هدایت شده از ندای تهذیب
219.pdf
112.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_نوزده
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️4. توکل
🗓1399/08/29
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: کمک در منزل #آیت_الله_شاه_آبادی
شماره18
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺رفتار حضرت امام خمینی رحمه الله با فرزندان »»»
حفظ حرمت و عزت دختران🌺
حفظ حرمت و عزت دختران
مراعات شخصیت و عزت فرزندان به ویژه دختران، جزو دستورهای اکید دینی و اخلاقی ماست که در هر مرحله از زندگی آنان، مصداق و نمود خاص خود را دارد. یکی از این نمونه ها که به زمان ازدواج مربوط می شود، تعیین مهریه برای دختر و نیز فراهم آوردن جهیزیه متناسب و لازم برای او است که رعایت آن البته در حد معقول و مشروع می تواند در حفظ عزت و تحکیم موقعیت دختر در خانواده شوهر، عامل تعیین کننده ای باشد. ازاین رو، شاهدیم که حضرت امام رحمه الله در این مورد نیز ضمن رعایت آداب شرعی و سنت های عرفی، در حفظ عزت و شخصیت دختران خویش اقدام لازم را به عمل آورده است و شاید در شرایطی که هر خواستگاری بدون هیچ گونه انتظاری درمورد این گونه مسائل و تنها به خاطر شخصیت حضرت امام رحمه الله و شرافت این خانواده، با کمال میل داوطلب ازدواج با این خانواده بود، ولی حضرت امام رحمه الله برخلاف بضاعت طلبگی، نسبت به این مسئله اقدام می کرد و حتی نسبت به برگزاری مراسم عقد و عروسی کوتاهی نمی کرد:
«در مورد مراسم ازدواج فرزندانشان، هم عقد گرفتند، هم عروسی، البته خیلی مختصر و معمولی. نسبت به نوه هایشان چون بعد از انقلاب بود، خیلی ساده برگزار می کرد. البته جهیزیه [به ]دخترانشان می دادند، ولی جهیزیه ای به اندازه رفع حاجت و خیلی معمولی. جهیزیه ای که در زمان ما به آن رفع حاجت می گویند؛ یعنی یک فرش معمولی و دو دست رختخواب و مختصری وسایل دیگر. البته آن زمان هم این قدرها جهاز مرسوم نبود. مقید بودند که دختر باید مهریه داشته باشد، آن هم باز به حد متعارف یک خانواده معمولی. از این جهت همه دخترهایشان هم مهریه داشتند و هم مقداری جهیزیه» (پا به پای آفتاب، ج 1، ص 123. خانم فریده مصطفوی)
#امام_خمینی_و_خانواده
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺خانه سبز / قسمت سوم / ایمان و خوشبختی دز ازدواج؟!🌺
به راستی مگر ایمان تأمین کننده ی خوشبختی در ازدواج نیست ؟
ایمان شرط لازم است اما کافی نیست ! ایمان بدون داشتن اصالت خانوادگی و بدون داشتن شخصیتی سالم و باثبات چگونه می تواند خوشبختی آورد ؟ ! جالب تر آن که در آموزه های پیشوایان پاک می خوانیم :
کسی که از شخصیت سالم و با ثباتی برخوردار نیست دین ندارد !
لا دِینَ لِمَنْ لَا مُرُوَّهَ لَهُ !
شهید مطهری ( ع ) می فرماید : ایمان جای علم را نمی گیرد و علم هم جای ایمان را ! هر کدام کارکرد و آثار خودش را دارد !
بنا بر این نباید به صرف ایمان شخص از دقت در حالات دیگرش غفلت کنیم !
#خانه_سبز
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
Mix201119125255.mp3
3.56M
هدایت شده از در محضر استاد
#اطلاعیه
🔺 توجه 🔺خیلی مهم🔺 توجه🔺
✍️ لطفا گزارش کتاب خود در قسمت کتاب مربوطه قرار دهید، نه در قسمت آزمون آزمایشی یا ایتا🔺
https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
#اطلاعیه
🔺🔺 کسانی که سال اول شرکتشان در طرح می باشد، لازم است فقط در آزمون های مرحله اول شرکت کنند. 🔺🔺
https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: #زی_طلبگی
شماره ۱
_________________
تاکنون ۵۴ پست، از سلسله مباحث راه و رسم طلبگی در کانال #ندای_تهذیب منتشر شد و عزیزان جهت مطالعه و باز نگری میتوانند از هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی استفاده نمایند
انشاءالله قسمت دوم این مبحث با عنوان #زی_طلبگی تقدیم حضور میگردد
_________________
🌺واژه شناسی🌺
«زی»
معادل فارسی این واژه، شکل و هیئت ظاهری جلوه خارجی و صورت مشهود افراد است
این واژه تنها درباره انسان به کار می رود و در خصوص لباس نیز کاربرد فراوان تری دارد
در زبان فارسی، این واژه به معنای جان، حیات، زندگی، روح و نفس آمده است
زی طلبگی در زبان عربی به معنای نمای ظاهری طلبه و صورت مشهود حیات او است و در زبان فارسی به معنای حیات طلبگی و زیست متناسب با او
«زی طلبگی»
سخن از زی طلبگی یا زی روحانیت، سخن از ظواهر، بروزات بیرونی و تجلیات خارجی طلبه است و از هنجارهای حاکم بر سیمای مشهود طلبه در منظر دیگران و تصویر آشکار او در اجتماع کاوش می کند
اینکه طلبه خودراچگونه بنمایاند و چه تصویری از خود در چشم دیگران ترسیم کند؟
وقتی سخن از زی طلبه به میان می آید، انتظار میرود طلبه با وصف طلبگی (به همان نحو طلبه و روحانی) مورد نظر باشد و صرفاً به عنوان یک مؤمن (به ما مسلمانان و مومن) موضوع بحث نباشد
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی سیدالکریم مبارک باد.
☘🌺🌸🌹🌺🌸🌼🌻☘🌿🌺🌸🌹🌺🌸🌼🌻🍀☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️
وَ رُوِیَ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع [۱] قَالَ یَا عَبْدَ الْعَظِیمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیَائِیَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا یَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوتِ وَ تَرْکِ الْجِدَالِ فِیمَا لَا یَعْنِیهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَی بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِکَ قُرْبَةٌ إِلَیَّ وَ لَا یَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی آلَیْتُ عَلَی نَفْسِی [۲] إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَ أَسْخَطَ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی دَعَوْتُ اللَّهَ لِیُعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کَانَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ* وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَکَ بِهِ أَوْ آذَی وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ لَهُ حَتَّی یَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلَّا نَزَعَ رُوحَ الْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَایَتِی وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ نَصِیباً فِی وَلَایَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِکَ [۳]
الخصائص مفید،ص ۲۵۹
----------
[۱]: روایة عبد العظیم عن الرضا علیه السلام بعید و لعلّ المراد أبو الحسن الثالث فاشتبه علی الرواة
[۲]: أی حلفت و جعلت علی نفسی کذا و کذا.
[۳]: نقله المجلسیّ- رحمه اللّه- فی البحار ج ۱۶ ص ۶۳.
☘🌺🌸🌹🌺🌸🌼🌻☘🌿🌺🌸🌹🌺🌸🌼🌻🍀☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️