📚 نماز استیجاری
💠 سؤال: اگر مرد #اجیر شود نمازهای قضای زن را بخواند، باید طبق #احکام_بانوان نماز بخواند، مثلا در حضور مردان نمازهای جهری را آهسته بخواند؟
💠 جواب: باید طبق وظیفۀ خودش عمل کند.
#یک_پیشنهاد
شاید شما هم تصویر مزار این شهید شاهرودی را که تلنگر سختی میزند، دیده باشید:
«ای برادر! به کجا میروی؟ کمی درنگ کن!
آیا با کمی گریه و خواندن یک فاتحه بر مزار من و امثال من، مسئولیتی را که با رفتن خود بر دوش تو گذاشتهایم، فراموش خواهی کرد؟ ما نظارهگر خواهیم بود که تو با این مسئولیت سنگین چه خواهی کرد...»
هوش و ابتکار #رضا_نادری در اطلاعات عملیات هم منشأ خیر بود.
#نشر_هادی کتاب خاطرات و زندگینامه او را منتشر کرده است.
با تخفیف بخرید: https://b2n.ir/drng
معرفی کتاب
تصوری که عموم مردم از طلبه ها دارند، تصویر کسانی است که بیش تر اهل دقت و فکر هستند تا خنده و شوخی. شاید برخی تصویرهای تلویزیونی و یا منبر و خطابه رسمی و حتی برخورد مستقیم نداشتن با زندگی طلبگی باعث این برداشت شده باشد، اما اصولاً برای قشری که کاملاً به بدنه اجتماعی جامعه متصل است نمی توان انتظار داشت که خشک و رسمی باشد. کسانی که با روحانیون معاشرت دارند، می دانند که طلبه ها و روحانیون هم برای خودشان شوخی های ناب و نکته سنجی های ذوقی بسیار دارند که به دور از لهو و تمسخر، هم تبسم می آورد و هم کدورت می زداید. فرقی هم نمی کند یک طلبه سال اولی باشد و یا یک مرجع سال خورده. کسانی هم که تابه حال لطف شوخ طبعی های طلبگی شامل حالشان نشده، غیر از رجوع به یک طلبه واجد شرایط می توانند بروند سراغ کتابی که به همین منظور نوشته شده است: شوخ طبعی های طلبگی.
کتاب شوخ طبعی های طلبگی دارای بخش های زیر است:
1- حجره نشینان و دوستان،
2- ازدواج و خانواده،
3- علم و پژوهش،
4- اخلاق و عرفان،
5- تبلیغ و ارشاد،
6- جنگ تحمیلی و سیاست،
7- شوخی های طلبه پسند،
8- ملحقات (شامل خودسنجی، نمودارهایی درباره مدیریت زندگی اسلامی، فواید شوخی و خنده حلال، آثار مخرب شوخی غیر حلال، سبک ها و اقسام شوخی و معرفی کتاب و نرم افزار برای افزایش شادکامی).
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 42
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅رفتارهای دال بر خود بزرگپنداری، برتریجویی و امتیازخواهی
روحانی كه وظیفه تعلیم و تربیت دینی مردم را بر عهده دارد، از جایگاه و شأن ویژهای برخوردار است و مورد احترام و تجلیل نیز قرار میگیرد. این احترام و تجلیل نباید مایه غرور و تكبر شود.
◀️ روحانی هرگز نباید خود را برتر از نوع مردم و مستحق امتیاز ویژه بداند. رفتارهایی كه به نوعی نشان از این رذیلت اخلاقی دارد، بسیار مذموم و ناپسند است؛ رفتارهایی مانند عدم رعایت نوبت، عدم رعایت قانون عمومی، متقاعد كردن پلیس برای جریمه نكردن و گذشت از تخلف او با استفاده از شأن طلبگی، درخواست ملاحظه بیشتر، دریافت وام ویژه، بیتوجهی به حضور دیگران و حقوق آنان، بیاعتنایی به مردم، گلایه دایم و شكایت مستمر، توقع احترام، انتظار سلام یا دعوت به بالای مجلس و ... .
امام علی علیهالسلام از خرید لباس از فروشندهای كه ایشان را شناخت و میخواست تخفیف ویژهای بدهد انصراف داد و از فروشنده دیگری به طور ناشناس تهیه كرد .
