✅«محمد بن شمس الدین معروف به ابن حجر مکی»(۱۵۰۳ق) یکی از علمای سنی مذهب در حدیث و فقه شافعی که در رد شیعه کتاب نوشته است و وقتی در معرفی ائمه اطهار(علیهم السلام) به #امام_موسی_کاظم_علیه_السلام می رسد، می گوید :
📋«يُدْعَى بِبَابِ قَضَاءِ حَوَائِجِ المُومِنِینَ أَی أَهْلِ سُنَّةِِ»
♦️اهل سنت از موسی بن جعفر(علیهما السلام) به عنوان «باب الحوائج» یاد می کردند.
و در عبارتی دیگر آمده است؛
📋«کَانَ مَعْرُوفَاً عِنْدَ أَهْلِ الْعَرَاقِ بِبَابِ قَضَاءِ الْحَوَائِج عِنْدَاللهِ»
♦️موسی بن جعفر(علیهما السلام) در عراق به «باب الحوائج» معروف بود.(۱)
📚منبع :
۱)الصّواعق المحرقه ابن حجر مکی، ج۲، ص۵۹۰
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
هدایت شده از کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴«اَلسَّلامُ عَلیکَ یا موُسَی بنَ جَعفَرٍ اَیُّهَا الْکاظِمُ(عَلَیهِ السَّلام)»🏴
🎙روضه جانسوز #امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
هدایت شده از کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 طلاب اگر برای انتخابات کار نکنند نزد خدا مسئولند.
🎙امام خمینی (ره)
🇮🇷 #انتخابات
#حضورحداکثری
بسیج طلاب حوزه علمیه طالبیه تبریز
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🌹زيارتنامه امام موسی کاظم عليه السلام🌹
📝آیت الله مشکینی(ره): مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
🌹اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ولِىَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللهِ وَابْنَ صَفِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللهِ وَابْنَ اَمينِهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ فى ظُلُماتِ الْأَرْضِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلَمَ الدّينِ وَالتُّقى،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ النَّبِيّينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نآئِبَ الْأَوْصِيآءِ السَّابِقينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَعْدِنَ الْوَحْىِ الْمُبينِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقينِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الصَّالِحُ مرسل
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الزَّاهِدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الْعابِدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ السَّيِّدُ الرَّشيدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهيدُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَابْنَ وَصِيِّهِ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
🌹اَشْهَدُ اَ نَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللهِ ما حَمَّلَكَ،
وَحَفِظْتَ مَا اسْتَوْدَعَكَ،
وَحَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ، وَحَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ،
وَاَقَمْتَ اَحْكامَ اللهِ، وَتَلَوْتَ كِتابَ اللهِ،
َوصَبَرْتَ عَلَى الْأَذى فى جَنْبِ اللهِ،
وَجاهَدْتَ فِى اللهِ حَقَّ جِهادِهِ، حَتّى اَتيكَ الْيَقينُ...
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
💎معرفی زیانکار از سوی امام کاظم (ع)
🔻 امام كاظم عليهالسلام:
اَلْمَغْبُونُ مَن غَبَنَ مِنْ عُمْرِهِ ساعَةً
❇️ زيـانـكار كسى است كـه ساعتى از عمر خويش را باخته است.
📚 حياة الامام موسى بن جعفر عليهالسلام، ج ۱، ص۲۸۰
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
◼️ مقتل موسی بن جعفر علیهما السلام (بخش اول)
◾️و كَانَ الَّذِي تَوَلَّى بِهِ السِّنْدِيُّ قَتَلَهُ ع سَمّاً جَعَلَهُ فِي طَعَامٍ قَدَّمَهُ إِلَيْهِ وَ يُقَالُ إِنَّهُ جَعَلَهُ فِي رُطَبٍ أَكَلَ مِنْهُ فَأَحَسَّ بِالسَّمِّ وَ لَبِثَ ثَلَاثاً بَعْدَهُ مَوْعُوكاً مِنْهُ ثُمَّ مَاتَ فِي الْيَوْمِ الثَّالِثِ وَ لَمَّا مَاتَ مُوسَى ع أَدْخَلَ السِّنْدِيُّ بْنُ شَاهَكَ عَلَيْهِ الْفُقَهَاءَ وَ وُجُوهَ أَهْلِ بَغْدَادَ وَ فِيهِمُ الْهَيْثَمُ بْنُ عَدِيٍّ وَ غَيْرُهُ فَنَظَرُوا إِلَيْهِ لَا أَثَرَ بِهِ مِنْ جَرَاحٍ وَ لَا خَنْقٍ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنَّهُ مَاتَ حَتْفَ أَنْفِهِ فَشَهِدُوا عَلَى ذَلِكَ. (ارشاد مرحوم شیخ مفید)
▪️شخصی که عهده دار شهادت موسی بن جعفر علیهما السلام با سم شد، سندی بود. این ملعون سم را در غذا یا در خرمائی که حضرت میل کردند، قرار داد. امام کاظم علیه السلام بعد از خوردن غذای مسموم، سه روز به بیماری سختی (ظاهرا تب) دچار شدند و در روز سوم به شهادت رسیدند.
