eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فرزندتانراازتنبیهوتشویقآزادکنید۱.mp3
1.55M
📻 آیت الله حائری شیرازی ره : ... تشویق و تنبیه داروست ، بازگیری از دارو سخت است ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برای خداوند متعال، خوبی ها و بدی های ژنتیکی زیاد مهم نیست. اون چیزی که مهمه سعی و تلاش آدم ها بر مدار تقواست... 🔹 استاد پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر دستگاهی برای کارکردن، از ذخیرۀ انرژی خود استفاده می‌کند و به ‌منظور پُرکردن ذخیرۀ مصرف ‌شده، بایستی جایگاهی برای پُرکردن داشته باشد. سفرۀ غذایی که بر سر آن می‌نشینیم ایستگاه تغذیۀ جسمی ماست و نمازی که می‌خوانیم ایستگاه تغذیۀ روانی و روحانی ما. گویی ارتباط با پروردگار تقویت‌کننده‌ای است که با یک نماز، باتری دل را پر می‌کند. گاه به‌دلیل اشکالاتی، نیرورسانی و پرشدن باتری تخلیه‌شده انجام نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر، دستگاه در شارژ است، اما شارژ نمی‌شود، نماز هم این‌چنین است: «لَا صَلَوةَ اِلا بِحُضُورِ القَلبِ»؛ نماز بدون حضور قلب، نماز نیست. مهم در شارژ قرارگرفتن و شارژشدن است کتاب ، مجموعه‌ای از چند گفتار حضرت آیت‌الله حائری شیرازی(ره) دربارۀ نماز و فلسفه و آثار آن است که به ‌زیبایی، آثار فردی و اجتماعی این عمود خیمۀ دین را بررسی کرده‌اند. تعداد صفحه: ۱۴۰ قیمت پشت جلد: ۲۰۰۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 حکم حدث اصغر هنگام غسل 💠 سؤال: اگر هنگام کردن، کاری که صرفا را باطل می کند () پیش آید، آیا غسل هم باطل می شود؟ ✅ جواب: غسل باطل نمی شود، اما برای نماز باید وضو بگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بدان ایدک الله (1) 🔰مقدمه نوزده فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اهمیت توجه طلاب علوم دینی به وظایف و تکالیف فردی و اجتماعی در عصر انقلاب اسلامی 🔺یک: حادثه‌ی انقلاب یک حادثه عظیم و فوق‌العاده و محیرالعقولی بود. ما حالا عادت کرده‌ایم به این اما کسانی که از بیرون نگاه می‌کنند به حادثه‌ی انقلاب و قضاوت می‌کنند درباره‌ی حادثه‌ی انقلاب، عظمت این حرکت را، این حادثه را، این پدیده را بیشتر از ما درک می‌کنند. ما چون در جریان بودیم خیلی توجه نمی‌کنیم؛ خیلی درباره‌اش اهتمام نمی‌ورزیم برای ارزیابی و تقویم این حادثه. (بیست و پنجم اردیبهشت نود و چهار در دیدار اساتید و طلاب تهرانی) 🔺دو: همه دنیای استکبار و طغیان و یک طرف و این انقلاب طرف دیگر. واقعه خیلی مهمی اتفاق افتاده‌است و در خودش این کفایت را می‌بیند که به مصاف تمام طغیان و کفر جهانی برود. ما در این قرار گرفته‌ایم و نمی‌فهمیم چقدر بزرگ و مهم است. (هفتم آذر شصت و هشت در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم) 🔺سه: خصوصیت انقلاب عظیم اسلامی که آن را به‌عنوان یک پدیده بی‌نظیر در تاریخ قرن‌های اخیر در چشم تحلیلگران و صاحب‌نظران معرفی کرده‌است، قبل‌از آن در هیچ‌یک از انقلاب‌های بزرگ عالم دیده نشده بود؛ نه در انقلاب فرانسه؛ نه در انقلاب کمونیستی در شوروی و نه در انقلاب‌های کوچک