🚩 ثمره گریه بر أباعبدالله الحسین (ع)
🔻امام علیبنموسیالرضا (علیهالسلام):
فَعَلی مِثلِ الحُسینِ فَلیَبكِ الباكُونَ فَإنَّ البُكاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ العِظامَ.
◼️ گریهکنندگان باید برای حسین گریه کنند؛ چراکه گریه بر حسین(ع) گناهان عظیم و بزرگ را پاک و منهدم میکند.
📚 بحارالأنوار، ج ٤٤، ص ٢٨٤
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و چه جانسوز و حکیمانه روضه میخوانند اهل معرفت
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
2⃣خوارج :
خوارج یا همان مبغضان و کینه توزان نسبت به امام علی(ع) بودند که در کربلا برای انتقام از علی(ع) که کینه ای دیرینه از ایشان داشتند، حاضر شده بودند.
نقل است که؛
وقتی تمام یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند و حضرت(ع) قبل از اینکه برای جنگ آهنگ دشمن کند، برای آخرین بار برای اتمام حجت خطاب به آنان فرمود :
📋《لِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی؟
یا وَیْلَکُمْ اَتَقْتُلُونِی عَلى سُنَّه بَدَّلْتُها؟
اَمْ عَلى شَریعَه غَیَّرْتُها؟
اَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ؟
اَمْ عَلى حَقٍّ تَرَکْتُهُ؟》
♦️چرا ریختن خون مرا مباح می دانید؟
واى بر شما! چرا با من مى جنگید؟
آیا سنّتى را تغییر داده ام؟
یا شریعتى را دگرگون ساخته ام؟
یا جرمى مرتکب شده ام؟
و یا حقّى را ترک کرده ام؟!
اما دشمن لجوج و کینه ای با کمال وقاحت خطاب به امام(ع) گفتند :
📋《اِنّا نَقْتُلُکَ (نُحَارِبُکَ) بُغْضاً مِنَّا لاَِبِیکَ》
♦️ما به خاطر کینه اى که از پدرت علی(ع) به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم.(۱۰)
اینان همان خوارج بودند.
فتنه خوارج در زمان امام علی(ع) ریشه کن شد، اما همچنان تا سال ۶۱ و بعدها نیز، افکارشان و دیدگاهشان دوشادوش تاریخ آمد.
خوارج کسانی بودند که در جنگ صفین، وقتی با حیله عمرو عاص، قرآن ها بالای نیزه رفت، دست از پیکار کشیدند و مانع جنگ امام علی(ع) نیز شدند و علی(ع) را مجبور به پذیرش حکمیت کردند.
بعدها، وقتی دیدند که حکیمت بر وفق مرادشان نشد، گفتند که علی(ع) بعد از ماجرای پذیرش حکمیت، مشرک شده و باید توبه کند و به دین برگردد.
و بدین صورت خون علی(ع) را مباح دانستند و جنگ نهروان را در دستور کار خود قرار دادند و نهروانیان با این جنگ، درصدد اثبات این بودند که علی(ع) مشرک شده است و جنگ با او جنگ با کافر است.
خوارج از علی(ع) طلبکار بودند که علی(ع) به دین برنگشت و حتی یاران ما را هم کشت.
تا اینکه یکی از خوارج یعنی عبدالرحمن بن ملجم مرادی امام علی(ع) را به شهادت رساند.
خوارج چنان کینه ای از علی(ع) به دل داشتند که حتی امام علی(ع) در وصیتی به امام حسن مجتبی(ع) خطر آنان را بازگو می نماید و وصیت می کند که جنازه او شبانه و بدون اطلاع دیگران در منطقه به دور از نجف دفن گردد.
در روایتی آمده است؛
📋《أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَمَرَ ابْنَهُ الْحَسَنَ(ع) أَنْ يَحْفِرَ لَهُ أَرْبَعَةَ قُبُورٍ فِي أَرْبَعَةِ مَوَاضِعَ فِي الْمَسْجِدِ وَ فِي الْغَرِيِّ وَ فِي دَارِ جَعْدَةَ بْنِ هُبَيْرَةَ وَ فِي الرَّحَبَةِ وَ إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِهِ》
♦️امير المؤمنين(ع) فرزند خود امام حسين(ع) را امر كرد كه چهار قبر در چهار موضع از براى حضرت(ع) بسازد، در مسجد كوفه و در رحبه و در نجف و در خانه جعدة بن هبيره، براى آنكه ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت(ع) را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۱۱)
و اکنون بیست سال از شهادت امام علی(ع) گذشته است و اینجا کربلاست و این حسین(ع) فرزند همان علی(ع) است و لحظه، لحظه انتقام است.
و از طرفی هم این چنین توجیه می کردند که حسین(ع) بر یزید بن معاویه خلیفه وقت شوریده است و خونش دوچندان مباح هست.
و جنگ با حسین(ع) جهاد الهی است که در سایه آن، اجر الهی نیز نهفته است و باید او را قربةً إلى الله بکشیم.
امام سجاد(ع) در این باره می فرماید :
📋《وَ لا يَومَ كَيَومِ الحُسَينِ(ع) اِزدَلَفَ إلَيهِ ثَلاثونَ ألفَ رَجُلٍ يَزعُمونَ أنَّهُم مِن هذِهِ الاُمَّةِ، كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إلَى اللّه بِدَمِهِ》
♦️و هيچ روزى مانند روز حسين(ع) نبود.
