امین:
امیدها و الزاماتِ
اصلاحات اقتصادی هوشمند - ۲
🔹تکلیف اول نیروهای انقلابی، حمایت از همه خدمتگزارانی است که در خط مقدم مصاف با مشکلات خارجی و داخلی سینه سپر کردهاند. از مدیران خدوم، باید جانانه و با افتخار هم حمایت کرد.
♦️اما این حمایت، منطق کورکورانه و دربست ندارد. نیروهای انقلابی قرار نیست مانند حامیان مدیریت اشرافی غربگرا، همه کارکردها را درست جلوه دهند و سوءمدیریت یا تخلف را - در صورت وقوع- بیارایند.
🔹کارشناسان و رسانهها مأموریت دارند دیدبان راهبرد «پیشرفت و عدالت» و «ایران قوی» باشند و به مدیرانی که ممکن است در ازدحام مسائل روزمره از دیدبانی غافل شوند، صادقانه مشورت دهند؛ ولو به انتقاد.
♦️ضمنا باید نکته مهمی را متذکر شد و آن، اهمیت انسجام در ساخت درونی قدرت است. این اتفاق، مکانیکی نیست و به صرف اینکه مثلا نیروهای انقلابی بر مسند امور در سه قوه تکیه زده باشند، فراهم نمیآید. بلکه باید الزامات تدارک گردد و معارضها برطرف شود.
🔹یکی از آن الزامات، داشتن نگاه حاکمیتی در تصمیمگیری و تصمیمسازی و اجرا، و پرهیز از رفتار جزیرهای است. «اقتدار» باید بر این روند حاکم باشد؛ اعمال قدرت فائقه که ضمنا از عقلانیت، حکمت و اقناع کنندگی برخوردار است. بحث و نقد رسانهای بسیار مغتنم است، اما جای تصمیمگیری، وسط مجادلات رسانهای یا پشت تریبونها نیست.
♦️دستگاه ها باید پیش از اتخاذ هر تصمیم مهمی، به اندازه کفایت با یکدیگر هم افزایی کرده باشند، و پیوست های رسانهای لازم برای اقناع عمومی فراهم کرده باشند؛ پس از آن با قاطعیت و جدیت، پای اجرای تصمیمات بایستند و تذبذب و تعلل به خرج ندهند.
🔹سهمیهبندی سوخت در تیر ۱۳۸۶ و سپس هدفمندسازی یارانهها (در کنار افزایش قیمت بنزین) در آذر ۱۳۸۹ که برای مقابله با قاچاق مهیب سوخت و یارانههای پنهان رخ داد، نمونهای از یک اقدام ضروری در اصلاحات اقتصادی بود.
♦️هرچند که در موضوع هدفمند سازی، قرار بود یارانههای غیرهدفمند حذف شود و صرفا به دهکهای واقعاً نیازمند پرداخت شود، اما در اثر شانتاژ مدعیان اصلاحات و اعتدال، دولت وقت عقبنشینی کرد و ناچار شد پرداخت یارانه را عمومیکند!
🔹متأسفانه فتنه 88 با حمایت خارجی در کنار فشارهای تحریمی، حلول برخی انحرافات در راس دولت وقت، و برخی گروکشیهای ناسالم در مجلس موجب شد روند اصلاحات اقتصادی نیمهکاره رها شود و حتی در دولت مدعی اعتدال، دچار وارونگی گردد.
♦️درسی که از تجارب دهه گذشته میتوان گرفت، اهمیت همفکری و همافزایی بدنه سه قوه (و نه صرفا سران قوا) است؛ همچنان که درون هر یک از سه قوه و زیر مجموعههای آنها هم باید هماهنگی حاکم باشد.
🔹اینگونه نشود که تصمیمات یک مجموعه دولتی با رویکرد مجموعه دیگر در داخل دولت، تعارض داشته باشد؛ یا مثلا رئیسجمهور ناچار به مداخله و لغو دستور صادره - مثلا درباره قیمت خودرو- شود.
♦️همچنین پسندیده نیست که بهخاطر ضعف فعالیتهای فراکسیونی و کمیسیونی، همه مجادلات نمایندگان در ریز و درشت مسائل، به صحن مجلس یا رسانهها کشیده شود. تعامل درونقوهای و برونقوهای، رفتاری عقلانی برای مدیریت فرصتها و کاهش هزینههاست.
