eitaa logo
،💓اشعار آیینی و اجتماعی🌹
8 دنبال‌کننده
350 عکس
56 ویدیو
1 فایل
مجموعه اشعار آیینی، سیاسی و اجتماعی علیرضا همتیان تربتی متخلص به « همتی»
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ترنم انتظار
علیرضا همتیان: ✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ 💠 آیات حجاب 💠 ✍ پوشش یک نیاز ضروری در حد غذا و آب است خداوند متعال در مورد ویژگی های باغ بهشت گونه دنیا که محل اقامت و سکونت حضرت آدم (ع)و حضرت حوا (س) شد ، می فرماید : 💐«( فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَٰذَا عَدُوٌّ لَّكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَىٰ ✳️ إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَىٰ ✳️ وَأَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَلَا تَضْحَىٰ )( سوره طه : آیات ۱۱۷_ ۱۱۹) « ﭘﺲ ﮔﻔﺘﻴﻢ : ﺍﻱ ﺁﺩم ! ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺍﻳﻦ [ ﺍﺑﻠﻴﺲ ]ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺕ ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ این باغ ﺑﻬﺸﺖ گونه ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ سختی ﻭ ﺭﻧﺞ ﺍﻓﺘﻲ ❇️ «ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻜﺎﻥ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ] ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻪ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﺷﻮﻱ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﮔﺮﺩﻱ. «ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺸﻨﻪ ﺷﻮﻱ ﻭ ﻧﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺯﺩﮔﻲ ﮔﺮﺩﻱ .» ✍ ملاحظه می شود که در این آیات داشتن پوشش و عریان نبودن بر تشنه و آفتاب زده نشدن مقدم شده است و این مقدم شدن اهمیت ، اولویت و ضرورت پوشش را از دیدگاه الهی می رساند. ✍ علیرضا همتیان : کارشناس ارشد معارف اسلامی
هدایت شده از ترنم انتظار
✳️ بسم رب الشهداء و الصدیقین ✳️ 💠 سالروز شهادت جناب میثم آمار 💠 ❇️ميثم بن يحيي اسدي كه به خاطر خرمافروشي به: "تمار" معروف بود يكي از ياران نزديك اميرمؤمنان علي بن ابي‌طالب (علیه‌السلام ) و از حواريان آن حضرت بود و از آن حضرت به اندازه استعداد خويش، دانش و معرفت فراگرفت و بر رازهاي نهان و اخبار غيبي، اطلاع مي‌يافت. ❇️ به همين جهت، وي پيش از شهادت ابا عبدالله الحسين (علیه‌السلام ) در كربلا، شهادت آن حضرت و يارانش را پيش‌گويي كرده بود. فضيل رسان از جبله مكيه روايت كرد كه از ميثم شنيدم مي‌گفت: به خدا سوگند، اين امت جفاكار فرزند پيامبرشان را در دهم ماه محرم مي‌كشند و دشمنان خدا، آن روز را جشن گرفته و عيد مي‌گيرند. ❇️سپس گفت: اين مسئله، انجام شدني است كه در علم ازلي خداوند متعال گذشت و آن را سرورم اميرمؤمنان (علیه‌السلام ) كه بهتر از هر كسي مي‌داند، طي عهدي مرا به آن مطلع نمود و به من خبر داد كه براي مظلوميت او امام حسین (علیه‌السلام) تمام موجودات مي‌گريند. ❇️ميثم تمار در كوفه امام علی علیه‌السلام را همراهي مي‌كرد و آن حضرت چيزهايي كه به خيلي از همراهانش نمي‌توانست بگويد، به خاطر ظرفيت بالاي ميثم تمار به وي مي‌فرمود. از جمله وي را از آينده‌اش و كشته شدنش در راه خدا و محبت اهل بيت علیهم‌السلام خبر داد. در اين باره روايات فراواني نقل گرديده است. ❇️ ازجمله، يوسف بن عمران روايت كرد كه ميثم تمار به من گفت: روزي حضرت علي علیه‌السلام مرا خواست و فرمود: چگونه خواهد بود حال تو آن زماني كه فرومايه بني‌اميه عبيدالله بن زياد تو را بخواند و بخواهد از من برائت جويي؟ ❇️گفتم: من از تو برائت نمي‌جويم. امام علي (علیه‌السلام) فرمود : به خدا سوگند، در آن حال او تو را به صليب كشيده و مي‌كشد. ❇️ گفتم: صبر پيشه مي‌كنم و اين كار از من، در نزد خداي متعال بسيار اندك است. امام علي (علیه‌السلام) فرمود : « در آن حال، در بهشت با من خواهي بود.» ❇️ميثم تمار حتي بر چوبهٔ داري كه وي را در آن به صليب خواهند كشيد از امام علي (علیه‌السلام ) نشاني‌اش را گرفت و به زير درخت آن مي‌رفت و با آب، جارو كردن آن در آنجا به نماز مي‌ايستاد و به همسايگان آن مي‌گفت من بزودي همسايه شما مي‌شوم. ❇️آنان تصور مي‌كردند كه وي قصد خريد خانه در نزديكي‌هاي آنان را دارد، وليكن مراد او چيز ديگري بود كه از استاد و مرادش امام علي علیه‌السلام به آن پي برده بود. ❇️به هر روي وي از عاشقان و مريدان امام علي (علیه‌السلام) و فرزندانش امام حسن (علیه‌السلام) و امام حسين (علیه‌السلام) بود و در آن سالي كه امام حسين علیه‌السلام بر عليه يزيد قيام كرد، ميثم در آن سال به سفر حج رفته بود و در بازگشت به كوفه در قادسيه دستگير شد. در آن ايام با آمدن عبيدالله بن زياد به كوفه و شهادت مسلم بن عقيل( علیه‌السلام ) در اين شهر، رعب و وحشت عظيمي اهالي اين ديار را فراگرفته بود و عبيدالله بن زياد حكومت نظامي بسته و كنترل كننده‌اي اعمال مي‌كرد و تمامي دوستان و دوستداران ولايت را دستگير و شكنجه مي‌نمود. از جمله ميثم تمار را پيش از رسيدن به خانه‌اش در قادسيه دستگير كرده و او را به قصر عبيدالله بردند و عبيدالله از وي خواست كه از علي علیه‌السلام برائت بجويد و وي را دشنام دهد. ولي ميثم تمار از اين كار امتناع كرد و مناقب علي علیه‌السلام را بر زبان جاري كرد. ⏺ عبيدالله هر چه تلاش كرد، فايده‌اي نداد و از روي خشم و غضب دستور داد وي را در بالاي داري به صليب كشند و هيچ‌گونه آب و غذايي ندهند تا جان دهد. ولي ميثم تمار در بالاي دار نيز از مناقب و فضايل اهل بيت علیهم‌السلام سخن مي‌گفت و اهالي كوفه با اجتماع در پاي دار او به سخنانش گوش فرا داده و بر دشمنان اهل بيت علیهم‌السلام لعنت مي‌فرستادند. 🔴 عبيدالله دستور داد كه بر دهانش لجامي زده تا وي را از گفتن بازدارند. اين نخستين لجامي بود كه در تاریخ اسلام بر دهان يك انسان زدند و او را از گفتن بازداشتند. ميثم سه روز تمام در بالاي دار مقاومت كرد و تا توانست از نيكي‌هاي اميرمؤمنان علیه‌السلام و فضائل اهل بيت علیهم‌السلام و ستمكاري‌هاي يزيد بن معاويه و عبيدالله بن زياد، سخن گفت و مردم را از ناآگاهي و ناداني بيرون آورد و با واقعيت‌ها آشنا كرد. ⏺ در روز چهارم دست‌ها و پاهايش را قطع و زبانش را از كام بيرون آوردند و بر بدن شريفش نيزه زدند و به همان حالي كه مولايش امام علي علیه‌السلام پيش‌گويي كرده بود، وي را به شهادت رسانيدند.[۴] شهادت میثم ( ره) روز ۲۲ ذی الحجه سال ۶۰ قمري، ۱۰ روز پيش از آمدن امام حسين (علیه‌السلام) به كربلا واقع گرديد. قبر شريف وي از زيارتگاه‌هاي معروف عراق است كه در سمت جنوب مسجد اعظم كوفه قرار دارد و شيعيان و دوستداران اهل بيت علیهم‌السلام، آن را زيارات می کنند. 💠 هدیه به روح ملکوتی جناب سوره مبارکه حمد و اخلاص و صلوات تقدیم می داریم
هدایت شده از ترنم انتظار
