فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹المسیره: انبار نفت یمن در بندر الحدیده توسط صهیونیستها هدف قرار گرفت
🔹️وزارت بهداشت یمن: حملۀ دشمن صهیونیستی به مخازنِ سوختِ بندر الحدیده تعدادی شهید و مجروح داشته است.
سخنگوی انصارالله: حمله به یمن باعث خواهد شد تا دامنۀ حملاتمان را افزایش دهیم
🔹اسرائیل قصد دارد به ما فشار وارد کند تا حمایت از غزه را متوقف کنیم اما این رؤیا به اذن خداوند محقق نخواهد شد.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: حمله به یمن در پاسخ به کشتهشدن یک اسرائیلی در حملۀ حوثیها انجام شد
🔹همۀ خاورمیانه آتشی را که در یمن شعلهور شد دیدند. هر زمان که ضرورت داشته باشد به آنها ضربه میزنیم.
🔹سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا: در حملۀ امروز اسرائیل به یمن مشارکت نداشتیم و به اسرائیل کمک نکردیم.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن: به حملۀ اسرائیل پاسخ خواهیم داد
🔹در ضربهزدن به اهداف حیاتی دشمن اسرائیلی دریغ نخواهیم کرد. دیگر تلآویو یک منطقۀ ناامن است.
@Farsna
📊 میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به تفکیک سن
🔹 در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ۴۹.۸ درصد از واجدان شرایط شرکت کردند. در نمودار بالا میزان مشارکت در هر یک از بازههای سنی مشخص شده است.
🔹 همانطور که مشخص است، میزان مشارکت در سنین کمتر از ۴۵ سال، کمتر از مشارکت کل و در سنین بیشتر از ۴۵ سال، بیشتر از مشارکت کل بوده است.
#انتخابات۱۴۰۳
🇮🇷 این خانه #ازما ست
🔰 @azmaa_net
🔺تسویهحساب سیاسی با زاکانی؛ با حمله به قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین
🔹 "زاکانی برای خرید چند دستگاه اتوبوس و تاکسی برقی دو میلیارد دلار به چین میدهد، چین همزمان با یک میلیارد دلار در ترکیه کارخانه خودرو برقی میسازد. تحریم نعمت است!"
این توئیت در روزهای گذشته وایرال شد، اما ماجرا چیست؟
🔹طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، تعداد اتوبوس فعال در تهران نسبت به سال ۹۵، بیش از ۵۵ درصد کاهش یافته و به ۲۷۰۰ دستگاه رسیده، درحالیکه نیاز تهران حداقل ۷ هزار ناوگان بوده و حالت مطلوب، فعالیت ۱۱ هزار اتوبوس شهری است.
🔹عقبماندگی وحشتناک در دولت روحانی و نیاز اورژانسی تهران به ناوگان جدید، باعث شد که شهرداری تهران قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی و ۲۵ هزار تاکسی برقی را با تولیدکنندگان داخلی امضا کند.
🔹اما این اقدام کافی نبود و شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان با چینیها وارد همکاری شد و قراردادی به ارزش ۱.۶۷ میلیارد یورو برای خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۲۷.۵ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۵۰ هزار موتور برقی امضا کرد.
🔹همچنین در این قرارداد، درباره انتقال تکنولوژی و ایجاد خط تولید اتوبوس با یک کنسرسیوم ایرانی توافق شد، تا علاوه بر تامین این نیاز اورژانسی، بستر تولید داخل این ناوگان نیز ایجاد شود.
🔹پس درباره توئیت بالا چند نکته وجود دارد:
۱- قرارداد با چین برای خرید چند دستگاه نیست و یک قرارداد بزرگ، آن هم با وجود تحریمهاست.
۲- با توجه به عقبماندگی شدید و نیاز اورژانسی، فرصتی برای پاسخ به نیاز تهران صرفا با ساختن کارخانه در داخل کشور نیست.
