درآیات مختلفی از قرآن،به عبارت «غفلت» اشاره شده ومردم از آن نهی شده اند
کردار ناشایست وگناهان آثار بدی روی حس تشخیص انسان میگذارد و سلامت فکر را به تدریج از او میگیرد، هراندازه شخص در این راه فراتر رود،پرده های غفلت بر دل، چشم وگوش او محکم تر می شود وسرانجام کارش به جایی می رسد که چشم دارد و گویی نمیبیند،گوش دارد وگویی نمی شنود ومانند این است که دریچه روح او به سوی حقایق، بسته شده
وَ إِنَّ کَثيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ
و بسیاری از مردم، از آیات ما غافلند!
سوره یونس، آیه 92
انسانهای غفلت زده،از خدا، هدف،خود، امکانات، آخرت، نشانه ها،قانون ها و نعمت های خداوندی و گناهان خویش غافل هستند وقرآن کریم درباره غافلانی که با وجود همه شرایط هدایت باز گمراه اند فرموده:
أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ
آنها همچون چهارپایانند بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند
سوره اعراف، آیه 179
درمان غفلت:
ذکر خدا
قرائت و توجه به آیات قرآن
تفکر در احادیث
یاد نعمت ها ونعمت دهنده
عبرت از تاریخ پیشینیان
یاد مرگ
پرهیز از علاقه افراطی به اموال
همنشینی با خوبان
و...
شبهه :
مبتنی بر حدیث: «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم – حکومت با کفر باقی میماند، اما با ظلم نمیماند» میگویند: ـ«پس حکومت بر مردم، دین نمیخواهد، بلکه آزادگی، عدالت و مرام انسانی میخواهد.
چگونه از این جمله، نتیجه گرفتند که «حکومت بر مردم، دین نمیخواهد»؟! مضافاً بر این که "عدالت" نیز تعریف و تعیّنی دارد که یا منطبق با دین الهی میباشد و یا ادیان مندرآوردی! به راستی چه کسی، چه قدرتی و چه منبعی، و بر اساس چه مبنایی، حق دارد انسان و مرام انسانی را تعریف و تبیین نماید؟!
آنگاه که جمله یا گزارهای، تحت عنوان "حدیث یا روایت" نقل میشود، یعنی از طرق لازم، در علم کتاب، علم حدیث، علم رجال و ...، به صورت مستند به اثبات رسیده که این جمله عیناً، بیان معصوم علیه السلام میباشد؛ اما هیچ منبع موثق و قابل استنادی برای اثبات حدیث بودن چنین جملهای وجود ندارد؛ حتی در برخی از کتب که به آن اشاره کردهاند، منبع موثقی ذکر نشده است.
الف – پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند: «اگر حدیثی از من به شما نقل شد که با عقل و وحی مطابقت نداشت، به سینه دیوار بزنید و نپذیرید». بنابر این، حتی اگر حدیثی نقل شود و برایش سندی نیز بیان گردد که با عقل و وحی مطابقت ندارد و مغایرت هم دارد، قابل پذیرش نمیباشد؛ چه رسد به نقل و انتسابی که سند محکمی نیز ندارد!
ب – ظلمِ به خود، به دیگران، به عموم مردم، به نسلهای آینده و ...، انواع و شدت و ضعفهای متفاوتی دارد، و از بدترین "ظلم"ها این است که دورغی به خداوند سبحان و پیامبرش و اهل عصمت علیهم السلام، نسبت داده شود؛ چرا که به غیر از گناه "افترا"، ممکن است بسیاری باور نموده و گمراه شوند. لذا در چندین آیه، بدین مضموت تصریح شده است که
«... فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ - ... پس چه کسی ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ میبندد، تا مردم را از روی جهل گمراه سازد؟! خداوند هیچ گاه ستمگران را هدایت نمیکند / الأنعام، 144».
