هدایت شده از محسن قنبریان
💠 حجاب بمثابه مقاومت
❓ چرا زنان فلسطین با حجاب اند؟! با وجودی که بعد از بیروت لیبرال ترین جامعه عرب بوده است؟!
#دیوید_گریبر مردم شناس یهودی اهل نیویورک در یادداشتی برای ایتنرنشنال تایمز بنام مرگی بنام زندگی به توصیف مشاهدات خود از زندگی مشقت بار مردم کرانه باختری پرداخته و به وضعیت زنان هم توجه کرده است؛ که چرا هیچ آرایشگاه زنانه ای در شهر به چشم نمی خورد و زنان نابلس علیرغم زیبایی و بلوند بودن، همه پوشیده اند؟!!
قسمتی از آن یادداشت که به این سئوالات مربوط است:
ظاهراً هر خیابانی در نابلس یک آرایشگاه مردانه دارد. واقعاً هزاران آرایشگاه آنجاست. بیشتر آنها حداقل تا ساعت ۲ نیمهشب بازند؛ اگر مسجدها را در نظر نگیریم، غالباً تنها جاهایی هستند که چراغشان در ساعت ۲ نیمهشب روشن است و درشان باز است؛ و از قرار معلوم، هر وقت که از کنار یکی از آنها رد شوید، احتمالاً چهار یا پنج مرد جوان را میبینید که با سر و وضع آراسته جمع شدهاند و دارند کوتاهشدن موهای مرد دیگری را تماشا میکنند.
نکتۀ عجیب آن است که انگار هیچ آرایشگاه زنانهای وجود ندارد. هرازگاهی ممکن است پوسترهای تأثیرگذاری را ببینید که وسایل آرایشی یا محصولات مربوط به موی زنان را نشان میدهند؛ بیشتر زنان بلوندند (در واقع، تعداد شگفتانگیزی از فلسطینیهای نابلس بلوند هستند، حتی بچههایشان)، اما خبری از آرایشگاههای زنانه نیست.
از یکی از دوستانم دلیلش را پرسیدم. توضیح داد که جامعۀ فلسطین را از نظر تاریخی، بعد از بیروت، لیبرالترین جامعۀ عرب میدانستند، و زنان جوان هیچگاه عادت نداشتند که موهایشان را بپوشانند، اما با قدرتگرفتنِ سیاسیِ حماس در دهۀ ۹۰، اوضاع تغییر کرد. اما در ماجرای آرایشگاههای زنانه، مسئلۀ خیلی عاجلتری مطرح بود.
در سالهای دهۀ ۸۰، مأموران امنیتی اسرائیل، از حضورشان در منطقه سؤاستفاده کردند تا مخفیانه در چای شیرین زنها داروی بیهوشی بریزند و از آنها عکسهای برهنه بگیرند تا شوهرانشان را مجبور کنند که به همکار یا خبرچین سرویس اطلاعاتی اسرائیل تبدیل شوند. بههمیندلیل، حالا هم آرایشگاههای زنانه وجود دارد، اما در خیابان اثری از آنها نیست و زنها هم دیگر از دست غریبهها چای شیرین نمیگیرند.
اولین واکنش من به این داستان این بود: واقعاً چنین اتفاقی افتاده؟ آخر خیلی شبیه خیالپردازیهای پارانوئیدی است. اما فلسطینیهای نابلس در محیطی زندگی میکنند که اتفاقات دیوانهوار واقعاً رخ میدهد. واقعاً آدمهایی دور و برشان هستند که علیهشان توطئه میکنند: جاسوسها، خبرچینها، انواع و اقسام نیروهای امنیتی که بسیاری از آنها در روانشناسی و نظریۀ اجتماعی مدارک عالی دارند. اینها وجود دارند و فعالانه تلاش میکنند تا از هر راهی که ممکن باشد اعتماد اجتماعی را نابود کنند و بافت جامعه را از هم بگسلند. داستانهای بیشماری دهان به دهان میچرخد، فقط بعضی از آنها واقعیت دارند. اما چطور میشود فهمید کدامشان؟
و البته، در چنین وضعیتهایی، این تمام ماجرا نیست. اشتازی، پلیس مخفی آلمان شرقی، جایی به این تکنیک روی آورده بود که وارد خانۀ مخالفان میشد و جای اسباب و اثاثیه را تغییر میداد. چنین کاری قربانی را در وضعیتی ناممکن رها میکرد. اگر به بقیه میگفتید که جاسوسها به زور وارد خانهتان شدهاند و جای وسایلتان را عوض کردهاند، خیلیها فکر میکردند که دیوانه شدهاید، اگر آن حرفها را پیش خودتان نگه میداشتید، کم کم شک میکردید که نکند خودتان دیوانه شدهاید.
بعضی اوقات، در فلسطین، احساس میکنید در کشوری هستید که با همۀ مردمش چنین رفتاری کردهاند.
اما در این مورد خاص، معلوم شد که شایعهها حداقل تا حدودی واقعیت دارند. یک نفر وبسایتی ساخته است برای آن دسته از مأموران موساد که احساس گناه میکنند تا بتوانند آنجا به صورت ناشناس اعتراف کنند. و یکی از آنها، در واقع، اعتراف کرده بود که در آرایشگاهها در چای داروی بیهوشی میریخته است.
