eitaa logo
💓تنها مسیری های کردستان
606 دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
5هزار ویدیو
58 فایل
تنهامسیریان کردستان عزیز خیلی خوش هاتین وه کانال خودان پیشنهاد و انتقادات @F313iar مشاوره @MoshaverTm براساس نظام فکری استاد بزرگوار حجت الاسلام پناهیان لینک کانال اصلی تنهامسیرآرامش👇 https://eitaa.com/IslamLifeStyles
مشاهده در ایتا
دانلود
💓تنها مسیری های کردستان
🌹#کلمات_قصار_نهج_البلآغه 🌴#شماره_92 أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ، وَأَرْفَعُهُ
🌹 🌴 تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَيَکْرَهُ انْثِلاَمَ الْحَالِ. امام(عليه السلام) فرمود: هيچ کس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مى برم از اين که مرا امتحان کنى، زيرا هيچ کس نيست مگر اين که امتحانى دارد. ولى اگر کسى مى خواهد به خدا پناه برد و دعا کند، از آزمون هاى گمراه کننده به خدا پناه برد، خداوند سبحان مى فرمايد: «بدانيد اموال و اولاد شما وسيله آزمايش شماست». معناى اين سخن آن است که خداوند مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مى کند تا آن کس که از روزى اش خشمگين است از آن که شاکر و راضى است عمل آشکار گردد)
💓تنها مسیری های کردستان
🌹#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌴#شماره_93 تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَيَکْرَهُ انْثِلاَمَ الْحَالِ. امام(عليه
شرح و تفسیر فلسفه امتحان الهى امام(عليه السلام) در اين گفتار حکمت آميز خود به نکته مهمى اشاره مى کند و آن عموميت امتحان براى همه انسان ها و حتمى بودن آن در هر شرايط است. نخست مى فرمايد: «هيچ کس از شما نگويد خداوندا! به تو پناه مى برم از اين که امتحان شوم»; (لاَ يَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ»). سپس به ذکر علت آن پرداخته مى فرمايد: «به اين دليل که هيچ کس نيست مگر اين که امتحانى دارد»; (لاَِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَهُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَة). اصولا دنيا دار امتحان، تکاليف و مسئوليت هاست و بشر براى تکامل آفريده شده و تکامل ها از مسير امتحانات مى گذرد و بى امتحان راهى به سوى کمال نيست، بنابراين چنين دعايى مثل اين است که انسان بگويد: خداوندا مرا به هيچ تکليفى مکلّف نکن. بديهى است چنين دعايى دور از استجابت است. آن گاه امام در ادامه اين سخن راه صحيح دعا کردن و پناه بردن را درباره امتحانات به انسان ها مى آموزد و مى فرمايد: «ولى اگر کسى مى خواهد به خدا پناه ببرد و دعا کند، از امتحانات گمراه کننده به خدا پناه ببرد»; (وَلَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاَّتِ الْفِتَنِ). به بيان ديگر از خدا توفيق پيروزى در امتحانات را بخواهد و از ذات پاکش در اين راه يارى بطلبد تا توفيق الهى شامل حال او گردد و در آزمايش هاى الهى رو سفيد شود. آن گاه امام در ادامه اين سخن به دو دليل نقلى و عقلى تمسک مى جويد: نخست مى فرمايد: «زيرا خداوند سبحان مى گويد: بدانيد اموال و اولاد شما وسيله آزمايش شما هستند»; (فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: (وَاعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَأَوْلاَدُکُمْ فِتْنَةٌ)). لازم به ذکر است که «فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا ناخالصى هاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته گردد سپس به هرگونه آزمايش اطلاق شده البته اين واژه گاه به معناى شکنجه، گمراه ساختن و ايجاد مشکلات اجتماعى و آشوبگرى نيز استعمال شده است.