May 11
بسم الله الرّحمن الرّحیم
طلبه حوزهٔ علمیهٔ قم
🇮🇷
👤eitaa.com/ahs_tafreshi
♦️طرفدار مردم؛ یعنی جانبدار و حامی مردم.
بستری برای اندیشیدن پیرامون «مردم»، «ایران قوی»، «منافع ملی» و «هویت دینی»، عبور از نظم جهانی ناعادلانهی موجود (سطح فراملی)
نه اصولگرا و نه اصلاحطلب؛ مردمی و در میان مردم، از مردم، با مردم و برای مردم.
⭕️اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ، فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ. (خطبه 131 نهج البلاغه؛ از فرمایشات امیرالمؤمنین)
خدايا تو مىدانى که آنچه را ما (در امر حکومت) انجام داديم، نه به خاطر به دست آوردن سلطنت و مقام بود، و نه براى نيل به متاع پست دنيا، بلکه به خاطر اين بود، که نشانه هاى محوشدهی دينت را باز گردانيم و بر پا سازيم و اصلاح را در شهرهاى تو آشکار کنيم، تا بندگان ستمديدهات (از ظلم ظالمان) ايمن گردند، و حدود و قوانين تعطيلشدهات اقامه و اجرا شود. (ترجمه آیتالله مکارم شیرازی)
⭕️وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ.
#سیاست
#روابط_بینالملل
نه اصولگرا و نه اصلاحطلب بلکه انقلابی واقعبین و آرمانگرا.
📝نکات کلی آیتالله میرباقری(رئیس مجموعه علمی-پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی) پیرامون برنامهی علمی طلاب سطح
⭕️مقدمتاً عرض میکنم که این نکات را حقیر از ایشان شنیدم و شاید مطالب دیگری هم مد نظرشان باشد.
♦️استاد، تسلط به رویه مرسوم (برنامه درسی تنظیم شده مرکز مدیریت حوزه) و ارتباط با تراث گذشته برای تکامل و رشد عقلانیت تخصصی را ضروری دانسته؛ ازاینرویْ برنامه درسیِ مستقلی، ارائه ندادند.
♦️در هر علم، سه عنوان تاریخ، مبانی و منابع علم مورد نظر بررسی شود. (نگاه درجه دو یا ماهوارهای و کلان به علم برای تکامل آن، امری غیرقابلانکار و اجتنابناپذیر است)
♦️اصول فقه: همان سیر سنتی برای رسیدن به مقطع خارجْ کافی است (اصول فقه مرحوم مظفر، رسائل، کفایه، الفائق و حلقات)
♦️فقه: لمعه و مکاسب را با عنایت ویژه نسبت به روش فقها باید دنبال کرد. در کنار لمعه، تهذیب شیخ طوسی هم خوانده شود. روش برخورد شیخ با روایات و روش حل تعارض ادله و... ملاحظه شود. همچنین روش برخورد شیخ انصاری با اسناد روایات و مناقشات سندی و رجالی و لغوی و... هم بررسی شود.
♦️معارف اهلبیت: تأکید ویژه به خواندن روایات داشتند که در آثار ایشان هم مشهود هست به خصوص کتاب دوجلدی ولایت الهیه(روش برخورد با معارف) و کتاب نهر عظیم( برنامه سیر روایی).
نسبت به کتاب شریف کافی و موسوعه بحارالانوار تاکید داشتند.
♦️تفسیر قرآن: از مرحله ترجمهخوانی شروع شود و با تفاسیر روایی البرهان و نورالثقلین و صافی انس گرفته شود و سپس وارد المیزان و مجمع البیان شوید.
♦️منطق:المنطق کفایت میکند و چه بهتر، رساله البرهان علامه طباطبایی هم خوانده شود.
♦️فلسفه:آموزش فلسفه و نهایة الحکمة و سپس اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی.
♦️کلام: کشف المراد خوانده شود.
صوتهای تاریخ کلام استاد تقیسبحانی هم گوش داده شود.
