eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.3هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
313 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 فرامین حضرت علیّ بن موسی الرّضا ( علیهما السلام ) در روز اوّل محرّم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ :‏ دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ( علیه السلام ) فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ لِي : ريّان بن شبيب گفت : روز اوّل محرّم نزد حضرت رضا ( عليه السّلام ) رفتم. حضرت به من فرمود : 🏴 ۱- يَا ابْنَ شَبِيبٍ ! إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ. يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ (علیه السلام) حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ، غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ، صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً، قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً. اى ابن شبيب! اگر مي خواهى برای چیزی گريه كنى، بر حسين بن علىّ ابن ابي طالب (عليهماالسّلام) گريه كن، زيرا او را همچون گوسفند ذبح كردند و هجده نفر از بستگانش را که روى زمين نظير نداشتند، شهید کردند. اى ابن شبيب! اگر بر حسين بن علی (علیهما السلام) گريه كنى به گونه‏ اى كه اشك هايت بر گونه ‏هايت جارى شود، خداوند هر گناهى را كه مرتكب شده باشى، چه گناه صغیره و چه گناه کبیره ، چه گناه كم و چه گناه زياد ، خواهد بخشيد. 🏴 ۲- يَا ابْنَ شَبِيبٍ ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ (علیه السلام). اى ابن شبيب ! اگر دوست دارى پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، حسين بن علی (علیهما السلام) را زیارت کن. 🏴 ۳- يَا ابْنَ شَبِيبٍ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ وَ آلِهِ صلّی الله علیه و آله فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ. اى ابن شبيب ! اگر دوست دارى با پيامبر اكرم و آل او ( صلوات الله علیهم ) در غرفه‏ هاى بهشت همراه باشى ، قاتلان حسين بن علی (علیهما السلام) را لعنت كن. 🏴 ۴- يَا ابْنَ شَبِيبٍ ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ:‏ « يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً ». اى ابن شبيب ! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب كسانى كه همراه حسين بن علىّ (عليهما السّلام) شهيد شدند داشته باشى ، هر گاه به ياد او افتادى بگو : « يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً » (اى كاش با آنان ‏بودم و به فوز عظيم مي رسيدم). 🏴 ۵- يَا ابْنَ شَبِيبٍ ! إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوِلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة. اى ابن شبيب ! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى ، در اندوه ما اندوهگين و درخوشحالى ما ، خوشحال باش ، و بر تو باد به ولايت ما ، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد ، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد. 📚 أمالی شیخ صدوق ص ۱۲۹ @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 تفاوت نقد و نسیه ⁉️ سؤال: ۱. آیا فروش کالا به صورت اقساطی و بیشتر از مبلغ نقدی (با هر درصد افزایشی که طرفین به توافق برسند)، اشکال ندارد؟ ۲. آیا فروش چک های دریافت شده از معامله اقساطی، به اشخاصی که از مبلغ چک کم می کنند و بقیه را نقدی پرداخت می کنند، صحیح است؟ ✍️ پاسخ: ۱) فروش نسیه و اقساطی کالا به مبلغی بیشتر از قیمت نقدی آن اشکال ندارد، مشروط به این که در حق مشتری اجحاف (ظلم و ستم) نشود و خلاف مقررات نیز نباشد. ۲) اشکال ندارد. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/310301 📎 📎 @talebieh_tabriz
