هدایت شده از ندای تهذیب
235.pdf
113.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_پنج
✅دعا؛ سبب جلب رحمت پروردگار
🗓1399/09/20
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده
موضوع: پرهیز از ظلم به همسر
#استاد_مطهری
شماره21
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺خانه سبز / قسمت ششم / عشق چیست؟🌺
عشق چیست؟
از گذشته های دور « عشق » از جذاب ترین واژه های ادبیات و فرهنگ انسانی است !
به قول « ویل دورانت » در کتاب « لذات فلسفه » هر کتابی یا مجله ای را که می گشایید ، و در عصر بعد از ویل دورانت یعنی در موج فن آوری اطلاعات ( IT ) هر صفحه ی اینترنتی را که باز می کنید از عشق سخنی به میان می آید !
به راستی عشق چیست ؟
شاید عشق همان محبت مدیریت نشده است !
کتاب « دیروز من ، امروز ما » عشق را یک پروسه و فرآیند شش مرحله ای می داند که از یک میل ساده آغاز شده و گام گام عاشق را به سوی خویش فرا می خواند !
عشق را می توان جاذبه و کشش قلبی انسان به سوی کمال و جمال دانست ؟ ! زیبایی یکی از کمالات است و زیبایی مطلق خداست !
عشق را جز با عشق نمی توان شناخت .
عشق را جز عاشق نمی تواند درک کند . عارفان از مثال جذب پروانه به سوی شمع بسیار استفاده کرده اند :
بلبل به چمن ز آن گل رخسار نشان دید
پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید
این بیت اشاره به جذبه عاشق به سوی معشوق دارد . کشش شاخ و برگ درختان به سوی نور ، و یا کشش انسان وقتی که در تاریکی قرار می گیرد و هر نقطه ی نورانی او را به سمت خود می کشد ، حیواناتی مانند : سوسک که به طرف تاریکی کشش دارند ، حیواناتی که به طرف جریان ها و میدان های مغناطیسی کشش پیدا می کنند مانند : ماهی هایی که به کمک ایجاد حوزه های مغناطیسی در دریا به دام صیادان می افتند ، کوچ پرندگان که به سمت و سوی خاصی کشش دارند ، و کششی که شناخت و ادراک ذهن در آن نقشی ندارد همه از این دست می تواند باشد !
عشق قلب انسان را به سوی کمال و زیبایی مطلق سوق می دهد . انسان با تمام وجود به سمت نور و مطلق کشیده می شود . عشق کشش قلب انسان به سوی خداوند است !
چرا عشق که می باید متوجه خدا باشد به انسان ها وابسته می شود ؟
عشق به سمت نشانه هایی از جمال و کمال الهی در انسان ها متوجه می شود ، انسانی که هنوز نمی تواند درکی از جمال و کمال مطلق داشته باشد لاجرم به سوی جمال های عینی و قابل رؤیت کشیده می شود و به سوی کمالات و عواطف انسانی که نشانه هایی از رأفت الهی در وجود انسان هستند سوق پیدا می کند !
#خانه_سبز
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت دوم) »»»
نقش و جایگاه تربیتی خانواده🌺
نقش و جایگاه تربیتی خانواده
از آنجا که در اندیشه امام خمینی رحمه الله، پرورش انسان ها به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین مسئله به شمار می آید، ایشان از هر امکان و موقعیتی برای پیشبرد این آرمان مقدس استفاده می کرد. از منظر امام رحمه الله، نه تنها نهادهای مشخص تربیتی در این زمینه نقش مهم و اساسی دارند، بلکه ایشان برای دیگر نهادهایی که تا قبل از انقلاب به ظاهر نقش و ارتباط چندانی با این مسئله نداشتند، نقش و کارکرد تربیتی قائل می شود. برای مثال، نهاد حکومت، نهاد صدا و سیما، مطبوعات و حتی نهاد زندان ها که امام رحمه اللهبرای هر کدام به تناسب کارشان، نقش و کارکردی تربیتی قائل بود.
