eitaa logo
کانال معارفی تمسک
1.1هزار دنبال‌کننده
715 عکس
413 ویدیو
150 فایل
درجستجوی نظام معارفی حق باشیم با استفاده از روش تمسک(سخنرانی های دکتر مرتضی فاضل): إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ... @admin_z1403 @tamassok_maaref
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸نکته هشتم: انکار نقطه مقابل معرفت🌸 نقطه مقابل معرفت، انکار هست. منکِر کسی است که نسبت به چیزی شناخت ندارد و روابط آن موضوع را هم متوجه نیست. معروف و منکر در مقابل هم قرار دارند. ما در مقابل یک موضوع یا اهل معرفت هستیم و یا اینکه معرفت نداریم، اگر معرفت نداشته باشیم یعنی آن موضوع برای ما نکره هست. یک سوال مهم این است که ما در قبال چه چیزهایی باید معرفت پیدا کنیم؟ از آنجا که معرفت و ایمان با هم مرتبط هستند، لذا یک جواب کلی به این سوال اینه که، به هر چیزی که باید ایمان بیاریم، باید معرفت هم داشته باشیم. لذا ما باید نسبت به خداوند، انبیاء و رسولان ع، اهل بیت ع، یوم الآخر، ملائکه، یوم القیامه و ... معرفت داشته باشیم. حال سوال مهمی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که موضوع مهدویت برای ما یک معرفه هست یا نکره؟ آیا ما معرفت داریم یا نداریم؟ اگر نداریم آیا خطر انکار امام زمان عج در زمان مواجهه با ایشان برای ما وجود ندارد؟ بسیار باید دقت داشت به این موضوع، دنیا فرصتی است تا معرفت خود را زیاد کنیم. بدون معرفت در زمان مواجهه با موضوعات مختلف، خدای نکرده خطر انکار و تکذیب وجود دارد. https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته نهم: معروف و منکر🌸 معروف چیزی است که نسبت به آن معرفت ایجاد شده است. یامرون بالمعروف یعنی جریان دادن چیزیکه نسبت به آن معرفت ایجاد شده. ابتدا باید معروف ایجاد شود بعد امر به معروف. معروف لزوما به معنی چیز خوب نیست، معروف یعنی معرفت شده، من اگر نسبت به اهل بیت ع معرفت پیدا کنم در واقع اهل بیت ع برای من میشوند معروف. امر به معروف یعنی جریان دادن آن چیز حقی که نسبت به آن معرفت ایجاد شده است. البته در این آیات، امر به معروف، ظاهرا منظور موضوعاتی هستند که اصلا در عالم معرفه شده اند، یعنی برای آنها خداوند جایگاهی قرار داده و رابطه آنها با خداوند مشخص هست. معروف یعنی موضوعاتی که در نظام خداوند معرفه هستند و اتصالشان به نظام خداوند مشخص است یعنی کارگزاران خداوند در نظام عالم. به همین دلیل است که در روایات، اهل بیت ع ماجرای خودشان را به عنوان معروف ذکر می کنند. https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته دهم: بهترین امت🌸 در آیه 110 سوره آل عمران خداوند می فرماید: (كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّه) بهترین امت، امتی است به دنبال محقق کردن و حاکم کردن معروفها هستند. قبل از امر به معروف باید معروف را شناخت، این آیات کدی است برای اینکه ما بدانیم، ترویج و گسترش خوبی ها با ایجاد معرفت، محقق می شود اگر میخواهیم جامعه عاری از بدی داشته باشیم، تا می توانیم در مردم ارتقاء معارفی ایجاد کنیم. رشد معارفی، رشد ایمانی را در پی خواهد داشت و به دنبال آن رشد در عمل صالح محقق می شود. البته اگر این مسیر صحیح حرکت شود نه مانند یهودیان تا میتوانیم باید خودمان اهل معرفت بشیم و معرفتها را گسترش دهیم، وقتی میفرماید (خیر امه) یعنی این امت، نه فقط خودش را به معروف دعوت میکند بلکه امتهای دیگر را هم به این سمت دعوت می کند باید معارف صحیح و حقه را در میان کل امتهای دنیا جریان داد. این آیه هم میگوید باید اهل معرفت شوی و هم میگوید باید در کل کره زمین، معارف حق را گسترش دهی تا به تبع آن، ایمانیات مردم اصلاح شود. جالبه در آیه 114 سوره آل عمران می فرماید: این افراد از صالحان هستن. یکی از کارهای صالحان، امر به معروف و نهی از منکر هست. https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته یازدهم: ارزش معرفت🌸 در روایت مهمی امام با قر ع به امام صادق ع می فرمایند: «يَا بُنَيَّ اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِيَ الدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ الْإِيمَانِ إِنِّي نَظَرْتُ فِي كِتَابٍ لِعَلِيٍّ ع فَوَجَدْتُ فِي الْكِتَابِ أَنَّ قِيمَةَ كُلِّ امْرِئٍ وَ قَدْرَهُ مَعْرِفَتُهُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحَاسِبُ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِي دَارِ الدُّنْيَا» (معاني الأخبار، النص، ص: 1) بريد رزّاز از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: (پدرم) امام باقر عليه السلام بمن چنين فرمودند: فرزندم، حدّ دانش و درك پيروان مكتب علىّ عليه السلام را از اينكه آنان چه مقدار سخنان معصومين را آموخته و معرفت نموده‏اند و به ديگران مى‏آموزند بدست بياور. زيرا، معرفت همانا درایت کردن روایات است، بوسيله درایت پیدا کردن نسبت به روایات، مؤمن، خود را به بلندترين قلّه‏هاى ايمان می رساند، من در كتاب حضرت على عليه السلام نگاه کردم و اين عبارت را در آن مشاهده نمودم: معيار ارزش و مقام هر كس، اندازه معرفت وى مى‏باشد، زيرا خداوند تبارك و تعالى هنگام سنجش اعمال‏ انسان، به اندازه خردى كه در دنيا به او داده است كردارش را حساب مى‏كشد. در این روایت نکته مهمی اشاره شده و آن اینکه، درجات شیعیان بر اساس میزان روایت و معرفت آنها مشخص می شود. معرفت انسانها، باعث می شود مؤمنین به بالاترین درجات ایمان برسند. پس باید در کسب معرفت کوشید و معرفت هم از درب خانه اهل بیت ع و قرآن به دست می آید واقعا معرفت دُرّ گرانی است به هر کس ندهندش ..... عزیزان! در روز عرفه، برای خودمان عهد کنیم که در جستجوی معارف کوشا باشیم، ما باید سعی مان را بکنیم، هدایت دست خداست. گذشتگان ما زحمت کشیدند و با سختیهای زیاد قرآن و روایات اهل بیت ع را به دست ما رسانده اند، ما باید از این گنجهای عظیم استفاده کنیم برای کسب معرفت https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته دوازدهم: معرفت و دیدن🌸 یکی از راههای مهم کسب معرفت، دیدن می باشد. در آیه 30 سوره محمد ص خداوند می فرماید: «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ في‏ لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمالَكُمْ » اگر ما آنها را به رویت تو برسانیم، شما نسبت به آنها معرفت پیدا میکنی. البته رویت، یک نگاه معمولی نیست، بلکه نگاهی است توام با درک و تعقل. با رویت معرفت ایجاد می شود. حالا می توان متوجه شد که چرا جناب موسی ع به دنبال رویت رب بودند؟ ایشان در کلاس معرفت بودند و میخواستند به اوج معرفت برسند اوج معرفت با رویت ایجاد می شود. البته دیدنی همه جانبه و از زوایای مختلف همراه با فهم روابط. خب این دیدن در واقع ابزار مهم معرفت هست، شما با این دیدن در واقع کسب معرفت می کنید https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته سیزدهم: معرفت از طریق صدا و سیما🌸 یکی از راههای کسب معرفت، دقت در سیمای افراد و لحن قولشان هست. در واقع با توج به صادره های صوتی و تصویری افراد می توان نسبت به آنها معرفت پیدا کرد میتوان فهمید صاحبان این چهره ها و صداها کیستند و به کجاها وصل اند. جالبه! در همین ایام انتخابات چقدر راحت از این طریق میتوان نسبت به افراد معرفت پیدا کرد. برخی افراد در لحن قولشان مشکل وجود داره. حرف حق را میزنند اما با لحن زشت. این لحن حاکی از درون وجود آنهاست. در