(1) آيات زيادى درباره حتمى بودن امتحانات الهى در قرآن مجيد وجود دارد. امام انگشت روى دو مورد از موارد بسيار روشن امتحانى گذارده است. سپس در تفسير اين آيه به بيان دليلى عقلى مى پردازد و مى فرمايد: «معناى اين سخن آن است که خدا مردم را با اموال و اولادشان آزمايش مى کند تا آن کس که از روزى اش خشمگين است از آن کس که شاکر و راضى است شناخته شود، هرچند خداى سبحان به مردم از خودشان آگاه تر است; ولى اين براى آن است که کارهايى که موجب استحقاق ثواب و عقاب مى شود ظاهر گردد»; (وَمَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالاَْمْوَالِ وَالاَْوْلاَدِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ، وَالرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَإِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَلَکِنْ لِتَظْهَرَ الاَْفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ). اين سخن اشاره به نکته پرمعنايى است و آن اينکه صفات درونى و نيات اشخاص هرگز سبب پاداش و عقاب نمى شود جز آنکه اين صفات و نيات در عمل آشکار گردد. به بيان ديگر معيار ثواب و عقاب، اعمال است نه نيات و صفات درونى، بنابراين خدا در عين اينکه نيات و صفات درونى انسان ها را کاملاً مى داند، بلکه از خودشان به آن آگاه تر است، باز هم امتحان مى کند تا در صحنه اعمال ظاهر شوند و معيار ثواب و عقاب تحقق يابد. به تعبير ديگر مسير تکامل از طريق افعال مى گذرد و آزمايش هاى الهى همه براى همين هدف است. باز به زبان ديگر، آنچه ملاک پاداش و کيفر است حسن فعلى است نه تنها حسن فاعلى. آن گاه امام در پايان اين سخن انگشت روى چند مصداق از نيات انسان ها گذارده مى فرمايد: «زيرا بعضى از مردم (مثلا) پسر را دوست دارند و از فرزندان دختر ناخشنودند و بعضى افزايش مال را مى خواهند و از نقصان آن ناراحتند (هيچ يک از اين نيات سبب پاداش و کيفر نمى شود مگر زمانى که در ميدان عمل آشکار گردد)»; (لاَِنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّکُورَ وَيَکْرَهُ الاِْنَاثَ، وَبَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَيَکْرَهُ انْثِلاَمَ الْحَالِ). آنها که تنها فرزندان پسر را دوست دارند و از دختر متنفرند کسانى هستند که از نعمت هاى الهى ناخرسندند و از عهده امتحان الهى بر نيامده اند و آنها که در پى جمع مال اند و از هرگونه نقصان ناراحت، نيز گروهى هسنند که در اين امتحان قبول نشده اند. مرحوم سيّد رضى بعد از بيان اين کلمات حکمت آميز مى گويد: «آنچه امام در اين بيان آورده است از تفسيرهاى عميق و پيچيده اى است که از آن حضرت شنيده شده است»; (قالَ الرَّضي: وَهذا مِنْ غَريبِ ما سُمِعَ مِنْهُ فِي التَّفْسيرِ). اشاره به اينکه تفسيرى است فشرده و پرمعنا بر مسئله آزمايش هاى الهى، زيرا امام روشن مى سازد که آ
💓تنها مسیری های کردستان
شرح و تفسیر فلسفه امتحان الهى امام(عليه السلام) در اين گفتار حکمت آميز خود به نکته مهمى اشاره مى کن