🔴عکس یادگاری اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر انقلاب @talebieh_tabriz
17.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️جناب آقای دکتر پزشکیان بزرگوار رئیس جمهور منتخب ملت ایران ملاحظه فرمایند؛ 🔰این ها نمونه ای از توهین های مکرر رئیس ستاد جنابعالی در سلماس است!! وی طی یک سخنرانی در جشن پیروزی جنابعالی چندین بار به اعتقادات مردم و جانبازان و شهدا توهین کرد! توهین به پیامبران: ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند اما به اندازه گوشی ها به ما چیزی یاد ندادند. توهین به شهید رئیسی: آقای نماینده گفته بود اگر به من رای ندهید از مرز خبری نیست، مگر مرز هم در هلیکوپتر شهید شده بود؟ توهین به جانبازی سعید جلیلی: جلیلی میخواست کل کشور مثل خودش لنگ بزند. توهین به مردمی که به جلیلی رای دادند: شما ۲ درصدی هستید حق ندارید حرف بزنین ...... @talebieh_tabriz
🔴 وقتی فرد یا مجموعه ای در تبیین دستاوردهای رئیسی شهید تعهدی ندارد، رهبری یک تنه این بار را به شانه می کشد. 📹 رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: یکی از مهمترین خصوصیات آقای رئیسی مردمی بودن بود. این باید برای همه مسئولان دولتها الگو باشد. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: حضرت امیر(ع) در عهدنامه مالک اشتر بر توجه به توده مردم و دوری از نورچشمی‌ها و ویژه‌خواران تاکید دارند. شهید رئیسی در این مسیر حرکت می‌کرد. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی به توانایی‌های داخلی عمیقاً اعتقاد و باور داشت. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی در بیان مواضع انقلابی و دینی کاملاً صریح بود و دوپهلو سخن نمی‌گفت. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: یکی از خصوصیات بارز شهید رئیسی خستگی‌ناپذیری و کار و تلاش شبانه‌روزی بود. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی هیچگاه از زخم‌زبانها مایوس نمی‌شد. رنج می‌کشید اما مایوس نمی‌شد. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی در سیاست خارجی هم اهل تعامل بود و هم اهل رعایت عزتمندی کشور و ملت. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: شهید رئیسی جداً صبور و اهل مدارا بود. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📹 رهبر انقلاب: خصوصیات شهید رئیسی می‌تواند الگوی مدیریتی کشور باشد. ۱۴۰۳/۴/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir 📎 📎 @talebieh_tabriz
12.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موشن بخشنده موشن بخشنده روایتی از انعقاد پیمان سعدآباد در تیرماه 1316 و اقدامات رضا پهلوی هست که مناطقی رو برای جلب رضایت انگلیس از خاک کشورمان بخشیده و باعث مشکلات بزرگی من جمله مشکل آب کنونی سیستان می شود . @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نوحه یکی از هیئت های یزد مربوط به چند سال گذشته زبان حال این روزها ... *از این بیراهه برگردید...* @talebieh_tabriz
