رئیس جمهور بعدی باید حداقل فاصله را با رهبری داشته باشد
ترقی: نامزدهای پوششی کنارهگیری خواهند کرد /بعضی دنبال رجل سیاسی شدن هستند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حضور پرتعداد دولتمردان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از یک سو و حضور چهره هایی که در مسئولیت هایی چون ریاست مجلس و شهرداری حضور دارند با سوالاتی در افکارعمومی و تحلیل های سیاسی روبرو شده است.
در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی را بخوانید؛
****
*آقای ترقی! ارزیابی شما از موج کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
تعداد ثبتنامیها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دورههای قبل زیاد نیست و دورههای قبل تعداد ثبتنامکنندگان بسیار بیشتر بوده، چنانچه طبق نظر شورای نگهبان دربعضی دورههای قبل ۶۰۰ نفر مراجعهکننده برای ثبتنام در انتخابات ریاست جمهوری را هم داشتیم منتها در این مرحله دقت صورت گرفت که داوطلبین آن شرایط لازم واولیه را داشته باشند و وزارت کشور از همان ابتدا این شرایط را اعمال کند که تعداد داوطلبین کاهش پیدا کند، لذا الآن در مرحله کاهش تعداد ثبتنامکنندگان قرار داریم، که بیش ازبین بیش از ۱۰۰ نفر مراجعه کننده این تعداد شرایط اولیه لازم را داشتند.
دسته بندی کاندیدا ها بلحاظ انگیزه
1-طبیعی است در چنین شرایطی عناصر دولت باید از عملکرد دولت فعلی دفاع کنند و نیاز است که اگر سوال و ابهامی در مورد دولت مطرح شد، پاسخگو باشند لذا تعدادی از اعضای هیئت دولت برای پاسخگویی در مناظرات در جمع داوطلبین حاضر شدند که در نتیجه حق دولت سیزدهم در اثر بداخلاقیها و شبه افکنیها بیپاسخ نماند و در ذهن مردم باقی نماند.
2- از طرف دیگر طیفهایی که دغدغه و نگرانی دارند دولت چهاردهم به دست افرادی نیفتد که مصمم به ادامه راه دولت فعلی نباشد، لذا آنها هم ثبتنام کردند.
3- بخشی از افرادثبت نام کننده برای تهاجم، تحقیر و نقد دولت فعلی شرکت کردند.
4-بخشی هم واقعاً برای آینده کشور برنامه دارند چه خودشان و چه حزب حامی شان .
5-برخی هم برای مطرح کردن خود به عنوان رجل سیاسی در ترازریاست جمهوری وبالا بردن وزنه سیاسی خود در انتخابات شرکت کردند.
*یعنی برخی کاندیداها به دنبال سهمخواهی از کابینه دولت آینده هستند؟
بله، طبیعتاً کسی که در تراز ریاست جمهوری و افکار عمومی مطرح شود، مردم نسبت به او شناختی پیدا میکنند که میتواند از این امتیاز در آینده برای حضور در کابینه استفاده کنند.
*فردی که ۵ روز قبل رئیس مجلس شده و حالا برای ریاستجمهوری ثبتنام کرده، دیگری شهردار است و برای ریاستجمهوری آمده، این اشتیاق برای ریاست جمهوری تا چه اندازه جایگاه فعلی افراد را زیرسوال میبرد؟
این ها منع قانونی ندارد و درگذشته هم بوده ولی مسئله مهمتر اینست که :
کسی که نمیتواند ۱۰۰ نفر را به درستی مدیریت کند چگونه میخواهد ۸۰ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند؟
متاسفانه هنوز درباره اینکه هرمسئولیتی در نظام به چه توانایی متناسب با آن نیاز است ملاک و معیار مناسبی نداریم، روایتهای گوناگونی از پیامبر و ائمه داریم مبنی بر اینکه اگر کسی بخواهد بر ۴۰ نفر مدیریت کند باید عقل ۴۰ نفر را داشته باشد و یا اگر کسی احساس کرد فرد دیگری مناسبتر از او برای مسئولیتی وجود دارد اما خودش را عرضه کند، بنابر فرموده پیامبر چنن فردی به جامعه اسلامی خیانت کرده است.
