فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐عنایت ویژه امام رضا (ع) به علامه حسنزاده آملی حفظه الله
📌نکته ای این نقل خاطره حضرت علامه داره اونم اینکه اصرار بر تهجد و شب زنده داری همه روزه که مقدمه ای بر این عنایت شده
@tarbiatemanavi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
من یک استاد اخلاقی داشتم. یک وقتی به من گفت که شما اگر چیزی بپرسی من برایت می گویم. به او گفتم «این چطور آدمی هست؟» اما اسم کسی را نبردم! مکثی کرد، بعد گفت: «این در دستگاه امام حسین علیه السلام جایگاه داشت». من، پدرم در ذهنم بود و او خصوصیات پدرم را گفت.
بعد [در ذهنم] توجه کردم به مادرم و گفتم: «این چطور است؟» نه گفتم مادرم هست [و] نه چیز دیگری گفتم. گفت: آن اولی که گفتی ها، این دومی، پشت سر او یک سینه مالی کرده [است]، یعنی خودش را سعی کرده به او برساند.
مادرم سینه اش آسم گرفت و چندین سال اینطوری بود تا از دنیا رفت. یعنی سینه مالی اش را به خاطر تبعیت از او (پدرم) گرفته بود. یعنی چون خواسته اند [مقام] مادرم را به او (پدرم) برسانند تا در آخرت پیش همدیگر باشند لذا پشت سر او یک سینه مالی کرده بود.
@tarbiatemanavi
#سلوک
یکی از اولیای الهی:
🔻اموری که ما به آن بدهکاریم، مسائل اولیّهای است که مراعات نکرده ایم! اصلاً علت مشکلات، مربوط به موارد دور و غیرقابل دسترس نیست؛ مثلا میگوید من حسود هستم؛ خُب، انسان حسادتش را اِعمال نکند.
🔸آیا کسی مىتواند بگوید من چرا حسودم؟ همان حسد هم بر انسان مسلّط نمى شود؛ مگر اینکه انسان بارها و بارها در طریق نجات قرار مى گیرد؛ ولی خودش عمداً شروع به خرابکارى مى کند.
🔹مسائل ریز سلوکى دیگر هم همین جور است. مرتّب خداوند به او التفات مى کند؛ ولی خودش خراب میکند. این شخص را اگر بلند کنى و در معدن طلا هم بگذارى، بالأخره باز خودش به اختیار و انتخاب خودش خرابی درست میکند.
@tarbiatemanavi
#سلوک
یکی از اولیای الهی:
🔻راهى جز اصلاح نفس نیست؛ ولى راههای درمانش از همین امور ابتدایى است که ما الآن مراعات نمى کنیم و باید مراعات کنیم. این حسّ انتظار، آن هم انتظار فراوان، که یک مرتبه همه چیز، خودبهخود درست بشود، صحیح نیست.
🔸ما تصوّر مى کنیم سیر و سلوک مثل یک کارخانه اى است که از این طرف خودمان را به آن وارد کنیم و از آن طرف، خودبهخود و سریع و راحت، در یک چارچوب و قالب انسانىِ معتدل، بیرون بیاییم؛ اصلاً این خبرها نیست! آنهایی که موفّق به خودسازی میشدهاند همین مبارزهها و مجاهدتهای ریز و فهم ها و تلاش ها جمع میشده و پیوسته رو به بیشترى و فزونى مى رفته و یاد خدا رو به فزونى مى رفته تا به یک نتیجه اى برسد.
@tarbiatemanavi
🔻خاطره ای جالب و شنیدنی از آیت الله بهاء الدینی از زبان حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
💐انسان باید در جوانی امور معنوی را برای زمان پیری ذخیره کند و گرنه بعدا خیلی کم میآورد. ذخیره کردن به این است که انسان خودش را بر سنن محمدی صلیاللهعلیهوآلهوسلم منطبق کند. در زمان پیری فقط این ذخیره است که آسایش میآورد. حداقلها را باید در جوانی ملکه کرد.
یادم هست که در ایام جنگ، دلهره عجیبی در شهر بود؛ تا حدی که مردم به خاطر اضطراب بسیار به دکترهای روانپزشک مراجعه میکردند. زمانی که وضعیت قرمز اعلام میشد، رنگ چهرهها عوض میشد. روزی در حسینیه آیت الله بهاءالدینی قدسسره بعد از نماز مغرب و عشاء نشسته بودیم که وضعیت قرمز اعلام شد. طولی نکشید که از پشت حسینیه، صدای عظیمی آمد که شیشههای منزل ایشان شکست. همان لحظه، ایشان استکان چای را برداشته بودند و به طرف دهان میبردند؛ اما هیچ تغییری در ایشان حاصل نشد و بسیار با آرامش نشسته بودند. معلوم میشد که این آرامش از چندین سال پیش برای ایشان حاصل شده است.
