eitaa logo
🌴تامنجی☀مهدی باوران🌴
277 دنبال‌کننده
438 عکس
266 ویدیو
22 فایل
🌹جمع دوستداران امام زمان عج☀️ سليمان اعمش مي گويد:از امام صادق ع پرسيدم: «چگونه مردم از حجّت غايب بهره مي برند؟». فرمود: «همان گونه که از آفتاب زير ابر بهره مي برند.». کپی آزاد با #صلوات 🌹 @tamonji_admi ⬅️ انتقادوپیشنهاد استاد(خوشنام) ۰۹۱۴۲۵۰۶۲۱۶
مشاهده در ایتا
دانلود
1_19563731.pdf
434K
متن صلوات ضراب اصفهانی👆👆 سيدابن طاووس : اگراز هرعملي در غافل شدي از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهاني غافل نشو چراكه دراين دعا سري است... صوت صلوات ضراب اصفهانی👇👇 //eitaa.com/tamonji/551
1_23625710.mp3
8.15M
"بسوی موعود" فقط نشستن به راه تو کمه... اللهم عجل لولیک الفرج الساعه @Tamonji ☀️
هدایت شده از تقویم شیعه
هفتم صفر یا بیست ذی الحجه ولادت امام موسي بن جعفر عليه السلام است در سال 128 ه‌ در «ابواء» بين مكه و مدينه حضرت موسي بن جعفر عليه السلام به دنيا آمدند. پدر والامقام آن حضرت امام صادق عليه السلام و مادر ايشان حميدة المصفاة مي‌باشند. (رياحين الشريعة: ج 3، ص 18. بحار الانوار: ج 48، ص 61) مشهورترين لقبهاي آن حضرت صالح، صابر، امين و كاظم، و مشهورترين كنيه آن حضرت ابوالحسن است. اگرچه امير المؤمنين عليه السلام و امام زين العابدين عليه السلام هم مكني به اين قب‌اند، ولي در كتب اخبار از امام كاظم عليه السلام به ابوالحسن اول، و از امام رضا عليه السلام به ابوالحسن ثاني و از حضرت هادي عليه السلام به ابوالحسن ثالث تعبير مي‌كنند. البته گاهي به خاطر تقيه، از آن حضرت به عنوان عبد صالح، فقيه و عالم نيز تعبير كرده‌اند. (جلاء العيون: ص 524. منتخب التواريخ: ص 516. منتهي الامال: ج 2، ص 181) «کانال تقویم شیعه » بانشر معارف اسلامی علوی، مبلغ تشییع باشید https://eitaa.com/taqvim_shiaa
❣ #دعای_فرج🕊 《دعای تعجیل فرج دوای دردهای ما است، اگر برای فرج دعا می کنید علامت آن است که هنوز ایمانتان پا برجاست》 #آیت_الله_بهجت 🕊 #اللهُمَّ_عَجِّلْ_لِوَلِیِّکَ_الْفَرَج رسم عاشقی👆
💞 #یابقیه_الله 😔شنبه شد، پنجره از آمدنت وا مانده 😢دوسه تا دلهره از جمعه، ز تو جا مانده 😭جمعه و شنبه دگر فرق ندارد بی تو 😢تا میان من و تو ، فاصله برجامانده 💠اللهم عجل لولیک الفرج Join⤵️ @Tamonji ☀️
🔴 علائم نزدیکی ظهور به روایت علماء و بزرگان آیت الله سید محمد مهدی لنگرودی: برای شناخت ایشان: ۱- قبل از اینکه پدرش بداند که خانمش باردار است آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی به ایشان میگوید و همین اسم را برای او انتخاب میکند. ۲- علاقه ی زیادی که به بحضرت مهدی (عج) دارد لقب عبدالصاحب را برای خود انتخاب میکند. ۳- کرامات زیادی دارد و چشم برزخی ۴- بیش از ۱۵جلد آثار ارزنده و... برای شناخت بیشتر به کتاب پرهای صداقت ص ۱۶۱الی ۱۶۴مراجعه شود. ✳️خود آیت الله محمد مهدی لنگرودی می فرمایند: 🔷🔹در مشهد دیداری با سید حسنی داشتم (همان کسی که قبل از ظهور حضرت قیام می کند) ایشان سید حسنی به جریان جزیره خضراء اعتقاد داشتند ولی فرمودند: محلی که عده ای می گویند مثل مثلث برمودا و جاهای دیگر درست نیست. 🔶🔸در مورد انقلاب اسلامی نظرشان این بود که بین با حضرت کمتر از ۴۰ سال است و می گفتند این مطلب را در ضمن احادیث علائم ظهور برداشت کرده اند و یکی از شاگردانش گفت آقا فرمود یک روز چشم باطنی ام باز شد و چیزهایی را می دیدم که اذیت میشدم از خدا خواستم که از من بگیرد و آن حالت به من دست ندهد. 📚منبع : پرهای صداقت ص ۱۶۳محمد لک علی آبادی. 🔅🌸🔅 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ️ ⏰ @Tamonji 🇮🇷☀️
