16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میگن مگه امام حسین تو بهشت نیست و یزیدیان تو جهنم؟ پس چرا هرسال برای سیدالشهدا عزاداری راه میاندازید؟
این چهار دقیقه پاسخ شهید مطهری رو تا آخر گوش بدید🙏
#شهید_مطهری
#محرم
#علم
@talab_elm
هدایت شده از روزنه
#امام_عاشورایی
ماجرای گریه امام خمینی بر علی اکبر علیهالسلام
مرحوم استاد علی دوانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️آقای کوثری برای اینجانب نقل می کرد ـ ولابد برای بسیاری دیگر هم نقل کرده است ـ می گفت:
«وقتی امام در نجف اشرف بودند، من سفری برای زیارت به کربلا رفتم. در کربلا عده ای از فضلای شاگردان امام که در قم با هم آشنایی داشتیم مرا دیدند و گفتند، آقای کوثری، به داد امام برس! گفتم موضوع چیست؟ گفتند: می دانی که آقای حاج آقا #مصطفی فرزند دانشمند امام به طرز مرموزی جان داده است. کسی گریه امام را در مرگ او ندیده است. یکی دوبار که طلاب در منزل امام یا در سر تربت حاج آقا مصطفی روضه ایشان را خواندهاند، نه تنها امام گریه نکرده، بلکه طلاب را هم منع کرده و گفته اند بروید مشغول کارتان شوید.
▫️ میگفت: «آنها گفتند، شما زودتر به نجف بروید و خدمت امام برسید و طبق معمول که اجازه می گرفتید و در حضورشان روضه می خواندید، روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید، بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که عقده ایشان خالی شود، و خدای نکرده صدمه ای نبینند.
▫️می گفتند، مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است، لابد ایران و قم نیز همینطور است، ولی خود امام را کسی ندیده که متأثر باشد و گریه کند».
▫️آقای کوثری افزود: «وارد نجف شدم و پس از زیارت، خدمت امام رسیدم، و بعد از تسلیت و مختصر احوالپرسی عرض کردم اجازه می دهید طبق معمولم در حضورتان روضه ای بخوانم؟ فرمودند: بفرمایید!»
▫️پس از مقدمه کوتاهی، هرچه راجع به حاج آقا مصطفی می دانستم که چقدر مورد علاقه امام بود و شخصیتی ممتاز داشت، بیان کردم، و با تکیه به صوت گفتم، حضرت آیت الله! آجرک الله در مرگ فرزند عزیزی همچون حاج آقا مصطفی، چه فرزندی، فرزند دانشمند لایقی...
▫️در تمام این مدت، این امام بدون تغییر حال گوش می دادند و کوچک ترین اثری برای گریستن در ایشان پیدا نشد. هرچه به این در و آن در زدم بلکه امام در مرگ فرزند اشکی بریزند نتیجه نداشت. ناچار گریز زدم به کربلا و آمدن امام حسین ـ علیه السلام ـ به بالین حضرت علی اکبر. همین که گفتم، قربان غریبیت یا اباعبدالله! وقتی آمدی به بالین فرزند رشیدت علی اکبر، امام دستمال از جیب درآوردند و به قدری گریستند که تا آن موقع کمتر دیده بودم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از دیده بان غرب
🔰 تحلیل نشریه هافینگتون پست آمریکا درباره قیام امام حسین(ع)
❇️ اگر ایستادگی حسین نبود، اسلام مدت ها پیش یک دین مرده بود. این ایستادگی در برابر بی عدالتی، برای مدت طولانی مسلمانان را در امنیت و سلامت نگه داشت.
🔹شاید مهمترین درسی که می توانیم از حسین و لشکر او بگیریم، مقاومت و فداکاری باشد. مهاتما گاندی زمانی گفته بود: «اگر لشکری مثل 72 سرباز حسین داشتم، در 24 ساعت آزادی هند را به دست می آوردم».
🔹امروزه در تمام دنیا، مردم در برابر ظلم و بی عدالتی مقاومت می کنند و حسین را الگو قرار می دهند.
🔹کتابهای شما هرگز به شما نیاموختند که بسیاری از مردان و زنان بزرگ (نویسندگان، مورخان، روسای جمهور، برندگان جایزه نوبل، هنرمندان و غیره) چه احترامی برای حسین قائل بودند.
✅ شخصیت حسین و واقعه کربلا فقط یک الگو و داستان برای مسلمانان شیعه نیست، بلکه الگو و داستانی برای بشریت است.
منبع:
https://www.huffpost.com/entry/who-was-hussein-and-why-d_b_12429072
🔰در دیدهبان غرب، آنچه از غرب و دین کمتر شنیدهاید با #سند ارائه میشود
@didebangharb
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
عزاداری در ایران در طول تاریخ (7)
بخش هفتم: اهتمام ویژۀ شاهان قاجار به عزاداری
به طور کلی شاهان قاجار دلبستگی و توجهی ویژه به رعایت آداب و برگزاری مناسک و شعائر دینی از خود نشان میدادند. در عهد آقامحمدخان، میرزای قمی حکم معروفی را دال بر بلامانع بودن اجرای تعزیه از لحاظ شرعی صادر کرد که پشتوانهای محکم برای برگزاری مراسم تعزیه و شبیهخوانی محسوب میشد.
فتحعلی شاه خود دستی در شعر و شاعری داشت و مرثیههایی در سوگ واقعۀ عاشورا سرود. در دوران فتحعلی شاه بر شکوه عزاداری و تعزیه افزوده شد، اولین تکیههای ثابت برپا شد و کارگردانی تعزیه تحت ریاست شاه و بعضی شاهزادگان تکامل یافت. رابطۀ حسنۀ فتحعلی شاه با علما تأثیر مستقیمی بر هدایت مجالس و آیینهای مذهبی میگذاشت. از جمله در این دوره علمای قم دقت نظر زیادی بر صحت اقوال در روضهخوانیها داشتند و در این راستا به وقت مقتضی شدت عمل هم به خرج میدادند.
باید اذعان کرد که در بین شاهان قاجار ناصرالدین شاه در پرداختن به شعائر مذهبی و شیعهگری گوی سبقت را از همه ربوده بود. مثلاً میتوان به علاقۀ وی به شمایلهای مذهبی، خصوصاً تمثال امیرالمؤمنین، تقید به نماز، سرودن اشعاری در مدح امامان شیعه، اهتمام وی به تعمیر و تزیین بارگاه امام حسین، اقدام به مطلا کردن گنبد حرم عسکریین در سامرا، ایوان حرم امام رضا و گنبد مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی و سفر به عتبات عالیات در سال 1288 ق اشاره کرد. ناصرالدین شاه جقۀ پادشاهیاش – سنجاق الماس بزرگی که شاهان قاجار به نشان اقتدار ملوکانه بر کلاه میزدند – راه هم پشکش «شاه نجف» کرد تا بر فراز مقبرۀ امام آویخته شود.
ویژگی شاخص دورۀ ناصری رونق بیسابقۀ مجالس عزاداری و خصوصاً آیین تعزیه است. مهمترین اقدام حکومت در این باره ساخت «تکۀ دولت» به دستور ناصرالدین شاه است؛ تکیهای معظم و بینظیر که ایدۀ ساخت آن را شاه قاجار پس از سفرش به فرنگ مطرح کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز گزیدهای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر میکنیم. در این مجموعه از دوران آلبویه آغاز میکنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دورههای مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و بهخصوص شیوۀ ارجاعدهی درونمتنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند.
#عزاداری #عاشورا #قاجار #ناصر_الدین #تعزیه
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
#پویانفر
انقلابیگری مثل ایمان درجات دارد، رهبری انقلابی است ما هم انقلابی هستیم، فاصله انقلابیگری ایشون با ما یک انقلاب است و اگر هرکسی با یک اشتباه یا اختلاف نظر انقلابی ندانیم فقط رهبری انقلابی است و بقیه ما صورتی، قهوه ای، صورتی مایل به سفید، صورتی پلنگی شبیه پلنگ صورتی و رنگ های روشن دیگه که رفقا بهش علاقه دارند هستیم.
و در آخر توصیه میکنم این دوسه روز باقیمانده دهه اول محرم فکر و ذکرمون عزاداری و خودسازی باشد. یاعلی...
#پویانفر
درباره ی رابطه ی شراب و بی غیرتی این روایت تصریح به این مطلب دارد
اخر روایت عبارت (وَ رُكُوبِ الزِّنَا حَتَّى لَا يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ ذَلِكَ)
من لا يحضره الفقيه، ج3، ص: 346
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ عُذَافِرٍ 2 عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ وَ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكَ مِنْ رَغْبَةٍ فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَا زُهْدٍ فِيمَا حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ وَ لَكِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْخَلْقَ فَعَلِمَ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ لَهُمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ ثُمَّ أَحَلَّهُ لِلْمُضْطَرِّ فِي الْوَقْتِ الَّذِي لَا يَقُومُ بَدَنُهُ إِلَّا بِهِ فَأَمَرَهُ أَنْ يَنَالَ مِنْهُ بِقَدْرِ الْبُلْغَةِ لَا غَيْرِ ذَلِكَ 1 ثُمَّ قَالَ وَ أَمَّا الْمَيْتَةُ فَإِنَّهُ لَمْ يَنَلْ أَحَدٌ مِنْهَا إِلَّا ضَعُفَ بَدَنُهُ وَ وَهَنَتْ قُوَّتُهُ وَ انْقَطَعَ نَسْلُهُ وَ لَا يَمُوتُ آكِلُ الْمَيْتَةِ إِلَّا فَجْأَةً وَ أَمَّا الدَّمُ فَإِنَّهُ يُورِثُ آكِلَهُ الْمَاءَ الْأَصْفَرَ وَ يُورِثُ الْكَلَبَ 2 وَ قَسَاوَةَ الْقَلْبِ وَ قِلَّةَ الرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ حَتَّى لَا يُؤْمَنَ عَلَى حَمِيمِهِ وَ لَا يُؤْمَنَ عَلَى مَنْ صَحِبَهُ وَ أَمَّا لَحْمُ الْخِنْزِيرِ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَسَخَ قَوْماً فِي صُوَرٍ شَتَّى مِثْلَ الْخِنْزِيرِ وَ الْقِرْدِ وَ الدُّبِّ ثُمَّ نَهَى عَنْ أَكْلِ الْمُثْلَةِ 3 لِئَلَّا يُنْتَفَعَ بِهَا وَ لَا يُسْتَخَفَّ بِعُقُوبَتِهَا وَ أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ كَعَابِدِ وَثَنٍ وَ يُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ يَهْدِمُ مُرُوءَتَهُ وَ يَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْسُرَ عَلَى الْمَحَارِمِ مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ الزِّنَا حَتَّى لَا يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ ذَلِكَ 4 وَ الْخَمْرُ لَا يَزِيدُ شَارِبَهَا إِلَّا كُلَّ شَرٍّ
#حدیث
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نجاستخواری🔸
علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، #نجاستخواری است. نباید آنرا اینقدر با #ولع مصرف کنیم! چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما میدهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این #طلبگی است؟!
اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونهای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایدهای دارد؟
@haerishirazi
تاسوعا ۰۱ استاد اخوان ج۲.m4a
32.69M
🔹تحلیل رود دجله و فرات
🔸سرچشمه این رودها کجاست؟
🔹یک رودخانه فصلی هست
🔸چرا قبر قمر بنی هاشم با فرات فاصله دارد؟
🔹جنس خاک رسی هست
🔸۳ روش برای آب آوردن هست
🔹حضرت از کدام روش استفاده کردند؟
🔸واقعه کربلا در مهر ماه بوده و سطح آب در پایین تر حد خود بوده
#استاد_اخوان تاسوعای ۱۴۰۱
@talab_elm
3862835.mp3
11.26M
امان از حوالی ساعت ۳:
آه از آن ساعتي كه با تنِ چاک چاک
نهادی ای تشنه لب صورت خود روی خاک.
#مداحی
@talab_elm
#الکافی
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: إِنَّ اللّهَ أَخَذَ مِیثَاقَ الْمُوءْمِنِ عَلی بَلاَیَا أَرْبَعٍ أَیْسَرُهَا عَلَیْهِ
1⃣ مُوءْمِنٌ یَقُولُ بِقَوْلِهِ یَحْسُدُهُ [۱]
2⃣ أَوْ مُنَافِقٌ یَقْفُو أَثَرَهُ [۲]
3⃣ أَوْ شَیْطَانٌ یُغْوِیهِ
4⃣ أَوْ کَافِرٌ یَری جِهَادَهُ [۳]
فَمَا بَقَاءُ الْمُوءْمِنِ بَعْدَ هذَا؟ » [۴]
----------
[۱]. فی #مرآة_العقول: «یقول بقوله، أی یعتقد مذهبه ویدّعی التشیّع، لکنّه لیس بمؤمن کامل، بل یغلبه الحسد».
#مذهبی_صورتی
#مذهبی_پلاستیکی
[۲]. يتبع عيوبه فيذكرها للناس
[۳]. أي لازما فيضره بكل وجه يمكنه
[۴]. استفهام إنكار أي كيف يبقى المؤمن على إيمانه بعد الذي ذكرنا، و لذا قل عدد المؤمنين أو لا يبقى في الدنيا بعد هذه البلايا و الهموم و الغموم، أو لا يبقى جنس المؤمن في الدنيا إلا قليل منهم.
#حدیث
@talab_elm
هدایت شده از بذل الخاطر
باسمه تبارک و تعالی (۵۳۲)
«چرا امام حسین علیه السلام به قتل صبر کشته شد؟»
«روضه ی مقتل»
🔹در نقلی از امام سجاد علیه السلام نقل شده که فرمودند: «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً» قتل صبر نوعی زجر کش کردن است! اینکه کار را تمام نکنند! طولش بدهند! ولی چرا امام حسین علیه السلام زجر کش شد؟
✋آیا چون دشمنانش خیلی وحشی بودند؟ آری ولی همه ماجرا نبود! وحشی بودن فقط کشتن را یا وحشیانه کشتن را توجیه میکند نه زجرکش کردن!
✋آیا چون بی رحم بودند؟ از زجر دادن حضرت لذّت میبردند؟ شاید برخی اینگونه بودند ولی عمومشان اینطور نبودند! هیچ مورد دیگری از آنها گزارش نشده که چنین کرده باشند. هیچکدام از شهدای دیگر را هم اینگونه زجرکش نکردند.
✋آیا چون حضرت خیلی دلاورانه میجنگید واقعا حریف حضرت نمیشدند؟ درست است ولی همه ماجرا نبود! آخر اگر این جماعت میخواستند نمیتوانستند با یک هجوم دسته جمعی کار را تمام کنند؟!
🔹نخیر اینها نبود! امام حسین علیه السلام درست است که غریبانه شهید شد ولی همه ایشان را به عظمت میشناختند. لشکر ابن سعد از شیعیان حضرت که نبودند! نکند گمان میکنیم شیعه امام خودش را کشت؟! هرگز! اینها همه به نوعی از مخالفین حضرت و دنیا طلبان بودند.
👈ولی باز میدانستند جایگاه و وزن حضرت در دنیای اسلام کجاست! واقعا از عاقبت خود میترسیدند! هم در دنیا و هم در آخرت! از آبروی خود و قبیله شان میترسیدند.
✋نکند گمان میکنیم امام حسین شخصیت کوچکی بود و لقمه ای بود که از گلوی آنها به راحتی پایین برود؟! نکند فکر میکنیم امام حسین یک انسان عادی یا فوقش یک شخصیت معروف و بزرگ در دنیای اسلام بود؟
🔹نخیر! همین قتل صبر و زجرکش شدن حضرت به خاطر بزرگی ایشان در چشم آنها بود! داستان زجرکش شدن حضرت در واقع بر سر این بود که هیچ قبیله ای و شخصی جرأت آن را نمیکرد که کار را تمام کند!
👈اینها در کربلا برای هیچ شخصی حریمی از اصحاب و اهل حضرت حریمی قائل نبودند ولی وقتی نوبت به حضرت رسید داستان شهادت ایشان واقعا ماجرایی شد!😢
👈اینجا را مقتل ابو مخنف به نقل از حمید بن مسلم که در کربلا حاضر بود اینگونه می آورد که حضرت مدّت طولانی از روی رها شده بود!
📖«لقد مکث طویلاً من النّهار و لو شاء النّاس أن یقتلوه لفعلوا و لکنّهم کان یتّقی بعضهم ببعض و یحبّ هؤلاء أن یکفیهم هؤلاء»
👈ابن سعد هم در طبقات معروف خود میگوید:
«مکث ملیّاً من النهار و الناس یتدافعونه و یکرهون الاقدام علیه»
👈در آن زمان لشگرها به شکل قبیله ای بود! افراد هر قبیله موافق نظر امیر خود و مبتنی بر مصالح قبیله رفتار میکردند. دینوری در الاخبار الطوال به شکل دقیقتری این را بیان میکند که:
«بقی الحسین ملیّا جالسا و لو شاؤوا أن یقتلوه قتلوه غیر أنّ کلَّ قبیلة کانت تتّکل علی غیرها و تکره الاقدام علی قتله»
⛔کشتن امام حسین هیچ افتخاری برای هیچ قبیله ای نداشت! بلکه ننگ بزرگ بود!
👈ابو مخنف نام شخصی به نام عبد الله بارقی را در کوفه می آورد که مردم او را سرزنش میکردند که چرا در سپاه ابن سعد حاضر بوده! وی نیز مدّعی بوده که اتّفاقا او حقّی بر گردن بنی هاشم دارد! میگوید با نیزه ای به طرف حسین علیه السلام رفتم و به خدا سوگند که اگر میخواستم میتوانستم به نیزه او را به قتل برساند! ولی دوباره برگشتم و گفتم به من چه؟! چرا من او را بکشم؟! «ما أصنع بأن أتولّی قتلَه؟ یقتله غیری!»
🔹طوری ماجرا طولانی شد که ابو مخنف و دیگران نقل کرده اند که صدای شمر و عمر سعد بلند شد! بلکه ظاهر برخی نقلها طوری است که گویا دلشان به رحم آمدند! فریاد زدند چرا حسین را راحت نمیکنید! اینجا بود که از هر جهت به حضرت حمله کردند و هر کس طعنه ای میزد ولی باز کسی جرأت نمیکرد کار را تمام کند!
👈شمر مدام به این و آن میگفت برو کار را تمام کن ولی کسی قبول نمیکرد! طوری شد که شمر همانطور که ابو مخنف نقل کرده رو به یکی از شجاعان عرب به نام ابو الجَنوب کرد و گفت برو کار را تمام کن! او هم به شمر فحش داد و گفت چرا خودت نمیروی؟! «ما یمنعُک أن تُقدِمَ علیه أنت؟!»
👈اینجا بود که سه حرام زاده به نوعی جسارت را به انتها رساندند! شمر و خولی و سنان! نقل شده خولی هم جرأت نکرد و دستش لرزید! در امالی شیخ صدوق ره از امام صادق علیه السلام از جدشان امام سجاد علیه السلام نقل میکند که شمر و سنان در میان عدّه ای از شامیان که در سپاه بودند دور حضرت حلقه زدند! صدای شامیان هم درآمد که: «ما تنتظرون؟ أریحوا الرجل»!
👈همین شد که علی بن اسباط در نوادر خود از امام باقر علیه السلام نقل میکند که:
📖«لَقَدْ قَتَلُوهُ قِتْلَةً نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ يُقْتَلَ بِهَا الْكِلَابُ، لَقَدْ قُتِلَ بِالسَّيْفِ وَ السِّنَانِ، وَ بِالْحِجَارَةِ وَ بِالْخَشَبِ وَ بِالْعَصَا، وَ لَقَدْ أَوْطَئُوهُ الْخَيْلَ بَعْدَ ذَلِكَ»😭