ر نیروی انتظامی
۱۱. معاون ذیربط یا نماینده تامالاختیار سازمان پدافند غیرعامل
ماده ۴– وظایف هیئت ساماندهی و نظارت عبارتند از:
۱. ثبت و صدور تأییدیه و یا مجوز فعالیت پیامرسانها
٢. پایش و نظارت بر عملکرد پیامرسانها
٣. شناسایی و رسیدگی به تخلفات و تعیین جریمههای نقدی و غیر نقدی
۴. ارجاع جرم به محاکم ذیصلاح
۵. اداره و نظارت بر صندوق حمایت از پیامرسانها
۶. گزارش وضعیت فعالیت پیامرسانها به شورای عالی فضای مجازی
۷. حمایت از کسب و کارهای این حوزه
۸. حمایت از محتوای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی
تبصره «۱»: جلسات با حضور حداقل ۶ نفر از اعضا رسمیت دارد و تصمیمات با موافقت اکثریت اعضای حاضر در جلسه اتخاذ میشود. نحوه انتخاب و انتصاب دبیر هیئت ساماندهی و نظارت و سایر امور و ضوابط تشکیل و اداره جلسات در نخستین جلسه آن هیئت به تصویب خواهد رسید.
تبصره «۲»: اعتبارات موردنیاز دبیرخانه هیئت ساماندهی و نظارت از محل ردیف بودجه مرکز ملی فضای مجازی مطابق قوانین بودجه سنواتی تأمین میشود. پرداخت هرگونه وجهی از محل صندوق حمایت از محتوا و پیامرسانهای داخلی برای دبیرخانه به هر شکل و به هر نحو ممنوع است و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است.
تبصره «٣» در موارد تداخل و تعارض بین هیئت ساماندهی و نظارت با دیگر نهادهای تنظیمگر ذیربط، نظر هیئت ساماندهی و نظارت با رعایت قوانین و مقررات، صائب است.
تبصره «۴» چنانچه پیامرسان خدمتی ارائه نماید که بهموجب ضوابط و مقررات جاری کشور مستلزم اخذ مجوز از دستگاه و یا نهاد خاص باشد، صدور مجوز از سوی هیئت ساماندهی و نظارت منوط به اخذ مجوز از آن دستگاه و یا نهاد خاص میباشد.
تبصره «۵» هیئت ساماندهی و نظارت موظف است، دستورالعمل حمایت از تولید محتوای ایرانی اسلامی در پیامرسانهای داخلی را تهیه و بر اساس منابع مالی صندوق حمایت از محتوا و پیامرسانهای داخلی حمایتهای لازم از این تکلیف را به عمل آورد.
تبصره «۶» هیئت ساماندهی و نظارت موظف به نظارت بر پیامرسانهای داخلی و خارجی و تصمیمگیری درباره ادامه فعالیت آنها بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی است و ضمن رسیدگی به تخلفات در صورت اطلاع از وقوع جرم، موارد را به قوه قضائیه جهت اقدام مقتضی ارجاع خواهد داد.
تبصره «۷» دبیرخانه هیئت نظارت در محل مرکز ملی مستقر خواهد شد و مسئولیت برگزاری جلسات، ابلاغ و پیگیری مصوبات و نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده خواهد داشت.
تبصره «۸» هیئت ساماندهی و نظارت موظف است پیامرسان اثرگذار را بر اساس معیارهایی زیر تعیین کند: تعداد کاربران ثبت نامی، تعداد کاربران فعال ماهانه، هفتگی، روزانه، میزان رشد عضویت کاربران در پیامرسان، پراکندگی کشوری، نوع خدمت و حجم ترافیک ایجادشده.
تبصره «۹» هیئت ساماندهی و نظارت موظف است جهت بررسی صلاحیت متقاضی عرضه و ارائه پیامرسان اجتماعی را از حیث رعایت اصول امنیتی، عمومی و مالی از مراجع ذیصلاح استعلام نماید. مراجع مذکور موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه نظر خود را به هیئت نظارت اعلام نمایند. در مواردی که مرجع ذیربط نیازمند بررسی بیشتر باشد، زمان تا سه ماه قابل تمدید است.
تبصره «۱۰» تصمیمات هیئت ساماندهی و نظارت قطعی است. این امر مانع اقامه دعوای افراد ذینفع در مراجع ذیصلاح قضائی نخواهد بود.
تبصره «۱۱» هیئت ساماندهی و نظارت مکلف است شرایط و تعهدات متقاضیان ایجاد و فعالیت پیامرسانهای اثرگذار و همچنین تکالیف دستگاههای ذیربط در حوزه حمایت و نظارت بر محتوا و خدمات را تصویب و برای تطبیق با سیاستهای مصوب شورای عالی فضای مجازی به مرکز ملی ارسال کند.
تبصره «۱۲» بهرهبرداری از سامانههای نرمافزاری خارجی برای ایجاد و توسعه توانمندیها و خدمات پیامرسان داخلی در صورتی امکانپذیر است که به تشخیص هیئت ساماندهی و نظارت با اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و امنیت ملی منافات نداشته باشد.