امام خمینی رحمهالله نیز، با دیدن گوشت خوبی كه خادمشان خریده بود، او را نهی كرد از اینكه از قصابی گوشت بخرد كه او را به عنوان خادم ایشان میشناسد؛ زیرا قصاب ملاحظه ایشان را خواهد كرد و بهتر از آنچه به توده مردم میدهد، برای ایشان خواهد گذاشت. در نتیجه، چربی بیشتری برای سایرین خواهد ماند.
◀️ از جمله نكتههای قابل ذكر، رویارویی با احترامهای فوقالعاده مردم به روحانیت است.
مردم متدین براساس علاقهای كه به دین و روحانیت دارند، گاهی در ابراز ارادت به روحانی سنگ تمام میگذارند.
این محبّت یقیناً از جانب مردم پسندیده و شایسته است و از اخلاص، صفا و احساس مسئولیت آنان سرچشمه میگیرد؛ اما روحانی مجاز نیست همه این احترامها را بپذیرد، بلكه باید مراعات جوانب دیگر را هم بكند.
مثلاً كسی به جهت احترام و تجلیل طلبه را در میان صف مقدم گرداند یا مالك یك اتومبیلِ مدل بالا از سر عشق و اخلاص اصرار میورزد كه امام جماعت محل را به منزل برساند. اگر سوار شدن به آن اتومبیل در شرایط عادی مناسب شأن روحانی نباشد و بازتاب اجتماعی نامطلوبی برجای گذارد، او موظّف است به صراحت و با صمیمیت از پذیرش این محبت عذر آورد و مناسب است دلیل این امتناع را هم برای مردم تبیین كند؛ زیرا پذیرش این محبت تنها ملاحظه حال یك نفر است. اما نپذیرفتن آن، ملاحظه احوال یك جامعه، و در تعارض این دو، مراعات حال جامعه بر ملاحظه حال افراد، تقدم دارد.
از همین قبیل است: قبول بوسیدن دست، پذیرش هدایای ویژه، دعوت به مجالس پرتشریفات و ... .
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
مقام معظم رهبری:
از اولِ طلبگى به طلبهها اینجور یاد دادهاند!
در زمینهى تحصیل علم، فقط هم به آموزش محض اکتفاء نکنیم، تولید کنیم، اجتهاد کنیم. طلبه از اول یاد بگیرد به اینکه وقتى چیزى را میشنود ولو در درس، استدلال او را مطالبه کند؛ آن استدلال را به ذهن خود تحویل بدهد؛ آن را تحلیل کند. این همان چیزى است که در درسهاى طلبگى ما از اول، بنیانگذارى شده. میگفتند چرا گفتند «بدان أیّدک اللّه»، نگفتند «بخوان أیّدک اللّه»؟ چون خواندن ملاک نیست، دانستن ملاک است. این را از اولِ طلبگى به طلبهها اینجور یاد دادهاند.
4_5791826843912899493.mp3
5.54M
#سخنرانی_صوتی #تبلیغ #طلبگی
🎧 ضرورت و آثار تبلیغ
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۳
⏱ ۲۲ دقیقه
🔸 مخصوص طلاب و مبلغین (بسیار قابل استفاده)
📍 در جمع مبلغین بنیاد علمی فرهنگی هاد که از طرف این بنیاد تحت نظر حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در ایام فاطمیه به تبلیغ در مناطق محروم مشرف شده بودند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بین الطلوعین طلبه به صدتا سلطنت ناپلئون و ناصر الدین شاه می ارزد...
💢ذائقه تحصیل علم
بیانات مرحوم آیت الله ممدوحی رضوان الله تعالی علیه درباره جایگاه طلبگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کنایه اژه ای: برخیها که امروز درباره فضای مجازی مسئولیت دارند، زمانی ازطرف وزارت اطلاعات به مامیگفتند امکان جلوگیری ازاین جرایم هست، اما الان اقدام نمیکنند!
کسی که میتونه جلوی جرم روبگیره ولی اقدامی نمیکنه شریک جرم نیست؟
الکی ادای حمایت از #حق_الناس رو درنیار که بدجور سرکیفی!