو نیست. بازی پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و امام علی علیه‏السلام با كودكان، هرگز دلالت بر بچگی و كم‏خِرَدی آنان ندارد و از سر هوس كودكانه نیست. پیامبران الهی همواره مراعات سطح فكری مخاطبان خود را می‏كردند و خود را تا آستانه رشد آنان تنزل می‏دادند. این ویژگی به جهت مدارا و از باب تعلیم و تربیت امت بوده است. همراهی حضرت ابراهیم با اهل شرك در پرستش ماه، ستاره و خورشید از همین قبیل است. این قبیل كارها، معمولاً در شرایط عادی بدون هدف و كودكانه‏اند؛ اما در شرایط خاصی ممكن است غرض حكیمانه‏ای بر آن مترتب باشد و به جهت همان غرض، توصیه یا ضرورت یابد. بنابراین، نمی‏توان به صورت كلیشه‏ای ادعا كرد: «بالا رفتن از درخت همواره بد است» بلكه باید گفت: «رفتار بدون هدفِ كودكانه زیبنده بزرگ‏سالان نیست و بالا رفتن از درخت اگر چنین باشد ـ كه غالبا چنین است ـ بد است» اما اگر غرض عقلایی بر آن مترتب باشد ـ مثلاً هنگام كمك به دیگران، رفع خطر، دیدبانی دشمن یا چیدن میوه ـ اشكالی ندارد؛ بلكه توصیه یا ضرورت می‏یابد . ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
اهمّیّت قرائت دعای شریف کمیل : روایت گردیده که جناب کمیل رحمه الله دید امیرالمؤمنین علیه السّلام در شب نیمه ی شعبان دعای کمیل را در سجده می خوانده است. روایت : کمیل بن زیاد رحمه الله گفت : با مولایم امیرالمؤمنین علیه السّلام در مسجد بصره نشسته بودم و در خدمت او جماعتی از اصحابش بودند و یکی از آنها عرض کرد : معنای فرمایش خدای تعالی که فرماید : (( فِیهَا یفرَقُ کُلُّ اَمرٍ حَکیمٍ )) (سوره دخان . آیه ۴) چیست ؟ آن حضرت فرمود : شب نیمه ی شعبان است. به آن کسی که جانم به دست او است بنده ای از بندگان خدا نیست مگر این که آنچه از نیک و بد بر او جاری می شود در شب نیمه ی شعبان تا آخر سال در مثل چنین شبی برای او، تقسیم می گردد. وهیچ بنده ای آن شب را احیا نمی دارد و دعای خضر علیه السّلام را نمی خواند مگر این که دعای او مستجاب است ( المراقبات . ص ۱۹۲ ) . اهمّیت دعای کمیل : ( ادامه ی روایت ) ؛ چون آن حضرت به منزل بازگشت و من شبانه به خدمتش رفتم درب را کوبیدم . فرمود : ای کمیل تو را چه مطلبی است ؟ عرض کردم : یا امیرالمؤمنین مطلبم دعای خضر است. فرمود : کمیل بنشین و چون این دعا را از بر نمودی در هر شب جمعه ، یا در هر ماهی یک مرتبه ، یا در سالی یک مرتبه ، (یا) در عمر خود یک مرتبه آن را بخوان خداوند از تو چاره سازی فرماید و یاریت کند و روزیت دهد و هرگز مغفرت خود را از تو باز نگیرد. ای کمیل ؛ طول مدّت رفاقت تو با ما واجب شد که خواهش تو را انجام دهیم . سپس فرمود : بنویس : (( اللَّهُمَّ إِنِّی أسئَلُکَ بِرَحمَتِکَ الَّتِی وَسِعَت کُلَّ شَی ء ... ( المراقبات . ص ۱۹۲ و ۱۹۳ ) . 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
✅سوره مبارکه ، صفحه315، آیات 52 تا 64 🗓1399/09/21 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
315.mp3
492.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 315 🗓1399/09/21 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
236.pdf
137.4K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅استجابت حتمی دعا 🗓1399/09/21 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