✳️ باسمه تعالی ✳️ 💠 مرغ روحانی یک پا دارد 💠 ❇️ دیشب وقتی آقای حیدری مجری گفتگوی با روحانی در قسمت پایانی از او پرسید به آقای رئیسی چه پیشنهادی و توصیه دارید؟ روحانی با وقاحت تمام دوباره بر مذاکره کردن تأکید کرد. انسان تعجب می کند که کسی با غرب بیش از ۱۰ سال در سمت‌های مختلف مذاکره کند و چیزی به دست نیاورد و فقط امتیاز به طرف مقابل بدهد و بر این روند هم اصرار بورزد واقعا نام این رویکرد و روند را جز خیانت و سرسپردگی چه می توان گذاشت.؟! 🔴آن هم در شرایطی که هنوز تلخی ناکامی وین که او به صراحت ازعراقچی خواست به هر قیمتی که شده برای پایان کار دولت به توافقی برسند و تاکید امام خامنه ای بر عبرت گرفتن از این تجربه تلخ مدتی نمی گذرد و این موجود خودفروخته و سرسپرده مانند معتادی که به هرقیمتی برای دستیابی به مواد مخدر تلاش ولو مذبوحانه می کند ، برای این روند و رویکرد بی حاصل وخیانت بار خود پایانی قایل نیست و نمی خواهد از این همه ناکامی و خفت و ذلت و خیانت درس بگیرد. ❇️ آیا او مصداق کامل این تعبیر زیبا و رسای قرآنی نیست «( صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ )» ( سوره بقره : آیه ۱۸ ) « آنها ﻛﺮ ﻭ ﻟﺎﻝ ﻭ ﻛﻮﺭﻧﺪ، ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺒﺐ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭﺿﻠﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﺑﺎﺯﻧﻤﻰﮔﺮﺩﻧﺪ.» «(...صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ )» ( سوره بقره : آیهٔ ۱۷۱ ) « ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ، ﺩﺭﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﻛﺮ ﻭ ﻟﺎﻝ ﻭ ﻛﻮﺭﻧﺪ ، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺒﺐ [ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻰﻛﻨﻨﺪ.» ❇️ آیا می شود از کنار این موضعگیری خیانت بار با وجود ثابت و روشن بودن نتایج زیانبار و ذلت آور و حقارت آمیز ساده و بی تفاوت گذشت؟! آیا غیرت دینی و ملی ما چنین اجازه‌ای می دهد؟! ❇️ آیا نباید او را برای این مزدوری و سرسپردگی و خوش خدمتی به غرب و اصرار برخیانت به اسلام ، تشیع ، نظام اسلامی ، امام خامنه ای ، ملت شریف و کشور عزیزان ایران محاکمه و مجازات کرد.
هدایت شده از ترنم انتظار
ایجاد فرقه های استعماری و گروهک های تروریستی ، براه انداختن تهاجم و شبیخون فرهنگی ، ایجاد اسلام هراسی و شیعه هراسی ، ایجاد تفرقه میان مذاهب و ملت ها ، و راه اندازی جنگ نرم و شناختی و... اتفاق نمی افتاد. ✍️ علیرضا همتیان : کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ✳️(ع)
هدایت شده از ترنم انتظار
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ 💠 واقعه مهم مباهله در قرآن کریم 💠 ❇️ سوال : آیهٔ مباهله درکجای قرآن کریم آمده است؟ ✍ پاسخ : درسوره مبارکه آل عمران آیه ۶۱ که به آیهٔ مباهله معروف است آنجا که خداوند متعال می فرماید : 🌷«(فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ)» « ﭘﺲ ﻫﺮﻛس ﺑﺎ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ [ ﻋﻴﺴﻲ ] ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺗﻮ [ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻭﺣﻲ ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻭﻱ] ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺁﻣﺪ ، ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻭ ﺳﺘﻴﺰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﺯﻧﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ جان هایمان ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﻮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ ; ﺳﭙﺲ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ.» ✳️ شأن نزول آیه ✳️ ⏺️ سران مسیحی نجران برای مناظره و پی بردن به