-352968957_-1555334835.pdf
2.73M
📚 کتابهای تشکیلات
#جزوه
🔸خلاصه ۵ کتاب در حوزه کار جمعی
1️⃣ خلاصه کتاب «روش های هم افزایی تشکلها» - حجت الاسلام صابر اکبری
2️⃣ خلاصه کتاب «اخلاق تشکیلاتی» - حجت الاسلام نظافت
3️⃣ خلاصه کتاب «اصول کار تیمی» - سعید قاسمی
4️⃣ نقش تشکیلات در پیروزى و پیشبرد انقلاب اسلامى ایران - شهید بهشتی
5️⃣ خلاصه کتاب «قالب تشکل و تشکل غالب»
...................🔸🔹💠🔹🔸.................
سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان البرز
حوزه بسیج طلاب شهید شاه آبادی
🔰 @sbtvroa313
کانال طلیعه داران سخنوری :
https://eitaa.com/taliedaran313
شهادت، مقام بس والایی است که به عنوان بهترین آرزوها برای پیشوایان و پاکان و اولیای الهی مطرح بوده است. در ماه رمضان که دعا مستجاب است در اعمال شبهای ماه رمضان یکی از دعاها این است: «وَ قَتْلاً فی سَبیلِکِ فَوَفّقْ لَنا؛
توفیق شهادت در راه خودت را به ما عنایت کن.» مفاتیج الجنان، اعمال شبهای ماه رمضان.
زنده بودن فرهنگ شهادت در جامعه هم آثار دنیوی دارد؛ چرا که جامعه را همیشه در مقابل دشمن زنده نگه می دارد و از دنیا فاصله می دهد و هم آثار گرانسنگ اخروی دارد؛ چرا که به شدّت، انسان را برای رفتن به آن دنیا آماده می سازد.
زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت و یاد شهدا، راههای مختلفی دارد. یکی از آنها بیان ثواب و فضایل شهادت و شهدا است.
💠رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم فرمود: «لِلشَّهِیدِ سَبْعُ خِصَالٍ مِنَ اللَّهِ أَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ الثَّانِیَةُ یَقَعُ رَأْسُهُ فِی حَجْرِ زَوْجَتَیْهِ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ وَ تَمْسَحَانِ الْغُبَارَ عَنْ وَجْهِهِ تَقُولَانِ مَرْحَباً بِکَ وَ یَقُولُ هُوَ مِثْلَ ذَلِکَ لَهُمَا وَ الثَّالِثَةُ یُکْسَی مِنْ کِسْوَةِ الْجَنَّةِ وَ الرَّابِعَةُ یَبْتَدِرُهُ خَزَنَةُ الْجَنَّةِ بِکُلِّ رِیحٍ طَیِّبَةٍ أَیُّهُمْ یَأْخُذُهُ مَعَهُ وَ الْخَامِسَةُ أَنْ یَرَی مَنْزِلَتَهُ وَ السَّادِسَةُ یُقَالُ لِرُوحِهِ اسْرَحْ فِی الْجَنَّةِ حَیْثُ شِئْتَ وَ السَّابِعَةُ أَنْ یَنْظُرَ فِی وَجْهِ اللَّهِ وَ إِنَّهَا لَرَاحَةٌ لِکُلِّ نَبِیٍّ وَ شَهِیدٍ؛
برای شهید، هفت خصلت است [که] از طرف خداوند [عطا می شود]:
1⃣ اولین قطره از خون او [که ریخته می شود،] خداوند، تمام گناهان او را می بخشد؛
2⃣ دوم اینکه سرش بر دامن دو همسرش از حور العین قرار می گیرد. و غبار را از چهره او پاک می کنند و می گویند مرحبا بر شما و شهید نیز این جمله را به آن دو می گوید؛
3⃣ سوم اینکه کسوتی از کسوتهای بهشت بر او پوشانده می شود؛
4⃣ چهارم اینکه نگهبانان بهشت هر یک با رائحه خوشبوی بهشتی به استقبال او می شتابند؛
5⃣ پنجم اینکه جایگاهش را [در بهشت] می بیند؛
6⃣ ششم اینکه به روح او گفته می شود در بهشت هر جا می خواهی گردش کن؛
7⃣ هفتم اینکه به وجه الهی نظر می کند که این نگاه باعث راحتی هر پیامبر و شهیدی می شود.»