تبصره «۱۳» هیئت ساماندهی و نظارت موظف است از هر شکل و نوع انحصار پیامرسان داخلی و خارجی در کشور جلوگیری نماید.
تبصره «۱۴» صدور مجوز واردات و فعالسازی تلفن همراه با تشخیص هیئت ساماندهی و نظارت منوط به نصب پیامرسانهای مؤثر داخلی بهصورت پیشفرض است.
فصل دوم: صیانت از حریم دادهها
ماده ۵– مرزبانی دیجیتال و دفاع سایبری از کشور و جلوگیری از بهرهبرداری غیرمجاز از دادههای مجازی در درگاههای ورود و خروج پهنای باند کشور، با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح، توسط مراجع ذیربط انجام خواهد شد. حدود و ثغور وظایف با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب مقام معظم رهبری خواهد رسید.
ماده ۶– هیئت ساماندهی و نظارت موظف است دستورالعمل لازم برای احراز هویت کاربران در فضای مجازی را بر اساس سیاستهای مصوب شورای عالی فضای مجازی به تصویب رساند.
تبصره: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است اقدامات لازم ج
ت داخل کشور ممنوع است.
فصل سوم: حمایتها
ماده ۸– صندوق حمایت از محتوا و پیامرسانهای داخلی بهعنوان مؤسسه دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که بهمنظور حمایت از توسعه فعالیت پیامرسانهای داخلی تأسیس میگردد. این صندوق زیر نظر هیئت ساماندهی و نظارت بر پیامرسانها فعالیت میکند و منابع آن از محل جرایم نقدی مقرر در این قانون و ۱۰ درصد درآمد ترافیک اینترنت بینالملل کشور تأمین میشود. تأسیس این صندوق منوط به تصویب اساسنامهای است که به تصویب کمیسیون فرهنگی مجلس میرسد. محل هزینه کرد منابع صندوق عبارت است از:
۱. توسعه خدمات بومی پیامرسانها
۲. فرهنگسازی و آموزش سواد فضای مجازی به کاربران پیامرسانها
۳. خدمات تأمینی برای کاربران شامل خطوط تماس اضطراری و مشاوره ذیل دستگاههای مسئول
۴. سازوکارهای نظارت و گزارش دهی مردمی و حاکمیتی در محیط پیامرسانها
۵. توسعه ابزارهای توانمند ساز برای صیانت فرهنگی
۶. فراهمسازی خدمات سالم مخصوص کودکان و نوجوانان
۷. حمایت از تولید و انتشار محتوای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی
تبصره: هیئت ساماندهی و نظارت موظف است ضمن انتشار عمومی دستورالعمل حمایت، هرگونه حمایت از پیامرسانها را همراه با مصادیق و نوع حمایت و دلایل آن به اطلاع عموم برساند.
ماده ۹– قیمت پهنای باند داخلی در نظام قیمتگذاری درهرحال باید حداکثر یکسوم قیمت پهنای باند بینالملل باشد.
ماده ۱۰– وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید تا پهنای باند موردنیاز کاربران پیامرسانهای داخلی حداقل دو برابر پهنای باند موردنیاز پیامرسانهای خارجی باشد.
ماده ۱۱– بانک مرکزی موظف است بر اساس ضوابط و شرایط مربوطه امکان پرداخت برخط را برای کسبوکارهای مبتنی بر پیامرسانهای اجتماعی اثرگذار داخلی فراهم و ضوابط و شرایط مربوطه را ظرف مدت دو ماه با هماهنگی هیئت ساماندهی و نظارت تدوین و ابلاغ نماید.
تبصره: هرگونه ارائه خدمات پولی و بانکی به کسبوکارهای فعال در پیامرسانهای اجتماعی خارجی ممنوع است.
ماده ۱۲– بانک مرکزی موظف است جهت سهولت گردش مالی، کاربردی شدن و کمک به چرخه اقتصادی پیامرسانهای داخلی اثرگذار، مجوز ارائه خدماتی از قبیل پرداخت الکترونیکی (psp) را بر اساس سیاستهای شورای پول و اعتبار به پیامرسانهای داخلی ارائه نماید.
تبصره «۱» بانک مرکزی موظف است ضوابط لازم برای ارائه خدمات بانکی فوق را ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیئت ساماندهی و نظارت برساند. مصادیق پیامرسانهای اثرگذار موضوع این ماده توسط هیئت ساماندهی و نظارت مشخص خواهد شد.
تبصره «۲» استفاده و عرضه «رمز ارز» توسط پیامرسانهای خارجی در داخل کشور ممنوع بوده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است بلافاصله نسبت به مسدودسازی موقت آن پیامرسانهای خارجی اقدام نماید. استفاده و عرضه «رمز ارز» در پیامرسانهای داخلی مستلزم دریافت مجوز و اعلام از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاستهای شورای پول و اعتبار میباشد و در صورت استفاده از «رمز ارز» در پیامرسانهای خارجی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است پس از تصویب در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، نسبت به مسدودسازی آن پیامرسان خارجی اقدام نماید.