💢ادامه دارد💢
۸ آذر ۱۴۰۰
تجارت خارجی ایران در هشت ماهه ۱۴۰۰ از نظر وزنی ۴۳.۵٪ و از نظر ارزشی ۴۰٪ افزایش یافته است. ضمنا FATF از اسفند ۹۸ ایران را در لیست سیاه خود قرار داده است.
📢مردم عزیز ایران یادتان هست گفتند وارد لیست سیاه شویم تجارتمان صفر خواهد شد؟! یادتان هست خواستند تحریم را به داخل مرزها بکشانند؟
پ.ن. در سرمقاله ۲۷ آذر ۹۸ روزنامه فرهیختگان پوچ بودن ادعای صفر شدن تجارت خارجی ایران در صورت ورود به لیست سیاه را با استناد به سوابق تجارت خارجی کشور نشان داده بودم.
بخشی از سرمقاله؛
🔸یکی از تاکتیکهای لیبرالهای ایرانی برای پیشبرد پروژه هضم جمهوری اسلامی در نظم غربی، این بوده که در فضای عمومی کشور به خوف و رجاهای کاذب دامن زده و ببرها و بهشتهای کاغذی بسازند؛ مردم را از ببر بترسانند و وعده بهشت دهند تا زمینه پیشبرد اهدافشان در کشور فراهم شود. طبیعتا این جریان برای اثبات واقعیبودن وعدههای کاغذیاش، هیچ استناد و استدلالی در دست ندارد. لذا همه همّ خود را مصروف این میکنند که مردم فرصت لمس واقعیت این ببرها و بهشتهای کاغذی را پیدا نکنند. به همین جهت، راه از بین بردن خوف و رجاهای کاذب و ساختگی، جز کمک به مردم برای لمس واقعیات نیست.
🔸لیبرالهای ایرانی میگویند درصورت عدم رعایت الزامات FATF، تجارت ایران با خارج دیگر ممکن نخواهد بود. مقامات اجرایی دولت، شخصیتهای سیاسی و رسانههای حامی این رویکرد، تقریبا روزی نیست که فریاد نزنند «تصویب لوایح FATF برای همراهی با اقتصاد جهانی ضروری است»، «اگر میخواهیم با دنیا مبادلات تجاری داشته باشیم، باید الزامات بینالمللی را بپذیریم»، «اگر این لوایح تصویب نشود، درواقع دور تجارت با جهان سیمخاردار میکشیم»، «اگر لوایح مرتبط با FATF را تصویب کنیم ممکن است فشار بیشتر نشود»، «اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار گیرد، دستش برای مبادلات تجاری با جهان باز نخواهد بود»، «اگر ایران به لیست سیاه FATF بازگردد، باید فاتحه تجارت و اقتصاد را خواند»، «قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بهمعنای محدود شدن مبادلات تجاری است» و صدها و بلکه هزاران شعار دیگر که چنانکه اشاره شد، هیچگونه پشتوانه استدلالی و استنادی قابل اعتنایی ندارد.
🔸آمارهای رسمی بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان میدهند طی دوره 1387 تا 1398، حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران، چه در حالت حضور در لیست سیاه FATF و چه در حالت تعلیق از لیست سیاه و فراتر از آن، چه در زمان اعمال تحریمهای سال 1390، چه پس از اجرای برجام و چه پس از خروج آمریکا از برجام، تقریبا بین 80 تا 100 میلیارد دلار در نوسان بوده است و از هیچ یک از این رویدادها متاثر نشده است.
✍️سید یاسر جبرائیلی
۸ آذر ۱۴۰۰
🌐🌍🌧 تـ❀ٍٍٍَ۪ٜ۪ٜ۪ٜۘۘؔٛٚؔ͜͜͡͡❀ـArـ❀ٍٍٍَ۪ٜ۪ٜ۪ٜۘۘؔٛٚؔ͜͜͡͡❀ـین:
⭕️آیا رئیسی دیپلمات خوبی هست؟!
🔻نگاهی به قرارداد اخیر گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان
🔻پیوستن ایران به سازمان شانگهای اولین نشانه ای از این بود که از طریق دیپلماسی دولت رئیسی می توان به رسیدن دستاورد ملموس از مسیر جدید سیاست خارجه ایران امیدوار بود. اما در آن مقطع چه اتفاقی افتاد؟! ایرانی که سالها پشت در سازمان شانگهای مانده بود، چگونه به یکباره مجوز عضویت پیدا کرد؟ دلایل متعدد در پاسخ به این سوال گفته شده ولی در عالم دیپلماتیک این مهم است که شما آنقدر جدی و هنرمندانه و واقع گرایانه ایده های سیاست خارجه خود را به دنیا بیان کند که دیپلمات های کشورهای همراه، منتقد و یا مخالف نیز آن را جدی بگیرند و نسبت به سازگار کردن و یا تغییر محاسبات خود با آن ایده و راهبرد انگیزه عملی پیدا کنند.
🔻بخش مهمی از واقعیت پیوستن به شانگهای آن بود که کشورهای عضو این سازمان مهم جهانی، عزم حقیقی سیاست خارجه دولت رئیسی برای شراکت راهبردی با محور شرق را باور کردند و دلیلی برای تعلل خود نمیدیدند! نمره دیپلماتی که چنین انگیزه و محاسباتی در دیپلمات های قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای ایجاد کند، چند هست؟!
🔻اما پس از عضویت در سازمان شانگای، اقدام تازه دیپلماسی دولت رئیسی بحث قرار داد بزرگ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان است؛ بر اساس این قرار داد اتفاقات مهم ذیل رقم خواهد خورد:
1️⃣ ایران گاز مصرفی مورد نیاز خود در 5 استان شمالی کشور – که اتفاقا در زمستان با کمبودهای گازی مواجه میشوند- را از حق انتقال ترانزیت (سوآپ) گاز ترکمنسان به آذربایجان برداشت خواهد کرد.
2️⃣ این قرارداد زمینه کاهش تنش با همسایگانی همچون آذربایجان را هم فرآهم می کند و ضمن اینکه یک نوع وابستگی مهم نیز در این همسایه گاه بداخلاق، نسبت به ایران بوجود می آورد.
3️⃣ این قرارداد یک زمینه روانی و ذهنی برای افزایش نقش و تاثیر گذاری اقتصادی ایران در سازمان همکاری اقتصادی اکو و منطقه قفقاز ایجاد خواهد کرد.
4️⃣ اگر یکی از معیارهای قوت دیپلماسی در جهان عضویت و داشتن جایگاه مناسب در سازمان های منطقه ای و فرامنطقه است، ایران پس از عضویت در سازمان شانگای و ارتقا نقش خود در سازمان اکو، رتبه دیپلماسی خود را به سرعت در حال ارتقا دادن است.
🔻حال دوباره باید سوال قبلی را به گونه ای دیگر مطرح کرد؛ نمره دیپلماسی دولتی که برخی رفتارهای خصمانه یک کشور همسایه و بحران سازی طراحی شده در منطقه قره باغ را از طریق دیپلماسی اقتصادی و نه تکیه صرف بر قدرت نظامی، کنترل و تعدیل می کند، چند است؟!
🔻غرب گرایان داخلی در تمام هشت سال دولت روحانی ادعایشان این بود که با دیپلماسی برجام سایه جنگ و افزایش تحریم ها را از کشور را دور کرده اند ولی بارها نادرستی این ادعا با رفتارهای خصمانه آمریکا و دولت های غربی زیر سوال رفت و ایران به لحاظ عددی بیش از قبل از برجام دچار تحریم شد و اگر نبود قدرت موشکی و نشان دادن عزم ایران در پاسخ به طمع های نظامی آمریکا و برخی کشورهای دیگر، قطعا انگیزه اقدام نظامی علیه ایران به مراحل اجرایی تبدیل میشد. اما همین ادعا که از طریق دیپلماسی می توان تنش ها را کاهش داد و برای خنثی سازی تحریم ها اقدامات عملی برداشت، توسط دولت رئیسی در مصادیقی همچون قرارداد گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان در ابعاد منطقه ای، به صورت عملی در ابعادی واقعی به ظهور رسیده است. جالب است که حتی با معیار غرب گرایان نیز تا در همین چند ماهه عمر دیپلماسی دولت رئیسی نتایج ملموس بیشتر از دیپلماسی هشت ساله دولت روحانی بدست آمده است.
۱۱ آذر ۱۴۰۰
امین:
هنر مدیریت فقط
قطع گاز و برق و آب است؟!
♦️روزنامه اعتماد درباره قرارداد سه جانبه سوآپ گازی ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان نوشت "تولید روزانه گاز ایران حدود 800 میلیون متر مکعب، اما کل ترانزیت گاز ترکمنستان از مسیر ایران، روزانه 5 میلیون متر مکعب است، کمی بیش از نیم درصد از کل تولید گاز ایران! حق سوآپ ایران از این نیم درصد، آنقدر ناچیز است که بعید است نقش چندانی در تامین گاز پنج استان شمالی کشور هم داشته باشد. در چنین شرایطی تبلیغات برای این قرارداد، شبیه شوخی است! مهمترین فایده این قرارداد، بزرگنمایی آن در شرایط سکون فعلی است که نشان دهد گویی کار مهمی انجام شده اما واقعیت همان است که آمار و ارقام نشان میدهد!".
🔹اولا این قرارداد نشان می دهد مشروط و متوقف کردن انجام هر مسئولیت دولتی یا امضای هر قرارداد به برجام و FATF و لغو تحریم ها، دروغ بزرگی است که مدیریت اشرافی برای پوشاندن بی کفایتی خود در این هشت سال به مردم گفته و نتیجه آن، زمین زدن دیپلماسی و تجارت خارجی و تولید و اقتصاد کشور بوده است.
🔹ثانیا، مدیران وزارت نفت و خارجه در دولت روحانی و نشریات حامی سوء مدیریت آنها بایدپاسخ دهند که چرا در قبال پنج سال توقف در اجرای قراردادگازی با ترکمنستان، بی مبالاتی نشان دادند و نتیجه آن بحران کمبود گاز در پنج، شش استان بوده است.
🔹بله برای اشرافیت برج عاج نشین و رانت خوار چه اهمیتی دارد که در زمستان و تابستان، گاز یا برق در مناطق مختلف قطع شود، زندگی یا کسب و کار آنها گره بخورد، یا دولت فعالیت کارخانه ها را متوقف کند که نتیجه آن، کاهش تولید، تشدید رکود و تورم، و بیکار شدن کارگران است.
🔹ثالثا، یافتن منافع مشترک با همسایگان یا دیگر کشورها، و در هم تنیدن آن با قراردادهای اقتصادی، عملا تحریم هارا از کار می اندازد.
🔹گردانندگان "اعتماد" دائما از ضرورت لغو تحریم ها می زنند و حال آن که با تیتر های عوام فریبانه مدعی بودند تحریم رفته است. آیا آنها، اهمیت بی اثر کردن تحریم با توافقات تجاری دو یا چند جانبه را نمی فهمند؟ یا این که می فهمند اما چون رعیتِ آمریکا هستند، از کُند شدن حربه تحریم عصبانی می شوند؟
🔹رابعا، گویا برای این طایفه، آسایش مردم و تامین پایدار گاز و برق آنها، کمترین اهمیتی ندارد. بلکه دوست دارند مردم در آزار و اذیت باشند و به واسطه تولید نارضایتی و اغتشاش، نیاز آمریکای قافیه باخته در مذاکرات برجام تامین شود.
🔹مدیریت مطلوب این طیف، وزیر نفتی است که گفت "پالایشگاه نمی سازیم، چون کثافت کاری است"؛ و حال آن که تبدیل نفت خام (با قیمت تقریبا مفت و قابلیت تحریم) به فرآورده های نفتی با چندین برابر قیمت و امکان صادرات راحت تر، نیاز حیاتی هر کشور نفت خیزی است.
🔹مدیریت مطلوب این طیف در وزارت نیرو هم مدعی بود "ساخت نیروگاه برای جوابگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف، توجیه اقتصادی ندارد و زیر بار فشار مافیای نیروگاهسازی نمیروم"! و این همان مدیریتی است به شیرین سازی آب خلیج فارس و تامین آب 17 استان اهتمام نکرد.
🔹آنها فقط بلد بودند با غربی ها توافق کنند، اما در هیچ یک از توافقات (از برجام، تا توتال و پژو و خرید هواپیما) نه تضمین و نه پرداخت خسارت را در صورت نقض توافق پیش بینی نکرند! با این همه، با دیگران را گروهبان و کارنابلد، و خود را ژنرال و تکنوکرات و غول تدبیر جا می زدند! به قول عامیانه؛ زکّی!
@IMANI_mohammad
۱۱ آذر ۱۴۰۰
🔴 بر اساس اخبار منتشر شده توسط برخی منابع خبری، آژانسهای امنیتی رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را در اختیار طرفهای مذاکرهکننده و ایالات متحده قرار دادهاند که بر اساس آن، ایران مقدمات غنی سازی ۹۰ درصدی را آماده کرده است؛ این سورپرایز خبری در حالی رسانهای و جنجالبرانگیز شده که پیش از این، ایران از برنامه خود برای ساخت نیروگاههای مینیاتوری، در جهت تولید پیشرانهای هستهای، همانند راکتور زیردریاییهای هستهای خبر داده است. گفتنیست درست عکس نظر رسانههای ضد ایرانی، پیش از انقلاب ۱۳۵۷، راکتور تحقیقاتی تهران با سوخت ۹۰ درصدی مشغول فعالیت بوده و این درصد از غنیسازی، کاربردهای غیر نظامی متنوعی را شامل میشود.
۱۱ آذر ۱۴۰۰
والی الله الرجعی
درگذشت آخرین بازمانده فقیهان و فیلسوفان تهران
آیتالله سید رضی شیرازی؛ نواده میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) و فقیه و حکیم شهیر حوزه تهران ساعاتی پیش در سن 93 سالگی درگذشت. وی پس از آیتالله ضیاءآبادی و آیتالله محمد تقی شریعتمداری، سومین فقیه برجسته پایتخت است که در یک سال اخیر از دنیا رفته است.
مرحوم سید رضی شیرازی؛ نتیجه پسری میرزای شیرازی بزرگ و نوه دختری آیتالله شیخ محمدکاظم شیرازی (از فقهای بزرگ نجف) بود. وی در نجف به دنیا آمد و تحصیلات خود را در شهرهای نجف و تهران گذراند. او حتی در نجف زبان فرانسوی را تا حد زیادی آموخت. استادان بزرگ فلسفه حوزه تهران همچون آیات شیخ ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا مهدی الهی قمشهای و فاضل تونی و نیز استادان بزرگ فقه حوزه نجف همچون آیات شیخ کاظم شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی از استادان مطرح سید رضی شیرازی بودند.
آیتالله سید رضی شیرازی سالها در مدرسه سپهسالار تهران (دانشگاه مطهری فعلی) به تدریس شرح منظومه پرداخت. در دوره دستگیری آیتالله طالقانی توسط ساواک، آقا رضی به جای ایشان درس میداد و حقالتدریس را نیز به خانواده مرحوم طالقانی میپرداخت. در سال 1339 آیتاللهالعظمی بروجردی، آقا رضی را به همراه آقایان شهابی و شهرستانی بهنمایندگی از خود جهت شرکت در کنگره بینالمللی بیتالمقدس به اردن فرستاد. مدتی بعد آیتالله دکتر مهدی حائری یزدی برای تحصیل به خارج از کشور رفت و آقا رضی به درخواست دکتر حائری و به جای ایشان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس میکرد. در سال 1343 سید رضی و برخی دیگر از اساتید دانشگاه تهران از جمله استاد مطهری، صدر بلاغی و سید مرتضی جزایری به دلیل مواضع و فعالیتهای انتقادی سیاسی از دانشگاه اخراج شدند.
مرحوم شیرازی از سال 1344 به مسجد شفاء در محله یوسفآباد تهران رفت و به اقامه نماز و برگزاری جلسات اصول عقائد برای مردم و نیز تدریس دروس سطح و خارج به طلاب مشغول شد. وی در تیر ماه سال 1358 هدف ترور گروه فرقان قرار گرفت که البته نافرجام ماند.
الإسفار عن الأسفار، درسهایی از شرح منظومه، زلال حکمت و نگاه ناب از جمله آثار مکتوب مرحوم شیرازی است. وی همچنین فعالیت تبلیغی فراوانی داشت و علاوه بر سفرهای تبلیغی، در راهنمایی پیروان دیگر ادیان و آیینها به اسلام نقش پررنگی داشت
خدایش بیامرزاد که از اهالی خرد ودرایت واخلاق بود
عاش سعیدا ومات سعیدا
۱۲ آذر ۱۴۰۰
۱۲ آذر ۱۴۰۰
۱۲ آذر ۱۴۰۰
امین:
آمریکا پشت در ماند؛
پیام های اولین گشایش ارزی
🔹سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دسترسی ایران به ۳/۵ میلیارد دلار از منابع خود گفت «ایالات متحده، آزاد شدن هیچگونه وجوه مسدودشده ای را تأیید نکرده است. تحریمهای ما در ارتباط با ایران پابرجا خواهد بود و اعمال خواهد شد.»
♦️با توجه به قطعی بودن خبر بازگشت ۳.۵ میلیارد دلار به ایران، مفهوم اظهارات مقام آمریکایی این است که اتفاق مذکور، خلاف میل کاخ سفید رخ داده. و ضمنا آمریکا دور خورده و از رویدادی که شکاف در تحریم هاست، جا مانده است. این ادامه همان تدبیر هوشمندانه ای است که طرف عهدشکن را پشت در مذاکرات ایران با 1+4 نگه داشت.
🔹بازگشت ۳/۵ میلیارد دلار درآمد نشان داد که می توان با دیپلماسی فعال و بی اعتنا به آمریکا، دیوار تحریم را فرو ریخت. به دیپلماسی علاوه کنید، افزایش فروش نفت و فرآورده های نفتی به چین، لبنان، سوریه، ونزوئلا و... را؛ و ضمنا نمایش اقتدار دریایی ایران در خلیج فارس و دریای عمان.
♦️ترکیب دیپلماسی فعال چند جانبه گرایانه، تنوع بخشیدن به صادرات و شرکای تجاری، و عملیاتی کردن منابع موجود اقتدار ملی به عنوان پشتوانه دیپلماسی، ترکیب کارگشایی است که جواب داده و پس از این، آثار و برکات آن بیشتر پدیدار خواهد شد.
🔹از قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" و جدیت دولتمردان در وسط میدان، تا قدرت نمایی نیروهای نظامی در تضمین صادرات به دور دست ها، یک پیکره به هم پیوسته و قدرتمند است که می تواند تحریم ها را تحقیر کند.
♦️اکنون آمریکا نه فقط چَک اول، بلکه چند سیلی پیاپی را از دولت، مجلس و سپاه پاسداران خورده است؛ به تلافی چِک بی محل برجام و گردن کشی های پس از آن. اولین گشایش ارزی، بشارت گشایش های اقتصادی جدید در آینده است، ان شاء الله.
@IMANI_mohammad
۱۲ آذر ۱۴۰۰
۱۲ آذر ۱۴۰۰
دولت آیه الله رئیسی آمریکا را پشت درهای بسته نگهداشته تا شرایط ایران را بپذیرد.
یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه ایران، آمریکا را پشت در مذاکره نگه داشته است تا شروط ما را بپذیرد، گفت: از مجموع گفته های تیم های شرکت کننده در مذاکرات وین برداشت می شود که اعضای 1+4 در تلاش برای احیای برجام هستند.
حمیدرضا ترقی در گفت وگو با ایسنا، درباره رویکرد جامعه نسبت به مذاکرات احیای برجام اظهار کرد: براساس نظرسنجی های انجام شده، کمتر از 40 درصد مردم مذاکرات برجام را در بهبود وضعیت کشور موثر می دانند . اکثریت اعتقاد دارند که حل مشکلات کشور ارتباطی به برجام ندارد و باید از توانمندی و ظرفیت های داخل استفاده کنیم. از سویی میزان بی اعتمادی مردم کشورمان به آمریکا به بیش از75 درصد رسیده است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده کشورمان، ادامه داد: رویکرد جامعه نسبت به مذاکرات نشان دهنده پشتوانه مردمی تیم مذاکره کننده است، زیرا خواسته و مطالبه مردم از تیم مذاکره کننده، بی اعتمادی به آمریکا و غرب است. جامعه هم معتقد است که نباید مشکلات کشور را به برجام و مذاکرات گره زد و از مذاکره نباید توقع حل عمده مشکلات کشور را داشت.
این فعال سیاسی اصولگرا درباره رویکرد جریان های سیاسی نسبت به مذاکرات بیان کرد: نیروهای انقلاب معتقدند تیم مذاکره کننده باید متخصص و توانمند باشد و از مشاوره های تخصصی بهره ببرد، از موضع قدرت برخورد کند و ابتکار عمل را به دست گیرد و هدف مذاکرات هم رفع تحریم ها باشد. در مقابل جریان اصلاح طلب که سرنوشت کشور را به مذاکرات گره زده بود، امروز می گوید که نظام باید از تعارض با آمریکا دست بردارد و در مذاکره امتیاز بدهد تا مشکلات کشور حل شود.