شماره 8 🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت هفتم) /شناخت امام، شناخت عِدل قرآن🌸 شناخت امام، شناخت عِدل قرآن (قسمت اول) در روایتی از شیعه و سنی آمده است که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.» (1) برابر این فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مسلمین مأمور شده اند همانگونه که به قرآن متمسّک می شوند، به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه هدی علیهم السلام نیز تمسک جویند تا در مسیر هدایت قرار گیرند. و این ضامن سعادت ابدی آنان است. روشن است که تمسک به قرآن، بدون فهمیدن محتوای آن معنا ندارد و نیز تمسک به امامان معصوم علیهم السلام بدون معرفت و آگاهی به جایگاه رفیع و ویژگی های منحصر به فرد آنان _ که الگوی بشریت اند _ ممکن نیست. از این جهت نیز معرفت و آگاهی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف لازم است. بر طبق این روایت باید در کنار قرآن کریم شخصی از اهل بیت باید حضور داشته باشد و آن به عقیده ما غیر از وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف کسی دیگر نمی تواند باشد، زیرا شباهت هایی بین آنها وجود دارد که این ادعا، را اثبات می کند: 1. مقایسه شب قدر و نیمه شعبان در روایات نشان از هماهنگی قرآن و عترت دارد؛ 2. سخن از ولایت و امامت در شب قدر که شب نزول قرآن کریم است، بیان دیگری است از پیوند بین قرآن و عترت الهی؛ 3. قرآن معادل ندارد: «قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَی أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَ_ذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً؛ (2) بگو اگر انس و جن گرد هم آیند بر اینکه مانند این قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد، هرچند یکدیگر را یاری دهند.» عترت طاهره هم معادل ندارد: «لایقاس بآل محمد صلی الله علیه و آله و سلم من هذه الامه احد و لایسوّی بهم من جرت نعمتهم علیه ابداً؛ (3) هیچ کس از این امت _ که بهترین امت است _ با آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم قابل مقایسه نیست [چه رسد به امت های دیگر که به پای این امت نمی رسند].» و یا در برخی نقل ها آمده: «نحن اهل البیت لایقاس بنا احد (4)؛ ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستیم و کسی قابل مقایسه با ما نیست.» 4. اگر قرآن کریم آیت قدرت و نشان دارایی خدای سبحان است و مجموعه صفات جمال و جلال حق تعالی در آن تجلّی کرده «فتجلّی لهم فی کتابه» (5) ائمه اطهار علیهم السلام عظیم ترین خبر و بزرگ ترین نشانه الهی هستند: «ما لله نبأ اعظم منی و ما لله آیه اکبر منّی.» (6) از این جهت، ائمه طاهرین علیهم السلام (و خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) فقط به قرآن قابل تشبیه هستند و قرآن نیز فقط به آنان تنظیر می شود. ظاهر آنان با ظاهر قرآن در تماس است و باطن آنها با باطن قرآن در مساس. بدین ترتیب بهترین مبیّن قرآن، عترت طاهره علیهم السلام و بهترین معرف عترت طاهره، قرآن کریم است؛ چون آنان عالم و عامل به حقایق قرآن و قرآن سند صدق گفتار و صداقت کردار آنها است. آنان قرآن مجسّم و قرآن شناسنامه شخصیت آنها است پی نوشت: 1.. ر.ک: کمال الدین و تمام النعمه، ج 1، ص 279؛ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 62، امالی طوسی، ص 161 2.. اسرا/88 3.. نهج البلاغه، خطبه2 4.. بحار، ج26، ص269 5.. نهج البلاغه، خطبه149 6.. بحار، ج36، ص1 7.. عصاره خلقت، جوادی آملی، عبدالله، ص76-78 ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
مثلِ الماس شما از «یک تکه الماس چند قیراطی خیلی ارزشمند» می توانید به دو روش استفاده کنید: یا از آن به عنوان «سنگ قیمتی» استفاده کنید یا به عنوان «سنگ ترازو» که به جای سنگ چند گرمی، در ترازو گذاشته و در برابرش فلفل و زردچوبه وزن کنید! مطمئنا استفاده ی درست از الماس این نیست که سنگ ترازو بشود! امام زمان(علیه السلام) این گوهرِ ارزشمند، باید در موقعیتِ ""فرماندهی"" و ""حاکمیت کل بشر"" قرار داشته باشد، با ایشان هم نباید اینگونه رفتار کنیم، چرا که او بسیار ارزشمند و قیمتی تر از آن چیزی است که ما گمان کنیم... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com