⭕️هشدار جدی آیتالله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه طلاب در حوزه علوم اجتماعی مدرن
▪️نحوه فهم ادبیات دین و پرهیز از عرفیسازی آن
▪️تکلیف حوزه در قبال علوم مدرن
▪️رویکرد مطالعات در علوم اجتماعی مدرن
▪️خطر سپردن تحلیل موضوعات به نظام کارشناسی مدرن
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
♦️من یک هشدار جدی می دهم نسبت به این انبوه خوانی هایی که از علوم انسانی و اجتماعی مدرن در حوزه اتفاق میافتد اینها کتب ضلال هستند؛ اینها همان کتبی هستند که آدم تا فرقان ندارد نباید سراغشان برود؛ مگر کسی که جزو عبادالله شد نورانی به نور هدایت الهی شد فرقان داشت به فرموده قرآن «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه»(زمر/18)؛ اما تا به آنجا نرسیدی «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِه»(عبس/24) آدم باید به طعام خودش نگاه کند. در روایت اینطور فرمود «عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ مِمَّنْ يَأْخُذُه»؛ یعنی ببینید علمتان را از چه کسی می گیرید.
♦️این را من جدی می گویم. این فیلسوفان دوره مدرن دست به بدنشان بزنی باید بروی آب بکشی؛ این نجاست روحشان است که به بدن سرایت کرده است چون کافر بخاطر آنکه روحش نجس است، جسمش نجس می شود. قرآن به ما گفته اینقدر فاصلهگذاری کنید؛ حال من بروم تولیدات او را بخوانم و در جهاز هاضمه خودم ببرم در حالی که جهاز هاضمه خودم را تقویت نکردم که بتواند این را تصفیه کند، مسموم میشوم.
♦️این انبوهخوانی که به خصوص جوانان عزیز ما و گاهی طلبههای جوان ما انجام میدهند البته با فرقان خیلی خوب است چون آدم میداند چه کار میکند، اما اینکه بخوانیم ببینیم حق کجاست، این اول خطاست؛ چون حقی آنجا نیست آنجا حق و باطل را با هم قاطی کردند؛ اما قاطی کردنش اینطوری است که «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِل» است. اگر فرقان نباشد یک موقعی خدایی نکرده ما در دهههای آینده تبدیل میشویم به یک فضلایی که ابزار عرفیسازی دین میشویم دین را به نفع مفاهیم عرفی به نفع مفاهیم و علوم مدرن تغییر میدهیم.
♦️حوزه ها مکلف هستند که بر این علوم مشرف بشوند و سخن دین را نسبت به آنها بفهمند و ارائه بکنند. اصلا ًاین طوری جامعهسازی و جامعهپردازی می شود و مسئله امروز ما این است؛ ولی یک قواعدی دارد. این که ما از آن طرف بیاییم مفاهیم عرفی را بگیریم و مثلاً اصلاح را براساس ادبیات مدرن بگوییم: یعنی فرایند اصلاحات اجتماعی و بعد بگوییم امام حسین هم همین کار را میکردند و این را برای امام حسین بازتولید کنیم این انحراف است و قطعاً خیلی انحراف خطرناکی است. فرق نمی کند کسی که این انحراف را دارد خدایی نکرده مثلا حالا ملبس باشد یا نباشد؛ این انحراف است.
۹۹/۶/۱۰
🆔@Asre_jadid_57
امروزه در غرب:
آموزش و پرورش یا آموزش عالی قبل از هر چیز، ابزاری برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کار است.
بر این اساس، آموزش قبل از آن که انسان تربیت کند، ابزاری برای گردش چرخدنده های شرکت ها تربیت میکند.
دراین حالت، مثل هرمنبع دیگر، منبع انسانی هم مثل کالایی اقتصادی تلقی میشود که باید در همه جا در دسترس باشد.
این منبع، نه حقوق مدنی دارد و نه واجد دیگر حقوق سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی است.
ماهیت آن تنها مالی است.
حق وجود و کسب درآمدش به کارآمدی و بازدهیاش بستگی دارد.
این منبع انسانی باید نشان دهد که قابلیت کار کردن و استخدام شدن را دارد.
باید ثابت کند که به درد نظام اقتصادی حاضر میخورد.
آن چه از سوی بعضی رهبران سیاسی، «سیاست اجتماعی فعال در عرصه کار» نامیده میشود، همین رویکرد است.
برای این دسته از رهبران سیاسی، نقش اصلی آموزش و مدرسه، همان تربیت نیروی انسانی برای شرکت ها و مؤسسات اقتصادی کشور است که باید بیوقفه ادامه پیدا کند.
📚کتاب روایت تمدن
#دولت_بازار
#آموزش
#توسعه
@Asre_jadid_57
⭕️ مدرنیته یک دین است؛ نه تطور عینی عالم
👤دکتر حسین کچویان
♦️همینطور که جلوتر آمدیم یکچیزهایی را از تمدن غرب پذیرفتیم و مجبور شدیم یکچیزهایی را عوضکنیم تا رسیدیم به جایی که به عنوان مثال بگوییم دین یک امر شخصی است چون دیدیم که این نوع زندگی، مستلزم این نوع تلقی از دیانت است؛ بنابراین اگر این تمدن ادامه پیداکند، ملزوماتش را هم میآورد.بعضی اوقات در بدو امر یکی مستقیماً مفهوم دین، خدا، اخلاق و مفهوم زندگی دینی را هدف میگیرد ولی این تمدن اصلاً در ظاهر با این مقولات کاری ندارد؛ ماشیناست که وارد میشود و فرهنگ خودش را میآورد.
♦️یکی از اشتباهات ما ازاول، نفهمیدن زیرکی ها و فریبکاریهای تمدن غرب است که خود را ازاول آنطوری که هست(به عنوان یک دین)عرضه نکرد، بلکه به عنوان یک تطور عینی عالم عرضه کرد. اگر از اول به عنوان یک دین خودش را به ما عرضه کرده بود، اینطور نمیشد که همه امور این تمدن را بگیریم و بعد هم بهطور ناخودآگاه عوض بشویم؛ مثلاً اگر شما علم بیشتری بخواهید تا اسلام را بهتر بشناسید میگویند کتب تفسیر و احادیث را بخوانید، حالا اگر شما بخواهید مدرن تر بشوید میگویند باید فوکو، هابرماس و گیدنز بخوانید یعنی این دین مدرنینه است و این ها هم پیامبرهای آن هستند و وقتی شما اینها را خواندید قبولش میکنید و دنیا را هم عوض میکنید؛ یعنی مستقیماً ضربه میزند. خیلی از دانشجوهای ما وقتی وارد این رشته ها میشوند، دچار تزاحم، بحران و مشکل میشوند؛ چون بلافاصله آنهارا نسبت به زندگی و هستیشان مسئله دار میکند.