حال که امام رحمه الله به نهادهای عادی و به ظاهر غیر تربیتی نگاهی تربیتی داشته است و چنین کارکردی را از آنها انتظار دارد، برای نهادهایی تربیتی همچون خانواده و مدرسه که در این زمینه بالاترین اهمیت را دارا هستند، نقش بیشتری قائل بود و انتظارات بالاتری داشت. حضرت امام رحمه اللهبارها بر چنین نقشی تأکید می کرد و خانواده را اولین خاستگاه تربیتی کودک می دانست:
«خانواده شما باید مدرسه باشد؛ تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالان مهذب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید بیشتر آنها را تهذیب کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 140.)
«دامن مادر بزرگ ترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود».(تبیان، ج 8، ص 123.)
«شما مسئول هستید. مسئولیت بزرگ است. یک انسان درست ممکن است یک عالم را تربیت کند، یک انسان غیرسالم و یک انسان فاسد، عالم را به فساد می کشد. فساد و صلاح از دامن های شما و از تربیت های شما و از مدارسی که شما در آنجا اشتغال دارید، از آنجا شروع می شود».(صحیفه نور، ج 8، ص 241.)
#امام_خمینی_و_خانواده
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از مرکز مشاوره اسلامی سماح- کرمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝اشعار زیبا در وصف #حاج_قاسم در حضور رهبر فرزانه انقلاب
✴️باز پنج شنبه شد و ناقوس غمت از #جمعه
خبرداد مرا،،،
#لعنةاللهعليقومإلظالم
📎 پنج شنبه های دلتنگی
هدیه به روح پاک و معطر سردار دلها💔
وشهدای عزیزمان صلوات
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 13
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
2.. رعایت وقار و پرهیز از رفتار سبك (قسمت سوم)
نقطه مقابل صفت وقار در فرهنگ روایی شیعه، مفهوم خفّت و خُرق یا سبكسری است. در این روایات «خرق» به عنوان یك صفت زشت و نشان نادانی عنوان شده است .
امام علی علیهالسلام در بیان علت آن فرمودهاند:
لِیكنْ شِیمَتُك الْوَقَارَ فَمَنْ كثُرَ خُرْقُهُ اسْتُرْذِلَ؛
سنگینی و آرامش، باید سیره تو باشد؛ زیرا هر كس سبكسریاش زیاد باشد، پست شمرده میشود.
و نیز فرمود:
عَظِّمُوا أَقدَارَكم بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِی مِنَ الْأُمُورِ؛
با در گذشتن از امور پست، ارزش خود را بزرگ دارید.
از این دو روایت، به دست میآید كه انجام كارهای سبك، انسان را در نظر دیگران خوار میگرداند و مؤمن نباید كاری كند كه در نظر دیگران جایگاه و بزرگی خود را از دست بدهد.
بنابراین، انجام كارهای سبك ـ مانند گیر دادن به امور كوچك، شوخی زیاد یا بازی كردن با ریش ـ برای مؤمن زیبنده نیست:
ایاكَ وَ ما یستهجَن مِنَ الكَلامِ فَانَّه یحبِسُ عَلَیكَ اللِئامَ وَ ینَفِّرُ عَنكَ الكِرامَ؛
از كلمات مستهجن بپرهیز كه انسانهای پست را دور تو جمع میكند و انسانهای كریم را از تو میرماند.
مطابق این بیان نورانی، مؤمن باید به گونهای زندگی كند كه انسانهای پست به او رغبتی نداشته باشند؛ اما در مقابل، انسانهای كریم از انس و مصاحبت و پیوند با او خرسند باشند. بنابراین، هر كاری كه باعث شود پستفطرتان و فرومایگان به ما روی آورند و كریمان و بلندهمتان از ما ببرند، ناروا است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:
النّفسُ الدّنیةُ لاتَنفكُّ عَنِ الدِّنائاتِ؛
كسی كه فرومایه و دنی النفس است، همواره به كارهای پست میپردازد.
همچنین میفرماید:
اَعجَزُ النّاسِ مَن قَدَرَ عَلی أن یزیلَ النَّقصَ عَن نَفسِهِ و لَمیفعَل؛
عاجزترین مردم، كسی است كه میتواند نقایص خود را برطرف سازد و این كار را نكند.