دیگری که به تبع این دو انقلاب و در خط آن‌ها حرکت می‌کردند (چهارده خرداد هشتاد و یک ) 🔺چهار: تحلیلگران غربی تحلیل کردند و فهمیدند و درست هم فهمیدند که این انقلاب فقط این نیست که یک رژیم دست‌نشانده را در ایران از بین برده‌است و این کشور عظیم و پربرکت را از سیطره استکبار خارج کرده؛ بلکه این خواهد شد و دنیای اسلام را تکان خواهد داد. ملت‌ها را به فکر خواهد انداخت. (بیست و سه شهریور هزار و سیصد و هشتاد و شش) 🔺پنج: در در کشور -هم این مبارزات سیاسی منتهی به انقلاب و هم سایر مبارزات- عموم مردم تا حدودی ورود داشتند؛ لکن دو مجموعه ورود واضح و اثرگذار و بینی داشتند: یکی و علمایند- علمای شیعه- یکی هم دانشگاه‌ها؛ این دو جریان در ادامه‌ی مبارزات و تحرک مبارزاتی در کشور هم امروز حضور دارند، هم در گذشته -در قضیه مشروطه، در قضایای نهضت ملی، قضایای نزدیک به زمان ما در جاهای دیگر- حضور داشته‌اند لکن یک فرق اساسی ای بین حوزه و دانشگاه در این زمینه وجود دارد که این فرق باید مورد توجه قرار بگیرد. مبارزات دانشجویی همیشه، هم در کشور ما، هم در جاهای دیگر محدود مانده‌است در محیط دانشگاه یا اندکی تاثیرگذاری بر روی برخی از مسائل عمومی کشور داشته؛ هیچ‌وقت مبارزات دانشجویی تبدیل به یک انقلاب و به یک حرکت عمومی و تحول عمومی نشده. این مبارزات اگر منها می‌شد از مبارزات روحانیت و مبارزات روحانیت نمی‌بود مثل همه مبارزات دانشجویی دیگر در همان محیط دانشگاه یا دانشگاه تهران یا چند دانشگاه در سراسر کشور محدود می‌شد و یک حمله‌ای می‌کردند، یک حرکتی می‌کردند، یک مبارزه‌ای می‌شد، یک معارضه‌ای می‌شد و تمام می‌شد؛ اما حوزه این‌جور نبود. مبارزات حوزه اولاً تقریباً همه‌گیر بود یعنی در حوزه علمیه -نمی‌خواهم بگویم حقیقتاً این‌جور بود- تقریباً همه طلاب یا اغلب طلاب درگیر مبارزه شدند. (بیست و پنج اسفند هزار و سیصد و نود و چهار )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺تحریف آشکار نظر علامه مصباح درباره جمهوریت در صفحه نخست روزنامه مردم‌سالاری!
🚨«مردان میدان»؛ هدف حملات نامردان و ناآگاهان! 🔺بعد از هجمه‌های صورت گرفته نسبت به رحمه الله علیه و در شرایطی که اصلاح‌طلبان بواسطه حمایت از دولت ناامید و بی‌تدبیر فعلی پدر «جمهور» را درآورده‌اند، روزنامه موسوم به «مردم‌سالاری» در صفحه نخست خود افاضات مدیر مسئول این روزنامه (مصطفی کواکبیان) در سال 99 را با تیتر «جمهوریت مورد نظر آیت الله مصباح یزدی نفی جمهوریت واقعی بوده...» بازنشر داد! 🔹این آشکار به این معناست که کواکبیان نظریات فیلسوف برجسته‌ای چون آیت الله مصباح یزدی رحمه الله علیه را به خوبی درک نکرده تا چه رسد به اینکه با تحصیلات ابتدایی و اندک حوزوی، صلاحیت و توان نقد آنرا داشته باشد. 🔸بدون تردید بهترین و تنها منبع شناخت نظریات یک متفکر، آثار علمی و اظهارات اوست. ⁉️اگر «عقبه تئوریک نظام» با جمهوریت نظام مخالف بود و به رأی و نظر مردم اعتقادی نداشت، چرا پیشنهادی بدیل و به تعبیری دموکراتیک‌تر، درباره رأی‌گیری از مردم توسط ایشان ارائه و در مجموعه آثارشان ثبت شده است؟؟ 