🏴 هنگامه امتحان برای حُر ◼️ خداوند در قرآن کریم با صراحت تمام بیان می کند که تمام مدعیان ایمان امتحان خواهند شد، هیچگاه رها نبوده و نیستند: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُون [عنکبوت/۲] آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها مى شوند و مورد آزمايش قرار نمى گيرند . ◼️ و فرموده دنیا زیباست و این زیبایی برای امتحان بندگان است: إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الأرْضِ زِینَهً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا [کهف/۷] ما آن چه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم تا آنها را بیازماییم کدامینشان بهتر عمل می کنند . ◼️ و نیز خداوند بیان داشته که علت امتحان بندگان، شناسایی مجاهدان و صابران است: وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنْکُمْ وَالصَّابِرِینَ [محمد/۳۱]و هر آينه شما را بيازماييم تا مجاهدان و شكيبايان- پايداران- شما را معلوم كنيم . ◼️ با این وجود باز عده ای امتحان الهی را فراموش می کنند و خود را به هلاکت ابدی دچار می سازند. گاهی نیز شکست در امتحان خدا برابر با از دست دادن جانشین الهی؛ پیامبر یا امام است. ◼️ این نکته را امام حسین (علیه السلام) در اولین سخنرانی خود در کربلا اعلام داشتند... 📎 📎 📎 @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️ رهبر انقلاب: امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. ۱۳۷۴/۳/۱۹ 🏴 @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ | أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً ▪️آیت‌الله سید محمد ضیاء‌آبادی @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی خاطره انگیز💥 🎤 استاد سعید مسلم♥️ 📚 سوره مبارکه تکویر آیات ۹-۱ 🔸بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ۱. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ: هنگامی که آفتاب تابان تاریک شود. ۲. وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ: و هنگامی که ستارگان آسمان تیره شوند (و فرو ریزند). ۳. وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ: و آن گاه که کوهها به رفتار آیند. ۴. وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ: و آن گاه که شتران ده ماهه آبستن را (که نزد عرب بسیار عزیز است) به کلی رها کنند. ۵. وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ: و هنگامی که وحوش (و طیور نیز به عرصه قیامت) محشور شوند. ۶. وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ: و هنگامی که دریاهای آب (چون آتش سوزان) شعله ور گردد. ۷. وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ: و هنگامی که نفوس خلق همه با همجنس خود در پیوندند. ۸. وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ: و هنگامی که از دختران زنده به گور شده باز پرسند. ۹. بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ: که (آن بی گناهان) به چه جرم و گناه کشته شدند؟! 📎 📎 📎 @talebieh_tabriz
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
⭕️جناب آقای دکتر پزشکیان بزرگوار رئیس جمهور منتخب ملت ایران ملاحظه فرمایند؛ 🔰این ها نمونه ای از تو
🚨 رئیس هتاک ستاد پزشکیان در سلماس که در جشن پیروزی پزشکیان توهین های وقیحانه و بیشرمانه ای به شهدا و شهید رییسی و پیامبران الهی کرده بود امروز توسط سازمان اطلاعات سپاه پازداشت شد. @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آیین کفن پوشان مردم خانوک 🔻 اقامه عزای سیدالشهدا در شب دوم محرم به سبک مردم حسینی خانوک حسینیه معلی 📎 📎 📎 @talebieh_tabriz
