eitaa logo
تنهاترین منجی ...
603 دنبال‌کننده
4هزار عکس
582 ویدیو
122 فایل
مباحث مهدویت مبحث غیبت حضرت مهدی(عج) مبحث وظایف شیعه در عصر غیبت مبحث فواید دعا برای تعجیل در فَرَج کانال تنهاترین منجی در دیگر پیام رسان ها👇 👈با شناسه ی tanhatarinmonji@ در تلگرام سروش ایتا گپ آی گپ ارتباط با مدیر: @monji55555
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌺 بهشت رخ عیان کند اگر... تو جلوه ای کنی یا صاحب العصر و الزمان ادرکنی 🌟 🍃🌺 @tanhatarinmonji ⇜ورود
✔️ نتایج(آثار) و فوائد دعا برای تعجیل فَرَج 📌جلسه صد و بیست و ششم ➖➖°•♡▪️🖍🕌➖ ۴۸ - تحمُّل احادیث پیچیده و دشوار (۲) فایده اول : (۲) همچنین از امام صادق علیه السلام، از حضرت امام زین العابدین علیه السلام است که فرمود: به تحقیق که علم علما صعب مستصعب است که آن را تحمل پیغمبر مرسل یا فرشته مقرّب و یابنده مؤمنی که خداوند دلش را برای ایمان آزموده باشد (۱) .... این حدیث را صفّار نیز در بصائر الدرجات آورده و نیز به سند خود از حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: حدیث ما صعب مستصعب است که متحمل آن نشود مگر فرشته مقرّب یا پیغمبر مرسل یا مؤمن امتحان شده و یا شهری که دژ محکم داشته باشد. پس هنگامی که امر ما واقع گردد و مهدی ما بیاید، مرد از شیعیان ما از شیر جری تر و از نیزه بُرنده تر خواهد بود، دشمن ما را زیر پاهایش لگد می‌کند و با پنجه‌های دستش او را می‌زند، و این در موقعی است که رحمت و فَرَج خداوند بر بندگان نازل گردد (۲) .... و به سند دیگری از ابوحمزه ثمالی از حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام آورده که گفت: شنیدم آن حضرت می‌فرمود: حقا که حدیث ما صعب مستصعب است که جز سه طایفه آن را متحمل نگردد: پیغمبر مرسل یا فرشته مقرّب یا بنده مؤمنی که خداوند دلش را برای ایمان آزموده باشد. سپس فرمود: ای ابوحمزه مگر نمی بینی که خداوند از فرشتگان مقرّب و از پیغمبران مرسل، و از مؤمنان آزمایش شده برای [پذیرش] امر ما اختیار نموده است (۳) .... و به سند دیگری از آن حضرت است که فرمود: حدیث آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم صعب مستصعب، سنگین، مقنع، أجرد و ذکوان است. آن را تحمّل نمی کند مگر فرشته مقرّب یا پیغمبر مرسل، یا بنده ای که خداوند دلش را برای ایمان آزموده، یا شهری که حصار داشته باشد. پس هرگاه قائم ما بپاخیزد، نطق کند و قرآن تصدیقش نماید (۴) .... ➖➖°•♡▪️🖍🕌➖ (۱) کافی، ۱ / ۴۰۱ (۲)(۳)(۴) بصائر الدرجات، ۲۴، ۲۵ 📚مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائم(ع)،ج۱،بخش پنجم،ص۵۹۳ ، ۵۹۴ ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... ّ 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA 🌐 عضویت در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/tanhatarinmonji 🌐 عضویت در پیام رسان سروش : http://sapp.ir/tanhatarinmonji اینستاگرام : http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
