فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آمریکا نفعی به شما نمی رساند
🔹امام خمینی(ره):کسی که به خدا اعتقاد ندارد، کسی که به معاد اعتقاد ندارد، کسی که نمیشناسد آن ارزشهای انسانی را، اینها را نمیشود بهش اعتماد کرد، که ما با امریکا باشیم، به اینکه امریکا به ما در وقت خودش چه بکند. امریکا از شما نفت میخواهد.
⭕️آقایان! در مدیریت فضای مجازی غربگرا باشید
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
🔻در میان اخبار میخواندم بیبیسی اعلام کرده با تولید انیمیشنهای انگلیسی به دنبال پایان دادن به سلطه کارتونهای ایالات متحده است تا بینندگان دیزنی و نتفلیکس را به خود جلب کند و به نقل از مدیر آموزش کودکان بیبیسی گفته شده بود: کارتونهای آمریکایی فرهنگ انگلیس را هدف قرار دادند و مانع از دریافت فرهنگ انگلیسی توسط کودکان میشوند که این بسیار خطرناک است و باید متوقف شود.
🔻همه کشورها در برابر دفاع از فرهنگ خود حساس هستند و عوامل مخرب را به حداقل میرسانند. در این صورت است که یک خواننده درجه چندم نمیتواند مختصات فکر و فرهنگی و نهادی یک کشور را به چالش بکشد و بشود موضوع اول پلتفرمها. صیانت از فرهنگ و اخلاق اجتماعی برای همه اقشار، قبل از حمله ویروس ضد فرهنگ باید مورد برنامهریزی قرار گیرد، بعد از سیل فقط میتوان خسارات و تلفات را شمرد. علاج واقعه بعد از وقوع #غیرمسئولانه ترین_رفتار_مدیریت_فرهنگی است تازه اگر علاج شود.
🔻اما چه کسانی باید برای اقدامات پیشینی صیانتی در فضای مجازی برنامهریزی و سیاستگذاری کنند؟ آیا میتوان از مدیرانی که مسوول صیانت از کاربران هستند و باید طراح یا مجری اسناد مرتبط در این زمینه باشند، اما خود به اپوزیسیون این اسناد تبدیل شدهاند، توقع داشت سادهانگارانه و سرسری از این موضوعات عبور نکنند؟ در شرایطی که مجری خود #اپوزیسیون شده است، والدین وظیفه سنگینی بر عهده دارند. موضوع اصلی تحقق #تربیت_رسانهای از مسیر ارتقای مهارتهای سواد رسانهای و درونی سازی برخی اصول است؛ راهی جز آموزش وجود ندارد.
🔻اما یک نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، دقت به این مساله است که فقط ابراز نگرانی آنهم بعد از وقوع مساله، نهتنها راهکار هوشمندانه نیست بلکه گاهی کمک به دیده شدن محتوای منتشره باهدف #مهندسی_فرهنگی و مهندسی ذائقه است. یادمان باشد برخی تغییرات بنیادین فرهنگی با عادیسازی و بازخوردگیری اجتماعی و البته سرگرم سازی رخ میدهد.
🔻موج ابراز نگرانیها موجب شده است این موزیک ویدئو در اینستاگرام بیش از ۱۰میلیون بازدید بخورد و جستجوی الکسیس در موتورهای جستجو در دو روز گذشته تا ۱۰۰هزار بار سرچ پیش رود و تعداد فالورهای او به بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یابد و این یعنی ۷۰ برابر روال صفحه این فرد.
🔻استنلي كوهن از جمله كساني است كه بر روي #هراس_اخلاقي در بريتانيا تحقيقاتي را انجام داده است. او میگوید ممكن است در دورههایی خاص به علت ظهور يك وضعيت فرد يا گروهي از افراد كه جامعه آن را تهديدي براي ارزشها و منافع اجتماعي تلقي كرده است و رسانههای گروهي نيز ماهيت آن را بهگونهای خاص و کلیشهای ارائه میکنند، جامعه دچار هراس اخلاقي شود. پس از بروز يك هراس در جامعه يك فرهنگ كنترل اجتماعي براي مهار اين بحران به وجود ميآيد ولي بهطور تناقضآمیزی باعث گسترش پدیدهی مزبور میشود.