▪️سندی ملعون، فقهاء و بزرگان بغداد را حاضر کرد تا شهادت دهند که موسی بن جعفر علیهما السلام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و هیچ اثر زخم یا خفگی بر بدن ایشان نیست و آن ها هم شهادت دادند.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
◼️ مقتل موسی بن جعفر علیهما السلام (بخش دوم)
◼️ شکنجه حضرت
◾️ ابو الفرج در مقاتل الطالبیین می نویسد: ثم دخل و دعا بالسندي و أمره فيه بأمره فلفه على بساط، و قعد الفراشون النصارى على وجهه.
▪️ یحیی بن خالد به سندی بن شاهک دستور داد و او هم فرشی را به دور بدن موسی بن جعفر علیهما السلام پیچید و خدمت کاران مسیحی بر روی صورت حضرت نشستند. (و ظاهرا این مقدمه ای برای شهادت حضرت بوده است)
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
👤 #امام_موسی_کاظم_علیه_السلام سپر بلای شیعه!
✅از امام موسى بن جعفر(ع) نقل شده است که فرمودند :
📋《إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي》
♦️خداوند عزوجل بر شيعیان غضب كرد، پس مرا مخيّر ساخت كه يا من و يا آنها فدا شويم، به خدا من با دادن جان خودم ايشان را حفظ كردم.(۱)
👤مرحوم علامه مجلسى در شرح این روایت می نویسد :
غضب خدا بر شيعه يا براى اين بود كه ايشان تقيه را از دست دادند و امامت آن حضرت(ع) را فاش كردند.
پس خليفه وقت هارون الرشيد چاره ای نداشت، جز اينكه يا شيعيان را تعقيب كند و بكشد و يا آن حضرت(ع) را زندانى و مسموم كند، و حضرتش سلامت شيعه را به قيمت جان خود خريد.
يا آنكه علت غضب خدا اين بود كه شيعيان از آن حضرت(ع) اطاعت و پیروی خالصانه نكردند در نتیجه خداى تعالى آن حضرت را مخير ساخت كه يا بر علیه هارون قیام کند و جماعتى از شيعیان کشته شوند و يا گوشه گيرى كند و تن به زندان و شهادت دهد.(۲)
📚منابع :
۱)الكافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۲۶۰
۲)مراة العقول مجلسی، ج۳، ص۱۲۷
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
هدایت شده از کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همسایه داری به سبک خاندان #پهلوی
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
سوئد بهمون نمیداد ، خودمون ساختیم
#دستآورد
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔺روزنامه کیهان:
🔺 ایران نیم میلیون موشک دارد که با ۱۰درصد آن میتواند در یک ساعت همه پایگاههای آمریکا در منطقه را به آتش بکشد!
روزنامه کیهان نوشت:
🔺آمریکا در شرایطی نیست که با ایران وارد جنگ بشود. رپرتاژ رسانههای غربی فقط میتواند نوعی عملیات روانی باشد. آمریکاییها خوب میدانند ایران بیش از نیم میلیون فروند موشک دارد که در همان ساعت اول فقط با ۱۰ درصد آن میتواند تمام پایگاههای آمریکا در منطقه را به آتش بکشد.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔴یمنی ها ۵۰ تایی شدند
با احتساب دو کشتی امروز
🔥تا به امروز یمنی ها ۵۰ کشتی تجاری-نظامی امریکا و انگلیس به مقصد فلسطین اشغالی را هدف قرار داده اند
پ ن : زمانی هم بود وقتی ناو جنگی آمریکا می خواست به طرف مدیترانه حرکت کند خیلی از سران کشورهای منطقه از ترس و وحشت می لرزیدند
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
✅ ۲۴ روز تا #انتخابات
▫️دوازدهمین دوره انتخابات #مجلس_شورای_اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری
#حضورحداکثری
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖبطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، #یهود و مشرکان خواهی یافت؛
#غزه
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب رحمه الله
پدر حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام تسلیت باد
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔸🔶《اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَا ابَوطَالِبِِ(عَلیهِ السَّلامُ) وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ》🔶🔸
✅نام او «عبدمناف» و کنیه اش «ابوطالب» بود.