ترقی در ادامه با اشاره به کسب تجربیات دولت از مذاکرات پیشین و استفاده از رهنمودهای رهبر انقلاب، اظهار کرد: دولت برای مذاکره شروطی قائل شده است و توانسته است ابتکار عمل را به دست گیرد و وقت و چارچوب مذاکره را تعیین کرده و آمریکا را پشت اتاق مذاکره نگه داشته تا مجبور شود شروط ایران را بپذیرد. دولت از اقتدار و عزت کاملا خوبی برخوردار است و تیم مذاکره کننده هم افراد متخصصی هستند و مشاورانی در حوزه های اقتصادی، حقوقی و سیاسی در مذاکرات حضور دارند و تمام روند احیای برجام را با دقت دنبال می کنند.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره روند دور اول مذاکرات با تیم جدید، تصریح کرد: ایران اصرار دارد آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم ها را لغو کند و تعهد دهد، نه رئیس جمهور فعلی و نه روسای جمهور بعدی نباید برجام را زیر پا بگذارند. بعضی رسانه های خارجی با توجه به رویکرد دولت بایدن، افزایش تحریم ها در ماه های گذشته و فشار لابی صهیونیست ها، امیدی به احیای برجام ندارند. با این حال طرف اروپایی معتقد است که اگر برجام احیا نشود، دیگر قادر به کنترل برنامه هسته ای ایران نیستند، بنابراین آنها معتقدند که باید شروط ایران پذیرفته شود و توافق صورت گیرد تا دغدغه آنها از بین برود.
وی در پایان گفت: براساس گفته علی باقری مسئول تیم مذاکره کننده، مذاکره دور اول موفقیت آمیز بوده و طرف مقابل پذیرفته است که درباره نحوه رفع تحریم ها مذاکرات انجام شود و وارد سایر موضوعات نشوند. روسیه هم اعلام کرده است که آمریکا حاضر به رفع تحریم هاست. از مجموع گفته های تیم های شرکت کننده در مذاکرات وین برداشت می شود که اعضای 1+4 در تلاش برای احیای برجام هستند.
۱۲ آذر ۱۴۰۰
حمیدرضا ترقی:
مسیر بیبازگشت غربیها در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت
حمیدرضا ترقی گفت: ارسال پرونده ایران به شورای امنیت در صورت شکست مذاکرات صرفا یک رجزخوانی است و غربیها اگر پرونده ایران به شورای امنیت ببرند خود را در مسیری بیبازگشت قرار میدهند و به احتمال زیاد چنین اشتباهی را مرتکب نمیشوند.
تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۰
دور تازه مذاکرات با نتایج نسبتا مثبتی همراه شده است؛ اینکه تا اینجای کار تمام بحثها بر سر چگونگی رفع تحریمها بوده است و این موضوع میتواند نشانه مثبتی در مسیر مذاکرات تلقی شود.
حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره مذاکرات وین گفت: «با تغییر دولت موضع ایران در مذاکرات از انفعال به اقتدار و عزتمندی تغییر کرد و اکنون هم میبینیم که ابتکار عمل در مذاکرات دست ایران است. موضع ما کاملا شفاف و تهاجمی است و خواستههای خود را با وجود یک تیم کارشناسی در مذاکرات پیش میبریم و همه در تلاشاند که مذاکرات در جهت تأمین منافع ملت ایران پیش برود».
او ادامه داد: «امروز میببینیم که آمریکاییها پشت درهای بسته مذاکرات ماندهاند و تا زمانی که شروط ایران را نپذیرند، نمیتوانند مطالبات خود را در مذاکرات پیگیری کنند. ایران رسما آمریکا را تحقیر کرده است و این برای ما یک موفقیت بزرگ است. شرط ایران برای آمریکا هم معلوم است؛ اینکه آنها باید به تعهداتشان برگردند و تضمین بدهند چه در دولت فعلی آمریکا و چه دولتهای بعدی از برجام خارج نشوند. اینکه امروز آمریکا باید شروط ایران را انجام دهد، نشان از اقتدار ایران است».
این فعال سیاسی بیان کرد: «خوشبخانه
۱۳ آذر ۱۴۰۰