اگر حرکت بکند ...
مرحوم آقای بروجردی به نوبه خود مرد مبارزی بودند، مرد امر به معروف و نهی از منکر بودند. در مسأله کشف حجاب وقتی مرحوم آیتالله حاج آقا حسین قمی در مشهد قیام کرد و به تهران آمد و در باغ ملک تحصن کرد ـ آن وقت آقای بروجردی در بروجرد ساکن بودند و هنوز به قم تشریف نیاورده بودند. در آن ایام ما جوان بودیم ـ شنیدیم که ایشان تلگرافی به رضا شاه زدند و او را تهدید کردند که یا درخواست آقای قمی را قبول کنید یا اینکه من حرکت می کنم. رضا شاه از اطرافیان سؤال کرده بود، این مرد کیست؟ گفته بودند این کسی است که اگر حرکت بکند تمام عشایر لرستان با او همراه خواهند شد. چون همه استان و منطقه لرستان مقلد ایشان بودند و خیلی هم به آقای بروجردی عقیده و اعتقاد داشتند، تا حدی که به ایشان «امام» می گفتند و چون اسمشان حسین بود، امام حسین می گفتند. از نزدیکان آقای بروجردی شنیدم که ایشان می فرمودند: وقتی در بروجرد بودم و در کاری تردید داشتم، اصلاً استخاره نمی کردم، بلکه از پشت سرم صدایی می آمد که انجام بدهم یا ندهم؛ ایشان اینطور مورد عنایت خداوند متعال بود. (کتاب خاطرات حاج شیخ علی عراقچی؛ ص 127تا 136)
@talabegitaejtehad
الگوریتم اجتهادی تقریبی...
آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی شاگرد ارشد آیت الله شهید سید حسین بروجردی رحمه الله می فرماید :
یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست می آوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم. بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنت مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کرده اند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله ی ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود. با این پندار و طرز تفکر که علمای عوام زده روی آن پا می فشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شده اند و یک سری احکام جعل کرده اند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد. من در تحلیل های خودم به این نتیجه رسیدم که: این طرز فکر را ایشان از حوزهی اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام «مرحوم سید محمدباقر درچهای» که این گونه می اندیشیده است... (کتاب زندگی آیت الله العظمی بروجردی و مکتب فقهی، اصولی، رجالی و حدیثی وی نوشته آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی ص 298و 299)
@talabegitaejtehad
آخرین قله ی فقاهت ...
بعد از جناب شیخ انصارى رحمه الله اگر بخواهیم از مقطعى اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولى در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «آیةاللَّه بروجردى» است که یک مقطع و باب جدیدى است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد. (از بیانات حضرت امام خامنه ای حفظه الله در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی - 1374/09/13)
@talabegitaejtehad
شیخ طوسی زمان ...
آیتالله مسلم ملکوتی رحمه الله درمورد روش تدریس آیتالله بروجردی و تعبیر امام خمینی در این رابطه میگوید: آقای بروجردی مثل شیخ الطائفه، شیخ طوسی، وارد بحث میشد. آدم تصور میکرد گویا شیخ طوسی دوباره زنده شده است. همان طوری که شیخ طوسی در کتاب «الخلاف» خویش اقوال و فتاوای خاص و عامه را جمع کرده و مقایسه میکند و در نهایت فقه شیعه را بر آنها ترجیح میدهد، آقای بروجردی هم اینگونه بود؛ البته خیلی وسیعتر و دقیقتر وارد میدان بحث میشد. در ابتدای امر، اقوال عامه و خاصه را بررسی میکرد. بعد روایتهای آن باب را میآورد، همه را ارزیابی مینمود و در آخر، قواعد اصول را میآورد تا ببیند این قواعد با روایات تطبیق میکند یا نه؟ در هر یک از این مراحل بحثهای زیادی پیش میآمد و یک موضوع شاید ماهها بحث به دنبال داشت. من این روش تدریس را در هیچ یک از آقایان مراجع معظم قم که قبلا به درسشان میرفتم ندیدم. همین طور بعد که به نجف اشرف مشرف شدم به درس آیات عظام حکیم، شاهرودی، شیرازی و خویی رفتم نیز اینگونه نبود. مثلا مرحوم آقای حجت مانند مرحوم آقا ضیاء عراقی یک اصولی محض بود. در بحث، محور و ملاک برای ایشان، قواعد اصولی بود. همه چیز حتی روایات را هم با قواعد اصولی تطبیق مینمود و دامنه موضوع را جمع و جور میکرد و نتیجه میگرفت. جالب اینکه بارها از زبان حضرت امام شنیدم که از آقای بروجردی به عنوان «شیخ طوسی زمان» تعبیر میآوردند. مرحوم آیتالله بروجردی، فقه شیعه را ناظر بر فقه اهل سنت میدانست و میفرمود: ما تا وقتی فقه و روایات برادران اهل سنت را مطالعه نکنیم و نفهمیم هرگز ...
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
❇️ «دیار من، دورجین» بخشی از زندگی آقای هوشنگزاده است که به همراه همسرش پس از بازنشستگی، از شهر به روستای دورجین از توابع نمین در استان اردبیل مهاجرت میکنند. آنها بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز خود را در خانه پرورش میدهند. این مستند که به کارگردانی «حسن ساجدی» ساخته شده، یک خانه مولد ایرانی را نمایش میدهد که پویایی و روحیه تولید را به روستا بازگردانده است. متن زیر تحلیلی از این مستند است که به برجسته کردن مزایا و نیز ارائه راهحلهایی برای رفع کمبودهای الگوی کشاورزی خانگی میپردازد.
✅ در این مطلب، مستندی زیبا در مورد زندگی آنها به همراه تحلیلی مختصر خدمت شما مخاطبین عزیز تقدیم شده است.
🌏 لینک مشاهده مستند + تحلیل 👇👇
http://zistshahr.com/5477
نویسنده: میثم شخصی
زیست شهر نوین مولّد
@zistshahr
هدایت شده از اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه
🔔#اطلاعیه/ پذیرش سراسری حوزههای علمیه
سراسر کشور: paziresh.ismc.ir
حوزههای خراسان: sanjesh.hozehkh.com
حوزههای خواهران: paziresh.whc.ir
جامعةالزهرا(س): paziresh.jz.ac.ir
____________
@HawzahNews