لذا اگر افرادی که نامزد میشوند ملاک و معیارهای متناسب با ارزشهای دینی را مدنظر قرار بدهند، ورود به این عرصهها را ساده نمی گیرند و مرتکب خیانت به جامعه نمی شوند .
بنده واقعاً نمیدانم افرادی که وارد این عرصه میشوند و خودشان را مطرح میکنند و در عین حال میدانند بهتر و قویتر از خودشان کسانی هستند، با چه ملاک شرعی وارد این عرصه میشوند و وقت میگیرند.
. کسی که نمیتواند ۱۰۰ نفر را به درستی مدیریت کند چگونه میخواهد ۸۰ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند؟
اگر ماموریتی از طرف حزب پیدا کرده باشند که دیدگاهها ی حزب را مطرح کنند تاشاید این افکار و دیدگاهها به فرد انتخاب شونده برای حل مشکلات کمک کند و یا خیر دیدگاهی شخصی و تخصصی برای حل مشکلات کشوردارند که فکر میکنند طرح این دیدگاه مطالبه ای را درجامعه ایجاد میکند که میتواند برای حکمرانی کشور موثر باشد .درچنین صورتی ثبت نام قابل توجیه است
رجل سیاسی معنای دقیقتر یافته است
طبق تعریف شورای نگهبان" رجل سیاسی و مذهبی تعریف مشخصی دارد و فرد از نظر سیاسی باید بینش لازم را در حد نفر دوم بعد از رهبری داشته باشد. نفر دوم بعد از رهبری نباید از نظر فکری، اعتقادی و اشراف به مسائل کشور فرسنگهاازاو دور باشد، باید این فاصله حداقل باشد که بتواند مسائل را حل کند.و سیاستهای نظام را عملی کند
اینکه فردی فرسنگها با اندیشه و سیاستورزی رهبری فاصله داشته باشد یا حتی تعارض و زاویه داشته باشد ومی آید
خودش را نامزد میکند ووقت مردم و دستگاههای اجرایی را میگیرد، این نشان میدهد که این نوع افراد یا قانون را نمیدانند یا عمدا باقانون تقابل میکنند و از اول میخواهند بنارا بر سرپیچی از قانون بگذارند
اینها مسائلی هستند که متاسفانه هنوز مرجعی نیست که به آنها بپردازد و رسیدگی کند چراکه انتخابات ما انتخابات حزبی نیست که افراد در احزاب مورد بررسی اولیه قرار بگیرند.
البته نمیخواهم به صورت مصداقی موارد را مطرح کنم که بداخلاقی صورت بگیرد اما در هر صورت اگر مبنا را براساس شایستهسالاری و در تراز این مقام قرار داشتن، بگذاریم، بسیاری از این تکثر هاوادعاهای غلط حل میشود. به عبارت دیگر شخصی که در قانون اساسی بعد از رهبری بالاترین مسئولیت را در کشور برعهده دارد و مسئول پاسخگوی پیشرفت یا عقبماندگی کشوراست، اگر پس از اتمام مسئولیت توسط دستگاه قضایی که ناظر بر حسن عمل مسئولین است مورد سوال و مواخذه قرار گرفته و حتی محاکمه عادلانه شود ، آیا هرفرد ی بدون شایستگی این مسئولیت را میپذیرفت؟
این نوع مسئولیتها پاسخگوئی نیاز دارد و در هر صورت باید پاسخگوی خدا و مردم باشد.
*از میان ثبتنام کنندگان در انتخابات فکر میکنید رقابت اصلی میان کدام نامزدها است؟
مردم در تشییع پیکر شهدای خدمت گرایش خود را نشان دادن که دنبال شعارهای انقلاب و افراد صادق هستند. کسانی که مسبب بسیاری مشکلات فعلی کشور هستند، با رهبری و نظام زاویه دارند، مبانی انقلاب اسلامی را قبول ندارند ونسبت به آنها نقد دارند، نمیدانم با چه رویی میآیند ثبتنام میکنند.