۳ـ البته در قرارداد در کنار واردات، برای انتقال تکنولوژی و ایجاد خط تولید نیز برنامهریزی انجام شده.
۴ـ از حداکثر توان داخلی نیز برای تامین ناوگان استفاده شده.
🔹احتمالا تنها دلیل انتقاد از این قرارداد، تسویه حساب سیاسی با علیرضا زاکانی باشد، وگرنه نوسازی اندک ناوگان فرسوده تهران اگر شایسته تقدیر نباشد، مستحق تخریب نیز نیست؛ آن هم در قالب چنین قرارداد بزرگی با چین.
@khate_energy
🔰کریدور چین_ ایران_ اروپا
🔸از مهمترین ارثیه های ماندگار و به جا مانده از دولت سیزدهم و شهید رییسی، توسعه و تقویت جایگاه ترانزیتی کشور و حرکت به سمت قرار گرفتن در نقطه ی هاب انرژی منطقه است.
🔺تقویت همکاری های ریلی با چین ذيل احیا و اجرای قرارداد ۲۵ ساله از جمله اهداف مهم دولت سیزدهم بوده است. از این منظر جلب نظر پکن برای استفاده از این مسیر ریلی کاری دشوار بود که با تلاش های شخص شهید رییسی دنبال می گردید .
🔺چین از مسیر ایران به ۵ طریق می تواند به اروپا متصل شود. قطار کانتینری دو سربار ایران- چین، فاز نخست کریدور ریلی چین- ایران- اروپا است که کریدور ترانزیتی (kITI) نام دارد و از کشورهای قزاقستان- ترکمنستان- ایران عبور می کند و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا، برنامه ریزی می گردد.
🔺این کریدور، با توجه به مسیر بسیار طولانی و نه چندان ایمن دسترسی دریایی چین به منطقه خاورمیانه و اروپا، مسیر ریلی مناسب ترین، نزدیک ترین، ایمن ترین و ارزان ترین گزینه برای دسترسی چین با بازارهای مقصد در خاورمیانه و اورپا است ضمن اینکه می تواند از همین مسیر ریلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به ویژه از کشورهای خاورمیانه استفاده مطلوب داشته باشد.
🔺 این مسیر موجب تقویت موقعیت ترانزیتی کشور در انتقال کالاهای چین به غرب آسیا و اروپا و همچنین ارتقای امنیت اقتصادی کشور خواهد شد. توجه شود که چین از صادرکنندگان اصلی به اروپا می باشد.
🔺زمان سیر این قطار کمتر از نیمی از زمان سیری است که کالا از طریق دریا جابهجا شود و از نظر تعرفه نیز نسبت به حمل و نقل دریایی به صرفه تر می باشد.
@tahlileghtesadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قطار کانتینری دو سربار ایران-چین راهاندازی شد
🔹مدیرعامل راهآهن: هدفگذاری ما برای هفتهای یک قطار است که امید داریم با تثبیت این مسیر بهعنوان کریدور ریلی به روزی یک قطار برسیم.
🔹زمان سیر بار و کالا در قطاری کانتینربری یکسوم زمان کشتی است.
🔹با راهاندازی این قطار، فاز اول کریدور شرقی غربی چین-ایران-اروپا اجرا شد.
@Farsna - Link
قبلا در کانال توضیح دادم که کریدور هم منافع اقتصادی دارند هم منافع امنیتی و هم منافع سیاسی.
این مسیر ریلی هم یکی دیگر از یادگارهای دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم.
@talabeyeenghelabi
بخشهایی از بیانات امروز رهبر انقلاب با اعضای مجلس جدید رو در کانال قرار میدم👇👇
رهبر انقلاب:
مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست.
... وظایفی هست که باید انجام بدهد؛ اگر ندهد، مورد سؤال قرار میگیرد. کارهایی هست که باید نکند؛ اگر بکند، مورد ایراد قرار میگیرد. مجلس به چه کسی پاسخگو باشد؟ در درجهی اوّل به خدا. ماها مؤمنیم، میدانیم روزی هست که از ما از جزئیّات کارهایمان و اعمالمان سؤال خواهد شد.