🔍در این طرح (که چیز پنهان و دور از دسترسی نبوده و در فضای رسانه منتشر شده است) در صورت مشاهده تغییر رویه مسئول انتخابی، مردم این فرصت را دارند که با تغییر رأی و نظر خود مانع جولان مسئولین ناکارآمد شده و آنان را از مسئولیت خلع کنند. 💡همچنین برای نظرخواهی بهتر از مردم برای هر روستا، شهر و استانی به طور اختصاصی فرصت انتخابات در نظر گرفته شده تا مردم با شناخت و آگاهی بیشتری به انتخاب چهره‌های متخصص و متعهد بپردازند. ❓آیا میتوان پذیرفت عالمی که پیشنهاد استقرار این سیستم گزینش مطلوب و به‌گزینی دائمی را ارائه کرده و دغدغه رفع ایرادات دموکراسی‌های رایج را داشته، مخالف «جمهوریت واقعی» بوده است!؟ آیا منظور اصلاح‌طلبان از «جمهوریت»، جمهوریت قلابی و تأمین منافع حزبی به نام مردم است!؟ ❓به راستی غرض از این مردم‌فریبی‌ها و تحریف‌های ناجوانمردانه چیست و چرا مباحث دقیق و علمی آیت الله مصباح یزدی مورد سوء استفاده قرار گرفته است؟ 📈در حقیقت این لجن‌پراکنی‌ها را باید در راستای اقداماتی چون ترور سردار دلها ارزیابی کرد؛ چراکه ترور فیزیکی مدافعان امنیت و ترور شخصیت استوانه‌های علمی و فرهیختگان ملت، هر دو برای اعمال سیاست‌های استعماری و استثماری دشمن و براندازی جمهوری اسلامی راه باز میکند! ⛔️با این حساب چهره‌هایی چون قدیانی و کواکبیان که در روزهای گذشته به «مصباح انقلاب» هجمه نموده‌اند، خواسته یا ناخواسته مطابق میل دشمن رفتار کرده و در سایه آزادی و امنیت به عوامل اقتدار یک ملت جسارت کرده‌اند. ‼️درحالی که غربگرایی و سوء تدبیر هم‌طیفان کواکبیان، «جمهور» را دچار مشکلات عدیده معیشتی کرده‌ است، امثال وی با وقاحت تمام به علامه مصباح نسبت نفی «جمهوریت» میدهند و گویا قصد دارند همانگونه که با عملکردشان، «جمهور» را به اسلام و انقلاب بدبین کرده‌اند، با زبان نیز نسبت به علمای انقلابی و دلسوز ایجاد بدبینی کنند!!
📌آمریکا بخشی از تحریم های تجاری ایران را لغو کرد 🔹بر اساس ابلاغیه ای که وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره ارسال نموده است، این معافیت تحریمی که توسط آنتونی بلینکن امضا شده است " انتقال وجوه ایران در حسابهای محدود به صادرکنندگان در ژاپن و کره جنوبی را مجاز می داند" این معافیت اجازه می دهد تا پول ایران که در نتیجه تحریم های آمریکا مسدود شده بود بدون نقض قانون آزاد شود. 🔹سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "وزیر امور خارجه پیش از این معافیت مالی را امضا کرده بود تا اجازه دهد وجوهی که در حسابهای محدود ایرانی در ژاپن و کره نگهداری می شود برای بازپرداخت به شرکتهای ژاپنی و کره ای که کالاهای غیر تحریم شده را به ایران صادر می کنند ، استفاده شود." "این معاملات بازپرداخت ممکن است گاهی وقت گیر باشد و وزیر امور خارجه معافیت ها را برای 90 روز دیگر تمدید کرده." 🔹همچنین وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که "اجازه انتقال وجوه (احتمالا اسکناس) به ایران را نمی دهد" ، و صرفا" بازپرداخت به شرکتهای ژاپنی و کره ای را که کالاها و خدمات غیر تحریم شده را قبل از تشدید تحریم های ایالات متحده توسط دولت قبلی صادر می کردند ، ایجاد می کند.
