از آن مسجد شروع می شود...
ما يك تقليد احمقانه اى از اروپا كرده ايم. در تاريخ گذشته ما مسجد و مدرسه هميشه يكى بوده اند يا همسايه يكديگر بوده اند. اين خودش يك حسابى بود. هنوز هم آثارى كه ما از قديم مى بينيم، همين طور است. هرجا كه يك مدرسه هست يك مسجد هم در كنارش هست، بلكه خود مساجد مركز تعليم و تربيت بود. [تعليم و تربيت] در اسلام از مسجد پيغمبر شروع مىشود. خود مسجد النبى، هم مسجد بود هم مركز تعليم. بعدها كه دايره تعليم وسعت پيدا كرد و ديگر مساجد قادر نبود كه اداره كند، آمدند مراكز جديدى به نام مدارس ساختند. پيش از آن، مسجد و مدرسه و آموزش و پرورش و دادگسترى با يكديگر يكى و خويش و قوم بودند. مسجد پشتوانه بسيار بزرگى بود هم براى دادگسترى و هم براى آموزش و پرورش و تربيت؛ هم كمكى بود مؤثر براى آموزش و پرورش و هم كمكى بود بسيار مؤثر براى اجراى قوانين عادلانه اجتماعى و دادگسترى، با اينكه نه تشكيلات آموزش و پرورشى به وسعت امروز بوده- كه به يك صدمش هم نبوده است- و نه دادگسترى به يك صدم امروز بوده است. مسجد با نيروى معنوى خودش شديد به آنها كمك مىكرد. اما از روزى كه حساب مسجد از حساب آموزش و پرورش و از حساب دادگسترى جدا شد و به عبارت ديگر حساب مذهب از حساب آموزش و پرورش و از حساب دادگسترى جدا شد، آموزش و پرورش كوشش مى كند كه يك كارى بكند بلكه بچه ها را به مذهب بى اعتقاد كند، دادگسترى هم كوشش مى كند كه تا مىتواند به قوانين خودش رنگ مذهبى ندهد، نتيجه اش همان است كه داريم مى بينيم. (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ج28، ص 92)
@talabegitaejtehad
n00010858-r-b-003_Nero AI_colorize (11).jpg
4.62M
نسخه کیفیت بالا ...
@talabegitaejtehad
از او آموخته ام ...
از لحاظ اخلاق شخصی، مرحوم مطهری یک انسان ممتاز، یک فرد باصفا، روشندل، روشن ضمیر و ضمنا عادل، متین و پخته بود. در رابطه های شخصی خود با خدا یک انسان عارف و اهل ذکر، اهل سلوک و اهل عبادت بود. بارها می گفت که من توجه به خدا و عبادت را از پدرم آموخته ام. پدر ایشان پیرمردی بود که بنده او را دیده بودم. از علمای فریمان بود. پیرمرد مومن و متعبدی بود. جزء آن آدم های قدیمی صد در صد متعبد بود و بیش از نود سال از عمر او می گذشت که فوت نمود. آقای مطهری در کنار این مرد و از معاشرت با این مرد، تعبد را آموخته بود. لذا معتقد به نماز شب بود، آن طور که ما اطلاع پیدا کردیم و شنیدیم، این تعبد از دوران جوانی بوده است. یعنی از زمانی که ایشان در فیضیه طلبه ای بودند. این بزرگوار هر شب مقید بود که قبل از خواب قرآن بخواند، عادت دیرینه ای بود که آن را ترک نمی کرد. اهل نافله و اهل توجه درحال نماز بود. یک وقتی در حالت دل گرفتگی، به من و یکی از دوستانمان که در منزل ایشان بودیم و صحبت می کردیم، گفت: من دوست دارم که بروم قم و مشغول ریاضت و عبادت و عرفان بشوم، این کشش روحی او بود. (استاد در کلام رهبر ص 98 و 99)
@talabegitaejtehad
به کتاب رساندن ...
ایشان طرفدار استدلال متین، متکی به منابع اصلی اسلامی یعنی قرآن و حدیث بودند. خصوصیت بارزی که استاد شهید مطهری را از دیگر معتقدان به احیاء تفکر اسلامی جدید جدا می کند این است که ایشان ضمن اینکه استدلال محکم و فیلسوفانه را در تمام زمینه ها داشتند، از مراجعه به قرآن و حدیث به هیچ وجه غفلت نمی کرد و لذا در استدلالهای ایشان نقشِ به کتاب رساندن نقش بسیار واضح و آشکاری است . به طور خلاصه می توانیم بگوییم که ایشان فیلسوف و متکلمی بود، که اندیشه اسلامی جدید را به میزان زیادی احیاء کرد و برای این کار کوشش فراوانی داشت، تا اسلام را از منابع اصلی آن دریافت بکند و در این راه کوشش می کرد، که رگه های تفکر بیگانه به هیچ وجه در برداشت اسلامی ایشان آشکار نشود. (استاد در کلام رهبر ص 98)
@talabegitaejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ هوشنگ امیر احمدی به سیم آخر زد؛ صادقانه بگویم که غرب به ته دره کثافت رسیده!