... بعد هم در قبال مردم. حالا مردم اگر چنانچه از مجلسی یک امر خلاف انتظاری را مشاهده کنند، یقهی مجلس را البتّه نمیگیرند؛ یعنی سازوکار قانونیای برای این کار وجود ندارد، لکن در رفتار آنها، در روش آنها، در واکنش آنها، انسان میتواند مشاهده کند رضایت آنها یا عدم رضایت آنها را. ما در طول این چند ده سال داشتهایم مجالسی را که کارهایی کردند که مردم نپسندیدند این کارها را و از این کارها خوششان نیامده؛ نتیجه این شده که عوامل آن کارها از چشم مردم افتادند.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس:
بخشهای مختلف نظام باید در کنار هم یک «کل» را تشکیل بدهند، یک «مجموعهی واحد» را تشکیل بدهند.
... اگر لازم باشد که یک کل از اینها به وجود بیاید، پس باید با هم تعامل داشته باشند، باید با هم کار کنند، باید به هم کمک کنند، یک جاهایی باید نسبت به هم اغماض کنند، یک جاهایی بایستی به همدیگر تذکّر بدهند، کمک کنند به یکدیگر
... اینکه بنده همیشه در طول این سالیان متمادی به مجالس سفارش میکردم که با دولتها همکاری کنند به خاطر این است
... گاهی بعضی از دولتها رفتارشان با مجلس اینجور بود که لایحه نمیدادند. از مجلس به بنده شکایت میکردند که مثلاً چند ماه منتظر نشستهاند، این دولت لایحه نمیدهد، یا مصوّبه را اجرا نمیکند؛ ما در دولتها هم از این قبیل داشتهایم.
... من توصیهی مؤکّدی که اینجا یادداشت کردهام، تعامل سازندهی با دولت جدید است. همه کمک کنند که رئیسجمهور منتخب بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد، انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیسجمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همهی ما است؛ اگر او در ادارهی کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بینالمللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفّقیّت دست پیدا کند، همهی ما به موفّقیّت دست [پیدا] کردهایم؛ پیروزی او پیروزی همهی ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس:
در مسائل مهمّ کشور هم باید صدای واحدی از کشور شنیده بشود.
در مسائل مهمّی که البتّه تشخیصش با شما است، یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولین گوناگون، یک حرف بزنند تا آن کسانی که در دنیا گوش تیز کردهاند که نشانههای اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند؛ یک صدا باید شنیده بشود.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
نکتهی سوّم مربوط به حاکمیّت اخلاق در مباحثات صحن عمومی مجلس است.
عزیزان من! مجلس باید مرکز انتشار و صدور آرامش و طمأنینه به سطح افکار عمومی کشور باشد؛ باید شما از مجلس امواج مثبت صادر کنید برای مردم؛ مجلس نباید منشأ تشنّج در افکار عمومی مردم بشود؛ یا سیاهنمایی کردن، منفیبافی کردن، که گاهی اوقات در بعضی از مجالس، از ناحیهی بعضی از نمایندگان دیده شد؛ البتّه اغلب نمایندگان همیشه پایبند به این مبانی مهم و معتبر بودهاند؛ واقعاً ما این را بدون تعارف عرض میکنیم، واقعیّت این است؛
امّا در مواردی هم خلاف این مشاهده شد.
حضور نمایندگان، نه فقط در مجلس [بلکه] در مجامع عمومی ــ خیلی از شماها در مجامع عمومی، در نمازجمعهها، در شهرهای مختلف پیش از خطبهها حضور پیدا میکنید ــ یا در فضای مجازی که امروز حاکم بر خیلی از فعّالیّتهای همه است، باید آرامشبخش باشد؛ اختلافبرانگیز نباید باشد.
... این حفظ امنیّت روانی مردم است و این مطلب مهمّی است.
