eitaa logo
طلبگی تا اجتهاد
8.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
992 ویدیو
342 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
در پایان بد نیست به احتیاطات غذایی علما هم اشاره شود، مثلاحضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله از غذای بیرون میل نمی فرمودند و کم له من نظیر. همچنین اثرات معنویه ی نان پزی که با حال جنابت نان پخته و باعث قضا شدن نماز صبح همه محل شده است معروف است، خرید از افراد صالح در روایات و معامله با آنها در روایات هم متعدد وارد شده است ضمن اینکه می دانیم دشمن هجمه های متعددی به سفره ی غذایی ما نموده است و از وارد کردن گوشت خوک و محرمات و نجاسات دیگر در انواع و اقسام خوراکی ها بگیر تا عادی سازی آبجو از طریق ترویج قدم به قدم ماء الشعیر با همسان سازی شکل بطری و رنگ بطری و حتی اسم شرکت (مثل هی جو و ..) و از طریق کالباس های همرنگ با گوشت خوک بگیر تا اثبات وجود چربی های خوکی در بستنی ها (E471 و E472) و ژلاتین های خوکی و .. . (یه جستجوی ساده سرنخ های خوبی به عزیزان خواهد داد) در هر حال کلوا من الطیبات اطلاق دارد و انسان باید در کارش اتقان و استحکام و سدید بودن را رعایت کند و شل کاری و ادهان در سیره ی مردان خدا نیست... یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت به لطف و مدد الهی در تطهیر سفره ی مردم از آلودگی ها... خصوصا در این ایام همه گیری بیماری باید سعی بیشتری در تقویت بدن داشته باشیم زیراکه ضعف بدن موجب ضعف در مقابل بیماری ها و دشمن است ... اگر سه طایفه در جامعه اصلاح شوند جامعه اصلاح می شود، اول تصمیم گیران و امرا، دوم سرمایه داران و اغنیا و سوم علما و دانشمندان. باید توجه داشت که همان گونه که صندلی های تصمیم گیری امانت است برای اصلاح جامعه، همچنین اموال جامعه هم امانت الهی است و باید برای رشد جامعه استفاده شود و همچنین علم هم امانت الهی است و باید برای اصلاح و عمل صلاح آور و صالح از آن استفاده شود. و لله الحمد اولا و آخرا ... و له الشکر علی ما الهم .... @talabegitaejtehad
صبر و ادب به پای تو قد خم نموده ‌اند این واژه ‌ها بدون تو معنا نمی ‌شود دریا اگر مرکب و گل ‌ها قلم شوند یک شمه از فضائلت انشا نمی ‌شود 💐 ولادت حضرت زینب سلام الله و روز پرستار بر شما مبارک باد💐 🆔 @hadisgraph
ساده زیستیِ آگاهانه و سازنده: 🔰ما یک چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخِ سلام الله علیها است. از این کوخها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟ این کوخ چند نفری آن قدر است که عالم را پر کرده است از ، و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد. این کوخ‏ نشینان در کوخ محقر، در ناحیه آن قدر در مرتبه‌ی بالا بودند که دستِ هم به آن نمی‏رسد؛ و در جنبه‏های تربیتی آن قدر بوده است که هر چه انسان می‌بیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست. 🎙روح الله الموسوی الخمینی"ره" 📚صحیفه امام ج۱۷، ص۳۷۳ 🏴♥️ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله بر تمامی شیعیان جهان تسلیت باد♥️🏴
بسم الله الرحمن الرحیم هر جمعه یک کتاب... قسمت هفتم... شهادت بانوی مجاهدت و حماسه و سفره دار تک نفره ی ولایت را خدمت همه مجاهدان راه ولایت تسلیت عرض می کنیم. امید که فعالان طلبگی تا اجتهاد را نیز از ادعیه خیر خود بهره مند فرمایید. یکی از نیازهای مهم امروز، روایت تاریخ اهل بیت علیهم السلام به صورت داستانی رمان گونه و جذاب و در عین حال مستند و متقن از حیث تاریخی است. برادر مهدی خدامیان زحمت زیادی برای روایت بزرگترین مجاهده ی تک نفره ی تاریخ در کتاب فریاد مهتاب کشیده اند. ایشان مجاهده ی حماسی چند ماهه حضرت، از شهادت پدر بزرگوارشان تا شهادت وجود مقدسشان را در 110 صفحه با 258 نقطه ی استناد روایت فرموده اند که در برخی نقل قولها و واقعه نگاری ها به بیش از 20 منبع ارجاع داده شده است. ایشان از 186 منبع تاریخی و روایی از اهل سنت و شیعه استفاده فرموده اند و کار قابل قبولی ارائه فرموده اند. توصیه می شود که طلاب بزرگوار از این چکیده ی چگال و فشرده ی صد ها ساعت زحمت ایشان غافل نباشند و حتما برای خواندن آن زمان اختصاص دهند. @talabegitaejtehad
طلبگی تا اجتهاد
یکی از کارهای مهم در #ادبیات_عرب ، تجریه و ترکیب صحیح و کامل است و یکی از بهترین منابع برای تجریه و
دوستان برای سلامتی جناب اقای زکی مرتضوی که زحمت این کلیپ های تجزیه و ترکیب رو کشیدند و شادی روح امواتشون صلواتی عنایت بفرمایید .... اللهم صلی علی محمد و آل محمد این کلیپ های مفید به مرور منتشر میشود.