نکته ها ج-۱۲ نکته ها 1. جهان ميدان آزمايش آزمون هاى بشرى با دو هدف انجام مى شود: گاه براى کشف مجهولى است مانند تمام امتحاناتى که در سطوح مختلف آموزش و پرورش و دانشگاه هاست; همه براى اين است که بدانند کدام شاگرد دروس خود را به گونه صحيح و کامل آموخته و کدام نياموخته است و يا اين که طلاى مشکوکى را به درون کوره مى برند تا معلوم شود باطن آن چيست; آيا واقعاً طلاست يا فلز ديگر و اگر طلاست خالص است يا ناخالص. نوع ديگرى از امتحان براى کشف مجهول نيست، بلکه براى رساندن به کمال صورت مى گيرد، مثل اين که مى دانيم فلان طلا ناخالصى دارد، آن را به کوره مى بريم تا ناخالصى ها بسوزد و طلاى خالص به دست آيد و از اين قبيل تمام تمرين هايى است که ورزشکاران پيش از حضور در ميدان مسابقه انجام مى دهند; همه اينها براى پرورش و رسيدن به کمال مطلوب است. آزمون هاى الهى به معناى اول نيست، همان گونه که امام(عليه السلام)در جمله بالا به آن اشاره فرموده و مى گويد: «وَإنْ کانَ سُبْحانَهُ أعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أنْفُسِهِمْ» و همان گونه که در سوره «عنکبوت» آمده «(أَحَسِبَ النّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْکاذِبينَ); آيا مردم گمان کردند همين که بگويند ايمان آورديم به حال خود رها مى شوند و آزمايش نخواهند شد؟ ما کسانى را که پيش از آنها بودند آزموديم (و اينها را هم آزمايش مى کنيم) بايد علم خدا درباره کسانى که راست مى گويند و کسانى که دروغ مى گويند تحقق يابد».(1) بنابراين تمام امتحانات الهى براى اين است که ناخالصى ها برطرف گردد و بندگان به خلوص واقعى برسند، همان گونه که در آيه شريفه 155 سوره «بقره» آمده است: (وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْء مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْص مِنَ الاَْمْوالِ وَالاَْنْفُسِ وَالثَّمَراتِ وَبَشِّرِ الصّابِرينَ). مطابق اين آيه خداوند با انواع مشکلات، ناامنى ها، گرسنگى ها، کمبود محصولات زمينى و آفات انسانى بندگانش را مى آزمايد تا صابران يعنى کسانى که دربرابر اين آزمايش ها مقاومت کردند به وجود آيند و به آنها بشارت نيل به مقامات عاليه داده شود. و در آيه 141 «آل عمران» اين مطلب با وضوع بيشترى بيان شده، زيرا بعد از ذکر پاره اى از امتحانات الهى مى فرمايد: «(وَ لِيُمَحِّصَ اللّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْکافِرينَ); هدف اين است که خداوند افراد باايمان را خالص گرداند و کافران را نابود سازد». 2. معيار پاداش و کيفر؟ به يقين نيت انسان رابطه نزديکى با صفات درونى او دارد. کسى که نيت کار خيرى مى کند انسان وارسته، با سخاوت و ايثارگرى است، هرچند به مقصود خود نرسد و آن کس که نيت آزار و اذيت و کشتار مردمان دارد به يقين آدم شرورى است; ولى نه در شرع و نه در عرف عقلا کسى را بر نيتش کيفر نمى دهند مگر اين که بر طبق آن کارى انجام داده باشد. نيز کسى را به دليل نيتش مستحق پاداش نمى بينند. در اينجا اين سؤال پيش مى آيد که اگر چنين است چرا در روايات اسلامى آمده است که نيت شر، کيفر ندارد اما نيت خير، پاداش دارد؟ در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ کَذَا وَکَذَا مِنَ الْبِرِّ وَوُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ذَلِکَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّة کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلَ مَا يَکْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ کَرِيمٌ; بنده مؤمن تنگدست مى گويد خداوندا به من روزى فراوان ده تا چنين و چنان از کارهاى نيک و برنامه هاى خوب انجام دهم. هنگامى که خدا بداند او در اين نيتش صادق است اجر و پاداشى را که اگر عمل مى کرد به او مى داد، به سبب نيتش مى دهد. خداوند بخشنده و کريم است».(2) در روايت ديگرى نيز در همان باب آمده است که هرگاه افراد با ايمان نيت خيرى کنند و موفق بر انجام آن نشوند يک حسنه براى آنها نوشته مى شود و اگر عمل کنند ده حسنه; ولى هنگامى که نيت معصيتى کنند تا عمل نکرده اند چيزى براى آنها نوشته نمى شود.(3) پاسخ اين سؤال روشن است و آن اين که ثواب بر دوگونه است ثواب استحقاقى و ثواب تفضلى; پاداشى که بر عمل داده مى شود از باب استحقاق است (هرچند استحقاق نيز خود نوعى تفضل الهى است) و پاداشى که به نيت داده مى شود پاداش تفضلى است. (1). عنکبوت، آيه 2 و 3. (2). کافى، ج 2، ص 85، ح 3. (3). همان، ص 498، ح 2.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز چهارم چله 🌺 شروع چله👈 ۹۹/۷/۹ ┄┅─✵💝✵─┅┄ @tanhamasirKordestan ┄┅─✵💝✵─┅┄