البتّه غافل هم نباید بود؛ بنده کاملاً اعتقاد دارم و اطّلاع دارم که لشکر سایبری دشمن منتظر سوءاستفاده است؛ گاهی اوقات آنها از زبان رقیب سیاسی شما به شما دشنام میدهند، برای اینکه شما را عصبانی کنند؛ یا به شخصیّت مورد احترام شما، یا یک شخصیّت موجّه دینی یا سیاسی اهانت میکنند، برای اینکه شما را برافروخته کنند؛
این هم هست. به این هم بایستی توجّه داشت؛ یعنی هر چه شما در فضای مجازی میبینید، اگر برخلاف نظر شما است، همیشه باور نکنید که این را آن کسی که رقیب سیاسی یا مخالف سیاسی شما است، گذاشته؛ نه، ممکن است دشمن مشترک هر دوی شما گذاشته باشد.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
قانون، ریلگذاری است، ایجاد نقشهی راه است برای حرکت قوای اجرائی کشور
... قانون خوب یک خصوصیّاتی دارد.
۱. یکی از خصوصیّات قانون خوب این است که مبتنی بر کارشناسی باشد.
البتّه بنده اطّلاع دارم که مرکز پژوهشهای مجلس کارهای خوبی میکند و در کمیسیونها از کارشناسهای مختلف دعوت میشود؛ ما اینها را اطّلاع داریم. هر چه بیشتر قانون مبتنی باشد بر کارشناسی، این قانون بهتر است؛
۲. دوّم: تأویلناپذیر باشد.
قانونی که صریح نباشد و قابل تأویل باشد، کسانی که اهل سوءاستفاده هستند ــ که بنده تعبیر کردم از آنها به «قانوندانانِ قانونشکن»ــ میتوانند سوءاستفاده کنند. نگذارید؛ قانون را تأویلناپذیر و صریح [وضع کنید].
۳. دیگر اینکه با توجّه به ظرفیّت کشور، قابل اجرا باشد.
گاهی مجلس قانونی را تصویب میکند که دولت قادر [به اجرا] نیست؛ یعنی امکانات کشور و استعدادهای کشور، یا به خاطر بودجه یا به خاطر مسائل گوناگون دیگر، توان کشیدن این بار را ندارد. این هم باید رعایت بشود.
۴. منطبق با اسناد بالادستی باشد؛
یکی از نکاتی که در قانونِ خوب لازم است این است: انطباق با اسناد بالادستی؛ تعارض به وجود نیاید.
۵. یک مسئلهی دیگر در مورد قانون، [این است که] تراکم ایجاد نکند
... تراکم قانونی یکی از مشکلات ما است. گاهی در یک موضوع واحد، قوانین متعدّدی تصویب شده با مشترکاتی و موارد افتراقی که از آن موارد افتراق، افراد سوءاستفادهچی خیلی میتوانند استفاده کنند. تراکم قانونی واقعاً یک چیز مشکلی است برای کشور. حالا گاهی پیشنهاد میشود که ما به مجلس بگوییم بنشینید تراکم قانونی را برطرف کنید؛ بنده میترسم نصف عمر مجلس را این کار بگیرد، اگر بخواهند بنشینند تراکم را کم کنند! لکن به هر حال در قانونگذاری مراقب این معنا هم باشید.
... قانون اساسی دست مجلس را باز گذاشته در ارائهی طرح؛ یعنی مواردی که شما لایحهی دولتی ندارید و مسئلهی مهمّی هست، میتوانید طرح ارائه بدهید. خب طرح خوب است، منتها در ارائهی این طرح اگر ما افراط کردیم ــ که مواردی از افراط به بنده گزارش شده، دیگر لازم نیست من عددها را عرض بکنم ــ خود این موجب مشکل خواهد شد. تا یک مشکلی پیش میآید در کشور، به جای اینکه منتظر لایحهی قانونی باشیم و اقدام دولت را دنبال کنیم، اینجا فوراً یک طرح فراهم کنیم! خود این موجب تراکم قانون است؛ یعنی در ارائهی طرحها واقعاً بایستی قناعت بشود به حدّاقلّ لازم و نه بیشتر، که اگر بیشتر شد، یکی از علل تراکم قانون همین ارائهی طرحها است. الان در مجلس که شماها وارد شدهاید، طرحهای زیادی وجود دارد که رسیدگی به اینها ــ رسیدگی و ابلاغ و مانند اینها ــ سالها طول خواهد کشید.