ج – "کفر و شرک" [که کافر مشرک نیز هست]، خودش "ظلم عظیم" میباشد؛ پس هر حکومت کافری، در اصالت، هویت و ماهیت خود "ظالم" میباشد؛ و ممکن نیست که حکومتی کافر باشد، اما ظالم نباشد؛ چرا که همان کفرش، ظلم به جایگاه حکومت و مردم میباشد.
«وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» (لقمان، 13)
ترجمه: (به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش -در حالی که او را به حکمت الهی موعظه میکرد- گفت: «پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.»
د – حاکمیت کفار بر مردم و به ویژه بر مسلمانان و مؤمنان، خودش عین "ظلم عظیم" میباشد،
چرا که "حکومت کفر"، مردمان را از بندگی خداوند متعال باز میدارد و به بندگی خودش دعوت کرده و حتی مجبور میسازد؛ از اینرو، در آیات بسیاری تصریح شده که هرگز کفار را به "ولایت = دوستی و سرپرستی" خود انتخاب ننموده و بر نگزینید، حتی کسانی که به کفر کشش و گرایش بیشتری دارند را نیز بر نگزینید، اگر چه پدران و برادران شما باشند، چرا که آنها ظالم هستند و هر کسی که ولایت آنان را بپذیرد و از آنان تبعیت کند، خودش نیز "ظالم" میباشد:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (التوبة، 23)
ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردهاید! هرگاه پدران و برادران شما، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنها را ولیّ (و یار و یاور و تکیهگاه) خود قرار ندهید! و کسانی از شما که آنان را ولیّ خود قرار دهند، ستمگرند!
ھ – جمع ظلم، "ظلمات" میباشد، و تصریح شده که کفار، رئیس و رؤسای متعددی دارند که همه طاغوت (طغیان کرده) هستند و هر کدام آنها را به ظلمتی، و جمعاً به "ظلمات" میکشانند:
«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (البقره، 257)
ترجمه: خداوند، ولی [دوست و سرپرست] کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.
چند نکته:
●- بنابراین، "کفر و ظلم"، نه تنها مترادف هم، بلکه عین هم میباشند و حتی فرض این که کسی کافر باشد، اما ظالم نباشد نیز خیال بیمنطق و باطلی میباشد، چه رسد به فرض این که حکومتی کافر باشد،
اما مرام انسانی داشته باشد، عادل باشد و ظالم نباشد. همین مقدار که کافر است و حکومت کفر را حاکم کرده است، عین "ظلم عظیم" میباشد.
●- تعریف "انسانیت و عدالت"، در اندیشۀ کافر چیست که بخواهد حکومت را بر اساس آن اداره کند؟!
در نهایت میشود: "منیّت"، یا همان "اومانیسم"، یعنی اصالت "لذت و منافع شخصی"؛ که نه تنها دین خدا، بلکه عقلانیت و تمامی ارزشها و ضد ارزشها را نفی میکند، تمامی قوانین را اعتباری قلمداد میکند، تا بتواند هر جنایتی که دلش خواست و در راستای منافع و لذت خودش بود، انجام دهد و توجیه کند!
●- هر جامعه، ملت و حکومتی، مبتنی بر قانون اساسی و سایر قوانین در عرصههای گوناگون اداره میشود؛ حال کافر و حکومت کفر، قوانینش را از کجا میآورد؟!
برای فریب، اسمش را دموکراسی و رأی مردم میگذارند؛ و حال آن که رأی اکثریت، هیچ گاه دلیل بر حقانیت و عدالت نمیباشد، مضافاً بر این که در نظامات به اصطلاح دموکراسی، رأی اکثریت نیز [در مجالس قانونگذاری و ...]، مطابق رأی اقلیت کافر، مستکبر، ظالم و حاکم میباشد. درست مانند کشورهای مدعی دموکراسی در عصر ما، که دولتهایشان کافرترینها و ظالمترینها میباشند.
همیشه در نظر داشته باشیم و دقت نماییم که چون "دین، فطری است"، هیچ کسی و هیچ حکومتی بیدین نیست، حتی کفار نیز دین دارند، فراماسون، صهیونیسم، و تمامی ایسمها نیز برخوردار از نوعی جهانبینی، ایدئولوژی و احکام [بایدها و نبایدها] میباشند، پس همه دین دارند، منتهی دین کفار، باطل و ظلمانی میباشد.