کاری از طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه قم ادمین @nozari_behnam سایت www.tt-ej.ir گروه تعاملی http://eitaa.com/joinchat/3019702283Cde37aa8b57 نگارخانه @tt_ej_poster بازیکده @ttej_bazi مداحی سرا @ttej_madh
راههای علاقه مند کردن دانش آموزان با قرآن.pdf
337K
راه های علاقه مند کردن دانش آموزان به قرآن کریم ... @talabegitaejtehad
طبق آخرین نظر مقام معظم رهبری دام ظله
بسم الله الرحمن الرحیم هر جمعه یک کتاب..... قسمت هشتم... در روایات شریفه آمده است : عن أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام : المُلوكُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العِلمُ‏ حاكِمٌ‏ عَلَيهِم، و حَسبُكَ مِنَ العِلمِ أن تَخشَى اللّهَ، و حَسبُكَ مِنَ الجَهلِ أن تُعجَبَ بِعِلمِكَ. و در کتاب غررالحکم نیز چنین آمده است: الْعُلَمَاءُ حُكَّامٌ عَلَى النَّاسِ و در نهج البلاغه نیز آمده است: الْعِلْمُ حَاكِمٌ وَ الْمَالُ‏ مَحْكُومٌ‏ عَلَيْه‏ و در روایت دیگری آمده است : قوّة سلطان الحجّة اعظم من قوّة سلطان القدرة. و همچنین در روایات داریم: العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیلوا علیه و همچنین داریم: ما من حرکه الا و انت فیه محتاج الی معرفه و همچنین داریم: شَرُّ الْعُلَمَاءِ مَنْ جَالَسَ الْأُمَرَاءَ وَ خَيْرُ الْأُمَرَاءِ مَنْ جَالَسَ الْعُلَمَاء. داستان جداسازی مدارس و دانشگاه ها به اسم اسکول و آکادمی در اروپا از توطئه هایی بود که یهود با آن حکومت کلیسا را برانداخت و وقتی علم از کلیسا رفت حاکمیت و اقتدار کلیسا نیز از بین رفت. سالهاست نفوذی ها در ممالک اسلامی و از جمله ایران در حال پیگیری همین مسیر درباره تمدن اسلامی هستند و می خواهند علم را از حوزه های علمیه خارج کنند و تا کنون به اسم دبستان ها تعلیمات ابتدایی و به اسم دانشگاه تعلیمات طبیعی و فنی و پزشکی و ... را از حوزه ها گرفته اند و حتی تعلیم طب و طبیعیات را در حوزه ها ممنوع کرده اند.. اخیرا حتی علوم اسلامی نیز در حال کوچ کردن به دانشگاه ها هستند و اگر وحدت حوزه و دانشگاه و بازگشت دبستان و دانشگاه به حوزه های علمیه در آینده ای نزدیک رخ ندهد ...