سى هزار مرد كه همگى ادّعا مى كردند از اين امّت اند، به سوى او حمله بُردند و همگى، با ريختن خون او، قصد تقرّب به خدا را داشتند.(۱۲)
سر دسته خوارج در کربلا شمر بن ذی الجوشن و شبث بن ربعی بود که امام(ع) در روز عاشورا شبث را این گونه خطاب کرد :
📋《یا شَبَثَ بْنَ رَبَعی! وَ یا حَجَّارَ بْنَ أَبْجَرٍ، وَ یا قَیْسَ بْنَ الْأَشْعَثِ! وَ یا یَزیدَ بْنَ الْحارِثِ!
أَلَمْ تَکْتُبُوا الَىَّ : أَنْ قَدْ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى جُنْدٍ لَکَ مُجَنَّدٌ، فَاقْبِلْ؟!
♦️اى شبث بن ربعى! اى حجّار بن ابجر! اى قیس بن اشعث! اى یزید بن حارث!
آیا شما براى من نامه ننوشتید که درختان ما ثمر داده است و باغها سرسبز شده و چاهها پرآب گشته و تو در سرزمینى پا مى گذارى که لشکرى آراسته و انبوه در خدمت تو است، پس به سوى ما بیا!
سکوت سنگینى بر سپاه دشمن سایه انداخته بود و کسى سخن نمى گفت.
سپس آنان در پاسخ گفتند : ما چنین نامه اى ننوشتیم!
امام(ع) فرمود :
📋《سُبْحانَ اللَّهِ! بَلى وَاللَّهِ لَقَدفَعَلْتُمْ!》
♦️سبحان اللَّه! آرى به خدا سوگند! شما این نامه را نوشتید.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای پویش #القرآن_قلبی
همزمان با مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام
جهت اعلام انزجار از جسارت کنندگان به #قرآن
حضور مؤمنين موجب امتنان است.
مکان : صحن مدرسه طالبیه
زمان: سه شنبه هفتم محرم
ساعت ۹:۳۰ صبح
"بسیج طلاب و اساتید مدرسه طالبیه "
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
هدایت شده از کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای پویش #القرآن_قلبی
همزمان با مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام
جهت اعلام انزجار از جسارت کنندگان به #قرآن
حضور مؤمنين موجب امتنان است.
مکان : صحن مدرسه طالبیه
زمان: سه شنبه هفتم محرم
ساعت ۹:۳۰ صبح
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
هدایت شده از کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای پویش #القرآن_قلبی
همزمان با مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام
جهت اعلام انزجار از جسارت کنندگان به #قرآن
حضور مؤمنين موجب امتنان است.
مکان : صحن مدرسه طالبیه
زمان: سه شنبه هفتم محرم
ساعت ۹:۳۰ صبح
"بسیج طلاب و اساتید مدرسه طالبیه "
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
هنگ حماسی در محکومیت اهانت به قرآن کریم
شاعر: ابراهیم قبله آرباطان
****
حقیقت نوریدور قرآن، اوت آلماز
اجانب، هئچ زماندا کامه چاتماز
بو قرآنی خدا ائیلوبدی نازل
او پرچم کی خدا قوزاتسا، یاتماز
*
(دییر غیرتلی لر، قرآنه لبیک
گوزل دینه گوزل ایمانه لبیک)
مسلمان حامی دور قرآنه والله
ئورک دن بالغیدور ایمانه والله
جسارت کیم ائده قرآنه، ائیلر...
تلافی، باتسادا آل قانه والله
*
(دییر غیرتلی لر، قرآنه لبیک
گوزل دینه گوزل ایمانه لبیک)
حسین قانی آخوب قرآنه خاطیر
بوغازی اوخلانوب قرآنه خاطیر
خیامی اوتلانوب قرآنه خاطیر
عطش دن دیل یانوب قرآنه خاطیر
*
(دییر غیرتلی لر، قرآنه لبیک
گوزل دینه گوزل ایمانه لبیک)
جدا ئوسته حسین تاپدی صدارت
او قانلی لبلری ائیلیبدی صحبت
ائدیبدور سوره ی کهفی تلاوت
کی یعنی ساخلیون قرآنی، امّت
*
(دییر غیرتلی لر، قرآنه لبیک
گوزل دینه گوزل ایمانه لبیک)
ائده هرکیمسه قرآنه جسارت
تاپانماز زندگانیده سعادت
مسلمانلار تلافی ائیلییر لر
کی اولسون فرقه ی ظلّامه عبرت
(دییر غیرتلی لر، قرآنه لبیک
گوزل دینه گوزل ایمانه لبیک)
شعر: ابراهیم قبله آرباطان
2 مردادماه سال ۱۴۰۳
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔆 أَلسَّلامُ عَلَی الرَّضیعِ الصَّغیرِ؛ سلام بر آن شیرخوار کوچک».
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
محکومیت هتک #قرآن و اعلام انزجار از حامیان آنها
توسط بسیج طلاب و اساتید و روحانیت معزز
حوزه علمیه طالبیه تبریز ⬇️
بسیج طلاب و اساتید و روحانیت معظم حوزه علمیه طالبیه تبریز
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز