#امام_خمینی
قسمت اول
#منشور_روحانیت
🌷سلام بر حماسهسازان همیشه جاوید روحانیت كه رسالهی علمیه و علمیهی خود را به دم شهادت و مُركب خون نوشتهاند
آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت كه در هنگامهی نبرد، رشتهی تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبكبالان به میهمانی عرشیان رفتند
سلام بر آنان كه تا كشف حقیقت تفقّه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند كه بندبند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره پارهی پیكرشان گواهی كرده است
البته همهی مشتاقان و طالبان هم به مراد شهادت نرسیدهاند. یكی چون من عمری در ظلمات حصارها و حجابها مانده است و در خانهی عمل و زندگی جز ورق و كتاب منیت نمییابد و دیگری در اول شب یلدای زندگی، سینهی سیاه هوسها را دریده است و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است. و حال من غافل كه هنوز از كتم عدمها بهوجود نیامدهام، چگونه از وصف قافلهسالاران وجود، وصفی بكنم؟!
💪حوزههای علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع، مهمترین پایگاه محكم اسلام در برابر حملات و انحرافات و كجرویها بودهاند
اگر فقهای عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی بهعنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت علیهمالسلام به خورد تودهها داده بودند
جمعآوری و نگهداری علوم قرآن و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار و سنت و سیرهی معصومین علیهمالسلام و ثبت و تبویب و تنقیح آنان در شرایطی كه امكانات بسیار كم بوده است و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت همهی امكانات خود را بهكار میگرفتند، كار آسانی نبوده است كه بحمدالله امروز نتیجهی آن زحمات را در آثار و كتب با بركتی همچون كتب أربعه و كتابهای دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات و نجوم و اصول و كلام و حدیث و رجال، تفسیر و ادب و عرفان و لغت و تمامی رشتههای متنوع علوم، مشاهده میكنیم. اگر ما نام این همه زحمت و مرارت را جهاد فی سبیلالله نگذاریم، چه باید بگذاریم؟
تصور نمیكنم برای بررسی عمیق همهجانبهی علوم اسلامی، طریقهای مناسبتر از شیوهی علمای سلف یافت شود. تاریخ بیش از هزارسالهی تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام، گواه بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است.
صدها سال است كه روحانیت اسلام تكیهگاه محرومان بوده است؛ همیشه مستضعفان از كوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شدهاند. از مجاهدات علمی و فرهنگی آنان كه به حق از جهاتی افضل از دماء شهیدان است كه بگذریم، آنان در هر عصری از اعصار برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارتها و تلخیهایی متحمل شدهاند و همراه با تحمل اسارتها و تبعیدها، زندانها و اذیت و آزارها و زخم زبانها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نمودهاند.
👊روحانیت متعهد، به خون سرمایهداران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت ... مطالعه در زندگی علمای سلف، حكایت از فقر و نهایتاً روح پر فتوّت آنان برای كسب معارف میكند كه چگونه در پرتو نور شمع و شعاع قمر تحصیل كردهاند و با قناعت و بزرگواری زیستند.
در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سرنیزه بوده است، نه سرمایهی پولپرستان و ثروتمندان؛ بلكه هنر و صداقت و تعهد خود آنان بوده است كه مردم آنان را برگزیدهاند
مخالفت روحانیون با بعضی از مظاهر تمدن در گذشته صرفاً به جهت ترس از نفوذ اجانب بوده است. احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبی، خصوصاً فرهنگ مبتذل غرب موجب شده بود كه آنان با اختراعات و پدیدهها برخورد احتیاطآمیز كنند. علمای راستین از بس كه دروغ و فریب از جهانخواران دیده بودند، به هیچ چیزی اطمینان نمیكردند و ابزاری از قبیل رادیو و تلویزیون در نزدشان مقدمهی ورود استعمار بود؛ لذا گاهی حكم به منع استفاده از آنها را میدادند. آیا رادیو و تلویزیون در كشورهایی چون ایران وسایلی نبودند تا فرهنگ غرب را به ارمغان آورند و آیا رژیم گذشته از رادیو و تلویزیون برای بیاعتبار كردن عقاید مذهبی و نادیده گرفتن آداب و رسوم ملی استفاده نمینمود؟
خصوصیات بزرگی چون قناعت و شجاعت و صبر و زهد و طلب علم و عدم وابستگی به قدرتها و مهمتر از همه احساس مسؤولیت در برابر تودهها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است
⭕️ راستی اگر كسی فكر كند كه استعمار، روحانیت را با این همه مجد و عظمت و نفوذ تعقیب نكرده و نمی كند، سادهاندیشی نیست؟!
