eitaa logo
طلبه پاسخگو
6.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
169 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام وادب خدمت دوستان و همراهان عزیز این کانال زیر نطر مجموعه فرهنگی تبلیغی سفیران انقلاب (استان کهگیلویه و بویراحمد) تحت مدیریت حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی عظیمی مهر است ‌جهت ارتباط با ما @Seyedmostafa_Azimi
مشاهده در ایتا
دانلود
.نماز سؤال  : شخصى كه بعد از مدتى متوجه مى شود كه وضوهايش باطل بوده آيا واجب است همه نمازهاى اين مدت را قضا كند ؟ جواب : قضاى همه نمازهايى كه با وضوى باطل خوانده واجب است . سؤال  : شخصى يك سال است كه به تكليف رسيده و در زمانى كه جنب مى شده از احكام آن اطلاع نداشته است . اكنون كه اطلاع پيدا كرده حكم نمازهايى كه قبلاً خوانده و روزه هايى كه گرفته چيست ؟ جواب : بايد نمازها را قضا كند و اما روزه پس چون تعمد بقاء بر جنابت نداشته قضا و كفاره ندارد ، اگر چه احتياط مستحب قضاء است . ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .نمازدر👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
« وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ ، بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر، و برای ذیالقربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (باایمان و بیایمان) (روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آوردهاید؛ و خداوند بر هر چیزی تواناست .خمس ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .خمس.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
.خمس در هفت چیز خمس واجب می‌شود: اوّل: منفعت کسب. دوّم: معدن. سوّم: گنج. چهارم: مال حلال مخلوط به حرام. پنجم: جواهری که به واسطه غواصی ـ یعنی فرو رفتن در دریا ـ به دست میآید. ششم: غنیمت جنگ. هفتم: بنا بر مشهور زمینی که کافر ذمّی از مسلمان بخرد. و احکام اینها مفصل گفته خواهد شد. ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 احکام.خمس.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
.خمس ۱ ـ منفعت کسب مسأله ۱۷۶۹ ـ هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسب‌های دیگر مالی به دست آورد، اگرچه مثلاً نماز و روزه میتی را بجا آورده و از اجرت آن مالی تهیه کند، چنانچه از مخارج سال خود او و عیالات‌اش زیاد بیاید، باید خمس ـ یعنی یک پنجم را پرداخت کند واگر از غیر کسب مالی به دست آورد ـ بجز مواردی که در مسائل بعد استثنا می‌شود ـ مثلاً چیزی به او ببخشند، چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید، خمس آن را باید بدهد. ـ مهری را که زن میگیرد، و مالی را که مرد عوض طلاق خلع میگیرد، و همچنین دیه‌ای که دریافت می‌شود، خمس ندارد. و همچنین است ارثی که بر اساس قواعد معتبر در باب ارث به انسان میرسد. ولی اگر مسلمانی که شیعه است مالی به غیر این راه  به او به ارث برسد، آن مال از فواید محسوب می‌شود و خمس آن را باید بدهد، و همچنین اگر ارثی به او برسد که توقع آن را نداشته و از غیر پدر و پسر باشد، ـ احتیاط واجب ـ آن است که خمس آن ارث را اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بدهد. مسأله ـ اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده، باید خمس آن را بدهد، و همچنین اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد، ولی در هر دو صورت اگر کسی که مال از او به ارث رسیده به دادن خمس عقیده نداشته، یا آنکه خمس نمیداده، لازم نیست وارث خمس واجب بر او را بپردازد. ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .خمس.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