🎥 دستگیری حجت‌الاسلام سیدکاظم روحبخش در عربستان بخاطر ستیز با اسرائیل کودک‌کش چند روزی است که خبر دستگیری حجت‌الاسلام روحبخش در عربستان دست به دست می‌شود و اخیرا با انتشار فایل صوتی او زندان این خبر تایید شد اما اکنون در خبرها آمده ایشان به علت تبلیغ بر علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی توسط پلیس مدینه دستگیر شده است. اللهم فک کل اسیر 🏷 @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام حسين عليه السلام فرمودند: 💎لاتَقولُوا بِألسِنَتِكُم ما يَنقُصُ عَن قَدرِكُم، 💧چيزى را بر زبان نگویید كه از ارزش شما بكاهد. 📚 جلاءالعيون، ج 2، ص 205 @talebieh_tabriz
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ماجرای گفت‌وگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا 🎙 آیت‌الله خامنه‌ای 🏴 @talebieh_tabriz
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 حاوی تصاویر بسیار جانسوز ((غزه شده کربلا مهدی بیا مهدی بیا )) @talebieh_tabriz
🔰 پیام مدیر حوزه‌‌های علمیه به مناسبت حضور حماسی و شورانگیز ملت ایران در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ «...وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ...» (آل‌عمران/۱۴۰) و ما این روزها را میان مردم به نوبت می‌گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانی را که [واقعاً] ایمان آورده‌اند معلوم دارد و از میان شاهدانی برگزیند. صحنه‌ی زیبا و پرشوری که مردم عزیز ایران در روز جمعه‌ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ پای صندوق‌های رأی آفریدند، حقیقتاً حماسه‌ای باشکوه و قابل تقدیر بود. زمان‌شناسی و مشارکت مؤثر مردم یک بار دیگر به توفیق الهی، درست هنگامی که دشمنان بر طبل جدایی مردم از نظام اسلامی می‌کوبیدند، کار خود را کرد و از ایران اسلامی چهره‌ای با نشاط، مصمم و سرشار از ایمان و آگاهی به دنیا نشان داد و بحمداللَّه کشور را در برابر توطئه‌ی دشمنان و وسوسه‌ی بدخواهان بیمه کرد. چنین انتخاباتی که در فضایی آزاد، رقابتی و سالم، با امنیت و انضباط تمام برگزار شد، مایه افتخار است. با حضور گسترده‌ی ملت عزیز ایران در این آزمایش الهی و با اختصاص اکثریت آراء به رئیس جمهور منتخب مردم، ایران اسلامی از آزمونی دیگر، موفق بیرون آمد. ملت مقاوم ایران از اینکه خداوند متعال آن‌ها را به این حرکت افتخار آمیز هدایت کرد و دشمنان را ناکام ساخت شاکر است. این‌جانب ضمن سپاس خاضعانه از ساحت مقدس پروردگار، از همه اقشار و گروه‌ها و آحاد ملت ایران بویژه جوانان عزیز، همچنین از رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله، مراجع عظام تقلید حفظهم‌الله، علمای اعلام و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی به ویژه طلاب و روحانیت معزز که در تشویق قشرهای گوناگون مردم به این امر تلاش وافر داشتند و از نیروهای نظامی و انتظامی و خادمان امنیت، از نامزدهای محترم و ستادهای آنان و از اصحاب رسانه همچنین از صدا و سیما که با فراهم ساختن زمینه گفتگوها، مناظرات و برنامه‌های دیگر برای آشنایی مردم با نامزدهای انتخابات، انگیزه و امکان گزینش آزاد را برای مردم فراهم آورد، و نیز از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور که با صدق و امانت و کوشش خستگی ناپذیر خود، میدان را برای این مسابقه‌ی عمومی مهیا ساختند و از همه‌ی کسانی که به نحوی در خلق این حماسه کمک کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. ضمن