حضرت ابوطالب(ع) با حضرت فاطمه بنت اسد، مادر بزرگوار امام علی(ع) نسبت عمو زادگی داشتند.
یعنی هاشم جدّ مشترک هر دو آنها بوده است.
پس در نتیجه فرزندان این دو بزرگوار از هر دو طرف (پدر و مادر) بنی هاشمی محسوب می شوند.
تا جایی که مرحوم اربلی درباره امام علی(ع) می نویسد :
📋《أَوَّلُ هَاشِمِيٍّ وَلَدَهُ هَاشِمٌ مَرَّتَيْنِ》
♦️امام علی(ع) نخستین هاشمى نسبى است كه از دو طرف به هاشم مى رسد.(۱)
ابوطالب(ع) دارای چهار پسر به ترتیب به نام های طالب، عقیل، جعفر و علی(ع) بود.
ابن عباس می گوید :
📋《كَانَ بَيْنَ طَالِبٍ وَ عَقِيلٍ عَشْرُ سِنِينَ وَ بَيْنَ عَقِيلٍ وَ جَعْفَرٍ عَشْرُ سِنِينَ وَ بَيْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِيٍّ(ع) عَشْرُ سِنِينَ وَ كَانَ عَلِيٌّ(ع) أَصْغَرَهُمْ》
♦️فاصله سنی هر کدام از پسران ابوطالب، ده سال بود که کوچکترین آنها امام علی(ع) بود.(۲)
ابوطالب(ع) از آنجایی که عیال وار بوده و از وضعیت فقر و تنگدستی برخوردار بود، بدین جهت جعفر تحت سرپرستی عمویش عباس و امام علی(ع) تحت تربیت و پرورش حضرت رسول اکرم(ص) قرار گرفت و جعفر تا زمانی که اسلام آورد و مستغنی گردید، در خانه عمویش زندگی میکرد.(۳)
اما عقیل نزد خود ابوطالب ماند و ابوطالب نیز او را بسیار دوست می داشت.
روزی امیرالمؤمنین(ع)، به حضرت رسول اکرم(ص) عرضه داشت :
📋《یَا رَسُولَ اللهِ(ص)! إنَّکَ لَتُحِبُّ عَقِیلَاً؟》
♦️ای رسول خدا(ص)! آیا شما عقیل را دوست دارید؟
حضرت(ع) فرمود:
📋《أَی وَاللهِ! إنِّی لَاُحِبُّهُ حُبَّینِ، حُبَّاً لَهُ وَ حُبَّاً لِحُبِّ أَبِی طَالِبِِ(ع) لَهُ》
♦️آری! من عقیل را از دو جهت دوست دارم!
یکی این که؛ عقیل را به خاطر خودش دوست دارم و یکی هم این که؛ عقیل محبوب پدرش ابوطالب(ع) بود و به خاطر اینکه ابوطالب(ع) عقیل را دوست داشت، دوستش دارم.(۴)
ابوطالب پس از وفات پدرش عبدالمطلب، سرپرستی برادرزادهاش، حضرت محمد(ص) را بر عهده گرفت و در ماجرای رسالت رسول اکرم(ص)، به شدت از او حمایت کرد.
ابن شهر آشوب می نویسد :
وقتی لحظات آخر عمر عبدالمطلب(ع) فرا رسيد، پسرانش را جمع کرد و سفارش رسول اکرم(ص) را به آن ها نمود.
عبدالمطلب گفت :
📋《مُحَمَّدٌ(ص) يَتِيمٌ فآوُوهُ وَ عَائِلٌ فَأَغْنُوهُ اِحْفَظُوا وَصِيَّتِي فِيهِ》
♦️محمد(ص) يتيم است و او را سرپرستی کنيد و نيازمند است او را بي نياز کنيد و وصيت و سفارش مرا درباره او حفظ کنيد!