sarih.mp3
12.82M
400 میلیون برای یک لوگو ؟ غربرگرایان با بودجه فرهنگی چه کرده اند؟ گزارش هایی عجیب و غریب از هزینه های حیرت آور شهرداری تهران برای یک لوگو رسانه ای شده که موجب شوکه شدن بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی شده است . غربگرایان با بودجه فرهنگی کشور چه کرده اند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 امروز پنجشنبه ☀️ 24 تیر ماه 1400 شمسی 🌙 04 ذی الحجه 1442 قمری ❄️ 15 جولای 2021 میلادی ☀️ ➕ مهاجرت علما و مردم تهران به قم و آغاز هجرت كبري در جريان نهضت مشروطه (1285ش) ➕ ترور روحاني مجاهد آيت‏ اللَّه "سيدعبداللَّه بهبهاني" يكي از سران اصلي مشروطيت (1289ش) ➕ شهادت شاعر و عالم متعهد علامه "سيداسماعيل بلخي" توسط ايادي رژيم افغانستان (1347ش) ➕ درگذشت مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد (1396 ش) 🌙 ➕ وفات متكلم اصولي "ابواسحاق اسفرايني" عالم بزرگ مسلمان(418 ق) ❄️ ➕ بمباران گسترده ژاپن توسط بمب افكن‏ هاي امريكا در جريان جنگ جهاني دوم (1944م) ➕ تصرف و اشغال بيت المقدس توسط سپاهيان صليبي (1099م) 📆 روزشمار: ▪️3 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️5 روز تا روز عرفه ▪️6 روز تا عید سعید قربان ▪️11 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️14 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم
⚫️ ترور روحاني مجاهد آيت اللَّه "سيدعبداللَّه بهبهاني" يكي از سران اصلي مشروطيت (1289ش) ✍ آيت اللَّه سيدعبداللَّه بهبهاني در اوايل قرن سيزدهم هجري ش، در شهر نجف اشرف به دنيا آمد و تحت توجّهات پدر فاضل و مجاهدش، تحصيل علوم ديني را آغاز كرد و در حلقه درس عالم و فقيه بزرگ شيعه، حاج ميرزا محمدحسن شيرازي معروف به ميرزاي بزرگ جاي گرفت و به مدارج عالي علمي را پيمود. ✅ او قبل از انقلاب مشروطيت نيز از روحانيان و علماي مشهور ايران به شمار ميرفت و در امور سياسي دخالت داشت. با آغاز نهضت مشروطه، به صف مبارزان پيوست و رهبري مشروطه خواهان را به عهده گرفت و نقش بسزايي را ایفا نمود. ✅ او پس از به توپ بستن مجلس و پس از ضرب و شتم و اهانت به ايشان، به دستور محمدعلي شاه قاجار به كرمانشاه تبعيد شد و پس از چند ماه راهي عتبات گرديد. ✅ آيت اللَّه بهبهاني پس از فتح تهران توسط مشروطه طلبان، به پايتخت بازگشت و از آن پس نفوذ فوق العادهاي در مجلس پيدا كرد. ميانه روها كه اكثريت مجلس دوم را تشكيل ميدادند از بهبهاني پيروي مي كردند كه اين امر خشمِ تندروان را برانگيخت و تصميم به قتل ایشان گرفتند. ✅ سرانجام در 24 تيرماه 1289 ش، به خانه اين روحاني مجاهد یورش برده و وي را به شهادت رساندند. پس از شهادت ايشان، مجلس شوراي ملي و بازار تهران تعطيل و عزاي عمومي اعلام شد. بعدها پيكر آيت اللَّه بهبهاني به شهر نجف منتقل و مدفون گرديد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیة الله بهاء الدینی، خیلی به جلال عنایت داشت. یک بار که جلال بعد از نماز مغرب و عشاء دعا کردند، آقا فرمودند: بابا! دعای تو است. بعد از شهادتش هم فرمودند: او بود. نه اینکه همیشه ذکر بگویند، بلکه قلبا ذاکر بودند. پس از شهادت، وقتی عکس جلال را به آیت الله بهاء الدینی دادند، گریه کردند و اشک شان روی عکس ریخت. سپس فرمودند: (عج) از من یک خواست. من هم صاحب این عکس را معرفی کردم. اشک من اشک شوق است. عج (راوی: حجة الاسلام و المسلمین اکبر اسدی و سید مهدی سادات کتاب جلوه جلال، نوروز اکبری زادگان، نشر ستارگان درخشان، چاپ اول، ۱۳۹۵، ص۹۶ و ۹۷