پینوشت:
استاد معتقدند باید تفاهم با حوزه علمیه به خصوص جریان فقاهت و مرجعیت ایجاد شود که این تفاهم صرفاً به صورت علمی نیست، بلکه لازمهی آن زیستن بنا بر ارزشها و هنجارهای رایج و عمومی است که توسط مرجعیت و بزرگان اجتهاد پاسداری میشود.
✍️تفرشی_طلبه مدرسه معصومیه
@tarafdare_mardom
🔰امام خمینی (رحِمه الله)
🔸از همه بالاتر این است که فرهنگ ما را وابسته به غیر کردند. مغزهای ما را وابسته کردند به غیر. ما عقیدهمان این شده است که غیر از غرب دیگر کسی نیست. جایی نیست که بشود [به آن اعتماد کرد] ما باید وابسته باشیم یا به شرق و یا به غرب.
آدم خوبهای ما میگفتند به غرب وابسته باشیم. برای اینکه این مقدار ادراکشان نبود که نه، ما میتوانیم خودمان بایستیم کار بکنیم. خودمان میتوانیم سرپا بایستیم.
ما ترجیح میدهیم به اینکه از این تمدنی که ما را فاسد دارد میکند دست برداریم.
۱۴ دی ۱۳۵۸
#برائت_از_تمدن_غرب
#تبری
#مرزبندی_و_استقلال
@tarafdare_mardom
حکومت جهانی محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی .pdf
23.28M
📕حکومت جهانی؛ محور گسترش یا محو انقلاب اسلامی
✍️مرحوم علامه حسینی هاشمی
🔰آیتالله میرباقری
🔸با گذشت چند دهه از طرح این مباحث توسط استاد حسینی، این کتاب هنوز هم خواندنی است.
@tarafdare_mardom
🔰آیتالله محسن اراکی
🔸 شهید صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شاگردانش اینطور نوشت: بر یکایک شما و بر هر کسی که سعادت یارش شده که در کنار این تجربه ارزشمند (انقلاب اسلامی ایران) زندگی کند، واجب است که تمام توان خود و آنچه را که در اختیار دارد، به خدمت اهداف و پیشبرد این تجربه ارزشمند در آورد و توقفی در کار نباشد. حد و مرزی برای بذل کوشش وجود ندارد و به کمک همه افراد هر چند اندک نیاز است.
🔸 لازم است همه بدانند که مرجعیّت آیت اللّه خمینی ـ که آمال و آرزوی همه را امروزه در ایران محقق نموده است ـ باید محور قرار گیرد و همگی مخلصانه برای او کار کنند و مصالح او را در نظر گیرند. همه در او ذوب شوند؛ همچنان که او در هدف والایش ذوب شده است.
🔸مرجعِ شایسته و لایق، یک شخص نیست بلکه جریان است و هدف و هر مرجعی که این اهداف را محقق کند، لایق اطاعت و پیروی و شایسته مرجعیّت است و باید برای او با تمام وجود کار کرد و از هر کاری که سبب تضعیف مرجعیّت و رهبری در ایران میشود، باید دوری جست!
#آیت_الله_محمدباقر_صدر
#امام_خمینی
#ولایت_فقیه
#دولت_اسلامی
🆔@tarafdare_mardom
🔰 گزارش استاد علیرضا پیروزمند (عضو هیئتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی) از دیدارهای مجموعۀ فرهنگستان علوم اسلامی قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی (مُدظلّه):
♦️برخی مطالبی که به نقل از مقام معظم رهبری نشر داده شده، مطالب درستی است و عبارتها هم عین عبارتی است که معظم له فرمودند، منتهی نقصی که دارد این است که اولا مباحث آن جلسه به صورت کامل منتشر نشده است.قبل و بعد این مطلب مطالبی ذکر شده است و هم اینکه افزون بر این جلسه جلسات دیگری بوده که این جلسات هم حاوی مطالبی است که آنها هم انعکاس پیدا نکرده است. البته بسیار خوشحال میشویم که متن کامل این جلسات انتشار پیدا کند تا به صورت مستندتری مطالب را تقدیم کنیم و نیز جلوی سوءاستفادۀ بعضی افراد را، که فرمایشات رهبری معظم را تقطیعشده و ناقص منتشر میکنند تا وجهۀ فرهنگستان را تخریب کنند،بگیریم.