✔️معرفت امام زمان در زیارت آل یاسین 📌[جلسه نود و هشتم] ➖➖📖📝〰〰✏️ 💢گفتار دهم: سیره ی امام عصر ارواحنا فداه 📝 سیره و روش زندگی امام زمان ارواحنا فداه راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد سیره ی مهدی علیه السلام سؤال کردم که چگونه است؟ آن حضرت فرمودند: «يضنع ما صنع رسول الله (ص) يهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله (ص) أمر الجاهلية و يستأنف الإسلام جدید» (۱) .... او همان گونه رفتار می کند که رسول خدا (ص) رفتار می کرد. همان گونه که رسول خدا (ص) همه ی آثار جاهلی را بَرکَند، او اسلام را تجدید می کند [ امام زمان علیه السلام هم تمام آداب و رسوم قبلی را از بین می برند].» ✏️کسانی که منتظر ظهور آن حضرت هستند، باید از نظر روحی این آمادگی را داشته باشند. ما عادات و رسومی داریم که مورد رضایت خدا نیست؛ ولی از نظر اجتماعی به آنها مقید هستیم. امام زمان علیه السلام وقتی تشریف می آورند، تمام آن آداب و رسوم جاهلی را از بین می برند. بسیاری از روحیات و اخلاقیات ماناپسند است؛ حتی بعضی از روابط ما (رفتارهای فردی و خانوادگی) جاهلی و شرک آمیز است. این اسلامی که ما داریم، تفسیر به رأی شده است که البته مربوط به دوره ی غیبت است. فقهای ما دسترسی به امام ندارند و به ناچار از روایات استنباط احکام می کنند؛ ولی مهم تر این است که ما گاهی به بدعت ها رنگ اسلامی می دهیم. امام زمان علیه السلام اسلام ناب محمدی و حقیقی را می آورند و اجرا می کنند و ایشان در زمان ظهور، تقیه ندارند. حضرت مهدی علیه السلام هدف كل همه ی انبیا و اولیا علیهم السلام هستند و ان شاء الله همه ی دین را پیاده خواهند کرد. ➖➖📖📝〰〰✏️ (۱) بحارالأنوار: ج ۵۲، ص ۳۵۲ 📚نگاهی به مهربان ترین،(سیدحسین حسینی)ج ۱،ص ۲۰۰ ، ۲۰۱ ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA 🌐 عضویت در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/tanhatarinmonji 🌐 عضویت در پیام رسان سروش : http://sapp.ir/tanhatarinmonji اینستاگرام : http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
‍ ‍ ‍ 👤سخنران : 💢عنوان : عاشورا در آیینهء امروز (چگونگی تطابق عاشورا با امروز) تاریخ سخنرانی : سال ۱۳۹۴ ✍ ..خلاصه این جلسه : آزار پیامبر صلی الله علیه و آله ، آزار خداست 📌 حتماً استماع فرمایید. جلسه [ 3 ] ⏰ زمان : ۴۰ دقیقه و ۱۵ ثانیه 📽 ایام محرّم و پخش سخنرانی های جذاب اعتقادی و پاسخ به شبهات در کانال تنهاترین منجی ... 📝🔍 @tanhatarinmonji
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤سخنران : 💢عنوان : فریب شیطان به بهانه ی پژوهش در ایام محرم! ⏲ زمان : ۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه 🎯نشر دهید‼️ 📝🔍 @tanhatarinmonji