احکام.زکات سوره روم آیه 39 (( وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا في أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُريدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُون )) و آنچه می دهید از ربا تا اینکه بیفزاید در مالهای مردم ، بدانید که زیاد نمیشود آن مال نزد خدا و برکت در آن مال نیابد و آنچه میدهید از زکات که میخواهید ثواب خدا و رضای او را آنگروه زیاد کننده اند مال خود را.  سوره بقره آیه 277 (( إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ )) البته کسانی که ایمان آوردند و کارهای خوب کردند و بپا داشتند نماز را و دادند زکات را از برای آنهاست اجر آنها در نزد پروردگار خود و نه ترسی در قیامت بر آنهاست و نه ایشان اندوهناک شوند. سوره بقره آیه 2 (( وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَارْكَعُواْ مَعَ الرَّاكِعِينَ )) و برپا بدارید نماز را و بدهید زکات را و رکوع کنید با رکوع کنندگان.  سوره بقره آیه 83 (( وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ )) و یاد آورید هنگامی که عهد گرفتیم ما از شما بنی اسرائیل که عبادت مکنید مگر خدا را و احسان کنید به پدر و مادر و خویشان نزدیک خود و یتیم ها و فقیرها و به زبان خوش با مردم تکلم کنید و نماز کنید و زکات بدهید.بعد رو گردانیدید از این عهد مگر کمی از شما یهودی ها و شما از برگشتگان از پیمان و عهد شکنان شدید.  سوره بقره آیه 110 (( وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ )) و برپا دارید نماز را و بدهید زکات را و آنچه پیش میفرستید از برای خدا از خیر و نیکی می یابید آنرا نزد خدا البته خدا به هرچه میکنید بینا است.  سوره بقره آیه 177 (( لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ )) خوبی شما به این نیست که بگردانید روهای خودتان را در عبادت به مشرق و مغرب ( همچنانکه یهود و نصاری چنین میکردند ) ولیکن خوب و رستگار کسی است که ایمان آورد به خدا و به روز قیامت و ملائکه و قرآن و تمام پیغمبران و بدهد مال خود را در راه دوستی خدا به خویشان خود و یتیمها و فقیرها و تهی دستان در غربت و سوال کنندگان و در راه آزاد کردن بندگان بدهد و نماز گذارد و زکات دهد و وفا کنند به عهد خود اگر عهدی کرده باشند و صبر کنند در تنگ دستی و در بیماری و در وقت جنگ با کفار ، اینها که دارای این اوصافند که ذکر شد اینها راستگویند در ایمان و پرهیزکارند از عصیان.  .زکات ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 احکام.زکات👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
زکات از مهمترین واجبات مالی در دین اسلام است که تاکید فراوانی بر آن شده است. بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالای مصرفی خود در زندگی شان را به فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند. زکات از فروع دین شمرده شده و در منابع دینی در کنار نماز و جهاد قرار گرفته و یکی از پنج ستون دین است. زکات مال به معنای پاک کردن مال است.وبه ۹ کالا تعلق می گیرد که عبارتند از: نقدین (طلا و نقره) انعام ثلاثه (گاو، گوسفند و شتر) غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما) ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .زکات در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