دوستم، امین، گفت: «من همیشه احساس میکردم که چرخش به سمت محافظهکاری مذهبی، حجاب و برقع، نمیتواند فقط به دلیل خیزش سیاسی حماس در دهههای ۸۰ و ۹۰ باشد. فکر میکنم تا حدی واکنشی است به این واقعیت که میدانید همیشه آدمهایی به شما چشم دوختهاند.
منظورم این است که خُب، نگاهی به اطراف بیانداز. عملاً روی تک تک تپهها، یک شهرک یهودینشین ساختهاند. نگاهتان را که بالا میآورید، فقط ساختمان میبینید، و سیمای بیروح اجتماعاتی ازپیشبرنامهریزی شده و بسته، مردم را نمیبینید. و همیشه در کنار آنها یک پایگاه نظامی مستقر شده است، با سیم خاردارهای دورادورش و برجهایی که معلوم نیست از بالای آنها کسی به شما خیره شده است یا نه؟...
#نگاه_دیگران
#حجاب_عفاف
#فلسطین
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️محمدعلی فروغی و نهادینهسازی خودتحقیری
🔻ضرورت وجود دست انگلستان در آستین ایران!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمدعلی فروغی (۱۲۵۶-۵ آذر۱۳۲۱) از مشهورترین نویسندگان و سیاستمداران عصر قاجار و پهلوی بود. او در دوران دوران قاجار چند بار وزیر شد و دوبار نماینده مجلس شورای ملی شد و یک بار هم رئیس دیوان عالی کشور شد. و در دوران پهلوی نیز سه نوبت نخستوزیر شد.
مرحوم محمدتقی بهار (ملکالشعراء)، وی را یهودی میدانست! او در آغاز سلطنت محمدرضا شاه پهلوی این رباعی را درباره محمدعلی فروغی سرود:
شاها، کنم از خبث فروغی خبرت
خون میکند این جهود ناکس جگرت
خطبه شهی و عزل تو را خواهد خواند
زانگونه که خواند از برای پدرت
(ملکالشعراء، دیوان اشعار، تهران، نشر علم، ۱۳۸۱، رباعیات ، ص۱۱۰۲)
اسماعیل رائین در کتاب «فراموشخانه و فراماسونری در ایران»، مینویسد که پدر محمدعلی فروغی، از مریدان میرزا ملکمخان و از مروجان فرهنگ غرب در ایران بود و محمدعلی فروغی نیز در جوانی به واسطه پدر، فراماسون شد و حتی از بنیانگذارن لژ بیداری(!) بود و بعدها به عنوان استادی اعظم فراموشخانه رسید!
یکی از راهبردهای اساسی محمدعلی فروغی، برای تحکیم پایههای سلطنت ستمشاهی و زدودن اندیشههای دینی و اسلامی، ترویج خودتحقیری در ابعاد و لایههای مختلف نخبگانی و عمومی جامعه بود.
«احمد خان ملک ساسانی»، از دیپلماتهای عصر #قاجار و #پهلوی، صد سال قبل درباره فضای تربیتی در آغاز دوره رضا خان مینویسد:
«خوب به خاطر دارم یک روز درس تاریخ داشتیم و گفتوگو از مستعمرههای انگلیس بود که آیا خود اهالی، قادر به اداره ممالک خود هستند یا نه؟
ذکاء الملک (محمدعلی فروغی) گفت: «آقایان شما هیچ وقت سرداری (لباس مردانه بلند که در میان مردان مرسوم بود) برای دوختن به خیاط دادهاید؟»
همه گفتند: «آری».
گفت: «خیاط برای سرداری شما آستین گذارده؟»
همه گفتند: «البته».
گفت: «وقتی سرداری را از مغازه خیاطی به خانه آوردید، آستینش تکان میخورد؟»
گفتند: «نه».
گفت: «پس چه چیزی لازم بود که آستینها را به حرکت در آورد؟»
گفتند: «لازم بود دستی توی آستین باشد تا تکان بخورد.»
جناب فروغی فرمودند: «مقصود من هم همین بود که بدانید ایران مثل آستین بیحرکت است که تا دست دولت انگلیس در آن نباشد، ممکن نیست تکان بخورد»
#فراماسونری
#فروغی
#خودتحقیری
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️آسیبشناسی دروس و تحقیقات حوزوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین آسیبهای دروس و پژوهشهای فقهی و اصولی و حتی تفسیری و فلسفی در حوزههای علمیه این است که کمتر به گشودن و مشاهده آفاق جدید، سرزمینهای تازه و افقهای نو توجه دارند؛ فضای عمومی آموزش و پژوهش در حوزههای علمیه به گونهای است که اغلب قریب به اتفاق استادان و محققان به فرو رفتن در عمق، شکافتن لایههای زیرین مسأله و دستیافتن به لایههای ناپیدای مسائل سنتی علاقمندی بیشتری دارند.
فیالمثل، مسألهای به نام «علم اجمالی» در اصول فقه مطرح شده است؛ اما بعد از شیخ انصاری هر کسی آمده، فرعی بر فروعات آن افزوده است و تاکنون دهها فرع برای آن ذکر کردهاند! و این تحقیقات کماکان با قوت ادامه دارد! یا درباره نماز مسافر، تاکنون دهها فرض و فرع و فتوا مطرح شده و افراد دیگر نیز سعی میکنند همین مسأله را بیش از گذشتگان بشکافند و لایههای عمیقتری از آن را به دست آورند.