[6] ✔️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از چه بود؟؟ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ. 〰〰▪️〰〰〰〰〰 🔍برای یافتن پاسخ به این سوال، بهترین و دقیق‌ترین جواب ، جستجو در منابع تاریخی و روایی و یافتن پاسخ از لسان مبارک خود آن حضرت است؛ 👈 با پیگیری دقیق این مباحث درخواهید یافت، علت خروج آن حضرت با لع و حفظ جان مبارک خویش بوده است؛ چرا که فرمان یزید این بود: یا بیعت یا سر آن حضرت! 👈 و به هیچ عنوان خروج حضرتش طبق برخی ادعاها ، مانند ادعای امثال آقای صالحی نجف آبادی در کتاب <شهید جاوید> ، به جهت تشکیل حکومت نبوده و قیام بالسیف بدین معنا نفرموده‌اند. ⬅️ شأن امام هدایتگری است و حکومت و این مسائل اهمیتی در مقابل <<هدایت>> که هدف اولیاء الهی است ندارد. ____ هنگامی که وقت نماز عصر فرا رسید، امام فرمود برای نماز عصر ، اذان بگویند. سپس خود حضرت اقامه گفت و با آنها نماز خواند. بعد از نماز به آنها توجه کرد؛ حمد خدا را به جای آورد و فرمود: ⬅️ و بعد...ای مردم اگر تقوای خدا را پیشه کنید و حق را برای اهلش بشناسید، خداوند از شما راضی‌تر خواهد بود‌. ما اهل بیت محمد ، نسبت به این امر از این گروه - که مدعی آنچه از ایشان نیست و عمل کننده به ستم و جور در میان شما هستند - شایسته‌تریم. اگر با اکراه نسبت به ما و جهل به حق ما ، ابا نمودید و نظر شما غیر از آنی باشد که در نامه‌ها و نوشته‌هایی به من رسید، من از شما منصرف خواهم شد. حر بن یزید پاسخ داد:: به خدا نمی‌دانم این نامه‌ها کدام است؟ 👈امام به عَقَبة بن سَمعان فرمود نامه‌های داخل دو کیسه را خارج کند. او کاغذهای فراوانی را از دو کیسه پر خارج کرد و در جلوی امام حسین علیه السلام پراکند. حر گفت: ما از آنها نیستیم که برای تو نامه نوشته‌ایم. به ما دستور داده‌اند که از تو جدا نشویم مگر آنکه تو را به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد ببریم. امام حسین علیه السلام فرمود: مرگ به تو از این مطلب نزدیک‌تر است. ⬅️سپس به اصحابش فرمودند که برخیزند و سوار شوند و زنها را سوار نمودند؛ سپاه اموی مانعشان شدند ؛ امام به حر فرمودند: -مادرت به عزایت بنشیند، چه می‌خواهی؟ -اگر هر کس دیگری از اعراب این را می‌گفت و در موقعیت تو بود، او را وانمی‌گذاشتم مگر آنکه نام مادرش را ببرم.اما چه کنم در مورد مادر تو، باید به بهترین وجه بگویم. -چه می‌خواهی؟ -می‌خواهم تو را نزد عبیدالله بن زیاد ببرم. -سوگند به خدا که از تو پیروی نخواهم کرد. -به خدا سوگند که تو را رها نخواهم کرد‌. 👈👈 و این مطلب ۳ بار تکرار شد و صحبت بین آن دو طولانی گشت. جناب حر به امام گفت: من به کشتن تو امر نشده‌ام؛ آنچه به من دستور داده‌اند این است که از تو جدا نشوم مگر اینکه تو را به کوفه ببرم. اگر ابا داری، راهی را در پیش گیر که به کوفه نرسد و به مدینه نیز تو را نبرد. من نیز برای امیر عبیدالله بنویسم تا شاید خداوند سلامت را به جای ابتلا به کار تو ، روزی‌ام سازد . این راه را بگیر و از قادسیه و عَذیب در قسمت چپ برو. 👈👈 امام حسین علیه السلام به اصحابشان فرمان دادند تا از سمت چپ حرکت کنند و حر هم با آنان به راه افتاد. (مقتل الحسین/امین/۸۱ و تاریخ طبری ۲۹۸/۴) 〰〰〰〰〰〰〰 نتیجه: علت ظاهری خروج آن حضرت از مدینه ، بیعت با چون یزیدی و برای نفْس بوده است و علت خروج آن حضرت از مکه، علاوه بر حفظ نفس و ترک بیعت با ، محفوظ ماندن خانه خدا است. به خاطر بسپارید که امام حسین علیه السلام وظیفه ندارند که به پیمان شکنی کوفیان - که به علم