🔻به اعتقاد كوهن اين حركت رسانهها و نهادهاي كنترل اجتماعي بهجای سركوب پديده باعث ترويج و تقويت آن میگردد لذا وي معتقد است كه در فهم پديدههايي اینچنین تنها نبايد به اصل پديده توجه شود بلكه واكنش جامعه نسبت به آن بررسي گردد.
✅امروز زمان مطالبه گری جدی از سوی جامعه، نخبگان و دلسوزان است که برای ساماندهی وضعیت موجود فضای مجازی اقدامی صورت گیرد. با ابراز نگرانی صرف مشکلی حل نخواهد شد. مساله ساسی مانکن نیست او دارد کار خود را میکند، مساله انفعال و بیبرنامگی زجرآور ما است. آقایان! لطفا در مدیریت فضای مجازی غربگرا باشیم. کافی است نگاهی به نحوه مدیریت، صیانت و قوانین سایر کشورها در این زمینه بیندازید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نگاهی به زیست مجازی فرزندان در #لایکی
پدران و مادران حتی لوگوی لایکی را هم نمیشناسند. شکاف دیجیتال و آگاهی امروز مشکل جدی والدین و از موانع جدی فرزند پروری صحیح در عصر رسانه است.
مقام معظم رهبری:
امام بزرگوار، با همهى وجود، از اسلام دم زد. امروز همه امام را با وجودشان و با دلشان قبول دارند. كلمات امام، كلمات واضحى است؛ محكمات و بيّنات است. فرمايشات امام، هنوز در فضا طنينافكن است. #وصيت_نامه_امام، ميثاق هميشگى امام با امّت است.
همه بايد اين كلمات را درست بفهميم و بر آن #تدبّر كنيم، تا راه امام را اشتباه نكنيم. كسانى كه دم از امام مىزنند، اما حاضر نيستند فكر امام و راه امام را بپذيرند و به آن تن بدهند، اشتباه مىكنند.
بيانات در اجتماع باشكوه عزاداران مراسم نهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خمينى(ره) (14/ 03/ 1377)
#نهضت_وصیت_نامه_خوانی
#امام_خمینی
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
#وصیت_نامه_امام خمینی (7):
ما مفتخریم که ائمه معصومین ما (ع) در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، درحبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند.
وما امروز مفتخریم که میخواهیم #مقاصد_قرآن و سنت را پیاده کنیم و اقشار مختلفه ملت ما در این راه بزرگِ سرنوشتساز سر از پا نشناخته، جان و مال و عزیزان خود را نثار راه خدا میکنند.
ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان درصحنههای فرهنگی و اقتصادی ونظامی حاضر، و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند؛
و آنان که #توان_جنگ_دارند، در #آموزش_نظامی که برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی از واجبات مهم است شرکت، و از محرومیت هایی که توطئه دشمنان و نا آشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید #خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی #آخوندهای_بی_اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نمودهاند؛
و آنان که #توان_جنگ_ندارند، در خدمت پشت جبهه به نحو ارزشمندی که دل ملت را از شوق وشعف به لرزه درمیآورد و دل دشمنان وجاهلان بدتر از دشمنان را از خشم و غضب میلرزاند، اشتغال دارند.
و ما مکرر دیدیم که زنان بزرگواری #زینب_گونه (ع) فریاد میزنند که فرزندان خود را از دست داده و در راه خدای و اسلام عزیز از همه چیز خود گذشته و مفتخرند به این امر؛و میدانند آنچه به دست آوردهاند بالاتر از جنات نعیم است، چه رسد به متاع ناچیز دنیا.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوانش وصیت نامه امام خمینی توسط مقام معظم رهبری
قسمت هفتم
محمد نسبت به #پدر_و_مادر ش کمال محبت و احترام را داشت. وقتی پدرش از دنیا رفته بود، خیلی گریه می کرد. می گفت: من رفیقم را از دست داده ام.