احترام و تقدیر از همه نامزدهای محترم و تبریک صمیمانه به رئیس جمهور منتخب مردم، جناب آقای دکتر مسعود ، توفیق تحمل این امانت بزرگ به ویژه صیانت از ارزش‌های اسلام و انقلاب و جایگاه و منزلت ایران اسلامی و مردم شریف و خدمت صادقانه به ملت عزیز ایران و گره‌گشایی از مشکلات آنان را از خدای منان خواستارم. بدیهی است که سهام‌دار و برنده‌ی اصلی در این حماسه بزرگ، ملت شریف ایران است که در مسیر برپا کردن تمدّن نوین اسلامی و رسیدن به قله‌های پیشرفت و عزت، راه پرافتخار خود را برگزیده و با آگاهی و سرشار از روح معنویت و اسلام و اخلاق در آن مسیر گام برمی‌دارد. امید است خداوند منان ملت عزیز ایران را به پیروزی بیشتر و تعالی و ارتقای فزونتر نائل فرماید و شر بدخواهان ملت ایران و کید ستم‌پیشگان و دشمنان آزادی و استقلال ایران و امت اسلام را دفع نماید. وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅نخستین منبعی که ماجرای شهادت دختر خردسالی از امام حسین(علیه السلام) را در شام مطرح کرده است، کتاب «کامل بهائی» نوشته «عماد الدين حسن بن علی بن محمد بن علی طبری آملی»(متوفّی سال ۷۰۱ قمری) است. عماد الدّين طبری نيز این ماجرا را به نقل از كتاب «الحَاويَةُ فی مَثالِبِ مَعاویَة» نقل می‌‌كند، كه متأسفانه اثری از اين كتاب در دست نيست. ولی نویسنده آن «قاسم بن محمد بن احمد مامونی»(متوفی قرن پنجم) از علماء و دانشوران اهل سنّت است که کتاب را علیه «معاویه» نوشته است. عماد الدین نام دختر را ذکر نکرده است، ولی سن او را چهار سال و وفات او را چند روز پس از دیدن سر پدر در خانه یزید گزارش کرده است. عمادالدین می‌‌ نويسد؛ در کتاب «حاوية» آمده است که؛ در شام از بچه های كوچك، شهادت پدرشان را مخفی می كردند و به آن ها می گفتند پدرتان به مسافرت رفته است. بر همین وضع بود تا یزید آن ها را به منزلی در نزدیکی خود منتقل نمود. «کَان‏َ لِلْحُسَیْنِ(ع) بِنْتُ صَغِیرَةُ لَهَا أَربَع‏َ سِنِین‏َ، قَامَت‏ لَیلَةً مِن‏ مَنَامِهِا وَ قَالَتْ : أَین‏َ أَبِی‏ الْحُسَیْنِ(ع)؟» امام حسین(علیه السلام) دختر کوچکی داشت که چهار سال بیشتر نداشت، شبی از خواب بیدار شد و گفت : پدرم حسین(علیه السلام) کجاست؟ «فَإنِّی‏ رَأَیْتُهُ السَّاعةَ فِی‏ المَنَام‏ مُضطَرِبَاً شَدِیدَاً» من اکنون او را در خواب دیدم! «فَلَمَّا سَمِعن‏َ النِسوَةُ ذَلِک‏َ، بَکَین‏َ وَ بَکَى‏ مَعَهُن‏َّ سَائِرُ الَأَطفَال‏ِ وَ ارتَفَع‏َ العَوِیل‏ُ» وقتی زنان این‌ سخن را شنیدند، گریستند و کودکان دیگر هم، صدا به شیون بلند کردند. «فَانتَبَه‏َ یَزِیدُ مِن‏ نَومِه‏ِ وَ قَال‏َ : مَا الخَبَرُ؟ فَفَحَصَوا عَن‏ِ الوَاقعَةِ وَ قَصُوهَا عَلیَه‏ِ» یزید بیدار شد و پرسید : چه‌ خبر است؟ تفحّص کردند و قضیه را به او گفتند. «فَأَمَرَ بَأَن‏ یَذهَبُوا بِرَأس‏ِ أَبَیهَا إِِلَیهَا فَأتُوا بِالرَّأس‏ِ الشَّرِیف‏ِ وَ جَعَلُوُه‏ُ فِی‏ حِجرِهَا» یزید گفت : سر پدرش را نزد او ببرید، پس سر مطهّر را آوردند و در دامن دخترش نهادند و تا نگاهش به سر افتاد، گفت : «مَا هَذَا الرَّاسُ؟» این سر، چیست؟! گفتند : «رَأس‏ُ أَبِیک‏َ!» سر پدرت است. «فَفَزَعَت‏ الصَبیَّةُ وَ صَاحَت‏ فَمَرَضَت‏ وَ تُوَفَّیَت‏ فِی‏ أیَّامِهَا بِالشَّامِ» آن دخترک دلش کنده شد و فریادى زد و بیمار گشت و در همان روزها در شام درگذشت.(۱) 👤مرحوم مجتهد بیرجندی خراسانی(متوفی سال ۱۳۵۲ق) در کتاب وقایع الشهور و الاعوام، این واقعه را در پنجم ماه صفر گزارش کرده است.