در پایان، لازم است تذكر داده شود كه در تشخیص مصداق رفتار سبك نباید جمود ورزید؛ گاهی یك رفتار به ظاهر كودكانه، به واقع رفتاری حكیمانه است و مصداق لغو و لهو و لعب قرار نمیگیرد. برای مثال بازی كردن با كودكان اگر به هدف رفع نیاز عاطفی آنان و یا تعلیم و تربیت باشد، لغو نیست.
بازی پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و امام علی علیهالسلام با كودكان، هرگز دلالت بر بچگی و كمخِرَدی آنان ندارد و از سر هوس كودكانه نیست.
پیامبران الهی همواره مراعات سطح فكری مخاطبان خود را میكردند و خود را تا آستانه رشد آنان تنزل میدادند. این ویژگی به جهت مدارا و از باب تعلیم و تربیت امت بوده است. همراهی حضرت ابراهیم با اهل شرك در پرستش ماه، ستاره و خورشید از همین قبیل است.
این قبیل كارها، معمولاً در شرایط عادی بدون هدف و كودكانهاند؛ اما در شرایط خاصی ممكن است غرض حكیمانهای بر آن مترتب باشد و به جهت همان غرض، توصیه یا ضرورت یابد.
بنابراین، نمیتوان به صورت كلیشهای ادعا كرد:
«بالا رفتن از درخت همواره بد است» بلكه باید گفت: «رفتار بدون هدفِ كودكانه زیبنده بزرگسالان نیست و بالا رفتن از درخت اگر چنین باشد ـ كه غالبا چنین است ـ بد است» اما اگر غرض عقلایی بر آن مترتب باشد ـ مثلاً هنگام كمك به دیگران، رفع خطر، دیدبانی دشمن یا چیدن میوه ـ اشكالی ندارد؛ بلكه توصیه یا ضرورت مییابد .
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#دعای_کمیل
اهمّیّت قرائت دعای شریف کمیل :
روایت گردیده که جناب کمیل رحمه الله دید امیرالمؤمنین علیه السّلام در شب نیمه ی شعبان دعای کمیل را در سجده می خوانده است.
روایت : کمیل بن زیاد رحمه الله گفت : با مولایم امیرالمؤمنین علیه السّلام در مسجد بصره نشسته بودم و در خدمت او جماعتی از اصحابش بودند و یکی از آنها عرض کرد : معنای فرمایش خدای تعالی که فرماید : (( فِیهَا یفرَقُ کُلُّ اَمرٍ حَکیمٍ )) (سوره دخان . آیه ۴) چیست ؟
آن حضرت فرمود : شب نیمه ی شعبان است. به آن کسی که جانم به دست او است بنده ای از بندگان خدا نیست مگر این که آنچه از نیک و بد بر او جاری می شود در شب نیمه ی شعبان تا آخر سال در مثل چنین شبی برای او، تقسیم می گردد. وهیچ بنده ای آن شب را احیا نمی دارد و دعای خضر علیه السّلام را نمی خواند مگر این که دعای او مستجاب است ( المراقبات . ص ۱۹۲ ) .
اهمّیت دعای کمیل : ( ادامه ی روایت ) ؛ چون آن حضرت به منزل بازگشت و من شبانه به خدمتش رفتم درب را کوبیدم .
فرمود : ای کمیل تو را چه مطلبی است ؟ عرض کردم : یا امیرالمؤمنین مطلبم دعای خضر است.
فرمود : کمیل بنشین و چون این دعا را از بر نمودی در هر شب جمعه ، یا در هر ماهی یک مرتبه ، یا در سالی یک مرتبه ، (یا) در عمر خود یک مرتبه آن را بخوان خداوند از تو چاره سازی فرماید و یاریت کند و روزیت دهد و هرگز مغفرت خود را از تو باز نگیرد.
ای کمیل ؛ طول مدّت رفاقت تو با ما واجب شد که خواهش تو را انجام دهیم .
سپس فرمود : بنویس : (( اللَّهُمَّ إِنِّی أسئَلُکَ بِرَحمَتِکَ الَّتِی وَسِعَت کُلَّ شَی ء ... ( المراقبات . ص ۱۹۲ و ۱۹۳ ) .
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه315، آیات 52 تا 64
🗓1399/09/21
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
315.mp3
492.1K
هدایت شده از ندای تهذیب
236.pdf
137.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_شش
✅استجابت حتمی دعا
🗓1399/09/21
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#جمعه_های_مهدوی
ما غایبیم
او منتظر ماست.....