♦️از علوم طبیعی هم نباید غافل شد، علوم انسانی صریحاً نفی میکند، ولی علوم طبیعی خدا را مسکوت میگذارد که در یک سیر طولانی تر عملاً به حذف اعتقاد به خداوند میانجامد.علوم طبیعی عملاً زندگی مان را تغییر میدهد و در درازمدت وقتی زندگی عینی ما تغییر یافت، مجبوریم که اخلاقیات و فرهنگ خود را هم عوض کنیم؛ کما اینکه این صدسال تاریخ هم به اصطلاح احیاگری به یک معنا همین است؛ یعنی زندگی ما عوض شده است. پی در پی به فهمهای جدید از دیانت پیدا کردیم و به اینجا رسیدیم.
♦️اگر از منظر دینی علوم اجتماعی را بررسی کنیم، علوم اجتماعی در بعضی از شاخه ها، الهیات دنیای مدرن است. ما دچار این توهّم شدیم که داریم علم عالم و هستی را میخوانیم؛ نه، بلکه این یک شکل معنا کردن جهان است؛ این ها یک روز، نظریه پایان تاریخ میدهند و ده سال بعد، آن را رها میکنند و پس ازآن پشیزی نمیارزد و ما تازه میآییم به عنوان نظریه علمی مطرحش میکنیم؛ اینها نظریه نیست، اینها در واقع ایدئولوژی است.
📕 گزیدهْمتن از صفحات ۱۷۶ و ۱۷۷ مقالهٔ مدرنیته یک دین است و نه تطور عینی عالم، نشریه سمات، بهار ۱۳۸۹،شمارهٔ ۱
#شبهه_عینی
#جهتداری_علوم
#استحاله
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ضرورت ساخت دولت اسلامی
⭕️تا «دولت اسلامی»* محققنشود نوبت به تشکیل جامعه اسلامی نخواهد رسید و بحث از سبک زندگی و...صرفاً در سطح گفتمانسازی باقی خواهد ماند
♦️حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت در تبیین مراحل پنجگانهی تحقق اهداف انقلاب اسلامی فرمودند: مرحلهی اول در این فرآیند، شکلگیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی رحمهالله نیز ایجاد نظام اسلامی بود.
♦️رهبر انقلاب، مرحلهی سوم را که اکنون در آن قرار داریم، «تشکیل دولت اسلامی» یعنی تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی، خواندند و افزودند: تا وقتی این مرحله بهطور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعهی اسلامی» نمیرسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمانسازی در جامعه باقی خواهد ماند.
https://khl.ink/f/32895
===============================
*آیتالله خامنهای:
♦️منظور از دولت اسلامی این است که بر اساس آنچه که در دورهی تعیین نظام اسلامی به وجود آمد، یک قانون اساسی درست شد؛ نهادها و بنیانهای ادارهی کشور و مدیریت کشور معین شد. این مجموعهی نهادهای مدیریتی، دولت اسلامی است. در اینجا منظور از دولت، فقط قوهی مجریه نیست؛ یعنی مجموع دستگاههای مدیریتی کشور که ادارهی یک کشور را برعهده دارند؛ نظامات گوناگون اداره کنندهی کشور.
♦️بخش بعد از آن، جامعهی اسلامی است؛ که این، آن بخش بسیار مهم و اساسی است. بعد از آنکه دولت اسلامی تشکیل شد، مسئولیت و تعهد این دولت اسلامی این است که جامعهی اسلامی را تحقق ببخشد.
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ ریشه اختلافات اعتقادی، به اختلاف در کیفیت شناخت حجت خدا برمیگردد. نحوهٔ شناخت ما از حجت خداست که توحید را شکل میدهد.
♦️برخی میگویند دعواهای اعتقادی از کیفیت اسماء و صفات خدای متعال، خلق قرآن و... شروع شده است؛ به عنوان مثال، نحوه تکلم خدای متعال چگونه است؟ قرآن مخلوق است یا نیست؟ حادث است یا قدیم است؟ اینهاست که مسأله درست کرده است،اما عقاید شیعه با این دعواهای کلامی شروع نشده است. در آن ایام، مسلمین جهلهایی نسبت به توحید داشتند، آیات نازل میشد و جهل برطرف میشد؛ به عنوان مثال آیا میشود خدای متعال را دید یا نه؟ آیه میفرماید:«لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ» اما در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله دعوا نشد که عدّهای بگویند: میشود یا نمیشود، بعدها اختلاف شده است که آیا در قیامت میشود خدا را دید یا نه؟ پس ما نداریم که در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مسلمین در زمینه توحید(نسبت به اسماء و صفات خدا دو گروه شده باشند)، بلکه نسبت به امر دیگری متفرق شدند.
♦️اصل و ریشه اختلاف که جامعه مسلمین را دچار تفرق و دودستگی کرد، نحوهی شناخت نسبت به حجت خدا بود(اول نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و سپس نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود) و دعوا از توحید و غدیر و ماجرای سقیفه شروع نشد.
♦️آیات، روایات و تاریخ، نشان میدهد که دو جبهه وجود داشت، رأس یک گروه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هستند و رأس گروه دیگر منافقین هستند. نگرش امیرالمؤمنین به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این بود که او رئیس الأنبیاء است، اصلاً معصوم است یعنی چه؟ عصمت زیر سایهی اوست، «ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى» است، «وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ»است، سران منافقین هم هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواستند وصیت کنند گفتند: درد غلبه کرده است و هذیان میگوید.
♦️ذکر این نکته هم ضروری است که بعدها دیگران، جریانات و فِرَقی، مسائلی را تولید کرده اند تا مباحثی مطرح شود و باورهایی پیدا شود مثل عدالت تمام صحابه و...