آقای عالم زاده: آسیب شناسی اخلاق و معنویت در حوزه در فضای فعلی حوزه آموزش و تهذیب متناسب با یکدیگر برنامه ریزی نشده است، فرایندهای آموزشی دارای نظم و منطق و نظارت و اهداف است امّا مساله مهم تهذیب در این حجم انبوه برنامه¬های آموزشی جایگاهی ندارد و در مواردی حجم برنامه های آموزشی اجازه فراغ بال و اندیشیدن طلاب و اساتید و مدیران به امور معنوی تربیتی را نمی¬دهد. همچنین یکی از آسیبهای موجود، بی توجّهی به آسیب¬ها و گرفتاری¬های صحنه است، هر برنامه تهذیبی علاوه بر اشتمال بر مبانی و نکات بلند و عالی باید به کمبودهای میدان و آسیبهای اخلاقی موجود در فضای طلبگی نیز ناظر باشد، باید با رویکری کاملا عملیاتی به سراغ برنامه ریزی تهذیبی رفت. مشکل دیگر این است که در موارد زیادی مدیران دغدغه تهذیبی و تربیتی ندارند و عملاً فضای مدارس از مفاهیم و برنامه¬های معنوی و تهذیبی عمیق خالی شده است، در برخی مدارس بر اساس گزارش چهار سال است که یک استاد اخلاق حضور نیافته است، بی¬دغدغه بودن مدیران به همین جا ختم نمی¬شود در مواردی، مدیر مدت زیادی شاید در حد یک سال است که حضور مؤثّری در مدرسه ندارد و بسیاری از مدیران نیز به صورت پاره وقت و گذری به مدرسه می¬آیند. در چنین شرایطی تربیت طلبه معنایی پیدا نمی¬کند. نکته دیگر اینکه نمودهای معنویّت که در رعایت آداب و اهتمام به فعالیّتهای عبادی تجلّی پیدا می¬کند در مدارس تضعیف شده است، تا جایی که برخی مدیران واساتید نیز از نصاب کافی در رعایت ادب در گفتار و رفتار برخوردار نیستند و همچنین برنامه¬های عبادی و در راس آنها نمازهای جماعت به صورت سریع و حداقلی برگزار می¬شوند. آسیب شایع دیگر در فضای فعلی طلاب، بروز و رواج انگیزه¬های غیر معنوی و سطحی است، امروز بخشی از طلاب به انگیزه پیدا کردن شغلهایی مثل قضاوت و ... طلبه می¬شوند و یا گرفتن شهریه و ...یا رسیدن به عناوین دانشگاهی مثل دکتر و ... برای برخی تبدیل به نیّت اصلی برای طلبگی شده است، که برای این موضوع نیز باید اندیشه کرد، چرا که با این نیّتها طلبه معنوی و خودساخته پدید نخواهد آمد. اولویّت شناسی در مدیریّت تربیتی عرصه میدانی مدیریّت عرصه تشخیص اولویّت ها است، و اینکه یک مدیر یا برنامه¬ریز تربیتی از کجا باید شروع کند و به کدام بخش از جامعه هدف و مخاطبان اولویّت بدهد، به چه محتوا و مفهومی برای انتقال به آنان اولویّت قائل باشد و نیز اینکه کدام گونه تربیت و کدام روش را برگزیند، از محوری ترین گزینه¬هایی است که یک مدیر یا راهبرد پرداز در عرصه مدریّت تربیت محور باید، قبل از هر اقدامی برای خود روشن کند. اولویت شناسی جامعه هدف به عنوان یک قاعده اقتضائی، هر چه سن افراد بالاتر برود طلب و استعداد در آنها کاهش می¬یابد از این رو مستعد ترین طلاب برای