●- همیشه در نظر داشته باشیم و دقت نماییم که چون "دین، فطری است"، هیچ کسی و هیچ حکومتی بیدین نیست، حتی کفار نیز دین دارند، فراماسون، صهیونیسم، و تمامی ایسمها نیز برخوردار از نوعی جهانبینی، ایدئولوژی و احکام [بایدها و نبایدها] میباشند، پس همه دین دارند، منتهی دین کفار، باطل و ظلمانی میباشد.
پس، شعار حاکمیت کفر، با رعایت انسانیت و عدالت، دروغ است.
●- بله، در حاکمیت کفار بر سرزمینها و ملل گوناگون، بقای حاکمیتی که سعی کند کمتر ظلم کند و در مسائل مادی، عدالت را بیشتر رعایت نماید، بیشتر از بقای حاکمیت کفر، با ظلم بیشتر میباشد. لذا شاهدید که تظاهراتهای معترضانه مردمی، علیه ظلم حاکم بر جامعه، در کشورهایی چون: سوئیس، سوئد، فنلاند و ...، به مراتب کمتر از کشورهای ظالمتری چون: امریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و سایر کشورهای قدرتمند و ثروتمند میباشد؛ اما فراموش نکنیم که تمامی این حکومتهای کافر نیز در ظلم به جهان بشریت و به ویژه مسلمانان، متحد و بسیار خبیث، جنایتکار و وحشی میباشند؛ لذا در استیلای حاکمیت خود، از هیچ ظلم حکومتی، نظامی، اقتصادی، تروریستی، توطئه و ... دریغ ندارند.
از سایت پاسخ به شبهات
@talebieh_tabriz
حضرت ابراهیم علیهالسلام تنها پسرش را برای قربانی آماده میکرد
چاقویش را تیز کرد و آماده قربانی شد و حضرت اسماعیل علیهالسلام میگفت: به آنچه فرمان داده شدی عمل کن.
هردوی آنها نمیدانستند که قوچی در بهشت 500 سال قبل برای این لحظه مهیا شده است.
* پس به پروردگارت اعتماد کن *
💌💌💌💌💌
هنگامی که حضرت نوح علیهالسلام دعا کرد:
" انی مغلوب فانتصر " یعنی من مغلوب و شکستخورده هستم پس کمکم کن
گمان نمیکرد الله متعال بشریت را بخاطرش غرق کند و همه اهل زمین غرق میشوند الا او و کسانی که همراهش در کشتی بودند.
* پس به پروردگارت اعتماد کن *
💌💌💌💌💌
حضرت موسی علیهالسلام گرسنه شد و صدای فریادش تمام قصر دشمنش فرعون را پر کرده بود و سینه هیچ زنی را نمیگرفت؛ همه این گریهها بخاطر زنی بود که پشت رودخانه مشتاق دیدار پسرش بود و منتظر لطف و رحمتی از ربالعالمین به او و پسرش.
خدا دشمن خودش و پیامبرش را مأمور کرد به داد این مادر و فرزند برسند.
* پس به پروردگارت اعتماد کن *
💌💌💌💌💌
ظلمت و تاریکی داخل شکم ماهی بر حضرت یونس علیهالسلام چیره شد وقتی عذرخواهی کرد و صدا زد:
* لا اله الاانت سبحانک انی کنت من الظالمین* معبودی جز تو نیست و تو پاک و منزهی. همانا به تحقیق این من هستم که از ظلمکنندگانم.
الله تعالی فرمود : او را استجابت کردیم واز غم و اندوه نجاتش دادیم و او تنها انسانی است که زنده از شکم ماهی برگشت.
* پس به پروردگارت اعتماد کن*
💌💌💌💌💌
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روی فرش با دلی غمگین و ناراحت و امیدوار به رحمت بیکران پروردگار به پشت خوابیده بود.
