سلام
راستش من معلم کلاس سوم دخترانه هستم و کاملا موافق جدا کردن بچههای سطح ضعیف از سطوح متوسط و قوی هستم
اعتقاد دارم دانشآموزان سطح متوسط وقتی با دانشآموزان سطح قوی لینک بشن باعث رشد و پیشرفتشون میشه و تاثیر مثبت روشون میزاره
ولی این برای بچههای سطح ضعیف نه.تنها صدق نمیکنه بلکه نتیجهی عکس داره، باعث خودباختگی و عقبگرد تحصیلی دانشآموز ضعیف میشه باعث میشه اعتماد به نفسشون شکسته بشه، باعث میشه هیچ وقت فرصت ارائهی نظر، فرصت فکر کردن و فرصت تلاش برای انجام کار رو نداشته باشه و همین به مرور باعث سرخوردگی دانشآموز ضعیف میشه...
من تجربهشو داشتم که در کلاسی حضور پیدا کنم که فقط دانش آموزان ضعیف بودن
توی اون کلاس که همه در سطح هم بودن بچهها به شدت به شور افتادن بچهها واقعا درگیر درس و حل تمرینها و یادگیری میشدن خیلی جاها خودشون همدیگه رو راهنمایی میکردن و اشتباهات خودشون رو تصحیح میکردن؛ این درحالی بود که همین دانشآموزان رو من در کلاسهایی با سطوح قوی و متوسط دیده بودم که چقد منزوی و ساکت و بیروح و مبهوت هستند
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
سلام
به نظر من تفکیک نباید صورت بگیرد
اگه در مدرسه هدف، آموزش صرف باشه بله تفکیک درست هست و باعث پیشرفت سریعتر میشه
اما وقتی هدف تربیت باشه، اون چیزی که به رشد و بزرگ شدن و پرورش چند جانبه دانشآموز کمک میکنه همین تفاوتهاست.
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
سلام وقت بخیر
من دانشجوی سال آخر فرهنگیان هستم و کلاسبندی دانشآموزا بر اساس نمره رو اين مدت در بعضی مدارس دیدم...بسته به نحوه بهکارگیری، بعضی جاها باعث رقابت مثبت بین بچهها شده بود و بعضی جاها عکسش...
برای مثال در مدرسهای (متوسطه دوره اول) دانشآموزای ضعیفتر رو از کسانی که معدل و نمرات بهتری داشتند جدا کردهبودند، چرا؟ چون دانشآموزای قویتر به تایمی که دانشآموزای ضعیفتر برای درک مطلب نیاز داشتن، به چشم اتلاف وقت نگاه میکردند. و زمانیکه از دانشآموزای کلاس به اصطلاح ضعیفتر علت رو جویا میشدم میگفتند که مسئولای مدرسه، ما رو جدا کردن تا به وضعیت درسی دانشآموزای خوبشون لطمه نزنیم؛
یعنی برای این دانشآموز، این مورد رو جا انداخته بودن که بصورت پیشفرض سطحش همینه و عملا فرصتی برای تغییر شرایطش وجود نداشت. بعلاوه با این منطق، اون دسته از بچهها که مشکل انضباطی، خانوادگی و... داشتند هم باید تو کلاس ضعیفا قرار میگرفتند و حقیقتا کلاس، فضای خفه و سرکوبشده و بیرمقی داشت...
در کل بنظرم اين مدل جداسازی وقتی برنامهی مشخصی برای بهبود وضعیت دانشآموزا پشتش نباشه، هیچ نکته مثبتی نداره و صرفا روحیه اونا رو تحتتاثیر قرار میده.
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
سلام علیکم و خدا قوت
من هم در مدرسه خاص درس خواندم و هم الان معلم هستم.
درسته که یکدست بودن دانش آموزان باعث میشه مطالب سطح بالاتری گفته بشه اما استرسی که کنارش هست، سوهان روح میشه و باز عملکرد رو پایین میاره.
وقتی هم معلم باشی و سر کلاس دانشآموزای با استعداد بری، متوجه میشی که اونا خودشون رو از اونچه هستن، بالاتر تصور میکنن و عملا معلم باید وقت زیادی بذاره تا دید بچهها رو درست کنه.
البته وقتی سر کلاس با دانشآموزای با سطوح مختلف هم هستم، متاسفانه صرف حضور دانشآموز ضعیف در کنار دانشآموز قوی باعث تلاش فرد ضعیفتر نمیشه.
نکته دیگه هم اینکه متاسفانه سطحبندی دانشآموزا در کشور ما به سمتی پیش رفته که مدارس سطح بالاتر شده مدارس مرفهین...!
در مجموع به نظرم همون آموزش دولتی و یکدست مزایای بیشتری داره
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
17.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧑🏫👩🏫هر روز کلاس درس، یه تجربه تازهست. اونجا که باید بین نیازهای مختلف بچهها، جایی برای یادگیری پیدا کنیم.
توی این ویدئو از زبان یه معلم، میشنویم که چطور با نگاه متفاوت به تفاوتها، میشه فضای کلاس رو مدیریت کرد و هر دانشآموز رو به شیوهی خاص خودش با اهداف و برنامه آموزشی همراه کرد...
#پادکست_تختهسیاه👇👇
@takhtesiah_podcast
سلام وقت بخیر
من ششم دبستان بودم معلم اومد بچهها رو تفکیک کرد و اسمشونو رو تابلواعلانات نوشت،حقیقتا دوست داشتم به سطح خیلی خوب برسم اما انگاری از سالهای قبل تو ذهنم قبولونده بودن من درسم خوب نیست و به این سطح نمیرسم ...
تا اینکه معلمم منو صدا زد گفت اگر یکم تلاش کنی به سطح اینا میرسی.
اینکه معلمم به من توجه کرد منی که به شدت اعتماد به نفسم پایین بود، این حرف رو به من زدن شوکه شدم و کم کم داشتم خودمو باور میکردم
همین حرف اینقدر در من تاثیر داشت که توی متوسطه اول، همیشه جزء ۵نفر برتر کلاس بودم
اینکه ماهیانه نفرات برتر رو میگفتن هم خیلی توی باور من تاثیر داشت که منم میتونم جزءشون باشم و تلاشمو بیشتر میکردم.
اما اینکه موافق باشم یا مخالف
حقیقتا فقط یه سطحبندی خالی جواب نمیده!
سال چهارم و پنجم و سالهای قبلش هم این سطحبندیا بود اما من به گروهی تعلق داشتم که بهش اصلا توجه نمیشد! به این باور رسیده بودم که من هیچ وقت به سطح عالیها نمیرسم، اعتماد به نفسم به شدت پایین بود و حتی میترسیدم با معلمم حرف بزنم و همیشه میز اخر میشستم که معلما من و نبینن!
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
سلام
در رابطه با تفکیک بچههای مدارس خاص میخواستم نظرم و بگم.
من خودم حدود ۱۵ سال پیش در مدرسه فرزانگان که یک مدرسه دولتی برای بچههای به اصطلاح تیزهوش بود درس خوندم. برای شهرستان ما که تقریبا ۵۰۰هزار نفر جمعیت داره برای دو کلاس در مجموع ۵۰ نفر در هر پایه تحصیل میکردند.
مقطع راهنمایی سطح تدریس معلم.ها خیلی مناسب بود و ما کتابهایی علاوه بر کتابهای به قول ما وزارتی داشتیم و آموزشهای کتابهای وزراتی خیلی برای من کسلکننده بود ولی اشتیاق زیادی برای کتاب های جذاب و علمیتر سمپاد داشتم و درسم خیلی خوب بود.
در دوره ما به صورت ناگهانی برای ورود به دبیرستان ظرفیت را از ۵۰ به ۱۵۰ نفر رسوندند که در نتیجه با بچههای مدارس دیگهی شهر وارد دبیرستان شدیم این مسئله باعث شد سطح کلاسها به شدت افت کنه و حتی بعضی خانوادهها برای اعتراض به سنگین بودن دروس و فشار آوردن به معلمها به مدرسه اومدند. پایین اومدن سطح کلاسها باعث بیانگیزگی و افت تحصیلیم شد چون واقعا درسها دیگه جذابیتی برای من نداشتن و معدلم خیلی پایین اومد. افت تحصیلیم تا جایی ادامه داشت که بالاخره سال دوم با کلاسهای المپیاد آشنا شدم و تونستم یک چیز ارزشمند برای وقت گذاشتن و درس خوندن پیدا کنم. کم کم انگیزهام بیشتر شد و در درسهای دیگه هم پیشرفت کردم گرچه نتونستم مدال المپیاد بیارم ولی هدفم رو داخل زندگی پیدا کردم و الان از نظر خودم به موفقیت دلخواه تحصیلیم رسیدم.
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
سلام
من دوران تحصیلم اگر شاگرد اول نبودم، دیگه دوم بودم حتما
همیشه هم عکسم روی برد نفرات برتر مدرسه بود.
خیلی از اوقات چند نفرمون رو جدا میکردن که مثلا بریم کلاس المپیاد، بریم یه برنامه خاص تو آموزش پرورش منطقه یا...
الان دارم میگم که بزرگتر شدم:
اگر این جدا کردن با روش درست و فرهنگ سازی درست از قبلش نباشه، به پشیزی نمیارزد.
- اولا: جوگیر میشیدیم پیش خودمون که واااای ، من خیلی خاصم
- ثانیا: وقتی میدیدیم که تهش اتفاق خاصی نیفتاد، جز حس بد گرفتن هیچی نداشت.
- ثالثا: چقدر بچههای دیگه که قطعا و مطمئنا از خود من با استعدادتر بودن، انگیزههاشون از مدرسه اومدن داغون میشد.
از همینجا به همهی معلما و مدیرا و هرکسی که تصمیمگیرندهست میگم:
جان عزیزترینهاتون عقلتون به چشمتون نباشه! اونی که نمرهش تو یه درسی خوب شده، لزوما خیلی خاص نیست...
ما دانشآموزا همهمون بمب استعداد بودیم، ولی شما نتونستید کشفمون کنید!
حیف!
#پیام_مخاطب
#تفکیک_بچهها
🔴هر دانشآموز یک کتاب منحصربهفرد!
یادم میآید در شورای دبیرستانی، مکرر این نکته را به دوستان یادآوری میکردم که هر یک از دانشآموزان که در کلاس شما هستند یک کتاب تازه نوشتهشدهاند آن هم نسخه منحصربهفرد. شما که به کتابفروشی میروید، کتابهای متنوعی میبینید و ممکن است از هر کتابی صدها یا هزارها نسخه چاپ شده و در دسترس باشد، ولی شما از هر کتابی اگر یک نسخهاش را مطالعه کنید مثل این است که همه آن نسخهها را مطالعه کرده باشید، چون همه یکسانند. هیچ فرقی با هم ندارد. ولی در مورد انسان اینطور نیست. هر انسانی یک کتاب است که از او فقط یک نسخه تهیه شده، مطالعه این یک نسخه و این یک کتاب، شما را از مطالعه دقیق علمی انسان دیگر که کتاب دیگری است بینیاز نمیکند.
خوب دوستان! راستش را بگویید شما در دوره معلمیتان چقدر قیاس به کار بردهاید؟ در کار مربی بودنتان چهقدر قیاس به کار بردهاید؟ بگویید، با خودتان بگویید اگر از شما بپرسند چرا به این دانشآموز پرخاش کردید؟ پاسخ شما این نیست که: ای آقا شما که نمیدانید که، در کار معلمی که وارد نیستید. ما صدتا از این بچهها را زیر دست گذراندهایم، ما میدانیم علاج اینها پرخاش است، پرخاش، پرخاش.
اگر بپرسند آقا! چرا با آن بچه این قدر نرم صحبت کردید، لوسش کردید و نوازش بیش از حد کردید؟ باز پاسخ شما این نیست که آقاً شما وارد نیستید ما خیلی تجربه داریم، ما با صد تا از این بچهها روبهرو بودهایم. تنها راه تربیت آنها نوازش است و نوازش، نوازش.
متاسفم! آقای عزیز و خانم عزیز! هر یک از این بچهها که در یک کلاس با ایشان سروکار دارید، یک کتاب تازهنوشته هستند، مطالعه کنید این کتاب را، آن هم عجیب کتابی، کتاب تازه نوشتهای که روزبهروز بر صفحات جدیدش افزوده میشود. زیرا شخصیت انسان دینامیک و پویا و متحرک است کسی که با این کتاب سروکار دارد اگر بخواهد آگاهانه با او روبهرو بشود باید دائماً در حال مطالعه باشد.
📚 سیدمحمدحسینیبهشتی، جاودانه تاریخ (گفتارها۲)، ص۱۴۹-۱۵۱
@takhtesiah_podcast
2.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرصت کردید قسمت اول داستان توران میرهادی و مدرسه فرهاد رو گوش بدید؟
انشالله قسمت دوم هم فردا منتشر میشه
منتظر انتشارش باشید...🌹👋
@takhtesiah_podcast
پادکست تختهسیاه E10-tizer-final02.mp3
زمان:
حجم:
4.32M
اپیزود دهم هم منتشر شد...🥳🎉
توی #اپیزود_دهم، دوباره به داستان توران میرهادی و مدرسه فرهاد برمیگردیم.
در قسمت دوم، به تأثیرات عمیق روشهای نوآورانهی آموزشی و دیدگاههای تربیتی توران خانم میپردازیم و چالشهایی که در مسیر تحقق ایدههای بزرگش با اونها مواجه شد رو بررسی میکنیم.
#اپیزود_دهم رو با زدن روی لینک زیر بشنوید👇👇
https://castbox.fm/ep/752050719?eitaafly
@takhtesiah_podcast
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فکر میکنید برای انتخاب معلمها چه معیارهایی اهمیت داره؟ تحصیلات؟ یا شاید چیزهای دیگهای مثل تجربه و...🤔
حالا که بحث آزمونهای استخدامی معلما داغه، توران خانم یه نگاه متفاوت به این موضوع داره که ممکنه براتون جالب باشه.
نظر شما چیه؟
معیار اصلی انتخاب و استخدام یک معلم خوب از نگاه شما چی هستش 👇
@takhtesiahadmin
📌 این بخشی از کتاب جستجو در راهها و روشهای تربیت هست که در #اپیزود_دهم پادکست "تخته سیاه" راجع بهش صحبت کردیم
برای شنیدن کامل این اپیزود، به کستباکس سر بزنید:
لینک کست باکس
@takhtesiah_podcast