eitaa logo
راه و رسم طلبگی
75 دنبال‌کننده
141 عکس
73 ویدیو
39 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استاداعوانی دوشنبه ۲۱فروردین جلسه پنجم.mp3
23.98M
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 💠 صوت های جلسه (چگونه صحیفه سجادیه بخوانیم) استاد حجت الاسلام والمسلمین اعوانی 🔹جلسه پنجم دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۱ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
زي طلبگي
هدایت شده از ندای تهذیب
🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 🟩 📚 جهت دسترسی به کتب ✍️معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در کانال ، نام کتاب را لمس کنید🔻🔻🔻 📕 «الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی» 📔 «معادله الزام و اختیار در تربیت» 📘 «جمع‌سپاری و مردمی‌سازی تربیت» 📙 «مهارت های مدیریت تحصیل» 📔 «۲۱۳ راهکار جهت تقویت و ارتقای انگیزه طلبگی» 📙 «ظرفیت‌های تربیتی مدرسه علمیه مطلوب» 📗 «مدیریت خشم در خانه» 📘 «بر بال فرشتگان» 📔 «نقش تربیتی مدیران در مدارس علمیه» 📗 «فرازها و فرودها» 📘 «نماز در سیره علما» 📙 «مدیریت تحصیلی» 📔 «سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی» 📗 «لباس روحانیت در نبرد نمادها» 📙 «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام» 📘 «فرهنگ حجره نشینی» 📗 «روش تربیتی تحمیل بر نفس در منابع اسلامی» 📔 «همسران همراه» 📘 «مهر و اقتدار در خانواده» 📗 «الگوی اخلاقی طلبه مطلوب» 📔 «از تفاوت تا تفاهم» 📘 «میثاق طلبگی» - دفتر اول 📔 «میثاق طلبگی» - دفتر دوم 📗 «میثاق طلبگی» - دفتر سوم 📙 «لباس روحانیت؛ چراها و بایدها» 📗راه و رسم طلبگی، دفتر اول: ارزش و افتخارات طلبه 📒راه و رسم طلبگی، دفتر دوم: هویت صنفی طلبه و معنای طلبگی 📕راه و رسم طلبگی، دفتر سوم: طلبه در دوران رشد و تحصیل 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
1_4247171185_2023_04_18_05_32_12_094.mp3
1.56M
🎙استاد میرباقری: شبانه روز از شب شروع می‌شود باید برنامه ریزی را از شب آغاز کرد و گرنه شبِ ما تابع اشتغالات روز می‌شود. پ.ن: استاد میرباقری در جای دیگری می‌فرمودند که اصلاح خواب از اهم امور در اصلاح سبک زندگی خصوصا برای فعالان مؤمن انقلابی است. 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
13981119000708_Test_NewPhotoFree-۱.jpg
7.78M
🔹«حوزه مطلوب» از منظر امام خمینی(ره)/ مرارت‌‌هایی از جنس جهاد در راه خدا 🌐مرکز ارتباطات دولت و روحانیت 🆔 https://eitaa.com/joinchat/414449849C8f315b0445
💠 مرحوم آیة الله گلپایگانی، کرار این جمله را از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل می کردند، که: ✔️ بر طلاب لازم است در هفته، دو شب به رساله های عملیه رجوع کنند. 📚 قبلا که به حجره‌های طلاب مراجعه میشد، در هر حجره‌ای عروة الوثقی، تحریر و رساله‌های عملیه وجود داشت و آقایان مراجعه می‌کردند، 📑 اما حال، حجرات پر است از انواع مجله ها و روزنامه ها که به هیچ وجه، به درد کمال نفس نمی‌خورد و اگر این روزنامه‌ها خوانده شود یا نشود، كمال نفس کم یا زیاد نمی‌شود. 📍 اما احکام خدا را باید یاد گرفت. مسائل مورد ابتلا در هر صورت باید فرا گرفته شود. 💡 این موضوع در واجبات و مستحبات اهمیت دارد؛ حتی در مکروهات و مباحات هم باید بدانیم که این مباح است یا نه. 👌 حضرت امام رحمه الله می‌فرماید: انسان باید تمام مسائل حرکات و سکنات خود را بداند؛ ✅ مثلا این عملی که انجام می‌دهد، یا جایی که می‌رود و یا چیزی را تماشا می‌کند، جایز است یا خیر. 🔹 در این زمینه، نکات زیادی هست که به نحو اجمال بیان می‌شود. 📗 کتاب رسم پارسایی، درسهای اخلاق حضرت آية الله اشتهاردی (رحمة الله علیه)، ص۱۲۵ 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
ZKR-JMI.mp3
3M