نظام و انقلاب مسیر ارتجاعی را نمیپذیرد و به شرایطی برنمیگردد که بیشترین خسارات را به کشور وارد کرده است. اگر دورهای با مدیریت همین افراد خسارت به کشور وارد شده، آیا درست است که مردم به دوران خسارت برگردند؟
یا به دورانی برگردند که مسئولین از مسیر ریل قطار منحرف شدند؟ این ایراد قابل پذیرش برای ملت ایران نیست که بیش از ۴۲ انتخاب داشته و همه جریانها را آزمایش کرده و میداند چه اصلاحطلبی آمریکایی است، چه کسی از مسیر منحرف شده است، لذا افراد در عرضه خودشان فراموش نکنند، مردم فراموش نکردند و دچار نسیان نشدند. لذا رقابت بین کسانی است که در پیمودن راه ایه الله رئیسی صادق تر باشند
💢استمرار ریل سیاست خارجی
🔹معمولاً در نظامهای سیاسی دنیا آمد و شد دولتها در اصول سیاست خارجی کشورها تفاوت چندانی ایجاد نمیکند و تغییرات عمدتاً در تاکتیکها و نحوه اجرای سیاستهای مشخصشده است. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. با این حال، یک حقیقت نیز وجود دارد و آن، اینکه نوع نگاه و نگرش مجریان سیاست خارجی به تحولات و بازیگران روابط بینالملل در تحقق اهداف سیاست خارجی نقش تعیینکنندهای ایفا میکند.
🔸برای نمونه، هر چند وضعیت کنونی که در برجام پدید آمده، ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هستهای است، اما نمیتوان از محاسبات و خطاهای صورت گرفته در درون کشور صرفنظر کرد؛ ترامپ آن روزی تصمیم قاطع به خروج از برجام گرفت که اطمینان یافته بود دولت ایران در برجام باقی میماند. همان نظری که رئیسجمهور پیشین دقایقی بعد از اقدام ترامپ بیان کرد: «خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.» روزنامه «ایران» نیز درست در فردای خروج آمریکا از توافق هستهای در روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ با تیتر بزرگ نوشت: «برجام بدون مزاحم». شاید اگر محاسبات ترامپ از رفتارهای واکنشی ایران به صورت دیگری رقم میخورد، ریسک خروج از برجام برای او به شدت افزایش پیدا میکرد.
🔹اهمیت نقش سیاست داخلی در سیاست خارجی تا آن حد است که گفته میشود هیچ پروژهای در سیاست خارجی موفق نخواهد شد، مگر آنکه پیش از آن در درون یک نظام سیاسی اجماع نظر قاطع پدید آید و محاسبات و اقدامات صحیح طراحی و اجرایی شود.
🔸یکی از محاسن برجسته دولت سیزدهم درک این نکته مهم بود که در سیاست خارجی باید از همه ظرفیتهای کشور به سود منافع ملی استفاده کرد. این البته امری رایج در همه نظامهای سیاسی دنیا به حساب میآید. تجمیع و همافزایی سیاستخارجی با توان دفاعی و امنیتی، بهرهگیری از حمایتهای مجلس شورای اسلامی و حتی بخش قضایی کشور و در رأس همه اینها هدایتهای رهبری معظم انقلاب اسلامی بیتردید، امکانات و فرصتهای بیشتری را در اختیار دستگاه سیاست خارجی قرار خواهد داد.
🔹هنوز که هنوز است رئیسجمهور سابق قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی را که برای بخش دیپلماسی کشور فرصت و ظرفیت تولید کرده است، مانعی بر سر راه معرفی میکند. قانون اقدام راهبردی نیز همان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کارکرد آن گفتند، تصویب این قانون کشور را از وضعیت سردرگمی خارج کرد. همچنین به تازگی رئیس دفتر رئیسجمهور دوره گذشته دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را در حوزه سیاست خارجی به باد انتقاد گرفت. نمود این تعارضات داخلی در عرصه سیاست خارجی، به ضرر منافع ملی است؛ به نفع ایران است که ریل همافزایی و هماهنگی بنیان نهاده شده در دولت آقای رئیسی تداوم پیدا کند.