#حدیث_روز 🍁 #غناء، گناه کبیره ای که موجب محرومیت از نعمت بهشتی است ✅ امام رضا(ع) فرمودند: کسی که خود را از #ترانه دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان میدهد که آن درخت را به حرکت در آوردو ازآن درخت صدایی دلنواز به گوش میرسدکه هرگزمانند آنرا نشنیده است. اما کسی که در دنیا خود را از #غناء پاکیزه ودور نگه ندارد آن صدارا نمی شنود. 📚 جامع الاحادیث شیعه، ج ۱۷ @Tamonji ☀️
4_5776155281343906592.mp3
15.1M
👤 📝 مستضعفين در 📅 ٨ مرداد ٩٧ - ارومیه اللهم عجل لولیک الفرج الساعه 🌍 @Tamonji ☀️
عکس نوشته اشعار مهدوی جناب شکاری متخلص به خوشنام 💐اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل‌فرجهم💐
Porseshopasokh230.mp3
343.7K
راه های رسیدن به ایمان مقبول خدا أللّهم عجّل لولیک الفرج ✍ @Tamonji 👈ڪلیڪ
گل نرجس - @sahebzaman_dosetdaram.mp3
2.19M
گل نرجس آبروی دو عالم أللّهم عجّل لولیک الفرج ⏰ @Tamonji 🇮🇷☀️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان صبر أللّهم عجّل لولیک الفرج
سوره « کهف » از جهاتی، با سوره « اسراء » در ارتباط است: یکی اینکه سوره « کهف » دقیقا بعد از سوره « اسراء » آمده است. دوم اینکه هر دو، با ذکر نام خداوند شروع می شوند؛ یعنی سوره « اسراء » با « سبحان الله » و سوره « کهف » با « الحمدلله ». سوم اینکه بعد از ذکر خداوند در هر دو سوره، کلمه « الذی » آمده است. چهارم اینکه در اولین آیه هر دو سوره، کلمه « عبد » به کار رفته است. پنجم اینکه در آخرین آیه سوره « اسراء » و اولین آیه سوره « کهف »، ذکر « الحمدلله » آمده است. ششم اینکه در هر دو سوره، جمله « اتخاذ ولد » به کار رفته است. هفتم اینکه از آنجائی که ظهور « حضرت مهدی (عج) » با نابودی « دجال » آخرالزمان در ارتباط است و از آنجائی که سوره « کهف » با ظهور « حضرت مهدی (عج) » ارتباط دارد، در نتیجه، سوره « کهف » با سوره « اسراء » که در آن به سرنوشت « بنی اسرائیل » که همان « دجال » می باشد اشاره شده، در ارتباط است. اینکه گفته می شود سوره « کهف » با ظهور « امام زمان (عج) » مرتبط است، دلائل زیادی دارد؛ از جمله اینکه سخنی از پیامبر اسلام (ص) باقی مانده است که ایشان توصیه کرده اند برای محفوظ ماندن از شر « دجال » آخرالزمان و همچنین، برای تعجیل در ظهور « امام زمان (عج) »، سوره « کهف » را بسیار تلاوت کنیم. همچنین، اگر تعداد آیات سوره « عصر » را که 3 می باشد و آن را منسوب به « حضرت ولی عصر (عج) » کرده اند، در شماره سوره که 103 می باشد ضرب کنیم، به عدد 309 می رسیم که عدد مرکزی سوره « کهف » است. به علاوه، با اینکه این آیات در مورد سرگذشت اصحاب کهف است؛ اما در حقیقت، بنا به شباهتهائی که میان سرنوشت اصحاب کهف و « حضرت مهدی (عج) » وجود دارد، خداوند قصد داشته است با بیان سرگذشت اصحاب کهف، به ظهور « حضرت مهدی (عج) » اشاره کند. آیات 9 تا 25 این سوره، به داستان اصحاب کهف اشاره دارد. در این