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#جمعه_های_مهدوی
شماره 8
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت هفتم) /شناخت امام، شناخت عِدل قرآن🌸
شناخت امام، شناخت عِدل قرآن (قسمت اول)
در روایتی از شیعه و سنی آمده است که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.» (1)
برابر این فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مسلمین مأمور شده اند همانگونه که به قرآن متمسّک می شوند، به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه هدی علیهم السلام نیز تمسک جویند تا در مسیر هدایت قرار گیرند. و این ضامن سعادت ابدی آنان است. روشن است که تمسک به قرآن، بدون فهمیدن محتوای آن معنا ندارد و نیز تمسک به امامان معصوم علیهم السلام بدون معرفت و آگاهی به جایگاه رفیع و ویژگی های منحصر به فرد آنان _ که الگوی بشریت اند _ ممکن نیست. از این جهت نیز معرفت و آگاهی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف لازم است. بر طبق این روایت باید در کنار قرآن کریم شخصی از اهل بیت باید حضور داشته باشد و آن به عقیده ما غیر از وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف کسی دیگر نمی تواند باشد، زیرا شباهت هایی بین آنها وجود دارد که این ادعا، را اثبات می کند:
1. مقایسه شب قدر و نیمه شعبان در روایات نشان از هماهنگی قرآن و عترت دارد؛
2. سخن از ولایت و امامت در شب قدر که شب نزول قرآن کریم است، بیان دیگری است از پیوند بین قرآن و عترت الهی؛
3. قرآن معادل ندارد: «قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَی أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَ_ذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً؛ (2) بگو اگر انس و جن گرد هم آیند بر اینکه مانند این قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد، هرچند یکدیگر را یاری دهند.»
عترت طاهره هم معادل ندارد: «لایقاس بآل محمد صلی الله علیه و آله و سلم من هذه الامه احد و لایسوّی بهم من جرت نعمتهم علیه ابداً؛ (3) هیچ کس از این امت _ که بهترین امت است _ با آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم قابل مقایسه نیست [چه رسد به امت های دیگر که به پای این امت نمی رسند].» و یا در برخی نقل ها آمده: «نحن اهل البیت لایقاس بنا احد (4)؛ ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستیم و کسی قابل مقایسه با ما نیست.»
4. اگر قرآن کریم آیت قدرت و نشان دارایی خدای سبحان است و مجموعه صفات جمال و جلال حق تعالی در آن تجلّی کرده «فتجلّی لهم فی کتابه» (5) ائمه اطهار علیهم السلام عظیم ترین خبر و بزرگ ترین نشانه الهی هستند: «ما لله نبأ اعظم منی و ما لله آیه اکبر منّی.» (6)
از این جهت، ائمه طاهرین علیهم السلام (و خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) فقط به قرآن قابل تشبیه هستند و قرآن نیز فقط به آنان تنظیر می شود. ظاهر آنان با ظاهر قرآن در تماس است و باطن آنها با باطن قرآن در مساس. بدین ترتیب بهترین مبیّن قرآن، عترت طاهره علیهم السلام و بهترین معرف عترت طاهره، قرآن کریم است؛ چون آنان عالم و عامل به حقایق قرآن و قرآن سند صدق گفتار و صداقت کردار آنها است. آنان قرآن مجسّم و قرآن شناسنامه شخصیت آنها است
پی نوشت:
1.. ر.ک: کمال الدین و تمام النعمه، ج 1، ص 279؛ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 62، امالی طوسی، ص 161
2.. اسرا/88
3.. نهج البلاغه، خطبه2
4.. بحار، ج26، ص269
5.. نهج البلاغه، خطبه149
6.. بحار، ج36، ص1
7.. عصاره خلقت، جوادی آملی، عبدالله، ص76-78
ادامه دارد...
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#جمعه_های_مهدوی
مثلِ الماس
شما از «یک تکه الماس چند قیراطی خیلی ارزشمند» می توانید به دو روش استفاده کنید:
یا از آن به عنوان «سنگ قیمتی» استفاده کنید یا به عنوان «سنگ ترازو» که به جای سنگ چند گرمی، در ترازو گذاشته و در برابرش فلفل و زردچوبه وزن کنید! مطمئنا استفاده ی درست از الماس این نیست که سنگ ترازو بشود!