♦️اما بسیار انگشتشمارند کسانی که دنبال کشف راههای جدید و گشودن افقهای نو و تازه رفته باشند. بسیار اندکاند کسانی که به دنبال امتداد بنیانهای الهیاتی و انسانشناختی و ارزششناختی با استفاده از روش اجتهادی در مسائل نوپدید باشند! در حالی که حیات یک مرکز علمی پیشرو و پیشبرنده به این است که دائماً دنبال کشف افقهای نو و پیدا کردن راههای جدید باشد. نه آنکه همه همّ و غمّ خود را مصروف تزیین و تنظیم «راههای طی شده» پیشین کند.
🔹نیمنگاهی به فهرست بلند بیش از ۷۰۰ درس خارج که در سال جاری (۱۴۰۳) در حوزه علمیه قم ارايه میشود، نشان میدهد که معالاسف در مجموع دروس فقه و اصول، کمتر از ۳ درصد آنها ناظر به مسائل نوپدید است! این وضعیت در حوزه درس اصول فقه یعنی روش اجتهاد و استنباط آموزههای دینی، بسیار اسفبارتر است. به گونهای که از ۲۶۱ درس خارج اصول (یعنی روششناسی اجتهاد) که در حوزه علمیه قم در سال جاری تدریس میشود، ۲۵۹ درس تکرار همین اصول فقه رایج با محوریت رسائل شیخ انصاری یا کفایه آخوند خراسانی است! و بعضاً با یک یا دو شاگرد! و فقط دو درس مربوط به «روش استنباط اخلاق» است. بقیه آنها همگی همان اصول فقه رایج است!
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ۲۴ سال قبل در تاریخ ۴ تیر ۱۳۷۹ در دیدار مرحوم آیتالله امینی و برخی از محققان مجلس خبرگان، این آسیب بزرگ را گوشزد کرده و فرمودند:
«عیب کار ما در حوزههای علمیه این بوده است که در زمینه مسائل فقهی یا اصولی هم که تحقیق کردهایم غالبا آفاق جدید را کمتر مورد نظر قرار دادهایم و همین طور عمیق، پایین رفتهایم. کارهایی را که فقهای بزرگ کردهاند، میبینید دیگر؛ گاهی اوقات شگفتاور است اما همه همین طور عمقی به طرف پایین است هیچ سعه افاقی ندارد و انسان سرزمینهای جدید را مشاهده نمیکند.»
#حوزه_علمیه
#فقه
#پژوهش
#الهیات_کاربردی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
♦️انتقاد به مثابه جراحی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انسانها غالباً (جز وارستگان و فرزانگان) از انتقاد میرنجند و آزرده میشوند.
به همین دلیل، «انتقاد»، هنری بسیار ظریف و دقیق است؛ به تعبیر گوردن آلپورت، روانشناس مشهور آمریکایی، انتقاد به مثابه جراحی شخصیت است.
همانطور که یک جراح جسم، به هنگام جراحیِ عضو آسیبدیده به شدت مواظب رگ و پیهای اطراف آن است که مبادا آنها نیز دچار آسیب شوند، یک منتقد منصف و خیرخواه نیز به هنگام انتقاد نسبت به یک فکر یا رفتار، باید مواظب بخشهای سالم شخصیت انتقادشونده باشد.
به عنوان مثال، اگر از درس نخواندن فرزندمان انتقاد میکنیم، باید به گونهای باشد که سایر ابعاد مثبت شخصیت او را خدشهدار نکنیم؛ فیالمثل نگوییم «بالکل از تو ناامید شدم». و یا اگر از «کُندکاری» همکارمان انتقاد میکنیم، نباید به گونهای باشد که «محکمکاری» او را نیز بیاهمیت جلوه دهیم. و ....
#انتقاد
#نقد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️سلوک عرفانی و توسل به حضرت زهرا(س) در کلام آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم #آیتالله_شاهآبادی، عارف بزرگ معاصر و استاد عرفانی امام خمینی(ره) ارادتی ویژه به #حضرت_زهرا سلام الله علیها داشت. محبت و ارادت و توجه به حضرت زهرا را لازمه وصول به مقامات قرب الهی میدانستند.
آن عارف بزرگ سخنان ناب و توصیههای مهمی در این باره دارند که به برخی از آنها اشاره میکنم:
«اساس دين، حب فاطمه سلام الله عليهاست. اساس اسلام، بغض به اعداء فاطمه سلام الله عليهاست. و هر که فاطمه را بخواهد و بغض اعداء او را داشته باشد، او مسلمان است.»
«سالک الي الله در صورتي ميتواند به جايي برسد که در ضمن سير، اول مرتبه اتکاء به خانم حضرت صديقه عليها السلام داشته باشد و اين محبت خانم حضرت صديقه است که انسان را به راهي که بايد برود هدايت ميکند و اگر نباشد اصلاً سيري وجود نخواهد داشت.»
«محال است سالک، سير و سلوک کند و به جايي برسد مگر از طريق خانم حضرت زهرا عليها السلام»
وقتي استخاره میکردند همهي دعا و ثنايشان اين بود: «الهي به عصمت زهرا، به نور زهرا، به شرف زهرا».
و به فرزندانش توصيه ميکرد که:
«شما هم شبها اگر توفيق پيدا کرديد و بيدار شديد صلوات حضرت صديقه را بفرستيد و با ايشان مأنوس شويد. در نوافل شب به مقام شامخ حضرت زهرا عليها السلام توجه کنيد و بدانيد که استمداد گرفتن از ايشان موجب قرب و ترقي معنوي ميشود و خداشناسي انسان را زياد ميکند. همچنين قبل از اذان صبح، صلوات حضرت زهرا* سلام الله عليها را بفرستيد.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*«اللهم صلِّ عَلي فاطِمَةَ و أَبيها و بَعلِها و بَنيها و السِّرِّ المُستَودَعِ فيها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عَلمُک»
#عرفان
#سلوک
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله اعرافی در نشست با شورای شفاف مطرح کرد؛
📽 زلزله هوش مصنوعی در راه است!
🔺بنده بیش از ۱۰ سال است که ذهنم درگیر مباحث فناوری هوش مصنوعی می باشد و به نظرم می رسد که هنوز هم خیلی از ماها نمی دانیم چه اتفاقاتی در حال روی دادن است و چه زلزله ای بر بنیادهای فلسفی، کلامی، فقهی، علمی و گفتمانی ما خواهد افکند، اگر درست پیشگام معالجه و تدبیر نشویم!
▫️مشاهده فیلم کامل، متن و تصاویر این دیدار در وبسایت صدای حوزه: روایت مدیر حوزه های علمیه از اهم و احب امور نزد رهبر معظم انقلاب!
🌐 https://v-o-h.ir/?p=45322
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
📌«میخواهم نفس بکشم»
💢 رهبری معظم انقلاب : « فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است .»
🔸 یکی ازاشتباهاتی که به طور معمول در زمان تحلیل پدیده ها و ابزارهای اجتماعی اتفاق می افتد، این است که مباحثات، تقابل و صف بندی ها در روبناهای اجرایی و میدانی شکل میگیرد حال آن که مساله اصلی و اختلافات مبنایی در این موارد در پیوست های فلسفی و فرهنگی آن ابزار است یعنی در اتمسفر و جوی است که ایجاد می کند .
🔸 ابزار اجتماعی فرهنگ ساز است یعنی اتمسفر ایجاد میکند و این فضا و جوغالب جامعه است که سلایق، اولویت ها، باورها و ارزشها را در بدنه جامعه و توده های مردم شکل میدهد.
🔻 مساله ما در کنسرت ها صرفا محتوای اشعار ارائه شده، ساز به کار گرفته شده و نوع پوشش شرکت کننده ها نیست؛ مساله اصلی این است که « ترویج موسیقی با اهداف عالیه نظام اسلامی در تعارض است.»
🔻 مساله ما در بورس تنها ایجاد انحصاروغیر شفاف بودن فرآیندها نیست که با اصلاح فرایندها مساله حل شود؛ اساس اشکال در روح این بازار است چرا اینکه ازعلایم مومن«اَلتَّجَافِيَ عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ» است و طراحی این بازار سرمایه (بورس) به گونه ای است که تنها کسی در آن توفیق می یابد که روزانه دهها بار نوسان گیری کند، اتمسفری که این بازار در جامعه ایجاد میکند انسان را به دنیا میدوزد و آخرت را از نگاه او دور می کند. پس این بازار در جامعه روحیه ایمانی را هدم میکند .
🔻 مساله ما با مال سازی و سیتی سنتر سازی فقط این نیست که کالای مصرفی را تبدیل به کالای لوکس میکند و بانوان بی حجاب را عامل جذب به بازار قرار میدهد؛ فریاد ما از این است طراحی این فضاهای توزیعی به گونه ای است که اتمسفر و فرهنگ مصرف گرایی در جامعه ایجاد میکند .
🔻 مساله ما با سرای ایرانی، شهر لوازم خانگی و امثالهم به این تمام نمیشود که با دوپینگ بانک ها انحصار در توزیع ایجاد میکنند و خرده اشتغالات توزیعی را نابود میکند؛ غصه ما از این است که این رویکرد در بازار اتمسفروفرهنگ تامین رفاه بر اساس منابع اعتباری را ایجاد میکند و این یعنی زندگی بر مدار قرض، در حالی که اسلام برای پایداری خانواده و روان آحاد جامعه تامین رفاه بر اساس منابع قطعی را با کلید واژه «قناعت» نسخه کرده است.
📍 به این فیلم خوب نگاه کنیم و توجه کنیم روزی که بعضی بزرگان و مراجع، با ورود بانوان به ورزشگاهها مخالفت میکردند، تمام مساله فحاشی در فضای ورزشگاه و ایجاد زمینه برای ایجاد نظر حرام به بدن ورزشکاران نبود.
⛔️ باور کنیم یک ابزار اجتماعی بدون دوره آموزشی، کلاس، کتاب و آزمون فرهنگ می سازد و اتمسفری ایجاد میکند که نتیجه آن تغییر اولویت ها، باورها و ارزش های بانوی ایرانی است.
⛔️ این بانو دیگر نه مادر است و نه فداکار، یعنی دو رکن اساسی هویتی بانوی ایرانی را ندارد . او برای تیم محبوبش، مریض خانه اش و فرزندان و همسرش را رها میکند تا به اولویت جدیدش برسد .
🔹 اگر تاکید دین، رهبری و علما بر فراگیری، کثرت و کیفی سازی ابزار اجتماعی «هیات» است و رهبری معظم رشد دین مداری در جامعه را در مولفه های هیات بنیاد تبیین میفرمایند نه از جهت تعصب دینی است نه به دلیل حساسیت صنفی روحانیت و مادحین معظم است .
🔹 مساله این است که ابزار هیات فرهنگ و اتمسفری در توده هاایجاد میکند که در آن فضا و فرهنگ، بدنه جامعه ولایی خود را مکلف میداند تا با مرکزیت جامعه ولایی که امام جامعه است تنظیم شود و تلاش میکند ذهن خود را با او هم افق کند تا توان نصرت او را داشته باشد.
✅ خروجی فرهنگ سازی بر مدار هیات صحنه با شکوه اهدای طلای بانوان فداکار و مجاهد ایرانی است که اولویت و ارزششان عمل به فریضه های و دستورات امام جامعه به جای تامین زیورآلات پر ارزش فردی است.
📣 محمد امیری طیبی
دشمن متوهم بنا بر فهم ناقص خودش از مرحله نفوذ عبور کرده و به فتح پرچم رسیده .... حتما باید پرچم ها را پایین کشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷ملت ایران نخواهد گذاشت...
🔆امام خامنه ای:
رزمندگان ما، مجاهدان ما،برای اینکه پرچم دشمن درمرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربان کردند، فداکاری کردند؛ جوانان مبارز و مجاهد، خانوادههای خودشان را داغدار کردند برای اینکه #پرچم_دشمن در مرزهای این کشور بالا نرود؛ #نمیشود_ملّت_ایران_قبول_کند که همان پرچمها به وسیلهی #افرادنفوذی، به وسیلهی #انسانهایفریبخورده، در داخل کشور برافراشته بشود! این پرچم، پرچم نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن و وسوسههای خصمانهی دشمن، نباید در داخل کشور، در دستگاههای مختلف ما برافراشته بشود! باید مراقبت کرد؛ #همه_موظّفند.
۱۴۰۳/۰۷/۰۴
بیانیه بیش از صد مجموعه و تشکّل انقلابی حوزههای علمیه خطاب به مردم سرافراز ایران اسلامی : پرچمهای نفوذ را پایین خواهیم کشید...
🇮🇷کانالهای #نشریه_عبرتهای_عاشورا 🇵🇸
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 splus.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته
⏮ #ترک_طلبگی کفران بزرگترین نعمت
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 برخی از طلاب پس از گذشت چند سال از طلبگیشان، کفران نعمت میکنند. یعنی بعد از آنکه خداوند بزرگترین نعمت هستی را بعد از اسلام و تشیع، به او داده است و او وارد سلک روحانیت شده و در طریق علوم و معارف اهل بیت قرار گرفته، و این لیاقت را پیدا کرده که امر قرآنی «لیتفقّهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم» را تحقق ببخشد، این مسیر را رها میکند. چه کسی چنین لیاقتی را پیدا میکند؟ خداوند لطف کرده و بر سر او منّت گذاشته و او را وارد این مسیر کرده، اما او با کفران نعمت، طلبگی را رها میکند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از محمدمسلم وافی/جهادتبیین
🚨 فقط و فقط مطالبه وعده صادق ۳ و تمام ....
امروز در تهران به یکی از مسئولین عالی رتبه نظام عرض کردم اگرچه ما به شما اعتماد داریم ولی به زودی موج جدیدی از مطالبه عمومی راه خواهد افتاد و مردم اجازه نخواهند غربگراهای داخلی در شیپور آتش بس بدمند....
محمدمسلم وافی/۲۷ آبان
━🍃❀💠❀🍃━═•••
@vafimoslem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازدید میدانی و تحقیق و بررسی محل و اوضاع زندگی پناهجویان لبنانی
روستای غور در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شهر حمص
#سفر_سوریه
#جبهه_مقاومت_حزب_الله
✍سید حسین رشیدی فرد
6037997191454355بزنید روی شماره کارت کپی میشه ارسال فیش به @shrashidi1364 لطفا رسانه باشید https://eitaa.com/joinchat/2002191337Cd1732e2fa9
"اگر توسعه سرمایه اجتماعی مقاومت در ایران از طریق تبیین عمومی مساله مان باشد، هزاران امکان طبیعی در امور روزمره در دسترس ماست..."
📸 اولین سوال میانترم درس فیزیک ۱ که از ورودیهای جدید خواسته بود تا حجم آوار ناشی از جنایت اسرائیلیها در نوار غزه را تخمین بزنند.
@talabegitaejtehad
مکتب سازان نهضت فاطمی امام روح الله رضوان الله تعالی الیه ....
@talabegitaejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ منتصرون؛ حماسهای که لرزه بر تلآویو انداخت!
محمدحسین حدادیان با حماسیترین اثر خود، منتصرون، پیام مقاومت را تا قلب رژیم صهیونیستی رساند.
