eitaa logo
حمیدرضا ترقی
369 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
3.4هزار ویدیو
70 فایل
باسلام ،بصیرت در این دوران و در همه‌ی دورانها به معنای این است که شما خط درگیری با دشمن را تشخیص دهید؛ کجا با دشمن درگیری است؟ 
مشاهده در ایتا
دانلود
🟠♦️🟠 تسلط طالبان بر افغانستان؛ فرصت یا تهدید!؟ ◀️ برای تحلیل تسلط طالبان بر افغانستان و وضعیت موجود در این کشور، گزاره های زیر را کنار هم قرار دهید: ✓طالبان یک نیروی نظامی، اجتماعی و سیاسی برخاسته از درون جامعه افغانستان است. ✓طالبان حنفی مذهبند و در این مذهب اندیشه تکفیر خیلی عمق ندارد. ✓طالبان در سالهای اخیر از نظر سیاسی تغییر کرده و تاحدود زیادی معتدلتر شده است. ✓در میان طالبان سه جریان اصلی وجود دارد که دو جریان به شدت ضدآمریکایی است و روابطی با ایران برقرار کرده است. ✓مشی سیاسی جدید طالبان عدم درگیری و جنگ با سایر اقوام و مذاهب است. ✓دولت مرکزی حاکم بر کابل آمریکایی است و مواضع ضد ایرانی دارد و هرگز در موضع دوستی با ایران قرار نخواهد گرفت. سلطه این دولت بر افغاستان به یک حوزه کوچک و حداقلی محدود شده است. ✓جمهوری اسلامی اشراف و نفوذ بالایی بر حوادث نظامی و سیاسی این کشور دارد. ✓عمده جنایات علیه شیعیان این کشور توسط داعش افغان در حال انجام است. ✓همین الان ارتباطات و تعاملات خوبی میان ایران و بخشی بزرگی از طالبان برقرار است و این گروه رفتار نسبتا مسئولانه ای در قبال منافع ایران در این کشور دارد. ✓طالبان آن رابطه سربازی با عربستان و پاکستان را که در گذشته داشته دیگر ندارد. بنابراین: طالبان را واقع گرایانه تحلیل کنیم؛ این گروه یک واقعیت حاکم بر افغانستان است. هیچ گریز و چاره ای جز تعامل هوشمندانه با آن وجود ندارد. طالبان بر هرجا در این کشور مسلط شده، امنیت را حاکم کرده و یک مشی معتدل اجتماعی را اجرا کرده است. اخراج آمریکا از افغانستان منفعت مشترک ما با طالبان است. چینی ها، روسها و تا حدودی هم هندی ها اکنون راضی به تسلط طالبان بر افغانستان و اخراج آمریکا از این کشور و تشکیل یک حکومت مستقل در کابل هستند. طالبان اکنون بر ده ها منطقه شیعه نشین حاکم شده و واقعا مشکل حادی ایجاد نکرده است. هرچند در یک نگاه بدبینانه تسلط این گروه بر افغانستان تهدیداتی هم خواهد داشت اما در یک تحلیل عمیق، فرصتهای این وضعیت بیشتر خواهد بود.