الهی آن را می‌دانند- ترتیب اثر دهند چرا که شأن امامتی آن حضرت ایجاب می‌کند نسبت به درخواست‌های مردم بی‌اعتنا نباشد. سفر آن حضرت از مکه به مدینه، و برخوردهای آن حضرت با دشمنان، جنبه دارد، و به هیچ عنوان مبارزه به معنای جنگ و یا عنوان انقلاب و یا قیام مسلحانه با انگیزه ، بر خروج آن حضرت از مدینه و آنگاه مکه منطبق . هر چند اگر کوفیان به عهدشان وفادار بودند ، مقدمات تشکیل حکومت و جهاد با یزید مهیا میشد... و البته که امام به پیمان شکنی کوفیان بیش از دیگران آگاه بودند. ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... 📝🔍 @tanhatarinmonji
✔️معرفت وحوش بالاتر از عده‌ای ------🏴-------------------- 🌟امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: بِأَبِي وَ أُمِّي الْحُسَيْنَ الْمَقْتُولَ بِظَهْرِ الْكُوفَةِ وَ اللَّهِ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى الْوُحُوشِ مَادَّةً أَعْنَاقَهَا عَلَى قَبْرِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الْوَحْشِ يَبْكُونَهُ وَ يَرْثُونَهُ لَيْلًا حَتَّى الصَّبَاحِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَإِيَّاكُمْ وَ الْجَفَاءَ پدر و مادرم فدای حسین باد؛ که در پشت كوفه كشته خواهد شد به خدا قسم گويا میبينم كه وحوش گردن‏هاى خود را بر قبرش كشيده و بر او می‏گريند و از شب تا صبح بر او مرثيه می‏ خوانند 👈وقتى حال وحوش چنين باشد پس شما انسان‏ها از جفاء به او حذر كنيد. (و شب تا صبح بر او مرثیه کنید) ------🏴-------------------- 📚کامل الزیارات: باب ۲۶ ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA 🌐 عضویت در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/tanhatarinmonji 🌐 عضویت در پیام رسان سروش : http://sapp.ir/tanhatarinmonji اینستاگرام : http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
🍃💔 شب جمعہ اسٺ سلام همۂ نوڪرها بہ شہِ ڪرب وبلا پادشہِ بے سـرها و بگویید بہ ارباب ڪه مهمان دارد بہ فداے قدم مادرتو مادرها 🌟 صلی الله علیک یا اباعبدالله 🌟 @tanhatarinmonji ⇜ورود 🍃💔
🍃🌺 از مشرقِ نگاهِ تو... 🌤خورشید می‌دمد صبحی که با تو می‌شود آغاز، 🌤دیدنی‌ست 🌸🍃 @tanhatarinmonji ⇜ورود 🍃🌺
✔️ نتایج(آثار) و فوائد دعا برای تعجیل فَرَج 📌جلسه صد و بیست و هفتم ➖➖°•♡▪️🖍🕌➖ ۴۸ - تحمُّل احادیث پیچیده و دشوار (۳) فایده دوم : در بیان معنی حدیث که در فرمایشات امامان علیهم السلام آمده: حدیث ما صعب مستصعب است. احتمال دارد که منظور تمام آنچه از ایشان رسیده بوده باشد، و دشواری آن چنین توجیه شود که: تحمُّل آن دشوار است، و معنی تحمُّل: بیان و نشر آن در جاهای مناسب و بنابر مقتضای حال باشد، چون مؤمن کامل، مواقع بیان را می‌شناسد و نیز می‌داند که در چه مواردی باید آن را مخفی کند، لذا در هر مقامی به آنچه صلاح او است - به نور ایمان - عمل می‌نماید. ولی آنچه به نظر قاصر من به واقع نزدیکتر می‌نماید - بلکه به نظر هوشمند ماهر این معنی متعیّن است - اینکه: منظور احادیثی است که در فضائل آنها بیان شده از اسرار غریب و آثار