💢السلام علیڪ یابقیة الله یا اباصالح المهدۍیاخلیفة الرحمن ویاشریڪ القرآن ایهاالامام الانس والجان"سیدی"و"مولاۍ" الامان الامان💢 🌸هرروزم را باسلام به زیبامے ڪنم 🌸ڪاش یڪ روزم،با دیدن روے زیباشود 🍂 🦋 ┄┅─✵💝✵─┅┄ @tanhamasirKordestan ┄┅─✵💝✵─┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• از‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ بهجت‌ پرسیدند آیا میشود‌ راه‌ صد‌ ساله‌ را‌ یک شبه‌ رفت؟ ایشان‌ فرمودند: با‌ سید‌ الشهدا‌ علیه‌ السلام‌ می‌شود... ...♡ ▪️@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 چرا پس از گذشت ۶ سال از ابلاغ «سیاست‌های کلی جمعیت» توسط رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر پوشش بیمه‌ای «هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری»، باز هم بیمه این موارد را پوشش نمی‌دهد؟ 🔺 آیا نهاد هم در پروژه‌ی خائنانه «کنترل جمعیت» در ایران شریک جرم است؟ اگر این شرایط تزریق اجباری فرهنگ نظام سرمایه داری در ایران نیست پس چیست؟! ༻‌🦋 @tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض ادب🌹 امیدوارم هفته خوبی رو‌ شروع کرده باشید. ان شاالله خداوند به همتون سلامتی و آرامش عنایت کنه‌🙏✨ با نام و یاد خدا ادامه درس از خانه تا خدا رو مرور می‌کنیم 👇
💓تنها مسیری های کردستان
#از_خانه_تا_خدا.... #درس بیست و هشتم 👇 💎 " علَّتِ صحیحِ بچه داری" 🌺 #نگاه_دینی در زمینۀ رفتار با
.... بیست و نهم 👇 💎 " علامتِ یه بیماری " ✅ توی یه زندگی خانوادگی درست و یه تربیتِ صحیحِ دینی، 👈 زن و مرد باید عمدۀ توجه و لبخندشون "برای همدیگه" باشه نه برای غریبه ها! ⭕️ اگه یه خانم یا آقایی دید که دلش بیشتر با غریبه هاست و با اونا بهتر سرگرم میشه، این علامتِ بیماری هست. ⚠️⚠️⚠️ 🔴 خیلی وقتا میشه که یه آقا با غریبه ها خیلی خوب و مهربون صحبت میکنه: - سلام!!! حال شما؟ احوال شما؟ چه خبرا؟ 😍 - خیلی خوشحال شدم زیارتتون کردم؟ قربونتون برم!💖 🔹بابا بیخیال! 😒 چه خبرته با غریبه ها اینطوری صحبت میکنی؟!😐 🔸باشه اشکالی نداره که با غریبه ها قشنگ حرف بزنی امّا اگه با مادر و همسرت از این بهتر صحبت نمیکنی بدون که بیماری! ⭕️✅👆👆
-- چرا؟ 😳 🔷 ببین عزیز دلم؛ آدم ممکنه بقیه رو گول بزنه امّا خدا رو که نمیتونه فریب بده! ✔️ خداوند متعال داره میبینه که میخوای با "لبخندِ مصنوعی" دلِ غریبه ها رو به دست بیاری و پیشِ اونا عزیز بشی. 💢📛💢 👌 در حالی که خدا دستور داده "اوّل از همه به نزدیکانت برسی" اوّل از همه باید "دلِ پدر و مادر و همسرت" رو به دست بیاری. 💞 🔺 کسی که دنبالِ لذّت بردن از خانوادش نباشه 🌎 دنیا اجازه نمیده آبِ خوش از گلوی همچین آدمی پایین بره!✔️ ✅🔹🌺➖➖💖 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ┄┄┄••❅❈✧❈❅••┄┄┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 لبخند زدن به غریبه ها علامت یه بیماریه! 😒 ✅ با خانوادت ده برابر باید قشنگ تر حرف بزنی نسبت به غریبه ها! 