آیه 30 سوره محمد ص که گفته شد، این موضوع اشاره شده. چقدر جالبه! سیمای افراد میتونه معرف افراد باشه، لحن صدای افراد میتونه معرف اونها باشه. این آیات حاکی از روانشناسی اسلامی هم هست. ما باید هم در صدا و سیمای خودمان دقت کنیم که خطا نداشته باشیم و هم در صدا و سیمای دیگران برای معرفت پیدا کردن نسبت به آنها https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته چهاردهم: معرفت با پس زدن حجابها🌸 ما نمیتوانیم به موضوع معرفت حاصل کنیم، مگر بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم. باید اصل را از زوائد تشخیص دهیم. ما برای دیدن یک موضوع باید حجابها را از جلوی چشمانمان برداریم. ما نمیتوانیم غرق در حجاب باشیم و آنگاه دنبال معرفت هم باشیم. نگاه کنید! چرا میگویند در عرفه همه گناهان بخشیده می شود، یک دلیلش خود عرفه هست. شما برای اینکه به معرفت برسی و با معرفت بشی باید در حجاب قرار نگرفته باشی نمی شود درون حجاب بود و کسب معرفت هم کرد. خداوند تضمین داده اگر وارد عرفه شوید و قصد معرفت داشته باشید من حجابها را پس می زنم. به بهانۀ روز عرفه این موضوع را برای خودمان پررنگ کنیم خدایا، ما هم می‌خواهیم معرفت داشته باشیم، می‌خواهیم عرفه‌مان واقعاً عرفه باشد، عرفه؛ یعنی که حجاب‌ها کنار زده شود و انسان به معرفت برسد https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته پانزدهم: روز عرفه و ماجرای غدیر🌸 بیائیم از موقعیت روز عرفه بیشترین استفاده را بکنیم روز عرفه در حج اصغر یک روز است اما در واقع یک عمر هست ما باید عمری به دنبال معرفت باشیم. خداوند رفع حجاب میکند تا ما کسب معرفت کنیم می بینید بزرگترین معارف بعد از روز عرفه نازل شده در ماجرای غدیر خم. خطبه غدیریه رسول الله ص از بالاترین معارفی است که در مورد اهل بیت ع و نظام خداوند وجود داره ما در حج تمرین عرفه میکنیم و بعدش باید به صورت واقعی وارد کلاس معرفت شویم. کلاس غدیر در واقع کلاس واقعی عرفه هست، اگر رفتید در صحرای عرفات و تمرین معرفت کردید حالا بیائید در صحنه واقعی. معرفت یعنی شناخت همه جانبه خدا و خلفای خداوند در غدیر خم، کلاس واقعی معرفت در حال برگزاری است و تمام ماجرای آینده در همین کلاس معرفت غدیر در حال مطرح شده هست معلم کلاس معرفت غدیر یعنی رسول الله ص، دارن فرمانده ماجرای حج اکبر رو معرفی میکنن روش حرکت در حج واقعی داره معرفی میشه ای طالبان معرفت! برای کسب معرفت باید در کلاس غدیر وارد شوید https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته شانزدهم: معرفی جنت توسط خداوند🌸 چه آیه عجیبی در سوره محمد ص وجود داره: «وَ الَّذِينَ قُتِلُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ(4)سَيهَدِيهِمْ وَ يُصْلِحُ بَالهمْ(5)وَ يُدْخِلُهُمُ الجْنَّةَ عَرَّفَهَا لهمْ(6)» یکی از تبعات قتل ی سبیل الله اینه که خداوند آنها را هدایت میکنه و داخل جنت میکنه. درون جنت کلاس معرفت برگزار میشه، خداوند جنت را به این بهشتیان معرفی میکنه. معلم معرفت این بهشتیان، خود خداوند هست البته توسط خلفای خداوند. ظاهرا به همین دلیل هست که این افراد، شهید می شوند. خداوند با این هدایت و معرفت در واقع آنها را شهید میکنه. در این آیه میبینید هدایت و معرفت بعد از مرحله قتل فی سبیل الله هست. یعنی ابتدا قتل سپس هدایت و معرفت هدایت و معرفت مقدمه شاهد و شهید شدن این افراد هست https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته هفدهم: خدای مهربان مشتری🌸 چقدر خدای مهربان و جالبی داریم!!!! خدایا واقعا دوستت داریم. خیلی رفتارهای جالبی داری در سوره توبه آیه 111 فرمود: من مشتری مال و جان شما هستم. من خدا، شما رو میخرم، چه خوب معامله گری