برش اول:
وقتی فرمانده سپاه ماهان بود، مادرش بیمار شده بود و نیاز به مراقبت های پزشکی داشت. مادر را روی دوش خود سوار می کرد و از این اتاق به آن اتاق در #بیمارستان می رفت. پرستارها باور نمی کردند که این جوانی که این طور مادرش را از این به اتاق می برد، فرمانده سپاه ماهان است.
برش دوم:
محمد آزمونی داشت که برایش سرنوشت ساز بود. به همین خاطر یک هفته #مرخصی گرفت تا خوب بخواند. اتفاقا این ایام مصادف شد با عود بیماری قبلی مادرش که نیاز به بستری داشت. محمد همه اولویت هایش را کنار گذاشت. مرخصی دوباره گرفت و مادرش را مرتب تا یک ماه و نیم به بیمارستان می برد. وقتی هم بستری شد خودش پیشش می ماند و کارهایش را انجام می داد. وقتی هم مرخص شد، ویلچری گرفت و مدام او را به فضای سبز می برد. می گفت: اگر قرار باشد مادرم #بستری باشد، تا هستم اجازه نمی دهم شما کارهایش را انجام دهید.
صندلی می گرفت و مادر را روی آن می نشاند و از پله های بیمارستان بالا می برد. گاهی با حسرت می گفتم: یعنی می شود فرزندم علی نیز مثل تو به من رسیدگی کند. محمد می گفت: اگر فرزندت را مؤمن تربیت کنی بقیه مسائل حل است.
#شهید_محمد_گرامی
#سیره_خانوادگی_شهدا
#حسن_معاشرت_با_پدر_و_مادر
راوی: ناصر ابوالحسنی و مهری ایازی(همسر شهید)
#کتاب_دل_دریایی ؛ خاطرات شهید محمد گرامی؛ نویسنده: الهه بهشتی. ناشر: لشکر 41 ثار الله. نوبت چاپ: اول-1376؛ صفحه 53 و 74-75.
مقام معظم رهبری:
من زىّ طلبگى را در دو جمله مىتوانم معرفى کنم: پارسایى با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگى. طلبه، پارساگونه زندگى مىکند… چه آنهایى که برخوردارند، چه آنهایى که دچار سختیهایى هستند- باید زىّ طلبگىشان محفوظ بماند؛ یعنى حالت پارسایى و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگى؛ که خصوصیت طلبگى نظم است.
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 44
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅رفتارهای لازم
دسته دیگر از رفتارها، رفتارهایی است كه طلبه باید انجام دهد و ملاحظه شأن و رتبه خود را در آن نكند.
گرچه طلبه برای ادای رسالت خود نیاز به جایگاه اجتماعی دارد و باید از رفتارهایی كه موجب وهن منزلت او میگردد، خودداری كند؛ اما در مواردی كه یك مصلحت اهم وجود دارد، طلبه هرگز نباید از اقدام به این امور طفره رود.
در این جا، به برخی از این موارد اشاره میكنیم:
ورزش ، هل دادن ماشین در راه مانده، كمك به سالخوردگان و رساندن بار آنان به منزل، تواضع برای مردم و قیام به احترام آنها، جمع كردن سفره، گرفتن دست ناتوان، احترام به والدین و بوسیدن دست پدر و مادر، بوسیدن فرزند، كفشداری و خدمت و جارو كردن حرم ائمه اطهار علیهمالسلام، روضه خواندن، سینه زدن در مجلس عزای اهل بیت، ارتباط با مستمندان، ملاطفت با كودكان، ابتدا به سلام، سلام به كودكان، سوار كردن دیگران در وسیله نقلیه شخصی و رساندن آنان، گذشت از حق و پرهیز از جر و بحث و جدال، پوشیدن لباس نظامی در جنگ، اعتراف به اشتباه و عذرخواهی، دفاع از مظلوم، دفاع از حق و مقابله با باطل، رسیدگی به ارحام و همسایگان و معاشرت با آنها، پذیرفتن دعوت مردم، تحویل گرفتن مردم و لبخند به چهره آنان، جواب سلام گرم و بامحبت، گرفتن هدیه، عذرخواهی از اشتباه، انجام دادن امور شخصی، پرهیز از دستور دادن به دیگران ، علمآموزی ، مشورت خواستن ، اعتراف به جهل و گفتنِ كلمه نمیدانم و ... .