📚 تهذیب، شیخ طوسی، ج6، ص121، باب 54، فصل جهاد، ح3
...................🔸🔹💠🔹🔸.................
کانال طلیعه داران سخنوری :
https://eitaa.com/taliedaran313
عوامل عاقبت به خیری:
1⃣ تفکر و اندیشه: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «مَن کَثُرَتْ فِکرُهُ حَسُنَتْ عاقِبَتُهُ؛ (۱) هر کس زیاد تفکر کرد عاقبت به خیر میشود.»
2⃣ تقدم اندیشه بر عمل: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «إذا قَدِمْتَ الفِکرَ فی جَمیعِ أفعالِکَ حَسُنَتْ عَوَاقِبُکَ؛ (۲) هر گاه تفکرکردن را بر همة کارهایت مقدم کردی، عاقبت کارهای تو نیکو خواهد شد.»
3⃣ توبه: بازگشت از گناهان و جبران اعمال زشت گذشته توفیقی الهی است که سبب غرق نشدن فرد در منجلاب گناه، و در نتیجه عاقبت به خیری میشود. عن رسول الله صلی الله علیه وآله أنَّهُ قالَ: «إنَّ مِنْ سَعادَةِ المَرْءِ أَنْ یطُولَ عُمْرُهُ وَیرْزُقَهُ اللهُ الاِنابَةَ؛ (۳) همانا از نیک بختی آدمی است که عمرش دراز گردد و خدا به او توفیق توبه دهد.»
ارزش عاقبت نیک:
🔆 عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ «مَکْرُوهٌ تُحْمَدُ عاقِبَتُهُ خَیرٌ مِنْ مَحْبُوبٍ تُذَمُّ مَغْبَتُهُ؛ (۴) کار مورد کراهتی که عاقبتش ستایش شود بهتر از کار دوست داشتنی است که عاقبت آن مورد مذمت است.»
دوری از گناه و عاقبت به خیری:
روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از محلی میگذشتند که فرمودند: «اینک شخصی نزد ما میآید که سه روز است شیطان با او ارتباطی نیافته است.» عربی سوار بر شتر از دور نمایان شد. نزدیک آمد و گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله کیست؟ حضرت را به او نشان دادند. عرض کرد:ای رسول خدا! اسلام را به من بیاموز! پیامبر صلی الله علیه و آله شهادتین را به او آموخت و فرمود: «باید نمازهای پنج گانه را بخوانی، روزه بگیری، حج به جای آوری، زکات بدهی و غسل جنابت به جای آوری.»
مرد پذیرفت و با کاروان پیامبر صلی الله علیه و آله همراه شد. اما کمی عقب افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله متوجه شد و از حال او جویا گردید. کسی به جستجوی او رفت و دید که پای شترش در گودالی فرو رفته و بر زمین خورده و از دنیا رفته است. پیامبر صلی الله علیه و آله او را غسل و کفن نمود و در حالی که عرق از پیشانی مبارکش میچکید، فرمود: «این مرد در حال گرسنگی از دنیا رفت و ایمانش هرگز به کفر آلوده نشد و با عاقبتی نیکو از زندگانی دنیا رخت بر بست. او وارد بهشت شد و از میوههای بهشتی خورد و حوریان بهشتی به استقبالش آمدند.» (۵)
📚 پی نوشت:
[۱]. غرر الحکم، ج5، ص 214.
[۲]. همان، ج3، ص 162.
[۳]. مجموعه ورام، ج1، ص7.
[۴]. غرر الحکم، ج6، ص122.
[۵]. بحار الانوار، ج22، ص75 و ج68، ص282.
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک در ثوابش سهیم باشید .