🌺 http://eitaa.com/joinchat/3024289824Cec2bccd79b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 بی‌تفاوتی ممنوع! حتی در دیدن و شنیدن ▪️ اعضای سیاهی لشکرِ یک فیلم، با اینکه نقشِ کم‌رنگی دارند، اما هر کدام به نوعی در کنار بازیگرانِ اصلی، به ساختِ فیلم کمک می‌کنند. ما هم ممکن است سیاهی لشکر باشیم و کارِ خاصی نکنیم، اما با همین بی‌تفاوتیِ خود، به تکمیل پازلِ دشمن کمک می‌کنیم. ▫️ مثلا ممکن است کسی به مهمانیِ پُر گناهی دعوت ‌شود و با اینکه می‌داند گناه، سببِ تأخیر در ظهور می‌شود، به خاطر ترس از مسخره شدن و... به آن مهمانی برود و این کار را اینگونه توجیه کند: من به آنجا می‌روم، اما هیچ گناهی نمی‌کنم و فقط در ظاهر همرنگ بقیه می‌شوم. ▪️ باید به چنین فردی گفت: در کربلا نیز عده‌ای سیاهی لشکر بودند، اما با این کار، دشمن را تأیید کردند؛ به تعدادِ دشمن افزودند و نسبت به ظلم بی‌تفاوت بودند. پس لطفاً برای عاقبت بخیری خود، نسبت به گناه بی‌تفاوت نباشید و حتی در ظاهر، همرنگِ دشمن نشوید❗️ 7⃣2⃣ ◼️◾️ @tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌹#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌴#شماره_93 تَثْمِيرَ الْمَالِ، وَيَکْرَهُ انْثِلاَمَ الْحَالِ. امام(عليه
🌹 🌴شماره_94 وَسُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ يَتَدَارَکُهَا بِالتَّوْبَةِ، وَرَجُل يُسَارِعُ فِي الْخَيْرَاتِ. از آن حضرت پرسيدند: خير و نيکى چيست؟ امام(عليه السلام) فرمود: خير و خوبى در آن نيست که مالت فراوان و فرزندانت زياد شوند، خير در اين است که علمت زيادوحلمت فزون گردد وبا پرستش پروردگاربه مردم مباهات کنى، هر گاه کار نيکى از تو صادر شد خدا را سپاس گويى و اگر گناهى سر زد استغفار نمايى، دنيا فقط براى دوکس خوب است: کسى که گناهانى کرده و مى خواهد با توبه جبران کند و کسى که با سرعت به سراغ کارهاى خيرمى رود.
💓تنها مسیری های کردستان
🌹#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌴شماره_94 وَسُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ يَتَدَارَکُهَا بِالتَّوْبَ
شرح و تفسير خير در چيست؟ امام(عليه السلام) در اين کلام پربار حکمت آميز، پاسخ به سؤال کننده اى مى دهد که «از آن حضرت پرسيد: خير و نيکى چيست؟»; (وَسُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ). امام در پاسخ جامع خود خير را در پنج چيز خلاصه کرد: نخست فرمود: «خير و خوبى در آن نيست که مالت فراوان و فرزندانت زياد شوند»; (فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَکْثُرَ مَالُکَ وَوَلَدُکَ). منظور از اين سخن نفى ديدگاه غالب در مسئله مال و فرزندان (نيروى انسانى) است که ارزش والا را در مال و فرزند خلاصه مى کنند و شخصيت را براى کسانى قائل هستند که اموال بيشترى در اختيار دارند و ثروت آنها زياد و نفرات آنها نيز فراوان است. به تعبير ديگر، تنها از جنبه هاى مادى و دنيوى به مال و فرزند نگاه مى کنند و گرنه اگر اين مواهب در راه خدمت به خلق و جلب رضاى خالق صرف شود آن هم مصداق خير است، چرا که در قرآن مجيد در آيات متعددى واژه خير بر مال اطلاق شده است. از جمله در آيه 180 سوره «بقره» مى خوانيم: «(کُتِبَ عَلَيْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَالاَْقْرَبينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقينَ); بر شما نوشته شده هنگامى که يکى از شما را مرگ فرا رسد اگر چيز خوبى (مالى) از خود به جاى گذارده براى پدران و مادران و نزديکان به طور شايسته وصيت کند». سپس مى افزايد: ولى خير در اين است که علمت زياد گردد و حلمت فزونى يابد و با پرستش پروردگار به مردم مباهات کنى و هر گاه کار نيکى از تو صادر شد خدا را سپاس گويى و اگر گناهى سر زد استغفار نمايى»; (وَلَکِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَکْثُرَ عِلْمُکَ. وَأَنْ يَعْظُمَ حِلْمُکَ، وَأَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّکَ; فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ، وَإِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ). در واقع، امام(عليه السلام) در اين عبارات پر معنا نظام ارزشى اسلام را بيان مى کند و بر خلاف آنچه در دنياى مادى ديده مى شود که ارزش را در مال و ثروت و قدرت ناشى از نفرات خلاصه مى کنند، امام(عليه السلام) ارزش را در علم و حلم و عبادت و شکر و استغفار خلاصه مى فرمايد، زيرا مال و ثروت و قدرت اگر جدا از علم و حلم و بندگى پروردگار باشد مايه فساد و تباهى و ابزارى است که در مسير شر قرار خواهد گرفت. البته علم اگر از عبوديت پروردگار و حلم جدا شود نيز ممکن است در مسير انحراف و بدبختى قرار گيرد، لذا امام آن را به ضميمه امور ديگرى که علم را به کنترل در مى آورد به عنوان خير معرفى فرموده است. تعبير به کثرت ولد مربوط به زمان هايى است که فرزندان نيروى حامى و مدافع خانواده محسوب مى شدند و زيادى آنها سبب قوت و قدرت بود و در آيات قرآن نيز کراراً به آن اشاره شده است; ولى در امثال زمان ما مى توانيم آن را به معناى وسيع ترى تفسير کنيم و بگوييم: فزونى نيروهاى انسانى; خواه فرزند باشد يا قبيله و يا طرفداران ديگر. هدف امام(عليه السلام) اين است که بفرمايد: خير و سعادت انسان در فزونى مال و نيروهاى انسانى اطراف او نيست، بلکه در علم و حلم و عبادت است. منظور از «حلم» بردبارى آميخته با تدبير است. ممکن است انسانى عالم باشد اما شتاب زده و بى تدبير. چنين کسى به جايى نمى رسد; ولى وقتى علم، آميخته با بردبارى و تدبير شد آثار عميقى از خود به جاى مى گذارد. منظور از مباهات به عبادت و بندگى پروردگار اين نيست که انسان عباداتش را به رخ مردم بکشد، بلکه مقصود آن است که افتخار واقعى او به بندگى پروردگار باشد و در درون وجود خود به آن مباهات کند. شبيه جمله اى که از امير مؤمنان على(عليه السلام) نقل شده که به پيشگاه خداوند عرضه مى دارد: «إِلَهِي کَفَى بِي عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً».(1) آنگاه امام(عليه السلام) در پايان اين گفتار به نکته مهم ديگرى اشاره کرده و خير و سعادت دنيا را در دو چيز خلاصه مى کند و مى فرمايد: «دنيا فقط براى دو کس خوب است: کسى که گناهانى کرده و مى خواهد با توبه جبران کند و کسى که با سرعت به سراغ کارهاى خير مى رود»; (وَلاَ خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلاَّ لِرَجُلَيْنِ: رَجُل أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ يَتَدَارَکُهَا بِالتَّوْبَةِ، وَرَجُل يُسَارِعُ فِي الْخَيْرَاتِ). حقيقت امر نيز همين است، زيرا اگر ما دنيا را به صورت يک گذرگاه براى زندگى جاويدان آخرت تصور کنيم به عنوان يک منزلگاه و هدف، خواهيم دانست بهره اى که انسان مى تواند از اين مزرعه يا از اين بازار براى سراى ديگر ببرد يا جبران گناهان است و يا سرعت در خيرات. (1). بحارالانوار، ج 74، ص 402، ح 23. 🌺@tanhamasirKordestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز پنجم چله 🌺 شروع چله👈 ۹۹/۷/۹ ┄┅─✵💝✵─┅┄ @tanhamasirKordestan ┄┅─✵💝✵─┅┄
