eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
315 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مدح زیبای علیه السلام روزی شعر من امشب دو برابر شده است چون که سرگرم نگاه دو برادر شده است چون که بانوی کلابیه پسر آورده چشم وا کن ، پدر خاک قمر آورده هر که از قافله ی فطرسیان جا مانده نظرش خیره به گهواره ی سقا مانده زور بازوی تو بی حد و عدد خواهد شد بعد از این ام بنین ، ام اسد خواهد شد با وجود تو زمین حیدر دیگر دارد کعبه جا دارد اگر باز ترک بردارد از در خانه ی او پا نکشیدم هرگز چون حسینی تر از عباس ندیدم هرگز ماه ذی‌ الحجه که عباس به حج عازم شد همه بر کعبه ولی کعبه بر او محرم شد در طوافش سخن از عقل فراتر می گفت در حقیقت "لک لبیک برادر" می گفت ! این اباالفضل که از قبله فراتر می رفت مرتضی بود که بر دوش پیمبر می رفت علی اکبر به ثنا گویی او می آید : چقدر منبر کعبه به عمو می آید خطبه خواند و همه را محو صدای خود کرد در حقیقت همه را قبله نمای خود کرد گفت این خانه که حق آمد و ایجادش کرد مسجدی بود که بابای من آبادش کرد  از در خانه ی او پای نکشیدم هرگز چون حسینی تر از عباس ندیدم هرگز  "کاشف الکرب" تویی ؛ خنده ارباب تویی "پدر خاک" علی و "پدر آب" تویی ! روی چشم تو بود جای حسن جای حسین هست مابین دو ابروی تو بین الحرمین پیش خورشید و قمر سایه ی تو سنگین است و فقط محضر زینب سر تو پایین است ساقی ما چه شرابی چه سبویی دارد بنویسید رقیه چه عمویی دارد صحبت از مردی تو کار بنی هاشم بود نام تو در دل میدان رجز قاسم بود زور بازوی علی ریخته در بازویت ذوالفقاری نبود تیز تر از ابرویت تیغ چرخانده ای و پیش تو طوفان هیچ است لشگری پیشت اگر آمده میدان ، هیچ است وسط جنگ زمین را به زمان دوخته ای فن شمشیر زنی را ز که آموخته ای ؟! ای جوان ! پیر رهت کیست از آن شاه بگو ؟ "أشهد أن علیاً ولی الله" بگو او علمدار حسین است ببخشید مرا مدح او کار حسین است ببخشید مرا @talebieh_tabriz
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست 🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (صلّی الله علیه و آله) از تعبيـر رایـج استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. 🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر یا یا یا و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.¹ 1⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت (صلّی الله علیه و آله) تعبیر به ، ، می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده الله ، النبيين است و در اذان می‌گوییم اشهد أن محمداً رسول الله». در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آن‌ها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) 📚 جرعه‌ای از دریا [آیةالله شبیری زنجانی] ؛ ج ۴ ص ۶۴۵ @talebieh_tabriz
🔻 احترام به به سبک به دستور رضاخان سر بریده میرزا کوچک خان جنگلی را چندین ماه در محل انبار نفت برادران نوبل برای تماشای عموم به نمایش گذاشتند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که مقابل استعمار می ایستند. @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺✨🌺⚡️🌺✨🌺⚡️🌺 📆پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری سالروز ولادت با سعادت چهارمین اختر تابناک امامت و ولایت بر شما عزیزان و دوستداران خاندان اهل بیت(ع) تبریک و تهنیت باد. «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ سَیِّدِ الْعَابِدِینَ‏ الَّذِی اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَی الَّذِینَ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ‏ اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَیْتَهُ وَ جَعَلْتَهُ هَادِیاً مَهْدِیّاً اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَنْبِیَائِکَ‏ حَتَّی یَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیم» @talebieh_tabriz
🔹لقب امام چهارم زین العابدین و سجاد می باشد. 🔹کنیه ایشان ابوالحسن است. 🔹زادروز:۵ شعبان سال ۳۸ قمری 🔹زادگاه:مدینه 🔹مدت امامت:۳۵ سال (از سال ۶۰ تا ۹۵) قمری ♦️شهادت:۲۵ محرم سال ۹۵ قمری در سن ۵۷ سالگی. 🔹مدفن:بقیع(مدینه) ✨💠✨💠✨💠✨💠✨💠✨💠✨ امام سجاد(ع) چهارمین امام شیعیان است می باشد. مادر ایشان شهربانو دختر یزدگرد سوم ساسانی است. همسر ایشان فاطمه، دختر امام حسن مجتبی(ع) می باشد. هنگام شهادت امام علی(ع)، ایشان سه سال داشتند. ایشان در واقعه ی کربلا حاضر بودند، ولی به علت بیماری در جنگ شرکت نداشت. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین(ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه ی امام سجاد(ع) در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت(ع) شد. واقعه حرّه، نهضت توابین و قیام مختار، هر سه در زمان امام سجاد(ع) اتفاق افتاده است. از ایشان آثار گرانبهایی به یادگار مانده است که می توان به کتاب صحیفه سجادیه، رسالة الحقوق، مناجات خمس عشر و دعای ابوحمزه ثمالی و زیارت امین الله اشاره کرد. امامت امام سجاد(ع) با شهادت امام حسین(ع) در عاشورای سال ۶۱ ه‍جری قمری آغاز می‌شود و تا زمان شهادت ایشان یعنی سال ۹۴ یا ۹۵ ه‍جری قمری ادامه می‌یابد. ایشان با زمان حکومت تنی چند از حاکمان بنی امیه معاصر بود، از قبیل؛ ۱)یزید بن معاویه (۶۱- ۶۴ ق) ۲)عبد الله بن زبیر (۶۱- ۷۳ ق) که به صورت مستقل حاکم مکه بود. ۳)معاویه بن یزید(چند ماه از سال ۶۴ ق) ۴)مروان بن حکم (نه ماه از سال ۶۵ ق) ۵)عبدالملک بن مروان (۶۵- ۸۶ ق) ۵)ولید بن عبد الملک (۸۶- ۹۶ ق) برخی از شاگردان و یاران حضرت(ع): ابوحمزه ثُمالی، ابو خالد کابلی، أبان بن تغلب، جابر بن عبدالله انصاری، سُلَیم بن قیس هلالی، سعید بن مسیب قرشی، حسن بن محمد بن حنفیه، یحیی بن اُمّ طُوَیل در منابع تاریخی تعداد فرزندان امام سجاد(ع) ۱۵ نفر ذکر شده که ۱۱ نفر آنها پسر و ۴ نفر دختر بوده‌اند. 🎙سخنان بزرگان اهل سنت درباره ایشان: 👤محمد بن مسلم زهری : نه هاشمی‌ای را برتر از او و نه کسی را فقیه‌تر از او دیدم. 👤شافعی : او فقیه‌ترین مردم مدینه بود. 👤جاحظ : کسی را ندیدم که در فضیلت او شک داشته باشد و یا در مقدم بودن او سخنی گوید. پس از واقعه کربلا، اهل بیت امام حسین(ع) را به اسیری گرفتند و روانه کوفه و شام کردند. امام سجاد(ع) در مسجد شام سخنانی فرمود و خود و پدر و جد خویش را به مردم شناساند و به شامیان گفت که آنچه یزید و کارگزاران او بر زبان‌ها انداخته‌اند درست نیست. بنابر روایات شیعه، امام سجاد(ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. محل دفن ایشان در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) می باشد. 📚منبع: سیره پیشوایان مهدی پیشوایی، از ص۲۳۱ تا ص۳۰۰ @talebieh_tabriz
✅کتاب صحیفه سجادیه، حاوی ۵۴ مجموعه‌ از دعاها و مناجات امام سجاد(ع) می باشد، که به «انجیل اهل بیت(ع)» و «زبور آل محمد(ص)» و «اخت القرآن» معروف است. این کتاب اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی و عرفانی، و قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا، امام(ع) به آنها اشاره کرده‌است. 📜شیخ مفید نیز در الارشاد و علی بن محمد خزاز قمی، شاگرد شیخ صدوق و احمد بن عیاشی و ابوالمفضل شیبانی، و... آن را نقل کرده‌اند. از علمای اهل سنت نیز، ابن جوزی در خصائص الائمه، و سلیمان بن ابراهیم قندوزی درینابیع المودة از صحیفه نام برده و بخش‌هایی از دعاهای آن را نقل کرده‌اند. 👤طنطاوی دانشمند اهل سنت و مفتی اسکندریه و مؤلف تفسیر معروف «الجواهر فی تفسیر القرآن» پس از دریافت این کتاب، توسط یکی از علمای شیعه می گوید: (آن را کتابی یگانه یافتم ،که مشتمل بر علوم و معارف و حکمت‌هایی است که در غیر آن یافت نمی‌شود. به راستی که این از بدبختی ماست که تا کنون بر این اثر گرانبهای جاوید که از میراث‌های نبوّت و اهل بیت(ع) است، دست نیافته بودیم، من هر چه در آن مطالعه و دقّت می‌کنم، آن را از گفتار مخلوق برتر و از کلام خالق پایین تر می‌یابم. به راستی چه کتاب کریمی است!) 👤مرحوم علامه آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذریعه حدود ۵۰ شرح برای صحیفه ذکر کرده که مشهورترین آن‌ها ریاض السالکین نوشته سید علیخان شیرازی است. 📚منبع : شرح الصحیفه السجادیه جزائری، ص۱۹ @talebieh_tabriz