👈 کانال طلیعه داران سخنوری :
https://eitaa.com/taliedaran313
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈
💠 اهمیت و ضرورت توکل:
1⃣ «وَعَلَی اللهِ فَلْیتَوَکَّلِ المُؤمِنُونَ»؛ (۱) «و مؤمنین باید بر خدا توکل کنند.»
2⃣ «فَإذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ إنَّ اللهَ یحِبُّ المُتَوَکِّلِینَ»؛ (۲) «پس هر گاه عزم انجام کاری کردی برخدا توکل کن که خداوند توکل کنندگان را دوست دارد.»
3⃣ عن الصادق علیه السلام عن ابیه عن آبائه عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «شُعَارُ المُسلِمینَ عَلَی الصِّراطِ یوْمَ القِیامَةِ لا إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَعَلی اللهِ فَلْیتَوَکَّلِ المُتَوَکِّلونَ؛ شعار مسلمانان در روز قیامت روی پل صراط «لا اله الا الله» و «علی الله فلیتوکل المتوکلون» میباشد.» (۳)
💠 آثار توکل:
1⃣ کفایت کردن خدا در زندگانی دنیا: «وَمَنْ یتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ (۴) و هر کس بر خدا توکل نماید، خدا او را کافی است.»
2⃣ روزی خوردن از مجرای غیر منتظره: عن رسول الله صلی الله علیه و آله اَنَّهُ قَالَ: «مَنِ انْقَطَعَ إِلَی اللهِ کَفاهُ اللهُ کُلَّ مَؤُونَتِهِ وَرَزَقَهُ مِن حَیثُ لایحْتَسِبُ وَمَنِ انْقَطَعَ إِلَی الدُّنْیا وَکَّلَهُ اللهُ إلَیها؛ (۵) کسی که با [بریدن امیدش از دیگران] به خدا دل ببندد، خدا کفایت امور زندگیش را میکند و از جایی که به فکرش نمیرسد، روزیش را میرساند و آن کس که به دنیا دل ببندد، خدا کارش را به دنیا وا میگذارد.
🌸 ابر مرد متوکّل:
«... در عصر طاغوت، امام خمینی رحمه الله را میخواستند از قم به تهران ببرند. دوستان در کنار ماشین گریه میکردند و امام آنان را دعوت به صبر مینمود. این سخن خود حضرت امام است که؛ در بین راه قم و تهران، ناگهان ماشین از جاده اصلی منحرف شد، به سمت خاکی رفت و من یقین کردم که میخواهند مرا بکشند، ولی دوباره ماشین به جاده اصلی بازگشت. من در خود مراجعه کردم و دیدم هیچ تغییری در من ایجاد نشده است... و یا در جنگ ایران و عراق هزاران دستگاه تانک و نفربر و هزاران نظامی از سراسر مرزها به ایران حمله میکنند و اضطراب همه جا را فرا میگیرد. امام ناگهان بر دریایی از شعلهها و التهابها و تزلزلها، آب اطمینان و صبر و توکل میپاشد و میفرماید: دزدی آمد و سنگی انداخت و رفت.» (۶)
💎 هیچ کس بی امر او در ملک او
در نیفزاید سر یک تار مو
💎 واحد اندر ملک او را یار نی
بندگان را جز به او سالار نی
🔅 توکل راستین:
عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ مَرَّ یوْماً عَلَی قَوْمٍ فَرَآهُم أصِحَّاءَ جالِسِینَ فی زاوِیةِ الْمَسْجِدِ فَقالَ علیه السلام: مَنْ أنْتُمْ؟ قالُوا نَحْنُ المُتَوَکِّلُونَ. قال علیه السلام: لا بَل أنتُمُ المُتَأکِّلُونَ فإن کُنتُم مُتَوَکِّلینَ فَمَا بَلَغَ بِکم تَوَکُّلُکُم؟ قالُوا إذا وَجَدنا أَکَلْنا وَإذا فَقَدْنا صَبَرْنا. قالَ علیه السلام: هکَذا تَفْعَلُ الکِلابُ عِندَنا. قالُوا فَمَا نَفْعَلُ؟ قالَ کَما نَفْعَلُ. قالُوا کَیفَ تَفْعَلُ؟ قالَ علیه السلام: إذا وَجَدْنا بَذَلْنا وَإِذا فَقَدْنا شَکَرْنا؛ (۷) امیرالمؤمنین علیه السلام روزی از کنار گروهی عبور کرد و دید که آنان سالم و تندرست در گوشهای از مسجد نشستهاند. امام فرمود: شما کیستید؟ گفتند: ما توکل کنندگان هستیم. حضرت فرمود: بلکه شما خورندگان هستید [و از کمک مردم استفاده میکنید.] اگر متوکل هستید [بگویید] توکلتان شما را به کجا رسانیده است؟ گفتند: اگر بیابیم میخوریم و اگر نیابیم صبر میکنیم. حضرت فرمود: نزد ما سگها هم چنین میکنند. گفتند: پس ما چه کنیم؟ حضرت فرمود: آن گونه که ما میکنیم. گفتند: شما چه میکنید؟ گفت: هر گاه بیابیم میبخشیم و اگر نیابیم سپاس [خدای را] به جا میآوریم.»
🔆 تلاش و توکل:
آن گاه که عربی بادیهنشین شتر خود را رها کرد و گفت: توکل بر خدا میکنم، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «اَعْقِلْهَا وَ تَوَکَّلْ؛ (۸) شتر را ببند آنگاه به خدا توکل کن.»
💎 گفت پیغمبر به آواز بلند
با توکل زانوی اشتر ببند
💎 گر توکل میکنی در کار خود
کشت کن پس تکیه بر جبار کن
📚 پی نوشت:
[۱]. آل عمران / 160.
[۲]. آل عمران / 159.
[۳]. مستدرک الوسائل، ج5، ص 357.
[۴]. طلاق / 3.
[۵]. مجموعه ورام: ج1، ص222.
[۶]. ع. ز. گ، فرازهایی از ابعاد روحی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی قدس سره، تهران، انتشارات هادی، 1361 ش، ص 121.
[۷]. مستدرک الوسائل، ج 7، ص121.
[۸]. ارشاد القلوب، ج1، ص121
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
👈 کانال طلیعه داران سخنوری :
https://eitaa.com/taliedaran313
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈
💠 ویژگی های مومنان در بیان امام رضا :
🌸 امام رضا فرمودند : از (نشانه های) دین :
1⃣ الوَرع : پارسایى ،
2⃣ العِفَّه : پاک دامنى ،
3⃣ الصِّدق : راستى ،
4⃣ الصَّلاح : درستى ،
5⃣ الاجتهاد : سخت کوشى ،
6⃣ اداء الامانه الی البر و الفاجر : امانت داری ،
7⃣ طول السجود : سجده طولانى ،
8⃣ القیام باللیل : عبادت شبانه ،
9⃣ اجتناب المحارم : دورى از حرام ،
🔟 انتظار الفرج بالصبر : انتظار فرج با شکیبایى،
1⃣1⃣ حُسن الصُّحبه : حُسن همنشینی ،
2⃣1⃣ حُسن الجِوار : حُسن همسایگى،
3⃣1⃣ بذل المعروف : نیکوکار بودن ،
4⃣1⃣ کفَّ الاَذی : بى آزار بودن ،
5⃣1⃣ بَسطَ الوجه : گشاده رویى ،
6⃣1⃣ النَّصیه : خیرخواهى ،
7⃣1⃣ و الرَّحمَه للمومنین : مهربانى با مؤمنان.
📚 تحف العقول: ص ۴۱۶
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
👈 کانال طلیعه داران سخنوری :
https://eitaa.com/taliedaran313
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈
🌱امیرالمومنین علی عليهالسلام:
لَمَّا بَلَغَهُ إِغَارَةُ أَصْحَابِ مُعَاوِيَةَ عَلَى اَلْأَنْبَارِ فَخَرَجَ بِنَفْسِهِ مَاشِياً حَتَّى أَتَى اَلنُّخَيْلَةَ وَ أَدْرَكَهُ اَلنَّاسُ وَ قَالُوا يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ نَكْفِيكَهُمْ.