هستی ای خدا! اینها در راه تو کشته شدن، شما خودت می آیی و تحویلشان میگیری. چه خوب به وعده وفا می کنی! خودم آنها را وارد بهشت می کنم و خودم بهشت را به آنها معرفی میکنم. خوش به حال افرادی که با چنین خدایی معامله میکنن حالا میشه سِرّ حرکت امام حسین ع قبل از روز عرفه رو کمی متوجه شد حرکت برای معامله با خدا..... https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته هجدهم: ماجرای عجیب رجال الاعراف و اصحاب الاعراف🌸 در آیات 38 تا 51 سوره اعراف ماجراهای عجیبی مطرح میشه، ماجرای جهنمیان و بهشتیان و نوع تعامل آنها با همدیگه در اونجا مطرح میشه در این فضا، خداوند صحبت از افراد خاصی میکنه به عنوان رجال الاعراف. در آیه 46 خداوند می فرماید: « وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ » در آنجا موضوعی به نام اعراف وجود داره، اعراف جمع عُرف هست به نوعی یعنی قله های معرفت. در روایات بسیار زیادی اشاره شده که اهل بیت ع هم اعراف هستند و هم رجال الاعراف. در روایتی امیر المومنین ع می فرمایند: « نَحْنُ الْأَعْرَافُ نَحْنُ نَعْرِفُ أَنْصَارَنَا بِسِيمَاهُمْ وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِينَ لَا يُعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ نُوقَفُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ فَلَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَنَا وَ أَنْكَرْنَاهُ وَ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ النَّاسَ حَتَّى يَعْرِفُوهُ وَ يُوَحِّدُوهُ وَ يَأْتُوهُ مِنْ بَابِهِ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ بَابَهُ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ» (بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 497) واقعا ماجرای بزرگی است، حتما باید در مورد آن مطالعه بیشتری کرد و معرفت کسب کرد https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته نوزدهم: رجال الاعراف و اهل بیت ع🌸 این ماجرا در اواخر قیامت هست و افراد برای ورود به جنت باید از مسیر اعراف بگذرند. این رجال، چون از جنس اعراف هستند لذا نسبت به همه افراد و موجودات معرفت دارند. با توجه به معرفتشان نسبت به افراد، اینها بهشتیان و جهنمیان رو مشخص میکنند اوج معرفت، نزدیک شدن به رجال الاعراف هست. لذا نزدیکترین افراد به رجال الاعراف، اصحاب الاعراف هستن اصحاب الاعراف هم به تبع بزرگشان و امامشان نسبت به افراد معرفت دارند و آنها را به سمت جایگاههایشان می کشانند مثلا امام حسین ع رجال الاعراف هستن و حضرت عباس ع اصحاب الاعراف. جالبه! با توجه به آیات سوره اعراف، اصحاب الاعراف اجازه دارند که اذن ورود به جنت بدهند. یکی از آیاتی که شما می توانید ماجرای اهل بیت ع و شیعیانشان را بررسی کنید، همین آیات هست. جایی که رجال الاعراف هستند یعنی اهل‌بیت (علیهم السّلام)، در حضور رجال الاعراف، اصحاب الاعراف هستند که اهل بهشت را راهنمایی می‌کنند، اجازه ورود به بهشت می‌دهند، اجازه حرکت به سمت بهشت به آنها می‌دهند! https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم: آشکار شدن عزت شیعیان🌸 در ماجرای اعراف، عزت شیعیان آشکار می شود، قدر و منزلتشان آشکار می شود این سیره خداوندی بواسطه اهل‌بیت (علیهم السّلام) است که می‌خواهند شیعیان را عزت دهند. اینکه در پیش چشم امام معصوم (علیه السّلام) قیمت شیعیان آشکار شود، این جزو نظام خداوندی است. ببینید، همین الگو در نظام خداوندی که رجال الاعراف ایستادند، می‌فرماید اصحاب الاعراف بیایید، یعنی بهترین یاران اهل بیت، شما به بهشتیان اجازه دهید که به بهشت بروند. شما این را کجا می‌بینید؟ در جای جای نظام خداوندی؛ عاشورا هم همین است. روز عاشورا یعنی چه؟ امام (علیه السّلام) به عنوان یکی از رجال الاعراف ایستادند، در محضر امام (علیه السّلام) قیمت اصحاب الاعراف باید آشکار شود. تا آخرین فرد به میدان نرفته و قیمت وجودیش آشکار نشده، تا آخرین لحظه زندگی‌اش رشادت نکرده و جان فشانی نکرده، امام (علیه السّلام) صحنه را ‌ترک نمی‌کنند. همه سربازان‌شان به میدان می‌روند، آخر سر نگاه می‌کنند کسی نمانده؛ خب، دیگر نوبت خودم است و باید بساط عاشورا جمع شود. https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و یکم: به دنبال نزدیک شدن به اصحاب الاعراف باشیم🌸 در این روز عرفه یکی از دغدغه هایمان باید این باشد که جزء اصحاب الاعراف باشیم یکی از قله های شهادت همین موضوع هست. برخی از شهدا به خاطر شاهد بودنشان می توانند وارد ماجرای اعراف شوند. اینکه بهشتی شویم نباید قله اهدافمان باشد، باید اصحاب الاعراف بشیم. حداقل باید نزدیک اصحاب الاعراف شویم باید در تیم حضرت عباس ع باشیم، باید اصحاب الحسین ع شویم باید در معرفت اینقدر جلو برویم که اینگونه شویم : يَعْرِفُونَهُمْ بِسيماهُمْ به سیمای افراد با صادره های افراد، بتوانیم افراد را تشخیص دهیم https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و دوم: نیاز شدید به اصحاب الاعراف در صحنه ها🌸 در صحنه های خاص آخر الزمان، ما نیاز داریم با اصحاب الاعراف ارتباط داشته باشیم. آنها بیایند و مشخص کنند که باطن این افراد چیست؟ رسولان ع اصحاب الاعراف هستند. آنها میتوانند روابط افراد را کاملا مشخص کنند دجال وقتی می آید ادعا میکند که عیسی ع هست. کارهای عیسی ع را با سحر و طلسم انجام میدهد واقعا ما چگونه میتوانیم باطل بودن او را تشخیص دهیم ما نیاز داریم در معرفت اوج بگیریم تا نزدیکی اصحاب الاعراف. https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و سوم: از عرفه تا اعراف🌸 باید اهل عرفه شویم تا کم کم اهل اعراف شویم در عرفه یاد بگیریم که اهل معرفت شویم، به حدی در کلاس معرفت جلو برویم که به اصحاب الاعراف نزدیک شویم کلاس عرفه در واقع بخشی از کلاس اعراف هست قبل از ورود به کلاس منا باید از عرفه گذر کرد این ماجرا مثالی است از اعراف، قبل از ورود به بهشت همه باید در صحنه اعراف حاضر شوند اعراف، مقدمه و صراط ورود به جنت هست اذن ورود به جنت، در صحنه اعراف صادر می شود همان طور که اذن ورود به صحنه منا، از صحنه عرفه می گذرد https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و چهارم: سوره اعراف، روضه مجسم کربلاست!🌸 در آیه 50 سوره اعراف بخشی از گفتگوی اصحاب النار و اصحاب الجنه آمده: « وَ نادى‏ أَصْحابُ‏ النَّارِ أَصْحابَ‏ الْجَنَّةِ أَنْ‏ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ‏ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ‏ اللَّهُ‏ قالُوا إِنَ‏ اللَّهَ‏ حَرَّمَهُما عَلَى‏ الْكافِرِينَ‏ » اصحاب النار تقاضای آب و رزق می کنند از اصحاب الجنه، اما پاسخ این است که اینها بر کافران حرام شده تقاضای آب! چقدر این صحنه آشناست. ماجرای کربلا اونجا دوباره تکرار میشه، این بار قاتلان امام حسین ع تقاضای آب میکنند. چقدر در این آیات مطلب هست. چقدر قرآن ناگفته دارد! ای اصحاب النار یادتان هست، روزی رجال الاعراف از شما آب خواست و به او ندادید؟! لعنت خدا بر شما باد! چگونه این کار رو کردید؟! سوره اعراف روضه مجسم کربلاست! انگار همه دوباره یاد اون ماجرا می افتند این بار صحنه زیبایی رقم میخوره. خدایا! ما رو شاهد اون صحنه قرار بده https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و پنجم: یوم مشهود🌸 ما برای اینکه بتوانیم نسبت به روز عرفه، معرفت پیدا کنیم باید جایگاه قرآنی، اون