🔸ادامه دارد...
هدایت شده از طرائف الحکم
حدیث اخلاقی _ ۱۴ آبان.mp3
1.63M
حدیث اخلاقی _ ۱۴ آبان
حدیث از امام رضا علیه السلام
قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَا أَحْسَنَ اَلصَّمْتَ لاَ مِنْ عِيٍّ وَ اَلْمِهْذَارُ لَهُ سَقَطَاتٌ.
حضرت رضا عليه السّلام فرمود: چقدر زيبا است سكوتى كه از جهت ناتوانى و خستگى نباشد ، و پرحرفى است كه لغزشهائى دارد.
📚 الإختصاص ، ج ۱، ص ۲۳۲
#حدیث_اخلاقی
زمانی که استالین فوت کرد، نیکیتا خروشچف جانشین او در کنگره حزب کمونیست شروع به بازگویی جنایات استالین کرد. همه حاضرین تعجب کرده بودند که چگونه یک رهبر از رهبر پیشین این چنین تند انتقاد میکند، در حین سخنرانی که سالن مملو از جمعیت بود ناگهان فردی خطاب به خروشچف فریاد زد: پس تو آن زمان کجا بودی؟
سالن ساکت شد خروشچف رو به رشد جمعیت گفت: چه کسی این سوال را پرسید؟ هیچکس جواب نداد دوباره گفت: کسی که این سوال را کرد بایستد اما هیچ کس بلند نشد. خروشچف در حالی که لبخند بر لب داشت گفت: در آن زمان من جای تو نشسته بودم./ خاطرات من، نیکیتا خروشچف
هدایت شده از گه گاه نوشت
📝چگونه با دیگران ارتباط بگیریم؟
♦️با ظهور حزب نازی و مهاجرت عده ی زیادی از مردمان اروپایی به سرزمین آمریکا ، بزرگترین دغدغه آن روزهای اصحاب اندیشه ، مدیریت جمعی این مهاجرین بود.
♦️افزایش بی رویه جرم و جنایت با حضور مردمانی بی شمار و ناشناخته در سرزمین آمریکا و مصادف شدن آن با عصر کهکشان مارکنی یا گوتنبرگ (اختراع صنعت چاپ و رادیو) اذهان این اندیشمندان را به بهره مندی هرچه بیشتر و بهتر از وسایل ارتباط جمعی برای کنترل جامعه افسارگسیخته هدایت می نمود.
♦️اما اصلی ترین سوال در این بین تنها این بود که چگونه با انبوه جمعیت ارتباط برقرار کنیم و واکنش ایشان چه خواهد بود؟
♦️همه این مسائل زیربنای پدیدآمدن علمی نوپا با عنوان نظریه های ارتباط بود ، علمی تجربی که بیان می کرد چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم و واکنش ایشان چه خواهد بود؟
♦️طبق معمول اندیشمندان جامعه با ارائه نظرهای مختلف ، صاحبان عقیده ، تحقیق و نظریه شدند ؛ عده ای گفتند که انتقال پیام به انبوه جمعیت می بایست به واسطه عده ای انجام شود که مورد اعتماد ایشان هستند و مردم به طور مستقیم انتقال پیام را بر نمی تابند ، این دیدگاه موجب پدیدآمدن نظریه انتقال دو مرحله ای پیام شد.
🔸عده ای مانند وزیر جنگ هیتلر (گوبلز) مدعی شدند که هر پیام مانند گلوله ای است که به قلب مخاطب خواهد نشست و در بمباران اطلاعاتی می توان پیام خود را به جامعه برسانیم که نظریه ارتباط به شیوه تزریقی با همین توضیح بوجود آمد.
🔸عده ای با طرح نظریه خشنودی مدعی شدند که اگر رسانه ها بتوانند نیازهای مردم ، مانند سرگرمی ، آموزش و... ذت برطرف کنند می توانند در خلال پخش محصولات ، پیام خود را نیز برسانند و رسانه کالای توجه ای است که پلی مابین انتقال پیام و توجه مخاطب خواهد بود.
♦️سرآمد همه این نظریه ها ، نظریه رسانه ی CNN است که به عنوان یک رسانه ، عملکرد آن به یک نظریه ارتباطی تبدیل شده است.