امام زمان(علیه السلام) این گوهرِ ارزشمند، باید در موقعیتِ ""فرماندهی"" و ""حاکمیت کل بشر"" قرار داشته باشد، با ایشان هم نباید اینگونه رفتار کنیم، چرا که او بسیار ارزشمند و قیمتی تر از آن چیزی است که ما گمان کنیم...
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام
👈حوزه علمیه امام حسین علیه السلام بافت در دو هفته اخیر👇
👈8آذر: ارسال فیلم کوتاه با موضوع مقابله با جنگ نرم.
🔹بازخورد پژوهشی طلاب
🔹شناسائی طلاب مستعد
🔹معرفی آنها به مسئولین مربوطه.
👈13_9آذر: آغاز طرح سالیانه تهذیبی با فعالیت قرانی به تفکیک پایه ها
🔸برقراری تماس تصویری و صوتی با 20نفر از طلاب
🔸شناسائی و معرفی حافظین قرآن
🔸معرفی افراد قوی بعنوان سرگروه قرانی.
👈10 آذر: ارسال فایل بیانیه گام دوم انقلاب و تطبیق شخصیت سردار سلیمانی در گروه تهذیب حوزه
🔹بازخورد پژوهشی خوب از طرف طلاب
🔹معرفی طلاب علاقه مند به مسئولین مربوطه جهت ترغیب و تشویق.
👈16آذر: تهیه و ارسال نامه پیشنهادات با موضوع سواد رسانه ای به استان.
👈17آذر: تماس تلفنی جهت اطلاع رسانی ، ایجاد انگیزه و توجیه طلاب پایه اول و دوم برای شرکت در جلسه برخط مشاوره.
👈18اذر: هماهنگی و برگذاری اولین جلسه برخط مشاوره با حجه الاسلام صنعتی زاده برای طلاب پایه اول و دوم.
هدایت شده از تبلیغات خط رهبر
اطلاعیه
توسل و استغفار جمعی شاگردان و ارادتمندان علامه مصباح یزدی (ادام الله بقائه) جهت شفای عاجل ایشان
امروز راس ساعت 18 به مدت یک ساعت
پخش زنده از حرم مطهر رضوی ع در اپارت و اینستاگرام
با سخنرانی و نوای دلنشین استاد مرتضی آقاطهرانی
آدرس صفحه اینستاگرام آیت الله مصباح یزدی:
Inastagram.com/mesbahyazdi_ir
آدرس صفحه آپارات آیت الله مصباح یزدی:
Aparat.com/mesbahyazdi_ir
@aghatehranii
هدایت شده از ندای تهذیب
30.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نماهنگ
حسرت دیدار در فراق #امام_زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
#نریمانی
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از در محضر استاد
#اطلاعیه
🔺 فیلم تدریس کتاب نبرد حق و باطل و کتاب قیام و انقلاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، بارگذاری شد.🔺
🔺 پیشخوان حوزه > آموزش مجازی > طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری > کتاب مورد نظر > جلسات > فایل . 🔺
https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از در محضر استاد
#کلام #استاد
‼️ علت شکست ایرانیان در مقابل عرب ها...
✍ یکی از علل شکست ایرانیان با آنهمه نیرو و قدرت و عظمت، ناراضی بودن مردم ایران از حکومت و آیینشان بود. مردم ایران از آنها به ستوه آمده بودند و آمادگی کامل داشتند برای اینکه مأمنی بیابند و اگر بانگ عدالت و حقیقتی بشنوند به سوی آن بشتابند. گرایش فوق العاده ایرانیان به مزدک نیز علتی جز نارضایی نداشت. قبلًا نیز اشاره کردیم که وضع زردشتیگری در ایران آنچنان دچار فساد و انحراف و مورد بی علاقگی مردم شده بود که فرضاً اسلام به ایران نیامده بود، مسیحیت ایران را تسخیر میکرد.
