هدایت شده از ندای تهذیب
#جمعه_های_مهدوی
اهمیت امامت
شیعه با اعتقاد به امامت گره خورده است و با این طرح، راه خویش را در تاریخ آغاز کرده و در این راه رنج ها برده است، تا آن جا که به اعتراف برخی محققان (4) آن قدر که در این راه شمشیر کشیده شد و جان فشانی شد، در هیچ برهه ای از زمان و در مورد هیچ یک از دیگر آموزه های دین، شمشیر زده نشده و جان فشانی نشده است .
این جان فشانی و اهتمام، از آن جا برخاسته که به گفته ی قرآن، امام مکمل دین و متمم همه ی نعمت هایی است که خداوند در هستی قرار داده است . (5) رسول صلی الله علیه و آله آن قدر که به این امر سفارش می کرد به هیچ یک از امور دیگر سفارش نمی کرد (6) و آن قدر که برای این مهم از اولین روزهای دعوت علنی تا آخرین لحظات عمرش در بستر بیماری، گام برمی داشت و اقدام می کرد، برای هیچ کار دیگری اقدام نمی کرد و زمینه سازی نمی نمود . (7)
امروز و در این نسل، ما امامت را پذیرفته ایم، ولی هنوز برای بسیاری از ما، طرح امامت و در نتیجه، بحث امام زمان (عج) گنگ و مبهم می باشد و به صورت میراثی از آن پاسداری می شود . میراثی که هنوز عمق و ضرورتش را نچشیده ایم .
طرح هایی که امامت را برای چند نسل بر اساس نص و سنت می گیرند و سپس شورایی حسابش می کنند . و طرح هایی که امامت را در حد رهبری تفسیر می کنند و شرایطش را حذف می کنند، خواه از نسل علی علیه السلام یا دیگری و طرح هایی که امامت را موروثی و سلطنتی و نور چشم بازی خیال می کنند . و طرح هایی که امامت را غیرقابل تحلیل می شناسند و بر اساس تعبد با تمام ابهامش باورش می کنند . تمام این طرح ها، امامت را نفهمیده اند و جایگاه و بنیادهایش را نشناخته اند و در تاریکی تیر انداخته اند .
شاید این همه تفسیر و تاویل از آن جا مایه می گیرد که ما حکومت ها را در همین اشکال موجود دنبال می کنیم و در میان همین سیستم ها نقد می زنیم و از آن جا که هیچ کدام از این ها با امامت نمی خواند یا از کنار آن می گذریم یا آن را تخفیف می دهیم تا مورد قبول روشنفکران قرار گیرد .
شاید این گمان ها از این جا برخاسته اند که ما امامت را مبهم طرح کرده ایم و آثار و مرزها و اثراتش را نشان نداده ایم و این طرح حکومتی را جدی نگرفته ایم .
اگر ما جایگاه امامت را بشناسیم و ضرورتش را لمس کنیم، بر اساس همان ضرورت، وجود امام زمان (عج) را احساس می کنیم و از زیر بار اشکال های بنی اسراییلی، آزاد می شویم و بر اساس همان ضرورت و احساس به عشقی از امام می رسیم . آن هم نه عشقی ساده و سطحی، که عشق شکل گرفته و جهت یافته و تبدیل شده به حرکت و به سازندگی مهره هایی که این حکومت سنگین و بلند به آن احتیاج دارد .
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
*داستان بسیار بسیارآموزنده*
*«حبّۀ انگور»*
حجةالإسلام قرائتی نقل میکند:
روزی به مسجدی رفتیم که امامجماعت مسجد دوست پدرم بود، گفت: داستان بنا شدن این مسجد در این شهر قصّۀ عجیبی دارد ، برایتان تعریف کنم : روزی شخص ثروتمندی یکمن انگور میخرد، و به خدمتکار خود میگوید انگور را به خانه ببر و به همسرم بده، و به محلّ کسب و کاری که داشته میرود ، بعدازظهر که از کارش به خانه برمیگردد، به اهل و عیالش
میگوید، لطفاً انگور را بیاورید تا دور هم با بچهها انگور بخوریم، همسرش باخنده میگوید: من و فرزندانت همۀ انگورها را خوردیم، خیلیهم خوشمزه و شیرین بود...
مرد با تعجّب میگوید تمامش را خوردید!... زن لبخند دیگری میزند و میگوید بله تمامش را...، مرد ناراحت شده می گوید: یک من(۳ کیلو) انگور خریدم، یه حبّۀ اون رو هم برای من نگذاشتید!!! الآن هم داری میخندی!!!؟!جالب است!!!, خیلی ناراحت میشود و بعد از اندکی که به فکر فرومیرود... ناگهان ازجا برخاسته و
از خانه خارج میشود...،
همسرش که از رفتار خودش شرمنده شدهبود، او را صدا میزند... ولی
هیچ جوابی
نمیشنود، مرد ناراحت ولی متفکّر میرود سراغ کسیکه املاک خوبی در آن شهر داشته...، به او
میگوید: یکقطعه زمین میخواهم در یک جای اینشهر که مردمش به مسجد نیاز داشتهباشند، و آن را نقداً خریداری میکند، سپس نزد معمار ساختمانی شهر رفته، و از او جهت ساخت و ساز دعوت بکار میکند... و میگوید: بیزحمت همراه من بیائید...، او را با خود بر سر زمینی که خریده بود برده، و به معمار میگوید میخواهم مسجدی برای اهل این محلّ بنا کنید، و همین الآن هم جلو چشمانخودم ساخت و ساز را شروع کنید....،
معمار هم وقتی عجلۀ مرد را
میبیند...، تمام وسائل و کارگران را آورده و شروع به کارکردن و ساخت و مسجد میکند...،
مرد ثروتمند وقتی از شروع کار مطمئن میشود به خانهاش برمیگردد...، همسرش اژ او میپرسد: کجا رفتی مرد؟... چرا بیجواب، چرا
بیخبر؟؟؟؟
مرد درجواب همسرش میگوید.. هیچ!!! رفته بودم یک حبّۀانگور از یک من مالی که در این دنیا دارم، برای سرای باقی خودم کنار بگذارم....، و اگر همین الآنهم بمیرم، دیگر خیالم راحت است، که حدّاقلّ یک حبّۀانگور ذخیره دارم.
همسرش میگوید چطور!!!...، مگه چه شده...؟ اگر بابت انگورها ناراحت شدید حقّ با شما بوده، ما کم لطفی کردیم معذرت میخواهم....،
در جواب زن، مرد با ناراحتی میگوید:
شما حتّی با یک دانه، از یکمن انگور هم بیاد من نبودید، و فراموشم کردید، البتّه این خاصیت این دنیاست، و تقصیر شما نیست...، جالب ایناست که این اتّفاق در صورتی افتاده، که من هنوز بین شما زنده هستم، چگونه انتظار داشتهباشم بعد از مرگم مرا بیاد بیاورید، و برایم صدقهای بدهید؟؟؟و بعد قصّۀ خرید زمین و ساخت مسجد را برای همسرش تعریف میکند....،
امامجماعت تعریف میکرد، که طبق این نقل مشهور بین مردم شهر،
الان ۴۰۰ سالاست که این مسجد بنا شده،
۴۰۰ سال است این مسجد صدقۀجاریه برای آن مرد است، چون از یک دانۀ انگور درس و عبرت گرفت...،ای انسان قبل از مرگ برای خودت عملخیر انجام بده و به انتظار کسی منشین که بعد از مرگ تو کار خیری برایت انجام دهد ،
محبوبترین مردم تو را فراموش
میکنند حتی اگر فرزندانت باشند...
*از الآن بفکر فردایمان باشیم.*
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
246.mp3
553.5K
هدایت شده از ندای تهذیب
172.pdf
125.2K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هفتاد_و_دو
✅ رابطه متقابل ایمان و عمل صالح
🗓1399/07/12
🌹 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
شنبه 28.pdf
92.5K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و هشتم (شنبه)
✅ تقویت اراده 2
❌ آفتهای اراده
🗓1399/07/12
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
هدایت شده از تهذیب مدرسه علمیه شهداد
#حدیث_روز
💠قال علی بن ابی الطالب(ع):
💢 یاْتی عَلَی النّاسِ زَمانٌ
1️⃣لا یُعْرَفُ فیهِ إلاَّ الْماحِلُ
2️⃣و لا یُظَرَّفُ فیهِ إِلاَّ الْفاجِرُ
3️⃣و لا یُوْتَمَنُ فیهِ إِلاَّ الْخائِنُ
4️⃣و لا یُخَوَّنُ إِلاَّ المُوتَمَنُ،
🔶یتَّخِذُونَ اْلَفْئَ مَغْنًَما
🔷و الصَّدَقَهَ مَغْرَمًا
🔶وصِلَهَ الرَّحِمِ مَنًّا،
🔷و الْعِبادَهَ استِطالَهً عَلَی النّاسِ وَ تَعَدِّیًا
🔻و ذلِکَ یَکُونُ عِنْدَ سُلطانِ النِّساءِ،
🔻و مُشاوَرَهِ الاِْماءِ،
🔻و إِمارَهِ الصِّبیانِ.
💢زمانی بر مردم خواهد آمد که
🔸در آن ارج نیابد، مگر فرد بیعرضه و بیحاصل،
🔸و خوش طبع و زیرک دانسته نشود، مگر فاجر،
🔸و امین و مورد اعتماد قرار نگیرد، مگر خائن
🔸و به خیانت نسبت داده نشود، مگر فرد درستکار و امین!
🔹در چنین روزگاری، بیت المال را بهره شخصی خود گیرند،
🔹و صدقه را زیان به حساب آورند،
🔹وصله رحم را با منّت به جای آرند،
🔹و عبادت را وسیله بزرگی فروختن و تجاوز نمودن بر مردم قرار دهند
🔻و این وقتی است که زنان، حاکم
🔻و کنیزان، مشاور
🔻و کودکان، فرمانروا باشند!
📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۲
هدایت شده از تهذیب مدرسه علمیه شهداد
#شنبه_های_قرآنی
✍️ موضوع: قرآن مجسم
در قرآن کریم گاه پیامبر مکرم اسلام به صفاتی متصف شده است. با ژرفنگری در اینگونه آیات، این اوصاف را به دو دسته میتوان تقسیم کرد: صفاتی که مختص خود پیامبر اسلام است؛ مانند صفت «خاتم الانبیاء» که در آیه مبارکه 40 سوره احزاب آمده است:
»مَا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِکُمْ وَلَکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیینَ«.
اما دسته دیگر از صفات، مشترک میان آن حضرت و قرآن کریم است؛ چنانکه گویی او کتاب و قرآن مجسم است. ما در اینجا هفت صفت مشترک را برشمردهایم که بدین قرار است:
1.. کرامت: هم قرآن با وصف «کریم» آمده و هم پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله:
قرآن: إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ واقعه/77.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ تکویر/19.
2.. مبشر بودن: بشارت به رحمتهای الهی و نعمتهای با عظمت پروردگار:
قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی .... وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ .... اسراء/9.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً ... سبأ/28.
3.. نذیر بودن: ترساندن انسانها از عاقبت شوم اعمال ناصحیح و گناهان آنان از وظایفی است که خداوند متعال برای این دو کتاب صامت و ناطق خویش بر میشمارد:
قرآن: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَی عَبْدِهِ الْکِتَابَ .... لِینْذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِنْ لَدُنْهُ... کهف/1و2.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ انعام/19.
4.. از طرف خداوند آمدن: هر دو از طرف خداوند آمدهاند:
قرآن: قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ مائده/15.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ... نساء/170.
5.. هدایتگری: یکی از صفاتی که خداوند در سراسر قرآن خود را با آن ستوده، هدایت بندگان است (همانند بقره/213، حج/16، نور/46، احزاب/4، زمر/23) که در برخی آیت قرآن کریم می بینیم این دو حقیقت با عظمت، وسیله ای برای هدایت و تجلی هادی بودن خداوند متعال معرفی شدهاند:
قرآن: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ ... اسراء/9.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَإِنَّکَ لَتَهْدِی إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ شوری/52.
6.. نور بودن: هر دو حقیقت متصف به نور بودن شدهاند:
قرآن: فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا تغابن/8.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: یا ایهَا النَّبِی إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ ... وَسِرَاجاً مُنِیراً احزاب/45 و 46.
7.. سخن الهی: هر دو سخنی جز وحی الهی ندارند:
قرآن: وَإِذَا تُتْلَی عَلَیهِمْ آیاتنَا بَینَاتٍ قَالَ الَّذِینَ لا یرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هَذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا یکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یوحَی إِلَی یونس/15.
پیامبر اعظم صلی الله علی وآله: وَمَا ینْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَی نجم/3و4.
پی نوشت:
1.. ترجمه تفسیر المیزان، ج5، ص570.
هدایت شده از تهذیب مدرسه علمیه شهداد
D1737367T10798471(Web).mp3
2.42M
#شنبه_های_قرآنی
✅ موضوع: پاسخگویی به شبهات کرونایی از قرآن /نگاه خود را درست کنیم
🎙سخنران: حجت الاسلام محسن قرائنی
✍🏻 در قرآن دو نوع زلزله ذکر می شود. یکی زلزله زمین است یکی هم مردم به هم می ریزند(عقایدشان به هم می ریزد) ما باید در حوادث و سختی ها نگاه خود را درست کنیم. تا سختی نباشد رشد نمی کنیم. ما باید به مسیرمان باور داشته باشیم. در امتحان هم تلخی هست و هم شیرینی. توقع ما اگر عوض شود هم از خدا راضی شده، تسلیم شده و به آرامش می رسیم.