♦️نوع نگرش ما به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، توحید و چیزهای دیگر را برای شکل میدهد. چرا که بخش زیادی از نگاه به خدای متعال حاصل فرمایشات حجّت الله است، یعنی پیغمبر و معصوم؛ لذا باز هم مسأله حجت مقدم بر مسأله توحید است؛بنابراین، عقاید شیعه از «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ »شروع شد که ریشهی تاریخی هم دارد، نه اینکه امامت از توحید مهمتر است، اصلاً امام آمده است که توحید را در جامعه تبیین کند، اما اگر غیر از این مسیر بیایی به توحید نمیرسی، اگر شما بخواهید به آن مقصد برسید باید از این راه بروید.
📝گزارشی خلاصهوار از جلسات سیر تکون عقاید از منظر اهلبیت علیهمالسلام استاد حامد کاشانی
#الهیات_سیاسی
#معرفت_الإمام
#تاریخ_سیاسی
#ارتقاء_معرفت_سیاسی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ضرورت پرداختن به امر ولایت و امامت در منظومه معارفِ اهل بیت علیهمالسلام
⭕️ کتابالحجة الکافی؛ اوّلینْ موضعِ مطالعات روایی و قرآنی
♦️مجموعه بسیار گستردهای از روایات در تبیین امر "ولایت و امامت" ،تألیف و تبویب شده است که نشانگر اهتمام ویژه اهلبیت علیهمالسلام به این موضوع است؛ در مقابل، شیاطین با تلاش برای حذف "ولایت" به عنوان حلقهی وصلِ "الوهیت و شریعت"، میخواهند طریقتوحید را سدّ کنند؛ زمانی که این حقیقت حذف شود، هیچگاه توحید حقیقی در دسترس قرار نمیگیرد و شریعت به یک پوسته ظاهری و بدون روح تبدیل میشود. از اینروی ضروری است این بخش از معارف اهلبیت و قرآن، با دقت و جدّیت مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.
♦️قسمتهای عمدهی دیگرْ مباحث روایی مثل "توحید"،"ایمان و کفر"، تاریخ انبیا، عدل، معاد و...مرتبط با بحث "ولایت و امامت" است؛با ایننگاه، تقریباً بیش از نیمی از روایات موسوعه بحارالانوار در اینباره است، حتی بسیاری از روایات کتبفقهی، کیفیت ارتباط ولایت و شریعت را بیان میکنند، علاوه بر این، باب درک بسیاری از تأویلهای قرآن و معارف توحیدی با درک معارف کتابالحجة بازمیشود «منْ أرادَ اللّهَ بَدَأَ بِکُم»، حتی کتاب التوحید هم در این امر، به این اندازه، راهْگشا نیست.
♦️تذکر این نکته ضروری است که کتاب شریف کافی، کتابالاخلاق ندارد و به جاي آن، کتاب «ايمان و کفر» آورده شده است؛ چرا که ايمان، حبّ امام است و صفاتخلقي از جمله جود و سخاوت و رضاء و... ذيل آن تعريف میشوند.
♦️[برای مطالعه کتاب شریف کافی] پیشنهاد میشود ابتدا کتابالحجة خوانده شود تا یک درک، ذهنیت و یک تعلّقِ بهتری نسبت به حجّت پیدا شود، سپس اگر کتابالعقل خوانده شود، پرواضح است مقصود این روایات از عقل، عقل بشری نیست که عقل انسان با عقل امام علیهالسلام یکسان شمرده شود، یکسانانگاردن عقل انسان با امام علیهالسلام مثل اینست که خورشید با شعاع خود که در آینه افتادهاست، همسنگ تصور شود؛ اینها هیچوقت همسنگ هم قرار نمیگیرند؛بنابراین عقل مؤمنین با عقل امام معصوم مقایسه نمیشود و دو حجتِ هم عرض درست نمیشود.
📝 گزارشی خلاصهوار از بیانات آیتاللّه میرباقری
#الهیات_سیاسی
#معرفت_الإمام
#ارتقاء_معرفت_سیاسی
#تولی_و_تبری
#حب
#بغض_و_نفرت
#دوستی_و_دشمنی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️تحقق کامل اسلامیسازی علوم به زمان بیشتری نیاز دارد؛ ساخت علوم مدرن در غرب نزدیک به هشتْقرن زمان بردهاست
👤دکتر حسین کچویان
♦️بسیار مهم است که در قسمتی از جهان(ایران)، عدهای هستند که صحبت از نیاز به یک علم جدید و متفاوت از علم موجود میکنند. دراین حد که این نیاز را به صورت عمومی درآورده و کسانی هم آن را طلب کنند، موفق بودهایم؛ اما باید توجه داشت که تحقق کامل این هدف در ظرف زمانی چند دهه، امکانپذیر نیست.
♦️اگر نقطه آغاز حرکت غرب برای به دستآوردن علم جدید را قرن ۱۰ یا ۱۱ میلادی در نظر بگیریم، نزدیک به ۸ قرن طول کشیدهاست تا در قرن ۱۹ میلادی، چیزی به نام علممدرن در حوزه فیزیک و سایر علوم به دست بیاید. بنابراین تحقق کامل این سطح از اهداف، به زمان زیادی نیازمند است.
📕هویت ما
🆔@Asre_jadid_57
🔰امام خمینی (رحمهالله)
♦️تمام این خلافها که بین مسلمانان در همهی شئون واقع شده از اثر روز سقیفه است و اگر آن نبود بین مسلمانان در قانونهای آسمانی این خلافها نبود. مذهبهای باطل که شالودهاش از سقیفهی بنیساعده ریختهشد و بنیانش بر انهدام اساس دین بود، جایگیرِ حق شدهبود.
📚 کشف اسرار ص ۱۱۳ و ص ۱۲۴
#فاطمیه
#عاشورا
🆔@Asre_jadid_57
⚡استحالهی تمدّن غرب در فرهنگ اسلامی
🔰شهید سیّدمرتضی آوینی
🔸اکنون در سراسر این کرهی خاک خلوتکده ای را نمیتوان یافت که از سیطره فرهنگی غرب آزاد باشد. حرکت در جهت استقلال، پیش از هر چیز و فراتر از همه، در گروِ معرفتی است که باید چراغ راه در این طی طریق باشد.
🔸در جهان امروز، تلقی واحدی نیز از هنر و ادب وجود دارد که خواه ناخواه به همان اهداف مشترک نظام واحد سلطهی جهانی منتهی میشود.این تلقی واحد جهانی صورتِ یک انسیکلوپدی(Encyclopedie؛ دائرة المعارف، کتابِ مرجع) دارد که همه تعبیرات را در جهت اهداف استکباری غرب معنا میکند و اجازه نمیدهد که تفکر تازهای در جهان پیدا شود.
🔸چه بسا مابِین مفاهیم و قواعدی که در این انسیکلوپدی جهانی عنوان شده است با آن اهداف سیاسی، ارتباطی مستقیم قابل تشخیص نباشد امّا در نهایت باید دانست که این تعابیر و مفاهیم و قواعد، اجزایی از یک مجموعه هستند که دارای کلیت و وحدت است.
🔸مقصود این نیست که ما باید قالبهای هنری روز و وسایل ارتباط جمعی را یکسره دور بریزیم، بلکه معتقدیم که باید جسم این قالبها را در روح اعتقادات و فرهنگ خویش مستحیل کنیم. این «استحاله» منوط به معرفتی کافی و وافی است که ما را از فریبخوردن و بهخصوص از افتادن در تلهی توسعهگرایی و تکنوکراسی -که ضرورتاً ملازم با یکدیگر هستند- باز دارد.
📚آغازی بر یک پایان، صفحهٔ ۵٢-۵٣
#تمدّن_غرب
#دولت_مدرن
🆔@Asre_jadid_57
⚡ضرورت تبیین در واژگان «دوست و دشمن» براساس معارف اهلبیت علیهمالسلام
✅ بایستی بر اساس «تولی و تبری»، «حبّ و بغضها» را تنظیم کرد و در جامعه مرزبندی ایجاد کرد
🔸ما به شدّت در موضوع «تولّی و تبرّی» لنگ هستیم. آیا کسی بین ما پیدا میشود که «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ» را نخوانده باشد؟ من با هر کسی که با اهلبیت علیهمالسلام سِلم است سِلم هستم، با هر کسی که با اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین در حَرب است در حَرب هستم؛ ملاک تولی و تبری این است. شنیده است که «هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ»، اما اگر حب و بغض از ریشه و منشأ خود فاصله بگیرد، دیگر شما نمیتوانید این را توسعه بدهید. اگر دشمن اصلی و دوست اصلی را بشناسد، معیار را استخراج میکند، دشمن را بازتولید میکند، اما اگر فقط مصادیق را بگویید به عنوان مثال در کتب درسی مدرسههایمان نوشتهاند: «تولّی» مانند راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه و «تبرّی» هم مانند مرگ بر آمریکا!
دیگر برای کشورهای دیگری غیر از ایران به درد نمیخورد یا وقتی آمریکا ساقط شد چه میشود؟ قبل از آن چه چیزی بوده است؟ مخالف هم میگوید نکند در حال سوءاستفاده از دین هستند که راهبرد سیاسی خود را پیش ببرند و هزار مشکل دیگر پیش میآید.اگر موضوع «تولی و تبری» در یک جامعه درست تبیین نشود و حبّ و بغضها بههم بخورد، که خورده...دیگر… علّتِ اینکه اگر مراسم روز قدس را بخاطر شرایط کرونا تعطیل کنید مردم احساس خاصی نمیکنند، ولی همین مردم اجازهی تعطیل شدن محرّم را در شرایط کرونایی نمیدهند چیست؟
🔸تا زمانی که حبّ و بغض افراد اصلاح نشود، شما باید در تطبیق با موارد جزیی، برای او کارگاه تشکیل دهید، اما باز هم خطا میکند، باید مبانی را ارائه داد تا در تطبیق، راحت عمل کنند. آیا حضرت سیّدالشّهداء صلواتاللهعلیه برای اصحابشان یک دورهی توجیهی گذاشتهاند؟ نخیر! حضرت سیّدالشّهداء صلواتاللهعلیه حبّ و بغضها را اصلاح کردهاند. دشمن اصلی کیست، دوست اصلی کیست. اگر دوست و دشمن اصلی را گم کنید به راحتی در دستگاه خبرساز دشمن، شما را مدیریت میکنند. دشمن خوب میداند که چطور از پایگاه احساس مردم استفاده کند، میداند چطور کاری کند که از امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه یک دشمنِ هشتاد ساله درست کند، ما هم بایستی همین کار را کنیم، منتها با واقعیت.
🔸ما نتوانستیم دشمن را در اذهان، «دشمن» معرّفی کنیم، چرا؟ چون تصدیق دادیم، نه تصوّر. تصدیق یعنی خودم گزاره را بگویم، شما نمیخواهد فکر کنید، من میگویم و شما فقط تکرار کنید. بعد باید یا قسم بخورم که این درست است، یا مدام تکرار کنم که ملالآور بشود. من بجای اینکه مدام تکرار کنم هوا گرم است، کافی است کاری کنم که شما احساسِ گرما کنید. آنوقت حتّی اگر من بگویم هوا سرد است، شما میگویید اینطور نیست. شعار «نه غزه، نه لبنان» یعنی دوستِ ما را «دوست» نفهمیدهاند،البته حتماً سرانشان عامل بیگانه هستند، اما معترضین جامعه که معترض سیاستهای ما هستند، همه که عامل بیگانه نیستند. نتوانستهایم دوست را «دوست» معرّفی کنیم و دشمن را دشمن. اینجا آن جاهایی است که قرارگاهِ «جهاد تبیین» میخواهد، چرا ما با اسرائیل دشمن هستیم؟ آیا مسئله اشغال سرزمین است؟ این همه اشغال سرزمین در جاهای دیگر زمین هم رخ میدهد. آیا مسئله کودک کشی است؟ این همه کودک کشی در جهان رخ میدهد. مسئله چیست؟ باید با چه کسی دوست باشیم و با چه کسی دشمن باشیم؟
🔸همان کسانی که اجازه ندادند امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه، بدعتِ نماز تراویح را تعطیل کنند، در رکاب امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه به جنگِ با عایشه و معاویه رفتند. کسانی که اجازهی عزلِ شریح قاضی و اشعث را به حضرت ندادند، کسانی که اجازه نمیدهند حضرت بعضی از رفتارهای حاکمان قبلی را تصحیح کنند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را ذیلِ آنها میبینند؛ ولی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه با اینها به جنگ کسانی رفته است که با اینها قرابتهای فکری هم داشتهاند، موفق هم برگشتهاند، شکست نظامی نخوردهاند، شما میدانید که سربازان امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه هم شیعیانِ خالص نبودند.