📚 استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص113
@ostadmotaharimajazi
-2136400125_-215399.mp3
5.7M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه
استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه
جلسه: هشتادو هشت ۱۳۹۹/۹/۲۱
زمان : ۱۲ دقیقه
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 14
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
3.. احترام حریم عمومی
در شریعت اسلام محضر دیگران و فضای اجتماعی، نوعی ارزش و احترام دارد و انسان حتی اگر گناهكار باشد، حق ندارد حریم جامعه را با گناه علنی آلوده سازد. آلودهسازی حریم اجتماع، خود جرم دیگری است كه مجازات مستقل برای آن در نظر گرفته شده است. تجاهر به فسق، یعنی آشكارا، علنی و در منظر دیگران گناه كردن، مذموم شمرده شده و جرم گناه را افزایش میدهد.
امام باقر علیهالسلام میفرماید:
ثَلاثَةٌ لَیستَ لَهُم حُرمَةٌ؛ صاحِبُ هَوی مُبتَدِعٌ، والإمامُ الجائِر، وَالفاسِقُ المُعلِنُ الفسقِ؛
سه كس آبرویشان محترم نیست: هواپرست بدعتگذار، پیشوای ستمگر و فاسقی كه آشكارا مرتكب فسق شود.
امام صادق علیهالسلام فرمود:
إذا جاهَرَ الفاسقُ بِفِسقِه فَلا حُرمَةَ له وَلا غیبةَ؛
هرگاه گنهكاری علنی گناه كند، حرمت ندارد و غیبتش جایز است.
امام رضا علیهالسلام میفرماید:
مَن أَلقی جَلبابَ الحَیاءِ فَلا غیبةَ له؛
كسی كه لباس حیا را بیفكند، غیبتش جایز است.
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
أَترعوونَ عَن ذِكرِ الفاجِرِ حَتّی یعرِفُه النّاسُ؟ فَاذكُروا الفاجرَ بِما فیه یحذَره النّاسُ؛
آیا مراعات حال فاجران را میكنید كه مردم آنان را نشناسند؟ آنان را به آنچه مرتكب میشوند یاد كنید، تا مردم از آنان پرهیز كنند (و در امان مانند).
حضرت علی علیهالسلام فرمود:
أَیهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لاَ یعَذِّبُ الْعَامَّةَ بِذَنْبِ الْخَاصَّةِ إِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكرِ سِرّاً مِنْ غَیرِ أَنْ تَعْلَمَ الْعَامَّةُ فَإِذَا عَمِلَتِ الْخَاصَّةُ بِالْمُنْكرِ جِهَاراً فَلَمْ یعَیرْ ذَلِك الْعَامَّةُ اسْتَوْجَبَ الْفَرِیقَانِ الْعُقُوبَةَ مِنَ اللَّهِ تَعَالَی؛
ای مردم! خدای متعال توده مردم را به گناه خواص عذاب نكند، اگر در پنهانی و بدون اینكه مردم آگاه شوند مرتكب گناه شوند؛ اما اگر آن جماعت عمل زشت را آشكارا انجام دهند، و توده مردم بر ایشان عیب نگیرند و آنان را سرزنش نكنند، هر دو دسته از جانب خدای متعال مستحقّ عقوبت شوند.
امر به معروف و نهی از منكر، دو هدف را به صورت طولی دنبال میكند. در مرحله اول، هدفِ امر به معروف و نهی از منكر تربیت انسانها و تحول درونی آنان است. اگر انسان بتواند با انجام این فریضه بر دیگران تأثیر مثبت بگذارد و آنان را به كار خوب انگیزهمند سازد، به هدف اعلا و غایت اصلی امر به معروف رسیده است؛ اما حتی اگر این هدف محقق نگردد، همچنان لازم است با هدف جلوگیری از بروز علنی فسق در جامعه، امر به معروف و نهی از منكر شود. گویا مكتب اسلام خواسته كه كار پلید در میان جامعه، عادی تلقی نشود و عرف نگردد؛ یعنی داوری عرفی دستناخورده و سالم باقی بماند و از سلامت اظهار نظر فطری مردم پاسداری شود.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه316، آیات 65 تا 76
🗓1399/09/22
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
316.mp3
578.9K
هدایت شده از ندای تهذیب
237.pdf
125.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_هفت
✅آداب دعا
✏️1. اضطرار
🗓1399/09/22
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com