هدایت شده از ندای تهذیب
گفته هایی از شهید مدرس
1 . دوبال
ترقی و تعالی هر قوم به علم است . اسلام فراگرفتن علم را فریضه دانسته، اما علم به تنهایی کافی نیست . مسلمان باید به دو بال علم و تقوا مجهز باشد . انگلیسی ها علم دارند; اما تقوا ندارند . اگر مسلمین علم وتقوا داشته باشند، هیچ کس بر آن ها مسلط نمی شود . (۱)
2 . رمز توسعه
اسلام یک مدت در دنیا ترقی و توسعه پیدا کرد و همان مدتی بودکه [مسلمانان] جامع [وحدت] خودشان را حفظ کردند و بزرگان خودشان را اطاعت کردند، مواسات کردند، برادری کردند و بر اکثر دنیا در زمان کمی مسلط شدند . متاسفانه در قرون اخیر از باب این که آن جامع [وحدت] خودشان را بزرگان و امرا خوب حفظ نکردند، ضعف بر این قوم پیدا شد . (۲)
3 . بخوان
اول کلمه ای که می شود نسبت داد به صاحب شریعت ما علم است; زیرا پس از ذکر نام خدا اولین کلمه ای یا دستور که به پیامبر نازل شد، کلمه اقراء یعنی بخوان بوده است . حیوانات در مذهب ما هر کدام [تعلیم دیده] شدند قیمت پیدا می کنند . سگ تربیت شده دیه دارد . (۳)
4 . تاریخ خوانی
باید تاریخ همه سرزمین های تاریخ دار را بازنویس کرد . کم تر سرزمینی است که لایه ضخیمی از گوشت و استخوان های انسان هایی نداشته باشد که تاریخ نمی فهمیده اند; ولی قربانی تاریخ سازان خون آشام شده اند . (۴)
5 . تعصب جاهلانه
علم بدون تقوا خطراتش به مراتب کم تر از جهلی است که با تعصب جاهلانه در آمیزد . اولی ابوهریره را می پرورد و دومی ابن ملجم را . جامعه را جوشنی (زرهی) باید که در مقابل نیش زهرآگین اولی و آتش هستی سوز دومی مصون ماند . چنین جامه ای را تنها دست هنرمند درزی (خیاط) تاریخ می تواند براندام بشریت بدوزد; آن هم دستی که از آستین داوری تاریخ نگاران لقمانی بیرون آید و با همان صبر و شکیبایی حلقه ها را به هم پیوند زند . (۵)
6 . ییلاق
دختر مدرس بیمار شد . پزشکان گفتند باید به ناحیه خوش آب و هوا برود . آن شهید گفت: همه فرزندان این مملکت فرزندان من هستند . نمی پسندم فرزندم به ییلاق انتقال یابد و دیگران در محیط گرم و فقیرانه تهران یا نقاط دیگر در شرایط سخت باشند; مگر این که برای همه آنان چنین شرایطی فراهم شود . (۶)
پی نوشت:
۱. مدرس، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ج 1، ص 205 .
۲. همان، ج 2، ص 291 .
۳. شهید مدرس ماه مجلس، ص 17 .
۴. دوماهنامه مجلس وپژوهش، سال دوم، شماره هفتم، فروردین 1373 .
۵. همان .
۶. شهید مدرس ماه مجلس، ص 82 .
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
جلسه۸۰انعام.mp3
9.09M
وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ عَلَىٰ بَشَرٍ مِّن شَيْءٍ ۗ قُلْ مَنْ أَنزَلَ الْكِتَابَ الَّذِي جَاءَ بِهِ مُوسَىٰ نُورًا وَهُدًى لِّلنَّاسِ ۖ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ كَثِيرًا ۖ وَعُلِّمْتُم مَّا لَمْ تَعْلَمُوا أَنتُمْ وَلَا آبَاؤُكُمْ ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ(انعام/91)
👌جلسه هشتادم 🌺تفسیر سوره مبارکه انعام 🌺
🎤موضوع سخن: علت انکار وحی و نبوت
هدایت شده از ندای تهذیب
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه305، آیات 1 تا 11
🗓1399/09/11
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
13940323000261.mp3
695.3K
هدایت شده از ندای تهذیب
226.pdf
126.5K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_شش
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️11. احسان و نیکوکاری
🗓1399/09/11
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅حفظ دین توسط خداوند بر اساس سوره مبارکه فیل
📑قسمت سی ام
🗓1399/09/11
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی افشاگرانه حجت الاسلام نبویان در مورد عوامل دخیل در شهادت دانشمند هستهای دکتر شهید فخری زاده رحمهالله علیه
هدایت شده از ندای تهذیب
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز
تدارک نماز جماعت
#نماز_در_سیره_علما
شماره 18
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / زیارت👇🏿👇🏿🔹
شماره 4
اغلب چنین است که «دیدار» به «دوستی» می انجامد؛ یعنی «زیارت» محبت می آورد.
ازاین رو، بردن کودکان به زیارتگاه ها، هم زمینۀ آشنایی را فراهم می آورد، هم محبت آور است و هم حسّ روحانی و معنوی خاصّی به آنان منتقل می کند. برای بیشترِ کودکان، زیارت مشهد یا مرقد حضرت امام، خاطره انگیز است.
