eitaa logo
طلبه پاسخگو
6.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
168 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام وادب خدمت دوستان و همراهان عزیز این کانال زیر نطر مجموعه فرهنگی تبلیغی سفیران انقلاب (استان کهگیلویه و بویراحمد) تحت مدیریت حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی عظیمی مهر است ‌جهت ارتباط با ما @Seyedmostafa_Azimi
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❓چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و کدام قول در تاریخ شهادت ایشان معتبر است❓ 💠پاسخ💠 ❗️در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛ 1⃣ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند» 📚الکافی ج1 ص458 ❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط) 📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54 2⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. ❗️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: « شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)» 📚دلائل الامامه ص13 📚بحار الانوار ج43 ص171 🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد 📚زاد المعاد ص280 ❗️شیخ عباس قمی نیز می نویسد: « اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛ 📚مسار الشیعه ص54 📚مصباح کفعمی ص522 📚تاریخ الموالید ص98 📚مصباح کفعمی ص522 📚اعلام الوری ج1 ص300 ❗️پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است 📚کشف الغمه ج1 ص503 📚الذریه الطاهره ص151 📚اعلام الوری ج1 ص300 👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332 💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است. 👌علامه مجلسی می نویسد: « روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد» 📚زاد المعاد ص280 ❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است. _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆
🌹حضرت امام صادق (ع) با تصريح در مورد علت بيمارى و شهادت فاطمه (س) مى‌فرمايند: «و كان سبب وفاتها ان قنفذا مولى الرجل لكزها بنعل السيف بامره فاسقطت محسنا، و مرضت من ذلك مرضا شديدا؛ سبب شهادت فاطمه (س) اين بود كه قنفذ (غلام خليفه دوم) با غلاف شمشير او را زده و بچه اش را كشت و مادرم از اين جهت به بستر بيمارى افتاد.» ( عوالم، ج. ۱۱، ص. ۵۰۴- بحار، ج. ۴۳، ص. ۱۷۰، ح. ۱۱) ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت / زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ / ای وسعت دلهای شکسته ، حَرَمت . . . ◾️شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره #فاطمه_زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.◾️ #السلام_علیک_یا_فاطمه_الزهرا #السلام_علیک_یا_صاحب_الزمان
🔴پرسش و پاسخ شرعی 🔵 آیا کندن شاخه‌ای کوچک از درخت یا گیاهی که در پارک یا فضای عمومی وجود دارد برای کاشتن در منزل یا جای دیگر اشکال شرعی دارد؟ 🔻پاسخ بله؛ اگر منع قانونی دارد اشکال دارد؛ اگر هم نمی‌دانید که منع قانونی دارد یا خیر، باز هم نمی‌توانید ببرید و در جای دیگری قلمه بزنید. اما اگر منع قانونی نداشته باشد اشکالی ندارد. البته معمولاً این کارها اجازه می‌خواهد. 🔘مطابق فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆
📥 سؤال یکی از اعضای کانال خانمی که دارای درآمد بوده و طلا خریده ولی از آن استفاده نکرده، آیا سر سال خمسی باید خمس آن را بپردازد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر در حدّ شأن او باشد و مورد نیازش و به قصد استفاده خریده خمس ندارد. ✍ آیت الله مکارم: چنانچه طلا مورد استفاده جهت زينت بانوان نباشد يا اضافه بر شأن و نياز آنها باشد وسال خمسي بر آن بگذرد، خمس دارد. سکه های بهار آزادی نيز فقط خمس دارد. ✍ آیت الله سیستانی: خمس دارد. ✍ آیت الله وحید: بله متعلق خمس است. _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆
درد این بی خبری بی حد و اندازه شده باز هم جمعه شد و چشم به ره مانده شدم باز از دوری تو خسته و درمانده شدم باز هم جمعه شد و از تو خبر نشنیدم باز از بی خبری های دلــــم نالــیدم باز هم درد فراقـت کـمرم را خم کرد باز دوری تو چشمان مرا پر نم کرد باز هم جمعه شد و چشم به در منتظرم شاید آورد صبا از مه رویت خبرم روز جمعه متعلق است به امام زمان علیه السلام ، جهت سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت مهدی علیه السلام 🌹صلوات بفرستید. عجل لولیک الفرج" ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺 سلام لطفا در نشر فرهنگ ومباحث اسلامی مارا یاری کنید http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc ☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
