طلبه نیوز
💬 تئوریزه کردن سکولاریسم کارویژه مشترک متحجرین دیروز و سیاست بازان امروز 💠 آیتالله شبزندهدار در
💬 تئوریزه کردن سکولاریسم کارویژه مشترک متحجرین دیروز و سیاست بازان امروز
💠 آیتالله شبزندهدار در همایش منشور روحانیّت:
🔸 حوزهها از نظر منابع و شیوههای بحث و اجتهاد، غنی و ابتکار دارند. فکر نمیکنم برای بررسی عمیق همهجانبه علوم اسلامی راهی مناسبتر از شیوه علمای سلف باشد.
🔸 اگر حوزههای علمیه و فقها نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت(ع) به خورد مردم می دادند و یقینا آثار ائمه(ع) از بین میرفت.
🔸 روحانیت در هر عصری برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارتها و تلخیهایی را تحمل کرده و این اسارتها و تبعیدها، زندانها و اذیت و آزارها و زخم زبانها و شهدای گرانقدری که در راه خدا تقدیم کرده مورد توجه امام در منشور واقع شده است.
🔸 مبلغ واقعی باید با دغدغههای فکری مردم آشنایی داشته و بر اساس آن مشکلات، خود را به علم مجهز و متناسب با پیشرفت علم و تکنولوژی برای اداره جامعه علمی دانش خود را به روز کند.
🔸 روحانیت متحجر و مقدسنما که شعار جدایی دین از سیاست را سر دادند، فقاهت را غرق شدن در احکام فردی و عبادی معنا کردند تا فقها ورود به عرصه احکام اجتماعی و سیاست و حکومت نداشته باشند.
🔸 آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانینما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگری نخورده و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(ع) در تاریخ است. از این رو لازم است طلاب جوان بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز بوده و شیوه مقدسمآبی و دینفروشی عوض شده و شکست خوردگان دیروز، سیاستبازان امروز شدهاند.
🔸 وظیفه شرعی و الهی برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ دوران استکبار و رسیدن به اطمینان از قطع نفوذ بیگانگان در حوزهها، حفظ اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی است وگرنه شب تاریکی در پیش است.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
💠 تفکر انقلابی و جهادی؛ راه مقابله با ارتجاع
💬 حجت الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
طلبه نیوز
💠 تفکر انقلابی و جهادی؛ راه مقابله با ارتجاع 💬 حجت الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه 📌 ت
💠 تفکر انقلابی و جهادی؛ راه مقابله با ارتجاع
💬 حجت الاسلام محمدعلی لیالی (استاد حوزه و دانشگاه):
🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر در بیان ها و سخنرانی های خود خطر بازگشت ارتجاع را مطرح کردند که این امر بسیار امر مهمی است و چند نکته را درباره آن اشاره می کنم.
🔻 مخالفان انقلاب اسلامی ایران به دنبال بازگشت به گذشته هستند و خطر بازگشت به سابق به معنای این است که جامعه اسلامی ایران، دچار ارتجاع شده و به گذشته نظام سلطنتی ایران و به نظام پهلوی و قاجار برگشت داده شود.
🔻 این به دلیل آن است که در نظام سیاسی رژیم گذشته، فرهنگ و هویت دینی و ملی، فرهنگ و هویت دینی، ملی و ایرانی نبود؛ بلکه آنچه که بر آن حاکم بود، سبک زندگی غربی و تلاش برای غربی شدن بود.
🔻 کسی که به دنبال اجرای سیاست سبک زندگی غربی است، مرتجع می باشد و ارتجاع به معنای بازگشت به غرب گرایی و سبک زندگی غربی است و آنچه که به عنوان نکات منفی در سبک زندگی غربی وجود داشت در جامعه ایران قبل از انقلاب اسلامی نیز موجود بود و عجیب این است کسانی که داعیه التقاط، روشنگری و روشنفکری دارند، درصدد بازگشت به دوران ارتجاع رژیم پهلوی هستند.
🔻 راهکار مقابله با این تفکر، مقاومت و تلاش و امید به حل شدن مشکلات است.تفکر بر این اعتقاد است که باید امید داشته باشیم و مشکلات را حل کرده و راه حل های مشکلات کشور، کار، تلاش و کوشش، تولید و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدامات انقلابی، جهادی و داشتن روحیه جهادی است.
