هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
#درسگفتــــار | #مدرسه_فکرت
🔰شهید آوینی را میتوان الگوی جهاد تبیین در حوزهی فرهنگ نامید. ایشان با سلاح قدرتمند قلم خویش و خلق آثار مکتوب در این حوزه، علاوه بر مبارزه با هجمههای فرهنگی غرب، بنیانهای اصیل فرهنگ اسلامی را در آثار خود تقریر نمود.
▪️درسگفتار: شهید آوینی و تحول فرهنگی (بازخوانی یک مواجهه مکتوب)
▪️با تدریس: مهدی جمشیدی
در این درسگفتار ۹۰ دقیقهای قصد داریم به بازخوانی یکی از نامههای شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر وقت دولت کارگزاران با تدریس مهدی جمشیدی بپردازیم.
جهت استفاده از صوت و تصویر دوره بهصورت آفلاین، به آیدی مدرسه فکرت پیام بدهید:
@madrese_fekrat
⏰ ۳ جلسه ۳۰ دقیقهای
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻حجاب در آئینۀ گذشتۀ سیاستیاش
🖊 مهدی جمشیدی
۱. یکی از تصویرسازیهای تحریفآلود و القاهای ناصواب دربارۀ مواجهه با کشف حجاب این است که کسانی مدعیاند برخوردهای سخت در دورههای گذشته، حاصلی نداشته است و حجم انبوه تمرکز بر روی تقابل انتظامی و قضائی با مسألۀ حجاب، به نتایج ارادهشده، متصل نگردیده است. در این روایت، اینطور وانمود میشود که گویا نظام در دهههای گذشته، تمام توان خویش را بر روی حجاب و مواجهۀ سخت با آن متمرکز کرد و هرچه بضاعت داشت را در این مسیر به کار گرفت و در عین حال، اکنون با خلاء دستاوری روبرو است. در واقع، اینان میکوشند با تصویرسازی انقباضی و حداکثری از گذشته، نوع خاصی از مواجهه را ملامت و نفی کنند و نشان بدهند که چنین مواجههای، بیفرجام و غلط است و باید رویکرد دیگری را برگزید.
۲. برخلاف روایت یادشده، مسأله این است که در دهههای گذشته، هیچگاه حجاب، مسألۀ اصلی نبوده است، بلکه حتی فرهنگ نیز در هیچ دولتی، صدرنشین و بنیان انگاشته نشده است، بلکه دولتها و جریانهای رسمی، همواره یا به سوی اقتصاد حرکت کردند و یا به سوی سیاست. در این میان، فرهنگ جز تعارفهای سیاسی و تقابلهای انتخاباتی، منزلتی نداشته و هیچگاه به آن به عنوان امر مستقل و کلیدی، نگاه نشده است. از طرف دیگر، مواجهههای انتظامی و قضائی نیز دربارۀ مسألۀ حجاب، همواره حداقلی و موردی بودهاند و بیشتر جلوۀ بیرونی و بازتاب رسانهای داشتهاند. ازاینرو، میان واقعیت سیاستها و عملکردها از یک سو، و روایتهای رسانهای و حتی اجتماعی از آنها، شکاف بسیار بزرگی وجود دارد. حتی گشت ارشاد نیز که اینهمه دربارۀ سخن گفته شد، فاقد حمایت جدی بوده و تنها در حاشیه و به عنوان نمادی از حضور حاکمیت در خیابان، ظهور داشت، اما روشن بود که مواجهههای بسیار ناچیز و حداقلیاش نمیتواند گرهی را بگشاید و تحولی بیافریند. بهاینترتیب، باید صریح گفت که در طول دهههای گذشته، حجاب را باید امر «رهاشده» و «بهخودوانهاده» قلمداد کرد، نه امری که حاکمیت بر روی آن تمرکز کرده بوده و قدرتها و امکانهای ساختاری خویش را برای هدایت و نظارت بر آن به کار گرفته بوده است.
۳. وقتی یک عامل، در حاشیه و نیمبند و رقیق است، نمیتوان از آن انتظار داشت که روند را «ثابت» یا «کاهشی» کند، بلکه در این حالت، فقط از «شتاب روند» میکاهد؛ یعنی اگر نبود، سرعت روند، «بسیار بیشتر» میشد. دربارۀ گشت ارشاد، این حالت صحیح است نه اینکه وانمود شود حاکمیت با تمام توان، بر روی گشت ارشاد تکیه کرد و به حمایت از آن پرداخت و در نهایت نیز نتیجه نگرفت. بهخصوص در دهۀ نود در اثر سیاستهای لیبرالیستی در دولت اعتدالگرا، نهفقط مواجهۀ جدی و چالشی با مسألۀ حجاب به حاشیه رفت و اغلب به تعطیلی کشیده شد، بلکه با در پیش گرفتن رویکردهای ولنگارانه و تساهلی، روندی که رخ داده بود سرعت بیشتری پیدا کرد. در واقع، سیاستهای دولت اعتدالگرا، اقتدار نظام را به چالش کشید و پیام ضعف ارسال کرد. این سیاستها به لایههای تجددی جامعه، نشان داد که امکان پیشروی دارند و میتوانند بر سر سبک زندگیِ غربی، وارد چرخۀ چانهزنی شوند و حرف خود را بر کرسی بنشانند. این دولت برای آنکه از حمایت و هواداری این بدنۀ اجتماعی برخوردار شود، ارزشهای اساسی و خطوط قرمز فرهنگی را به بازی سیاسی خویش وارد کرد و به این واسطه، به دیگریهای فرهنگی رسمیت بخشید.
۴. تنها در لحظههایی از تاریخ که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، چنین صداهای مخالفخوانی از درون حاکمیت میشوند جان تازه میگیرند و به بیان و اظهار خویشتن فرهنگیشان در عرصۀ عمومی میپردازند. در شرایط حاکمیتیِ مبتنی بر اقتدار و مرزبندی، این طبقۀ اجتماعی دچار لکنت میشوند و احساس انقباض و انسداد میکنند و به حداقلها رضایت میدهند. پس مسألۀ اصلی این است که از درون حاکمیت، چه صدا و ندایی برمیخیزد و لایۀ تجددی، چه درک و احساسی از نیروهای درونی حاکمیت دارند. اینان تابع سیاستهای فرهنگیِ حاکمیت نبوده و نیستند و نمیخواهند از سبک زندگیِ تجددی خویش عبور کنند، بلکه مایل به اظهار و تجلی آن در عرصۀ عمومی هستند، اما این کنش، وابسته به تصویرشان از منطق و انتخاب حاکمیت است. در هر دورهای که نیروهای همگون با اینان به درون حاکمیت نفوذ میکنند، این خوداظهاریهای و جسارتها و ساختارشکنی افزوده میشوند و اینان میتوانند پس از دورۀ توقف، چند گام به پیش آیند.
🖇 منتشرشده در:
https://irna.ir/xjNrp5
✴️ خودتحقیری ریشه در خودکمبینیهایی دارد که باعث میشود حتی یک فوتبالیست خارجی را از خودت که وزیر یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان هستی، مهمتر فرض کنی.
✴️ خودتحقیری باعث میشود دو سکوی داخلی که حاصل تلاش جوانان است را به سخره بگیری و در توییتر آمریکایی، فیلم این شاهکار را پخش کنی!
آقای ضرغامی!
💢 نه رونالدو (و هر پا به توپ دیگری) برای نظامی که دوست و دشمن، عزتمندی روزافزون آن را معترف هستند اهمیتی دارد؛
نه «بله» و «ایتا» آن پیامرسانهای ضعیفی هستند که به افکار عمومی، با طعنه و کنایه القاء میکنید.
🔴 درست است که حتی اندکی سواد فنی ندارید، اما حداقل بهعنوان کاربر هم تفاوتها را نمیبینید ؟تفاوتهای ویراستی با توییتر!تفاوتهای بله با واتساپ!
⭕️ لابد دلتان به تلگرامی خوش است که هر بار چند میلیون، چند میلیون، اطلاعات کاربرانش درز و در بازار سیاه فروخته میشود؟!
⭕️ یا شاید به واتساپی که در سال ۲۰۲۳، هنوز امکان حذف پیام بدون اثر را ندارد و اثر حذف را برای مخاطب باقی میگذارد؟!
پینوشت🔺🔺
اگر ضرغامی چنین است، با خودش.
اما:
🔳 چرا دولت این فرد را بهعنوان وزیر، آن هم وزیر میراث فرهنگی!!! ملت عظیم ایران انتخاب کرده؟! چرا مجلس تجدیدنظر نمیکند؟!
🔳 چرا هر روز در کنار یادداشتهای طعنآمیز آن جوانک لیسانسه که فضای سایبر کشور را به توبره کشید، باید حرفهای بی سر و ته این مثلاً خودیها را هم تحمل کنیم؟!
✍️ شکوهیانراد
┄┄┄┄┄❅☫✾☫❅┄┄┄┄┄
🆔 @motalebegari_hejab
⭕️ همگام با دشمن خارجی
🔹طی دو سال اخیر رهبر انقلاب در چند نوبت و به صراحت از رئیس جمهور خواسته اند برای ساماندهی و قانونمندی فضای ولنگار مجازی اقدام کند.
🔹 عوامل دومین عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ اقرار کرده اند که کلیه مراحل جذب ، سازماندهی، آموزش و بیعت آنها با داعش در فضای مجازی انجام شده است.
🔹 وزارت اطلاعات شبکه های متعدد آشوبگران( که جهت راه اندازی آشوب در کشور در مهرماه امسال توسط موساد و سایر سرویسهای بیگانه سازماندهی و تجهیز شده بودند ) را کشف و متلاشی کرده است. واجا تاکید دارد راه اندازی ، ارتباط و فرماندهی این شبکه ها در فضای مجازی صورت گرفته است.
🔹 اغلب بازداشت شدگان اغتشاشات سال گذشته( بویژه مرتکبین قتل ، خشونت و ...) فضای مجازی را عامل تحریک خود عنوان کرده اند.