پروردگارش به جبرئیل دستور داد
تا او را به آسمانها و حتی آسمان هفتم و عرش و حتی تا مقام قاب قوسین أو ادنی بالا ببرد تا پیامبران او را آرامش دهند
* پس به پروردگارت اعتماد کن*
💌💌💌💌💌
زمانی که خداوند حضرت یوسف علیه السلام را از زندان بیرون آورد
صاعقه ای نفرستاد تا دروازه زندان را از جا بکند و به دیوار های زندان امر نفرمود تا راه را بسوی یوسف باز کند
بلکه خوابی را در آرامش شب به ذهن پادشاه خوابیده فرستاد و یوسف را از زندان نجات داد و به مقام عزیزی مصر رساند
* پس به پروردگارت اعتماد کن*
💌💌💌💌💌
به پروردگارت اعتماد کن و دستانت را عاجزانه بالا ببر و بدان بالاتر از هفت آسمان و هر مخلوقی و بلکه هر تصور ذهنی عمیقی، پروردگار حکیم و کریم است
💌💌💌💌💌
ما انسانها گروهی هستیم که اگر دنیا برایمان سخت و تنگ شد درهای آسمان برایمان گشوده می شود
پس ؛
* چگونه ناامید شویم ...؟!؟!؟!
✍
وقتي كه به پروردگارت اعتماد كردي و با تمام اميد او را بر حق خود قرار دادي ؛ هيچ ترس و هراس و نگراني بر خود راه مده كه او برترین و بهترين كارساز بندگانش هست.
*حسبنا الله و نعم الوكيل*
*نعم المولی و نعم النصیر*
🔆 عملیات روانی : "هیچ کسی رأی نمیده!!!"
👈 دقت کردین تو محافل دوستان ، فامیل یا همکاران دورهم نشستیم ، بعضیها مرتب میگن : «آقا مردم دیگه خسته شدن ، این دوره هیچکی رأی نمیده !! کی پای صندوق میره؟؟؟ و...» دوستان میدونید این خودش یک عملیات روانی هست؟!
⁉️ چطوری؟؟
♻️ اگه یک مطلب را با دفعات زیاد و بصورت #گسترده تبلیغ کنی ، اکثریت جامعه کم کم می پذیرند و باور میکنن. یعنی با تکرار کردن یک مطلب خلاف ، #شایعه و #دروغ در #جامعه ، مردم تحت تأثیر قرار میگیرن و کم کم در ذهن #ناخودآگاه اونها ثبت میشه!!! میخوان با این #عملیات_روانی مردم را از رفتن پای #صندوق رأی منصرف کنند..
👌دقت کنید : ما باید #چیکارکنیم ؟؟
🗣 اعلام موضع کنید. هرگاه در چنین شرایطی قرار گرفتید نباید #سکوت کنید ، بلافاصله #اعلام_موضع کنید و جرأت داشته باشید. بگید نخیر آقا این جوریا هم نیست. مردم میان پای #صندوق ، مردم میان برای تغییر دولت و تفکر حاکم بر قوه مجریه. مثلا من خودم و خانوادم میاییم پای صندوق . وظیفه شرعی و ملی ماست. اتفاقا اگه خوب رأی بدیم این فشارها هم کم میشه و...
لطفا در برابر این #عملیات_روانی منفعل نباشید و #سکوت_نکنید .
#انتخابات_1400
@talebieh_tabriz
شایعات زمان پهلوی
🔆 متن شایعه:
زمان پهلوی آزادی سیاسی و پوشاک بود، حجاب اختیاری بود!! همه آزاد بودند باحجاب و بیحجاب !!
🔆 پاسخ شایعه :
1️⃣ در 10 سال آخر حکومت محمدرضاشاه ورود دختران و زنان چادری به دانشگاهها، مدارس، وزارتخانه ها و.. کم کم ممنوع شد. ابتدا دانشگاه شیراز ورود دختران چادری را ممنوع کرد. سپس در سال 1352 وزیر بهایی آموزش و پرورش، پوشیدن چادر برای دختران دبیرستانی را ممنوع کرد. در برخی مدارس هر نوع حجاب اعم از روسری و چادر ممنوع بود. (درست به شیوه دیکتاتوری رضاشاه) این ممنوعیت در شهرهای بزرگ با شدت بیشتری انجام میشد.