🔻 به برکت کار و توان ایرانی و مدیریت، تلاش و کوشش آنان می توانیم بر مشکلات فائق آییم و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را برطرف کنیم؛ اما به شرط این که روحیه ما روحیه انقلابی و جهادی باشد؛ چراکه با عدم تکیه بر خارج و عدم ارتجاع به گذشته و با حفظ اصول و مبانی فکری و معرفتی هویت ایرانی و اسلامی و تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی همراه با داشتن روحیه مجاهدت و مقاومت و اطاعت پذیری از ولایت و امامت می توان بر مشکلات فائق آمد.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
✨ مؤمنین گرد هم آیید به محراب دعا
✨ صف ببندید که مولای شما می آید
💠 میلاد سید الساجدین(ع) مبارک باد.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
طلبه نیوز
✨ مؤمنین گرد هم آیید به محراب دعا ✨ صف ببندید که مولای شما می آید 💠 میلاد سید الساجدین(ع) مبارک
✅ جهاد ۳۵ ساله امام سجاد برای بیداری بشر
💬 رهبر معظم انقلاب 28 تیرماه 1365:
🔸 این زندگى امام سجّاد است که در طول این ۳۵ سال، آرام آرام ، آن مردم غافل و بىخبر را از چنگ شهوات از یک طرف، و تسلّط دستگاههاى جبّار از یک طرف، و کمند علماى سوءِ وابسته به دستگاهها از یک طرف، کنار میکشد و از آن محیط تاریک و ظلمانى نجات میدهد و مجموعاً یک عدّه و یک مجموعه مؤمن علاقهمند صالحى را که بتوانند قاعدهاى بشوند براى کارهاى آینده، به وجود بیاورد، این زندگى امام سجّاد است.
🔸 در کلمات امام سجّاد توجّه به کادرسازى هم هست. در کتاب شریف تحفالعقول، چند مورد کلام طویل از امام سجّاد نقل شده. بنده متأسّفانه وقت نکردم به کتابهاى دیگر نگاه کنم و اگر نمونههاى دیگرى از این کلمات از امام سجّاد هست، پیدا کنم، گمان هم نمیکنم باشد، یا زیاد باشد، کلمات کوتاه چرا، امّا کلمات بلند، مثل آن دو سه مورد حدیثِ مفصّلى که در تحفالعقول از امام سجّاد نقل شده، دیگر فکر نمیکنم باشد.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
🔰 رسالت تولید علوم انسانی در انقلاب اسلامی
گزیده سخنان حجتالاسلام پارسانیا در نشست «امتداد اجتماعی حکمت اسلامی با نظریه انقلاب اسلامی»:
🔸 فلسفه چه نسبتی با پدیدهای به نام انقلاب اسلامی ایران و جامعه اسلامی دارد؟ وقتی از علوم کاربردی و فنی و مهندسی به سراغ علوم پایه یا علوم انسانی و علوم اجتماعی میرویم پیوند برقرار کردن میان آنها با انقلاب اسلامی متفاوت میشود.
🔸 در دهه هفتاد فرایند سکولار شدن دانشجویان در دانشگاه دنبال شد و معلوم شد بیشترین فرایند سکولار شدن در رشتههای فنی و مهندسی نیست بلکه در علوم انسانی است.
🔸 باید توجه داشت که تکنولوژی مبتنی بر علوم پایه است و علوم پایه مبتنی بر یکسری نظریات است که آن نظریه یک روحی دارد که آن روح عقلانیت و مدل کلان نگاه به هستی و انسان است که اگر آن تغییر پیدا کند همه علوم پایه دگرگون میشوند.
🔸 هیچ جامعهای بدون نحوه نگاه به عالم و آدم زندگیاش معنادار نمیشود لذا هیچ جامعه بدون فلسفه نخواهد بود.
🔸 وقتی فلسفهای غلبه پیدا میکند به فلسفههای رقیب در ذیل چارچوب خودش اجازه زندگی میدهد. پس صحبت ما از ربط منطقی علوم کاربردی به علوم پایه و علوم پایه به خزانه معرفتی قبل از خودشان است.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
💠 لزوم پاسخ دهی مطلوب به شبهات
💬 حجتالاسلام محمدعلی لیالی
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
طلبه نیوز
💠 لزوم پاسخ دهی مطلوب به شبهات 💬 حجتالاسلام محمدعلی لیالی 📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست. 📎 @
💠 لزوم پاسخ دهی مطلوب به شبهات
💬 حجتالاسلام محمدعلی لیالی:
♦️ نکته مهمی که جا دارد بیان شود، فرق شبهه با پرسش است. در پرسش صرف رفع جهل و ابهام مطرح است، یعنی شخص نسبت به موضوعی جهل دارد؛ یا آن موضوع برایش مبهم است و درباره آن پرسش میکند ـ که این امر طبیعی و مرسومی است. منتها در شبهه، بیان یک سؤال در قالبی است که سعی در متهم کردن طرف مقابل و هجمه به مبانی فکری خاصی را در نظر میگیرد و همین امر، یعنی غرضورزی عامدانه و عالمانه اهمیت مسأله شبهه را دوچندان میکند.