برنامه¬ریزی¬های تربیتی و تهذیبی طلاب مقدمات و سطح یک به ویژه پایه¬های اول و دوم حوزه هستند، همچنین برنامه ریزی دقیق برای پذیرش کیفی و افراد مستعد و پرانگیزه حتّی اگر به کاسته شدن از کمیّت طلاب ورودی بیانجامد ضرورت دارد، برای کسی که دغدغه تربیت دارد تعداد افراد کمتر امّا با فرآیند تربیتی بهتر، بر تعداد زیادی از طلاب با دغدغه¬های گوناگون و غیر مستعد برای رشد اولویّت دارد. بنا بر فرمایش شهید بهشتی اصل بر این است که کسی را برای طلبگی نپذیریم مگر اینکه احراز کنیم شرایط لازم را دارد. اولویّت¬های علمی و محتوایی گرچه تهذیب فرآیندی آموزشی صرف نیست، امّا تربیت اعتقادی یا به تعبیر دیگر رشد آگاهی و دانشِ مبنایی برای رشد و تعالی، برای هر اقدام تربیتی ضرورت دارد، از این رو باید برای شکل¬گیری فرآیند رشد و تربیت، به پیش نیازهای دانشی و ذهنی این عرصه نیز توجّه کافی داشت. بخشی از این پیش نیازهای ذهنی، را باید با تدوین آئین نامه¬های انضباطی روشن و صریح تامین کرد آئین نامه-هایی که تکلیف مدیر و طلاب را در برخی از مهمترین عرصه¬های اخلاقی و معنوی روشن کند و هر طلبه در بدو ورود به مدرسه آن را بپذیرد و امضاء کند، البتّه باید توجّه داشت که این منشور اخلاقی در سطح اولیّات اخلاقی و آدابی است و نباید به صورت مفصّل و پیچیده و سختگیرانه باشد، این منشور مبادی ذهنی عناصر مختلف مدیر و استاد و طلبه و معاون تهذیب مدرسه را به یکدیگر نزدیک خواهد کرد و سبب خواهد شد بخشی از نیازمندی-های فکری طلاب در این زمینه تامین شود. نکته دوم در اولویّتهای فکری و دانشی، انتقال مفاهیمی در باب هدف از طلبگی و ایجاد انگیزه صحیح و آگاهانه از مسیر طلبگی است، اینکه طلبه بداند در منظومه تمدن اسلامی چه جایگاهی می¬تواند داشته باشد و با تحصیل و تهذیب چه گرهی از خود و جامعه بازخواهد کرد نیازمند آموزش و انتقال مفاهیم و تمرین انس گرفتن با این مفاهیم دارد. نقش تربیتی مدیران فرآیند تربیت از اساس مقوله¬ای است که در روابط انسانی و در تعامل با استاد و الگو شکل می¬گیرد و رفتار و عملکرد عناصر مؤثّر در فضای
مدارس هیچ گاه از امتدادهای تربیتی مثبت یا منفی برکنار نیست،از این رو مدیران و اساتید به عنوان عناصر مباشر تربیت و معنویت در مدارس علمیه نقشی مهم و تعیین کننده در تحقق اهداف تهذیبی و تربیتی دارند و بخش عمده¬ای از عملیاتی شدن راهکارهای تربیت و تهذیب طلاب بر عهده آنان است. ویژگی¬های مطلوب مدیران تربیت محور: 1- حضور فعال و مستمر در محیط مدرسه 2- همراهی و در دسترس بودن برای طلاب 3- دارای روحیه همدلی و گوش شنوا داشتن 4- دارای صبغه شخصیتی اخلاقی و تربیتی 5- برگزاری جلسات اخلاق مستمر برای طلاب 6- برخوردار از توانایی نسبی تشخیص استعدادهای معنوی و راهنمایی آنها 7- دارای دغدغه عمیق در مسائل تربیتی (ایجاد این دغدغه در سطح مدیران، مستلزم آگاه سازی مدیران و قبل از آن انتخاب افراد شایسته برای این مسئولیّت است.) 8- اشراف مدیران به فرآیند طرح تربیتی از آداب تا اخلاق 9- برخوردار از توانمندی نسبی علمی و دغدغه¬مند برای جمع میان تربیت علمی و اخلاقی 10- تربیت هدایت محور همراه با نظارت و پیگیری مستمر 