ابولهب گفت : من اين کار را خواهم کرد؟
عبدالمطلب به او گفت :
📋《كُفَّ شَرَّكَ عَنْهُ》
♦️شرّت را از او بازدار!
عباس اظهار داشت : من اين کار را به عهده خواهم گرفت!
عبدالمطلب به او گفت :
📋《أَنْتَ غَضْبَانُ لَعَلَّكَ تُؤْذِيهِ》
♦️تو مرد خشمناکی هستی، می ترسم او را آزار بدهی!
ابوطالب(ع) گفت : من اين دستور را اجرا مي کنم و کفالت او را به عهده مي گيرم؟
عبدالمطلب به او گفت : آری! تو سرپرستی او را به عهده گير!
و سپس بدنبال اين سخن، خطاب به حضرت محمد(ص) گفت :
📋《يَا مُحَمَّدُ(ص)! أَطِعْ لَهُ》
♦️ای محمد! از او اطاعت کن!
حضرت محمد(ص) فرمود :
📋《يَا أَبَهْ! لاَ تَحْزَنْ فَإِنَّ لِي رَبّاً لاَ يُضِيعُنِي》
♦️پدرجان! غمگين مباش مرا پروردگاري است که تباهم نخواهد کرد و به حال خود وانخواهد گذارد.
📋《فَأَمْسَكَهُ أَبُو طَالِبٍ فِي حَجْرِهِ وَ قَامَ بِأَمْرِهِ يَحْمِيهِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ وَ جَاهِهِ فِي صِغَرِهِ مِنَ اَلْيَهُودِ اَلْمُرْصِدَةِ لَهُ بِالْعَدَاوَةِ وَ مِنْ غَيْرِهِمْ مِنْ بَنِي أَعْمَامِهِ وَ مِنَ اَلْعَرَبِ قَاطِبَةً اَلَّذِينَ يَحْسِدُونَهُ عَلَى مَا آتَاهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنُّبُوَّةِ》
♦️پس از آن پس، ابوطالب(ع)، رسول اکرم(ص) را در کنار خود گرفت و با جان و مالش از او حمايت کرد و او را از خطرات یهود و برخی از عموزادگان که حسادت رسول اکرم(ص) را به خاطر مقام نبوتی که نصیب ایشان شده بود، را در دل می پروراندند، حفظ نمود.(۵)
حضرت رسول اکرم(ص) از ابوطالب و فاطمه بنت اسد مادر امام علی(ع) همواره به عنوان پدر و مادر خویش یاد می کرده است.
عبدالله بن عباس می گوید :
هنگامی که فاطمه بنت اسد وفات نمود، رسول اکرم(ص) گریست و به امام علی(ع) فرمود :
📋《رَحِمَ اللَّهُ اُمَّکَ یَا عَلِیُّ(ع)! اَمَا اِنَّهَا اِنْ کَانَتْ لَکَ اُمّاً فَقَدْ کَانَتْ لِی اُمّاً》
♦️خداوند مادرت را بیامرزد! اگر مادر تو بود، مادر من هم بود.(۶)
ابن سعد مینویسد :
📋《لَمَّا تُوُفِّيَ عَبْدُالْمُطَّلِبِ قَبَضَ أَبُو طَالِبٍ رَسُولَ اللَّهِ(ص) إِلَيْهِ فَكَانَ يَكُونُ مَعَهُ! وَكَانَ أَبُو طَالِبٍ لا مَالَ لَهُ وَ كَانَ يُحِبُّهُ حُبًّا شَدِيدًا لا يُحِبُّهُ وَلَدَهُ وَكَانَ لا يَنَامُ إِلَّا إِلَى جَنْبِهِ وَ يَخْرُجُ فَيَخْرُجُ مَعَهُ》
♦️هنگامی که عبدالمطلب(ع) رحلت نمود، ابوطالب(ع) [طبق وصیت] وکالت رسول اکرم(ص) را بر عهده گرفت.
ابوطالب هر جا می رفت، برادر زاده یتیم خود را نیز با خود می برد.
ابوطالب توجهی ویژه ای به رسول اکرم(ص) داشت و بیش از فرزندانش به او محبت و نیکی می ورزید.
بسترش را در کنار بستر خود قرار میداد و میکوشید همواره او را همراه خود داشته باشد.
