💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_106 لاَ يَتْرُکُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِْس
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_107
رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ.
امام(عليه السلام) فرمود:
چه بسيار دانشمندى که جهلش او را کشته، در حالى که علمش با اوست;
اما به حالش سودى نمى بخشد
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_107 رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لا
شرح و تفسير
عالم جاهل منش
در اين گفتار حکيمانه و کوتاه و پرمعنا امام به عالمان بى عمل و آلوده به رذائل اخلاقى اشاره کرده مى فرمايد: «چه بسيار دانشمندى که جهلش او را کشته در حالى که علمش با اوست; اما به حالش سودى نمى بخشد»; (رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ).
همان گونه که در بالا اشاره شد امام(عليه السلام) در اين عبارت کوتاه و پرمعنا از عالمان نادانى سخن مى گويد که جهلشان قاتل آنها شده است در اين که چگونه علم و جهل در وجود آن ها جمع مى شود تفسيرهاى مختلفى مى توان بيان کرد.
از همه روشن تر اين که علم اگر با عمل همراه نشود همچون جهل است، بنابراين نکوهش امام(عليه السلام) از عالمانى است که از علم خود بهره نمى گيرند و به آن عمل نمى کنند و سبب هلاکت مادى و معنوى آنها مى شود.
در حديثى در کتاب شريف کافى از امير مؤمنان على(عليه السلام)مى خوانيم که «إنَّ الْعالِمَ الْعامِلَ بِغَيْرِهِ کَالْجاهِلِ الْحائِرِ الَّذى لا يَسْتَفيقُ عَنْ جَهْلِهِ; شخص عالمى که به علمش عمل نکند مانند جاهل سرگردانى است که از بيمارى جهل بهبود نمى يابد.
سپس حضرت در همان روايت مى فرمايد: «بَلْ قَدْ رَأيتُ أنَّ الْحُجَّةَ عَلَيْهِ أعْظَمُ وَالْحَسْرَةُ أدْوَمُ; بلکه حجت الهى را بر او بزرگ تر و حسرت او را پايدارتر ديدم».(1)
همين عبارت با اندک تفاوتى در ذيل خطبه 110 نهج البلاغه نيز آمده است.
در حديث ديگرى در غررالحکم از همان حضرت مى خوانيم: «عِلْمٌ لا يُصْلِحُکَ ضَلالٌ وَمالٌ لا يَنْفَعُکَ وَبالٌ; دانشى که تو را اصلاح نکند گمراهى است و ثروتى که تو را (در راه خشنودى خدا) سودى نبخشد بدبختى است».(2)
اين احتمال نيز وجود دارد که منظور از «جهل» صفات جاهلانه اى مانند غرور و تکبر و خودخواهى و سودجويى و رياکارى باشد; هر گاه علم با اين صفات نکوهيده جاهلانه همراه گردد عالم را به نابودى مى کشاند، همان گونه که در طول تاريخ مصاديق زيادى دارد. آيا طلحه و زبير عالم به احکام اسلام و قرآن نبودند؟ آيا موقعيت على(عليه السلام)را در اسلام و نزد پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نمى شناختند؟ چه شد که علمشان سودى به آنها نبخشيد؟ آيا جز اين است که جاه طلبى و پيروى از هواى نفس آنها را به جنگ جمل کشانيد و نه تنها علمشان به حالشان سودى نداشت، بلکه صفات جاهلانه آنها سبب مرگشان در دنيا و مجازاتشان در آخرت شد. حدود هفده هزار نفر از مسلمانان را به کشتن دادند و هرگز به مقصدشان نيز در دنيا نرسيدند.
نيز احتمال مى رود منظور اين باشد که ظواهرى از علم دارد ولى به عمق آن نرسيده است و به تعبيرى ديگر، علم او فاقد بصيرت است همان گونه که در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «اَلْعامِلُ عَلى غَْيرِ بَصيرَة کَالسّائِرِ عَلى غَيْرِ الطَّريقِ فَلا تُزيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ مِنَ الطَّريقِ إلاّ بُعْداً; آن کس که بدون بينش و بصيرت عمل مى کند همانند کسى است که در بيراهه گام بر مى دارد، چنين کسى هر قدر تندتر برود از راه اصلى دورتر مى شود».(3)
جمع ميان اين تفسيرها نيز مانعى ندارد.
🌹✵ ﷽ ✵🌹
اَللّهُمَ اجْعَلْنی مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ، وَالذابینَ عَنْهُ، وَالْمُسارعینَ إلیهِ فی قَضاءِ حَوائِجهِ وَالْمُمْتَسِلینَ لِاَمْرِه، وَالًمُحامینَ عَنْهُ، وَالسابِقینَ اِلی ارادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهِدینَ بینَ یَدیه
خدایا مرا از یاران و مددکاران و دفاع کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، دربرآوردن خواسته هایش واطاعت کنندگان اَوامرش ومدافعان حضرتش و پیش گیرندگان به جانب خواسته اش وکشته شدگان درپیشگاهش...