#حرفروز
┄┅┅┅┅♦️BASIRAT♦️
💠 #حرف حق، آدم ناحق
عباس عبدی: نامزدهای انتخاباتی باید موضع صریح خود را نسبت به عملکرد سه سال گذشته روشن کنند/
بعضیا از این موضع عباس عبدی ناراحت شدند، ولی حرف حقی زده شده هرچند نیت گوینده اصلا حق نیست
نامزدها باید تکلیفشون رو با سه سال دولت شهید رئیسی مشخص کنند، با تلاشگری، خاکی بودن، دلسوزی، خستگی ناپذیری، عزت مندی، ولایت پذیری، تواضع، ساده زیستی و دیگر خصوصیات خوب شهید رئیسی
آیا میخواهند رئیس جمهوری مانند ایشان باشند یا مثل دوستان آقای عبدی باشند و دریایی از ویژگی های شیطانی و منفی رو به نمایش بگذارند
#حسین_احمدی
@Husein_ahmadi
🔰حماس: سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار دهد
🔸در روز جهانی کودکان بیگناه قربانی خشونت، جنبش حماس از سازمان ملل خواست رژیم صهیونیستی را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار دهد.
🔸حماس در ادامه از جامعه جهانی خواست به مسئولیت سیاسی و انسانی خود در قبال کودکان فلسطین و تلاش برای آزادسازی آنهایی که در زندانهای رژیم صهیونیستی به سر میبرند، عمل کند.
🔸حماس تأکید کرد: تداوم سکوت و ناتوانی بینالمللی در جرمانگاری جنایات اشغالگران و تجاوزات روزافزون آنها در حق کودکان فلسطینی، لکه ننگی بر پیشانی جامعه جهانی است.
🔹شباب پرس؛
✅غرب پنج مرحله حکمرانی را طی کرد؛
🌳 اول:
حکمرانی هرمی با رویکردی مستبدانه و ارباب و رعیتی و اقتدار مطلق و بی قید و شرط که منجر به توزیع ظلم و جور در مردم شد.
🌳 دوم:
حکمرانی بازاری از طریق تفکیک قوا؛
گرچه تقسیم قدرت با این الگوی حکمرانی شکل گرفت؛ اما اختاپوس قدرتها، جایگزین حکمرانی هرمی شد و در واقع اقتدار ظلم و جور توزیع گردید.
🌳 سوم:
حکمرانی حزبی؛
این الگو توانست احزاب متعدد و شفاف را با اساس نامه و مرام نامه و برنامه ریزیهای تعریف شده در جامعه تشکیل دهد و مردم با تفکر و اراده به انتخاب حزب محبوب خود اقدام کنند؛ لکن قدرت اقتصادی در مدیریت احزاب، دوباره توزیع ظلم و جور را به شکل دیگری رهبری کرد.
🌳 چهارم:
حکمرانی با رویکرد جامعه مدنی؛
در این الگو، علاوه بر احزاب، تشکلهای دیگر و مستقل از دولت مانند ngo ها و سندیکاها شکل گرفت و توزیع قدرتهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مشارکت مردمی توسعه یافت؛ لکن نقش اختاپوس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در مدیریت تشکلهای مستقل از دولت، نقش مشارکت واقعی مردم را کاهش داد.
🌳 پنجم:
حکمرانی فضای مجازی و رسانهای؛
این الگو به نوعی بازگشت به حکمرانی هرمی اقتدارگرای ظالمانه است؛ اما با ابزار رسانه و فضای مجازی و هوش مصنوعی که میتواند هم نیازسنجی کند و هم نیازسازی انسانها را به دست گیرد و با مدد هوش مصنوعی به مدیریت هوش طبیعی انسانها بپردازد و آدمیان را چون خیمه شب بازی، مختال فخور سازد و جبر اجتماعی رسانهای پدید آورد. مردم در این الگو مشارکت دارند و حتا مشارکت حداکثری، اما با میل خود، ظلم و جور و فساد و اسارت را پذیرا میشوند. فرهنگ برهنگی و بردهداری مدرن را با تخیل و نسبی گرایی و تناسخ هویتی میپذیرند.
بشر امروز گرفتار چنین حکمرانی گردید. این حکمرانی، مسلمان و غیرمسلمان و انقلابی و غیرانقلابی و اصول گرا و اصلاح طلب و رزمنده و شرمنده نمیشناسد و همه را اسیر حکمرانی رسانهای میکند.