🔴 او در خشت خام چه می‌دید که ما کور بودیم؟! 🔹مقام معظم رهبری ۱۵ سال قبل(سال۸۶) در یک سخنرانی بر این نکته تأکید کردند که اگر دولت ایران به بدگویی برخی "عوامل داخلی" درباره بی‌خاصیتی صنعت هسته‌ای توجه کند و برق هسته‌ای تولید نکند، مجبور به «گدایی برق» خواهد شد. 🔸امام جامعه، سال 86 در جمع دانشجویان استان یزد فرموده بودند: «در داخل کشور خودمان جنجال راه انداختند که آقا انرژی هسته‌ای هزینه بدون سود است؛ چرا دارید این کار را می‌کنید؟ حالا تبلیغات جهانی که این مسئله را کاملاً دنبال می‌کرد و هنوز هم می‌کند؛ اما در داخل کشور خودمان از اولی که این مسئله‌ هسته‌ای مطرح شد(سال۱۳۸۱)، از پنج شش سال قبل از این تا حالا مرتباً این مطلب را گفته‌اند و تکرار کرده‌اند. حتّی عده‌ای نامه نوشتند و گفتند آقا ما فیزیکدانیم. اینکه می‌گویند ما توانسته‌ایم دستگاه‌های سانتریفیوژ را راه بیندازیم، اصلاً واقعیت ندارد! به قدری قرص این را گفتند که ما مجبور شدیم افرادی را بفرستیم و بگوئیم بروند بازرسی کنند، درست ببینند؛ نکند که همینی که اینها می‌گویند، باشد. این، مال پنج شش سال قبل است. رفتند، آمدند گفتند نه آقا! کار، بسیار خوب، صحیح، علمی و محکم دارد انجام می‌گیرد. اول گفتند نمی‌شود، نمی‌توانیم؛ بعد که دیدند توانستیم، گفتند آقا این هزینه‌ای است که سود ندارد، فایده‌ای ندارد. بنده در سخنرانی عمومی عید نوروز سال گذشته مفصل درباره این صحبت کردم و نمی‌خواهم تکرار کنم. چطور فایده‌ای ندارد؟ ما برای بیست سال دیگر حداقل بایستی بیست هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای به دست بیاوریم. برآوردی که برای مصرف انرژی در کشور و تولید برقِ مورد نیاز کرده‌اند، حداقل بیست هزار مگاوات باید از طریق انرژی هسته‌ای باشد؛ والّا ما باید برق را از دیگران گدایی کنیم؛ یا اگر نتوانستیم گدایی کنیم، یا ننگمان آمد، یا به ما ندادند، از خیر چیزهایی که با نیروی برق می‌چرخد، باید بگذریم؛ از کارخانه، از تولید، از بسیاری از ابزارهای پیشرفت. خب، ما کِی شروع کنیم تا بتوانیم بیست هزار مگاوات را بیست سال دیگر به دست بیاوریم؟ الان اگر دیر هم نشده باشد، قطعاً زود نیست. ممکن است دیر هم شده باشد. ببینید چه مغالطه‌ عجیبی است که "آقا احتیاج نداریم"! یا می‌گویند: شما نیروگاه هسته‌ای که نمی‌توانید بسازید؛ این اورانیوم‌های غنی‌شده‌ سه چهار درصد را برای چه می‌خواهید؟ باز بحث "نمی‌توانید" است. چرا نمی‌توانیم؟ ملتی که بدون کمک و بدون استاد توانست یک چنین مراکز عظیم غنی‌سازی را به وجود بیاورد، چرا نتواند نیروگاه بسازد؟» 🔹بعد از ۱۵ سال، حالا من که آن موقع یک دانشجوی صفر کیلومتر بودم ادعای فعال رسانه‌ای بودن می‌کنم که چیزی بنویسم درباره ! 🔸سال ۹۲، با رای ملت، آنچه که نمی‌بایست، رخ داد... روند هسته‌ای کشور بطور مطلق تعطیل شد! آقایان هسته‌ای که هیچ، حتی توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را متوقف کردند! 🔹طبق اعلام مسئولان هسته‌ای کشور، در حوالی سال‌های 91 و 92، بخشی از برق هسته‌ای ایران وارد مدار شد و تعدادی از چراغ خانه‌ها در ایران با برق هسته‌ای روشن هم شدند. اما این فرایند به دلایلی که یک روز باید مشخص شود،‌ با سرعت لازم ادامه نیافت تا به خاموشی‌های امروز رسیدیم!!
حماسه انتخابات 1400 - 1400/04/13 «این انتخابات حقّاً و انصافاً حماسه بود؛ این انتخاباتی که گذشت، به معنای واقعی کلمه حماسه‌ی این مردم بود که حماسه آفریدند. خب تلاشهایی انجام میگیرد، کاغذ مینویسند، نامه مینویسند، در فضای مجازی، در دستگاه‌ها حرف میزنند که عظمت این انتخابات را انکار کنند؛ فایده‌ای ندارد؛ این تلاش بیهوده است؛ کار، کار بزرگی بود. تحلیلگرانی که چشمشان به این انتخابات بود، آنها میفهمند چه اتّفاقی افتاد.» ۱۴۰۰/۴/۷ مقام معظم رهبری جزييات خبر ... Hamid Reza Taraghi Home Page - وبسایت شخصی حمیدرضا ترقی مشروح خبر http://www.hamidrezataraghi.ir/new/detail/2/1/1/1/630/0/lang/Fa.aspx
پیش بسوی تحول دراداره کشور - 1400/04/21 «راه ایجاد تحوّل عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحوّل و معتقد به عنصر تحوّل‌آفرین.» ۱۴۰۰/۲/۲۱ مقام معظم رهبری امام خامنه ای جزييات خبر ... Hamid Reza Taraghi Home Page - وبسایت شخصی حمیدرضا ترقی مشروح خبر http://www.hamidrezataraghi.ir/new/detail/2/1/1/1/631/0/lang/Fa.aspx
🔴 دولت آمریکا هر سال پولی را به منافقین می‌دهد تا ميتينگ برگزار کنند ❌❌بخشی از پول را صرف کرایه آدم می‌کنند تا از سراسر اروپا به میتینگ بیایند، روی صندلی بخوابند. بقیه‌اش را شخصیت های ضدایرانی آمریکا می‌گیرند که در نشست دیده شوند. 💯💯راه دور نمی رود از این جیب در اون جیب است. 👤 عبدالله گنجی 🇮🇷 @AXNEVESHTESIYASI
148278 (450×800)
23 تیر 78؛ بازخوانی حماسه بیعت مجدد ملت با رهبری | خبرگزاری صدا و سیما در ﺗﯿﺮﻣﺎه ﺳﺎل 1378 ﻧﻈﺎم ﺳﻠﻄﻪ و اﺳﺘﮑﺒﺎر ﺟﮫﺎﻧﯽ ﺑﺎ ھﻤﺮاھﯽ و ﮐﻤﮏ ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﺰدوران داﺧﻠﯽ و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﺗﻤﺎم ظﺮﻓﯿﺖ ھﺎی ﺧﻮد، ﺑﺎ راه اﻧﺪازی ﺟﻨﮓ رواﻧﯽ- رﺳﺎﻧﻪ ای و ﺑکارﮔﯿﺮی از ﻋﻮاﻣﻞ واﺑﺴﺘﻪ و ﻣﺰدور ﺟﺮﯾﺎن ﺟﻨﮓ ﻧﺮم ﻧﻈﺎم ﺳﻠﻄﻪ، ﺑﻪ وﯾﮋه روزﻧﺎﻣﻪ ھﺎی زﻧﺠﯿﺮه ای ﺟﺮﯾﺎن ﻓﺘﻨﻪ درﺻﺪد اﯾﺠﺎد آﺷﻮب و ﺑﻠﻮا ودرﮔﯿﺮی در ﺳﻄﺢ ﮐﻮی داﻧﺸﮕﺎه و ﺳﭙﺲ در ﺗﻌﺪادی ازداﻧﺸﮕﺎه ھﺎی ﮐﺸﻮر و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﺮاﻧﺪازی ﻧﻈﺎم و ھﺪف ﻗﺮار دادن اﺻﻮل ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ وﺟﺎﯾﮕﺎه وﻻﯾﺖ ﻓﻘﯿﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﻨﮕﺮ و ﺣﺼﻦ ﺣﺼﯿﻦ ﻧﻈﺎم ﺑﺮ آﻣﺪﻧﺪ.اﻣﺎ ﺑﺎز ھﻢ ﺳﺮاﻧﮕﺸﺖ ھﺪاﯾﺖ و اﺷﺎره رھﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ و اراﺋﻪ طﺮﯾﻖ ورھﻨﻤﻮدھﺎی روﺷﻨﮕﺮاﻧﻪ و ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺘﺪل ﻣﻌﻈﻢ ﻟﻪ و ھﻮﺷﯿﺎری و آﮔﺎھﯽ ﻣﻠﺖ ﺷﺠﺎع و ﺑﯿﺪاراﯾﺮان اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺣﺎدﺛﻪ 18 ﺗﯿﺮ و درﮔﯿﺮی ﮐﻮی داﻧﺸﮕﺎه ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ ھﺎی ھﻤﻪﺟﺎﻧﺒﻪ و ﻋﻠﻨﯽ ﻧﻈﺎم اﺳﺘﮑﺒﺎر و ﻣﺸﺨﺼﺎ آﻣﺮﯾﮑﺎی ﺟﻨﺎﯾﺘﮑﺎر و اﻧﮕﻠﯿﺲ ﺧﺎﺋﻦ و ﺟﯿﺮه ﺧﻮاران ﻣﺰدور داﺧﻠﯽ آﻧﺎن ﻣﯽ رﻓﺖ ﺗﺎ ﺗﻤﺎﻣﯽ دﺳﺘﺎوردھﺎی اﻧﻘﻼب و ﻧﻈﺎم اﺳﻼﻣﯽ را ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ واﻋﺘﻘﺎدات ﻣﺮدم و ارزش ھﺎی واﻻی اﻧﺴﺎﻧﯽ- اﻟهی را از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮد، ﺑﻪ ﺣﻤﺎﺳﻪ ﺑﺰرگ و ﺑﯽ ﺑﺪﯾﻞ و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎر 23 ﺗﯿﺮ1378 ﻣﺒﺪل ﺷﺪه و اﯾﻦ ﻧﺸﺎن از ﻗﺪرت ﻧﺮم و اﻗﺘﺪار ﺑﺎﻻی ﻧﻈﺎم ﭼﻪ در داﺧﻞ وﭼﻪ در ﺧﺎرج از ﮐﺸﻮر ﺑﻮد، ﮐﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﺑﺎ ﺑهﺮه ﮔﯿﺮی از ظﺮﻓﯿﺖ ھﺎی ﻓﺮھﻨﮕﯽ- رﺳﺎﻧﻪ ای و ﺑﻪوﯾﮋه آﮔﺎھﯽ ﺑﺎﻻ و اراده ھﺎی ﭘﻮﻻدﯾﻦ ﻣﺮدﻣﯽ و در راس آن ﻧﯿﺎﻧﺎت ﺣﮑﯿﻤﺎﻧﻪ رھﺒﺮ اﻧﻘﻼبﻣﻌﺎدﻻت را ﻋﻮض ﮐﺮده و اﯾﻦ ﺗهﺪﯾﺪ را ﺑﻪ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﻣﻐﺘﻨﻢ ﺑﺮای ﻧﻈﺎم ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺳﺎزد. حماسه 23 تیر 78 علاوه بر عنایت ها و دست غیبی الهی، از یکسو بار دیگر نقش بی بدیل مدیریت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای را در مدیریت بحران ها به نمایش گذاشت و نشان داد مادامی که مردم پای رهبری و نظام ایستاده اند، هیچ خطری کشور را تهدید نخواهد کرد.  https://www.iribnews.ir/fa/news/1208392/23-%D8%AA%DB%8C%D8%B1-78-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D8%AF%D8%AF-%D9%85%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C
دبیر کل حزب‌الله لبنان: 🔴 سیطره آمریکا از خطرناک‌ترین عواملی است که منطقه را تهدید می‌کند «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی گفت که چاره‌ای جز توسعه مقابله رسانه‌ای همانند مقابله نظامی وجود ندارد و رسانه یکی از مهم‌ترین رویارویی‌های مقاومت با دشمن است لذا مثل تقابل نظامی، باید تقابل رسانه‌ای با دشمن را توسعه داد». سید حسن نصرالله گفت: «خیلی ساده بیان می‌کنیم و از ایستادگی محور مقاومت در کشورهای عضو و در احزاب و جنبش‌های عضوش، صحبت می‌کنیم اما برای تحقق این امر، خون‌ها و جان‌ها داده شده و فداکاری‌ها شده است». دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: «فتنه سیاه [داعش] یکی از اهدافش این بود که مسئله فلسطین فراموش شود». وی اضافه کرد: «یکی از عوامل لازم برای تجدید گفتمان رسانه، ثابت قدم بودن محور مقاومت بوده و یکی از دلایل تجدید گفتمان رسانه‌ای، پیروزی چشمگیر مقاومت فلسطین در جنگ "سیف القدس" (جنگ اخیر مقاومت فلسطین در غزه با رژیم صهیونیستی) است». سید حسن نصرالله افزود: «سیطره آمریکا یکی از خطرناک‌ترین عواملی است که مردم منطقه ما را تهدید می‌کند و این سیطره، نظام‌های حاکم و ارتش‌ها را به ساختارهای متحرک تبدیل کرد». وی در ادامه گفت: «هر تجاوز اسرائیل تجاوز آمریکا نیز به شمار می‌آید و حق ملت فلسطین در سرزمین‌هایش از بحر تا نهر بوده و حق لبنان نیز باقی اراضی اشغالی‌اش می‌باشد». دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: «این حق ملت‌هایمان است که در برابر سرقت‌هایی که آمریکا به آنها مبادرت می‌ورزد، به استفاده از ثروت‌هایش بپردازد». سلطه جویی آمریکا نقش مهمی در ناامنی در منطقه به ویژه در عراق و افغانستان ایفا نمود. هر تجاوز اسرائیلی، تجاوز آمریکایی نیز هست. موجودیت، ادامه بقا، تکبر و سلطه جویی رژیم صهیونیستی مرهون کمک آمریکاست. سلطه جویی آمریکا، رژیمهای حاکم و ارتشها را به مرده متحرک تبدیل کرده است. سلطه جویی آمریکا از خطرناک ترین عواملی است که ملتهای منطقه را تهدید می کند. یکی از انگیزه های موفقیت رسانه ای ما، پیروزی مقاومت فلسطین در نبرد شمشیر قدس بود. نباید از اشخاصی که بی طرف ماندند یا در کنار دشمن علیه مقاومت ایستادند، مایوس شویم بلکه باید تلاش کنیم آنان را به جبهه دوستان ملحق کنیم. وقتی درباره آزادی فلسطین و نابودسازی رژیم غاصب اشغالگر صهیونیستی سخن می گوییم، درباره خیال و توهم سخن نمی گوییم بلکه درباره آرمانهای واقعی سخن می گوییم. وقتی مقاومت وعده داد که اسرایش را در زندانها رها نمی کند، با دشمن صهیونیستی وارد نبردی بزرگ شد تا اسرایش را آزاد کند. مقاومت فلسطین وارد درگیری و چالشهای خطرناکی شد تا توانست بسیاری از اسرایش نزد رژیم اشغالگر صهیونیستی را آزاد کند. امروز دشمن به رسانه های مقاومت بیشتر از رسانه ها و رهبران خودش اطمینان دارد و آن را باور می نماید. در رژیم صهیونیستی ملت وجود ندارد بلکه همه آنان اشغالگر و شهرک نشین هستند. مهمترین مولفه رسانه های محور مقاومت، واقعیت گویی و خودداری از توهم و دروغ پردازی است. ما نقاط قدرت دشمن را می دانیم و برای مقابله با آن و تضعیف آن تلاش می کنیم. بسیاری از شبکه های فعال مقاومت امروز در معرض خطر حذف از ماهواره ها قرار دارند. دستاوردهای رسانه های مقاومت در تمام پیروزی های ما در سالهای گذشته عظیم بوده است. در رسانه باید به دنبال نقاط ضعف دشمن باشیم نه اینکه خودزنی کنیم. در نبرد شمشیر قدس، ارتش شکست ناپذیر دشمن در برابر غطه محاصره شده فقط به دنبال تصویری از پیروزی بود و نه دستاوردی واقعی از پیروزی. رسانه های مقاومت در شکل دهی به پیروزی رزمندگان مقاومت در جبهه های نبرد علیه دشمن صهیونیستی شرکت کردند. امکانات انسانی و مادی محور مقاومت امروز در تاریخش بی سابقه است. رسانه های دشمن امروز جنگ رسانه ای سهمگینی برای مخدوش کرده وجهه مقاومت به راه انداخته اند. همزمان با نبرد تبیین حق، درگیر نبرد مقابله با دروغ پردازی، تزویر و نیرنگ هستیم که نبردی سهمگین است و نیازمند برنامه ریزی است. شبکه های اجتماعی توانستند تصویر و صدای نبردهای فلسطین را منتقل کنند. بستن پایگاههای اینترنتی محور مقاومت نشانه تاثیرگذاری و پویایی آن در امت است که باعث رنجش دشمن شد.