📌ذکر جمعی: «ذکر دسته‌جمعی موجب می‌شود که برکات و آثار ذکر بر دسته‌جمع نازل بشود. ذکر الله آثاری دارد که در قرآن به این آثار اشاره شده است: «اَلا بِذِکرِ اللَهِ تَطمَئِنُّ القُلوب‌» ... بنده یک وقتی در ذیل آیه‌ی شریفه‌ی «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» عرض کردم که حتّی اعتصام بحبل‌الله هم جمیعاً باید باشد. این اجتماع در اسلام یک چیز عجیبی است. وقتی دسته‌جمعی ذکر گفتیم، آثار و برکات ذکر بر دسته‌جمع نازل می‌شود، بر جمع نازل می‌شود. در قرآن دارد: ‌«فَاِنَّ الذِّکرىٰ تَنفَعُ المُؤمِنین» این نفع، مال همه می‌شود.» (۵ مرداد ١۴٠١) @andisheh_tahzib
🔰دوره خودسازی بر اساس کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) 📍۴۱ جلسه 🎙حجة الاسلام سعید دسمی https://b2n.ir/y61486 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
◻️ ◻️ ◻️ ◻️ ◻️ ◻️ ◻️ ✅ برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 📌این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ 👈آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. ▪️[این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، ▪️گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، ▪️گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ 📌شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 👈اگر این طریقه‌ی را یاد گرفتید، آن وقت را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ ⚠️[نه] مثل بعضی از نیمه‌سوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، ⛔️راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، ⛔️به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ ⛔️این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، ⛔️و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. ✔️پس برای مجتهد شدن لازم است؛ ✔️البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، ✔️امّا برای فراگیری معارف اسلامی لازم است. 🗓 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه ؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیه‌ای، مهارتی و بصیرتی 🆔 @nomov_ir
📍تهذیب نفس، شالوده مبارزه است 🔺️کسی که لب رودخانه جای پایش را محکم نکرده باشد و بخواهد غریقی را نجات بدهد، خودش هم غرق می‌شود. در انسان نیز مهم این است که اول، درون خودش را اصلاح کند و شالوده کار را از آنجا بگذارد. اگر مبارزات انسان بر اساس تهذیب نباشد، نتیجه ای نخواهد داشت؛ مثل اینکه بخواهند ساختمان چند طبقه‌ای را بدون شالوده بالا ببرند. کسی که مبارزاتش بر اساس تهذیب نفس و خودسازی آغاز نشده، توفیق پیدا نمی‌کند. ممکن است در ابتدا چند متری ساختمان را بالا بیاورند، اما همین که قدری بالا رفت، فرو می‌ریزد. این بنیان باید ((بنیان مرصوص)) بشود. ✍️ آیت‌الله حائری‌ شیرازی 📚کتاب تمثیلات سیاسی اجتماعی/ج ۱/ص۱۱۹ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
چهار توصیه کلیدی استاد میرباقری_1.mp3
2.16M
📣 چهار توصیۀ کلیدی استاد میرباقری: ۱. مدیریت خواب و بیداری؛ ۲. مشغولیت به مأموریت؛ ۳. پرهیز از اتلاف وقت؛ ۴. برنامه‌ریزی درازمدت. (در پرسش و پاسخ با طلاب جوان) ☑️ @mirbaqeri_ir
1⃣ اسلحه گذاشتن رو سرتون که طلبه بشید؟ حمید فتاحی معصوم ما اکثرا به اختیار و انتخاب خودمان طلبه شده ایم. در بدو ورود یک هدف مقدس داشتیم و شاهدش اینکه در برگه مصاحبه ای که از بیش از ده هزار طلبه گرفته ام، بیش از ۹۰ درصد افراد اذعان کرده اند که برای یاری و سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به حوزه آمده اند. حالا که اینگونه بوده است، چرا پس از گذشت چندسال مسئولین را متهم ردیف اول ناموفقیت های خود در مسیر طلبگی می دانیم؟ بیایید اینگونه به این مسیر نگاه کنیم. ما نوجوانی بودیم که ندای خداوند را در قرآن شنیدیم که افرادی را به یاری دین می طلبید. ندای امام عصر را شنیدیم که برای اصلاح امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یاورانی را فرا می خواند. ما هم مانند آداب زیارت امام حسین در مسیر اربعین لبیک گویان، این نداها را اجابت کردیم و برای یاری دین از خود به خودی دیگر هجرت کرده و هویتی جدید برای خود برگزیدیم و کسوت طلبگی را برای خود پسندیدیم. آن زمان که به اختیار خود این راه را برگزیدیم، فقط یک هدف داشتیم. یاری خداوند. و شنیده بودیم که ان تنصروا الله ینصرکم. اما نمی دانستیم که افرادی هستند که برای آمادگی ما برای نصرت خداوند، زمینه را فراهم کرده اند. نمی دانستیم که قرار است ما را راهنمایی کنند و به ما خدمت کنند تا برای یاری بهتر خداوند مهیا شویم. نمی دانستیم آموزش می دهند، شخصیت و هویت، جای خواب و استراحت، غذای گرم و آب سرد، بیمه و خدمات دیگر. حتی به فکر سلامت و جسم و روان ما هستند و زمینه تفریح، ورزش و سفر ما را نیز فراهم کرده اند. جالب شد. ما خودمان بر اساس انتخاب اختیاری خودمان، این وظیفه را به عهده گرفته ایم و بر خود فرض کرده ایم که حتی اگر هیچ کس ما را یاری نکرد و هیچ امکاناتی در این مسیر نبود، باز هم پرچم یاری دین را به دست گرفته و با تمام قدرت بلند کنیم و تا پایان عمر آن را برافراشته نگه داریم. درست مانند وقتی که برای زیارت امام حسین علیه السلام ندای هل من ناصر ینصرنی او را لبیک می گوییم و نیت زیارت می کنیم و پای در راه می گذاریم و حتی اگر هیچ کس در این راه نباشد که چای و فلافل به دست ما بدهد و از ما برای دمی آسودن التماس نکند، بازهم این راه را با تمام وجود، قدم به قدم و عمود به عمود می پیماییم و سختی های آن را به جان نوش می کنیم و حلاوت زیارت و یاری ارباب را با چیزی عوض نمی کنیم و از کسی طلب نداریم و از خستگی ها به کسی گله و شکایت نمی کنیم. اینجاست که می توانیم به اصحاب حضرت رو کنیم و بگوییم که یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما. ما سرباز امام زمان هستیم یا طلبه مرکز مدیریت؟ نگارنده نمی خواهد مدیران زحمتکش حوزه علمیه را تطهیر کند و بگوید که آنها به وظیفه خود در موکب داری برای مسافران راه یاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، به قدر کمال درست عمل کرده اند و ما باید قدر آنان را بدانیم و دائم به آنان وابسته باشیم. بلکه مراد این است که بگوییم مسئولین حوزه مانند موکب دارانی هستند که باید از آنان بهره ای گرفت و عبور کرد. اگر بودند و کمک کردند، مورد ستایش صاحب این مسیر مقدس قرار خواهند گرفت و ما نیز از آنان تشکر و قدر دانی خواهیم کرد. اگر نبودند و یا کم کاری کردند باز هم از آنان عبور خواهیم کرد و به مسیر ادامه خواهیم داد. نه وابسته خواهیم شد و نه طلبکار خواهیم بود. حتی اگر نباشند و حتی اگر گاهی افرادی معدود به اشتباه مانعی برای رشد ما باشند نیز از آنان عبور خواهیم کرد. درست مانند زمانی که برای رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام هزینه می کردند و دست خود را می دادند تا توفیق زیارت را به دست آورند. مسئولین خدوم حوزه نیز اگر خود را به سان موکب داران مسیر دلدادگی و زیارت ارباب بدانند، باید به همان شیوه برای خدمت به پویندگان این مسیر التماس کنند تا توفیق خدمت به طلاب نصیبشان شود. در اینصورت هرچه بیشتر خدمت کنند، بیشتر به چشم صاحب این مسیر می آیند و توفیق ادامه این خدمت نصیبشان می گردد. گرچه هستند موکب دارانی که شبانه روز خود را وقف خدمت به طلاب کرده اند و هیچ توقعی از غیر صاحب این دستگاه ندارند. و هستند افراد بسیار اندکی که نصیبی از موکب داری جز چای و فلافلی که خود از این سفره خورده اند، نبرده اند.... https://eitaa.com/talabeqi
2⃣ مغز کلام اینکه… چنانچه طلبه بینشی استقلالی به طلبگی داشته باشد و خود را طلبه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بداند، آنگاه برای شخصیت و هویت طلبگی خود ارزشی استقلالی و هویتی جدا از رویه مرکز مدیریت حوزه، قائل خواهد بود و دیگر وابستگی خود را به خدمات مدیران از دست خواهد داد و زمینه رشد فردی او بیش از پیش فراهم خواهد شد. این طلبه منتظر دستور یا انگیزه بخشی از طرف کسی نخواهد ماند و بابت کمبودها و موانع بر سر راه به کسی گله و شکایت نخواهد کرد و کسی را مسئول ناموفقیت های خودش نخواهد دانست. او از این وابستگی عبور خواهد کرد و مانند درخت بیابانی استواتر و ماندگارتر از گیاه گلخانه ای خواهد بود. امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه ۱۱۱ نهج البلاغه می فرماید: بدانید که درختان بیابانی چوبشان محکمتر است، اما درختان سرسبز که همواره در کنارآبند پوست نازکترند. درختانی که در بیابان می رویند و جز با آب باران سیراب نمی شوند، آتششان شعله ورتر و با دوامتر است. https://eitaa.com/talabeqi