(۲) 📜اما در میان مورخان شیعی اختلاف در دو چیز است : ۱)اختلاف در اصل وجود حضرت رقیه(س)! ۲)اما برخی دیگر وجود ایشان را قبول دارند، ولی در مورد اسم و سن و نوع نسبتش با امام حسین(علیه السلام) در اختلافند. برخی هم معتقدند که نمی‌توان این مسئله را به طور قاطع ردّ کرد، ولی در مقابل هم دلیل قاطعی برای اثبات آن در دست نیست و فقط به خاطر شهرت تاریخی باید پذیرفت. 1⃣اما در مورد اولی : 👤شیخ مفید(متوفی سال ۴۱۳ق) در ارشاد نامی از «رقیه» نیاورده است. او می نویسد : «وَ كَانَ لِلحُسَينِ(ع) سِتَّةُ أَولَادٍ : عَليُّ بنُ الحُسَينِ الأَكبرُ، كُنيَتُهُ أَبُومُحَمَّدٍ، وَ أُمُّهُ(شاه زنان) بِنتُ كَسرَى يَزدجِردَ وَ عَليُّ بنُ الحُسَينِ الأَصغَرُ، قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ بِالطَّفِّ، وَقَد تَقَدَّمَ ذِكرُهُ فِيمَا سَلَفَ، وَأُمُّه لَيلَى بِنتَ أَبِي مُرَّةِ بنِ عُروَةِ بنِ مَسعُودِ الثَّقَفِيَّةُ وَجَعفَرُ بنُ الحُسَينِ، لَا بَقِيَّةَ لَهُ وَأُمُّهُ قُضَاعِيَّةٌ وَكَانَتْ وَفَاتُهُ فِي حَيَاةِ الحُسَينِ(ع)! وَعَبدُاللهِ بنِ الحُسَينِ قُتِلَ مَعَ أَبِيهِ صَغِيرَاً، جَاءَهُ سَهمٌ وَهُوَ فِي حِجرِ أَبِيهِ فَذَبَحَهُ وَقَد تَقَدَّمَ ذِكرُهُ فِيمَا مَضَى! وَسُكَيْنَةُ بنتُ الحُسَينِ وَأُمُّهَا الرُّبَابُ بِنتُ اِمرِئِ القَيسِ بنِ عَديٍّ، كَلبِيَّةٌ، وَ هِي أُمُّ عَبدِاللهِ بنِ الحُسَينِ(ع) وَفَاطِمَةُ بِنتُ الحُسَينِ وَأمُّهَا أُمُّ إِسحَاقَ بِنتُ طَلحَةَ بنِ عُبَيدِاللهِّ تَيمِيٌةُ» امام حسین(علیه السلام) دارای شش فرزند بود : ۱)«امام سجاد(ع)» با کنیه ابومحمد که مادرش شاه زنان دختر یزدگرد بود. ۲)«علی اکبر(ع)» که همراه پدر در کربلا به شهادت رسید و مادرش «لیلی دختر ابی مره بن مسعود ثقفی» بود. ۳)«جعفر(ع)» که مادرش زنی از قبیله قضاعه بود که در حیات امام حسین(ع) از دنیا رفت. ۴)«عبدالله(ع)» که در کربلا طفلی بود، و او نیز همراه امام حسین(ع) به شهادت رسید و در کربلا تیری آمد و او را آغوش پدر ذبح نمود. ۵)«سکینه(س)» که مادرش «رباب بنت امرءالقیس کلبی» است و نیز مادر عبدالله هم هست. ۶)«فاطمه(س)» که مادرش «ام اسحاق بنت طلحه بن عبیدالله تمیمی» بود.(۳) پس با این نقل، فقط از دو دختر به نام های «سکینه و فاطمه» نام برده است. @talebieh_tabriz ادامه مطلب👇
👤ابن شهر آشوب(متوفی سال ۵۸۸ قمری) نیز در هنگام شمردن دختران امام حسین(علیه السلام) اشاره ای به حضرت رقیه(س) نکرده است. او می نویسد : «وَبَنَاتُهُ : سَكِينَةُ اُمُّهَا رُبَابُ بِنتُ اِمرِئِ القَيسِ الكَندِيَّةِ وَ فَاطِمَةُ اُمُّهَا اُمُّ اِسحَاقِ بِنتُ طَلحَةِ بنِ عَبدِاللهِ وَ زَينَبُ» و از جمله دختران امام حسین(علیه السلام)؛ «سکینه» که مادرش «رباب دختر امرءالقیس کندی» و «فاطمه» که مادرش «ام اسحاق بنت طلحه بن عبدالله بود.(۴) 2⃣اما در مورد دومی : اولین بار نام «رقیه» در ابیاتی از شعر «سیف بن عمیره نخعی کوفی»(متوفی قرن دوم) که در دوران امام صادق(علیه السلام) می زیسته است، در ضمن قصیده ای، آشکارا دوبار، آورده است : «وَسَکِینَةُ عَنْها السَّکِینَةُ فَارَقَتْ لَمَّا اَبتَدَیتَ بِفُرقَةِ وَ تَغَیرِ وَ رُقَیةُ رَقَّ الْحَسُودُ لِضَعْفِها وَ غَدَا لِیعْذِرَهَا الَّذِی لَمْ یَعْذَرُ وَ لِاُمِّ کُلْثُومَ یَجِدْ جَدِیدُهَا لَثمِ عَقِیبٍ دَمُوعُهَا لَمْ یُکَرَّر لَمْ اَنْسِهَا وَسَکینَة وَ رُقَیةَ یبْکِینَهُ بَتَحسُّرٍ وَتَزَفُّرٍ» آرامش از سکینه(س) جدا شد چون که او از امام خود جدا گردید. رقیه(س) کسی بود که حسودان برای ضعف و ناتوانیش دل سوزاندند. این عده فردای قیامت مجبور به عذرخواهی از او می‌شوند، هرچند که هیچ عذری برای آنها وجود ندارد. ام کلثوم(س) نیز هر لحظه صورت اشک آلودش را با پارچه‌ای پاک می‌کند. من هیچگاه‌ ام کلثوم(س) و سکینه(س) و رقیه(س) را فراموش نمی‌کنم که برای امام حسین(علیه السلام) با آه و ناله حسرت گریه می‌کردند. در این شعر فوق دو بار به نام «رقیه» اشاره شده است.