آیات شریفه، خداوند می خواسته به مسائل زیر اشاره کند: 1- امکان عمر طولانی انسان با قدرت الهی. 2- خداوند می تواند بندگان خویش را از چشم دشمنانشان، مخفی و تحت حمایت خود نگاه دارد. با بیان داستان اصحاب کهف، خداوند قصد داشته است به این مسئله اشاره کند که این امکان وجود دارد که انسانی، به وسیله قدرت الهی، برای سالهای طولانی زنده نگاه داشته شود و مخفیانه و به دور از گزند دشمنان زندگی کند. یکی دیگر از دلائلی که اشاره دارد به ارتباط « امام زمان (عج) » و سوره « کهف » این است که فاصله زمانی سال تولد پیامبر اسلام (ص) تا سال تولد « حضرت مهدی (عج) »؛ یعنی از سال 569 هجری قمری تا سال 869 هجری قمری، 300 سال می باشد. بسیار واضح است که این 300 سال، بر اساس تقویم هجری قمری است که برابر است با 309 سال هجری شمسی. از دلائل دیگر ارتباط سوره « کهف » با « حضرت مهدی (عج) »، فاصله زمانی بین سال وفات پیامبر (ص) تا سال آغاز غیبت کبرای « حضرت مهدی (عج) » می باشد؛ بدین ترتیب که اگر تعداد سالهای موجود میان سال وفات پیامبر (ص) که سال 632 میلادی بوده است را تا سال آغاز غیبت کبرای « امام زمان (عج) »؛ یعنی سال 941 میلادی بشماریم، 309 سال به دست می آید. بیان دوباره این موضوع که عدد 309، عدد مرکزی سوره « کهف » است ضروری می نماید. دلیل دیگر ارتباط سوره « کهف » و « حضرت مهدی (عج) »، برخی احادیث موجود از ائمه (ع)؛ از جمله « حضرت صادق (ع) » است که اصحاب کهف را یاران « حضرت مهدی (عج) » می نامند. در نتیجه، می بینیم که سوره « کهف » بی ارتباط با « حضرت مهدی (عج) » نیست. حال اگر تعداد حروف آیات 9 تا 25 این سوره را که به روایت داستان اصحاب کهف می پردازد بشماریم، به عدد 1401 می رسیم که به سال زوال « بنی اسرائیل » و ظهور « امام قائم (عج) »، بر اساس تقویم هجری شمسی اشاره می کند. اشاره به زمان نابودی « بنی اسرائیل » بر اساس تقویم هجری شمسی، تنها در سوره « کهف » موجود است و در سوره « اسراء »، تنها اشاره به تاریخ میلادی یا هجری قمری آن شده است. علت آن، این است که در مذهب شیعه توصیه شده است برای تعجیل ظهور « حضرت مهدی (عج) »، سوره « کهف » را فراوان بخوانیم. از آنجائی که استفاده از تقویم هجری شمسی، بیشتر در بین فارسی زبانان رایج است و اکثر آنها نیز شیعه می باشند و در سوره « کهف »، به دنبال گمشده خود هستند، در نتیجه، خداوند، تنها در این سوره به زمان نابودی « بنی اسرائیل »، بر اساس تقویم هجری شمسی اشاره کرده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی مهدوی
💢شیخ محمداسماعیل دولابی: در دنیا اگر خودت را مهمان خدا کنی و حق تعالی را میزبان ، همه غصه ها می رود ؛ چون هزار غصه به دل میزبان است که دل مهمان از یکی از آنها خبر ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنوز هم میدهد انقلابی نیجریه ای که تیر ۳شعبه میخورد وپزشکان از درمان عاجز میشوند اما... اللهم عجل لولیک الفرج