2️⃣ در سال 1355 سند «حذف چادر» تصویب شد و چادر برای دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان، حتی ممنوعیت مسافرت زنان چادری! با شرکت هواپیمایی ملی ایران و.. مصوب شد! همچنین سینماها و تلویزیون از سال 1344 مجاز شدند حتی بدن کاملا برهنه و صحنه های روابط جنسی را نمایش دهند و عریانی را تبلیغ کنند. آری بی حجابی اجباری بود.. و آزادی بی دینی وجود داشت!
(منبع: زهیری، علیرضا، عصر پهلوی به روایت اسناد، تهران: دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1379، ص 295 )
3️⃣ آزادی سیاسی هم با وجود ساواک، بیشتر یک جوک بود. هزاران نفر صرفا بخاطر یک انتقاد از حکومت یا مسئول حکومتی یا داشتن رساله، تحت شکنجه های هولناک ساواک قرار میگرفتند. سازمان عفو بینالملل در تاریخ 25 نوامبر 1976 (4 آذر 1355) گزارش کرد: بین 25 تا 100 هزار نفر به خاطر دلایل سیاسی در ایران زندانی هستند و در آن به انواع تکنیکهای شکنجه ساواک از جمله شلاق زدن، شوک الکتریکی، کشیدن ناخن انگشتان و تجاوز و شکنجه جنسی اشاره شد.
🔗سند 3130004، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، منتشره در تاریخ 4 آذر 1396،
@talebieh_tabriz
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸این کار، در کودک اثر زیادی میگذارد🔸
یادم هست وقتی که بچه بودم و همه به خواب میرفتند، آخر شب میآمدم خدمت پدرم. ایشان قصههای پیامبران را در همان طفولیت برای من نقل میکرد و گاهی مثلاً یک قصه چندین شب طول میکشید و همینطور مقید بودم و گوش میکردم.
وقتی این برنامۀ قصهگویی مصادف میشد با ایام محرم، پدرم جریان عاشورا، جریان مسافرت حضرت، جریان بیعت گرفتن از امام حسین(ع) در مدینه را به تفصیل، شب به شب نقل میکرد.
اینها کارهای موثری است. یعنی پدر و مادر یکی از خدمات بزرگی که به فرزند میکنند همین است که سرگذشت اینها را برای طفل بیان کنند. این در وجود طفل از همان طفولیت اثر میگذارد. در اخلاقش، کردارش، رفتارش، عبادتش، نمازش، روزهاش. در همهاش اثر میگذارد و همۀ اینها را اصلاح میکند.
@talebieh_tabriz
صبوری در برخورد با مشکلات
👇👇👇
✍️صبوری در برخورد با مشکلات یکی از ویژگی های طلاب
🔹صبوری در برخورد با مشکلات
✅هنگامی که به زندگی روحانیون دقت می کنیم، آنان را انسانهایی صبورتر از دیگران می بینیم. در برخوردهای اجتماعی صبور بوده و معمولا با گذشت، از برخوردهای ناپسند جلوگیری می کنند.
به عنوان نمونه در تعاملات خانوادگی، همسایه داری، برخورد در ادارات و ... صبوری طلاب مشهود است.
🔹امام صادق (ع) فرمود:
🔺«إن الصبر و البر و الحلم و حسن الخلق من أخلاق الأنبياء؛
🔻صبر و نیکی و حلم و خوش اخلاقی، از روش پیغمبران است.
📚پی نوشت:
1.الخصال ج1 ص251.
آخرین مهلت ثبت نام در سرباز خانه امام زمان(عج) تا 31 اردیبهشت برای اطلاعات بیشتر به سایت http://www.paziresh.ismc.ir مراجعه فرمائید
@talebieh_tabriz