... گاهی دولتها برای یک کار فوری احتیاج به قانون دارند. این هم مکرّر برای ما اتّفاق افتاده؛ یک مسئلهی فوری پیش میآید در ارتباط بینالملل، در یک کار اساسی اقتصادی، در یک مسئلهی سازندگی که باید فوراً اقدام کنند، قانون ندارند. دولتها در اینگونه موارد، راه آسان را پیش میگیرند؛ میآیند پیش ما که رهبری مجوّز بدهد تا بدون قانون این کار را انجام بدهند. بنده البتّه غالباً امساک میکنم، مگر یک وقتی که حالا از روی اضطرار ناچار باشیم. در این موارد بهتر است که مجلس وقتی در مقابل درخواست دولت قرار گرفت ــ در موارد اضطرار ــ تسریع کند در قانونگذاری.
البتّه شما میدانید که مدّتها است سیاستهای کلّی مربوط به تقنین ابلاغ شده؛ برای اینکه این سیاستها اجرا بشود، قانون لازم است؛ باید مجلس خودش برای این سیاستها قانون بگذارد؛ این قانونگذاری هنوز نشده؛ این باید زودتر انجام بگیرد.
@talabeyeenghelabi
رهبر انقلاب:
نظارت بر قوّهی مجریّه یکی از وظایف مجلس است.
دو تذکّر در این مورد دارم:
۱. تذکّر اوّل این است که هدف از نظارت، «ارتقاء کارآمدی دولت» است.
برای این است که اگر چنانچه اشکالی در کار دولت وجود دارد، این را شما به عنوان مجلس بشناسید، تشخیص بدهید، تذکّر بدهید، کارایی [دولت] ارتقاء پیدا کند و کار پیش برود؛ هدف از نظارت این است.
مبادا خدای نکرده نظارت ناشی بشود از هدفی غیر از این؛ یعنی فرض کنید که انسان با یک وزیری یک مشکل پیدا کند، تذکّر [بدهد]، سؤال پشت سر سؤال یا حتّی استیضاح و امثال اینها؛ مسائل جناحی، مسائل شخصی، مسائل سیاسی مطلقاً نباید دخالت کند.
نظارت فقط ناشی از همین است: احساس یک کمبود در قوّهی اجرائی، و تذکّر و توجّه به آن و سعی برای برطرف کردن آن...
۲. در باب نظارت نه افراط کنیم، نه تفریط.
گاهی به ملاحظات، آنجایی که باید نظارت انجام بگیرد انجام نمیگیرد؛ این هم غلط است. گاهی هم نظارتْ زیادی انجام میگیرد؛ سؤالِ متعدّد [میشود].
من به شما عرض بکنم، در این سالها ــ در این چند سالی که ما مسئولیّت داریم ــ الان که فکر میکنم، تقریباً در همهی دولتها وزرا به بنده مراجعه میکردند و شکایت میکردند از کثرت سؤال در مجلس؛ میگفتند چه در صحن مجلس، چه در کمیسیونها میبرند ما را، چند ساعت از وقت ما را صرف میکنند، سؤال میکنند، سؤالپیچ میکنند، و کارهایی از این قبیل. افراط نباید بشود. البتّه تفریط هم نباید بشود؛ یعنی آنجایی که باید سؤال کنید، آنجایی که باید نظارت را اِعمال کنید، باید اِعمال کنید لکن منصفانه باشد؛ نظارتها منصفانه انجام بگیرد؛ ملاحظات شخصی و سیاسی و مانند اینها وسط نیاید.
@talabeyeenghelabi