🆔 @pedarefetneh | پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh | پدرفتنه
🚩 بسم الله الرحمن الرحیم 🚩
🔍 زیر ذرهبین 🔎
🍃 آیت الله ناصری 🍃
🔦 یکی از علمای خیلی خوب اصفهان نقل میکردند: یک جلسه خیلی مهمی بود و وعده گرفتند که من به آن جلسه بروم و به اجتماع تذکراتی بدهم. به آنجا رفتیم، بلند شدند که آقا تشریف آوردند. در آنجا نشستیم. چایی آوردند و من چایی را خوردم و منبر رفتم. از منبر که پایین آمدم، یکی نفر از بازاریها که پیرمرد و محاسنسفید بودند، آمد و گفت: آقا، گفتم: بله. گفت: شما در این جلسه سه کار مکروه انجام دادید.
🔦 گفتم: من سه فعل مکروه انجام دادم؟ گفتند: بله. گفتم: سه فعل مکروه من چه بود؟ گفت: اول، زمانی که برای شما چایی آوردند، شما آن را با دست چپتان برداشتید و خوردید. چرا با دست چپ خوردید؟ دیدم این را درست میگوید. درست نبوده که من انجام دادهام.
🔦 گفتم: خب، این اولی بود. دومی چه بود؟ گفت: دومی این بود که در نعلبکی ریختی و مرتب فوت میکردی. چرا فوت میکردی؟ دیدم که این را هم درست میگوید. کمی صبر کرد. گفتم سومی؟ گفت: زمانی که خواستی به منبر بروی، پای چپت را روی منبر گذاشتی و رفتی. چرا؟ منبر جای اولياء و انبیاء است، چرا پای چپت را میگذاری و میروی؟ دیدم که این را هم درست میگوید. دیدم که همهٔ کارهای ما زیر ذرهبین مردم است.
📚 مجالس ناصری: مواعظ اخلاقی و تربیتی حضرت آیت الله ناصری اصفهانی رحمه الله
@talabegitaejtehad
فناوریِ ارائهٔ منبر انقلابی
⁉️ چگونه مطالب خود را با نظارت #حجت_الاسلام_راجی، خصوصا منابر فاطمیه، آماده کنیم؟
🔰 شامل سه محور👇
الف) محتوای روشی و قالب منبر: اصول و آداب سخنرانی، روشهای ایجاد انگیزه در منبر، اسلوبهای تحریک احساس
ب) محتوای عمومی: اهمیت محتوای خوب، اهمیت دفاع از نظام، محتوا و محورهای جهاد تبیین
ج) محتوای پنج جلسه ایام فاطمیه
⏰ مدت زمان دوره: ۳۴۰ دقیقه
#فاطمیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 جهت ثبتنام به سایت مدرسهٔ شمع به آدرس ذیل مراجعه کنید👇👇
https://lms.shabaketabligh.ir/educations/bar-medare-tabein
🔸 گواهی معتبر از سازمان تبلیغات اسلامی
💠 مدرسه شمع
🆔 @madrese_sham
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
فناوریِ ارائهٔ منبر انقلابی
⁉️ چگونه مطالب خود را با نظارت #حجت_الاسلام_راجی، خصوصا منابر فاطمیه، آماده کنیم؟
🔰 شامل سه محور👇
الف) محتوای روشی و قالب منبر: اصول و آداب سخنرانی، روشهای ایجاد انگیزه در منبر، اسلوبهای تحریک احساس
ب) محتوای عمومی: اهمیت محتوای خوب، اهمیت دفاع از نظام، محتوا و محورهای جهاد تبیین
ج) محتوای پنج جلسه ایام فاطمیه
⏰ مدت زمان دوره: ۳۴۰ دقیقه
#فاطمیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 جهت ثبتنام به سایت مدرسهٔ شمع به آدرس ذیل مراجعه کنید👇👇
https://lms.shabaketabligh.ir/educations/bar-medare-tabein
🔸 گواهی معتبر از سازمان تبلیغات اسلامی
💠 مدرسه شمع
🆔 @madrese_sham
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
🔴 حاج آقا! بهتر نبود کاری به سیاست نمیداشتید که دین و روحانیت، محترم و مقدس می موند؟!
🤔نظر شما چیه؟
📍توی جمع نشسته بودیم که با ناراحتی گفت، «حاج آقا! چرا دین را قاطی سیاست کردید که مردم مشکلات را پای دین بنویسن و دین از تقدسش بیفته و حتی روحانیت اعتبارش را از دست بده؟!»
🔺بهش گفتم فلانی، داستان حضرت زهرا سلام الله علیها را شنیدی؟ گفت آره، گفتم بنظرت چرا بعضی ها حاضر شدن توی روز روشن، توی شهر رسول خدا، بعد اون همه سفارش پیغمبر و با اون وضع فجیع حضرت را به شهادت برسونن؟
🔺گفت چه ربطی داشت؟ گفتم ربطش اینه که قبل از اینکه کار به اینجا برسه اومدن خدمت حضرت زهرا و به ایشون پیشنهاد کردن که «ای زهرا، تو قول بده دست از مبارزه سیاسی برداری[یعنی توی سیاست دخالت نکنی] ما هم قول میدیم که تا آخر عمر تو را جوری تکریم کنیم که بنی بشری این طور تکریم نشده باشه!»