پس، از راه زیارت رفتن، زیارت بردن، انس با حرم های مطهر و تشرف به آستان بوسی اهل بیت عصمت علیهم السلام می توان بین کودکان و آن الگوهای کمال و فضیلت، رابطۀ قلبی و عشق و ارادت برقرار کرد. تأثیر درازمدت این گونه «سفرهای زیارتی» بسیار است؛ بخصوص اگر با برنامه ریزی و توجیه و هدایت و آموزش همراه باشد.
ازاین رو، باید چشم فرزندانمان بارها و بارها به صحن و سرا و حرم و مرقد اهل بیت علیهم السلام بخورد. خاضعانه وارد حرم ها شوند، نماز و زیارت نامه بخوانند، حالت روحانی زائران را ببینند، عشق ها و علاقه های زوّارِ دیگر را با چشم تماشا کنند.
این ها سبب روییدنِ نهال محبت اهل بیت علیهم السلام در دل ها می شود و این محبّت، نقش خود را در اصلاح اخلاق ایفا خواهد کرد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی👇🏿👇🏿🌾
دین برنامه ای برای شکوفایی انسان است. دین چیزی از بیرون به ما تحمیل نمی کند بلکه سعی در اکتشاف درون روح انسان دارد.
دین در واقع دارایی های خود انسان را رو میکند. امر تحمیلی تلقی نمیشود. اگر کسی دین را تحمیلی تلقی میکند بخاطر این است که به خودشناسی نرسیده است. چون انسان لایه های پنهان دارد و از لایه های پنهان خبر نداشته و فکر می کند دستورات دینی چیزی را به او تحمیل میکنند. در واقع اگر انسان به یک خودشناسی عمیق دست پیدا بکند می بیند که کلمه زیبای امیرالمومنین در جانش جاری خواهد شد:
تو همان جور هستی که من دوست دارم، من را همان جوری قرار بده که تو دوست داری.
اینکه دوست دارم همان چیزی که خدا دوست دارد بشوم، باز جزو خواسته های من است.
دین، اینگونه یک تعریف بدون استرس و بدون موضع گیری انسان در مقابل آنرا پیدا خواهد کرد. وقتی شکوفا شدن دارایی های درونی، برنامه ای بخواهد که نام آن دین میشود، تربیت دینی هم تعریفی جدای از دین نیست
اگر ما تربیت را تاثیر گذاری بر دیگران به منظور رشد انسانها در نظر بگیریم، شیوه ی تاثیر گذاری بر دیگران بگونه ای باید باشد که استقلال فرد و کرامت انسانی را حفظ بکند.
ما پیش از اینکه به هدف تربیتی بیندیشیم، باید انسانیت انسان را در مسیر این رشد و پرورشی که میخواهیم به او بدهیم حفظ کنیم.
پرورش در مورد گیاه صادق است زیرا گیاه در مقابل پرورش دهنده بی اراده است و او تمام تلاش خود را می کند. ولی در مورد انسان نمی توان این جوری گفت.
در مورد انسان بهتر است کلمه ی پرورش را انتخاب نکنیم تا یاد پرورش گل و گیاه نیفتیم.
رعایت و استقلال به این است که فرصت انتخاب و فرصت آنکه خود فرد بتواند انگیزه ای در خودش ایجاد بکند را به او بدهیم. فرصت بدهیم تا از آموخته هایش و از علاقه های قلبی خودش بهره برداری بکند و روی پای خودش بایستد و خوب بشود
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
Panahian-Clip-TarbeyateEshghi-64k (1).mp3
913K
#سه_شنبه_های_تربیتی
بچهاش را آورد گفتش که به هم ریخته است، داغون است؛ دیگر مشخصاتش را نمیگویم. گفتم خب گاهی تشویقش کن. گفت به خدا تشویقش میکنم. گفتم خب گاهی تنبیهاش کن. نمکی، آرام. گفت به خدا تنبیه هم میکنم. گفتم گاهی منطقی باهاش حرف بزن. گفت به خدا باهاش منطقی حرف میزنم. گفتم بابا تو که همه کارها را کردی، من چی بگویم آخر؟ گفتم الگوی رفتاری از خودت نشان بده. گفت بابا جلویش نماز میخوانم، نمیدانم چی، همه کار، چی بگوییم اصلاً؟ من کدام کار را انجام ندادم؟
گفتم میدانی چیه؟ موقعی تنبیهاش میکنی که عصبانی هستی آره؟ گفت خب آره دیگر. گفتم موقعی تشویقش میکنی که خودت سر حال هستی. یک کمی فکر کرد، گفت خب معمولاً اینجوری میشود دیگر. گفتم ببین، اینجا بچهات تربیت نمیشود، بیتربیت میشود. میدانی چرا؟ میگوید ملاک رفتار غلط و درست من نیست، ملاک حال بابایی است. این سر حال باشد همه را میبخشد، سر حال نباشد هیچی را نمیبخشد، مجازات میکند. پس موضوع حال است. این را از تو یاد گرفته.
نماز جلویش خواندی، حال داشتی نماز خواندی. مهم حالَت است! نماز تو که نیست! بله عشقت بوده یک دفعهای کار خوب بکنی کار خوب کردی. عشقت کشیده نماز خواندی، نماز خواندی. عشقت نکشیده نخواندی دیگر. آن چیزی که میبیند میگوید بابای ما عشقی است. پس ما هم عشقی باشیم. بعد آن عشقی میشود تو حالَت گرفته میشود. آن هم مثل تو است!
بچه باید ببیند که شما چند بار عصبانی شدی ولی هیچی نگفتی لبخند زدی. میفهمد بچه این حرفها را!
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com