.زنان .ماهانه اقوام پیشین در مورد عادت ماهیانه زنان عقائد مختلفى داشتند. یهودیان فوقالعاده سختگیرى مىکردند، و در این ایّام به کلّى از زنان در همه چیز از جمله، در خوردن و آشامیدن و بستر و مجلس جدا مىشدند، در تورات کنونى احکام شدیدى در این باره دیده مىشود.( مثلا در باب 15 از سِفر لاویان تورات چنین مىخوانیم: «اگر زنى صاحبه جریان باشد، و جریان از بدنشخون حیض باشد تا هفت روز جدا خواهد بود و هر کس او را مس کند، تا به شام ناپاک باشد، و هر چیزى که وقتجدا ماندنش بر آن بخوابد ناپاک باشد، و هر چه که بر آن نشسته باشد ناپاک باشد، و هر کسى که بسترش رالمس نماید (باید) لباس خود را بشوید، و خویشتن را با آب شستشو دهد، و تا به شام ناپاک باشد...» به عکس آنان، مسیحیان هیچ گونه ممنوعیّت و محدودیّتى براى خود، در برخورد با زنان، در این ایّام قائل نبودند. و امّا بت پرستان عرب، دستور و سنّت خاصّى در این زمینه نداشتند، ولى ساکنان مدینه و اطراف آن، بعضى از آداب یهود را در این زمینه اقتباس کرده بودند، و در معاشرت با زنان در حال حیض سختگیریهایى داشتند، در حالى که سایر عربها چنین نبودند، و حتّى شاید آمیزش جنسى را در این حال جالب مىدانسته و معتقد بودند که اگر فرزندى  نصیب آنها شود بسیار خون ریز خواهد بود، و این از صفات بارز و مطلوب نزد اعراب بادیه نشین خون ریز بود! امّا اسلام، که در همه مسائل از افراط و تفریط پرهیز مىکند، و آن را نشانه نادانى و جهالت معرّفى مىنماید، دستور عادلانهاى در مورد عادت ماهیانه زنان داد، و ضمن حفظ کرامت و شخصیّت زنان، آنها را در این وضعیّت از برخى مسئولیّتهاى دینى معاف نمود.  ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .زنان.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
طلبه پاسخگو
#احکام.زنان #عادت.ماهانه اقوام پیشین در مورد عادت ماهیانه زنان عقائد مختلفى داشتند. یهودیان فوقالعاد
.زنان .ماهانه اما در ائین زردتشت همین که زن حیض شد، باید لباس ها و لوازم همراه خود را در آورد و لباس ویژه بپوشد و (تا پایان دوره ی قاعدگی) در محل مخصوص زنان حائض اوستا بخواند و... ـ زن در ایام حیض و پیش از غسل (که دو روز پس از اتمام خون انجام می شود) نباید با آب خود را شستشو دهد. (یعنی در زمانی بیش از هر زمان دیگر نیاز به رعایت بهداشت دارد) ـ وقتی که خون شروع شد، لباس بر تنش پاک است اما در آن ایام، اگر لباس جدید بپوشد، آن لباس، ناپاک می شود. ـ اگر زن حائض پا بر بالش و فرش بگذارد، آن دو ناپاک می شوند. ـ اگر خوراک پخته سه گام با زن دشتان (حائض) فاصله داشته باشد ناپاک می شود. ـ اگر لباس کسی به بدن زن حائض برخورد کند، لباسش ناپاک می شود و باید با ادرار گاو شسته شود. ـ زن زائو تا هر زمان که خون از او آید و لک بینی کند، حائض به شمار می رود و باید احکام آن را رعایت کند. ـ اگر دستان خود را با آب شست مرتکب گناه شده، کفاره به او تعلق می گیرد و باید دویست حشره (مثل مورچه و مارمولک که از شرورند) بکشد تا جبران گناه او شود. ـ کسی که زن حائض را که هنوز غسل نکرده، لمس کند، شست استیر گناه مرتکب شده و اگر با آگاهی با او نزدیکی کند، پانزده تنافور و شست استیر گناه کرده است. ـ اگر زن حائض به آتش نگاه کند، یک فرمان گناه کرده است. اگر سه گام نزدیک شود، یک تنافور و اگر دست بر آتش نهد پانزده تنافور گناه کرده است. نیز همین گناه است اگر دست بر خاکستر و آتشدان نهد. ـ اگر به آب نگاه کند یک فرمان گناه کرده. اگر در آب برود پانزده تنافور گناه مرتکب شده. اگر در باران برود برای هر قطره باران که بر او بریزد، پانزده تنافور گناه مرتکب شده است. ـ اگر به خورشید یا هر روشنی دیگر (= ماه و ستارگان) یا به چارپا و گیاه نگاه کند و یا با مرد اشو هم سخن شود، گناه کرده و ناپاکی را به آنها منتقل کرده است؛ چون دیو زن دشتان (حائض) بسیار نیرومند و مسری است و در حالی که در بدن حائض است، از طریق نگاه او به چیزهای دیگر سرایت کرده آنها را ناپاک می گرداند. ـ در اتاقی که زن حائض در آن است نباید آتش افروخت (به جز در سرمای شدید) و باقیمانده ی غذای او برای هیچکس حتی خودش قابل استفاده نیست. ـ ظرف غذا و پارچه و سفره ای که لمس کرده ناپاک است. ـ باید پانزده گام از آب و آتش و نیز سه گام از مردم اشو فاصله بگیرد. شرح وندیداد، ج 3، ص 1535 به بعد، هاشم رضی، به نقل از شایست ناشایست ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .زنان.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
.بانوان حیض كه گاهی از آن تعبیر به عادت ماهانه یا قاعدگی می‌شود، خونی است كه غالباً در هر ماه چند روزی از رحم زنان خارج می‌شود و زن را در موقع بیرون آمدن خون حیض، «حائض» می‌گویند و در شرع مقدّس اسلام احكامی دارد كه در مسائل آینده خواهد آمد. مسأله ۴۶۷. خون حیض در بیشتر اوقات غلیظ و گرم و تازه و رنگ آن سیاه یا سرخ تیره است و با فشار و كمی سوزش بیرون می‌آید، که به این موارد، «نشانه‌های حیض، یا صفات حیض» گفته می‌شود ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .زنانه.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
.بانوان شرایط خون حیض مسأله ۴۶۸. خونی كه از زن خارج می‌شود در صورتی حیض محسوب می‌شود که دارای شرایط خون حیض باشد و اگر یکی از آن‌ها را هم نداشته‌ باشد، حیض به حساب نمی‌آید. 1⃣شرط اول: پس از بلوغ باشد مسأله ۴۶۹. خونی كه دختر قبل از تمام شدن نُه سال قمری می‌بیند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد. مسأله ۴۷۰. دختری كه نمی‌داند نُه سالش تمام شده یا نه، اگر خونی ببیند كه دارای نشانه‌های حیض نباشد، حیض نیست و اگر نشانه‌های حیض را داشته باشد حكم به حیض بودن آن محلّ اشكال است؛ البتّه اگر اطمینان حاصل شود به اینكه حیض است، هرچند این اطمینان با استفاده از وسایل علمی جدید حاصل شود، در این صورت معمولاً اطمینان پیدا می‌شود كه نُه سال او تمام شده است. 2⃣شرط دوم: قبل از یائسگی باشد مسأله ۴۷۱. خونی كه زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را كه زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حكم حیض را ندارد و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی كه قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی كه قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک كنند و وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند. مسأله ۴۷۲. زنی كه شک دارد یائسه شده یا نه یعنی شصت سال قمری‌اش کامل شده یا نه، اگر خونی ببیند و نداند حیض است یا نه، باید بنا بگذارد كه شصت ساله نشده و یائسه نیست. مسأله ۴۷۳. زن حامله و زنی كه بچّه شیر می‌دهد ممكن است حیض ببینند و حاملگی و شیر دادن با حیض شدن، هم‌زمان، امکان‌پذیر است و احكام زن حامله و غیر حامله فرقی ندارد، ولی زن حامله‌ای كه عادت وقتیه دارد، در صورتی كه بعد از گذشتن بیست روز از اوّل عادتش، خونی ببیند كه صفات حیض را دارد لازم است بنابر احتیاط واجب، کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کرده و کارهایی که بر مستحاضه واجب است را هم انجام دهد. 3⃣شرط سوم: از رحم باشد مسأله ۴۷۴. خونی كه از رحم نیست مثل خون بكارت و زخم داخل مجرا، حكم حیض را ندارد. همچنین زنانی كه رحم خود را برداشته‌اند و رحم ندارند، خونی كه می‌بینند، حیض نیست. 4⃣شرط چهارم: از رحم بیرون آمده و خارج شود مسأله ۴۷۵. خونی كه در رحم مانده و هنوز مقداری از آن هم - هرچند كم - بیرون نیامده، حكم حیض را ندارد. مسأله ۴۷۶. در شروع دوران حیض، لازم است خون بیرون بیاید - هرچند كم باشد - و فرق ندارد كه خون از مجرای طبیعی‌اش به خودی خود یا به وسیله پنبه و غیر آن بیرون آمده باشد و اگر خون اصلاً بیرون نیامده و فقط در فضای فرج ریخته، حكم حیض بر آن جاری نمی‌شود ولی پس از خارج شدن اولیه خون، در ادامه حیض، خارج شدن خون به بیرون مجرا شرط نیست و لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلكه اگر در باطن فرج، خون باشد كافی است و بودن خون در رحم، كافی نیست و منظور از بودن خون در باطن فرج، آن است كه اگر پنبه بگذارد و كمی صبر كند و بیرون آورد خونی شود هرچند به مقدار بسیار كم باشد و چنانچه در بین سه روز مختصری پاک شود - طوری كه در بین همه یا برخی از زنان معمول است - باز هم حیض می‌باشد. 5⃣شرط پنجم: كمتر از سه روز نباشد مسأله ۴۷۷.  اگر مدّت خون حیض مختصری هم از سه روز كمتر باشد حیض نیست هرچند نشانه‌های حیض را داشته باشد. بنابراین هرگاه پس از شروع به خونریزی با استفاده از قرص و آمپول و مانند آن از ادامه آن جلوگیری كند و خون در كمتر از سه روز قطع شود، حكم حیض را ندارد. مسأله ۴۷۸. اگر زن از اذان صبح روز اوّل تا غروب آفتاب روز سوم، پشت سر هم خون ببیند، سه روز خون دیدن که کمتری مقدار حیض می‌باشد محقّق شده و لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را هم خون ببیند ولی باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود و اگر علاوه بر آن، در شب اول هم خون دیده - هرچند آن را حیض قرار می‌دهد - ولی آن را در محاسبه سه روز حیض در نظر نمی‌گیرد. بنابراین ابتدای محاسبه، اذان صبح روز اول است.  امّا زنی كه پس از اذان صبح روز اول خون می‌بیند لازم است سه شبانه روز معادل هفتاد و دو ساعت، خون مشاهده نماید و نقص و كمی روز اول را از روز چهارم تكمیل كند مثلاً اگر خون از اذان ظهر روز اوّل شروع شود برای آنكه بتوان آن را حیض قرار داد لازم است تا اذان ظهر روز چهارم ادامه پیدا كند و قطع نشود. مسأله ۴۷۹. اگر كمتر از سه روز خونی ببیند و پاک شود و بعد، خونی ببیند که حداقل سه روز باشدو پاک شود، خون دوم حیض است به شرط آنكه ده روز از زمان حیض سابقش گذشته باشد و خون اوّل - هرچند در روزهای عادتش باشد - حیض نیست. ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .زنانه.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
.بانوان شرایط خون حیض 6⃣شرط ششم: بیشتر از ده روز نباشد مسأله ۴۸۰. خونی كه مدت آن از ده روز می‌گذرد نمی‌توان همه آن را حیض قرار داد. مسأله ۴۸۱. روش محاسبه ده روز حیض كه بیشترین مقدار حیض است هم مشابه سه روز است؛ بنابر این، ابتدای محاسبه، اذان صبح روز اول است و زنی كه از اذان صبح روز اول یا قبل از آن، در شب اول خونریزی‌اش آغاز شده، غروب آفتاب روز دهم، ده روز حیضش به پایان می‌رسد و زنی كه پس از اذان صبح روز اول خون می‌بیند، در صورتی كه ده شبانه روز معادل دویست و چهل ساعت خون ببیند، ده روزش به پایان می‌رسد و نقص و كمی روز اول در محاسبه از روز یازدهم تكمیل می‌شود و جبران آن از شب یازدهم کافی نیست. 7⃣شرط هفتم: سه روز اول پشت سر هم باشد مسأله ۴۸۲. اگر سه روز اول، خون دیدن، پشت سر هم نباشد؛ مثلاً دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض نیست هرچند صفات