حقانیت دعوت پیامبر اکرم ( ص) در چنین روزی در سال دهم هجری با لباس های فاخر و زینت آلات فراوان وارد محضر پیامبر اکرم (ص) شدند ، پیامبر به خاطر این که این رفتار آنان متکبرانه و تحقیرآمیز بود به آنها توجهی نکردند. ⏺️ آنها از این واکنش بجا و صحیح پیامبراکرم (ص) نزد امیرالمؤمنین(ع) شکایت کردند. حضرت فرمودند : فردا لباس های ساده بپوشید و بدون زیور آلات به محضر پیامبراکرم (ص) بروید. آنها هم با همان شرایط رفتند و به گفتگو و مناظره پرداختند ، ضمن بحث پیامبراکرم (ص) از آنها پرسیدند چرا شما معتقدید که عیسی (ع) پسر خداست؟ آنها گفتند اگر ایشان پسر خدا نیست پس پدرشان کیست ؟ ❇️ آیه نازل شد که« حکایت عیسی (ع) حکایت آدم (ع) است که او را از خاک آفرید.» 🔴 آنها باز هم نپذیرفتند و خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) فرمان برگزاری مناظره داد. 💠 پیام های مهم آیه 💠 ❇️ ۱_ این آیه بیانگر حقانیت پیامبراکرم (ص) و دین اسلام در برابر سران مغرور و متعصب و لجباز مسیحیان نجران است که با وجود منطق و استدلال های پیاپی آن حضرت حاضر به پذیرش حق نشدند. ❇️ ٢_ اين آيه مصداق ضرب المثل معروف « عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد » شد. یعنی علاوه بر آشکار شدن علنی و غیرقابل انکار حقانیت دعوت پیامبر اکرم (ص) در این آیه فضائل اهل بیت (ع) هم بیان شد. ❇️ ۳_معروف است که پیامبراکرم (ص) هنگام مباهله با مسیحیان نجران ، امام حسین (ع) را در آغوش گرفتند و دست امام حسن را گرفتند و امیرالمؤمنین (ع) پشت سر آن حضرت حرکت می کردند و حضرت زهرا (س) هم پشت سر آن حضرت حرکت کردند. ❇️ ۴_ در این آیه امام حسن و امام حسین ( علیهما السلام ) که نوه های آن حضرت هستند پسران آن حضرت شمرده شدند تا خداوند حکیم آن رسم غلط و جاهلی که پسران را موجب بقای نسل می دانستند نه دختران را منسوخ فرماید و بر نقش مهم و محوری دختر و مادر تاکید فرماید. ❇️ ۵_ حضرت فاطمه زهرا ( س) که یک بانو بودند به خاطر عظمت و فضایل از جمله عصمت خود یک تنه نماینده و الگوی زنان مؤمن شدند که این هم بیانگر جایگاه والای آن حضرت در پیشگاه الهی است. ❇️ ۶_ امام علی (ع) است که پرورده دامان پیامبراکرم (ص) بوده و رسول خدا (ص) ۲ بار با ایشان عقد اخوت و برادری بستند ؛ جان پیامبراکرم (ص) یعنی حقیقت وجودی و شیبه ترین فرد به آن شمرده شده است. و تعابیر بلندی از اشرف الانبیاء (ص)در مورد امیرالمؤمنین(ع ) در اواسط دعای ندبه از زبان امام صادق (ع) بیان شده است. ❇️ ۷_ مسیحیان تصور می کردند که پیامبر اسلام با سپاهیان و تشریفات ویژه ای برای پیکار معنوی اعتقادی مباهله خواهند آمد وقتی آنها برخلاف تصور خود ٥ تن اهل كسا را ديدند بزرگ آنها گفت : «این چهره های نورانی که من می بینم اگر دعا کنند خداوند کوهها را به احترام آنها جابجا خواهد کرد چه برسد به کشتن ما ، با محمد (ص) مباهله نکنید که هیچ یک از ما مسیحیان زنده نخواهید ماند و همگی نابود خواهیم.» ❇️ ۸_ با این که آنها به حقانیت پیامبر اکرم(ص) و دین مبین اسلام پی بردند، به خاطر غرور ، لجاجت و تعصب ورزی حاضر نشدند آن را بپذیرند و مسلمان شوند بلکه فقط حاضر شدند مصالحه کنند و جزیه بدهند که پیامبر رحمت(ص) هم پذیرفتند و این گونه یکی دیگر از دشمنان اسلام در سرزمین حجاز هم از سر راه گسترش آن کنار گذاشته شدند. ❇️ ۹_ بی تردید اگر مسیحیان نجران مسلمان می شدند بسیاری از مسیحیان جهان هم در طول تاریخ مسلمان می شدند و امروز بشر گرفتار شرارت این مسیحی نماها و صهیونیست های سوار شده بر گردهٔ آنها نمی شد. ❇️۱۰_ همچنین اگر سران مسیحی نجران آن روز مسلمان می شدند، بسیاری از حوادث تلخ تاریخ اسلام و دوران معاصر مانند : سقوط آندلس ، جنگ های صلیبی، استعمار و تجاوزگری ، جنگ افروزی، اشغالگری ، جنگ های جهانی، تشکیل رژیم صهیونیستی، ایجاد حکومت های دست نشانده مزدور ،