(۵) در برخی گزارش‌های نَسَب‌ شناسی نام «رقیه» در میان دختران امام حسین(علیه السلام) برده شده است. 👤«ابوالحسن بیهقی» معروف به «ابن فُندُق»(متوفی ۵۶۵ قمری) که از نَسّابه مشهور بوده است، در کتاب خود یعنی «لباب الانساب» به عنوان اولین منبعی است که در آن نام «رقیه(س)» آورده است. ابن فُندُق در لباب الأنساب ابتدا نام ده فرزند برای امام حسین(علیه السلام) را آورده که نام «رقیه» در بین آن‌ ها نیست! ولی در ادامه می‌گوید : «لَم يَبْقَ مِن أَولَادِهِ إِلَّا زَینُ العَابِدِینَ(ع) و فاطِمَةُ(س) و سَکِینَةُ(س) و رُقیَّةُ(س)» از فرزندان امام حسین(علیه السلام) جز زین العابدین(ع) و فاطمه(س) و سکینه(س) و رقیه(س) باقی نماندند.(۶) 👤«كمال‌الدين محمد بن طلحه شافعی»(متوفی۶۵۲قمری) در كتاب «مطالبُ السّؤول في مَناقبِ آل الرسولِ(ع)» به وجود چهار دختر برای امام حسین(ع) تصريح كرده و حتی برای آن، ادعای شهرت نيز نموده است و می‌‌نويسد : «كانَ لِلْحُسَیْنِ(ع) مِن الأَولَادِ ذُكُورِِ و اُنَاثِِ عَشَرَةُ، سِتَّةُ ذُكُورِِ، وَ أَربَعُ اُنَاثِِ» امام حسین(ع) دارای ده فرزند پسر و دختر بود كه شش نفر آنان پسر و چهار نفر ديگر دختر بودند. «وَ امَّا البَنَاتُ؛ فَزينَبُ و سَكِينَةُ و فاطِمَةُ هَذَا هُوَ المَشهُورُ وَ قِيلَ: بَل كَانَ لَه اَربَعُ بَنينَ وَ بِنتَانَ، وَ الاَوَّلُ أَشهَرُ» اما دختران عبارتند از : زينب(س)، سكينه(س) و فاطمه(س) و اين، قول مشهور است. و گفته شده است كه؛ آن حضرت(ع) دارای چهار پسر و دو دختر بوده است. ولی قول اول، مشهورتر است.(۷) 👤«نجم الدین طبسی» از گزارش «ابن فُندُق و شافعی» به این نتیجه رسیده که نام دختر چهارم امام حسین(ع) رقیه و کنیه او «ام‌کلثوم» است.(۸) مأخذ دیگری که در آن، ضمن شرح جریانات عاشورا، نامی از حضرت رقیه(س) به میان آمده، نسخه ای از کتاب مشهور «اللهوف» سیّدبن طاووس (متوفّی۶۶۴ قمری) است. 👤سید بن طاووس می نویسد : امام حسین(ع) حضرت زینب(ع) و اهل حرم را امر به صبر کرده و فرمود : «یَا اُختَاهُ! یَا اُمَّ کُلثُومِ وَ أنتِ یَا زینَبُ و أنتِ یَا رُقیَّةُ وَ أنتِ یَا فَاطِمَةُ وَ أنتِ یَا رُبَابُ اُنْظُرْنَ إِذَا أَنَا قُتِلْتُ فَلَا تَشقَقنَ علیَّ جَیْباً و لا تَخمَشنَ عَلیَّ وَجهَاً ولا تَقُلنَ علی هَجرَاً» خواهرم ام کلثوم و تو ای زینب و تو ای رقیّه و تو ای فاطمه و تو ای رباب زمانی که من کشته شدم، در مرگم گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و کلامی ناروا بر زبان نرانید.(۹) ♻️این احتمال وجود دارد که منظور از «رقیه» در این گزارش ابن طاووس و شعر «سیف بن عمیره» رقیه دختر امام علی(ع) خواهر امام حسین(ع) که همسر مسلم بن عقیل(ع) بود، باشد که در کربلا حضور داشته است. به خصوص اینکه اسم رقیه، در کنار دیگر خواهران امام حسین(ع) مانند؛ ام کلثوم(ع) و زینب(ع) آمده است. اما به نقلی، رقیّه دختر امام علی(ع) قبل از حادثه کربلا وفات یافته بود، که «محمد بن جریر طبری سنی» این را ردّ می کند و وجود رقیه دختر امام علی(ع) را در کربلا ذکر می کند.(۱۰)