و نشانه‌های حیض را داشته باشد. مسأله ۴۸۳. شرط پی در پی بودن مربوط به سه روز اول است و نسبت به روزهای بعد (چهارم تا دهم) چنین شرطی نیست. بنابراین اگر مثلاً سه روز پشت سر هم خون ببیند و روز چهارم و پنجم پاک شود و دوباره روز ششم و هفتم خون ببیند، روزهایی كه خون دیده حكم حیض دارد و حكم پاكی بین در مسأله بعد ذکر می‌شود. مسأله ۴۸۴. اگر سه روز پشت سر هم خون ببیند و پاک شود، چنانچه دوباره خون ببیند و روزهایی كه خون دیده و روزهایی كه در وسط پاک بوده روی هم از ده روز بیشتر نشود، همه روزهایی كه خون دیده حیض است ولی احتیاط لازم آن است كه در روزهایی كه در وسط پاک بوده - كه آن را پاکی بین دو خون می‌نامند - كارهایی كه بر غیر حائض واجب است را انجام دهد یعنی احتیاطاً غسل حیض كرده و عبادات خود را به جا آورد و آنچه بر حائض حرام است - مثل مسّ خطّ قرآن و توقّف در مسجد - را ترک كند. 8⃣شرط هشتم: در سه روز اول خون استمرار داشته باشد مسأله ۴۸۵. استمرار داشتن خون در سه روز اول و آلوده بودن مجرا به خون به این معنا است كه هر گاه پنبه بگذارد و كمی صبر كند و بیرون آورد، خونی شود هرچند به مقدار بسیار كم باشد و چنانچه در بین سه روز، مختصری پاک شود - طوری كه در بین همه یا بعضی از زنان معمول است - باز هم حیض محسوب می‌شود. بنابراین خونی كه در سه روز اول استمرار ندارد و مدّتی كه بین زنان معمول نیست، قطع شده و سپس ادامه پیدا می‌کند، حیض نیست. 9⃣شرط نهم: بین دو حیض، حداقل ده روز پاک باشد مسأله ۴۸۶.  بین دو حیض همواره حداقل ده روز فاصله است كه این مقدار حدّاقلّ پاکی بین دو حیض می‌باشد. بنابراین خونی كه قبل از گذشت ده روز از حیض اول در فاصله زمانی حدّاقل پاکی دیده می‌شود، حیض نیست مثلاً زنی كه ده روز خون ببیند و شش روز پاک شود و دوباره چهار روز خون ببیند، نمی‌تواند خون دوم را حیض قرار دهد هرچند نشانه‌های حیض را داشته باشد. مسأله ۴۸۷. همان طور که ذکر شد، حدّ اقلّ پاكی بین دو حیض، ده روز است امّا حدّاکثری برای آن نمی‌باشد و منظور از پاكی بین دو حیض در اینجا پاكی از خون حیض است نه پاكی از هر خونی. بنابراین چه بسا ممكن است بین دو حیض ده روز خون استحاضه و مانند آن فاصله شود. همچنین آنچه ذکر شد مربوط به پاكی بین دو حیض است و امّا در پاكی بین یک حیض ، بنابر احتیاط واجب، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کرده و کارهایی که بر غیر حائض واجب است را هم انجام دهد ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .زنانه.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
.بانوان ❓مساله 90: نگاه کردن خانما به بازو و آرنج مرد نامحرم چه حكمى داره؟ 📚 آيات عظام امام، خامنه اى و صافى: جايز نيست . 🔺صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1712، امام، استفتاءات، ج 3، (نظر )، س 6 و 39 و خامنه اى، استفتاء، س 487. 📚 آيت الله بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست. ⭕️ نکته: احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنیم. 🔺بهجت، توضيح المسائل، م 1933. 📚 آيات عظام تبريزى، سيستانى، فاضل، مكارم، نورى و وحيد: اگر بدون قصد لذّت جنسی و ترس از افتادن به گناه باشه، اشكال نداره. 🔺 مكارم، استفتاءات، ج 2، م 1043 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 1591 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2442 ؛ دفتر: فاضل و سيستانى. ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 .زنانه.در👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