♦️اشاراتی که در مورد جزوه ای که دستشان رسیده است و ناظر به آن مطالبی را در مورد اعاظم حوزه فرمودند، این جزوات مربوط به عزیزانی است که بدون نظارت سازمانی جزواتی را تدوین کردند و بدون هماهنگی سازمانی به معظم له رساندند. مشی آن دوستان مد نظر مسئول فرهنگستان نبود و مدتی هم مجزا درون فرهنگستان فعالیت می کردند؛ جهتی هم که مدیریت دفتر این نوع مواجهه را بر نمی تابیدند همین ملاحظه ای بود که مقام معظم رهبری به آن پرداختند.
♦️یک سری مطالب عمدتاً هشدارها و توصیههایی بود که ما باید به آنها توجه کنیم و فرهنگستان، همان موقع، برای تحقق این اوامر، سیاستها و ضوابطی را در حوزۀ «پژوهش، ترویج و نیروی انسانی» مصوب و پیگیری کرد.
♦️مطالب دیگر، ناظر به اهمیت و بعضاً تأیید کار بوده است. در ملاقات اول بعد رحلت استاد حسینی (رحمةُ الله علیه)، جزوهای در مورد مأموریت فرهنگستان، قبل از ملاقات به ایشان داده شده بود و هم درون جلسه، نکاتی را استاد میرباقری بیان کردند و نیز گفتند که ما طبق نظر شما مسیر را ادامه خواهیم داد و چنانچه شما بخواهید، مجموعه را تعطیل خواهیم کرد. رهبری معظم فرمودند که بعد از رحلت حضرت امام خمینی (رحمةُ الله علیه)، آقای حسینی آمدند و همین را از من پرسیدند و من همان موقع هم گفتم که شما فعالیتتان را ادامه دهید.
نکته دیگری که در بیانات رهبر معظم انقلاب بود، اشاره به این خصلت استاد حسینی بود که «با تمام وجود برای انقلاب اسلامی خدمت می کرد، ولی هیچ انتظاری از نظام نداشت.»
♦️معظمله در وصف فرهنگستان بیان فرمودند که: «بنیانٌ أسّسَ علی التّقویٰ» و اضافه کردند مرحوم حسینی با تقوا فرهنگستان را بنا نهاد و بدون اینکه توقعی داشته باشد، برای انقلاب زحمت میکشید. همچینن بیان داشتند که شما بهدنبال نرمافزار اداره نظام اسلامی هستید و فرمودند من سراغ ندارم این کار را مجموعهای دیگر انجام بدهد و اگر هم سراغ داشتم باز میگفتم که شما هم انجام بدهید، چرا که اهمیت کار زیاد است.
در جلسات دیگری نیز مطالبی در تأیید این مطلب فرمودند؛ از جمله در یکی از جلسات با مثال از اندیشه شهید صدر فرمودند که انتظار نداشته باشید که کار شما زود به انتها برسد و بهزودی به شما اقبال شود،بلکه به تدریج مباحث را ارائه دهید، کمااینکه شهیدصدر بعد از شهادت بیشتر تفکراتش شناخته شد و این کار بهطور طبیعی زمان میبرد.
♦️البته ایشان خاطرهای دیگر هم ذکر کردند که من آقای میرباقری را نمیشناختم، در رادیو صحبتی شنیدم و احساس کردم که این صحبت، عقبه علمی قوی دارد. من پرسیدم که ایشان چه کسی هستند؟ گفتند آقای میرباقری، از شاگردان استاد حسینی هستند، و من خوشحال شدم و گفتم که الحمدلله آقای حسینی یک زبان گویایی پیدا کردند و از دفتر خواسته بودند که حتما ملاقاتی با اقای میرباقری تنظیم شود.
♦️رهبر معظم انقلاب، با استاد میرباقری و هم سایر پژوهشگران فرهنگستان بعضاً جلساتی داشته اند، به طور مثال در جلسه ی دونفره ایشان با یکی از محققین فرهنگستان ، در مورد استاد حسینی فرمودند که افراد باهوش و کیس سراغ مطالب ایشان میروند.