افزایش عجیب قیمت خوراک دام/ کاه 470 درصد، جو 183 درصد و یونجه 126 درصد در یکسال گران شدند 🔹️مقایسه قیمت برخی اقلام خوراک دام در تیرماه امسال با تیرماه سال گذشته نشان می‌دهد کاه که از اقلام پرمصرف دام سبک و سنگین است، طی یکسال با رشد 470 درصدی از کیلویی 500 تا 600 تومان به بیش از 4 هزار تومان رسیده است. 🔸جو دامی از کیلویی حدود 2 هزار تومان با رشد 183 درصدی به 5600 تا 6 هزار تومان رسیده است. یونجه نیز از کیلویی 2 هزار تا 2300 تومان در تیرماه سال گذشته با رشد 126 درصدی به 4500 تا 5 هزار تومان رسیده است. 🔹️قابل ذکر است در سال جاری دامداران در شرایط بسیار دشواری قرار دارند که اگر دولت نسبت به تامین کمبودهای نهادهای دامی در ماه‌های آتی اقدام نکند، در سال آینده کشور با مشکل کاهش تولید گوشت و لبنیات مواجه خواهد شد
چگونه می‌توان تعارض منافع موجود در ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها را حل کرد؟ به نظر می‌رسد، ماده ۱۰۰ شهرداری منسوخ شده و این قانون، نیاز به بازنگری قانونگذار دارد. ماده ۱۰۰ همواره با توسعه شهری که با سرعت در حال تغییر و تحول است از کارآمدی کمتری برخوردار بوده و زمان تدوین و تنقیح این قانون فرا رسیده است. با توجه به تجربیات چهل ساله در صدور احکام تخلفات ساختمانی، کاستی‌ها و نواقص این ماده ارزیابی شده و بازنگری آن در اوضاع کنونی سهل است. مدیریت شهری و توجه به اصل تضاد منافع، ضمن شفاف سازی، راهکاری مناسب برای کاهش زمینه‌های فساد اداری در حوزه شهری است که با بهره مندی از مکانیزم‌های پیشگیرانه، می‌توان به ایمن سازی در این حوزه دست یافت و از جمله این سالم سازی‌ها، نادیده انگاری تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها راهکار مهم این ماده، جلوگیری از تخلفات ساختمانی، افزایش بنا، ساختمان‌های بدون پروانه ساخت و از جمله تغییرکاربری‌هاست. کمیسیون اداری از بدو تاسیس تاکنون، مهمترین مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی و هر نوع تخلفات در ساخت و ساز‌های غیرقانونی است. متاسفانه؛ قانون گریزی در صنعت ساختمان سازی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها شکل عادی به خود گرفته و ماهیت حقوقی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها، محصور به موارد قانونی بوده و شاکله این کمیسیون جزو مراجع اداری، استثنایی به شمار می‌رود. ماده ۷۷ قانون شهرداری و بند یک ماده ۱۰۰ همان قانون، همواره تشکیل این کمیسیون را جهت حل اختلاف بین مودیان و شهرداری پیش بینی کرده است که احکام صادره آن ماهیت مستقل دارد. تاکنون رسیدگی به اختلافات مطروحه در این کمیسیون، نتوانسته به نحو شایسته نقش بازدارنده در برابر پیمانکاران ـ که هر سال تخلفات ساختمانی را با احداث سازه‌های غیراستاندارد در محیط شهری دارند ـ داشته باشد. همچنین ضعف نظارت بر ساخت و ساز‌های غیرقانونی توسط پلیس ساختمان، که مبنای عمل آن‌ها حفظ نظم در شهرسازی و اجرای دقیق مقررات ساخت و ساز‌هاست، باید بدون تبعیض، با متخلفین برخورد قانونی کند و از این طریق، ضمن ایجاد آرامش روانی در میان شهروندان، زمینه توسعه متوازن شهری را فراهم آورند. عدم شفافیت قوانین و مقررات ساخت و ساز‌ها در جهت توسعه مناطق مختلف شهری، می‌تواند روزنه ورود به فساد در حوزه شهرسازی باشد. از آنجایی که عملکرد این کمیسیون، نیاز به اصلاح اساسی دارد و تاکنون این کمیسیون، با نگاه درآمدزایی برای شهرداری با حصول توافق و صدور احکام در قالب جریمه به حیات خود ادامه داده است و از قضا، از وظیفه ذاتی خود ـ که پیشگیری از تخلفات ساختمانی بوده ـ فاصله گرفته و این نوع مماشات با متخلفین، سبب رشد بی‌رویه فساد و شکل گیری گسترده آن از جمله وجود مسکن‌های خالی از سکنه، سربه فلک کشیدن آپارتمان ها، گرانی مسکن، کمبود مسکن برای مستاجرین و سایر عوامل مرتبط شده، تبعات اجتماعی آن، طبقات ضعیف جامعه را نشانه می‌گیرد و به این شکل، شکاف یا تبعیض طبقاتی با رشد مضاعف پدیدار می‌شود. به نظر می‌رسد، ماده ۱۰۰ شهرداری منسوخ شده و این قانون، نیاز به بازنگری قانونگذار دارد. ماده ۱۰۰ همواره با توسعه شهری که با سرعت در حال تغییر و تحول منطبق است از کارآمدی کمتری برخوردار بوده و زمان تدوین و تنقیح این قانون فرا رسیده است. با توجه به تجربیات چهل ساله در صدور احکام تخلفات ساختمانی، کاستی‌ها و نواقص این ماده ارزیابی شده و بازنگری آن در اوضاع کنونی سهل است. از آنجایی که انجام این عمل، احیای حقوق عامه را به همراه دارد و نقش بسزایی در مدیریت شهری داشته و بازنگری در قانون فعلی برای توسعه در حوزه شهری، سبب به روز شدن قوانین و مقررات خواهدشد و با این شیوه نگاه به قانون، ضمن اینکه فلسفه شکل گیری صحیح به ماده ۱۰۰ شهرداری داده می‌شود، از تخلفات سرسام آور در زمینه مسکن نیز به صورت چشمگیری کاسته می‌شود. نصب تابلوی پروانه ساختمان در پروژه‌های ساختمان سازی شهری، امری ضروری به نظر می رسد که اغلب پیمانکاران از درج این تابلو در جوار پروژه‌های خود اجتناب می‌کنند. بر اساس ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی، شهروندان، امکان نظارت قانونی بر ساختمان سازی‌ها در کنار مهندسین ناظر زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی، به همراه گشت فنی شهرداری‌ها را دارند تا بدین گونه در نظارت، کنترل کیفی ساخت و ساز‌ها مشارکت داشته باشند و از این طریق، اندکی از تخلفات مسکن و نقض حقوق شهروندی کاسته ‌شود. سازمان‌ها و نهاد‌هایی که با همکاری شهرداری در اخذ مجوز و نحوه ساخت و ساز همکاری دارند منجر به ساخت بنا‌های استاندار، منطبق با توسعه شهری و رعایت حقوق شهروندی می‌شوند. یکی از مصادیق حقوق عامه، رعایت کیفیت ساخت و ساز‌ها بوده، به نوعی استانداردسازی در توسعه شهری منجر به رفاه، افزایش م
افزایش معاشرت، ایجاد امنیت روانی و اجتماعی، حفظ فرهنگ شهرنشینی، یکسان سازی استفاده از خدمات رایگان در حوزه شهری و سایر خدمات عمومی سبب ساز قانون گرایی و رعایت نظام اجرایی با تقویت بر عملکرد نهاد‌های نظارتی، به استمرار و پایداری فرهنگ شهرنشینی با اتکای به حفظ ارزش‌های انسانی منطبق با منظر مناطق شهری و روستایی می‌شود و بی‌شک تخلفات حادث شده در ساخت و ساز‌های بی‌رویه و غیراستاندارد، حاکی از تعارض منافع موجود در ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها بوده و ارائه راهکار حل این مشکل از طریق اصلاح قوانین میسر خواهد بود؛ بنابراین، باید بیش از پیش قانون گذار نسبت به رفع موانع قانونی و کسر قانون تلاش کند تا شهروندان در تامین مسکن و رفاه عمومی در تقابل تبعیض و تعارض قرار نگیرند