✍دکتر محمد سجاد شیرودی
📣 مقایسهای از مدل کاری و شخصیتی جلیلی و قالیباف
✍️دکتر سعدالله زارعی
⤴️من با آقای دکتر قالیباف کار نکرده ام ولی کارهای او را دنبال نموده و از مسائل غیر علنی مرتبط با ایشان تا حد قابل توجهی خبر دارم.
با دکتر جلیلی نزدیک به دو سال در شورای عالی امنیت ملی بطور نسبتا" مستقیم کار کرده ام و پیش و پس از آن هم با ایشان رابطه داشته و هنوز هم این رابطه به شکل جلسات محدود یا دو نفره ادامه دارد.
🔸من این دو نفر را در خصوصیاتی مشترک دیده ام:
- خلوص نیت و یگانگی در ظاهر و باطن
- پرکاری و خستگی ناپذیری
- ارتباط نزدیک دلی و مرید و مرادی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دامت برکاته
- اعتقاد قلبی به ارزش های انقلاب و مجاهدت در تحقق و تقویت آن ها
- برخورد صریح و بی ملاحظه نسبت به انحرافات و خطراتی که خط انقلاب را تضعیف می کنند
- ارتباط عمیق و دلی با نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- فداکاری و مایه گذاشتن از آبروی خود برای نظام
- سکوت در مواقع حملاتی که به شخص خودشان صورت می گیرد
- گرم گرفتن با نیروهای انقلاب و وقت گذاری برای آنان
- مشورت پذیری و تشکیل جلسات کارشناسی
- صرفه جویی و قناعت در مصرف بیت المال
- کمک به دولت های نظام چه آن دولت هایی که قبول داشته اند و چه آن دولت هایی که به آن ها نقد جدی داشته اند.
- اندیشمند و دوراندیش بودن
- کار تشکیلاتی و نیروپروری
- اشراف کافی به مسائل داخلی و خارجی
🔸 اما تفاوت ها :
- جلیلی مطالعاتی تر و قالیباف اجرایی تر
- جلیلی حلقه ای تر و قالیباف بازتر
- جلیلی در فهم و تحلیل مسائل عمیق تر و قالیباف سریع تر
- جلیلی زود رنج تر و قالیباف زود گذشت تر
- جلیلی حوزوی تر ، قالیباف دانشگاهی تر
- جلیلی بطئی التصمیم تر و قالیباف سریع التصمیم تر
- جلیلی مجتهدتر و قالیباف مقلدتر
- جلیلی با دایره ملازمان کمتر و قالیباف با دایره ملازمان بیشتر
- جلیلی مردمی تر و قالیباف مدیریتی تر
- قالیباف مجرب تر و دامنه تجربه اش متنوع تر و جلیلی مجرب در حوزه های محدودتر
- همکاری جلیلی با دولت در دوره شهید رییسی کمتر و همکاری قالیباف با دولت شهید رییسی بیشتر - و در عین حال هر دو مورد بی مهری حلقه اطراف شهید -
- جلیلی در سیاست خارجی جلوتر و قالیباف در مسایل اجتماعی جلوتر
- جلیلی در مسایل امنیتی و تهدیدات عمیق تر و قالیباف در مسایل اقتصادی مشرف تر
- در مسایل فرهنگی ، جلیلی عمیق تر و البته محدودتر و قالیباف روبنایی تر و البته بازتر
همین مقدار فعلا" بس است .
🔴 عصبانیت اسرائیل از قرار گرفتن در فهرست قاتلان کودکان
🔹اردان، سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد، از کابینه اسرائیل خواست در پاسخ به تصمیم سازمان ملل متحد برای قرار دادن این رژیم در لیست سیاه قاتلان کودکان، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را یک «سازمان تروریستی» اعلام کند.
🔹دبیرکل سازمان ملل متحد دیشب از تصمیم خود برای قرار دادن رژیم اسرائیل در فهرست سیاه قاتلان کودکان خبر داد.
🔹این لیست که در رسانهها به «فهرست ننگ» معروف است، شامل طرفهایی میشود که به کودکان در مناطق درگیری آسیب میرسانند، آنها را میکشند یا از آنها به عنوان نیروی نظامی یا در مسائل جنسی سواستفاده میکنند.
☫ اخبار دقیق فلسطین در کانال سردار قاآنی