♦️ امروزه که عصر تهاجم فرهنگی است و دنیا تحت بمباران شبهات گوناگون است، از جمله هجوم به دین، نهاد دیانت و حوزههای علمیه وظیفه حضور گسترده در کف جامعه برای پاسخگویی به شبهات را دارند. به تعبیر رهبری شبهه مثل تحریم است. همانطور که تحریم بستری شد برای توانمندیهای اقتصادی و توجه به تولید داخل، شبهه هم این قابلیت را دارد که از آن به عنوان یک بستر خوب در راستای تحکیم مبانی فکری و نظری خود استفاده کنیم.
♦️ شاید مطرح شود که امروزه چرا ما در عرصه فکر و اجتماع شخصیتی چون شهید مطهری را نداریم که شبههشناس خوبی باشد و آن را پاسخ دهد؟ من حقیقتاً این باور را نمیپذیرم. امروزه امثال شهید مطهری در جامعه کم نیستند. نمونه بارز آن مرحوم علامه مصباح یزدی است که سالهای زیادی در عرصههای مختلف فکری فعالیت گستردهای داشتند و شبهات را پاسخ میگفتند. همچنین در حال حاضر آیتالله جوادی آملی هم یکی دیگر از اساتید در عرصه دفاع از عقاید و معارف به شمار میآیند. امروزه در کشور، مراجع و مراکز قابل توجهی قرار دارند که وظیفهشان پاسخ به شبهات است. اما با این حال ضعفهای جدی را دارا هستیم که یکی از عللش بیان ضعیف در جهاد تبیین است.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
🔰 لزوم استفاده از منابع دینی در کنار تجربه بشر برای بازسازی علوم انسانی
💬 آیتالله رجبی در همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی
🔸 بسیاری از مباحث علوم تربیتی برای عملیاتی سازی نقشه راه و طرح کلی قابل استفاده هستند و این گونه نیست که چنین بگوییم که ما در بازسازی علوم انسانی به طور کلی از آنچه که بشر با عقل خود و تجربه به آن رسیده است را کنار گذاشته و بر اساس آیات و روایات به تولید علوم انسانی اسلامی و تحقیقات در این زمینه ها بپردازیم.
🔸 ما در فضای جامعه اسلامی، خداوند داریم که مومنان رفتار خود را متناسب با آن تنظیم می کنند و به میزانی که اعتقاد و معرفت مومنان به خداوند کامل تر شود، به همان مقدار نیز رفتار اجتماعی آن متفاوت می شود و اگر ما بخواهیم جامعه را در رفتار اجتماعی خود به «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» سوق دهیم، باید معرفت انسان ها به اوصاف الهی که در آیات آخر سوره حشر آمده است را تقویت و به آن آشنا کنیم.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
✳️ رسانه ابزار جنگ ترکیبی دشمن است
🔻سردار قاآنی در یادواره شهدای رسانه مقاومت:
◻️ سردار قاآنی با بیان اینکه امروز رسانه ابزار دشمن شده است گفت: در جنگ ترکیبی، رسانه یکی از ابزارهای مهم است، برای همین جبهه مقاومت علیرغم برخی محدودیتها باید ظرفیت خودش را افزایش دهد.
◻️ ما در عصری زندگی میکنیم که واژه مقاومت از برجستهترین واژهها در مجامع اسلامی و غیر اسلامی است برای همین نیز حتی دشمنان اسلام مقابل این واژه ادای احترام میکنند.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313
هدایت شده از شهادت نامه
16.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #تیزر | بزرگداشت علامه مصباح
💬 رهبر معظم انقلاب:
🔸بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیت و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت گیری و راه ایشان است.
🔰 همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره) در مشهد
⏰ پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۰
📍 تالار قدس حرم مطهر رضوی
✅ شناسه طلبه نیوز در ایتا و تلگرام
🆔 @talabe_news_ir137
🚫 غور بیحاصل در کارهای کوچک و جزئیات ممنوع
💬 بیانات امام خامنهای (مدظله العالی) در آغاز درس خارج فقه؛ 31 شهریور 1370:
🔰 در امتحاناتِ طلاب _كه بسيار هم مهم است_ ممتحنان بايد با روش خود، طلاب را از غور بىحاصل در بعضى از كارهاى كوچك و ريز و عبارتها و ريزهكاريها و پرداختن به حواشى و امثال اينها برحذر بدارند و بيرون بكشند.
🔰 اينطور نباشد كه طلبه خيال كند اگر بخواهد امتحان بدهد، بايستى مثلًا اينگونه در جزئيات دقت بكند و اين ريزهكاريها را بداند، و نتيجتاً از آن مسائل اصلى بازبماند. البته در درسها هم بايد اين نكته رعايت شود، اما عمده در امتحان است.
🔰 نه تنها طلاب را بايستى از غور بىحاصل در بعضى از كارهاى كوچك برحذر بدارند، بلكه بيشتر بايد آنها را به تحقيق، به تفحص، به آزادانديشى، به سعهى مسائل مورد نظر و نوآورى سوق بدهند.
📌 تحقق حوزه انقلابی، رسالت ماست.
📎 @feyziyeh313