11- برخوردار از روحیه صبر و برنامه ریزی راهبردی و بلند مدت تمهیدات سازمانی برای تامین نقش تربیتی مدیران نقش مهم و تعیین کننده سازمان حوزه در انتخاب و راهبری مدیریّت مدارس علمیّه،اقتضاء می¬کند مدیران کلان سازمان مدیریّت حوزه¬های علمیه پیش¬نیازها و تمهیدات تحقّق مدیریّت مطلوب در مدارس علمیّه را تامین کند، ابعاد و عناصر تحقّق این رسالت ویژه را می¬توان در عناوین ذیل بیان کرد: 1- تشکیل جلسات اخلاق ویژه مدیران و اساتید، با دو رویکرد تذکّر و تنبّه و آگاه سازی 2- دوره های آموزشی و مهارت افزایی تربیتی 3- برنامه ریزی برای تربیت مدیر جامع علمی و عملی 4- نظارت بالادستی تهذیبی و ارزیابی دوره¬ای از فعالیّتهای تربیتی 5- تامین مالی در شان و مکفی مدیران مدارس علمیه 6- ترسیم چارچوب های روشن و دقیق برای فعالیّتهای تربیتی به وزان آنچه در نظام آموزشی در جریان است. 7- شناسایی عناصر توانمند برای مدیریّت مطلوب مدارس علمیه 8- طراحی معاونت تربیتی در نقش مشاور و ناظر تربیتی به عنوان بازوی تربیت مدیر مدرسه در کنار معاون تهذیب به عنوان مسئول فرهنگی برای مدارسی که مدیر به هر دلیلی توان به سرانجام رساندن فرآیند تربیت را ندارد. (مقوله مدیریّت فرهنگی بیشتر با سمت و سوی برنامه ریزی برگزاری جلسات فرهنگی و دعوت از اساتید و ... است و معاونت تربیتی با کارویژه همراهی و نظارت بر طلاب و در نقش مشاور و نظارت پدرانه بر طلاب عمل می¬کند.) 9- هدف مند کردن و انسجام بخشی به اساتید اخلاق اعزامی از معاونت تهذیب میثم قاسمی دبیرکارگروه اخلاق و معنویّت مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیّت موضوع مهم دیگر این است که باید به دورس عقاید نه فقط به چشم یک دانش نظری صرف بلکه به عنوان یک پیش¬نیاز مهم و اساسی برای تهذیب و تربیت و معنویّت نگاه کرد و توجّه و برنامه¬ریزی برای آن را وارد برنامه¬ ریزی تربیتی نمود. اینکه طلبه بداند قرار است عالمی در سلوک به سمت خدا بشود و نقش خداوند در هستی و سرنوشت خویش را با استدلال و بیان عقلی و ذهنی در درجه اول و در گام بعدی به عنوان یک باور قبلی بپذیرد نقشی مهم و اساسی در تربیت طلبگی دارد؛ این مهم در واقع پیش نیاز قطعی متعبّد شدن طلاب است و عمل از روی میل و آگاهی به عبادات پس از این مرحله اتّفاق خواهد افتاد. امّا از سوی دیگر باید تحفّظ بشود که فضای مباحث علمی به سمت عرفان نظری و مسائل مربوط به کشف و شهود و کرامات و احیانا مرید بازی و ... کشیده نشود،ورود به این فضا برای طلاب مضر است و آنان را از رشد واقعی و عملی بازمی¬دارد و فضای تخطئه و عیب جویی از فعالیّتهای تربیتی را باز می¬کند. نکته مهم در انتقال این آموزش¬ها این است که باید مدیر مدرسه در این موارد خود متکفّل این امور باشد و اگر مدیر به دلیل مشغله یا محذور دیگری در این زمینه وارد نشد، استاد دارای توانمندی و صلاحیتهای متناسب با این امور به صورت فارغ البال متکفّل این امور باشد و با انس با طلاب و همدلی و ایجاد ارتباط عاطفی، نیاز طلاب در این زمینه¬ها را برطرف کند. اولویّت شناسی گونه تربیتی پس از تربیت اعتقادی که اندکی قبل به آن اشاره شد و نیز تامین پیش نیازهای مقدّماتی تربیت