📝گزارشی خلاصهوار از جلسات استاد حامد کاشانی
#الهیات_سیاسی
#ارتقاء_معرفت_سیاسی
#بصیرت_تاریخی_سیاسی
#آگاهی_سیاسی
#فرهنگ_سیاسی
#هویت_و_عقبهی_تاریخی
#دوستی_دشمنی
#کلام_سیاسی_اجتماعی
🆔@Asre_jadid_57
✅انگیزهی پیدایش و شکلگیریِ جامعه اسلامی؛ تکاملِ پرستش بر محورِ اولیاء خدا
🔸مبتنی بر رویکرد مختار در فلسفهی تاریخ که تکامل به غلبهی کلمهی توحید و تحقّق ولایتِ حقّه تعریف میشود، مبدأ و انگیزهی شکلگیری جامعه، صرفاً رفع نیازهای مادّی و طبیعی انسان و میل به کامجوییِ بيشتر از ماده نیست؛ بلکه جوامع ایمانی، بر محور انبیاء و اولیای الهی، برای تکامل پرستش و قرب شکل میگیرند. انسانهایی که برای رفع نیازهای مادی دور هم جمع شدهاند به ولایت فقیه و حتی به ولایت معصوم نیازی ندارند؛ ولی جمعی از انسانهایی که بزرگتر از ماده هستند، به انگیزهی تقرب اجتماعی به خداوند دور هم جمع میشوند [انگیزهی تجمّعِشان از آغاز، کام جوییِ بیشتر از ماده نیست].
🔸در محورِ جوامع ایمانی، اراده هایی که شدت روانی به دنیا دارند، قرار نگرفته اند؛ بلکه محور این جوامع، ارادههایی هستند که در بندگی و خشوع و خضوعِ نسبت به خدای متعال سبقت گرفتهاند؛ بنابراین جبههی حق، برمحور ولیّ خدا شکلمیگیرد و جبهه باطل، برمحور فراعنه و اولیای طاغوت؛ و در نتیجه تمامی تاروپود اجتماعی، ظهور باطن و روح اولیای آنهاست؛ جوامع در جبههی حق، ظهور حقیقت انبیاء هستند و در جبههی باطل، ظهور حقیقت اولیای طاغوت اند؛ لذا جامعه کفار، جامعه ای ظلمانی و منغمر در دنیاست و وسعت و عمقش تنها در حد اشتغال به لهو ولعب است، اما جبههی اولیای خدا، جبهه حق، حیات طیبه، نور، رشد و صلاح است.
📝گزارشی خلاصهوار از کتاب حکمت تاریخ آیتالله میرباقری
✍️تفرشی
#جامعه_اسلامی
#مبنای_جامعه_شناختی
#قرارداد_اجتماعی
🆔@Asre_jadid_57
⚡️ رسالت اصلی دولت اسلامی
🔰امام خمینی(رحِمه الله)
🔸مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنافداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
🔸مسائل اقتصادی و مادّی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.
🔸مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختیها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسیشان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند.
🔸چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار میآورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کردهاند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار میکنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی شهادت میسر نیست.
🔸من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی میخواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدمهای اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم.
🔸مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهانخواران شکست میخوریم و نابود میشویم؟ مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفی میکنند؟ مگر بیش از این است که با نفوذ ایادی قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب میکنند؟ مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بر چوبههایدار میروند؟ مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب الله در جهان به اسارت گرفته میشوند؟ بگذار دنیای پست مادیت با ما چنین کند ولی ما به وظیفه اسلامی خود عمل کنیم.
@Asre_jadid_57
⭕️ویژگیهای مجتهد جامع از منظر امام خمینی رحمهالله
🔰امام خمینی رحمهالله
♦️مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمیکنم.
♦️آشنایی به "روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان"، داشتن "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکتهشدهٔ آنان" و "درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایهداری و کمونیزم" که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم میکنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است.
♦️یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد.
♦️حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشاندهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است.
♦️هدف اساسی این است که ما چگونه میخواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. راستی به چه علت است که در پی اعلام حکم شرعی و اسلامی مورد اتفاق همه علما در مورد یک مزدور بیگانه¹ اینقدر جهانخواران برافروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتادهاند؟ غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملی مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئههای شوم آنان به هراس افتادهاند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پرحماسه میدانند و از اینکه فضای شرارت آنان محدود شده است و مزدبگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمیتوانند علیه مقدسات قلمفرسایی کنند مضطرب شدهاند. من قبلاً نیز گفتهام همه توطئههای جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعاً باید به سمتی حرکت نماییم که إنشاءالله تمام رگههای وابستگی کشورمان از چنین دنیای متوحشی قطع شود.
==============================
۱.اشاره به حکم وجوب قتل سلمان رشدی مرتد و ناشرین کتاب ضداخلاقی و ضددینی او.
📕صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۸۹-۲۹۰
#سیاست
#غربشناسی
🆔@Asre_jadid_57
امتداد حکمت متعالیه . آقای وکیلی.۱۴۰۰.۳.۱۲.m4a
48.34M
🔰استاد وکیلی
♦️فلسفهی اسلامی «نظامساز» نیست و ظرفیت ساخت «تمدّن» را ندارد.
⭕️پینوشت: شنیدن این صوت پیشنهاد میگردد به اندیشمندانی که با پرهیز از پرداختن به «کلیشهها و فانتزیهای ذهنی»، «مباحث نظری» را معطوف به کنترل و هدایت «عینیت» دنبال میکنند.
#سیاست
#ساخت_سیاسی
#درگیری_تمدّنی_با_غرب
#اصالت_وجود
#کلینگری
#مکانیسم
🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مهمترین بخش سخنان حجت الاسلام حسین طائب(رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران) در مدرسه معصومیه
🟥 آمریکا در آخرین سند راهبردی امنیت ملی خود اعتراف میکند که
جنسِ تهدید ایران با چین و روسیه متفاوت است و آن به چالش کشیدن دموکراسی غربی و ارائه یک مدل جدید حکمرانی به دنیاست.