📋《وَ كَانَ يَخُصُّهُ بِالطَّعَامِ وَكَانَ إِذَا أَكَلَ عِيَالُ أَبِي طَالِبٍ جَمِيعًا أَوْ فُرَادَى لَمْ يَشْبَعُوا وَإِذَا أَكَلَ مَعَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ(ص) شَبِعُوا فَكَانَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يُغَذِّيَهُمْ قَالَ : كَمَا أَنْتُمْ حَتَّى يَحْضُرَ ابْنِي》
♦️بهترین غذا را برای وی فراهم میساخت و
ابوطالب همیشه هنگام غذا خوردن به فرزندان خود میگفت : صبر کنید تا پسرم (محمد) بیاید.(۷)
در یکی از سفرهایی که ابوطالب به تجارت رفته بود، رسول اکرم(ص) را نیز با خود برد.
در این سفر حضرت(ص) در میان بچه ها و کودکان مشغول بازی بود که شخصی پرسید : اسمت چیست و پدر و مادرت کیانند؟
رسول اکرم(ص) فرمود :
♦️《أَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَنَا يَتِيمٌ لَا أَبَ لِي وَ لَا أُمَّ》
نامم محمد بن عبدالله است و من یتیمم و پدر و مادری ندارم!
در اینجا وقتی ابوطالب(ع) این سخن را شنید؛
📋《فَبَکَی و عَانَقَهُ أَبُو طَالِبٍ وَ قَبَّلَهُ ثُمَّ أَلْبَسَهُ جُبَّةً مِصْرِيَّةً وَ دَهَّنَ رَأْسَهُ وَ شَدَّ دِينَاراً فِي رِدَائِهِ》
♦️گریست و او را به آغوش کشید و بوسید و سپس جبّه ای مصری بر تن او پوشاند و به موهایش روغن زد و دیناری در ردای او ریخت.(۸)
گزارشهای تاریخی از حمایتهای بیدریغ ابوطالب از رسول اکرم(ص) در برابر فشارها و تهدیدهای قریش نسبت به رسول اکرم(ص) حکایت دارد.
با آنکه در زمان بعثت رسول خدا(ص) ۷۵ سال داشت، با رسول اکرم(ص) در انجام رسالتش همراه شد و در دیدارها و گفتگوهایش با سران قریش، رسما حمایت خویش را از او اعلام کرد.
پیامبراکرم(ص) در روز وفات ابوطالب فرمود :
تا زمانی که ابوطالب زنده بود قریش از من ترس و واهمه داشت.(۹)
شیخ مفید می نویسد :
هنگام درگذشت ابوطالب، جبرئیل بر رسول اکرم(ص) نازل گردید و به ایشان گفت :
📋《اُخْرُجْ مِنْ مَكَّةَ فَقَدْ مَاتَ نَاصِرُكَ》
♦️از مکه خارج شو که یاوری در این شهر نداری!(۱۰)
ابوطالب دو منصب رفادت (مهمانداری حاجیان) و سقایت (آبرسانی به حاجیان) را در مکه بر عهده داشت.
رسول اکرم(ص) روز وفات ابوطالب در حالی که به شدت محزون بود و میگریست، و به امیر مؤمنان دستور غسل و کفن او را داد و برای وی طلب رحمت کرد و هنگامی که به محل دفن وی رسید، فرمود :
📋《أَمَا وَ اَللَّهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَ لَأَشْفَعَنَّ فِيكَ شَفَاعَةً يَعْجَبُ لَهَا اَلثَّقَلاَنِ》
آن گونه برای تو طلب آمرزش و شفاعت میکنم که جن و انس دچار شگفتی شوند.(۱۱)
امام صادق(ع) درباره ایمان ابوطالب(ع) می فرماید :
📋《إِنَّ مَثَلَ أَبِی طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ أَسَرُّوا الْإِیمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْکَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ》
♦️ابوطالب مانند اصحاب کهف بود که ایمان را پنهان داشتند و اظهار شرک کردند.