💚🌹💚
مولاے من
چشم وجودمان
خیره بہ نورِ حضور شماست
و دست استغاثہ
و روے حاجتمان
متوسل بہ درگاه تان
تا خداوند
طلعت رشیدتان را بہ ما بنمایاند
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
روز هجدهم چله 🌺
#دعای_عهد
شروع چله👈 ۹۹/۷/۹
🏴 @tanhamasirKordestan
عرض سلام وادب✋ وعرض تسلیت ایام
خیر مقدم به بزرگوارانی که تازه به جمع ما پیوستید🌹
خیلی خوووووش هاتین و کانال خودان صفا آوردین .....
دوستان قدیمی هم که تاج سر ما هستن👑
برای آشنایی و استفاده از مطالب کانال لطفا پیام سنجاق شده رو مطالعه بفرمایید🌷
مطالب تدریس شده درکانال 👇
🔹مبحث جامع ومفیدسبک زندگی
🔹مبحث زیبای ازخانه تاخدا
🔹مبحث مفیدوکاربردی کنترل ذهن
مداحی آنلاین - دامن آلوده و بار گناه آورده ام - حمید علیمی.mp3
1.89M
✨#شهادت_امام_رضا(ع)
دامن آلوده و بار گناه آورده ام😭
گرچه آهی در بساطم نیست آه آورده ام
🍃#حمیدعلیمی
▪️@tanhamasirKordestan
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨خادما گریه کنون صحنتو جارو میزنن
همه نقارهی یا ضامن آهو میزنن...
یکی بین ازدحام
میگه کربلا میخوام... 😭
مداحی🎤سیدمهدی میرداماد
#شهادت_امام_رضا(ع)
#به_تو_از_دور_سلام
▪️▪️@tanhamasirKordestan
📺پخش زنده از تمام نقاط حرم مطهر امام رضا علیه السلام
❤️ گنبد و بارگاه 🕌
b2n.ir/716010?eitaafly
❤️ ضریح مطهر🕌
b2n.ir/780435?eitaafly
❤️ صحن انقلاب🕌
b2n.ir/840352?eitaafly
❤️ صحن جامع رضوی🕌
b2n.ir/941603?eitaafly
❤️ صحن آزادی🕌
b2n.ir/024062?eitaafly
❤️ صحن گوهرشاد🕌
b2n.ir/460076?eitaafly
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج💔
༻🦋 @tanhamasirKordestan
ساعات آخر است گدا را حلال کن...
ان شالله خداوند از همهی ما، عزاداری هامون رو بپذیرن
و پایان این سوگواریها رو #ظهور صاحب الزمان قرار دهند.
التماس دعای فرج در ساعات آخر ماه صفر🤲✨
༻🦋 @tanhamasirKordestan
💓تنها مسیری های کردستان
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه 🌹#حکمت_شماره_107 رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ، وَعِلْمُهُ مَعَهُ لا
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_108
تَقْصِير بِهِ مُضِرٌّ، وَکُلُّ إِفْرَاط لَهُ مُفْسِدٌ.
امام(عليه السلام) فرمود:
در درون سينه اين انسان قطعه گوشتى است که به رگ مخصوصى آويخته شده و عجيب ترين اعضاى او و همان قلب وى است، اين شگرفى به علت آن است که صفاتى از حکمت و ضد حکمت در آن جمع است، پس هرگاه آرزوها (ى افراطى) در آن ظاهر شود (حالت طمع به او دست مى دهد و) طمع او را ذليل و خوار مى کند و هنگامى که طمع در او به هيجان آيد به دنبال آن حرص، و هرگونه افراط او را فاسد مى کند.(1)
(1). سند گفتار حکيمانه:
نويسنده کتاب مصادر مى گويد: اين سخن بخشى از خطبه معروف وسيله است که از خطبه هاى مشهور آن حضرت است (هرچند مرحوم سيّد رضى آن را در نهج البلاغه نقل نکرده است) و از جمله کسانى که پيش از مرحوم سيّد رضى اين خطبه را نقل کرده اند. کلينى در روضه کافى و ابن شعبه حرانى در تحف العقول است. سپس به جمع کثير ديگرى از دانشمندان معروف اشاره مى کند که در کتب خود اين کلام حکمت آميز را نقل کرده اند از جمله: مرحوم شيخ مفيد در ارشاد، مسعودى در مروج الذهب، ابن عساکر در تاريخ دمشق و آمدى در غررالحکم مى باشد. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 100).
صاحب کتاب تمام نهج البلاغه اين گفتار حکمت آميز را به ضميمه سخنان ديگرى از قول «ضرار بن ضمره» و در پاسخ معاويه که سخنان بيشترى را از على(عليه السلام) طلب مى کرد ذکر نموده است. (تمام نهج البلاغه، ص 563).