🔸این نظریه می گوید این رسانه با انتقال پیام به بیش از 212 کشور در جهان ، توانسته است 850 میلیون مخاطب داشته باشد و هر زمان اراده کند مانند سرعت گیر عمل کند و از اتفاق پدیده ها جلوگیری کند. مانند مداخله نظامی دولت کلینتون در سومالی که بخاطر پوشش گسترده و ایجاد تصاویر خاص توسط سی ان ان متوقف گردید.
🔸او هر زمان بخواهد می تواند برجسته سازی کند و بخشی از واقعیت را بطور گسترده نمایش دهد. مانند نمایش تنها بخشی از واقعیت کشور جنگ زده بوسنی که خدمات و کمک های بیشتری پس از جنگ دریافت کرده بود در حالی که معظم آن کشور غرق در قحطی بود.
🔸و می تواند به هر مسئله ای شتاب دهد بطوری که نیکلاس برن (سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) می گوید خیلی عجیب نیست که تا قبل از تکمیل اطلاعات ما توسط سفارت خانه ها در سراسر دنیا ، این شبکه توضیحاتی پیرامون حوادث متعدد از ما بخواهد.
🗞 گه گاه نوشت / @honar_hedayat
هدایت شده از احیاء الأمر
✅ آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حقشناس:
✍خوب ! دیگر خضر چه نصایحی به موسی فرمود؟
فرمود: «لا تطلب العلم لتحدث به ، و اطلب العلم لتعمل به»، دنبال علم نباش که منبر بروی و به سخنرانی کنی ، بلکه علم را برای عمل کردن یاد بگیر !
🔹 اگر من احادیث را یاد بگیرم و حفظ کنم که یک منبر برای خودم درست کنم ، چه نتیجهای دارد ، و به چه درد من میخورد ؟
باید علم را برای عمل یاد بگیریم !
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
هدایت شده از سیدرضا هاشمی پلسکی
آن زمان پزشكان براى انجام اين عمل، مشكلى نداشتند؟
چرا، به هر حال سنّت ما به گونهاى بود كه متعصبانه با اين بيمارى برخورد مىكردند. حتى تابلوى «دكتر تقوى»، اولين پزشكى كه اقدام به انجام اين عمل كرد را ريختند و پايين كشيدند. بعدها نيز «دكتر ياشار» اقدام به انجام اين عمل كرد، كه او هم چندان در كار خود موفق نبود. در لندن بود، كه متوجه شدم يك مرد علاوه بر هورمون مردانگى، داراى يك هورمون مكمل است به نام چه پء. شروع كردم به استفاده از اين هورمونها. پس از برگشتن در حركتى شروع كردم به رفتن پيش مسؤولان مختلف. حتى پيش همسر شاه وقت مملكت رفتم. اما او هم مىگفت: فعلًا به دليل ديدگاه و جو جامعه نمىشود كارى كرد. ديدم از لحاظ شرعى سرگردانم، رفتم پيش آيتالله بهبهانى؛ ايشان ابتدا استخارهاى كردند. زندگى حضرت مريم آمد.
گفتند: يك نامه بنويس براى امام خمينى. آن زمان امام در تركيه بودند.
امام (ره) در فتواى خود اين مسأله را چگونه عنوان كرده بودند؟
جزئيات را به خاطر ندارم. اما پس از خواندن زندگينامه ما در مجموع فرموده بودند: تغيير جنسيت بلامانع است و بعد از عمل، تكليف يك زن بر شما واجب است.
https://lib.eshia.ir/10582/1/402
هدایت شده از سیدرضا هاشمی پلسکی
يك روز با همان لباس مردانه بلند شدم و رفتم جماران، بيت رهبرى. بگذريم كه آن جا چه بر من گذشت تا توانستم امام (ره) را ملاقات كنم. مرحوم حاج احمد آقا نيز حضور داشتند. به اتفاق آيتالله هاشمى رفسنجانى و اردبيلى، البته صحبتم با امام (ره) كوتاه بود، اما نتيجه آن واقعاً رضايتبخش بود. چرا كه امام همان جا فتوايى صادر كردند كه براساس آن تغيير جنسيت با تأييد پزشك بلامانع است. آن زمان دادستان، آقاى ميرعماد بودند. مرا سوار ماشين ايشان كردند و همراه دو محافظ به پزشكى قانونى آوردند. آن جا به من گفتند: خودت تنها برو تو. رفتم پيش رئيس مركز. اما چنان واكنش تندى ديدم كه همراهان و محافظان من مجبور به مداخله شدند. كم مانده بود با چوب و چماق بيفتند به جان من! به هر حال محافظان جلو آمدند، دستور امام را نشان دادند و .... همان جا اولين مجوز تغيير جنسيت از سوى پزشكى قانونى در دولت جمهورى اسلامى از سوى رئيس پزشكى قانونى براى من صادر شد.
هدایت شده از سیدرضا هاشمی پلسکی
بالاخره چطور شد كه عمل كرديد؟
ديگر نمىتوانستم منتظر تحقق وعدههاى مسؤولان باشم. هر طورى بود پول عمل جراحى و مسافرت به خارج را تهيه كردم و براى معالجه به تايلند رفتم. يكى از مجهزترين بيمارستانهاى اين حوزه، در اين كشور وجوددارد. حتى اروپائيان هم براى انجام اين عمل به آن جا مىروند. سال 81 بود كه بالاخره عازم تايلند شدم، در فرودگاه لباس مردانه پوشيده بودم. من از سال 62 تا 81 محجبه بودم. در فرودگاه مسؤولان حراست با ديدن شناسنامه من گفتند: نه، تو پسر هستى كه خودت را به شكل دختر در آوردهاى، گفتم: باشه حالا كه اين طورى است من چادر و چارقدم را بر مىدارم، اما گناهشان به پاى شما!
همين كار را هم كردم. لباس عوض كردم و در هيأت يك مرد به تايلند رفتم. حتى در سفارت ايران در تايلند هم مرا نپذيرفتند. مىگفتند تو تروريستى! اين بود كه رفتم هتل و از آن جا به سفير ايران در تايلند زنگ زدم. ايشان خودشان با من قرار ملاقاتى گذاشتند و پس از شنيدن حرفهاى من قول دادند از هر كارى كه بتوانند مضايقه نكنند. به وعدهشان هم عمل كردند و واقعاً تا برگشتن به ايران، سنگ تمام گذاشتند. يادم هست شبى كه به تايلند پرواز مىكردم. شب حمله آمريكا به افغانستان بود. اتفاقاً بازيكنهاى تيم تايلند هم پس از بازى با ايران با همان پرواز به كشورشان باز مىگشتند.
enc_17371416056021470272014.mp3
2.86M
🌷اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ🌷
#مداحی
نقل است مرحوم آقای قاضی(ره) وقتی نصیحت میکردند، خیلی افراد تحت تأثیر واقع میشدند؛ مخصوصاً وقتی که درباره دنیا و بیارزشی دنیا صحبت میکردند، انقلابی در افراد ایجاد میشد. مرحوم استاد میفرمودند که باجناق مرحوم آیتاللهالعظمی شاهرودی در درس مرحوم آقای قاضی شرکت میکرده و خلاصه مرحوم آقای قاضی هم راجع به دنیا و بیاعتباری دنیا و این مسائل صحبت میکردند؛ این آقا به حدی تحت تأثیر واقع شده بود که میآید منزل و به خانوادهاش میگوید که حاضری با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شویم؟
خانمش خیلی ناراحت میشود و میرود پیش آقای شاهرودی و گلایه میکند که شوهرم چنین حرفهایی میزند. آقای شاهرودی با ذکاوتی که داشتند، متوجه میشوند و میدانستند که منشأ آن از کجاست. به باجناق خود میفرمایند: شما من را مجتهد میدانی یا نه؟ میگوید: بله! میفرمایند: بنده حکم میکنم که بر شما حرام است که در درس آقای قاضی شرکت کنید./ +++
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
1403-11-04 توصیه به والدین در تربیت کودک و نوجوان (۳).mp3
3.87M
یکی از حضار قبلا در دو نوبت سوالی پرسید درباره چگونگی تربیت در این زمانه که رسانههای جذاب فراوانی در کار است (قسمت اول و قسمت دوم)
محور پاسخ این بود که والدین باید با فرزندشان رفیق باشند و ...
امروز پرسید اگر فرزندان به هر حال تاکنون به خاطر داشتن گوشی یا زندگی در خارج از کشور ویا ... در معرض دیدن فیلمها و محتواهای نامناسب بودهاند برای آنها چه باید کرد؟
هدایت شده از محسن شکوهبخش
-1916330239_1070020825.docx
32.6K
*روش شروع و پایان سخنرانی توسط منبریهای معروف:*
حجج اسلام: قاسمیان، پناهیان، عابدینی، میرباقری، ماندگاری، قرائتی، فرحزاد، علی اکبری، عباسی ولدی، حسینی قمی، انصاریان، حامد کاشانی، میرهاشم، فلاح زاده، صفایی بوشهری، تراشیون و نقویان