طلبه، ممکن است با حساب‌و‌کتاب و در صورت لزوم، ادبیات روشن‌فکری را بخواند و یا کتاب‌های خوب، مثل کُتُب مرحوم علّامه طباطبایی، را بخواند، اما مطالعۀ قاعده‌مند اُصول‌کافی و بِحارُالأنوار چطور؟ اگر نمی‌خوانیم، پس چرا اسم خودمان را می‌گذاریم طلبه؟! من نمی‌گویم آن‌طرفش را نخوانید، می‌گویم این‌طرفش چه شد؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
گاهی، عُمْر انسان می‌گذرد و ۳۰ سال در حوزه درس خوانده، اما چند دور بِحارُالأنوار، تفسیر روایی و... نخوانده است! این عُمْر به چه درد می‌خورد؟ چه مطلبِ مهم‌تری از کلمات معصومین(علیهم السلام) بود که انسان همه را خوانده، اما این معارف را نخوانده. آیا چنین فردی به درد طلبگی می‌خورد؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
اگر تشخیص دادیم که کار در معارف اهل‌بیت(ع)، کار صوابی است، نگاهمان به این‌طرف و آن‌طرف نباشد که دیگران چه‌کارهای بزرگی کردند و ما هیچ کاری نکردیم! این کلمات بزرگان را جدّی بگیرید که پس از سال‌ها خواندن و نوشتن گفتند همه‌چیز را در دستگاه اهل‌بیت(ع) یافتیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
خداوند گاهی‌اوقات کاسۀ دیگران را پُر می‌کند؛ استاد می‌شود، سِمَت پیدا می‌کند، یا پنجاه جلد کتاب می‌نویسد. این جلوه‌ها، نباید چشم دلِ ما را به‌دنبال خودش ببرد. ما باید دنبالِ معارف اهل‌بیت(ع) باشیم و محکم بایستیم و ببینیم که «رِزْقُ رَبِّكَ خَيْر». ☑️ @mirbaqeri_ir
اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف می‌آید بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم می‌زند. اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچ‌کجا نمی‌رسد! خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هر کس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده است و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست. ☑️ @mirbaqeri_ir
مرحوم شیخ علی صفایی می‌گفت تو اگر برای خودت برنامه نداشته باشی، همه، برای تو برنامه دارند. یک‌کسی، ساختمانش پنجره ندارد! یکی دَر ندارد! یکی فرش ندارد! و... . و تو را فرش و پنجره و دَر و دیوارِ ساختمانِ خودشان می‌کنند! دقّت کنید و مشاوره بگیرید که در کجا بایستید و در چه مقیاسی عمل کنید. ☑️ @mirbaqeri_ir
52.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️کلیپ تصویری♨️ 🎥 ببینید | ، وقت خجالت کشیدن است! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
درس اخلاق استاد مویدی مهرماه 1402.mp3
18.12M
جلسه اخلاق استاد مؤیدی در خانه طلاب جوان - مهر ۱۴۰۲ 🔻 در مسیر معنویت و حیات ابدی و سیر الی الله، هرگز خود را ایمن از فریب نفس نبینیم؛ 2:00 🔻 همین که همت دارید خیلی خوب است. هر وقت که این را به یاد میآورید خدا را شکر کنید؛ 6:00 🔻 کلوا من الطیبات یعنی کوشش کنید وارداتتان طیب و پاک و پاکیزه باشد، از خوراکی‌ها، شنیداری‌ها و دیداری‌ها؛ 7:50 🔻 خودمان را محور قرار ندهیم، بلکه الله محور باشد 11:25 🔻 کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم 16:07 🔻 همانطور که کار مورد رضایت حجت خداست و مهم، شیاطین نیز محکم با عِدّه و عُدّه بالای سر کار ایستاده‌اند، باید مراقب بود؛ 24:00 🔻 در گمنامی بیشترین ملکوت و احوال معنوی انسان بیشتر میدان میگیرد 26:20 •┈••✾🔹✾••┈• 🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
🌐 دین‌داری، حقیقتی معنوی، اجتماعی و تمدنی/لزوم تغییر نگرش به امور تهذیبی و توجه به معنای صحیح آن 🔊 معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه فهم درست از معنای صحیح از تهذیب را امری ضروی خواند و بر لزوم توجه بیشتر مسئولان و اهالی رسانه به معنویت و تقوا تأکید کرد. ادامه در 👇: 🔗https://tahzib.ismc.ir/?p=3056 ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd