🔹شبکه بازیگران در #حادثه_تروریستی_اهواز؛ بازیگران عملیاتی
#تحلیل_کوتاه
✍اندیشکده_راهبردی_تبیین
🔸استان خوزستان از آنجا که کانونیترین منطقه نظامی در دوران جنگ تحمیلی بوده و علاوه بر مجاورت جغرافیایی، از اشتراکات قومیتی با عراق نیز برخوردار است، از همان ایام، محل تلاقی سه گروه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است؛
1⃣ تجزیهطلبهای عرب؛ اگرچه تاسیس برخی از این گروهکها به پیش از انقلاب اسلامی باز میگردد اما با وقوع انقلاب و آغاز برخی حرکتهای شورشی در استانهای مرزی، آنها نیز فعالتر شده و در پی همافزایی با برخی گروههای همسو برآمدند.
2⃣ حزب بعث؛ با آغاز جنگ تحمیلی و حتی پیش از آن، صدام حسین و یارانش در پی یارگیری از داخل ایران بودند. عروبیت و مجاورت جغرافیایی بههمراه ضدیت با انقلاب اسلامی، حزب بعث را به گروهکهای تجزیهطلب در استان خوزستان رساند. با سرنگونی صدام، اگرچه حزب بعث منحل شد اما همچنان شبکه آن فعال است. این شبکه در اشغال موصل توسط داعش و قدرتگیری این گروه، نقشی مهم ایفا کرد. برخی بر این باورند که این شبکه در حمله به کنسولگری ایران در بصره دست داشته است.
3⃣ منافقین؛ پس از ورود منافقین به فاز مسلحانه در سال 1360 و عزل بنیصدر، عراق و مشخصا پادگان اشرف – مابین بغداد و ایران- اصلیترین پایگاه آنها شد و پیوندی مستحکم میان آنها و حزب بعث و استخبارات عراق شکل گرفت. شرایط جنگی در خوزستان به همراه مجاورت جغرافیایی، زمینه حضور خرابکارانه و جاسوسانهی آنها در این استان را بیشتر از قبل فراهم ساخت.
🔸پیوندهای اطلاعاتی وقتی شکل گرفتند، به سادگی از میان نمیروند به خصوص که طرفین این پیوند نیز کوچکترین تغییری در گفتمان خود نداده باشند.
🔸نگاهی به سایتهای برخی گروهکهای تجزیهطلب عرب و سایت منافقین، همچنان بیانگر نگاه مثبت آنها به یکدیگر است. برخی سخنرانیهای مریم رجوی در سایتهای این گروهکها قابل رویت است! البته منافقین اصرار دارد که بگوید بر سر تمامیت ارضی ایران، با تجزیهطلبان همراه نیست!
🔸حزب بعث، مهمترین حلقهی وصل گروهکهای تجزیهطلب عربی و منافقین بوده است. با توجه به اینکه همچنان باقیماندههای این حزب فعال هستند، تداوم روابط امنیتی و اطلاعاتی آنها با منافقین و تجزیهطلبان بسیار محتمل است.
✔️ شبکه بازیگران احتمالا موثر در حادثه تروریستی اهواز، بازیگران دیگری نیز دارد. سه بازیگر مذکور بعلاوه تکفیرها عمدتا نقش عملیاتی دارند در حالی که در این شبکه، بازیگران سیاستگذار و پشتیبان هم وجود دارد. بازیگران عملیاتی عمدتا در پیوند با این بازیگران معنا مییابند. برای شناخت بازیگران سیاستگذار و پشیتبان، باید سطح تحلیل را منطقهای و حتی فراتر از آن دید.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
@hr_taraghi
💢 #چند_خبر_کوتاه
🔹پس از اینکه اوپک علیرغم درخواست ترامپ، افزایش تولید فوری را در دستورکار خود قرار نداد، قیمت نفت در معاملات امروز بیش از ۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم ۴ سال گذشته رسید.
🔸سازمان برنامه و بودجه: پرداخت طرحهاي عمراني در پنج ماهه ۴۵۰ درصد رشد کرد.
•┈
♨️سید علی خمینی ایران را ترک کرد
⭕️سیدعلی خمینی برادر سید حسن خمینی نوه امام خمینی امروز( ۲ مهر) ایران را ترک کرد..
وی داماد دختر آیه الله سیستانی است
وبرای ادامه تحصیل وزندگی به عراق مهاجرت کرده است.
@hr_taraghi
داستان کوتـاه:
👈 فروش اسلام
مقیم لندن بود. تعریف می کرد که یک روز سوار تاکسی می شود و کرایه را می پردازد. راننده بقیه پول را که بر می گرداند 20 پنی اضافه تر می دهد! می گفت: «چند دقیقه ای با خودم کلنجار رفتم که بیست پنی اضافه را برگردانم یا نه؟ آخر سر بر خودم پیروز شدم و بیست پنی را پس دادم و گفتم آقا این را زیاد دادی.»
گذشت و به مقصد رسیدیم. موقع پیاده شدن راننده سرش را بیرون آورد و گفت: «آقا از شما ممنونم.» پرسیدم: «بابت چی؟»
گفت: «می خواستم فردا بیایم مرکز شما مسلمانان و مسلمان شوم اما هنوز کمی مردد بودم. وقتی دیدم سوار ماشینم شدید خواستم شما را امتحان کنم. با خودم شرط کردم اگر بیست پنی را پس دادید بیایم. فردا خدمت می رسیم!»
تعریف می کرد: «تمام وجودم دگرگون شد. حالی شبیه غش به من دست داد. من مشغول خودم بودم در حالی که داشتم تمام اسلام را به بیست پنی می فروختم!»
🔴حسین راغفر،اقتصاددان،میگوید بانکها و موسسات مالی حداقل ۱۰۰هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی و هزاران میلیارد تومان به مردم بدهکارند،دولت و مجلس تصمیم گرفتند با گران کردن ارز این بودجه را تامین کنند
@hr_taraghi
⭕️ نتیجه بازی اصلاح طلبان با قومیت گرایی
لجنه الوفاق مادر گروهک های مسلح
🔸لجنه الوفاق الاسلامی به دبیر کلی جاسم شدید زاده تمیمی، بک حزب اصلاح طلب (حزب قومی- محلی) بود که زیرسایه حمایت #حزب_مشارکت و با مجوز وزارت کشور در استان خوزستان در سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کرد و تا زمان انحلال هفت سال به فعالیت پرداخت.
🔹این حزب در دور دوم انتخابات شهر و روستا موفقیت هایی کسب کرد. ولی رهبران بعدی گروههای تندرو و تروریستی خوزستان در همین حزب تربیت شدند. از آن جمله می توان به افرادی مانند حبیب نبگان، احمد نیسی،محمد چعب، حسین عساکره، محمد علی سواری، غلامعلی ساکی و دهها تن دیگر نام برد.
🔸بیشتر اعضای در ظاهر اصلاج طلب بعدها گروه تروریستی النضال را به وجود آورند که مسوولیت بمب گذاری های سال های ۸۴ تا ۸۵ را برعهده گرفتند.
هر یک از نام های بالا که در زیر سایه حزب مشارکت رشد کردند و حمایت شدند , ترورها و حملاتی را علیه شهروندان ایران انجام دادند
@hr_taraghi
#تروریست_ایدئولوژیک_یا_قومی؟
✍دکترعبدالله گنجی
ذهنیت اولیه و اعلامی درباره بخش اجرایی عملیات تروریستی در اهواز متوجه گروهک تجزیهطلب الاحوازیه شد و آن گروه هم ابتدا تأیید ضمنی نمود. از بررسیهای امنیتی و اطلاعاتی کشور بیخبریم و قطعاً نتیجه بررسی کارشناسی آنان باید برای حاکمیت فصلالخطاب باشد. اما شواهد و قرائنی که در ادامه خواهد آمد اجازه نمیدهد نقش داعش یا رویکرد داعش را در این میان نادیده بگیریم.
#یکم- سبک و سیاق عمل تروریستی الاحوازیه در طول سالهای گذشته به دو صورت بمبگذاری و بزندررو بوده است. یعنی یا بمبگذاری بوده است یا سوار بر موتور یا خودرو به محلی حمله و بلافاصله صحنه را ترک میکردهاند، اما اینکه افراد با هویت مشخص در روز روشن بکشند تا کشته شوند و قصد ترک صحنه را نداشته باشند سیره داعش است. همانطورکه در مجلس اینگونه عمل کردند و راه دررو برای خود باقی نگذاشتند.
#دوم - بر تروریستهای این عملیات جوهره اعتقادی و ایدئولوژیک حاکم است؛ ایستادن تا کشته شدن. شمایل ظاهری و فیلمی که داعش منتشر کرد - که اصالت چهرهای آن تأیید شده است- و محتوای کلام تروریستها حکایت از ایدئولوژیک بودن و خشک مغزی دینی است که الاحوازیه اینگونه نبود. آنان از جغرافیا و تجزیهطلبی سخن نمیگویند بلکه از مبارزه با کفر و رسیدن به شهادت سخن میگویند که نشان از ایدئولوژیک بودن انگیزه است.
#سوم - الاحوازیه رسماً نقش خود را تکذیب کرد، اما داعش ضمن به عهده گرفتن مسئولیت، ویدئویی را از تروریستها منتشر کرد. انتشار ویدئو و استفاده از شبکههای اجتماعی از خصایص داعش است. همین کار را در ماجرای مجلس نیز انجام داد.
#چهارم - اگر بپذیریم این اقدام مربوط به گروهک الاحوازیه است باید شیفت فکری آن از قومگرایی به ایدئولوژیگرایی را استدلال کنیم. اینکه این گروه با داعش حشر و نشر پیدا کرده است محتمل است، اما پیشفرض آن باید عدول این عناصر از آموزههای شیعی باشد که همین اتفاق یعنی عدول از آموزههای شیعی در بررسیهای اولیه قابل تأیید است.
#پنجم - دو نفر از کشتهشدگان با هم برادرند که برادر سوم آنان قبلاً در سوریه انتحاری عمل نموده و کشته شده است یکی دیگر از تروریستهای کشتهشده پسر عموی آن دو است که ارتباط این افراد با داعش یا تروریستهای تکفیری را قطعی مینماید.
#ششم - از جهت راهبردی برای نظام جمهوری اسلامی فرقی نمیکند که ترور مربوط به کدام گروهک است. اصل ناامنی و وابستگی در هر دو صورت محرز است و ریشهکنی آن امری قطعی و لازم است، اما شناخت ماهیت (قومی یا ایدئولوژیکی) میتواند به برنامهریزی و اولویتهای تاکتیکی کمک نماید.
#هفتم - چهره افراد کشته شده با چهرههای افراد ویدئوی منتشر شده ازسوی داعش تطابق دارد با این تفاوت که ویدئوی مذکور روزهای قبل تهیه شده است و ریشوسبیل جنازههای تروریستها بلندتر از تصاویر ویدئو است. همه شواهد حضور داعش یا جریانی شبیه داعش را تأیید میکند و خط قومگرایی در حادثه اهواز قابل احراز نیست. البته دست آلوده آلسعود و سیستمهای اطلاعاتی غربی در هر دو صورت قابل کتمان نیست.
@hr_taraghi
♦️معاون دادستان مشهد: یک جاسوس در مشهد دستگیر شد/ وی برای کشوری متخاصم اقدام به جمعآوری اطلاعات در حوزههای مختلف می کرد/ تسنیم
@hr_taraghi
♦️مولفه های تمدن نوین اسلامی ♦️
🔹امر به معروف و نهی از منکر در تمدن اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین متولی امامی
🔸در واقع، در نظام تربیتی اسلام، رکن اساسی و محوری برای انتقال تعالیم و آموزههای دینی، امر به معروف و نهی از منکر است. بر خلاف تلقی رایج، آیات و روایات اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را محدود به تذکر لسانی و برخورد فیزیکی نمیداند و دامنه آن را تا عمل بدون کلام توسعه دادهاند (کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم).
🔸امر و نهی بیجا، توهینهای متقابل، درگیریهای لفظی و گاه ضرب وشتم و قتل، ایجاد شرایط تحکم و زورگویی برای برخی از سودجویان، دلزدگی بخشی از جوانان جامعه از دولت اسلامی و کدورتهای خانوادگی، بخشی از مفسدههای کلیگویی درباره فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» است.
▫️به نظر میرسد که در جامعه دینی، لازم است میان سهگونه قانون، تفکیک ایجاد شود:
1⃣ قوانین شریعت
🔸برای نمونه میتوان به حرمت دروغ، غیبت، نگاه به نامحرم، ترک صلوه، وجوب حج و خمس و…اشاره نمود.
2⃣ قوانین دولت اسلامی
🔸از جمله این جرایم میتوان به حرمت زنا، لواط، قتل نفس، دزدی، فحاشی، روزهخواری در ملاء عام، آزار شهروندان، تهدید مردم با سلاح گرم و یا سرد اشاره کرد.
3⃣ آندسته از "قوانین شریعت" که تبدیل به عرف مردم شده است.
🔸از آنجایی که «اثرگذاری»، یکی از شرایط فقهی امر به معروف و نهی از منکر است، لازم است در گام اول، نهی از آنچه مردم و عرف جامعه آنرا منکر نمیدانند، تعطیل شود و تذکر لسانی و فشار اجتماعی مردم، بر قشری که حدود و قواعد جامعه دینی را میشکنند متمرکز شود.
🔸بر این اساس، دو سطح از هنجارهای اجتماعی مصون میماند، از سویی نیروهای انتظامی بر قوانین حقوقی و نظم اجتماعی تحفظ دارند و از سوی دیگر، مومنین از باورها و قواعد دینی که در طول زمان، به فرهنگ جامعه تبدیل شده و مورد قبول همه مردم است، محافظت مینمایند.
🔸"مقام معظم رهبری" در اینباره میفرمایند:«اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شد، این باعث میشود که گناه در نزد مردم همیشه گناه باقی بماند و تبدیل به ثواب و کار نیک نشود. بدترین خطرها این است که یک روز، در جامعه گناه به عنوان ثواب معرفی شود و فرهنگها عوض شود.»
🔸حال در صورتی که یک گناه فقهی و اخلاقی، تبدیل به عرف شد و به عنوان امری نیک شناخته شد، تکلیف چیست؟ گناهان فقهی و اخلاقی قشر زیادی از جامعه که حرمت و زشتی آن، مورد پذیرش فرهنگ آن جامعه نیست و این امر زشت، تبدیل به عرف اجتماعی شده، چگونه باید از میان برود؟
🔸براساس آیه ۷۱ سوره مبارکه توبه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» ، تعلیم و تربیت و اصلاح جامعه، مسبوق به محبت و تألیف قلوب جامعه است. در این آیه، مرحله قبل از تحقق «امر به معروف و نهی از منکر» را محبت میان قلوب مومنین ذکر کرده و رعایت این ترتیب را شرط نزول رحمت الهی در جامعه دینی عنوان میکند.
🔸در حقیقت، مردم یک شهر، در صورتی در نظام معنایی و تربیتی حاکمان خود قرار میگیرند و حرمت قواعد دینی را در خصوصیترین محیطها نیز حفظ میکنند که به حاکمان و اهداف قدسی ایشان عشق بورزند. به نظر میرسد در مواردی که یک حرام شرعی، تبدیل به عرف اجتماعی شده است، تنها دریچه تغییر و اصلاح جامعه، چه در حوزههای خصوصی و چه در حوزه عمومی، تألیف قلوب و محبت است.
🔸در واقع، تذکر لسانی و برخورد فیزیکی در مورد این جرایم، نه تنها سودبخش نیست، بلکه ضدتبلیغ و بیفایده است. به همین دلیل امیرالمومنین فرمودند: «إنَّ الطیشَ لَا یَقُومُ بِهِ حُجَجُ اللهِ وَ لَا بِهِ تَظْهَرُ بَراهینُ الله»
🔸اولین گامی که انبیاءالهی در هدایت قوم خویش داشتند، بیان توحید و توجه قلوب به سوی خداوند بوده است. اگر پیامبران الهی در همان ابتدای رسالت خویش، با همه انحرافات فرهنگ جامعه خویش مبارزه میکردند، فرصت جبههسازی و تربیت نیروهای مومن را از دست میدادند و در انزوای اجتماعی به سر میبردند.
🔸مطابق آیه ۷۱ سوره مبارکه توبه، لازم است که در اولین گام،مومنین به ارتباط عاطفی و تألیف قلوب با همنوعان و بهخصوص دوستان و آشنایان خویش روی آورند و در همین مسیر، به تدریج، اوامر و نواهی الهی را با زبان پر از عشق و محبت و همراه با خیرخواهی ابراز نمایند. تنها در اینصورت است که میتوان تدبیر مناسبی برای اصلاح و تربیت جامعه اسلامی اندیشید و راه تکامل نظام دینی را هموار نمود.
@MataNevesht
متن کامل در لینک زیر
BinesheTamadoni.ir
@hr_taraghi
🔻پشت پرده شلیک به کامیونهای حامل بار در استان فارس
🔹در ادامه تحرکات مشکوک گروهکی برای جلوگیری از تردد کامیونها در جادهها و ماندن بار کشور روی زمین، عدهای با تیراندازی به وسیله اسلحه جنگی به سمت کامیونها موجب توقف آنها شدهاند.
🔹بنابراین گزارش بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کالای کشور از طریق حمل و نقل جادهای جابهجا میشود، گروههای معاند هم از این ظرفیت سوءاستفاده کرده و در حال تلاش هستند با تهدیداتی نظیر پرتاب سنگ و مواد آتشزا به سمت کامیونها دارای بار، ضرب و شتم راننده و به تازگی «تیراندازی به سمت کامیون دارای بار»، مانع از ورود کامیونها به جادهها و بارگیری آنها شوند تا بدین ترتیب کالاها در پایانهها و بنادر بماند و به دست مردم نرسد و بدین ترتیب با ایجاد نارضایتی بین مردم، به اقتصاد کشور و امنیت روانی مردم ضربه بزنند.
🇮🇷 @hr_taraghi