هدایت شده از ترنم انتظار
ایجاد فرقه های استعماری و گروهک های تروریستی ، براه انداختن تهاجم و شبیخون فرهنگی ، ایجاد اسلام هراسی و شیعه هراسی ، ایجاد تفرقه میان مذاهب و ملت ها ، و راه اندازی جنگ نرم و شناختی و... اتفاق نمی افتاد. ✍️ علیرضا همتیان : کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ✳️(ع)
هدایت شده از ترنم انتظار
نزول سوره (هل اتى) در شان اهل بیت (ع) روز شریفى است و روزی است که (هل اتى)"1" در حقّ اهل بیت علیهم السلام نازل شده، به جهت آن که سه روز، روزه گرفتند و افطار خود را در هر سه شب به مسکین و یتیم و اسیر دادند و به آب خالی افطار نمودند"2". شایسته است که شیعیان اهل بیت علیهم السلام در این ایام ، تأسّى بموالى خود نمایند در تصدّق بر مساکین و ایتام و سعى در اطعام ایشان و روزه بدارند. و چون بعض علما این روز را، روز مباهله مى دانند، زیارت جامعه و دعاى مباهله را در این روز خواندن مناسب است. "1-انسان/1. 2-بحار الانوار،ج35،ص242-246"
✳️ بسم الله قاصم الحبارین ✳️ 💠 تحلیل واقعه مباهله 💠 ⏺ سران مسیحی نجران شدند به نزد رسول خدا رهسپار ⏺ که در محضر اشرف الانبیا به رخت و به زیور کنند افتخار ⏺ پی تخطئه آمدند آن گروه پی توطئه کردن و کار زار ⏺ نبودند دنبال حق محوری ❇️ پیامبر به آنها نکرد اعتنا که بودند مغرور و باطل مدار ⏺ از او شکوه بردند نزد علی که ما را چرا مصطفی کرده خوار ⏺ بفرمود فردا شما ساده پوش دوباره روید نزد او حق مدار ⏺ چو رفتند، از وی عجب و لجاج جدل را نهادند مبنای کار ❇️ نبی بهر آنان نمود احتجاج که حجت شود نزدشان آشکار ⏺ ولی پیشه کردند آنها لجاج بشد وحی نازل ز پروردگار ❇️ که در پیش گیرد ره ابتهال که لعنت شود بر دروغگو نثار ❇️ سران مسیحی پذیرا شدند که بودند مغرور و امیدوار ❇️ به روز مباهله آمد رسول به همراه آن آل والاتبار ❇️ علی جان او فاطمه هم نساء حسین و حسن زادهٔ آن نگار ❇️ بزرگ نصارا چو آنان بدید که بودند نورانی و استوار ❇️ به یاران خود داد هشدار و بیم که نابود گردید از این کارو زار ⏺ ولی باز از روی عجب و عناد نکردند آیین او اختیار ⏺ پذیرای صلح و جزیّه شدند که باشند ایمن به شهر و دیار ❇️ رسول کرامت پذیرفت آن که بود او رحیم و فضیلت مدار ⏺ عدو گشت اسباب خیر کثیر که این آیه شد مایهٔ افتخار ❇️ برای تمامی آل نبی مدال آمد از سوی پروردگار ❇️ به حق بودن دین ناب رسول برای نصارا بشد آشکار ❇️ سران مسیحی نجران شدند به نزد همه مفتضح خوار و زار ❇️ از این رو مباهله مثل غدیر شده عید این آل قرآن مدار ❇️ شده عید هر شیعه و هر محب که آن بر مودت شده استوار ❇️ به تعظیم این روز کوشیم همه که آن هست محبوب پروردگار ✍کمینه محب اهل بیت (ع) علیرضا همتیان #
هدایت شده از ترنم انتظار
✳️ باسمه تعالی ✳️ 💠 شأن نزول سوره هل اتی 💠 ❇️حسن و حسین (علیهما السلام ) در کودکی بیمار شدند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همراه دو نفر از اصحاب از آنها عیادت کرد. یکی از اصحاب به علی( علیه السلام)  عرض کرد: چه خوب بود برای شفای دو فرزندت نذری برای خدا می کردی. ❇️حضرت علی (علیه السلام) فرمود : نذر می‌کنم اگر خوب شدند سه روز را روزه بگیرم. حضرت فاطمه زهرا ( ع) نیز چنین فرمود . حسن و حسین (علیهما السلام ) هم گفتند: ما نیز سه روز روزه می گیریم. فضه، کنیز آنان، نیز همین نذر را کرد. چندی نگذشت که حسن و حسین (علیهما السلام ) شفا یافتند. همه به نذر خود وفا کردند و روزه گرفتند، اما برای افطار چیزی در خانه نبود. ❇️ علی (علیه السلام ) نزد یکی از همسایگان یهودی اش که پشم‌باف بود و شمعون نام داشت رفت و فرمود : آیا حاضری دختر محمد مقداری پشم برای تو بریسد و تو در برابرش کمی جو بدهی؟ شمعون گفت: بله. و به او کمی پشم داد. ❇️ حضرت فاطمه (علیهاالسلام ) یک‌ سوم آن پشم را ریسید و یک صاع جو از شمعون گرفت. آن را آرد کرد و با آن پنج قرص نان پخت؛ برای هر نفر یک قرص نان. ❇️علی (علیه السلام) نماز مغرب را با پیامبر خدا گزارند و به منزل آمدند. سفره را گستردند و هر پنج نفر سر سفره نشستند. هنگامی که امیرالمومنین اولین تکه را کندند، ناگاه مسکینی در خانه را زد و گفت : ❇️ السلام علیکم یا اهل بیت محمد. من مسلمان مسکینی هستم. از آنچه می‌خورید به من بخورانید. خداوند از نعمت‌های بهشت به شما بدهد!» همه اهل خانه هر پنج قرص نان را به مسکین دادند، شب را گرسنه خوابیدند و چیزی جز آب نخوردند. ❇️ فردای آن روز را نیز روزه گرفتند. حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یک سوم دیگر از پشم را ریسید و یک صاع دیگر از جو را آرد کرد و پنج قرص نان پخت. بعد از نماز مغرب، همین که سر سفره نشستند، یتیمی به در خانه آمد و گفت : ❇️ السلام علیکم اهل بیت محمد. من یتیمی مسلمان هستم. از آنچه می‌خورید به من نیز بدهید. خداوند شما را از نعمت های بهشتی اطعام کند.همه اهل خانه، آن شب را نیز گرسنه سپری کردند و چیزی جز آب نخوردند. ❇️فردا نیز همین اتفاق تکرار شد و این بار اسیری از مشرکین به در خانه آمد و گفت: السلام علیکم یا اهل بیت محمد ما را اسیر می کنید و به بند می کشید، اما به ما غذا نمی‌دهید؟ آن شب نیز همه نان‌های خود را به اسیر دادند و با آب افطار کردند و گرسنه خوابیدند. ❇️ فردای آن روز حضرت علی (ع) حسن و حسین ( علیهما السلام ) را نزد رسول خدا برد. آنها از فرط گرسنگی مانند جوجه به خود می لرزیدند. پیامبر اکرم (ص) با دیدن آنان فرمود:« ای اباالحسن، حالت شما مرا سخت ناراحت می کند. نزد دخترم فاطمه برویم.»نزد فاطمه رفتند و دیدند آن حضرت در محراب خود، از گرسنگی دچار ضعف شدیدی شده و چشمانش گود افتاده است. ❇️ پیامبر رحمت آن حضرت را به سینه چسباند و فرمود : « به خدا پناه می‌برم. شما سه روز است که گرسنه‌اید!» جبرئیل نازل شد و گفت: « ای محمد، آنچه را خداوند برای تو درباره اهل بیت مهیا ساخته است، بگیر.» پیامبر فرمود: چیست؟ ❇️جبرئیل آیات آغازین سوره‌ی « هل اتی » را قرائت کرد تا رسید به آیه «انّ هذا کان لکم جزاء و کان سعیکم مشکورا.» ❇️در روایتی دیگر از امام باقر (علیه السلام ) آمده است که جبرئیل در روز چهارم با ظرفی پر از گوشت فرود آمد. اهل بیت (ع) از آن خوردند تا سیر شدند ، ولی چیزی از غذا کاسته نشد. حسین علیه السلام با مقداری از آن غذا از خانه خارج شد. زنی یهودی به او گفت: شما که همیشه درگرسنگی به سر می برید این غذا از کجاست؟ مقداری از آن به من بده. ❇️ امام حسین (علیه السلام) دست خود را دراز کرد که غذا را به او بدهد اما جبرئیل فرود آمد و غذا را از دست حسین گرفت و به سوی آسمان برد. ❇️ پیامبر خدا فرمود : اگر حسین نخواسته بود از این غذا به آن زن بدهد، این ظرف غذا تا روز قیامت نزد اهل بیتم باقی بود؛ از آن می‌خوردند و هیچ‌گاه چیزی از آن کم نمی شد. 📚 منابع:📚 📗 بحارالانوار : ج ۳۵، ص ۲۳۷ _ ۲۴۱ 📗 امالی شیخ صدوق، ص ۱۵۵ 📙مناقب ابن شهر آشوب : ج ۲، ص ۱۲۴.