بدین روی، خداوند دو بار به آنها اجر و پاداش داد.(۱۲)
📋《وَ اللَّهِ إِنَ إِيمَانَ أَبِي طَالِبٍ لَوْ وُضِعَ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ لَرَجَحَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ عَلَى إِيمَانِهِم》
♦️اگر ايمان ابوطالب را در يک کفه ترازو و ايمان اين مردم را در کفه ديگر قرار دهند، ايمان ابوطالب فزونی خواهد داشت.(۱۳)
نمونهای از اشعار ابوطالب در مدح رسول اکرم(ص) :
📋《أَلَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدًا
نَبِیَِّا کَمُوسَی خُطَّ فِی أَوَّلِ الْکتُبِ
وَأَنَّ عَلَیهِ فِی الْعِبَادِ مَحَبَّةً
وَلَا خَیرَ مِمَّنْ خَصَّهُ اللَّهُ بِالْحُبِّ》
♦️آیا نمیدانید که ما او (محمد) را مانند موسی پیامبر یافتهایم و نام و نشان او در کتابهای آسمانی قید گردیده است، و بندگان خدا محبت مخصوصی به وی دارند، و نباید درباره کسی که خدا محبت او را در دلهایی به ودیعت گذارده ستم کرد.(۱۴)
پیکر ابوطالب در مکه، کنار قبر پدرش عبد المطلب، درقبرستان حُجون به خاک سپرده شد.
حضرت(ص) آن سال را «عام الحُزن» نامید.
📚منابع :
۱)کشف الغمة اربلی، ج۱، ص۵۹
۲)الخصال شیخ صدوق، ص۱۸۱
۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۵۸
۴)امالی شیخ صدوق، ص۱۲۸
۵)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۳۵
۶)امالی شیخ صدوق، ص۳۹۱
۷)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۱، ص۹۶
۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۳۵
۹)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۲۸۸
۱۰)ایمان ابی طالب(ع) شیخ مفید، ص۲۴
۱۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۴، ص۷۶
۱۲)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۴۸
۱۳)بحار الانوار مجلسی ج۳۵، ص۱۱۲
۱۴)السیرة النبویة ابن هشام، ج۱، ص۳۵۲
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔺فراخوان شناسایی استعدادهای برتر حوزههای علمیه
در عرصه پژوهش ـ ویژه برادران (دوره یازدهم)
🔹 مهلت ثبت نام: 20 بهمن لغایت 30 بهمن
🔸 سامانه ثبت نام: monh.ir
💠 مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از عربها متنفرم
از زبانی عربی هم همینطور
چرا؟
چون عربا ۱۴۰۰ سال پیش به ایران حمله کردن
خب اگه بگم انگلیسیها ۱۰۰ سال پیش بخاطر قحطی ساختگی از ۲۰ میلیون ایرانی ۸ میلیون نفر را کشتن از انگلیسیها و زبان انگلیسی هم متنفر میشی؟ یا عِرق میهن پرستیت انتخابیه؟
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
#نماینده_تراز_انقلاب_اسلامی
📂 از دیدگاه رهبر انقلاب
✅ باید ضد فساد باشد، از بن دندان،نه به لفظ ،تا بتواند با فساد مبارزه کند.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
حضور در انتخابات پدید آوردن سیل خروشانی از ارادهها است که زمینه را برای صلاح و فلاح آماده میسازد و قدرت معجزآسای مردم را مینمایاند. مشارکت مردمی، دانههای پراکنده را بهمن میکند و بر سر دشمنان فرومیریزد. اعتصام به حبل الله در قرآن کریم، وصف جمعی دارد.
#انتخابات
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
یک قدم تا فینال برای برد تیم ملی دعا کنید اگه این قدمو برداریم قدم بعدی ساده تر خواهد بود
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
اهداف بعثت رسول الله(ص)درقرآن وتداوم آن انقلاب اسلامی ایران :
جهادتبیین : روحانی حسبنی
۱- وهدایت عامه انبیاء بردوامرمهم:
💐-(وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ) 36 نحل .
2- اقامه عدل و قسط در جامعهٔ بشر.
(لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِیزان لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ).
3. برپایی حکومت الهی:
(وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ). نساء آیهٔ ۶۴، (أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ)
4- تعليم و تربيت و تزکيه نفوس:
2 ـ لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ اِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولا مِنْ اَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضَلال مُبين
(سوره آل عمران، 16
5- تقرّب به خدا وند :
سورهٔ اعراف آیهٔ ۲۹: (قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ).
6- نفي معبودهاي باطل و عوامل سقوط:
(وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ).