ماده ۱۳– تبلیغ پیامرسانهای موضوع این قانون در بستر رسانههای دولتی و سازمان صداوسیما مطابق مصوبات هیئت ساماندهی و نظارت انجام میشود.
تبصره «۱» استفاده از پیامرسانهای خارجی برای ارتباط با مخاطبان و همچنین معرفی آنها توسط رسانههای موضوع این ماده ممنوع است.
ماده ۱۴– دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم موظفند خدمات الکترونیکی مرتبط با دستگاه خود را از طریق پیامرسانهای اثرگذار داخلی ارائه نمایند.
تبصره «۱» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است طی سه ماه پس از تصویب این قانون فهرست خدمات قابلارائه توسط دستگاههای اجرایی موضوع این ماده در بستر پیامرسانهای اثرگذار داخلی را به هیئت ساماندهی و نظارت اعلام و هیئت ساماندهی و نظارت جهت اجرا ابلاغ نماید. دستگاههای اجرایی فوق موظفند، هرساله گزارش عملکرد این ماده را به هیئت ساماندهی و نظارت اعلام نمایند.
تبصره «۲» استفاده دستگاههای اجرایی موضوع این ماده از پیامرسانهای اجتماعی خارجی برای مکاتبات و ارائه خدمات اداری و اطلاعرسانی و تبلیغات داخل کشور ممنوع است.
فصل چهارم: ضمانت اجرا
ماده ۱۵– متخلف از رعایت مواد این قانون به شرح زیر محکوم میگردد:
الف: هر شخصی بدون رعایت مفاد ماده دو این قانون مبادرت به عرضه و ارائه پیامرسان اجتماعی نماید و با نقض تدابیر مسدودسازی موجبات دسترسی به آنها را فراهم آورد به حبس یا جزای نقدی درجه شش یا هر دو محکوم میشود.
ب: متخلف از اجرای مسدودسازی پیامرسانهای غیرقانونی موضوع م
اده دو این قانون به انفصال از اشتغال دولتی از شش ماه تا دو سال محکوم میشود.
ج: هر شخص با نقض تدابیر مسدودسازی در پیامرسانهای غیرقانونی فعالیت مؤثر داشته باشد. علاوه بر ضبط منافع و عوائد مالی حاصله به مجازات تعزیری درجه هفت و در صورت تکرار به مجازات تعزیری درجه شش محکوم خواهد شد. تعیین و اعلام مصادیق فعالیت مؤثر بر عهده هیئت ساماندهی و نظارت خواهد بود.
د: متخلف از مفاد تبصره یک و دو ماده ۱۴ به انفصال موقت با محرومیت از اشتغال به مشاغل دولتی از شش ماه تا دو سال محکوم میشود.
ماده ۱۶– هر شخصی که اقدام به تولید، تکثیر، توزیع، معامله و انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز هر نوع نرمافزار یا ابزار رایانهای الکترونیکی (نظیر ویپیان و فیلترشکن) که امکان دسترسی به پایگاههای اینترنتی و پیامرسانهای غیرقانونی مسدود شده را بهطور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کند به حبس یا جزای نقدی درجه شش محکوم میگردد.
تبصره: چنانچه مرتکب از این بابت وجهی تحصیل کرده باشد علاوه بر مجازات مقرر در این ماده به ضبط عوائد حاصل از جرم محکوم و چنانچه این جرم را بهعنوان حرفه خود انتخاب کرده باشند به جزای نقدی تا دو برابر مال تحصیل شده محکوم خواهد شد.
ماده ۱۷– هر شخص به هر نحو سبب انتشار اسناد و دادههای محرمانه در فضای مجازی نظیر پیامرسانهای داخلی و خارجی شود به مجازاتهای مقرر در ماده ۷۳۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات محکوم میشود.
ماده ۱۸– هرگونه افشا، دسترسی، پردازش یا در دسترس قرار دادن دادهها و اطلاعات شخصی کاربران بدون رضایت صریح آنها در پیامرسانهای داخلی و خارجی جز در موارد مصرح در قانون جرم بوده و مرتکب حسب مورد به حبس و جزای نقدی درجه ۶ محکوم خواهد شد.
تبصره: چنانچه مرتکب از این بابت وجهی تحصیل کرده باشد، علاوه بر مجازات مقرر در این ماده به ضبط عوائد حاصل از جرم محکوم و چنانچه این جرم را بهعنوان حرفه خود انتخاب کرده باشد به جزای نقدی تا دو برابر مال تحصیل شده محکوم خواهد شد.
ماده ۱۹– هر شخصی مبادرت به عرضه، خریدوفروش «رمز ارز» بدون مجوز بانک مرکزی نماید حسب مورد به مجازاتهای مقرر در مواد ۱۸ و ۱۸ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محکوم میشود.