🔹 «هوشنگ امیر احمدی» تحلیلگر سیاسی: از نظر اخلاقی غرب، دیگر هیچ مشروعیتی ندارد، سازمان ملل و تمام این شارلاتانها را باید به دریا ریخت، غیر ممکن است این وضع ادامه پیدا کند.
@talabegitaejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم....
الحمدلله دهه ی کرامت امسال رو هم داریم کم کم درک می کنیم شکر خدا... به همین مناسبت گزارشی از فعالیتهای شاخه پژوهشی گروه طلبگی تا اجتهاد در ادامه تقدیم می گردد:
الف) رساله هایی که الحمدلله پیش نویس آنها منتشر شده است:
1: الفوائد المعصومیه فی فقه الصنعة الاسلامیه (صنعت و فناوری اسلامی)
2: الفوائد المعصومیه فی فقه التناسل الاسلامیه (فقه افزایش جمعیت)
3: الفوائد المعصومیه فی فقه نظام الالسنیه (زبان شناسی اسلامی - وضع الفاظ)
4: الفوائد المعصومیه فی ضرورة احیاء العربیه المبینه القرآنیه (فقه عربی مبین)
5: الفوائد المعصومیه فی ضروره احیاء التراث الاسلامیه
6: الفوائد المعصومیه فی ضرورة احیاء المختصرات و الارجوزات الاسلامیه (درس نامه های آموزشی اسلامی)
7: الفوائد المعصومیه فی رد الشبهات الاخباریه
8: الفوائد المعصومیه فی فقه النقود الاسلامیه (ماهیت نظام پولی اسلامی)
9: الفوائد الرضویه فی ضرورة احیاء الحکمة الاسلامیه (هستی شناسی اسلامی جامع - ضرورت احیاء طبیعیات در حوزه)
10: الفوائد الکاظمیه فی فقه الامور الطاعونیه (فقه کرونا و واکسن)
11: الفوائد المعصومیه فی حقیقه شان المسجد الاسلامیه (الگوی مسجد دانش بنیان و خانواده مدار)
12: الفوائد الجوادیه فی فقه الحقائق الفنون النظریة (حقایقی درباره پژوهش در اسلام)
13: الفوائد الجعفریه فی حقائق الفنون التعلیمیه (آموزش و پرورش اسلامی)
14:الفوائد المعصومیه فی ضرورة احیاء التفقه المفاتیحیه (شاه کلید های روایی - الف باب)
15: الفوائد المعصومیه فی ضروره احیاء اصول الفقه الثقلینیه (اصول فقه اصیل شیعی)
16: الفوائد المعصومیه فی ضروره احیاء التفقه المبتنیه علی القرآن (فقه قرآن محور)
17: الفوائد المعصومیه فی فقه نظام الاقطاع و الاحیاء الارضیه (حکمرانی زمین در اسلام)
ب) رساله هایی که به فضل الله کلنگ زنی شده اند:
1: الفوائد المعصومية في فقه الحقوق المالية الشرعية (خمس و زکات و صدقه و خراج)
2: الفوائد المعصومیه فی فقه النظام التشریعیه الالهیه (سنت و فریضه)
3: الفوائد المعصومیه فی فقه حقائق المسکن و المدینه الاسلامیه (معماری و شهرسازی)
4: الفوائد المعصومیه فی فقه الحقائق النسائیه
5: الفوائد المعصومیه فی فقه العوالم و القوی الرقمیه (هوش مصنوعی و فضاهای دیجیتال)
6: الفوائد الاسلامیه فی فقه نظام المالیه الاسلامیه (اقتصاد اسلامی - ردیه بر نظام بانک و بورس و بیمه)
7: الفوائد المعصومیه فی فقه تاریخ العلم و التمدن و الصنعة
ج) رساله های در دست کلنگ زنی بعون الله و توفیقه :
1: الفوائد المعصومیه فی فقه الحجب اللباسیه (حجاب و لباس اسلامی)
2: الفوائد المعصومیه فی فقه السقایه الاسلامیه (آبیاری اسلامی)
3: الفوائد المعصومیه فی فقه الزراعه الاسلامیه (کشاورزی و باغبانی اسلامی)
4: الفوائد المعصومیه فی فقه الظعن و الاقامه الاسلامیه (کوچ روی اسلامی)
5: الفوائد المعصومیه فی فقه الحدود و التطهیرات الاجتماعیه الاسلامیه
6: الفوائد المعصومیه فی فقه القرائه و الکتابه القرآنیه
7: الفوائد المعصومیه فی فقه العوالم الذهنیه (فقه ذهن)
8: الفوائد المعصومیه فی فقه الملک و السیاسة الاسلامیه (فقه سیاست)
پژوهش مراحلی دارد.. اولین مرحله انبوه خوانی و شناخت مسئله و انس با منابع است مرحله دوم این است که مصالح مفید جمع آوری شود و پای کار آورده شود و بهترین جملات و نقل قول ها و استدلال ها و مستندها جمع شود.. کلنگ پژوهش شناخت دقیق مسئله و آمدن در باغ مسئله و شناخت دقیق محل نزاع هاست ... الان یکی از مشکلات اصلی در پژوهش های حوزوی این است که موضوع شناسی آنها ضعیف است و علت آن هم این است که خوب مصالح لازم پای کار نیامده است ... برای ساختمان بلند مصالح قوی لازم است ... رفقا درباره موضوعات در حال پژوهش در شاخه ی پژوهشی اگر مصالح خوب اعم از نقل قول خوب چه تحلیلی چه گزارشی چه انتقادی چه استدلالی چه طرح زاویه نگاه جدید یا دقت واژگانی جدید و امثال این دقت ها سراغ داشتند بفرستند تا در ثواب احتمالی پژوهش ها شریک باشند.. الحمدلله در این پژوهش ها هیچ بحث مالی و دنیایی مطرح نیست و لطف اساتید و طلاب و همت آنها کار را پیش برده است..
بزرگوارانی که رساله ماهیت پول اسلامی رو مطالعه فرمودند مستحضر باشند اخیرا از دست اندرکاران رساله برای ارائه در همایش دعوت شد و تکمله زیر به عنوان فایل ارائه پاورپوینت در همایش آماده شد. همینجا تقدیم عزیزان میشه ایشالا که سفر حضرت آیت الله رئیسی برکت داشته باشه و نظام پولی کشور اصلاح بشه..
ماهیت پول اسلامی.pdf
6.85M
ارائه ی همایشی بخشهایی از رساله ماهیت پول اسلامی به همراه نکات تکمیلی
هدایت شده از آنتی نفوذ
@Mohsen5541
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استقبال پرشور و با شکوه مردم قم از رئیس جمهور مردمی آیت الله رئیسی در دومین سفر استانی به قم
📡 #آنتی_نفوذ/ عضویت👇
https://eitaa.com/antinofooz
چندی ست محو او به تماشا نشستهایم
ما در کنار کوثر زهرا نشستهایم
اینجا کویر داغ و نمکزار شور نیست
ما روبروی پهنه دریا نشستهایم
میلاد نور عالم تاب حضرت معصومه سلام الله علیها بر شما مبارک 🌷🌷🌷
ا) ای خاک درت تاج سرم خواهر سلطان
ب) بیمه شده با فیض دمت کشورِ ایران
پ) پیوسته به پابوسِ تو آیند ملائک
ت) تردید ندارم که توئی مریم دوران
ث) ثابت قدمم کرده دعاهای تو بانو
ج) جبریل برد سجده به خاکِ تو کماکان
چ) چون بوسه زنم بر در و دیوار حریمت
ح) حس میکنم اینجاست همان مرقدِ پنهان
خ) خوبانِ جهان در حرمت جمله گدایند
د) دم می زند از نام تو سلطانِ خراسان
ذ) ذکرش همه دم نَقلِ کرامات تو گشته است
ر) رَه یافته هر کس که در آن روضه رضوان
ز) زوار تو آری همه از اهل بهشتند
ژ) ژرف است کلامِ تو چنان آیه قران
س) سائل نکند ثانیه ای رو به اجانب
ش) شد زانکه نمک گیر تو ای حضرتِ باران
ص) صحن تو جلا داده دل و دیده ما را
ض) ضمنا شده حاتم ز کراماتِ تو حیران
ط) طوفِ حرمت را ز خدا خواسته مریم
ظ) ظاهر شده تا اینکه مقاماتِ تو بر آن
ع) عمریست که از قلبِ محبانِ خود از لطف
غ) غم برده ای ای مرجعِ تقلیدِ کریمان
ف) فرمود چه خوش عالمی از جنس حقیقت
ق) قم گشته ز فیض حرمت مرکز ایمان
ک) کی دم بتوان زد، زِ تو با مصرع شعری
گ) گر إذن به شاعر ندهد خالقِ منان
ل) لطف و کرم و جود تو هرگز مگذارد
م) محشر بشود دیده ما چون همه گریان
ن) نتوان که مرا خواند غلامِ تو یقینا
و) وقتی که غلامانِ تو هستند بزرگان
ه) هستیِ غریب الغربا، عمه سادات
ی) یک لحظه از این بی سر و پا روی مگردان
سیروس بداغی
هدایت شده از گُلابَتون
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدئو 🎥| ببینید؛ جشن محفل قرآنی ستاره ها در گلابتون ۱۴۰۳ در قم✨
اولین جشن شور انگیز دخترانه
در آغوش بانوی شهر ❤️
که وسعتش شبیه دریاست...