🛑در پایان متذکر میشوم کسانی که با تقطیع بیانات بزرگان، دنبال تخریب وجهۀ فرهنگستان هستند، این روششان، روش علمی نیست. درمجموع، برداشت ما این است که رهبر فرزانه انقلاب، به نتایج فرهنگستان اهتمام دارند، لکن مانند باغبانی، بهدنبال رفع آفات هستند و نصیحت میکنند و راه پیشِرو را نشان میدهند.
🌐http://www.isaq.ir/vdcg.z9qrak9xxpr4a.html
🆔@tarafdare_mardom
🔰شهید آیتالله صدر و ولایت فقیه
🔸شهید صدر خطاب به شاگردان خود فرمود:
«امام خمینیِ بزرگ، آرزوهای انبیاء و اوصیاء و ائمه علیهمالسلام را تحقق بخشید، من از شما میخواهم که بر مرجعیت و رهبری امام خمینی تأکید کنید و متمرکز شوید، کار اصلی همان چیزی است که امام به آن پرداخته است و اساساً هدف از مرجعیت برپایی احکام اسلامی بر روی زمین است، هدف از مرجعیت گرفتن وجوهات شرعی و پخش آن، یا تدریس فقه و اصول نیست بلکه مسئولیت بزرگی که واجب است که در رابطه با آن فکر کنیم برپایی حکم خداوند است، ولکن بعثیها به ما اجازه اجرای آن را نمیدهند»
📗السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص: ۲۶
🔸به یکی از شاگردان خود فرمود:
«اگر امام خمینی به من امر کند که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و آنجا به اسلام خدمت کنم هرگز تردید نخواهم کرد»
📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص: ۲۷
🔸همچنین در جای دیگری فرموده بود:
«اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی برایم دوستداشتنیتر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام».
📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج ۴، ص ۲۷
#آیتالله_سیدمحمدباقر_صدر
#امام_خمینی
#ولایت_فقیه
#دولت_اسلامی
#حوزه
🆔@tarafdare_mardom
🔰 تصویری دروغین از حکمای یونان (افلاطون و ارسطو، تئوریزهکنندهی نظام بردهداری بوده و موحّد نبودهاند)
👤دکتر محمد رجبی دوانی
🔸اين را هم به شما بگويم كه در آثار افلاطون و ارسطو اصلاً بحثي از خدا نيست. من تعجب ميكنم كه شنيدم در قم عدهاي(١) ميگويند اينها پيغمبر بودند! اين حرفها از كجا آمده است؟!
🔸 به لحاظ نظری، ارسطو و افلاطون در آثارشان يكبار هم اسم خدا را نياورده اند. از لحاظ عملی نیز،ارسطو در فلسفه اجتماعیاش میگوید که انسانها دو گونهاند؛ یونانیان و غیریونانیان. یونانیان برای این که ارباب باشند و آقایی و سروری کنند به دنیا آمدهاند و بقیهی مردم عالَم هم برای بردگی و نوکری یونانیان؛ آن هم برده به معنی یونانی اش. ارسطو، معلّمِ اسكندر بود و او را تشویق کرد که به کشورهای دیگر حمله كند و همهی دنیا را بگیرد و برده یونانیان کند. كدام پيغمبري چنين حرفي می زند؟
🔸شما جمهوريت و نوامیسِ افلاطون و سياستِ ارسطو را بخوانيد؛ بعد ببینید مبانیِشان چقدر به حرفهاي اولیاء و انبياء نزديك است تا بعد بخواهیم از اینها قدّيس بسازیم.
📒دورهی تاریخ و سیرِ تفکر، فرهنگ و تمدن در اسلام، ایران و غرب
پاورقی:
١)آیت الله جوادی آملی:
ذات مقدس پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: انّ ارسطاطالیس کان نبیا فجهله قومه او پیامبری بود که قوم او، او را نمیشناختند و حق او را ادا نکردند.
#بت_شکنی
#بت_علمی
#هلنیستیک
#یونان_زدگی
#عینک_مفهوم_نگری
#کلّی
#جزئی
@tarafdare_mardom