...و این فرزندان به زور جدا شده، به دامان مادر و همگی به دامان مسجد بازنگردند خوف آن است که همان بلا و انزوایی که بر سر کلیسا آمد بر سر تمدن اسلامی و حوزه ها نیز آورده شود. خدا لعنت کند اول کسی را که بعد از رحلت نبی اکرم صلوات الله علیه مدرسه را از مسجد جدا کرد... @talabegitaejtehad
از محضر حضرت علامه حسن زاده رحمه الله سوال شده بود که از ایام قدیم ، طلبه در مقابل این سوال بوده است که بعد از گذراندن مقدمات، به دنبال جامعیت برود یا دنبال تخصص؟ ذی فن شود یا ذی فنون ؟ ایشان چنین پاسخ فرمودند: ما هدفمان چیست؟ هدف ما رسیدن به منطق وحی و دستورالعمل مدینه فاضله الهی است و آن دستور، قرآن و سنت است. جوامع روائی ما شعب قرآن هستند و از آن نشات می گیرند و به تعبیر من ، قرآن متنزّل هستند. از شما می پرسم آیا قرآن و جوامع روائی ما چگونه هستند ؟ آیا اختصاصی هستند ؟ یا همه چیز در آنها هست؟ چگونه ممکن است که آخوند فقط یک رشته بداند؟ او ادبیات می خواهد، منطق و فلسفه می خواهد، عرفان لازم دارد. یک آخوند باید آنچه را از ائمه معصومین علیهم السلام در زمینه عرفان وجود دارد که از بیان هر عارفی سنگین تر است بفهمد. همینطور آخوند فقه می خواهد، اصول می خواهد و ... دین ما یک مجموعه دائرة المعارف الهی است که باید آخوند ما این دائره المعارف را حل کند و به زبانش آشنا باشد، طلبه اگر حقیقتا بخواهد درس بخواند، به خوبی این دائره المعارف را فرا می گیرد و در هر فن هم ، مرد آن فن می شود! همانگونه که بزرگانی را داریم. مرحوم فاضل تونی رحمه الله نقل می فرمود که آدم وقتی که به کتاب ارث جواهر می رسد، می بیند که صاحب جواهر یک ریاضی دان توانائی بوده که خوب از عهده تقسیم بندیها و محاسبات برآمده است . مگر می شود یک فقیه ریاضیات نداند؟ هیات و نجوم نداند؟ لمعه را ببینید! مستند مرحوم نراقی را ببیند که در بحث قبله چگونه بحث کرده اند؟ جناب شیخ بهائی رحمه الله در مفتاح الفلاح که بحث صبح صادق و صبح کاذب را مطرح می کند، وقتی می خواهد بحث ریاضی اش را مطرح کند، با آنکه خود خرّیت فن است اما از کتاب تذکره علامه حلی رحمه الله که کتاب فقهی است بحث ریاضی را نقل کرده است. مرحوم علامه حلی را ببینید. مرحوم استاد ما علامه شعرانی می فرمود: اگر در هر فنی ما بخواهیم فرد اعلی را به عنوان نمونه به قلم بیاوریم باید به سراغ علامه حلی رحمه الله برویم . طلبه اگر واقعا بخواهد درس بخواند می تواند هم ادیب بشود، هم فقیه بشود، هم ریاضی دان بشود و هم می تواند طبیب بشود. همین گونه که بوده اند. مثلا حضرت استاد شعرانی رحمه الله را در نظر بگیرید.از یک طرف المدخل الی عذب المنهل را در اصول نوشته اند، از یک طرف کفایه را شرح کرده اند، از یک طرف قواعد مرحوم علامه را حاشیه زده اند و بر وافی مرحوم فیض تعلیقه دارند و همینطور بر مجمع البیان حواشی دارند و رسائل دیگر که از ایشان به یادگار مانده است .از طرفی قانون تدریس می کرد و اسطرلاب و زیج و مجسطی می گفت . زبان فرانسه و انگلیسی و عبری را کاملا مسلط بود. آقایان دیگری هم به نوبه خود همین گونه بودند. این گونه که من بگویم فقط عالم یک فن بشوم این ترس و وحشت از درس خواندن است . در یک جای شفا شیخ عنوان می کند که کسانی که از تحصیل می ترسند و می گویند بسمان است و نمی خواهد ما همه چیز را بدانیم، این افراد مزاج معتدل ندارند. یعنی مریض است.، یک بیماری روانی و روحی یا بیماری دنیا زدگی، این بیماری او را به سوی دنیا و ماده می کشاند و او خود متوجه نیست. این باید خودش را معالجه کند. انسان نبایداز تحصیل خسته بشود. بخصوص کسی که می خواهد با منطق وحی و زبان ولایت آشنا بشود. زبان طلبه باید این باشد: مراتا جان بود در تن بکوشم*** مگراز جام او، یک قطره نوشم طلبه اگر حواسش جمع باشد خوب درس می خواند و در علوم و فنون گوناگون صاحب ابداع هم می شود. مجله حوزه مرداد و شهریور 1366، شماره 21 - مصاحبه با حضرت استاد آیت الله علامه حسن زاده آملی رحمه الله @talabegitaejtehad