و مهمانانش مثل ستاره ها...
به عشق ولادت بهترین دختر دنیا بانو حضرت معصومه سلاماللهعلیها، جشن چند ده هزارنفری دخترانهای در شهر قم برپا شد...
✨✨✨✨✨
@golabbaton95
#روز_دختر #گلابتون_۱۴۰۳ #جشن
#فلسطین #دختران_آزاده
#ولادت_حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها
#حسینیه_انقلاب_اسلامی_دختران_قم
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿
بسم الله الرحمن الرحیم
مجوی آقا مجوی ...
طلبه ی کوشا و پرتلاش و پیگیر استاد رو هم به کار وادار می کنه و مجبور می کنه استاد رو که بره و اشکالات خودش رو رفع کنه و کم و کسری های علمی خودش رو جبران کنه ... حضرت استاد مادرشاهی از استادشون نقل می فرمودند که ایشون معتقد بودند که علت رشد طلاب و تبدیل شدن آنها به اساتید مبرز در ابتدای احیای حوزه ی علمیه ی قم در زمان حاج شیخ عبدالکریم رحمه الله این بود که اساتید خیلی بالاتر از طلاب نبودند و کمی پیشتر درس ها را خوانده بودند. سنت حوزوی بود که طلبه بعد از اتمام کتاب ارتباطش با کتاب قطع نمی شد و شروع می کرد به تدریس آن. استادی که تازه دارد یک کتاب را تدریس می کند خیلی منعطف تر تدریس می کند تا کسی که سالها آن کتاب را تدریس کرده هم استاد اشکال پذیر تر است و هم فضای اشکال کردن برای طلاب مهیاتر است و لذا هر دو با هم رشد بیشتری را تجربه می کنند. متاسفانه فضای سازمانی شدن استادها و استادبازی و حق التدریس بازی این فرصت را از حوزه گرفته است که طلبه ای که تازه درس را گذرانده آن را تدریس کند و این خسارت است و باید جبران شود. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله حائری شیرازی را که می فرمود طلبه و استاد سوهان هم هستند و دائم نظام فکری هم را صیقل می دهند تا براق تر و شفاف تر و قوی تر شود....
همت طلاب باید بیشتر شود و پویایی و جویایی و روحیه علمی آنها باید روز به روز بیشتر شود تا برکات اساتید هم بارش بیشتری بگیرد ...
به قول صائب تبریزی رحمه الله :
مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد *** غنچه ی خاموش بلبل را به گفتار آورد
به تعبیر سعدی علیه الرحمه :
فهم سخن گر نکند مستمع *** قوت طبع از متکلم مجوی
به قول مولوی رحمه الله:
جذب سمعست ار کسی را خوش لَبیست *** گرمی و جدّ معلم از صبیست
گر نبودی گوشهای غیبگیر *** وحی ناوردی ز گردون یک بشیر
ور نبودی دیدههای صنعبین *** نه فلک گشتی نه خندیدی زمین
آن دم لولاک این باشد که کار *** از برای چشم تیزست و نظار
و باز هم به قول همو :
مستمع چون تشنه و جوینده شد *** واعظ ار مرده بود گوینده شد
مستمع چون تازه آمد پر ملال *** صد زبان گردد به گفتن گنگ و لال
در روایت است که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : ان الله تعالی یلقن الحکمة علی لسان الواعظین بقدر همم المستمعین
@talabegitaejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم... یکی از مهمترین کارها در تربیت فرزند رساندن فرزند به سطح خودمطالعگی و خودکار شدن در کتاب خوانی است. مطالعه در واقع تبدیل رمز خط به مفاهیم و تصاویر ذهنی است و قدرت پردازش زیادی از مغز را به خود اختصاص می دهد و طبیعی است که مغز به راحتی زیر بار مطالعه نخواهد رفت. اما الخیر عادة کافیست مثل هر کار خیر دیگری انسان خود را به مطالعه عادت دهد. بهترین شروع برای کتابخوان کردن کودکان استفاده از ظرفیت کتابهای طنز خصوصا طنزهای سالم و واقعی مانند خاطرات دفاع مقدس و لطایف تاریخی آموزنده است. در ادامه بهترین کتابهایی که برای این قضیه می تواند به کمک پدر و مادرها بیاید معرفی شده است. امیدواریم مفید باشد. بر محمد و آل محمد صلوات ..
http://tt-ej.ir/post/816
@talabegitaejtehad
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عجب آخوند سادهای
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
معرفی ده کتاب برتر تربیت فرزند...
بسم الله الرحمن الرحیم... یادش بخیر 17 سال پیش بود که استاد فرامرز رفیع پور حفظه الله اومد دانشگاهمون و حدود سه ساعت برامون شیرین و دلنشین حرف زد. یکی از حرف های ارزشمند اون جلسه این بود که کسانی که علاقه مند به جامعه شناسی هستند نیاز نیست لزوما بیان دانشگاه جامعه شناسی بخوانند بلکه بهتره ده کتاب برتر رشته که در قله هستند رو با مشورت اهل فن بگیرند و بخوانند و بقیه حرف ها تکرار و بیان دیگر از همین هاست.. از اون موقع به این حرف اعتقاد پیدا کردم... اخیرا رفقا زیاد می پرسند که کتاب خوب خدمتشون معرفی کنیم. در ادامه ده کتاب برتر تربیت فرزند از دیدگاه گروه طلبگی تا اجتهاد تقدیم می گردد...
http://tt-ej.ir/post/820
@talabegitaejtehad
معرفی ده کتاب برتر تاریخ بعد از انقلاب...
http://tt-ej.ir/post/818
@talabegitaejtehad
معرفی ده کتاب برتر طب اسلامی سنتی
http://tt-ej.ir/post/819
@talabegitaejtehad
❗️[هرچه #پول و #ساختمان زیادتر درس و معنویت کمتر!]
✏️حاج #احمد_خمینی در نامهای به امام مینویسد:
🔹پدر و مراد بزرگوار! پس از سلام، زمانی که شورای #مدیریت_حوزه_علمیه_قم خدمت حضرتعالی رسیده بودند تقاضای کمک برای #پیشبرد امور مربوط به حوزه را کرده بودند، حضرتعالی فرموده بودید: "مسئله را به احمد بگویید تا او دنبال کند."
🔸قرار بر این شد که شورا در نامهای به حضرتعالی مقدار #احتیاجشان را بنویسند، آنان پس از بررسی، نامهای برای حضرتعالی نوشتند که در صورت عدم پرداخت پول از طرف شخص جنابعالی از بنیاد #مستضعفان به آنها کمک گردد. نامۀ مذکور خدمتتان تقدیم شد. حضرتعالی فرمودید:
🔹«چنین کاری را انجام نمیدهید و از طرف شماها به #بنیاد چیزی گفته نشود. هر چه پول و ساختمان زیاد گردد #درس و #معنویت کم میشود.» و چند بار دیگر هم تقاضای برادرانمان را عنوان نمودم و باز فرمودید: «من خیال میکردم آقایان ۵۰ هزار تومان #احتیاج دارند».
خدمتتان عرض کردم: "اگر چنین بود #خودشان میپرداختند."
🔸برای آقایان شورا مسئله حل نشده است و عقیدهشان این است که: «تو (احمد) نخواستهای نظر مبارک حضرت امام را که با این مسئله #موافق بوده است به مسئولین حوزه ا#بلاغ کنی و یا شما یاد امام نیاوردهای که حضرت امام در این قضیه #پول مورد احتیاج شورا را بپردازند. به حضرت امام عرض کن که اگر مسئلهای را به شما محول میکند، بعد موافقت کنند که موجب اینگونه حرفها نشود.»...
۱۳۶۶/۳/۱۲ ـ احمد خمینی
✏️امام در پاسخ مینویسد:
🔹بسمه تعالی
نظر من همان است که قبلاً کِراراً گفتهام: من با این #تشریفات مخالفم، و برای حوزۀ علمیه #مضر میدانم. اساس، #اسلام و #تحصیل است که با این نحو #زیادهرویها منافی است.
[۱۳ خرداد ۱۳۶۶]
🎗منبع: (صحیفه امام، ج 20، ص277.