باز هم ای صبح جمعه آمدی مولا نیامد  صبح آمد ظهر شد مغرب رسید آقا نیامد  شب شد و خورشید کنعان ولایت را ندیدم  کور شد از گریه چشمم، یوسف زهرا نیامد  دشمنان با خنده می پرسند پس آقایتان کو؟  دوستان با گریه می گویند آمد یا نیامد؟  ما بدون او غریب و او میان ماست تنها  آن امام قرن ها مثل علی تنها نیامد  عمر ما با نالة یابن الحسن طی شد دریغا  منجی ما صاحب ما رهنمای ما نیامد  شیر حق خانه نشین، فرزند او در کوه و صحرا  قامت زهرا دو تا شد حجت یکتا نیامد  شاید او هم مثل جدّش سر میان چاه برده  پس چرا از چاه هم آوای آن مولا نیامد؟  دیده ام از اشک لبریز و دلم دریایی از خون  رفتم از دست و ز مولایم صدای پا نیامد  فتنة فرعون عالم گیر شد ای اهل عالم  کو عصا چون شد ید بیضا چرا موسا نیامد؟  سال ها و ماه ها و هفته ها بگذشت میثم  جمعه ها رفتند و آن مهر جهان آرا نیامد  با سلام وعرض ادب خدمت دوستان عزیز هم‌اکنون مسجد مقدس جمکران نایب الزیاره عریزان هستم خدمتگذار شما سید مصطفی عظیمی مهر
🔴 فراگیری احکام مکلف باید مسایلی را که انجام تکالیف شرعی روزمره وابسته به دانستن آن است فرا بگیرد،‌ مانند مسایل اصلی نماز و روزه و طهارت و برخی معاملات و غیر آن، و اگر یاد نگرفتن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد گناهکار خواهد بود. _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆
سلام با توجه به رواج کاشتن ناخن در سال‌های اخیر، این پرسش وجود دارد که وضعیت غسل کردن یا وضو گرفتن با آنها چه می‌شود⁉ ✍ امام خمینی ‌(ره): کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نبوده یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقّت باشد و با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح روى همین ناخن‌ها کافى ‌است و غسل نیز همین حکم را دارد. آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، در صورت امکان می بایست برای وضو و غسل ناخن مصنوعی را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیر قابل تحمل باشد، به صورت جبیره ای وضو و غسل را انجام دهد؛ یعنی روی ناخن مصنوعی دست تر بکشد، وضو و غسل صحیح است. مرحوم آیت‌الله بهجت (ره): وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند. آیت‌الله صافی گلپایگانی (مدظله العالی): کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد؛ ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان حال وضو و غسل جبیره ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد. _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆
🔴شناخت احکام مکلف برای شناخت احکام دین و عمل به آنها سه راه دارد: ۱. اجتهاد اجتهاد یعنی استنباط و استخراج احکام شرعی و قوانین الهی از مدارک و منابع قطعی که نزد فقهای اسلام مقرر و ثابت شده است. ۲. احتیاط احتیاط یعنی عمل کردن به طوری که مطمئن شود وظیفه‌ی شرعی خود را انجام داده است، مثلاً کاری را که بعضی از مجتهدین حرام می‌دانند و بعضی دیگر حـرام نمی‌دانند به جا نیاورد و کاری را که بعضی واجب می‌دانند و بعضی دیگر واجب نمی‌دانند، انجام دهد. ۳. تقلید تقلید یعنی در احکام دین به مجتهد جامع‌الشرائط مراجعه کردن، و به عبارت دیگر بر طبق تشخیص و فتوای او اعمال شرعی را به جا آوردن. توجه: 🔸 تقلید، علاوه بر این که ادله‌ی لفظی دارد، عقل نیز حکم می‌کند که شخص ناآگاه به احکام دین باید به مجتهد جامع الشرائط مراجعه کند. 🔸 مکلف اگر در احکام دین مجتهد نیست باید از کسی که مجتهد است تقلید کند و یا به احتیاط رفتار نماید. 🔸از آن جایی که عمل به احتیاط مستلزم شناسایی موارد و چگونگی احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلف در احکام دین از مجتهد جامع الشرائط تقلید کند. 🔸تقلید بر کسی واجب است که واجد سه شرط باشد: ۱. مکلف باشد. ۲. مجتهد نباشد. ۳. محتاط نباشد. _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆 
🔴اعمال بدون تقلید اعمال افرادی که تقلید نمی‌کنند یا تقلید صحیح ندارند در صورتی محکوم به صحت است که: ۱. موافق احتیاط باشد. ۲. یا مطابق واقع باشد. ۳. یا مطابق با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند. _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆 
🔴شرکت در راهپیمایی آیا شرکت کردن در راهپیمائی های بیست و دوم بهمن و روز قدس واجب است و شرکت نکردن حرام شرعی است؟ ج) شرکت نکردن اگر موجب تضعیف نظام اسلامى شود، حرام است. 🔸مطابق فتوای مرجع عالی قدر آیت الله خامنه ای حفظه الله _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆 
یا زهرا: باز هم ای صبح جمعه آمدی مولا نیامد  صبح آمد ظهر شد مغرب رسید آقا نیامد  شب شد و خورشید کنعان ولایت را ندیدم  کور شد از گریه چشمم، یوسف زهرا نیامد  دشمنان با خنده می پرسند پس آقایتان کو؟  دوستان با گریه می گویند آمد یا نیامد؟  ما بدون او غریب و او میان ماست تنها  آن امام قرن ها مثل علی تنها نیامد  عمر ما با نالة یابن الحسن طی شد دریغا  منجی ما صاحب ما رهنمای ما نیامد  شیر حق خانه نشین، فرزند او در کوه و صحرا  قامت زهرا دو تا شد حجت یکتا نیامد  شاید او هم مثل جدّش سر میان چاه برده  پس چرا از چاه هم آوای آن مولا نیامد؟  دیده ام از اشک لبریز و دلم دریایی از خون  رفتم از دست و ز مولایم صدای پا نیامد  فتنة فرعون عالم گیر شد ای اهل عالم  کو عصا چون شد ید بیضا چرا موسا نیامد؟  سال ها و ماه ها و هفته ها بگذشت میثم  جمعه ها رفتند و آن مهر جهان آرا نیامد  _پاسخگو 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3254255618Cfd220327cc @talabeonline1 🔴بزنید روی لینک 👆👆