الفلک الجاریه فی اللجج الغامره.... 🔻علامه جعفری ره : ✍ بشر را در راه ریخت. حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاج به دریا ندارد این کشتی برروی قطرات اشک‌های مقدسی که برای ع ریخته می‌شود می‌گذرد اشکی که از اعماق دل بر می آید و جان را می شوراند آنگاه رهسپار پیشگاه مقدس خداوندی می‌شود. @talebieh_tabriz
بسمه تعالی بنا به درخواست جمعی از فضلاء و طلاب حوزه علمیه تبریز مبنی بر تدریس کتب فقهی مورد نیاز در امر قضاوت، به اطلاع می رساند درس خارج فقه آیت الله پورمحمدی با موضوع کتاب القضاء با محوریت تحریرالوسیله حضرت امام(ره) از مورخه 1401/12/09در حوزه علمیه تبریز آغاز خواهد شد. @talebieh_tabriz
🌺 قابل توجه طلاب دوره‌های غیرحضوری مجازی حوزه‌های علمیه اطلاعیه 1: آغاز ثبت نام و انتخاب درس ترم دوم 1402 – 1401 ثبت نام آموزش غیرحضوری حوزه های علمیه در ترم دوم سال تحصیلی 1402-1401 شرایط: 1.تکمیل سطح یک (قبولی در دروس کتبی و شفاهی پایه های 1 تا 6) با معدل حداقل 14 در پایه6 به صورت رسمی در مدارس تحت برنامه مرکز مدیریت حوزه های علمیه و عدم استفاده از مصوبه 1088 (ماده 10 و 18) 2.اشتغال تمام وقت در یکی از نهاد ها یا ارگان های انقلاب اسلامی (متناسب با شئون روحانیت) 3. نداشتن منع آموزشی و صیانتی تذکر: • در ثبت نام غیرحضوری اعم از انتقال از حضوری به غیرحضوری یا تمدید دوره غیر حضوری (انتقال از غیرحضوری به غیرحضوری) رعایت شرایط مذکور الزامی می باشد. الف: ثبت نام و انتخاب درس و برگزاری کلاس ها 1. ثبت نام از تاریخ 01/12/1401 لغایت 10/12/1401 از طریق «سامانه نجاح ← انتقالات» امکان پذیر خواهد بود. 2. انتخاب درس از تاریخ 02/12/1401 لغایت 12/12/1401 و از طریق نجاح ـ آموزش ـ انتخاب درس، و توسط شخص طلبه انجام خواهد شد. 3. طلاب محترمی که در ترم اول ثبت نام کرده اند، نیاز به ثبت نام مجدد ندارند و صرفا باید نسبت به انتخاب درس اقدام کنند. 4. ثبت نام برای متقاضیان امتحان ارتقاء معدل الزامی می باشد. انتخاب واحد برای دروس ارتقاء معدل باید توسط استان محل تحصیل و به صورت مدیریتی صورت پذیرد. 5. زمانبندی های اعلام شده قابل تمدید نمی باشد. 6. صرف ثبت درخواست غیرحضوری به معنای نهایی شدن ثبت نام در دوره غیرحضوری نبوده و لازم است کل مراحل تا نهایی شدن ثبت نام و انتقال از طریق سامانه کامل گردد. 7. انتخاب واحد بعد از بارگذاری نامه اشتغال و پرداخت مبلغ 1.200.000 ریال بابت ثبت نام در آموزش غیرحضوری به شماره 5892107044104233 به نام شورای عالی حوزه های علمیه تائید می گردد. 8. در صورت واریز وجه توسط طلبه امکان عودت وجود ندارد . 9. طلبه مجاز به انتخاب واحد حداکثر 310 ساعت درس و حداقل 250 ساعت درس می باشد. 10. طلابی که فقط ثبت نام کرده باشند و به هر دلیلی انتخاب واحد انجام نداده باشند، وضعیت آن ها حذف می گردد. 11. زمان شروع کلاسهای مجازی از 13/12/1401 خواهد بود. ملاحظات: 1. نمره قبولی در هر درس 12 می باشد. 2. تغییر دوره از حضوری به غیرحضوری و بالعکس در هر سال تحصیلی، فقط یک مرتبه امکان پذیر می باشد. @talebieh_tabriz
قابل توجه طلاب محترم دوره غیرحضوری مجازی حوزه‌های علمیه: با توجه به درخواست های مکرر از طرف طلاب محترم، و با هماهنگی لازم، امتحانات تجدیدی ترم اول از تاریخ 21 تا 25 اسفند 1401 برگزار خواهد شد. لذا خواهشمند است به چند نکته توجه فرمایید: 1. ملاک امتحانات تجدیدی، دروس انتخاب شده در ترم اول می باشد. 2. طلابی می توانند در امتحان تجدیدی شرکت کنند که برای ترم اول انتخاب درس کرده، و نمره کمتر از 12 کسب کرده باشند و یا در امتحان غایب بوده باشند. 3. محل برگزاری امتحانات تجدیدی متعاقبا از طریق کانال اطلاع رسانی خواهد شد توجه: عزیزانی که قصد امتحان تجدیدی دارند، حتماً درس های خود را برای ترم دوم انتخاب کنند؛ بعد از قبولی در دروس تجدیدی، امکان اصلاح درس های انتخاب شده ترم دوم، فراهم خواهد شد. @talebieh_tabriz
با سلام باطلاع عزیزان میرساند؛ باتوجه به مسافرت استاد حاج آقا طلاب کلاس ایشان تا آخر این هفته در کلاس استاد حاج آقا نژاد شرکت خواهند کرد. با تشکر آموزش