#دولت_اسلامی
#ولایت_فقیه
#قرارداد_اجتماعی
#دموکراسی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️در برابر امام زمان فقها هم میایستند
🔰آیتالله حسینی قزوینی
♦️در برابر امام زمان فقها هم میایستند! ما تقریبا ده – دوازده تا روایت داریم از کسانی که در برابر حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) میایستند فقها هستند به خدای عالم پناه میبریم! کلمهی «فقها» که میآید معمولا شیعه منظور است، «مفتی» که میآید اهلسنت منظور است.
♦️من بارها به دوستان توصیه کردم خدا آقای «بهجت» را بیامرزد ما یک سال درس خصوصی در محضر ایشان بودیم، تکیه کلام ایشان این بود که اگر برای حضرت ولی عصر دعا میکنید بلافاصله برای خودتان هم دعا کنید؛ چون معلوم نیست بعد از آمدن حضرت سرنوشت ما چه خواهد شد!
♦️یک مرتبه حضرت بیاید بگوید قزوینی مورد قبول من نیست، آیا قزوینی در برابرش میایستد و یا تسلیم است؟ یا فلان مرجع، فلان عالم، فلان بزرگواری که مورد تأیید من، و مورد تأیید جامعه است، آقا بیاید بگوید این را من قبول ندارم. خود آن شخص و طرفدارانش چه موضعی در برابر حضرت میگیرند؟ لذا شما ببینید در خیلی از دعاهایی که برای فرج حضرت ولی عصر آمده این تعبیر هست: «واجعلني من أتباعه و أشياعه و الراضين بفعله» خیلی مهم است! این را عزیزان حتما در دعاهایشان لحاظ بکنند که انشاءالله وقتی حضرت تشریف آوردند، ما را از بهترین یارانشان قرار بدهند و به ما توفیق بدهند که اعمال ما مرضی حضرت باشد، خدای ناخواسته یک وقت مطرود حضرت نشویم. آمدن حضرت «لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً» دیگر در آنجا غربال شدن و بلبل شدن است. روایاتی که در این زمینه است در اینکه موضع گیری مردم با حضرت چیست؟ به خدای عالم پناه میبریم.
🌐http://www.hosseiniqazvini.com/fa/shownews.php?idnews=11805
🆔@Asre_jadid_57
مبانی نظری قانون اساسی.pdf
723.7K
📕مبانی نظری قانون اساسی
🔰آیتالله شهید بهشتی رحمهالله
ویژگی اندیشهٔ شهید بزرگوار، راهبردی بودن و فقهمحوری است.
همچنین توجه به مبانی فلسفی هم دارند و در صورت نیاز نیز، کمی انتزاعی به پدیدهها و مسائل مینگرند).
شهید بهشتی متفکر صاحب مبنایی بود که غیر از تولید اندیشه از منابع اصیل اسلامی، آنرا با برنامه بهقصد تحقق هم تعقیب میکرد؛ نه صرفاً نظرزده و کتابخانهای بود و نه عملْزده و بیمبنا !
#راهبردی
#وحیانی
#امام
#آقا
#شهیدصدر
#شهیدبهشتی
🆔@Asre_jadid_57
✅رهیافت استحاله؛ رویکرد صحیح در مواجهه با تمدن غرب
✅رویکرد غربگزینی در نهایت منجر به غربپذیری میشود
👤آیتاللّه میرباقری
🟥این تصوّر که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب را غربگزین بدانیم، ناشی از درکی سطحی(نه عمیق و همهجانبه) از اندیشه امام و رهبری است؛ کسي که يک انقلاب عظيم جهاني براي رسيدن به عصر ظهور به راه انداخته و مدعي است که ما باید استراتژيهاي جهان را معين کنيم و می گوید نبض زمان بايد در دست حوزه ها باشد، اگر بخواهید او را به کساني که قائل به غربگزيني هستند ملحق کنید، در باب اين انديشه ظلم کردهاید؛ امام و رهبری به هيچ وجه جزء غربگزين ها نيستند، بلکه مي گويند ما باید از بستر يک جنگ همهجانبه با تمدن غرب، تمدن جديدي را بسازيم. ممکن است حضرت امام در ادبياتشان کمتر اين طور صحبت فرموده باشند، اما مقام معظم رهبري به صراحت، مدعي تمدن اسلامي هستند و گامهايي را که ما بايد بعد از انقلاب اسلامي براي رسيدن به تمدن اسلامي برداريم، طراحي مي کنند؛ به هيچ وجه نمي توان ايشان را جزو غربگزينها به حساب آورد.
🔸 تلقي حقير از مجموعه بيانات مقام معظم رهبري هم همين است که ایشان به دنبال استحاله تمدن غرب در تمدن اسلامی هستند که برای تحقق این امر بايد اولاً اين تمدن را عمیق بشناسيم و ثانياً قله هاي علم و فناوری این تمدن را فتح کنیم و از آن عبور کنيم.
🔸به نظر من غرب گزيني(رویکردِ گزینشِ اجزاء خوب غرب از اجزاء بدِ آن) یک نگاه سطحی است که از عدم درک عميق نسبت به غرب و اسلام نشأت میگیرد، چرا که تمدن غرب يک مجموعهی به هم پيوسته و دارای لایههای مختلف است و مانند یک سیستم مکانیکی است؛ بلکه خیلی عمیق تر از يک سيستم مکانيکي است، زیرا یک تمدن بشري و يک جامعه انساني است.
🔸 اصلاً اين طور نيست که شما به راحتي بتوانید عناصر مثبت تمدن غرب را از بدِ آن، جدا کنید چون درون یک ترکیب کار میکنند، چه در شکل خُرد و در قالب مصادیق جزئی باشد و چه در شکل کلان؛ چه اينکه مثلاً بگوييد ما از برق استفاده مي کنيم و از فلان محصول استفاده نمي کنيم، چه اينکه مثلاً بگوييد از نظام پارلماني اش استفاده مي کنيم و از اخلاقش استفاده نمي کنيم. شما تنها مي توانيد آنها را استحاله کنيد.
🔸اصولاً کسي که قائل به تمدن اسلامی هست، نمي تواند قائل به گزينش اجزاء خوب غرب از بدِ آن باشد، مگر در همين شکل «استحاله» و الا غربگزینی در نهایت منجر به غربپذیری میشود.
🔸در فرآیند استحاله، معتقدیم در درون تمدن غرب، عوامل و عناصر مثبتي در تمدن غرب وجود دارد که در درون یک ترکيب قرار گرفتهاند و در این ترکیب، کارآمديهاي آنها منفي است و باید با تجزيه و تحليل و هضمِ آن عناصر در جهاز هاضمه تمدن اسلامی و قراردادن آن، در یک ترکیب جدید، آنهارا به عناصر متناسب، فعال و کارآمد در درون فرهنگ و تمدن اسلامي تبديل کنیم که کارآمدیِ جدیدی نیز پیدا میکنند.
🔸به عنوان مثال،شما در کود شيميايي، عناصر مثبتي که مُغذّي باشد را مي بينيد؛ اما آیا می توانید این کود را با خوب و بد کردن و تفکیک - مثل سوا کردن نخود و لوبیا - در الگوي تغذيه جامعه قرار بدهید؟! حداکثر کاري که مي توانيد بکنيد اين است که آن را پاي يک درخت بريزيد تا به يک ميوه مُغذّي تبديل شود.
🔸حتی در فرآيندي که طي مي شود تا کود به ميوههاي مُغذي تبديل شود، باز باید دقت شود؛ اگر شما بيش از حد از يک کود شيميايي حاوی عناصر خاص استفاده کنيد، خود اين ميوه هم مسموم مي شود.
🔸 با اينکه از يک ارگانيزم زنده عبور کرده و استحاله شده، اما همان عناصر مثبتي که استحاله شدهاند باز با عناصر منفي همراه هستند؛ یعنی اگر در فرآيند استحاله هم دقت کنيد، عناصر منفي حضور پيدا مي کنند و اثر منفي مي گذارند.
🔸البته تمامِ کار ما هم این نیست که فقط تمدّن رقیب را استحاله کنیم، بلکه خودمان هم باید تولید کنیم...
📎پینوشت: ممکن است برخی از غربگزینان بگویند با روشی انتقادی میتوان به غربگزینی پرداخت آن هم در چارچوب و نظام مطلوب خودمان.
این که همان استحاله است پس چرا میگویید غربگزینی؟ چرا که گزینش کردید اما همه کار گزینش نبود بلکه الگوی جدیدی را تولید کردید، ثانیاً برای استحاله نیز منطق کلّینگر کارآمد نیست...
#تبرّی
#استراتژی_درگیری
#استراتژی_استحاله
🆔@Asre_jadid_57
بررسی رهیافتهای مواجهه با تمدن غرب.mp3
28.9M
🔰آیتاللّه میرباقری
٩۵/٠۵/٢٠
♦️این تصوّر که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب را غربگزین بدانیم، ناشی از درکی سطحی(نه عمیق و همهجانبه) از اندیشه امام و رهبری است. تلقي حقير از مجموعه بيانات مقام معظم رهبري هم همين است که ایشان به دنبال "استحاله تمدن غرب در تمدن اسلامی" هستند که برای تحقق این امر، بايد اولاً اين تمدن را عمیق بشناسيم و ثانياً قله هاي علم و فناوری این تمدن را فتح کنیم و از آن عبور کنيم.
♦️"رهیافت استحاله"؛موضعگیریِ فعّال در مواجهه با تمدّن غرب و محصولات مدرن(علم، تکنولوژی و سبک زندگی) است که غیر از رویکردهای غربپذیری و غربگریزی و غربگزینی و غربستیزیِ کورکورانه است.
♦️به نظر ما غرب گزيني(رویکردِ گزینشِ اجزاء خوب غرب از اجزاء بدِ آن) در نهایت منجر به غربپذیری میشود. غربگزینی یک نگاه سطحی است که از عدم درک عميق نسبت به غرب و اسلام نشأت میگیرد.
ادامه در متن
💡برای درکِ نسبتاً عمیقتر و دقیقترِ رهیافتِ «استحاله» به کتاب عصرِ جدید [خوانشی از بیانیه گام دوّم آیتالله خامنهای] استاد میرباقری مراجعه بفرمایید.
شهید آوینی:تمدن غرب را در فرهنگ اسلامی باید استحاله کنیم
دکتر حسین کچویان:مدرنیته یک دین است؛ نه یک تطور عینی عالم
#تبرّی
#درگیری
#استحاله_و_تولید
#راهبرد
#روش
🆔@Asre_jadid_57
3440 خدمت سیاستهای رهبری_1_1.mp3
6.87M
🎙 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
💠 ما یک تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، "ابزاری" در اختيار سياستهای ایشان برای ايجاد "شرايط فرهنگی جامعه" قرار بگيرد.
💠 وقتی حكومت، «حكومت دينی» است، طرفداران فرهنگیِ این دين و حکومت دینی باید وارد ميدان پياده كردن فرمايشات رهبری در ايجاد شرايط فرهنگی جامعه بشوند.
💠 اگر فرد مسلمانی نسبت به «احكام اجتماعی اسلام» اصلاً حساسيت نداشته باشد، آدم سربهراهی است كه احياناً آمريكا هم میتواند بهوسيله او بار ببرد.
📕منبع: دورهٔ منزلت ولایت و رهبری، جلسه اول، ۱۳۷۳/۴/۴
☑️ @AndisheMonir
#جریان_قدرت_در_نهاد_علم
#انحراف_استراتژیکِ_تاریخی
#قدرتگرفتن_نهاد_دین
#نهاد_دین_در_بازگشت_به_جایگاه_راستین_خویش_رهبری_جوامع
#دولتِ_دین
🆔@Asre_jadid_57
✅ رسالت ما؛ تحقّق فقه در ساحت جامعه
✅ فلسفه هم لازم است اما امتداد اجتماعی نداشته است و آنچه نظام و جامعه را اداره میکند، عملاً «فقه» است.
👤حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
🔸ما اگر بخواهیم آنچه را كه باید عمل بشود، در یك جمله خلاصه كنیم، آن یك جمله عبارت از فقه اسلامی است. ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده كنیم.
🔸 «فقه اسلامی» ، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نیست؛ «فقه اسلامی» مشتمل بر جوانبی است كه منطبق بر همهی جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاً؛ فقهاللَّه الأكبر این است. آن چیزی كه زندگی انسان را اداره میكند - یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی - «فقه» است.
📄 بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزهی علمیهی قم - ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
===============================
🔸 ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد. این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی.