عجیب و مقامات والایی که اندیشه‌ها بدان راه نیابد و شئون بدیعی که خردمندان از بیان آنها عاجزند. بنابراین اضافه برای تخصیص است، یعنی: حدیث مخصوص ما که در فضل و مقامات، وارد است صعب مستصعب است. چون نسبت حدیث به ایشان به دو گونه متصور است: اوّل: مطلق آنچه به آن خبر داده اند، که احتمال اوّل بر این معنی تطبیق می‌شود. دوّم: آنچه به ایشان اختصاص دارد و در بیان شئون و مقامات و علوم و کرامات ایشان است. بنابراین اضافه حدیث به آنها، دلالت بر عموم دارد، و دیگر نیازی نیست که گفته شود: منظور بعضی از احادیث است که مضاف را تقدیر کنیم، و یا بگوییم: از باب مجاز لُغَوی است که عام ذکر گردیده و خاص اراده شده، بلکه متعین آن است که بر حقیقت حمل کنیم، و اضافه را برای اختصاص بدانیم. و ممکن است مراد از حدیث در آن روایات شأن و صفت باشد، چنانکه در بعضی از گفته‌های یکی از بزرگان اینکه حدیث مرادف با ذکر یا امر باشد که همه به یک معنی برمی گردد. و بر آنچه ما اختیار و تأیید کردیم اخبار متعددی دلالت می‌کند که به ذکر قسمتی از آنها تبرک می‌جوییم ان شاء اللَّه تعالی. از جمله: ➖➖°•♡▪️🖍🕌➖ 📚مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائم(ع)،ج۱،بخش پنجم،ص۵۹۵ ، ۵۹۶ ↶【به ما بپیوندید 】↷ 🌐 ... ّ 🌤الّلهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج الساعة🌤 📝🔍 https://t.me/joinchat/AAAAAD0VAZd23pFbq5w3KA 🌐 عضویت در پیام رسان ایتا : https://eitaa.com/tanhatarinmonji 🌐 عضویت در پیام رسان سروش : http://sapp.ir/tanhatarinmonji اینستاگرام : http://instagram.com/tanhatarinmonjigroup
[7] ✔️ هدف سیدالشهدا علیه السلام از چه بود؟؟ إنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ. 〰〰▪️〰〰〰〰〰 بعد از آنکه امام حسین علیه السلام به اصحاب خود فرمان حرکت دادند ،حر نیز با سپاه خود با آنها به راه افتاد. به همین طریق در حرکت بودند تا به منطقه بیضه رسیدند‌. در آنجا امام علیه‌السلام ایستادند و برای سپاه حر خطبه‌ای خواندند؛ در خطبه بعد از حمد و سپاس خداوند متعال آمده است: ⬅️ ای مردم، رسول خدا فرمود : هر که حاکم ستمگری را دید که حرام خدا را حلال می‌کند ، عهد خدا را می‌شکند با سنت پیامبر مخالفت می‌کند و در بین بندگان با گناه و ستیزه‌جویی عمل می‌کند، پس با گفتار یا عملی بدو اعتراض نکند، بر خدا واجب است که او را به جایگاه آن ستمگر وارد کند. بدانید که این جماعت ملزم طاعت شیطان شده و طاعت خدا را ترک کرده‌اند. فساد را آشکار ساخته و حدود الاهی را تعطیل نموده‌اند، مال خدا را به هوی و هوس ربوده و حرام خدا را حلال و حلال او را حرام کرده‌اند، من از دیگران شایسته‌ترم. نامه‌های شما برای من آمد، رسولان شما بیعت‌تان را برای من آوردند که شما مرا تسلیم دشمن نخواهید کرد و بی‌یاور نخواهید گذاشت . اگر بر بیعت خود باشید، به رشد خود رسیده‌اید، پس من ، حسین بن علی و پسر دختر پیامبر هستم. جانم با شما و خانواده‌ام با خانوادهء شما خواهد بود ؛ من برای شما بهترین نمونه‌ام. اگر عمل نکنید و عهد خود را نقض نمایید و بیعت مرا از گردنهایتان برادرید، سوگند به جان خود که از شما بعید و عجیب نیست. شما قبل از این با پدرم، برادرم و پسرعمویم مسلم بن عقیل پیمان شکستید. مغرور کسی است که به شما فریفته شود؛ بهرهء خود را از بین بردید و نصیب خود را تباه کردید. پس هر که پیمان خود را بشکند، هم به زبان خویش شکسته است. خداوند ما را از شما بی‌نیاز سازد. والسلام علیکم و رحمة الله و بركاته. 