🔺عین همین قضیه در ماجرای سید الشهدا علیه السلام اتفاق افتاد که وقتی یزید به حاکم مدینه دستور داد که از ایشان بیعت بگیره و اگر بیعت نکرد سر از تنش جدا کنه و برای يزيد بفرسته، عده ای از بزرگان مدینه به امام حسین علیه السلام پیشنهاد کردن به یمن بره و به تبلیغ دین خدا بپردازه و مشغول عبادت و اعمال خیر بشه و کاری به سیاست نداشته باشه تا هم جونشون حفظ بشه و هم محترم باقی بمونه!
🔺در مورد پیامبر اکرم(ص) هم قرآن گزارشات متعددی از چنین پیشنهاداتی که از طرف رئسای مشرکین داده میشد نقل می کنه.
🔺همچنین در مورد همه معصومین علیهم السلام که خودشون فرمودن «ما مِنّا إلّا مَقتولٌ شَهید» یعنی ما معصومین همگی به دست ظالمین و مستکبرین دوران خودمان به شهادت میرسیم!
🔺اینا نشون میده تمام ائمه ما مشغول مبارزه حادّ سیاسی با ظالمین و مستکبرین دوران خودشون بودن و این مبارزه اونقدر شدید و جدی بوده که ظالمین به نقطه ای می رسیدن که علی رغم جایگاه والای معصومین در جامعه اسلامی، هزینه قتل این شخصیت های برجسته رو به جون می خریدن تا اونا رو از سر راهشون بردارن.
🔺نهایتا گفتم، ائمه ما و حتی سایر انبیا و اولیای الهی اساسا دنبال محترم و مقدس بودن خودشون نبودن و الا به راحتی می تونستن چنین جایگاهی در جامعه پیدا کنن، بلکه همواره در پی انجام ماموریت ها و تکالیف الهی خودشون بودن که در راس اون #اقامه_دین_خدا بود که بطور طبیعی چون با منافع ظالمین و مستکبرین در تضاد بود، همواره جنگ ها و فتنه ها و تحریم ها و زندان ها و شکنجه ها و تمسخر ها و تخریب ها و جسارت ها رو به دنبال داشت، اما این چیزها نتونست اونا رو از پیمودن راه خدا منصرف کنه.
🔺امروز هم داستان همینه، حضرت امام با انقلاب شان، برای اقامه دین خدا و کوتاه کردن دست مستکبرین از سر مظلومین به طور طبیعی وارد یک مبارزه جدی و سرنوشت ساز شدند که همراه خودش جنگ ها و فتنه ها و تحریم ها و فشار های اقتصادی و... رو به دنبال داره، اما وقتی در مجموع انسان به صحنه نگاه میکنه میبینه با وجود همه این چالش ها، حرکت کلی جبهه حق رو به پیشرفت بوده و حرکت کلی جبهه باطل رو به اضمحلال و افول بوده
🔺 نمونه بارز اون هم مبارزه جبهه مقاومت و فلسطین با رژیم صهیونیستیه که با این همه پشتیبانی آمریکا و غرب، هر روز بیشتر در باتلاق فرو میره و رو به نابودی هست...
🔆 و این همان معنای آیه شریفه «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» هست که میفرماید: نهایتا متقین وارثین زمین اند و عاقبت نیکو برای آنهاست...(١٢٨ اعراف)
💡چند لحظه به فکر فرو رفت و بعدش تشکر کرد و رفت...
📎 پ.ن: شیوه استدلال برگرفته از کتاب فاخر انسان ۲۵۰ ساله(سیره معصومین) از مقام معظم رهبری
🧭 به #قطب_نما مجهز شوید:
https://eitaa.com/joinchat/1764164598C7e17af8655
🔴 حاج آقا! بهتر نبود کاری به سیاست نمیداشتید که دین و روحانیت، محترم و مقدس می موند؟!
🤔نظر شما چیه؟
📍توی جمع نشسته بودیم که با ناراحتی گفت، «حاج آقا! چرا دین را قاطی سیاست کردید که مردم مشکلات را پای دین بنویسن و دین از تقدسش بیفته و حتی روحانیت اعتبارش را از دست بده؟!»
🔺بهش گفتم فلانی، داستان حضرت زهرا سلام الله علیها را شنیدی؟ گفت آره، گفتم بنظرت چرا بعضی ها حاضر شدن توی روز روشن، توی شهر رسول خدا، بعد اون همه سفارش پیغمبر و با اون وضع فجیع حضرت را به شهادت برسونن؟
🔺گفت چه ربطی داشت؟ گفتم ربطش اینه که قبل از اینکه کار به اینجا برسه اومدن خدمت حضرت زهرا و به ایشون پیشنهاد کردن که «ای زهرا، تو قول بده دست از مبارزه سیاسی برداری[یعنی توی سیاست دخالت نکنی] ما هم قول میدیم که تا آخر عمر تو را جوری تکریم کنیم که بنی بشری این طور تکریم نشده باشه!»
🔺عین همین قضیه در ماجرای سید الشهدا علیه السلام اتفاق افتاد که وقتی یزید به حاکم مدینه دستور داد که از ایشان بیعت بگیره و اگر بیعت نکرد سر از تنش جدا کنه و برای يزيد بفرسته، عده ای از بزرگان مدینه به امام حسین علیه السلام پیشنهاد کردن به یمن بره و به تبلیغ دین خدا بپردازه و مشغول عبادت و اعمال خیر بشه و کاری به سیاست نداشته باشه تا هم جونشون حفظ بشه و هم محترم باقی بمونه!
🔺در مورد پیامبر اکرم(ص) هم قرآن گزارشات متعددی از چنین پیشنهاداتی که از طرف رئسای مشرکین داده میشد نقل می کنه.
🔺همچنین در مورد همه معصومین علیهم السلام که خودشون فرمودن «ما مِنّا إلّا مَقتولٌ شَهید» یعنی ما معصومین همگی به دست ظالمین و مستکبرین دوران خودمان به شهادت میرسیم!
🔺اینا نشون میده تمام ائمه ما مشغول مبارزه حادّ سیاسی با ظالمین و مستکبرین دوران خودشون بودن و این مبارزه اونقدر شدید و جدی بوده که ظالمین به نقطه ای می رسیدن که علی رغم جایگاه والای معصومین در جامعه اسلامی، هزینه قتل این شخصیت های برجسته رو به جون می خریدن تا اونا رو از سر راهشون بردارن.
🔺نهایتا گفتم، ائمه ما و حتی سایر انبیا و اولیای الهی اساسا دنبال محترم و مقدس بودن خودشون نبودن و الا به راحتی می تونستن چنین جایگاهی در جامعه پیدا کنن، بلکه همواره در پی انجام ماموریت ها و تکالیف الهی خودشون بودن که در راس اون #اقامه_دین_خدا بود که بطور طبیعی چون با منافع ظالمین و مستکبرین در تضاد بود، همواره جنگ ها و فتنه ها و تحریم ها و زندان ها و شکنجه ها و تمسخر ها و تخریب ها و جسارت ها رو به دنبال داشت، اما این چیزها نتونست اونا رو از پیمودن راه خدا منصرف کنه.
🔺امروز هم داستان همینه، حضرت امام با انقلاب شان، برای اقامه دین خدا و کوتاه کردن دست مستکبرین از سر مظلومین به طور طبیعی وارد یک مبارزه جدی و سرنوشت ساز شدند که همراه خودش جنگ ها و فتنه ها و تحریم ها و فشار های اقتصادی و... رو به دنبال داره، اما وقتی در مجموع انسان به صحنه نگاه میکنه میبینه با وجود همه این چالش ها، حرکت کلی جبهه حق رو به پیشرفت بوده و حرکت کلی جبهه باطل رو به اضمحلال و افول بوده
🔺 نمونه بارز اون هم مبارزه جبهه مقاومت و فلسطین با رژیم صهیونیستیه که با این همه پشتیبانی آمریکا و غرب، هر روز بیشتر در باتلاق فرو میره و رو به نابودی هست...
🔆 و این همان معنای آیه شریفه «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» هست که میفرماید: نهایتا متقین وارثین زمین اند و عاقبت نیکو برای آنهاست...(١٢٨ اعراف)
💡چند لحظه به فکر فرو رفت و بعدش تشکر کرد و رفت...
📎 پ.ن: شیوه استدلال برگرفته از کتاب فاخر انسان ۲۵۰ ساله(سیره معصومین) از مقام معظم رهبری
🧭 به #قطب_نما مجهز شوید:
https://eitaa.com/joinchat/1764164598C7e17af8655
شناخت از دیدگاه فطرت
کتاب در 183 صفحه و 8 جلسه تنظیمشده است. نام هر فصل را جلسه گذاشتهاند زیرا این کتاب مجموعه درسهای دکتر بهشتی با عنوان «شناخت» در تابستان سال 1359 در واحد دانشجویی حزب جمهوری اسلامی بوده است. بهتبع همین این فصلها در کتاب نامگذاری نیز نشده اند.
تلاش شهید بهشتی در این سخنرانیها، بیان مسئلهی شناخت با زبانی ساده و قابلفهم برای مخاطبین بوده است. مخاطبینی که شاید مطالعات فلسفی نیز نداشتهاند. عمده انگیزه برای بیان این مسئله و پاسخ به شبهات نیز، حضور ادبیات و تفکرات مارکسیستی در دهه 50 و 60 بیانشده است.
این کتاب برای اولین مواجهه با مسئلهی شناخت و همچنین قرار گرفتن در ساختار آموزشی مناسب نیست. دلیل در همان گزارش جلسات اول مطرح شده است. البته این ادعا به معنای نفی مسائل علمی و بیان لطیف شهید بهشتی نیست.
هرچند برخی کتب شهید مطهری، پیادهسازی سخنرانیهای ایشان است، ولی به نسبت به این کتاب از نظم بهتری برخوردار هستند. شاید علت این مسئله نظارت خود شهید برای تبدیل نوارها به کتاب است. گاهی القای مفاهیم در حین سخنرانی با لحن و زبان بدن صورت میگیرد. ولی خواننده در مطالعهی یک متن با نوشتهها روبروست. اینکه این کتاب سالیانی بعد از شهادت دکتر بهشتی چاپشده است، نقیصهای است که جبرانپذیر نیست.
برای آشنایی با روش شهید بهشتی در بیان مسئلهی شناخت میتوان به این کتاب رجوع کرد؛ لکن این بهره برای کسانی بیشتر خواهد بود که به طور اجمالی ومقدماتی با مباحث شناخت و معرفتشناسی آشنایی داشته باشندزیرا درزبان علمی چارهای جز شناخت اصطلاحات وگزارههای علمی نیست
@delneveshtetalab