رو بشناسیم. یکی از آیات قرآنی مربوط به یوم عرفه، یوم مشهود هست امام صادق در روایتی ذیل آیه 103 سوره هود ع می فرمایند که (یوم مشهود)، یوم عرفه هست: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ قَالَ الْمَشْهُودُ يَوْمُ عَرَفَةَ وَ الْمَجْمُوعُ لَهُ النَّاسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏7 ؛ ص60) مشهود، یعنی شهود شده، یعنی روز عرفه رو شاهدین دارن، شهود می کنند. این آیه ارتباط بین شهود و معرفت رو روشن میکنه. این آیه و روایت روشن میکنه که روز عرفه، مثالی از یک ماجرا در آینده هست. یوم مشهود در آینده، در دنیا در قالب یوم عرفه بروز پیدا داده شده. شهدا نسبت به روز عرفه، شهود دارن. معرفت راه ورود به نظام شهادت هست https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و ششم: نامه شهید حججی در روز عرفه🌸 شهید حججی، این شهید بزرگوار که خداوند به ایشون عنایات زیادی کرد، نامه ای در روز عرفه سال 1394 نوشته بوده: متن کامل نامه شهید حججی به شرح زیر است: «خدایا؛ امروز «عرفه» بود و الان شب عید قربان... حاجیان در عرفات بودند و الان هم در مکه، قربانی فردا جان به قربان حسین (ع) که عرفاتش نیمه ماند و قربانی‌اش را هم برد برای کربلا... خدایا مغفرتم ده تا حسینی شوم و حسینی قربانی‌ات... خدایا، چندیست [که] به لطف و کرم شما اسمم جزء نوکران خانم زینب کبری (س) ثبت شده است... شکرت. توفیقم ده زودتر برم. کمکم کن در میدان عمل کم نیاورم و روزیم کن در جوانی به پای اسلام فدا شوم. خدایا شهیدم کن» عرفه 1394/7/1 یوم عرفه، یوم مشهود هست و ظاهرا شهید پرور هم هست https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و هفتم: اعتراف به ذنوب🌸 در روایتی از امام صادق ع اشاره شده که فلسفه نامیده شد عرفات، بحث اعتراف به ذنوب هست. عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ عَرَفَاتٍ لِمَ سُمِّيَتْ عَرَفَاتٍ فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ ع خَرَجَ بِإِبْرَاهِيمَ ع يَوْمَ عَرَفَةَ فَلَمَّا زَالَتِ الشَّمْسُ قَالَ لَهُ جَبْرَئِيلُ يَا إِبْرَاهِيمُ اعْتَرِفْ بِذَنْبِكَ‏ وَ اعْرِفْ مَنَاسِكَكَ فَسُمِّيَتْ عَرَفَاتٍ لِقَوْلِ جَبْرَئِيلَ ع لَهُ اعْتَرِفْ فَاعْتَرَفَ‏ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏12 ؛ ص108) از جمله رفتارهای خوب در روز عرفه، بحث اعتراف به ذنوب هست. به گناهامون در پیشگاه خدا اعتراف کنیم تا خدای رحمان و رحیم، اونا رو ببخشه الهی العفو https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و هشتم: تمسک به ثقلین🌸 در روایتی از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده که رسول الله ص در روز عرفه در حجه الوداع، خطبه ای خواندند و ماجرای حدیث ثقلین رو مطرح کردند: عَنْ جَابِرِ ابْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِ‏ قَالَ: رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ يَوْمَ عَرَفَةَ- وَ هُوَ عَلَى نَاقَتِهِ الْقَصْوَاءِ - يَخْطُبُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنِّي تَرَكْتُ فِيكُمْ مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا، كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏29 ؛ ص340) تنها و تنها و تنها راه گمراه نشدن واهل معرفت و هدایت شدن، تمسک به ثقلین هست. بیائید با خودمون در این روز عرفه، عهد ببندیم که بنای زندگیمان را بر تمسک به ثقلین بگذاریم. راه معرفت هم فقط همین است از مسیر غیر اهل بیت ع نمیشه به مقصد رسید راه فقط و فقط همینه جالب بود! من نمیدونستم این روایت در این زمان هم نقل شده. رسول الله ص چه زیبا حاجیان حج آخر رو با معیار مهم