عبادی ، مهمترین گونه تربیت، تربیت اجتماعی در تعامل با طلاب دیگر و اساتید و مدیران است. طلبه¬ای که در انجام وظایف خود کوتاهی می¬کند مثلاً حتی پتوی خود را جمع نمی¬کند و بارش را به دوش دیگران می¬اندازد یا اهل خیرخواهی برای دیگران و انجام وظایف اجتماعی خود نیست یا نتواند زبان خود را در تعامل با دیگران کنترل کند، یا غرور و تکبّر در رفتار داشته باشد به وادی معنویّت بار نخواهد یافت؛ از این رو لازم است این بخش از تربیت که در واقع از ابتدائیات رشد و معنویّت است درطلاب با قدرت و برنامه¬ریزی پیگیری شود. طلبه باید قبل از هر رشدی بتواند را
بطه خود با استاد و مدیر و خانواده خود را بهبود ببخشد و رشد کافی برای ارتباط گرفتن با دیگران و تحصیل بندگی و معنویّت در این موضوعات را به دست آورد، طلبه¬ای که از مردم توقّع احترام دارد و یا هنوز نتوانسته است تواضع را در خود نهادینه کند، نخواهد توانست وارد فضای معنویّت و اخلاق شود؛ برای این موضوعات نیز نیاز است که برنامه ریزی درست و مکفی صورت بگیرد. اولویّت¬های روشی در مدیریّت تربیتی در روش¬های تربیت تمرکز بر نهادینه کردن آداب اولویّت دارد و از میان آداب نیز اولویّت با آدابی است که صبغه جمعی دارند، به عنوان مثال تنظیم آیین نامه¬هایی برای پوشش طلاب و یکسان سازی نوع پوشش، مثلا آیین عباپوشی برای طلاب و نهادینه کردن آن در مدرسه بسیار سازنده است و همچنین تاکید بر آداب نماز در نمازهای جماعت یا برگزاری منظم و مبتنی بر آدابِ جلسات وعظ و دعا و ... و تلاش برای عظمت دادن به این موضوعات با تنظیم آداب و مقررات ویژه و ابهت آفرین... به طور کلّی راهبرد روشی در تربیت و نهادینه کردن فضائل در گام اول تمرکز بر آداب رفتاری در بعد فردی و جمعی است، البتّه برای تحقّق این امر لازم است علاوه بر تدوین ضوابط و آئین نامه¬ها، مشاوران تربیتی به صورت دائم با طلاب همراه باشند و با آنها انس بگیرند و نکات مختلف را به آنها یادآوری کنند و مهارتهای رفتاری ناظر به این آداب را به صورت پدرانه با آنها در میان بگذارند. اصل اساسی و غیر قابل تنزّل در روش تربیتی مطلوب، توجّه به ظرفیّت وجودی افراد و تلاش برای ایجاد میل و رغبت آگاهانه و درونی برای عمل و تکرار آن است، تحکّم¬های بی¬مبنا و منطق و نیز استفاده حداکثری و خارج از ضابطه از عنصر اجبار و قانون، گرچه ممکن است به رفتار و کنش ظاهری بیانجامد امّا هیچ گاه اثر رشد آفرین و تربیتی نخواهد داشت. علاوه بر این نکته مهم، برخی از مهمترین اقتضائات نهادینه کردن آداب رفتاری در طلاب را به صورت ذیل می-توان بیان کرد: 1- همراهی مدیر توانمند و یا مشاور تربیتی با طلاب 2- توجّه به عدم ایجاد حس تنفّر یا افسردگی در طلاب (به عنوان نمونه صدای بلند و گوش خراش هنگام سحر سبب بروز چنین حالتهایی خواهد شد.) 3- توجّه به آداب فردی در کنار آداب جمعی و اهمیّت دادن به آن 4- بیان راهکارهای موفقیّت در مدیریّت زمان و حالات به طلاب 5- توجّه به اصل لزوم تکرار در آداب و ناامید نشدن 6- توجّه به اصل لزوم انس با مفاهیم و آداب اخلاقی و تلاش برای تبلیغ محیطی و رفتاری و گفتاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا