هدایت شده از دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
#کتاب_فارسی
معارف مهدوی 1
📚مردان عصر ظهور
https://t.me/mohkamatalthaqalain 🔹
حسن صيقل گويد: بحضرت صادق عرضكردم: براى ما از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده كه در بارۀ گفتار يوسف عليه السلام (كه فرمود): «اى كاروان هر آينه شما دزد هستيد»(سورۀ يوسف آيه ۷۰) آن حضرت فرموده است: بخدا سوگند دزدى نكردند و يوسف هم دروغ نگفت، و (هم چنين در بارۀ آنچه) ابراهيم فرمود:«بلكه بزرگ آن بتان كرده است پس بپرسيد از ايشان اگر هستند سخن گويان»(سورۀ انبياء آيۀ ۶۳) آن حضرت عليه السّلام فرموده است: بخدا سوگند آنان نكرده بودند و ابراهيم نيز دروغ نگفت؟
حضرت صادق (كه اين كلام را شنيد) فرمود: اى صيقل نزد شما در اين باره چيست؟
گويد: عرضكردم: نزد ما جز تسليم چيزى نيست،
گويد: پس آن حضرت فرمود: خداوند دو چيز را دوست دارد و دو چيز را دشمن دارد، دوست دارد خرامندگى (و با تبختر راه رفتن) را در ميان دو صف (از لشكر اسلام و كفر) و دوست دارد، دروغ گفتن را در جاى اصلاح (بين دو نفر يا دو جمعيت از مسلمانان) و دشمن دارد خرامندگى در راهها و كوهها را، و (هم چنين) دشمن دارد دروغ گفتن را در غير مقام اصلاح،
🔰بدرستى كه ابراهيم عليه السلام كه فرمود:«بلكه بزرگ ايشان اين كار را كرده است» بخاطر اصلاح (حال بت پرستان و نجات آنها از گمراهى) بوده، و راهنمائى (كردن آن جماعتى) باينكه آن بتان نمى توانند كارى انجام دهند
✅و يوسف عليه السلام نيز بخاطر اصلاح (حال فاميل خود يا ديگران آن كلام را) فرمود.
#حدیث
#دروغ
@talab_elm
جَامِعُ اَلْأَخْبَارِ: مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّةً رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ #فَلَهُ_اَلْجَنَّةُ وَ مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّتَيْنِ فَقَدْ أَدَامَ سُنَّةَ اَلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ صَلاَةٍ يُصَلِّيهَا ثَوَابَ مِائَةِ رَكْعَةٍ وَ اِسْتَغْنَى عَنِ اَلْفَقْرِ وَ تَطِيبُ نَكْهَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي حِفْظِهِ وَ يَشْتَدُّ لَهُ فَهْمُهُ وَ يَمْرُؤُ طَعَامُهُ وَ يَذْهَبُ أَوْجَاعُ أَضْرَاسِهِ وَ يُدْفَعُ عَنْهُ اَلسُّقْمُ وَ تُصَافِحُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ لِمَا يَرَوْنَ عَلَيْهِ مِنَ #اَلنُّورِ وَ يَنْقَى أَسْنَانُهُ وَ تُشَيِّعُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ عِنْدَ خُرُوجِهِ مِنَ اَلْبَيْتِ وَ يَسْتَغْفِرُ لَهُ حَمَلَةُ اَلْعَرْشِ وَ اَلْكَرُوبِيُّونَ وَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ بِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ سَنَةٍ وَ رَفَعَ اَللَّهُ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ وَ فَتَحَ اَللَّهُ لَهُ أَبْوَابَ اَلْجَنَّةِ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ كِتٰابَهُ بِيَمِينِهِ وَ حَاسَبَهُ حِسٰاباً يَسِيراً وَ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِ أَبْوَابَ اَلرَّحْمَةِ وَ لاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ اَلْجَنَّةِ
ادامه در پست بعدی👇
https://eitaa.com/talab_elm/944
ادامه از https://eitaa.com/talab_elm/941
... وَ قَدِ اِقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ وَ مَنِ اِقْتَدَى بِالْأَنْبِيَاءِ دَخَلَ مَعَهُمُ اَلْجَنَّةَ وَ مَنِ اِسْتَاكَ كُلَّ يَوْمٍ فَلاَ يَخْرُجُ مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى يَرَى إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلْمَنَامِ وَ كَانَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي عِدَادِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ قَضَى اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ كُلَّ حَاجَةٍ كَانَتْ لَهُ مِنْ أَمْرِ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ يَكُونُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي ظِلِّ اَلْعَرْشِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ وَ يَكُونُ فِي اَلْجَنَّةِ رَفِيقَ إِبْرَاهِيمَ وَ رَفِيقَ جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ .
ترجمه در پست بعدی👇
https://eitaa.com/talab_elm/946
جامع الاخبار:تا پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)كه فرمود:هر كه هر روز يك بار مسواك كند خدا از او خشنود باشد و بهشت را بايد و هر كه هر روز دو بار مسواك كند سنت پيغمبران را ادامه داده و خدا بهر نماز او ثواب صد ركعت نويسد،و از فقر برهد و بويش خوش شود و حفظش فزايد و فهمش نيرومند شود،و خوراكش گوارا گردد،و دردهاى دندانهاش بروند،و بيمارى از او دور شود،و فرشتهها باو دست دهند از نورى كه در او بينند،و دندانهاش پاك شوند و فرشتهها هنگام بيرون رفتن او از خانه او را بدرقه كنند و حمله عرش برايش آمرزش خواهند و هم كروبيان،و خدا بشمار هر مرد و زن مؤمن ثواب هزار سال برايش نويسد،و هزار درجه از او بالا برد،و همه درهاى بهشت را برويش باز كند تا از هر كدام خواهد بدرون رود،و نامه عملش را بدست راستش دهد،و حسابش را آسان كند و درهاى رحمت بر او گشايد،و از دنيا نرود تا جاى خود را در بهشت بيند،از پيغمبران پيروى كرده و بهمراه آنان به بهشت رود. و هر كه هر روز مسواك كند از دنيا نرود تا ابراهيم(عليه السّلام)را خواب بيند،و روز قيامت در شمار پيمبران باشد،و خدا هر حاجت دنيا و آخرتش را برآورد،و روز قيامت در سايه عرش باشد كه جز آن سايهاى نيست،و در بهشت يار ابراهيم(عليه السّلام)باشد و يار همه پيغمبران،
#مسواک
متن اصلی #حدیث
https://eitaa.com/talab_elm/941
⭕️بیان شرایط امروزهی علم و عالم و کمدین و کمدی 👇
🔹ای خواجه مکن تا بتوانی طلب علم
کاندر طلب راتب هر روز بمانی
🔹رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
تا داد خود از کهتر و مهتر بستانی
🔹خواهی که شوی محرم اسرار بزرگان
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
🔹نه درس به کار آید و نه علم ریاضی
نه قاعده مشق و نه مستقبل و ماضی
🔹نه هندسه و رسم و مساحات اراضی
خواهی که شوی مجتهد و حاجی و قاضی
🔹رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
صد سال اگر درس بخوانی همه هیچ است
🔹در مدرسه یک عمر بمانی همه هیچ است
خود را به حقیقت برسانی همه هیچ است
🔹جز مسخرگی هر چه بدانی همه هیچ است
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
🔹خواهی که شوی زینت بزم همه اشخاص
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز
🔹خواهی تو اگر راحت و آسوده بمانی
رخش طرب اندر همه ایران بدوانی
🔹خود را به مقامات مشعشع برسانی
هم داد خود از کهتر و مهتر بستانی
😊رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز…
#حسن_ریوندی
هدایت شده از رسانه فتن (اخبار خاص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نترس عزیزم... همه چیز تمام شد
@fetan2
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع شَیْ ءٌ یَقُولُهُ النَّاسُ #عَوْرَةُ_الْمُؤْمِنِ_عَلَی_الْمُؤْمِنِ_حَرَامٌ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ یَذْهَبُونَ إِنَّمَا عُنِیَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ أَنْ یَزِلَّ زَلَّةً أَوْ یَتَکَلَّمَ بِشَیْ ءٍ یُعَابُ عَلَیْهِ فَیَحْفَظَ عَلَیْهِ لِیُعَیِّرَهُ بِهِ یَوْماً مَا.
سَأَلْتُهُ عَنْ #عَوْرَةُ_الْمُؤْمِنِ_عَلَی_الْمُؤْمِنِ_حَرَامٌ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ أَعْنِی سُفْلَیْهِ فَقَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ إِنَّمَا هُوَ إِذَاعَةُ سِرِّهِ.
🛑این دو روایت و ماشابهه را با روایت بعدی چگونه جمع میکنید؟!
دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِی وَ جَدِّی وَ عَمِّی حَمَّاماً بِالْمَدِینَةِ- فَإِذَا رَجُلٌ فِی بَیْتِ الْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ الْقَوْمُ إِلَی أَنْ قَالَ مَا یَمْنَعُکُمْ مِنَ الْأُزُرِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ #عَوْرَةُ_الْمُؤْمِنِ_عَلَی_الْمُؤْمِنِ_حَرَامٌ قَالَ فَبَعَثَ أَبِی إِلَی کِرْبَاسَةٍ فَشَقَّهَا بِأَرْبَعَةٍ ثُمَّ أَخَذَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا وَاحِداً ثُمَّ دَخَلْنَا فِیهَا إِلَی أَنْ قَالَ سَأَلْنَا عَنِ الرَّجُلِ فَإِذَا هُوَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع.
----------
🔰وسائل الشیعه
#حدیث
#وجه_جمع
#تعارض
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع #نِعْمَ_الْبَیْتُ_الْحَمَّامُ تُذْکَرُ فِیهِ النَّارُ وَ یَذْهَبُ بِالدَّرَنِ.
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ #بِئْسَ_الْبَیْتُ_الْحَمَّامُ یَهْتِکُ السِّتْرَ وَ یَذْهَبُ بِالْحَیَاءِ.
🛑 حال روایت بعدی رو هم ملاحظه کنید
دَخَلَ عَلِیٌّ وَ عُمَرُ الْحَمَّامَ #فَقَالَ_عُمَرُ بِئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یَکْثُرُ فِیهِ الْعَنَاءُ وَ یَقِلُّ فِیهِ الْحَیَاءُ #فَقَالَ_عَلِیٌّ ع نِعْمَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُذْهِبُ الْأَذَی وَ یُذَکِّرُ بِالنَّارِ.
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع نِعْمَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُذَکِّرُ النَّارَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّرَنِ.
وَ قَالَ عُمَرُ بِئْسَ الْبَیْتُ الْحَمَّامُ یُبْدِی الْعَوْرَةَ وَ یَهْتِکُ السِّتْرَ
⭕️قَالَ #فَنَسَبَ_النَّاسُ قَوْلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع إِلَی عُمَرَ- وَ قَوْلَ عُمَرَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع.
🔰 وسائل الشیعه
#حدیث
#وجه_جمع
#تعارض
⭕️عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ #عَبْدِ_اَللَّهِ_بْنِ_أَبِي_يَعْفُورٍ قَالَ: لاَحَانِي #زُرَارَةُ_بْنُ_أَعْيَنَ فِي نَتْفِ اَلْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا جَمِيعاً فَأَتَيْنَا بَابَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَطَلَبْنَا اَلْإِذْنَ عَلَيْهِ فَقِيلَ لَنَا هُوَ فِي اَلْحَمَّامِ فَذَهَبْنَا إِلَى اَلْحَمَّامِ فَخَرَجَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَلَيْنَا وَ قَدْ أَطْلَى إِبْطَهُ
🔸فَقُلْتُ لِزُرَارَةَ يَكْفِيكَ؟
🔹قَالَ لاَ لَعَلَّهُ إِنَّمَا فَعَلَهُ لِعِلَّةٍ بِهِ فَقَالَ فِيمَا أَتَيْتُمَا فَقُلْتُ لاَحَانِي زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ فِي نَتْفِ اَلْإِبْطِ وَ حَلْقِهِ فَقُلْتُ نَتْفُهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيُهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا
📌فَقَالَ أَمَا #إِنَّكَ_أَصَبْتَ اَلسُّنَّةَ وَ #أَخْطَأَهَا_زُرَارَةُ أَمَا إِنَّ نَتْفَهُ أَفْضَلُ مِنْ حَلْقِهِ وَ طَلْيَهُ أَفْضَلُ مِنْهُمَا ثُمَّ قَالَ لَنَا اِطَّلِيَا فَقُلْنَا فَعَلْنَا مُنْذُ ثَلاَثٍ فَقَالَ أَعِيدَا فَإِنَّ اَلاِطِّلاَءَ طَهُورٌ فَفَعَلْنَا فَقَالَ لِي تَعْلَمُ يَا اِبْنَ أَبِي يَعْفُورٍ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ عَلِّمْنِي فَقَالَ ... الخبر
⭕️عبد اللّٰه بن بكير،از عبد اللّٰه بن ابى يعفور نقل كرده كه گفت:زرارة بن اعين در باره كندن و تراشيدن موى زير بغل با من به مخاصمه و منازعه برخاست،من گفتم:كندن آن افضل است از تراشيدن و داروى نظافت گذاردن از هر دو افضل است و او اين گفته را از من قبول نمىكرد،هر دو به اتّفاق به درب منزل امام صادق عليه السّلام رفتيم،اجازه دخول گرفتيم،به ما گفتند:حضرت به حمام تشريف بردهاند. پس به طرف حمّام رفتيم،امام عليه السّلام از حمّام بيرون آمدند در حالى كه زير بغلشان را دارو گذارده بودند.
🔹من به زراره گفتم:آيا #فعل_امام عليه السّلام كفايت مىكند؟
🔸زراره گفت:نه چون ممكن است حضرت به خاطر جهتى اين كار را كردهاند. حضرت به ما فرمودند:براى چه شما اين جا آمديد؟ من عرض كردم:زرارة بن اعين در باره كندن و تراشيدن موى زير بغل با من به مباحثه و منازعه برخاسته،من مىگويم:كندن از حلق افضل است و طلا نمودن از هر دو افضل مىباشد.
📌حضرت فرمودند:امّا تو در اين سنّت و حكم الهى به صواب رفته و زراره خطاء كرده،بدانيد كندن آن از تراشيدنش افضل و طلا نمودنش از هر دو افضل مىباشد، سپس به ما فرمودند:شما هم آن را طلا كنيد يعنى دارو بگذاريد. عرض كردم:سه روز پيش اين كار را انجام دادهايم. حضرت فرمودند:اعاده كنيد زيرا نوره كشيدن پاككننده است،پس ما اين كار را كرديم،حضرت به من فرمودند:ياد بگير. عرضه داشتم:فدايت شوم مرا تعليم فرماييد. حضرت فرمودند ... الخبر
🔰علل الشرایع #حدیث
#وجه_جمع
#تعارض