نکته ی جالب ابن عربی مطلبی دارد که خیلی عجیب و ارزشمند است. ایشان می گوید ما عصمت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به روایات متواتره از پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله) اثبات می کنیم؛ چون پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله) درباره اش فرموده است که خطا نمی کند، سهو نمی کند؛ ولی عصمت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را با دلیل عقلی ثابت می کنیم. می گوید عصمت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) با دلیل عقلی ثابت می شود، ولی اثبات عصمت امام منتظر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به فرمایش پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله) است. این را من خودم در فتوحات دیدم. آن وقت این نکته را برای شما می گویم چون شما همه محقق هستید، متوجه این نکته بشوید. در ادامه شعرانی می گوید: این مطالبی را که از فتوحات نقل می کنم از نسخه قونیه یکی از شهرهای ترکیه ی فعلی است؛ زیرا نسخه ی مصری مجسوس فیها است. شیخ عبدالوهاب شعرانی می گوید، نسخه مصری مجسوس فیها است؛ یعنی اعتباری به آن نیست. متأسفانه این چاپی که الان در دست است، نسخه ی مصری است. قطعاً نسخه قونیه در کتابخانه های ترکیه وجود دارد؛ و این شهادتی است از بزرگ ترین شخصیتی که شارح کلام شیخ محی الدین است که در کلمات شیخ دست برده اند. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بررسی آیات ظهور با این مقدمه، به بررسی آیاتی که دلالت بر ظهور منجی عالم حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد می پردازیم. آیه اول «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ‌*وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ…» این آیه درباره ی بنی اسرائیل و در قصه ی حضرت موسی (علیه السلام) و فرعون است. پس این آیه، از لحاظ تنزیل و از لحاظ ظهر، به داستان بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی (علیه السلام) و فرعون مربوط است. یک اصل اما در این آیه یک اصلی مطرح شده است و آن این که اراده ی ازلی الاهی بر این تعلق گرفته که مستکبرین ریشه کن شوند و مستضعفین و عبادالله الصالحین وارثین ارض و حاکمین در زمین باشند؛ آن هم در پهنای زمین. آیه این اصل را مطرح می کند. پس محتوا و مفهوم عام آیه به خصوصِ زمان حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسرائیل مربوط نیست. آنچه در آن زمان تحقق یافت، گوشه و جلوه ای از این اراده ی ازلی الاهی بود که باید مستضعفین بر مستکبرین پیروز گردند و مستضعفین وارث زمین گردند. اما آیا آن اراده ی ازلی به طور کامل تحقق یافت؟ نه. این جا خداوند به طور حتم فرموده است «نُریدُ» این اراده باید تحقق پیدا کند. در زمان حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) و همچنین در فتراتی از زمان که از جمله عصر حاضر گوشه و نموداری از اراده ازلی الاهی تحقق یافت؛ اما این وعده ی الاهی حتماً باید به طور شمول محقق شود و همه ی جهان را فراگیرد. قطعاً این اراده باید تحقق پیدا کند و این اراده جز با ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امکان پذیر نیست. در حدیث مفضل بن عمر می گوید: سمعت اباعبدالله (علیه السلام) یقول إنّ رسولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله) نظرَ إلی عَلیٍّ و الحسنِ و الحسینِ (علیهم السلام) و بَکی و قالَ انتمُ المُستَضعَفونَ‌ بعدی قالَ المُفَضّلُ قُلتُ ما معنی ذلک؟ قالَ (علیه السلام): معْناهُ أنّکم الائمةُ بعدی. إنّ اللهَ عزّوجلّ یقول «و نُریدُ انْ نَمُنَّ علی الذین استُضْعِفوا فی الارضِ و نجعَلهُمْ ائمةً و نجْعَلهم الوارثین»(7). قال (علیه السلام): و هذه الآیةُ جاریةٌ فینا إلی یوم القیامة.