از این بالاتر، اینكه طلبه با آیندهنگری، برای كمك به دیگران و راه انداختن كار مردم آمادگی لازم را از قبل فراهم آورد. برای مثال، كمی بنزین، كپسول كوچك آتش نشانی، سیم رابط باطری، تسمه پروانه یدكی، گالن آب، طناب بكسل، و ... در ماشین خود داشته باشد، به این نیت كه كار دیگران را راه بیندازد. یا كارت تلفن، پول خرد، دستمال كاغذی، بلیت اتوبوس، قلم و كاغذ و ... به همراه داشته باشد، تا در موقع نیاز مشكل دیگران را برطرف سازد. یا با روی خوش گوشی همراه خود را در اختیار دیگران قرار دهد ... و همواره برای حل مشكل دیگران پیش قدم و آماده باشد. در روایتی آمده است:
زاذان قال رَأَیتُ عَلیا علیهالسلام یمسِك الشّسوعَ بِیدِه ثُمَّ یمُرُّ فی الأَسواقِ فَیناوِلُ الرجلَ الشسعَ وَ یرشِدُ الضّالَّ وَ یعینُ الحَمّالَ عَلی الحَمولَةِ وَ هُوَ یقرأ هذه الآیة: «تِلْكَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لاَ یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلاَ فَسَادًا وَ الْعَـقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» ثُمّ یقولُ هذه الآیةُ أُنزِلَت فی الوُلاةِ وَ ذَوی القُدرةِ منَ النّاسِ؛
زاذان میگوید: امام علی علیهالسلام را دیدم كه تعدادی بند كفش در دست دارد و در بازار قدم میزند. هر كس كه نیازمند باشد، به او بند كفش میدهد. گمشده را راهنمایی میكند. باربران را در بردن بار كمك مینماید. و این آیه را میخواند: «آن سرای آخرت را برای كسانی قرار دادیم كه در زمین برتری و فساد نمیجویند» آنگاه میفرماید: این آیه درباره زمامداران و توانگران نازل شده است. ( العمدة، ص 308. )
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
📋✍️ شما هم یک دفتر داشته باشید!
🔴👈 باید همانطور که یک بازاری شب به شب به حساب کاسبیش می رسد ، شما هم یک دفتر داشته باشید و تمامی کارهایی که صبح تا شب انجام داده اید را بنویسید . از کارهای بدتان استغفار کنید و به خاطر کارهای نیکتان خدا را شکر کنید .
🔵👈 شخصی می گفت : پدرم از من خواست که تمامی کارهایی که در طول روز انجام می دهم را شب ها برایش بگویم . من همان روز اول و دوم خسته شدم و به او گفتم : هر خواهشی داری به من بگو تا برایت انجام دهم ، اما این کار را از من مخواه که برایم مشکل است! پدرم گفت : " تو که از بازگو کردن کارهای یک روزت خسته شده ای چگونه طاقت می آوری در روز قیامت خداوند به حساب تمامی اعمالت برسد؟!
( در محضر آیت الله #مجتهدی ، ص 226 – 227 )
🔴 چرا ما طلبهها گاهی در حدّ پیغمبرها به تبیین نمیپردازیم و در حدّ امامها به میدان عمل نمیآییم؟
🔴 کسی که مفاهیم دینی را در جامعه عملیاتی کند و وارد مصادیق بشود، مثل علی(ع) با او دشمنی میشود
🔻#عملیاتی_کردن_مفاهیم_دین، دلیل مظلومیت امیرالمؤمنین(ع)
رهبر انقلاب در جلسه اخیر با خبرگان فرمودند که این مجلس چون مجلس اهل علم و فضل هست من این مطلب مهم را میخواهم بگویم و بعد فرمودند که بیایید مفاهیم دینی را در جامعه عملیاتی کنیم.