هدایت شده از ترنم انتظار
✳️باسمه تعالی ✳️ 💠نزول آیه تطهیر💠 آیه تطهیر (احزاب: ۳۳) به اراده خداوند بر پاکی اهل بیت(ع) از رجس و پلیدی اشاره می‌کند. متکلمان و عالمان دینی شیعی برای اثبات معصوم بودن امامان شیعه(ع) به این آیه استناد می‌کنند. آیه تطهیر حک‌شده بر در حرم امام علی(ع) 💠مشخصات آیه 💠 نام آیه : آیه تطهیر ❇️ محل واقع شده : در سوره احزاب شماره آیه۳۳ جزء۲۲ اطلاعات محتوایی شأن نزول دعای پیامبر بر پاکی اهل کساء مکان نزول : مدینه منوره موضوعات اعتقادی : درباره « عصمت اهل بیت(ع) زمان نزول : با احتمال قوی اوائل سال ششم ❇️ مفسران درباره مصادیق اهل بیت در این آیه، اختلاف نظر دارند. برخی مصداق آن را امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع)، گروهی مصداق آن را همسران پیامبر(ص) و برخی نیز اشخاصی که زکات دادن به آنها حرام است را مصداق این آیه دانسته‌اند. 💠 متن آیه 💠 ❇️ آیهٔ تطهیر به بخشی از آیه سی و سوم سوره احزاب اشاره دارد: «( إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً )» بی‌گمان، خدا اراده کرده است تا آلودگی را از شما اهل بیت [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند. 💠شأن نزول💠 ❇️ در برخی احادیث آمده است این آیه در خانه ام سلمه همسر پیامبر(ص)، نازل شده و هنگام نزول آن علاوه بر پیامبر(ص) علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) هم حاضر بودند. ❇️ دراین هنگام پیامبر (ص) پارچه‌ای خیبری یا بُرد یمانی (کساء) را که بر آن نشسته بود، بر روی خود و علی(ع) و فاطمه(س) و حسنین(ع) کشید و دست‌ها را به سوی آسمان بالا برد و گفت: "خدایا! اهل بیت من این چهار نفرند. اینان را از هر پلیدی پاک گردان". ام سلمه از پیامبر(ص) پرسید آیا من نیز در شمار اهل بیت(ع) قرار دارم که پیامبر(ص) پاسخ داد تو از همسران رسول خدایی و تو (بر راه) خیر هستی.[۱] 💠 معنای رجس 💠 ❇️ درباره معنای «رجس» مفسران اختلاف نظر دارند و برای آن معانی مختلفی ذکر کرده‌اند، از جمله: گناه، فسق، شیطان، شرک، شک، بخل، طمع، هوای نفس و بدعت. علامه طباطبايی بر آن است که رجس- به كسره را، و سكون جيم- صفتى است از ماده رِجاسَت، يعنى پليدى و قذارت. پليدى و قذارت هياتى است در نفس آدمى، كه او را وادار به اجتناب و نفرت مى‏‌نمايد، مانند پليدى رذائل. چنان که در آیه شریفه: وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ[ سوره انعام–۱۲۵] آمده است. و نيز هياتى است در ظاهر موجود پليد، كه باز آدمى از آن نفرت مى‏‌نمايد مانند پليدى خوك که فرمود: أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ [ سوره انعام–۱۴۵]  ❇️پس اين كلمه به هر معنا كه باشد نسبت به انسان عبارت است از ادراكى نفسانى و اثرى شعورى، كه از علاقه و بستگى قلب به اعتقادى باطل، يا عملى زشت حاصل مى‏‌شود، وقتى مى‌‏گوييم (انسان پليد، يعنى انسانى كه به خاطر دل بستگى به عقايد باطل، يا عمل باطل دلش دچار پليدى شده است. ❇️در برخی منابع شیعه و اهل سنت آمده که پیامبر(ص) در توضیح این آیه گفته‌اند: «من و اهل بیتم از گناه طاهریم.» ❇️حضرت علی(ع) نیز در ماجرای فدک با استناد به این آیه منزه بودن از گناه حضرت زهرا(س) را اثبات می‌نماید.
هدایت شده از تراوش اندیشه ، یادداشت‌ها
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ 💠 آیات ولایت (۱) ✍در قرآن کریم آیات فراوانی در مورد ولایت وجود دارد از جمله خداوند حکیم مهربان درباره منشأ و مراتب ولایت می فرماید : 💐«( إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ )» ( سوره مائده : آیه ۵۵) « ولی و ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻧﺪ ] ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻛﻮﻋﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﺎﻥ ] ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ. 