🌀 تحصیل در حوزه نباید تکبعدی باشد
📝 لزوم توجه به استعدادهای گوناگون
👤 آیت الله جوادی آملی
🔸 سيدناالاستاد مرحوم علامه [طباطبایی] نقل ميكردند كه ما پای درس مرحوم آقای نائينی كه اين مسجد نجف پر از شاگرد بود فكر میکردیم اينها همه درباره فقه و اصول كار میکنند، بعد وقتی بررسی میکردیم، میدیدیم آن دوتا در تفسير كار میکنند، آن دوتا در كلام كار میکنند، آن دوتا در تاريخ كار میکنند، آن دوتا در رجال كار میکنند!
♨️ همه برای فقه و اصول خلق نشدند؛ همه آن گرايش را هم ندارند.
وجود مبارك پيغمبر "صلی الله علیه و آله و سلم" فرمود، وجود مبارک امام صادق "سلام الله عليه" فرمود؛ اين روايت از هر دو نقل شده است كه درست است «طلب العلم فريضة» تحصيل علم واجب است، اما همين دينی كه گفت تحصيل علم واجب است گفت چه چيزی بخوان؛ نه اينكه نگفته باشد؛
گفت آيه محكمه بخوان، فريضه عادله بخوان، سنّت قائمه بخوان، عقايد بخوان، اخلاق بخوان، فقه و اصول بخوان، تفسير بخوان.
🔺 اينچنين نيست كه ما بگوييم آيه محكمه يعنی فقه و اصول، فريضه عادله يعنی فقه و اصول، سنّت قائمه يعنی فقه و اصول اين نيست.
🔻 غرض آن است آن دينی كه به ما گفته «طلب العلم فريضة» گفته چه چيزی بخوان و آن خدايی كه اسلام را به ما داد، استعدادهای گوناگون هم به ما داد. بنابراين اگر عدهای روی روايات تفسيری كار کنند، عدهای روی روايات تاريخی كار کنند، عدهای روی روايات مقتل كار كنند اينها همه برای ما لازم است.
📗 درس تفسیر سوره کهف؛ جلسه ۲۹
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
Kashani-14030718-MaziyateTalabegi-Hkashani_Com.mp3
37.95M
👓 سخنرانی بسیار مهم استاد حامد کاشانی برای #طلاب
خصوصا طلاب سطح که دچار مشکل انگیزه هستند گوش بدهند❤️
📋 مزیت طلبگی
📆 چهارشنبه ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۳
▪️ مدرسه فقهی امام باقر علیه السلام
🔸 در این جلسه مباحث زیر مطرح شده است:
▫️ نیاز با «الگوی میانی» در طلبگی
▫️ باید به حقیقتِ طلبگی برگردیم
▫️ ائمه علیهم السلام، امیرِ قلوب هستند
▫️ نتیجه ی تضعیفِ عالمِ ربّانی
▫️ امام سجّاد علیه السلام از دشمن «منبری» می سازد!
▫️ «طاووس بن کیسان» از امام سجّاد علیه السلام می گوید
▫️ لطافتِ امام سجّاد علیه السلام
▫️ کمک به فقرا در سیره ی امام سجّاد علیه السلام
▫️ نکته ای از صحیفه سجّادیه
▫️ روضه و توسّل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
تلگرام | ایتا | بله | روبیکا | آپارات | سایت | اینستاگرامِ سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ از رسول خدا (صلیالله علیه وآله وسلم) پرسیدند:
حق مادر چیست؟
🔹فرمود:
هیهات، هیهات، اگر به عدد ریگهای بیابان و قطرههای باران در خدمت مادر بایستید، معادل یک روزی که در شکم او بودهاید، نخواهد بود.
📕 مستدرکالوسائل، ج۱۵، ص۲۰۳
9.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستان شنیدنی مردی که از حضرت معصومه(س) خانه میخواست ...
حجتالاسلام #انصاریان
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
💠 راهی برای خروج از تردید
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● آقای شرعی -داماد ما- میگفت: اوایل طلبگی، من در انتخاب رشته مردّد بودم. به آقای حسینعلی راشد مراجعه و عرض کردم: شما چه رشتهای را برای من صلاح میدانید؟
● ایشان فرمود: معیار این است: شما در هر رشتهای فرد اوّل و موفّق آن رشته را در نظر بگیرید و ببینید که دلتان میخواهد جای او باشید یا نه؟ مثلا؛ در خطابه آقای فلسفی!
● آقای شرعی میگفت: وقتی حرف آقای راشد را برای آقای فلسفی نقل کردم، ایشان خوشش آمد.
آقای راشد بر طبق میزان راهنمایی کرده و مثال خوبی هم زده بود.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۷۰۶
@madras_emb
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیی، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ، عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ، عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، قَالَ:
🔹قُلْتُ لاِءَبِی عَبْدِ اللّه ِ علیه السلام:
أَسْمَعُ الْحَدِیثَ مِنْکَ، فَأَزِیدُ وَأَنْقُصُ؟
قَالَ: «إِنْ کُنْتَ تُرِیدُ مَعَانِیَهُ، فَلاَ بَأْسَ»
----------
🔸... لأنه من المعلوم أن الصحابة و أصحاب الأئمة عليه السلام لم يكونوا يكتبون الأحاديث عند سماعها، و يبعد بل يستحيل عادة حفظهم جميع الألفاظ على ما هي عليه، و قد سمعوها مرة واحدة خصوصا في الأحاديث الطويلة مع تطاول الأزمنة،
و لهذا كثيرا ما يروى عنهم المعنى الواحد بألفاظ مختلفة، و لم ينكر ذلك عليهم،
و لا يبقى لمن تتبع الأخبار في هذا شبهة،
نعم لا مرية في أن روايته بلفظه أولى على كل حال، لا سيما في هذه الأزمان لبعد العهد و فوت القرائن و تغير المصطلحات،
و بالغ بعضهم فقال: لا يجوز تغيير" قال النبي" إلى" قال رسول الله" و لا عكسه و هو عنت بين بغير ثمرة،
و قال بعض الأفاضل: نقل المعنى إنما جوزوه في غير المصنفات، أما المصنفات فقد قال أكثر الأصحاب لا يجوز حكايتها و نقلها بالمعنى، و لا تغيير شي ء منها على ما هو المتعارف و هو أحوط
🔰الکافی
#حدیث
حدیث اخلاقی _ ۱۲ آبان.mp3
1.86M
معرفی کتاب العدد القوية لدفع المخاوف اليومية
للفقيه الجليل رضي الدين على بن يوسف المطهر الحلي قده
من اعلام القرن الثامن تحقيق السيد مهدي الرجائي اشراف السيد محمود المرعشي
#حدیث_اخلاقی
20.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در اسـناد لانـه آمده:
خمینی کاری کرد که
در دنیا بشود به آمریکا توهین کرد...
حدیث اخلاقی _ ۱۸ شهریور.mp3
2.92M
#حدیث از امام کاظم علیه السلام
سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ: يَا بُنَيَّ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ لاَ تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ اَلتَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ .
موسى بن جعفر عليه السّلام به یكى از فرزندانش فرمود: پسر جانم! همواره كوشش كن، مبادا خودت را در عبادت و طاعت خداى عز و جل بىتقصير دانى، زيرا خدا چنان كه شايسته است، پرستش نشود.
📚 الکافي ، ج ۲ ، ص ۷۲
#حدیث_اخلاقی
#سوال
سلام علیکم
دوستان عزیز کسی اطلاع ندارد که این فرزندان یتیم و آواره در ایران
چگونه نگهداری میشوند ...
آیا میشود به فرزندی قبول کرد یا زیر نظر گرفت ...؟؟؟
عزیزی پرسیده ...
بعضا برخی جوانان متاهل و خوب صاحب اولاد نمیشوند ...
آیا میشود اینها را به سرپرستی گرفت؟!
جواب 👇
https://eitaa.com/talab_elm/1596