اندر حکایت متن گریزی ها و تلخیص خوانی ها... حضرت علامه حسن زاده رحمه الله در جلد سوم از کتاب هزار و یک کلمه صفحه سی و دوم می فرمایند: يك درس از كتاب نفس شفا را در محضر استاد شعرانى رحمه الله مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‏ فرماييد شفا را از اول طبيعیات هم نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى‏داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. تمام شد کلام علامه حسن زاده رحمه الله. و اما چند نکته... اینکه در گذشته برای امتحان اجتهاد و اعطای اجازه و تصدیق به طلاب، متن فهمی آنها از یک متن قویم حوزوی مثل جواهر بررسی می شد، برای آن بود که فهمیدن متون حوزوی به سبک حوزوی، مهم ترین نتیجه ی مهارتیِ درس خواندن در حوزه است. اگر طلبه ای متون فقهای بزرگ حوزه را درست نفهمد به طریق اولی آیات و روایات را که فهمشان صعب مستصعب است نخواهد فهمید. همچنین کسی که نتواند متون حوزوی را بفهمد، از تراث عظیم حوزه که حاصل صدها سال تفکر متعبدانه و مخلصانه است نیز محروم شده است و نه تنها نمی تواند عسلی از شهد آیات و روایات تولید کند بلکه حتی مجبور می شود به رای و قیاس و ترجمه خوانی و تکرار مکررات نیز بپردازد. این که طلاب متاسفانه به تلخیص خوانی و ترجمه خوانی روی آورده اند به این دلیل است که هنوز درنیافته اند که مهم ترین مهارتی که در حوزه باید کسب نمایند متن فهمی عمیق حوزوی است و ملتفت نیستند که کسی که از رسائل و مکاسب و شرح لمعه نتواند حرف مصنف را بیرون بکشد یقینا از آیات و روایات بهره ای در استنباط نخواهد داشت. متن محوری دروس حوزوی به این دلیل است که اصولا علوم وحیانی، چرخشان با محوریت متون وحیانی می چرخد و متن محور هستند. یک نکته هم درباب تدریس ها تقدیم شود. معمولا در کلاس های حوزوی یک یا چند بخش از عناوین زیر ارائه می شود. یک : ارائه محتوا از خارج و ما فی الضمیر ماتن – دو: نظرات شروح و حواشی در مورد متن – سه : نکات متنی منطقی و ادبی و رموز حوزوی متن و ترجمه دقیق حوزوی متن – چهار : تفکر انتقادی درباره متن و اشکال به آن – پنج: مقایسه و تطبیق مطلب کتاب با کتابهای هم ارز گرچه عموما در دقایق پایانی کلاس ها متون هم به سرعت خوانده می شوند اما معمولا در کلاسها فقط به مورد اول از این پنج مورد پرداخته می شود و چهار مورد دیگر به عهده ی طلبه گذاشته می شود در حالی که در سنت حوزوی در دروس متن محور، سومین مطلب در جلسه درس ارائه می شده است یعنی صرفا صاف کردن متن و بازکردن پیچیدگی های فنی متن به عهده ی استاد و بقیه به عهده ی طلبه بوده است. تازه صاف کردن متن هم این طور نبوده است که استاد صد درصد متن را صاف کند بلکه طلبه موظف بوده خودش با پیش مطالعه و پیش تامل متن را در حد توان صاف کند و در کلاس بر استاد قرائت کند و فقط مواردی را که نمی فهمید از استاد می پرسید و استاد بدفهمی ها را اصلاح می فرمود. باید توجه داشت که گرچه مورد سوم از مورد اول سخت تر است ولی به حال طلبه یسیار بسیار مفیدتر است زیرا مهارت اصلی که طلبه باید یاد بگیرد متن فهمی حوزوی است نه اینکه شیری که از متن دوشیده شده به او داده شود بلکه باید شیر دوشیدن به او یاد داده شود. اگر طلبه دوشیدن متن حوزوی و تراث حوزوی را یاد گرفت آنگاه می تواند از آیات و روایات هم معانی عمیق را استخراج و استنباط کند وگرنه دانشش به همان شیری که به او داده اند محدود می شود. مهمترین کار طلبه روش استنباط از آیات و روایات برای حل مسائل جدید است و این مهارت تنها با تقویت متن فهمی با همان دقت و ظرافت و عمق حوزوی قابل دستیابی است. با نهایت تاسف و حسرت باید گفت علت اصلی آنکه برخی اساتید به ارائه ی مطلب درس از خارج می پردازند این است که هنوز متن برخی دروس برای خود این بزرگواران صاف نیست ... این نقیصه باید حتما جبران شود ... امید است دروس متن محور حوزوی به فضل و عنایت حضرت حق روی همان غلطک متن محوری بچرخند نه این که تبدیل به درس های منبری شوند. درباره جلسات مشاوره در حوزه ها نیز نکاتی هست که ان شاء الله در آینده تقدیم خواهد شد. و لله الحمد اولا و آخرا @talabegitaejtehad