💠 پیام های مهم این آیه 💠 ❇️ شأن نزول این آیه مربوط به قبل از ۱۸ ذی حجه و زمانی است که به نقل از ابوذر حضرت علی (ع) در حال نمازظهر که به امامت پیامبراکرم (ص) در مسجد انگشتری خود را به سائل بخشیدند که این ماجرا علاوه بر اکثر مفسران شیعه ، مفسران معروف اهل سنت مانند : طبری ، ثعلبی نیشابوری ،قرطبی ، فخر رازی ، سیوطی ، آلوسی ، محمد رشید رضا هم آن را نقل کرده اند. ❇️ در برخی از منابع تفسیری و تاریخی آمده است که خلیفهٔ دوم گفته است به خدا سوگند من ۴۰ انگشتری درحال رکوع صدقه دادن تا آیه ای مثل آنچه درباره علی بن ابی طالب نازل شد ، درباره من هم نازل شود ولی نازل نشد ( مظفری ؛ طیبات : ص ۱۲) ❇️ منشأ ولایت خداوند و به تبع آن رسول خدا وامیرالمؤمنین (ع) هستند و غاصبان خلافت و امامت در ولایت هیچ سهم و جایگاهی ندارند. ❇️ ازاین آیه حقانیت امیرالمومنین (ع) مکتب و مذهب تشیع و انحراف سایر مذاهب روشن می شود. ❇️ ولی خداوند و سرپرست مردم کسی است که ایمان حقیقی به خداوند و اصول اعتقادی صحیح داشته باشد و همواره اهل نماز و زکات باشد و بنابر روایات پیامبر اکرم (ص) و گواهی تاریخ هیچ کس از مسلمانان و صحابه در این سه حوزه به گرد آن حضرت هم نرسیدند حتی وقتی بعضی به عبادات فراوان امام زین العابدین و سید الساجدین ( ع) خرده می گرفتند، درپاسخ می فرمود : « عبادات من کجا و عبادت جدم امیرالمومنین (ع) کجا ؟» ❇️ از این آیه فهمیده می شود که هم ایمان امیرالمومنین (ع) یعنی عقاید صحیح و اصیل ایشان و هم نماز ایشان یعنی رابطهٔ عاشقانه و عارفانه این بندهٔ برگزیده ممتاز با معبود خویش و هم پرداخت زکات ایشان یعنی توجه به مردم و رسیدگی به امور ایشان مورد تایید خداوند علیم ، سمیع و بصیراست. یعنی حجت خداوند و سرپرست مردم باید سه ویژگی مهم داشته باشد : الف ) اعتقاد صحیح و اصیل و بی شائبه شرک و نفاق که متاسفانه ایمان اکثر غاصبان خلافت این گونه نبود. ب) رابطهٔ خالصانه و عارفانه با خداوند و اقامه کننده نماز بودن که در این حوزه هم اکثر آنان می لنگیدند. ج) مردم داری و مردمی بودن و رسیدگی به مشکلات مردم که در این حوزه هم اکثر آنها مشکل جدی داشتند.
هدایت شده از ترنم انتظار
🍀بسم الله الرحمن الرحیم 🍀 💎 شمیم وحی ؛ معنای امام 💎 🌹( يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا)🌹( سوره مبارکه إسراء : آیه ۷۱ ) - [ ﻳﺎﺩﻛﻦ ] ﺭﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ; ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺘﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺑﺎ ﺷﺎﺩﻱ ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻲ ] ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺭﺷﺘﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻫﺴﺘﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ.» امام رضا (ع ) به ریّان بن شبیب فرمود : « اي فرزند شبيب! اگر خوشحال مي شوي که با ما در درجات والاي بهشت باشي در اندوه ما اندوهگين و در شادي ما شاد باش و بر تو باد به ولايت ما. پس، اگر کسي سنگي را دوست بدارد خداوند او را با آن سنگ در قيامت محشور مي کند.» 🔻پس مراقب باشیم که رهبر و پیشوایی الهی انتخاب کنیم و آنچه را که از نظر شرعی اشکال ندارد دوست بداریم 💧پاسخ به یک شبهه 🔻برخی با شنیدن نام امام خمینی (ره) می گویند مگر ما چندتا امام داریم یا می گویند ایشان امام چندم است؟ 🌴 پاسخ 💎 اولا : از آیه بالا فهمیده می شود که در فرهنگ قرآن کریم امام فقط به رهبران الهی گفته نمی شود بلکه به هر رهبر و پیشوایی و جلوداری تلقی می شود چون درقیامت که همه اهل محشر ، رهبر الهی ندارند ،زیرا برخی پیرو فرعونها و نمرودها و ...بوده اند 💎ثانیا : در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است : « برترین جهاد گفتن سخن حق در برابر امام ستمگراست.» یعنی از دیدگاه آن حضرت دو نوع امام و پیشوا وجود دارد ؛ یکی عادل و پرهیزگار و دیگری امام و پیشوای ستمگر 💎ثالثا : در اهل سنت هم به علمای بزرگ خود لقب امام داده اند بدون این که آنها را معصوم بدانند ؛ مانند : امام شافعی ، امام احمدبن حنبل ، امام محمد غزالی و.... 💎رابعا : در شیعه هم قبل از امام خمینی (ره) به آیت الله سید موسی صدر (ره) رهبر شیعیان لبنان امام موسی صدر می گفتند. 💎خامسا : در فقه شیعه به خطیب جمعه ، امام جمعه و به پیشنماز ،امام جماعت می گویند. بنابراین در فرهنگ شیعه اگر گفته شود امام معصوم منظور دوازده امام هستند ولی اگر امام بدون قیدعصمت بیاید منظور علمای بزرگ و مراجع عظام تقلید هستند چنان که درحال حاضر به آیت الله سیستانی درعراق امام سیستانی گفته می شود و در سوریه چند دهه است که در محافل دینی ازجمله حسینیه جوار حرم حضرت زینب (س) به مقام معظم رهبری امام خامنه ای می گویند. ✍ علیرضا همتیان 🍀شب جمعه است هدیه به روح ملکوتی امام خمینی(ره) امام موسی صدر و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و تمامی شهدا و اموات سوره مبارکه حمد و توحید و صلوات تقدیم می داریم