👈 امام حسین علیه السلام به حرکت درآمدند؛ جناب حر هم ایشان را تعقیب می‌کرد و در این عمل شدت به خرج می‌داد و مسیر را بر آنان تنگ می‌کرد. در بین راه یک بار امام به او فرمود: برای خدا نگران جانت باش؛ من شهادت می‌دهم که اگر مبارزه کنی، کشته خواهی شد و اگر مقاتله کنی، هلاک خواهی گردید. و امام به او فرمود: 👈 آیا با مرگ مرا می‌ترسانی؟ و آیا خطبه‌های من باعث شده که کمر به قتل من ببندی؟ نمی‌دانم به تو چه بگویم، اما آنچه را که آن برادر اوْس به پسرعمویش گفت، به تو می‌گویم هنگامی که می‌خواست پیامبر را یاری دهد ، به او گفت: می‌روی و کشته می‌شوی. او پاسخ چنین گفت: می‌روم و مرگ بر جوان ننگ نیست، هر گاه قصد حقی داشته و در اسلام جهاد نماید. و دوشادوش مردان صالح جانبازی کرد. و با دشمنان خدا مخالفت نماید و از تبهکاران دوری گزیند. جانم را پیش می‌اندازم و جاودانگی آن را نمی‌خواهم ، تا اینکه لشکری را با بانگ و خروش و گروهی فراوان ببینم. اگر زنده ماندم مورد ملامت قرار نگیرم و اگر کشته گردم پشیمان نخواهم شد، این ذلت برای تو بس که نه آنگونه که بخواهی زندگی کنی. (مقتل الحسین/امین/۸۴ - تاریخ طبری ۱۰۲ - کامل ۲۸۰/۴) ⬅️وقتی حر این مطلب را از امام حسین علیه السلام شنید، از ایشان کناره گرفت. امام در مسیری و حر در مسیر دیگری حرکت می‌کردند. 👈 به همین ترتیب جدا از هم در حرکت بودند تا به منطقهء عَذیبُ‌الهِجانات رسیدند. در اینجا 4 نفر که عبارت بودند از : نافع بن هِلال ، طِرِمّاح بن عَدیّ ، مجمع بن عبدالله عائذی و عمر بن خالد صیداوی ، برای یاری امام حسین علیه السلام به سوی او آمدند. حر مانع شد و خواست آنان را زندانی کند. امام فرمودند:: 👈 اینها یاران و همراهان من هستند. از ایشان همانگونه که از خود دفاع می‌کنم، دفاع خواهم کرد. اینها یاران منند و به منزله کسانی هستند که با من آمده‌اند. تو گفته بودی که با من نخواهی جنگید مگر آنکه نامه عبیدالله بن زیاد برای تو بیاید. اگر به وعده‌ای که داشتی عمل کردی، هیچ؛ و گرنه با تو به مبارزه برخواهم خاست. 👈 حر راه آنها را باز کرد و رهایشان نمود، امام علیه ‌السلام در مورد مردم از آنها سوال کرد؛ مجمع بن عبدالله عائذی گفت: ▪️اما اشراف مردم، رشوه‌شان زیاد شد؛ غریزه‌هاشان پر گردید و محبتشان جلب شد. به سفارش آنها افراد را رها می‌کنند. آنها جماعتی یکدست در برابر تو هستند.اما سایر مردم ، دلهایشان با توست ولی فردا شمشیرهایشان را در برابر تو خواهند کشید. (تاریخ طبری۳۰۳/۴) نتیج : این خطبه وقتی ایراد شده که کار از کار گذشته است. حر و مردانش در حال اسکورت کاروان هستند تا زمانی که عبیدالله فرمان دهد. و حضرتش درصدد ارشاد آنان بودند. 📝🔍 @tanhatarinmonji