▪️چند روز مانده به سالگرد شروع آشوبها ، وزیر ارتباطات اعلام کرد دیگر نیازی به ادامه محدودیتها ایجاد شده برای برخی پیام رسانهای خارجی نیست و تصمیماتی در خصوص رفع این محدودیتها گرفته شده است.
▪️صفحه «اینستاگرام» آقای رئیسی پس از یازده ماه توقف دوباره راه اندازی شد...
▪️ در عرصه امنیت ،نیت افراد مهم نیست بلکه نتیجه اقدامات افراد تعیین کننده است!
▪️منظور از ساماندهی و قانونمندی فضای مجازی، فیلترینگ مسخره و بی حاصل کنونی نیست بلکه تسلیم کامل پیامرسانهای خارجی به قوانین و چارچوبهای امنیت و منافع ملی کشور است.
✍محمدصادق کوشکی
@pas_kouchehaie_enghelab
┄┄┄┄┄❅☫✾☫❅┄┄┄┄┄
🆔 @motalebegari_hejab
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️درباره صف سوم صحنه کربلا چه می دانید؟
اهالی تپه ندبه...
◀️تپه ندبه چه ربطی به کربلا دارد؟
◀️ اهل قعود چه کسانی بودند؟
✅️استاد قنبریان توضیح می دهند:
#جزو_کدام_دسته_ایم؟!!
#مهم
┄┄┄┄┄❅☫✾☫❅┄┄┄┄┄
🆔 @motalebegari_hejab
زمان:
حجم:
1.02M
#خیلی_مهم
افشای نقشه دشمن، در ضعیف کردن مهمترين ابزار جنگی جامعه ایمانی (امر به معروف و نهی از منکر)
| يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم |
شبکه نفوذ | سیدفخرالدین موسوی
🆔@nofoz_shenasi
┄┄┄┄┄❅☫✾☫❅┄┄┄┄┄
🆔 @motalebegari_hejab
2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️فریضهی #امربهمعروفونهیازمنکر در نگاه شهید سلیمانی
✍اگر فقط صحبت شهید که گفت "اوندختر کمحجاب، دختر منه" رو دیدی، لزوم هرس کردن #علفهای_هرز رو هم ببین تا شاخص بیاد دستت؛ بلکه عدهای صورتیمسلک نتونن، ناتوانی و ترس و بیغیرتی خودشون رو توجیه کنن!
🖋 #محمد_جوانی
🧠⚔علوم و جنگ شناختی |جوانی
@CWarfare
┄┄┄┄┄❅☫✾☫❅┄┄┄┄┄
🆔 @motalebegari_hejab
هدایت شده از محصنات
💠 صبح روز گذشته در جوار حرم علی ابن موسی الرضا علیه السلام، بانوان محصنات جلسه ای با حضور آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اصفهان برگزار نمودند .
🔻در این دیدار بانوان محصنات با استناد به قوانین فعلی و تایید برخی مسئولین کشور مبنی بر #کافی_بودن_قوانین_حجاب برای مدیریت عفت عمومی در جامعه ابراز داشتند : بنا به نظر کارشناسان حقوقی و قضایی محصنات چنانچه #آئین_نامه_های_اجرایی برای قوانین فعلی نوشته شود ناهنجاری های عفاف در جامعه با قوانین فعلی قابل کنترل و مدیریت می باشد .
🔻بانوان با بیان برخی نکات مثبت وارد شده در طرح حجاب و عفاف بیان داشتند: نگرانی ما از برخی موادی ایست که در لابه لای برخی موارد این طرح وجود دارد که در صورت اجرایی شدن، #حجاب_اسلامی را به سمت #حجاب_عرفی (غیر شرعی ) خواهد برد .
🔰 آیه الله مهدوی پس از شنیدن سخنان مطالبه گران محصنات بیان داشتند :
موانع زیادی در مسیر تدوین این طرح بوده اما ایراد اصلی آن #تعداد_زیاد_ماده ها می باشد زیرا خود باعث ترک فعل خواهد شد .
⬅️ ایشان با بیان چند پیشنهاد برای مدیریت ناهنجاری ها ، نقش #جمعه_های_مطالبه_گری_محصنات را در توجه بیشتر مسئولین به حجاب و مدیریت ناهنجاری ها بسیار مهم ارزیابی نمودند .
✾═┅┄┈
🔗 به کانال خبرگزاری زنان عفیفه جهان مُحصَنات بپیوندید
🆔 @mohsanat_ir
هدایت شده از محصنات
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 جاماندگان حسین را خبر کنید
شاهِ ܟ۬ߺܝߊࡄߊࡅ࣪ߺ خریدار شماست ...
#جمعه_های_مطالبه_گری
✾═┅┄┈
🔗 به کانال خبرگزاری زنان عفیفه جهان مُحصَنات بپیوندید
🆔 @mohsanat_ir
🔴متحصنین در نماز جمعه تهران
#معیشت_حجاب_فضایمجازی
💬منبع کانال رسمی تحصن مردمی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سلام خدا برمجــــاهدان طریق انبیــــــاء🚩
قیــــــــام للّه🚩
┄┄┄┄┄❅☫✾☫❅┄┄┄┄┄
🆔 @motalebegari_hejab