7- اتمام حجّت به مردم:
وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رسولا﴿اسرا15﴾
8- رفع اختلاف درمیان مردم:
وَ اَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ فيَما اخْتَلَفُوا فِيهِ؛
آيه 213 سوره بقره
9- آزادي انسان ها از زير يوغ طاغوت ها و استكبار:
وَ يَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَ الاَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ؛
10- هدايت، امر به معروف و نهي از منكر و رهايي از ظلمت ها :
كِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَيْكَ لِتُخْرجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّورِ؛
11- تقويت و ارتقاء تفكّر و انديشه صحيح:
چنان كه امام كاظم(ع) فرمود :
مابَعَثَ اللّهُ اَنْبِيائَهُ وَ رُسُلَهُ اِلي عِبادِهِ اِلاّ لِيَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ... وَاَكْمَلُهُمْ عَقْلاً اَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِي الدُّنْيا وَالآخِرَةِ؛
12- اسوه وتكميل و ارتقاء ارزش هاي اخلاقي:
«لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»(سوره قلم آیه ۴)
اِنَّما بُعِثْتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الاَخْلاقِ؛
13- اشراف و شهادت بر مردم:
«یا ایّهَا النَّبی انّا اَرسَلناکَ شاهداً وَ مُبشّراً وَ نَذیراً و َداعیاً الی الله وَسِراجاً مُنیرا»(سوره بقره آیه ۱۴۳)
14- انذار و تبشیر عالم:
«و ما ارسلناک الا کافةٌ للناس بشیراً و نذیراً»(سوره نساء آیه ۱۶۵)
🕋15-ضرورت شناخت سيره وسنت .
1-دست یابی به الگوهای هدایتی.
وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿54/نور﴾.
🌿بركات پیروی و اطاعت از سنت پیامبر(ص)چيست.
1- خداوند تنها راه رهایی از آتش دوزخ و دوری از آن را، پیروی و اطاعت از خداوند و سنت پیامبر(ص) برمی شمارد
2- راه دست یابی به نیک فرجامی وموجب رستگاری بشر می داند.
در آیه 153 سوره انعام از آن به
«صراطی مستقیما»یادشده.
3- حبط و بطلان همه کارهای نیک و پسندیده از نماز و روزه و انفاق و زکات و خمس
4- عامل ایمنی از اختلافات در حوزه عمل اجتماعی است(آل عمران آیه103).
5- دست یابی به رحمت خاص الهی و برخورداری از آن.
6- رهایی از افکار جاهلی و اندیشه های خرافی(مائده آیه 103و 104) .
7 -رسیدن به حیات معنوی .
💐آثار مخالفت با سنت و سیره چيست.
1- کفر (آل عمران آیه 32 و نور آیه 47).
2- نفاق و دورویی (نساء آیات 60 و 61).
4- خروج از ولایت خداوند و رها شدن در حکومت گمراهان (نساء آیه 115)،
5- پشیمانی در قیامت(فرقان آیه 27)،
6- شرمساری و سرافکندگی در رستاخیز(نساء آیه 42)،
7- محرومیت از محبت خدا
(آل عمران آیه 31 و 32)
8- و از همه بدتر، خروج شخص مخا لف سنت و سیره از ماهیت انسانی و تبدیل شدن به جانورانی که بدتر از آنان یافت نمی شود.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔴دبیر ستاد انتخابات: در انتخابات ۱۱ اسفند یک تعرفه داریم
🔹️بر روی تعرفه رای پرفراژ خورده و از وسط دو قسمت میشود که قسمت بالای تعرفه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و قسمت پایین تعرفه برای انتخابات مجلس خبرگان است.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🔻امام رضا (علیه السلام):
🔹بر نگین انگشتری حضرت #ابوطالب (علیهالسلام) چنین حک شده بود
🔸من به ربوبیّت خدا و نبوّت برادر زاده ام محمّد و وصىّ بودن فرزندم على رضایت دادم
🏴 رحلت جناب ابوطالب عموی پیامبر اکرم (ص) و پدر بزرگوار حضرت امیرالمومنین(ع) را تسلیت می گوییم.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز
🗓 به مناسبت عید مبعث، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه انجام شد؛
🌷 موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۲۸۲۷ نفر از محکومان محاکم
📝 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص)، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه با درخواست رئیس قوه قضاییه برای عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات جمعی از محکومان محاکم موافقت کردند.
👈 در نامه رئیس قوه قضائیه، عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و هشتصد و بیست و هفت نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی درخواست شده بود.
#حوزه_علمیه_طالبیه_تبریز