🔸 فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان «فقه اسلام» است؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم، بلکه کاملاً تأیید میکنم. فلسفه هم لازم است؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً «فقه» ما است.علّت هم این است که فلسفه اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده است.
🔸 بنده یک مدّتی یک بحث قصاص میکردم و نظرات حقوقدانهای غربی را دوستانی که با ما همکاری میکردند و بلد بودند، اینها را برای بنده میآوردند و من گاهی اوقات نگاه میکردم به نظراتی که آنها داشتند در مسائل گوناگون. خوب تعمّقهای خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحب جواهر یا مِن باب مثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ اینها خیلی عمیقترند، خیلی ژرفنگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّهترند؛ خب اینها ظرفیّت حوزه است.
🔸این حوزه میتواند همه نیازهای یک نظام اسلامی را، جامعه اسلامی را برآورده کند، اگر چنانچه نهادسازها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمیافتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. یک نمونهاش را حالا مثلاً شما ملاحظه کنید که غالباً شبیه این نمونه، خیلی خیلی خیلی نادر است؛ مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانیها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به فقهای دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنکاللاربَوی را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنکاللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز میدهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمیای، سوّمیای داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد، سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرفنگری و عمقیابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه میتواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را.
📄 بیانات در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۳/۱۲/۱۳۹۷
#تفقه_عام
#مکتب
#کلام
#اخلاق
#فقه_دولت
#روابط_سیاسی
#روابط_اجتماعی
#سیاست
#فرهنگ
#اقتصاد
#امام_خمینی
#آیت_الله_خامنهای
#شهید_صدر
#علامه_حسینی_شیرازی
#شهید_بهشتی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️آنچه باید به ظرافت دریافت، حمله فرهنگی کفار است که از طریق معادلات کارشناسی، تکنیکی و در شکل ابزار صورت میپذیرد. اگر مدیریت مسلمین در بخش علوم انسانی همانند اداره کفار باشد، مدیریت مسلمین تحت فرمولهای علمی محض نبوده، بلکه تحت مدیریت کفار خواهد بود. در چنین وضعی صلاحیت دینداری افراد در اداره امور مسلمین، تأثیری در حاصل و نتیجه کارشناسی نخواهد داشت...
🔰مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی
📆دهه ۶۰ و ۷۰
♦️سلطه کفار بر مسلمین همیشه از طریق غارت اموال و تصرف اراضی نبوده است؛ زیرا این حربه شناخته شده و راه مقابله با آن نیز تجربه شده است. آنچه باید به ظرافت دریافت، حمله فرهنگی کفار است که از طریق معادلات کارشناسی، تکنیکی و در شکل ابزار صورت میپذیرد. نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روابط اجتماعی و حتی نظام خانوادگی وقتی تحت سیطره فرمولها، روشها، تکنیکها و ابزار وارداتی کفار قرار گیرد، چیزی جز هجوم کفر بر توحید نیست؛ به عبارت دیگر، اگر مدیریت مسلمین در بخش علوم انسانی همانند اداره کفار باشد، مدیریت مسلمین تحت فرمولهای علمی محض نبوده، بلکه تحت مدیریت کفار خواهد بود؛ به عنوان مثال وقتی واحد پول مسلمین تحت تسلط کفار درآید، سنگینی مالی آن پشتوانهای برای کفار خواهد بود. در این صورت نظام بانکداری در جهت تحکیم تمرکز، به جمعآوری پول مردم مبادرت میورزد و تولید ناخالص ملی نیز به شکلی است که پول مسلمین همچون قمری دور پول کفار به گردش درآمده و روابط ارزی به نفع تمرکز ثروت جهانی تمام میشود.
♦️حمله کفار اکنون، نه فقط در زمینههای اقتصادی که در همه ابعاد در کلیه رشتههای علوم صورت میگیرد. در چنین وضعی صلاحیت دینداری افراد در اداره امور مسلمین، تأثیری در حاصل و نتیجه کارشناسی نخواهد داشت مانند این که تدبیر مدیر کارخانه شرابسازی با فرض ثبوت خط تولید، تأثیری در آثار وضعی شراب به وجود نمیآورد؛ زیرا وقتی فرمول تبدیل انگور به شراب اساس این فعالیت کارخانه باشد، تدیّن مدیر قادر به خنثیکردن سکرآوری شراب نخواهد بود.
🆔@Asre_jadid_57
1401-11-22 mirbageri.mp3
11.48M
🔰 پاسخ آیتالله میرباقری به کسانی که معقتدند طبق احادیث هر عَلَمی که قبل از ظهور برای حکومت بلند شود، طاغوت است.
#انقلاب_اسلامی
#رَجُلٌ_مِنْ_أَهْلِ_قُمّ
#قوم_من_قبل_المشرق
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ انسانها در هر نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند که کشانده میشوند به یک سمت خاصی. این تور احاطهکنندهی بر اراده، حرکت و حیات انسان، امروز ریزتر بافته شده...
🔰حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
♦️من همیشه نظامهای اجتماعی را به تورهای ماهیگیری مثال میزدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را میکشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده میشوند و نمیفهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت میکند در داخل تور، آنها خیال میکنند آزادند و دارند راه میروند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظامهای اجتماعی هم این چنیناند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همینطور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسانها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده میشوند به یک طرفی؛ اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسانها را به طرف بهشت میروند، و اگر بهطرف جهنم ببرند، انسانها دارند به طرف جهنم کشانده میشوند.
♦️قرآن میفرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوارِ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظامهای باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسانهایی را که در سایه این نظامها دارند زندگی میکنند میکشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند میبرند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند.
📕بیانات در جلسه بیست و دوم تفسیر سوره بقره، ۱۳۷۱/۰۱/۲۶
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17177
♦️همین محدودیتهایی که امروز به شکل پنهان، ارادهی انسانها را به زنجیر میکشند، اینها یک روز به صورت آشکار بوده است. این تور احاطهکنندهی بر اراده، حرکت و حیات انسان، امروز ریزتر بافته شده، از خیوط و نخهای باریکتری استفاده شده و با مهارت بیشتری به آب انداخته میشود. آن روز این مهارتها نبود؛ اما آشکارتر و قلدرمآبانهتر بود.
📕بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام) - 1384/10/29
https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=3328&nt=2&year=1384&tid=1622
#تورهای_نامرئی
🆔@Asre_jadid_57