وجعَلهُ اَللّهُمَ مَفْزَعَاًلِمَظْلُومِ عِبادِک.. خدایا اورا قرار ده پناهگاهی برای ستمدیدگان از بندگانت 📣 اَیُّها النَّاس 💥بخواهید ڪہ برســد بگذارید دگـر درد بـہ پـایان برســد همگی در پس هر بہ خالق گویید ڪہ بہ ما ڪند یوسف زهــرا برسد🌺 🌸🍃 ┄┅─✵💝✵─┅┄ @tanhamasirKordestan ┄┅─✵💝✵─┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♡•• دِلــــــــــم ز روزِ ازل گشته مبتلاىِ حُسیــن سلامِ من به حُسیــــــن وبه‌ كربلاىِ حُسیــــــــــن... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌༻‌@tanhamasirKordestan ┄┅┄┅ ❥❥❥ ┅┄┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️💢⭕️♨️💢⭕️ ⚠️ زمانی که از فروپاشی شوروی گفت، هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد اتفاق بیفتد! ‼️حالا هرچه به نزدیک می‌شویم؛ انگار مفهوم "غرق شدن کشتی تایتانیک" که فرمودند، درحال اتفاق افتادن است. ⚠️آمریکا به دست ترامپ می‌شود. 🤲 ان‌شاءالله ✍ مِــــــــهْدی🚩 💢@tanhamasirKordestan
چه فراقی.mp3
14.49M
🌴 🌴 🌴 🌴 🏴🚩شور 🥀من ایرانم و تو عراقی 🥀چه فراقی چه فراقی.....😭😭😭 ،آرومه جونم 🎤محمد حسین 👌بسیار زیبا 🏴🚩 🔰@tanhamasirKordestan🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عصر بخیر☺️ الهی حال دلتون عااالی باشه و قلبتون مملو از نور... ✨✨ ان شاءالله که پیگیر درس های سبک زندگی هستید... 🌱🍂
💓تنها مسیری های کردستان
#سبک_زندگی #جلسه_ششم 🔹 در جلسات قبل درمورد اهمیت کار کردن و مسئولیت دادن به بچه ها صحبت کردیم حالا
🔰 وقتی ما میگیم عمل، تأثیرش از آگاهی بیشتر است، بدین معنا نیست که عمل، ارزشش بالاتر از هر چیز دیگری است. ما از ارزش صحبت نمی‌کنیم بلکه از قدرت تأثیر صحبت می‌کنیم.✅ ✔️ بله درسته، ارزش ایمان بسیار بالاست. علم و عمل برای افزایش ایمان هستند. 💠 ارزش عمل به ایمان، به این معنی نیست که شما بخواید ایمان را افزایش بدید. ما نمی‌تونیم مستقیم ایمان را قوی کنیم چون مستقیم به قلب راه نداریم.✖️ ✨ " هَلِ الدِیٖنِ إِلَّا الحُبْ " ✨ « آیا دین چیزی غیر از محبت است؟ » همه ما انسان‌ها بدنبال گرایشات و حب‌ها هستیم، زیرا گرایش‌ها وجود انسان را شکل می‌دهند.✔️ تو زندگی خودمون و مسئولین می‌تونیم نتیجه رو ببینیم ❗️ یعنی باید حواسمون به گرایشات و اونایی که دلمون میخواد باشه ⚠️ ✨" إلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبِ سَلیٖم "✨ « تو در نهایت باید با قلب سالم به محضر خدا برسی. » پس باید چه کنیم؟؟؟ 🤔 محبت و ایمان اصل هستن، اما با چه چیزی این‌ها را زیاد کنیم⁉️ یه کم بهش فکر کنیم🧐🤔
👈 اگر بخوایم‌‌‌‍ ایمان و محبت و علاقه های خوب را تقویت و علاقه های بد را تضعیف کنیم دو راه داریم. 🔹 🔹 💎 عمل نسبت به آگاهی و اندیشه مؤثرتر است. 👈 استعداد فهمیدن یا نفهمیدن و گرایشات انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علاقه های انسان را تقویت یا تضعیف می‌کند. 🔺تأثیر عمل از علم بیشتر است. ✅ 💡البته تأثیر علم برای یک قلب سالم بیشتر است . ولی تأثیر عمل بر قلب، کندتر اما مطمئن تر است. ✔️ بعضی انسان‌ها قلب پاکی دارند که با یک آگاهی، اتفاق‌های خوبی در قلبشان می افته.👌 البته لازم به ذکر که قلب پاک ، ثمره اعمال و رفتارهای درست بوده است. ❤️ ✅ عمل خوب روی قلب، ایمان و علاقه تأثیر قطعی داره حتی روی آگاهی انسان مؤثر است. 🔺به آگاهی برکت میده 🔺چشمات باز میشه و چیزهایی میبینی که دیگران نمیبینن تو همین زندگی روزمره منظورمه کلا دیدت باز میشه و نعمت‌ها رو زودتر بهتر و قشنگتر میبینی 🌻🌻 دیدی بعضی‌ها خیلی تیره و تار آینده رو میبینن❗️ اونا اون دیدشون هنوز باز نشده چجوری میتونیم بهشون کمک کنیم؟ 🤔 میگم خدمتتون ✔️ ادامه دارد... ༻‌🦋 @tanhamasirKordestan