ماده ۲۰– در مواردی که از پیامرسان اجتماعی بهعنوان وسیله ارتکاب جرم استفاده شود و در این قانون برای عمل مزبور مجازاتی پیشبینی نشده باشد، مطابق قانون جرایم رایانهای و سایر قوانین و مقررات جزایی مربوطه عمل خواهد شد.
تبصره: اعمال مجازاتهای موضوع فصل پنجم این قانون، مانع از اجرای مجازاتهای اداری و انتظامی طبق قوانین مربوطه نمیباشد.
1_1116591819.pdf
73.1K
پاسخ به سوالات مکرر در مورد طرح صیانت از حقوق مردم در فضای مجازی
ترقی:
رئیسی بنا دارد برای غلبه بر مشکلات از همه نظرات و دیدگاه ها استفاده کند/ مذاکرات با فرمان گذشته هیچ نتیجه ای نخواهد داشت
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، به جماران گفت: کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد.
اعتمادآنلاین| حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، گفت: کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد
به گزارش جماران وی ادامه داد: مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی مردم، کنترل قیمت ها، رفع موانع تولید، مقابله با چالش هایی که در اثر بحران آب و کمبود برق پیش آمده و همچنین تأمین کسری بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ از اولویت های اصلی و درجه اول دولت سیزدهم به حساب می آید، گفت: کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد.
*با توجه به اینکه کمتر از یک هفته تا آغاز کار دولت سیزدهم زمان باقی مانده، برای ما بگویید که به نظر شما اولین اولویت های دولت آقای رئیسی باید در چه حوزه هایی باشد؟
آنچه از مطالبات مردم می شود استنباط کرد، به طور طبیعی الآن حل مشکلات اقتصادی مردم، کنترل قیمت ها، رفع موانع تولید، مقابله با چالش هایی که در اثر بحران آب و کمبود برق پیش آمده و همچنین تأمین کسری بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ از اولویت های اصلی و درجه اول دولت سیزدهم به حساب می آید و باید بتواند برای اینها که قدری موجب نارضایتی عامه مردم هم شده راهکاری پیدا کند.
با توجه به وضعیت کم آبی و مشکلاتی که در کشت کالاهای اساسی به وجود آمده، به نظر می رسد تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هم باید از اولویت های دولت جدید باشد.
مشکلات کشور به سرعت قابل حل نیست
*شما به بخش داخلی مشکلات کشور اشاره کردید ولی به نظر می رسد یک بخش از چالش های امروز کشورمان چالش های گره خورده با مسائل بین المللی مثل برجام و FATF است. به نظر شما دولت سیزدهم چه طور می تواند در کمترین زمان ممکن این چالش های داخلی و بین المللی را حل کند؟
طبیعی است که این نوع چالش ها به سرعت قابل حل نیست. چالش هایی است که به مرور زمان پیش آمده و حداقل دو دوره ریاست جمهوری برای پدید آوردن آنها وقت گذاشته اند و ممکن است امروز این مشکلات متراکم شده باشد. بنابر این کاری که هشت سال دولت قبلی نتوانسته انجام بدهد را نمی شود در مدت کوتاهی انجام داد. ولی راهکارهای مناسبی برای عبور این چالش ها از حالت بحرانی وجود دارد که می شود در این زمینه اقدام کرد.
رئیسی بنا دارد برای غلبه بر مشکلات از همه نظرات و دیدگاه ها استفاده کند
*یکی از کارهایی که دفتر آقای رئیسی در روزهای اول بعد از انتخابات انجام دادند این است که با چهره های سیاسی جناح های مختلف تماس گرفتند و از آنها نظر خواستند. این اقدام چقدر می تواند به حل مشکلات کشور کمک کند؟
این ابتکار ارزشمندی است و نشان می دهد که ایشان برای حل مشکلات کشور مصمم هست و بنا دارد از همه نقطه نظرات و دیدگاه های کارشناسان و صاحب نظران استفاده کند تا بر مشکلات غلبه پیدا کند.
ملاک اصلی انتخاب کابینه «انقلابی بودن» و «روحیه جهادی» است
*با توجه به اینکه آقای رئیسی علی رغم حمایت اصولگرایان تأکید داشتند که مستقل وارد عرصه انتخابات شده اند، اگر در انتخاب کابینه همین دیدگاه فراجناحی را داشته باشند چقدر می تواند مؤثر باشد؟
قبل از تشکیل هر دولتی این بحث ها پیش می آید. همه دولت ها دنبال فراجناحی عمل کردن هستند ولی تا به حال ملاک و معیاری برای فراجناحی عمل کردن نداشته اند. آقای رئیسی شاخص هایی را مطرح کرده اند و مهم این است که افراد مورد نظر برای کابینه شاخص های مثل انقلابی و کارآمد بودن را ملاک قرار بدهند و بتوانند ناکارآمدی های موجود در حوزه های مختلف را برطرف کنند. ممکن است است فرد کارآمد در یک جریان و جناح سیاسی هم باشد اما ملاک اصلی «انقلابی بودن» و «روحیه جهادی» است. طبیعتا این امر انتظارات جریانات سیاسی را کاهش داده و موجب شده که سهم خواهی به حداقل برسد و ایشان هم بتواند با دست بازتری انتخابش را انجام بدهد.
*آقای محمدرضا باهنر در مصاحبه با جماران تأکید داشتند که اگر فرد کارآمدی پیدا کردند، سابقه حضور این فرد در هیچ کدام از دولت های قبل نباید برای آقای رئیسی خط قرمز باشد و می تواند از این افراد هم در کابینه سیزدهم استفاده کند. نظر شما در این خصوص چیست؟
طبیعتا این ملاک مهم است ولی یقینا نمی شود ویژگی های انقلابی
گری را در همه این دولت ها پیدا کرد و اصولا دولت هایی که انقلاب را تمام شده فرض می کردند و معتقد هستند که باید از حالت انقلابی خارج شویم نمی توانند جزو مشمولین چنین برداشتی قرار بگیرند.
کسی که نگاه انقلابی گری ندارد نمی تواند در گام دوم همراه قوی و کارآمدی برای دولت باشد
تمام نیروهای دولت مدنظر شما که این طور نبوده اند. اصولا آدم کارآمد هم در آن دولت ها بوده که به انقلاب و آرمان های انقلاب هم علاقه دارند و پایبند هستند.
به هر حال وجه اشتراک بیشتری را با این دیدگاه داشته که در آن دولت پذیرفته شده؛ چه مجلسی که به او رأی داده و چه خود رئیس جمهوری که او را انتخاب کرده است. اینها نکاتی است که باید دقت کرد. ایشان می خواهد گام دوم انقلاب را محقق کند و برای گام دوم هم مقام معظم رهبری ویژگی های خاصی بیان کرده اند. واقعا کسی که نگاه انقلابی گری ندارد نمی تواند در گام دوم همراه قوی و کارآمدی برای دولت ایشان باشد.
مذاکرات با فرمان گذشته هیچ نتیجه ای نخواهد داشت
*الآن مذاکرات احیای برجام در تعلیق مانده و گفته شده که احتمالا ادامه این مذاکرات را باید دولت سیزدهم پیگیری کند. نظر شما در خصوص ادامه مذاکرات احیای برجام در دولت آقای رئیسی چیست؟ آیا به سمت مذاکره و تلاش برای رفع تحریم ها می روند و یا اقدامات دیگری را در اولویت قرار می دهند؟
مذاکرات با فرمان گذشته هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و ما بهره ای از این مذاکرات نخواهیم برد؛ مگر اینکه فرمان عوض شود و استراتژی جدیدی برای مذاکرات دنبال کنیم. نکته دوم این است که الآن وضعیت بایدن وخیم شده و بیماری هایی دارد که ممکن است زودتر از موعد مقرر کنار برود و این نشانه بی ثباتی سیاست های آمریکا در قبال این نوع مسائل است. بنابر این با توجه به اینکه آمریکا ثبات سیاسی درستی ندارد و اختیارات رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده آنها هم نمی تواند خواسته های ما را محقق کند، باید با تأمل بیشتری این بحث در دولت آینده پیگیری شود.
روش اصلی مورد تأکید مقام معظم رهبری این است که ما در جهت خنثی سازی تحریم ها باید حرکت کنیم و خنثی سازی هم راه های خیلی خوب و مناسبی دارد و می شود تحریم ها را خنثی کرد و امتیازی هم به غربی ها نداد.
*یکی دو مورد از این اقدامات خنثی ساز تحریم را برای ما مثال می زنید؟
یکی از آنها قراردادی است که چینی ها با عراق بسته اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. یعنی خیلی وقت است ما بحث قرارداد را داشته ایم و همه زیرساخت های آن را فراهم کرده ایم اما هنوز به امضا نرسیده و هر روز «إن قلت»ی از آن در می آورند در حالی که عراقی ها این قرارداد را بستند و الآن از امکانات سرمایه گذاری چین می توانند استفاده کنند.
همچنین خیلی از کشورها دلار را از معاملاتشان حذف کرده اند ولی متأسفانه هنوز دولت ما جرأت انجام چنین کاری را پیدا نکرده در حالی که اگر دلار حذف شود ما چنین محدودیت هایی نخواهیم داشت.
[امام] مسیر ملّت ایران را تغییر داد، ریل را عوض کرد؛ ما را بهسمت هدفهای بزرگ حرکت داد. این هدفها که انقلاب و امام انقلاب، ما را بهسمت این هدفها حرکت دادند و جامعهی ایرانی را به این سمت رهنمون شدند، فوقالعاده حائز اهمّیّت است. این هدفها خلاصه میشود در حاکمیّت دین خدا. حاکمیّت دین خدا بهمعنی عدالت اجتماعیِ بهمعنای واقعی است، بهمعنای ریشهکنی فقر است، بهمعنای ریشهکنی جهل است، به معنای ریشهکنی استضعاف است؛ حاکمیّت دین خدا بهمعنای برقراری منظومهی ارزشهای اسلامی است، [بهمعنای] ریشهکنی آسیبهای اجتماعی است، [بهمعنای] تأمین سلامت جسمی و سلامت اخلاقی و معنوی و پیشرفت علمی کشور است، [بهمعنای] تأمین عزّت ملّی و هویّت ملّی ایرانی و تأمین اقتدار بینالمللی است، [بهمعنای] فعّال کردن ظرفیّتهایی است که خداوند در این سرزمین قرار داده است؛ اینها همه در حاکمیّت دین خدا مندرج است و امام ما را به این سمت حرکت داد؛ درست نقطهی مقابل آن راهی که در رژیم طاغوت ما را به آن سمت میکشاندند و میبردند.
خب، این هدفها که قطار جامعهی اسلامی به برکت انقلاب به سوی آن هدفها حرکت کرد، هدفهای دور از دسترسی هستند، زمانبَرند، احتیاج به گذشت زمان دارند، احتیاج به تلاش دارند، لکن دسترسی به همهی اینها ممکن است به یک شرط؛ آن شرط این است که قطار در همین ریل پیش برود؛ در ریل انقلاب. امام راه را به ما نشان داد، معیارها و شاخصها را به ما نشان داد، هدفها را برای ما مشخّص کرد و خود او حرکت را آغاز کرد. ما تا امروز به برکت حرکت در جهت انقلاب، دستاوردهای زیادی پیدا کردهایم امّا هنوز تا آن هدفها فاصله بسیار
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی:
وعده تحویل دولت بدون تحریم؛ ناشی از خوش بینی بی حد به آمریکا بود/ دولت سیزدهم باید دولت را با انبوهی از مشکلات تحویل بگیرد
10 مرداد 1400 ساعت 10:31
حمیدرضا ترقی گفت: وعده حسن روحانی که دولت را بدون کرونا و بدون تحریم تحویل می دهیم، منوط به همان بود که آمریکایی ها سیاست های خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران عوض کنند که این مسئله خوش بینی بیش از حد و اعتماد بی جا به آمریکا بود.
به گزارش راه آرمان؛ حسن روحانی اوایل فروردین امسال در جلسه ستاد ملی کرونا مدعی شده بود که با برنامهریزی دولت، کشور را بدون کرونا تحویل دولت جدید خواهد داد. روحانی در آن جلسه گفته بود: بسیار مهم است که در اواسط مرداد که دولت را تحویل دولت بعد میدهیم، شرایط کرونا هم شرایط کنترل شده و مهار شده و انشاءالله با یک مرگ و میر خیلی پایین و قابل قبول باشد. تلاش ما این است، پایان این دولت بتوانیم، دولتی را تحویل دهیم، بیکرونا، بیتحریم.
این وعده ها در حالی داده شده است هماکنون در روزهای پایانی دولت روحانی، شرایط کرونایی کشور به وخیمترین شرایط خود از ابتدای شیوع کرونا رسیده است و اکثر شهرهای کشور قرمز شدهاند همچنین تحریم ها در جای همیشگی خود خوش کرده اند.
حمیدرضا ترقی در گفتگو با راه آرمان؛ در این باره گفت: وعده های دولت یازدهم و دوزادهم چون عمدتا منوط به حل مسائل خارجی و برجام بوده، تحقق آنها به طور طبیعی امکان پذیر نیست.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: وعده حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم و دوزادهم که دولت را بدون کرونا و بدون تحریم تحویل می دهیم، منوط به همان بود که آمریکایی ها سیاست های خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران عوض کنند که این مسئله خوش بینی بیش از حد و اعتماد بی جا به آمریکا بود.
وی ابراز کرد: تجربه شده است که این نوع اعتمادها و خوش بینی ها نسبت به آمریکا اصلا جایی ندارد و این مسئله نوعی ساده اندیشی سیاسی و اشتباه محاسباتی است؛ بنابراین شاهد هستیم که دولت در اوج کرونا و با بالاترین حد تلفات، کشور را به دولت سیزدهم تحویل می دهد.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در زمینه تحریم ها نه تنها هیچ تحریمی لغو نشده است؛ بلکه آمریکایی ها جهت اعمل تحریم های جدید علیه ایران هستند، عنوان کرد: آمریکایی ها از مواضع خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران علی رغم انجام تعهدات توسط دولت یازدهم و دوازدهم عدول نکرده اند و همچنان سیاست های زورگویانه خود را ادامه می دهند.
ترقی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم باید با انبوهی از مشکلات ناشی از ناکارآمدی دولت دوزادهم و چالش های حل نشده ای که در عرصه سیاست داخلی و بین المللی دولت باقی گذاشته، کار را تحویل بگیرد و وقت زیادی از دولت آینده صرف عبور از این چالش ها و چاره اندیشی برای مسائلی است که دولت دوزادهم متأسفانه برای کشور پدید آورده و علی رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری، به رهنمودهای ایشان برای حل چالش ها هیچ توجهی نشده است.
🔴عزادار شدن آمریکا و انگلیس !
🔹بالاخره حسن روحانی رفت . رئیس جمهوری که هشت سال تمام ، گوش به فرمان آمریکا و انگلیس بود و منافع و امکانات کشور را در پای اهداف استعماری آنان قربانی کرد .
🔹 وی مأموریت داشت تا جمهوری اسلامی ایران را آنچنان تضعیف کند تا تسلیم خواسته های نامشروع آنان شود .
🔹 ضربات و صدمات گسترده اقتصادی ، علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، امنیتی و اطلاعاتی که وی به کشور وارد کرد ، در طول چهار دهه گذشته بی سابقه یا کم سابقه بود .
🔹 نفوذ جاسوسان آمریکایی ، انگلیسی و اسرائیلی در این هشت سال ـ که تا نهاد ریاست جمهوری نیز نفوذ کرده بودند ـ شگفت انگیز بود .
🔹حسن روحانی طبق دستورالعمل آمریکایی ها ، بارها تلاش کرد تا کشور را به آشوب و اغتشاش بکشاند . در این رابطه ، از سال ۹۶ تورم شدید و گرانی های گسترده و روزانه اغلب کالاهای مورد نیاز مردم را در دستور کار خود قرار داد .
🔹 قرار بود که در سال ۹۶ یک آشوب گسترده در کشور راه بیفتد اما صورت نگرفت . سال ۹۷ با چوب حراج زدن به دهها میلیارد دلار ارز موجود در خزانه بانک مرکزی و نیز دهها تن طلای موجود در بانک مرکزی ، و به سقوط کشاندن عمدی ارزش پول ملی ، قرار بود با هماهنگی دولت آمریکا ، یک آشوب گسترده کلید زده شود ، اما باز هم این توطئه شان ناکام ماند . در سال ۹۸ با افزایش سه برابری قیمت بنزین طی یک شب ، تلاش کردند تا کل کشور را به آشوب و اغتشاش بکشانند اما باز هم علی رغم خسارات و تلفات زیادی که به بار آمد ، با درایت و هوشیاری مقام معظم رهبری ، به هدف شوم خود نرسیدند .
🔹حسن روحانی طی هشت سال گذشته عمداً به تمام تذکرات و هشدارها و دستورات مقام معظم رهبری در زمینه راه اندازی اینترنت ملی و مدیریت فضای مجازی ، بی اعتنایی کرد و فضای مجازی کشور را عملاً در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار داد .
🔹طی هشت سال گذشته ، مذاکرات هسته ای که در واقع صرفاً برای پذیرش متن تهیه شده توسط آمریکا و اسرائیل بود ، باعث خسارات وسیع و گسترده ای به صنعت هسته ای کشور و بسیاری از صنایع و علوم مرتبط با آن گشت .
🔹علی رغم وعده های متعددی که روحانی برای لغو کلیه تحریم ها در سال ۹۴ و بازگشت کلیه پول های بلوکه شده ایران در خارج و شکوفایی اقتصادی کشور داده بود ، هیچ کدام از آنها محقق نشد و وضعیت به مراتب بدتر از گذشته شد .
🔹حال ، دوره رئیس جمهوری که هشت سال خالصانه در خدمت آمریکا و انگلیس بود ، به پایان رسید و آنان عزادار شده اند !
🔹آنان می دانند که به حول و قوه الهی ، دوره عزت و افتخار و اقتدار و شکوفایی جمهوری اسلامی از امروز شروع خواهد شد و به زودی فاتحه کلیه منافع نامشروع آنها در ایران و منطقه خوانده خواهد شد . ان شاءالله .
👤کامران غضنفری
نه عذرخواهی، نه عبرت!
درنگی در سلوک سیاسی خط سازش در عهد جمهوری اسلامی
[صفحه ۱ از ۳]
اختصاصی|| صادق علیپور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 یکشنبه دهم مرداد ۱۴۰۰، بخشهایی منتشر نشده از سخنان رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنهای(حفظهالله) در دیدار با اعضای مجلس تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۱توسط دفتر ایشان در اختیار عموم قرار گرفت و نشان داد که ولع مذاکره مستقیم با امریکا چگونه باعث شده بود مسئولین ارشد جمهوری اسلامی در آن دوره- از جمله رئیسجمهور وقت محمود احمدینژاد و پس از آن به صورت گسترده در دولت اعتدال و شخص حسن روحانی- پیشبینیهای حکیمانه مقام معظم رهبری با وجود استدلالهای منطقی و مستحکم را نادیده بگیرند
🔸 این یکی از نقاط عجیب تاریخ جمهوری اسلامی است که دولت محمود احمدینژاد چقدر با رقیب و مخالفِ سرسخت سیاسی خود در آن سالها، در مورد یکی از مهمترین و حساسترین مسائل، اشتراک نظر و عمل داشته است.
🔸 رسوایی برجام و برجامیان برای مدت زمانی طولانی است که رقم خورده اما این جریان غربزده، سازشکار، ناکارآمد و در عین حال پرمدعا از رو نمیرود و آنها هیچ گاه به خطاهای بنیادین و بنیانبرانداز خود اقرار نمیکنند؛ خطاهایی که تمامی ندارد و ملت نجیب ایران را به ستوه آورده و خسارتهای سنگینی را بر جامعه انقلابی ایران تحمیل کرده است؛ البته با تسامح میتوان آنچه رخ داده را به واژه «خطا» فروکاست چرا که این جریان هرگز از دفاع سرسختانه همه جانبه از موضع و منش سیاسی خود در غربگرایی و سازشکاری کوتاه نیامده و تمام این اقدامات خسارتبار را عامدانه و آگاهانه انجام داده است!
🔸 در این راستا سایت انصافنیوز به عنوان یکی از حامیان پر و پا قرص دولت اعتدال و یکی از ذوقمرگکنندگان برجام بیفرجام و جاده صافکن تحمیل این یوغ بزرگ بر ملت ایران، در یک بیانصافی آشکار مطلبی را با این عنوان منتشر کرده است: «مجوز رهبری «عبرت آیندگان» است؟»
🔸 از خبرگزاریهای زرد و مزدوران رسانهای جریان غربگرا جز این انتظاری نیست؛ چه اینکه جز بزک غرب و تحریف حقایق، گویا اساساً چیز دیگری از آنان بر نمیآید و اگرچه این قبیل تحریفات دنبالهدار، بسیار سطحی و سخیف طرح میشود اما پاسخ بدان از جهاتی ضرورت دارد. این پایگاه خبری زردنویس برجامی، یکی از سلسلهجنبانان اصلی فشار رسانهای برای مذاکره با امریکا و در نتیجه تحمیل برجام نافرجام بود، اما پس از شکست مفتضحانه، آن هم دقیقا طبق پیشبینیهای هشدارآمیز رهبریی، مجوز ایشان برای انجام مذاکرات را به جای حماقت اعتماد به غرب از سوی بانیان مذاکره با امریکا، مورد هجمه و وارونهنمایی قرار داده است.
🔸 هماهنگی ضد انقلاب در معرفی رهبری معظم به عنوان مسئول اصلی نابسامانی سیاست خارجی دولت و همچنین اقتصاد ایران آن هم تنها به دلیل اعطای مجوز مذاکره، چیز عجیبی نیست و بارها رخ داده و باید از انصافنیوز پرسید که چگونه تا این میزان با ضد انقلاب همگام و همکار است؟!
🔸 البته آنچه این رسانه برجامی انجام داده صرفا به همین تیتر محدود نمانده است. آنها با مطرح کردن بخشی از خاطرات هاشمی رفسنجانی، سعی دارند القا کنند آنچه رهبر انقلاب در نداشتن پاسخ از سوی موافقان مذاکرات گفتهاند، آن چیزی نیست که ایشان بیان میدارد بلکه مراد هاشمی رفسنجانی آن بوده که پس از چند ساعت بحث با رهبر انقلاب، دیگر مطلبی برای گفتن میان آنها نمانده و هاشمی خطاب به ایشان از پاسخ به خداوند در قبال ضررهای رسیده به نظام و دیگر مسلمانان به خاطر مسئله عدم رابطه با امریکا سخن به میان آورده است!
🔸 این یعنی آنکه، مطلب این نیست که هاشمی رفسنجانی پاسخی به رهبری نداشته بلکه او از بحث با ایشان خسته شده است! شایان ذکر است که مطالب گفته شده توسط هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۴ در مصاحبهای توسط نویسنده یکی از کتب در مورد زندگی وی اخذ شده در حالی که مقام معظم رهبری، نقل عمومی این خاطره را از سال ۱۳۹۵ آغاز کردهاند. این یعنی آنکه هاشمی رفسنجانی ۳ سال پس از ماجرای رخ داده در جلسه مجمع تشیخص با رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۱، شخصا خطی را برای انحراف معنای آنچه رهبری معظم در جلسه فرمودهاند، آغاز کرده بود و اکنون نیز پایگاه زرد برجامی، همان خط را ادامه داده است.
@rozaneebefarda
نه عذرخواهی، نه عبرت!
درنگی در سلوک سیاسی خط سازش در عهد جمهوری اسلامی
[صفحه ۲ از ۳]
اختصاصی|| صادق علیپور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⚪️ مقام معظم رهبری بارها فرمودند که امریکا هیچ حسن نیتی در مذاکره ندارد و بنابراین مذاکره، صرفا محملی برای انداختن نظام در مسیر براندازی خود میباشد! ایشان به صراحت بیان داشتند که پس از اطمینان خاطر امریکاییها از مسئله هستهای، آنها قطعا به سراغ قضایای موشکی، نفوذ منطقهای، حقوق بشر و در انتها اسلامیت و استقلال نظام خواهند رفت! آیا بر هر کسی که چشم و گوش و از هم