رسیدن به معرفت در روز عرفه آشنا کردن سلام و درود خداوند بر رسول الله ص https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته بیستم و نهم: ارتباط ماجرای غدیر خم و روز عرفه🌸 در روایتی امام علی ع می فرماید که حدیث تمسک به ثقلین از مشترکات خطبه رسول الله ص در روز غدیر خم و عرفه و روز وفاتشون هست. فَقَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ الَّذِي قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ وَ يَوْمَ عَرَفَةَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ وَ يَوْمَ قُبِضَ‏ فِي آخِرِ خُطْبَةٍ خَطَبَهَا حِينَ قَالَ: إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا: كِتَابَ اللَّهِ تَعَالَى‏ وَ أَهْلَ بَيْتِي، فَإِنَّ اللَّطِيفَ الْخَبِيرَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ أَنَّهُمَا لَا يَفْتَرِقَانِ حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ كَهَاتَيْنِ الْإِصْبَعَيْنِ، أَلَا إِنَ‏ أَحَدَهُمَا قُدَّامُ الْآخَرِ فَتَمَسَّكُوا بِهِمَا لَا تَضِلُّوا وَ لَا تَزِلُّوا، وَ لَا تَقَدَّمُوهُمْ وَ لَا تَخَلَّفُوا عَنْهُمْ، وَ لَا تُعَلِّمُوهُمْ فَإِنَّهُمْ أَعْلَمُ مِنْكُم‏ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏31 ؛ ص422) خدا رو شکر میکنم که ما رو متوجه این معرفت بزرگ در روز عرفه کرد. اشتراکات ماجرای عرفه و غدیر خم رو از روی سایر معارفمون کاملا حس میکردیم اما خدا رو شکر که این معرفت رو عملی بهمون نشون داد اون هم در روز عرفه https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته سی ام: معرفت واقعی از وادی غدیر میگذرد🌸 ما برای رسیدن به معرفت باید وارد ماجرای غدیر بشیم. نمیشه که اهل بیت ع رو کنار بگذاریم و ادعای معرفت داشته باشیم. حج تمرین آخر الزمان و ظهور هست، در میدان یوم عرفه اصلی، کسانی می توانند از عرفه به مشعر بروند که از وادی غدیر به سلامت عبور کرده باشن ما باید مقید به پیمان غدیر خم باشیم. فاصله عرفه تا غدیر کمتر از ده روزه، یعنی پیامبر ص بلافاصله بعد از روز عرفه، کلاس واقعی رو در غدیر خم برگزار کردند https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته سی و یکم: بیعت با امیر المومنین ع در روز عرفه🌸 یک کار زیبا در روز عرفه، پیمان با معدن علم و معرفت هست ما باید با امیر المومنین ع به عنوان امام و ولی و خلیفه رسول الله ص بیعت کنیم در روز عرفه بلند اعلام کنیم که تنها راه رسیدن به معرفت، قرآن و عترت هست و لا غیر ما باید با تک تک اهل بیت ع بیعت کنیم و بنامون رو بذاریم بر تمسک به این بزرگواران از امروز تلاش کنیم تا سال بعد روز عرفه، بتوانیم سرافراز باشیم و با معرفت بالاتری در محضر اهل بیت ع حاضر شویم این بیعت را باید با عملکرد و رفتارمون امضاء کنیم https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته سی و دوم: ما از دیگران چیزی نمی خواهیم🌸 یا امیر المومنین! دست ما رو بگیر و کمک کن ما میخواهیم اهل معرفت شویم، میدانیم فقط از مسیر شما میتوان به معرفت رسید. ما رو کمک کنید، معلم ما شوید، ما جز شما کسی را نداریم شما معلم انبیاء ع بودید، آیا می شود معلم ما هم شوید؟ ما از دیگران چیزی نمی خواهیم. سالهاست مادرمان حضرت زهرا س به ما یاد داده فقط از دست شما چیزی بگیریم. به ما گفته، به سراغ مولا بیائید و از او بخواهید اگر چیزی داد خدا رو شکر کنید و محکم بگیرید و عمل کنید اگر چیزی نداد، دم در بایستید و فقط نگاه کنید و منتظر باشید او رجال الاعراف هست و شما رو میشناسه ای ید الله، ای باب الله، ای کسی که همه چیزمان از اوست، نگاهمون به دره نان خشکی از دست شما برایمان با ارزش تر از تمام دنیای دیگرانه https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته سی و سوم: ارتباط ماجرای امام حسین ع و عرفه🌸 در روایات زیادی به فضیلت زیاد زیارت امام حسین ع در روز عرفه اشاره شده. در روایتی امام صادق ع می فرماید: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ فَاتَتْهُ عَرَفَةُ بِعَرَفَاتٍ فَأَدْرَكَهَا بِقَبْرِ الْحُسَيْنِ ع لَمْ تَفُتْهُ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيَبْدَأُ بِأَهْلِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ الْعَرَفَاتِ ثُمَّ يُخَاطِبُهُمْ بِنَفْسِه‏ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏98 ؛ ص87) خداوند قبل از پرداختن به اهل عرفات به زائرین امام حسین ع می پردازد. روایات زیادی با این مضامین وجود داره، اما فلسفه اش چیه؟ خود حرکت کاروان امام حسین ع هم به این موضوع مربوطه، روز قبل عرفه حرکت میکنند و عرفه رو در مکه نمی مانند. قطعا اسرار زیادی در این ماجراها وجود دارد. در این روایات باید بسیار تامل کرد، سر ماجرای عرفه در حرکت امام حسین ع نهفته است! https://eitaa.com/tamassok_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸نکته سی و چهارم: کاروان حسینی، الگوی معرفت🌸 حرکت کاروان حسین در آستانه عرفه، الگویی است برای کسب معرفت واقعی مگر نه اینکه در روز عرفه، قرار هست افراد اهل معرفت بشوند و آماده مبارزه با دشمنان در روز بعد گردند. امام ع در روز عرفه، کاروان راه می اندازند یعنی راه معرفت، حرکت بر محور امام می باشد. معرفت زمانی حاصل میشه که افراد بنا رو بر تبعیت از امام بگذارند شما اوج معارف اصحاب الحسین ع رو در کلام و رفتارهاشون می بینید. شما اوج معرفت رو کلام و رفتار حضرت ابواالفضل ع می بینید. یوم عرفه قرار داده شده تا چنین آدمهایی تربیت شوند آدمهایی که اهل نصرت خدا و خلیفه خدا باشند حرکت کاروانی، روشی است برای کسب معرفت و تثبیت معرفت. https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته سی و پنجم: اصحاب الحسین ع؛ همان اصحاب الاعراف حسینی هستند🌸 اصحاب الحسین ع، به حدی در معرفت رشد کردند که می توان به آنها گفت، اصحاب الاعراف حسینی. امام حسین ع، جزء اعراف هستند و خوشان رجال الاعراف هستند، لذا اصحابشان می شوند به تعبیر قرآن؛ اصحاب الاعراف یوم عرفه، قرار داده شده تا افرادی رو به عنوان اصحاب الاعراف تربیت کنه کاروان حسینی یک الگوی بزرگ معرفتی هم هست چون توانست از افراد به ظاهر با معرفت پائین، افرادی در قله های معرفت بسازه افرادی که کلام و رفتارشان تا ابد الگوست پس اینکه اینقدر بها داده شده به ماجرای امام حسین ع در روز عرفه، بی دلیل نیست https://eitaa.com/tamassok_maaref
🌸نکته سی و ششم: زیارت با معرفت🌸 روایات جالب در باب زیارت امام حسین ع در روز عرفه، خیلی زیاده، در برخی از روایات تاکید شده که زیارت در روز عرفه در حالت عارفا بحق الحسین ع باید باشه. امام صادق ع در روایتی می فرمایند: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَجَّةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏98 ؛ ص91 اگر این زیارت انجام بگیره، اون مساوی هست با هزار حج قبول و هزار عمره مبرور. چقدر پیام داره، این نوع روایات. این نوع زیارت برایش هزار حج نوشته میشه. یعنی زیارت امام حسین ع، نوعی حج هست و خاصیت حج رو داره البته این به اون معنی نیست که حج نباید بریم، حتما باید بریم، در این مقایسه ها معارف زیادی نهفته است زیارت امام حسین ع در واقع عمل کردن به اهداف حج هست. یکی از اهداف جدی حج، رفتار صحیح در قبال حجت خداست. زیارت با معرفت در واقع رفتاری صحیح در قبال حجت خداوند هست https://eitaa.com/tamassok_maaref