➖چه کسی مأمور عملیاتیکردن مفاهیم دین است؟ پیامبر(ص) فرمود: «من منذر هستم و علی(ع) هدایتکننده است» منذر در واقع بیدارکننده است، اما «هدایتکننده» برای اینکه انسانها به مقصد و مقصود برسند، باید مفاهیم دینی را عملیاتی کند.
➖با منذر و انذاردهنده آنقدر دشمنی نمیشود که با هدایتکننده دشمنی میشود. لذا ما طلبهها و اهل علم گاهی برای اینکه با ما دشمنی نشود نقش منذر را ایفا میکنیم و در هدایت، خصوصاً هدایت عملی و خصوصاً در عرصۀ عمل، مفاهیم را زیاد روشن نمیکنیم.
➖مثلاً میگوییم «کلاً ولایت چیز خوبی است!» حالا ولایت چیست که اینقدر خوب است؟ یک کمی جزئیتر صحبت کن! آخر اگر جزئیتر صحبت بکند، بحثش سیاسی میشود و اگر کسی بخواهد در اینباره یکمقدار اینزمانیتر حرف بزند به او میگویند «تندرو»!
➖ما طلبهها حتی گاهی نقش پیغمبر و منذر را هم ایفا نمیکنیم، بلکه فقط نقش خدا را ایفا میکنیم و به مردم میگوییم که بروید سخنان پیامبران را گوش کنید! «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ»؛ خُب این را که خدا گفته است. لااقل یک کمی بیا پایین و مثل پیغمبرها با مردم صحبت کن و یک انذاری بده و تبیینی بکن!
➖چرا ما طلبهها گاهی در حدّ پیغمبرها هم به تبیین نمیپردازیم؟ چون اگر در حدّ پیغمبرها تبیین کنیم و یک انذاری بدهیم، با ما مخالفت خواهد شد. اگر گاهی در حدّ پیامبرها هم به تبیین بپردازیم، دیگر در حدّ امامها نمیآییم در میدان عمل؛ و بهطور مصداقی وارد نمیشویم چون دشمن پیدا میکنیم.
➖تبیین مگر کار آسانی است؟! مثلاً همه معتقدند که ما در اسلام، سیاست داریم. سیاست عرصۀ عینی و عملی بسیاری از آگاهیها و فرامین دینی است. خُب؛ حالا میشود اینها را برای ما تبیین کنید؟ اگر تبیین کنی که تو را میزنند و پدرت را درمیآورند!
➖اهل علم گاهی رعایت میکنند و خیلی تبیین نمیکنند، مثلاً میگویند «من کلاً میگویم و مصداقی وارد نمیشوم...» الهی فدای امیرالمؤمنین(ع) بشوم که مصداقی وارد میشد. یکذره برای خودش حاشیۀ امنیت درست نکرد با کلّیگویی. بلکه مسائل را شفاف کرد تا آنجایی که دیدید با او چه کردند.
👤علیرضا پناهیان
🚩 امامزاده قاضی الصابر - ۹۹/۱۲/۶
📚 حق المارّه
💠 سؤال: #حق_المارّه چیست؟ شرایط آن را بیان کنید.
✅ جواب: کسی که در حال عبور به درختی میوه دار برسد ـ با شرایط زیر ـ می تواند از میوۀ آن بخورد:
۱. بنابر احتیاط واجب یقین به عدم رضایت مالک نداشته باشد.
۲. به طور اتفاقی از آنجا عبور کند نه با قصد #خوردن_میوه.
۳. ضرر و آسیب به درخت نزند و میوه ها را تلف نکند.
۴. میوه را همان جا بخورد و با خود نبرد.
۵. وارد #ملک ـ مانند #باغ ـ نشود.
#حق_رهگذر #حق_الناس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تغییر عقیده احمدینژاد نسبت به آرمان های انقلاب و دشمنان اسلام و ملت شهید پرور ایران
مدت : ۲ دقیقه