(آن هنگام كه تهاجم ياران معاويه به شهر انبار، و غارت كردن آن را شنيد، تنها و پياده به طرف پادگان نظامى كوفه «نخيله» حركت كرد، مردم خود را به او رسانده، گفتند: اى اميرمؤمنان ما آنان را كفايت مىكنيم.
فَقَالَ مَا تَكْفُونَنِي أَنْفُسَكُمْ فَكَيْفَ تَكْفُونَنِي غَيْرَكُمْ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعَايَا قَبْلِي لَتَشْكُو حَيْفَ رُعَاتِهَا وَ إِنَّنِي اَلْيَوْمَ لَأَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتِي كَأَنَّنِي اَلْمَقُودُ وَ هُمُ اَلْقَادَةُ أَوِ اَلْمَوْزُوعُ وَ هُمُ اَلْوَزَعَةُ.
امام فرمود: شما از انجام كار خود درماندهايد! چگونه كار ديگرى را برايم كفايت مىكنيد؟ اگر رعاياى پيش از من از ستم حاكمان مىناليدند، امروز من از رعيّت خود مىنالم، گويى من پيرو، و آنان حكمرانند، يا من محكوم و آنان فرمانروايانند.
فلما قال عليهالسلام هذا القول في كلام طويل قد ذكرنا مختاره في جملة الخطب تقدم إليه رجلان من أصحابه
فقال أحدهما إني لا أملك إلا نفسي و أخي فمر بأمرك يا أمير المؤمنين ننقد له فقال عليهالسلام وَ أَيْنَ تَقَعَانِ مِمَّا أُرِيدُ.
وقتى سخن امام در يك سخنرانى طولانى كه برخى از آن را در ضمن خطبههاى گذشته آورديم، به اينجا رسيد.
(دو نفر از ياران جلو آمدند و يكى گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، اى اميرالمؤمنان فرمان ده تا هر چه خواهى انجام دهم، امام فرمود) شما كجا و آنچه من مىخواهم كجا؟
✍️نهجالبلاغه، حکمت۲۶۱
#حکمت_های_نهج_البلاغه
👈 کانال طلیعه داران سخنوری :
https://eitaa.com/taliedaran313
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈
1_7180867528.pdf
255.4K
💠منبر مکتوب «غیر قابل ترمیم»
🎈چرا و چگونه از مردم فلسطین حمایت کنیم؟
ــــــــــــــــــــــــ
✍کاری از شمع
#فیش
👈کانال طلیعه داران سخنوری:
https://eitaa.com/taliedaran313
@BayaneNab-عوامل بركت و بیبركتی در زندگی-1.pdf
466K
📜عنوان: عوامل بركت و بیبركتی در زندگی
📖موضوع: واژه «بركت» در اصل از «بَركَ البعیر» است. وقتی شتر روی زمین مینشیند و سینهاش به زمین میرسد و به حالت ثبات و قرار میرسد، عرب میگوید: «بَركَ البعیر.» از اینرو بركت با خود معنای ثابت بودن را دارد. همچنین بركت به معنای رشد و نمو و زیاد شدن است.
👈 کانال طلیعه داران سخنوری :
https://eitaa.com/taliedaran313
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈
♦️منبر کوتاه♦️
#ثواب_زیارت_کربلا
#حضرت_عبدالعظیم حسنی علیه السلام
♦️سوال:
✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟
❇️در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(ع) فرمود: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمیتوانند».
🔰از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید که مردم و همه بشر نه تنها نمیتوانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت:
🔺اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد.
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است.
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است.
برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
🔷البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد.
🔶جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
🔺ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت #عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می¬داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
📚پی نوشتها:
۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه
👈کانال طلیعه داران سخنوری:
https://eitaa.com/taliedaran313