(8) این اراده ی ازلی حق تعالی همیشه جریان دارد یعنی گهگاه نمود پیدا می کند تا تحقق نهایی. حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: لتعْطِفَنَّ الدنیا علینا بعدَ شِماسِها عَطفَ الضَّروس عَلی وَلَدِها…(9) یعنی: این دنیا که امروزه از ما روگردان است روزی به ما روخواهد آورد همانند ناقه ای که به فرزندش از روی علاقه، روی می آورد. آن وقت حضرت این آیه را تلاوت فرمود: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ‌ »(10) ابن ابی الحدید در شرح این خطبه می گوید: و الامامیةُ تَزْعمُ انَّ ذلکَ وَعد منه بالامامِ الغائبِ الذی یَملِک الارضَ فی آخِرِ الزمانِ و اصحابُنا یقولونَ إنّه وعدٌ بإمامٍ یَملک الارضَ و یَستَولی عَلَی الممالِکِ.(11) ببینید تا این جا بین ما و علمای اهل سنت فرقی نیست در این که این آیه حتماً به دست یکی از فرزندان حضرت زهرا (علیها السلام) تحقق خواهد یافت و به طور شمولی بر تمام زمین مستولی خواهد شد و همه ی مستکبران را نابود خواهد کرد و صالحین وارث زمین خواهند گردید. ابن ابی الحدید می گوید ما هم قبول داریم شیعه هم قبول دارد. با این تفاوت که اهل سنت می گوید ضرورت ندارد که آن امام فعلاً حیات داشته باشد بلکه به وقت خودش متولد خواهد شد و این کار را انجام خواهد داد: … لا یلزَم أنْ یکونَ موجوداً بل یَکفی فی صحّةِ هذا الکلام أن یُخلق فی آخرِ الوقت…(12) پس ما با برادران اهل سنت در اصل ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اختلاف نداریم و این که از وُلد امام حسین (علیه السلام) است، این هم اتفاق نظر است.
تفاوت دیدگاه نقطه ی فارق بین ما و اهل سنت این است که شیعه یک فلسفه ای دارد و آن فلسفه، وجود واسطه در فیض است. شیعه عقیده اش این است که پیوسته بایستی حجت حق به طور حیّ و زنده در روی زمین باشد تا واسطه ی برکات و فیوضات الاهی برای همه ی جهانیان باشد. این اصل، پایه ی مکتب تشیع را تشکیل می دهد. امام حسین (علیه السلام) هفت زیارت مطلقه و هفت زیارت مخصوصه دارد. زیارت مطلقه ی اول اصح سنداً است؛ چون از ابن قولویه و سند آن بسیار معتبر است و علامه ی امینی مقید بود هر وقت به کربلا مشرف می شد، همین زیارت را بخواند. ما می دانیم تمام ادعیه و زیارات مکتب سیّار است؛ یعنی دانشگاهی است که همیشه شیعه در این دانشگاه تربیت می شود. اصول معارف، عقاید و زیربنای عقیده اسلامی ناب در همین زیارات و ادعیه به شیعه تعلیم می شود. این ها به صورت زیارت و به صورت دعا است، اما فی الواقع درس و تربیت است. در این زیارت این جمله را وقتی که جلوی ضریح امام حسین (علیه السلام) می ایستیم می خوانیم: …اِرادةُ الرَّبّ فی مَقادیر اُمورهِ تَهبِطُ الیکم و تَصدرُ من بیوتِکم…(13) یعنی یگانه واسطه ی فیض به طور مطلق و فراگیر شما هستید. آیا شما که مقابل ضریح امام حسین (علیه السلام) این جمله را می گویید، توجه دارید؟ این درسی است از عقاید شیعیان. یا در زیارت رجبیه می خوانیم: … اَنا سائِلُکم و آمِلُکم فیما إلیکمُ التّفویضُ و علیکمُ التعویضُ…(14) این مطالب را ما در مقابل ضرایح ائمه (علیهم السلام) عرض می کنیم. معنایش این است که ما عقیده ی خودمان را اظهار می داریم. این عقیده ی شیعه است. بنابراین اصل و مبنای شیعه، وجود حجت ضرورت دارد. مبنای تشیع ضرورت وجود حجت به عنوان واسطه در فیض است. آیه ی دوم آیه ی دیگری که در این زمینه است می فرماید: «وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ‌»(15) زبور همین مزامیز داوود (علیه السلام) است که هم نسخه ی عربی و هم نسخه ی فارسی اش که چاپ لندن است، موجود است و بنده آن را دارم. همین عبارتی را که قرآن کریم می فرماید: «و لقد کتبنا فی الزبور»(16) در زبور فعلی هست. این آیه می فرماید ما در زبور داوود (علیه السلام) این مطلب را نوشتیم. این مثل همان آیه ی قبلی است؛ یعنی یکی از اساسی ترین مسائلی است که اراده ی ازلی حق به آن تعلق گرفته است که «ان الارض یرثها»(17) این یرثها جنبه ی شمولی دارد؛ یعنی به طور فراگیر حاکمان زمین عباد صالحین خواهند بود. خوب این در چه زمانی تحقق یافته. آیا این وعده الاهی تنها وعده است؟ یا قطعیت دارد و باید تحقق پیدا کند. حالا من عبارت فارسی که در زبور است، می خوانم عربی آن را هم نوشته ام. آیه ی شریفه می فرماید: «و لقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر»(18)؛ یعنی اول یکسری موعظه کردیم. بعد از آن، این مطلب را مطرح کردیم: «ان الارض یرثها عبادی الصالحون»(19). در مزامیر داوود (علیه السلام) مزمور 37(فصل 37)چنین آمده است: نزد خداوند ساکت شو و منتظر او باش و در مکانش تأمل خواهی کرد و نخواهد بود و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد و از فراوانی سلامتی متلذذ.
آیه سوم «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لاَ یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً…»(20) این آیه هم اشاره به همین جهت دارد. درباره ی حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام) و این که در آخرالزمان رجوع می کند، این آیه می فرماید: «وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلاً إِذَا قَوْمُکَ مِنْهُ یَصِدُّونَ‌- وَ قَالُوا أَ آلِهَتُنَا خَیْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَکَ إِلاَّ جَدَلاً بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ‌-إِنْ هُوَ إِلاَّ عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَیْهِ وَ جَعَلْنَاهُ مَثَلاً لِبَنِی إِسْرَائِیلَ‌-وَ لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْکُمْ مَلاَئِکَةً فِی الْأَرْضِ یَخْلُفُونَ‌-وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلاَ تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ‌»(21) ابن حجر هیثمی در کتاب صواعق المُحرقه- این کتاب رد بر شیعه نوشته شده «فی الرد علی اهل البدع و الزندقه»- درباره ی دوازده امام (علیهم السلام) عالی نوشته مخصوصاً درباره ی حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به تفصیل سخن رانده است او می گوید: قال مقاتلُ بن سلیمان و مَنْ تَبعَهُ من المفسرین إنّ هذه الایة نزلتْ فی المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف). باز همین ابن حجر می گوید: و سَتَأتی الاحادیثُ المصرَّحةُ بِأنه من اهل بیتِ النبوی (علیهم السلام) ففی الآیة دلالةٌ علی البَرَکةِ فی نسلِ فاطمَة و علیٍّ (علیهما السلام) و أن اللهَ لَیُخرِجُ منهما سفیراً طیباً و اَن یَجْعَلَ نسلهما مفاتیحَ الحکمة و معادنَ الرحمةِ و سِرُّ ذلکَ أنّه أعاذَها و ذریّتَها من الشیطان الرجیم و دَعا لعلیٍّ بمثلِ ذلک(22). بعد این روایت را نقل می کند. قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): کیفَ أنتمْ إذا أُنزلَ أبنُ مریمَ و إمامُکُم منکم(23). حضرت عیسی (علیه السلام) نزول پیدا می کند ولی امام از خود شما است. و قوله تعالی: «و إنَّهُ لعلمٌ للّساعَة…»(24) ای من علائم الساعةِ حیث نزولُهُ فی آخِرِالزمان(25). در این زمینه، در حدیث دیگری از ترمذی در جامعش (جلد چهار صفحه ی 501) و ابوداوود در سنن (جلد چهار صفحه 106) آمده است: لا یَزالُ هذا الدِّینُ قائِماً (عزیزاً) حتی یکونَ أثنا عشرَ خلیفةً کلُّهم من قُریشٍ(26). این احادیث در صحیح مسلم هم هست و احمد و دیگران هم دارند. حدیث دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید: یا علیُّ إنَّ بنا ختَمَ اللهُ الدّینَ کما بِنا فتحَهُ…(27) شیخ عبدالوهاب شعرانی عارف معروف از عرفای برجسته ی جهان تسنن است. او کسی است که در کتاب یواقیت و جواهر و دیگر کتبش تمام آرای شیخ اکبر، شیخ محی الدین ابن عربی را مطرح کرده است. او در یواقیت و جواهر (جلد دوم صفحه 143) می گوید: إنَّ المهدیَّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) من أولاد الامام الحسن العسکری (علیه السلام) و مَولدُهُ لیلة النصف من شعبان سَنة خَمس و خَمسین و مِأتَین و هو باقٍ إلی أن یَجتَمع بعیسی بن مریم فیکون عُمرِه إلی وقْتِنا هذا سبع مأةٍ وَ سِت(28). شعرانی که در سال 958 می زیسته است، بعد می گوید: و عبارةُ شیخ محی الدین من الفتوحات [باب 366 فتوحات]: أنه لابد مِن خروج المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و لکن لا یخرُج حتی تمتَلأ الارضُ ظلما و جوراً فَیملأها قِسطاً و عدلاً و لو لم یَکن من الدنیا إلاّ یومٌ واحد لطول اللهَ تعالی ذلک الیومَ حتی یَلی ذِلک الخَلیفة من عِترةِ رسول الله (صلی الله علیه و آله) منْ ولدِ فاطمه (علیها السلام) جَدُّه الحُسَین بن عَلی بن اَبیطالب و والِده الحَسَن العَسکَری ابن الاِمام عَلی النَّقی ابنُ الأمام مُحمَّد التقی ابن الامام علی الرِّضا ابن الامام موسی الکاظم ابن الامام جَعفرالصّادق ابن الأمام مُحمَّد الباقر ابن الامام عَلی زَین العابِدین ابن الامام الحُسَین ابن امام عَلیّ بن ابی طالب (علیهم السلام) یُواطیء إسمُه اِسْم رسول الله (صلی الله علیه و آله) یُبایعُهُ المسلمون بین الرُّکن و المقام.(29)
✍امید، محرک انسان برای رویارویی با آینده است. برخی آن را انگیزه و برخی آن را نیاز آدمی می دانند. آدمی پیوسته و در انجام هر کاری، دنبال غایت و مقصودی مشخص بوده و قبل از اقدام به آن نیز، نیازمند ای برای آغاز عمل است. بر این اساس، انسان برای ادامه ی زندگی و تحمل دشواریهای آن، نیازمند انگیزه ای نیرومند است که در پدیده ی تجلی می یابد آینده ای که به مراتب عالی تر، زیباتر و بهتر از امروز باشد. در مکتب شیعه، علاوه بر اینکه نوعی امید به آینده است، چشم به راه یک روی داد بزرگ و تحول عمیق بودن است چرا که امام مهدی عج تبلور همه ی آرمان ها و آرزوهای محقق نشده ی انسان در طول قرون و اعصار گذشته تاکنون است. 📚مهدویت و آرامش روان، محمد سبحانی نیا •┈•••••✾•••••┈•