@tarbiatemanavi
* #ذکر
🔻اميرالمؤمنين علیه السلام در دعاي كميل می فرمایند: يا من اسمه دواء و ذکره شفاء...
خدا رحمت كند حضرت آية الله بهاء الديني را بعضي از شبهاي جمعه که صحبت مي كردند؛ استناد به اين فرمایش حضرت می کردند و می فرمودند:
اسامي حق تعالي دارو هستند؛ هركدام هم داراي طبعي هستند.
اسم باسط با اسم قابض طبعا با همديگر آثارشان متفاوت است واگر كسي خواست زياد استفاده كند بايد خودش اهل تشخیص باشد يا از روي تجويز کسی که اهل تشخیص باشد.
@tarbiatemanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥۲۸ تیر ۱۳۹۸| لحظه #توقیف نفتکش انگلیسی توسط تکاوران دریایی سپاه
با چشم هاتون ببینید که خورشید در #امپراطوری_زپرتی بریتانیا هم غروب کرد.
چون ایران میخواد...
#جهاد_ادامه_دارد
@tarbiatemanavi
#یادداشت | تهیه جدول مراقبه
💢مقدمات نماز #توبه روزهای یکشنبه ماه #ذی_القعده
🔸آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی(ره) / رساله لقاء الله
و خوب است مرید توبه، دو سه روز قبل از این عمل، یک دفتری قرار بدهد و در عرض این روزها ایام گذشته اش را فکر بکند از حال صغر تا این روزش، هر ضمانی و حقی که از غیر، بر ذمه اش وارد آمده در آن دفتر بنویسد؛ چون ضمان مالیه برای صغیر هم هست و بعد از آن در زمان کبیریش، هر حقی از حقوق الله و عبادات هم که تضییع کرده، همه آنها را ثبت نماید بلکه خوب است برای مداقه، برای هر عضوی از اعضایش جدولی بکشد، تمام حقوق واجبه آن عضو را که متصور است جداولی در زیر آن جدول قرار بدهد، در هر یکی فکر مفصلی بکند که از آن راه تقصیری در ادای واجبی و یا ارتکاب حرامی و یا اثبات حقی بر ذمه اش نکرده است، آنها که به یادش چیزی نیاید، آن جدول را خالی بگذارد، آنها که چیزی واقع ساخته، ثبت نماید؛ مثلاً چشم را جدولی بکشد و برای معاصی که برای چشم هست هریک جدولی قرار بدهد؛ مثلاً نگاه کردن به زن اجنبیه و نگاه کردن به جوان خوشگل و نگاه کردن به عورت مؤمن و نگاه کردن به خانه مردم و نگاه کردن به مکتوب غیر که راضی نیست و نگاه کردن برای اخافه مؤمن و نگاه کردن به غضب به روی پدر و مادر و یا به روی ارحام و یا به روی علما و یا به روی مطلق مؤمن بی رجحان شرعی و یا نگاه کردن به طریق استهزاء و یا به طریق تعییر و یا به طریق اهانت و یا تکبر و یا نگاه کردنی که به آن اراده نشان دادن عیب مؤمن را بکند و یا کشف چیز مستور مؤمن را بکند به ظالم - که می خواهد مال او را ببرد، یا خود او را بگیرد - مثلاً گاه است که یک نگاه کردن، علت تامه قتل نفس و یا قتل نفوس و یا غصب اموالی بشود و ضمان بیاورد.
الله یعلم خائنه الأعین و ما تخفی الصدور او چشم هایی را که به خیانت می گردد و آن چه را سینه ها پنهان می دارند، می داند. را در نظر داشته باشد؛ هکذا حقوق نگاه نکردن و چشم پوشیدن را؛ و هکذا حقوق اعضای دیگر را،لاسیما لسان که حقوقش حد و حصر ندارد.
خلاصه؛ حقوق مالیه و استحلالیه اینها را تدارک نموده؛ عملیه را، به جا آورده؛ استغفاریه را، استغفار نماید. و آنچه تدارکش از قدرتش خارج است برای صاحبان حقوق، خیرات و مبرات و اعمال خیریه به مقدار حقش به عمل بیاورد و کفاره ای را انجام دهد و قصاصی را - خود را - به مقام قود بیاورد. و آنچه از این قبیل شبهه باشد و از عهده اش بیرون آمدن مشکل باشد، آن را با دستگردان صحیح، درست نماید و بعد از آن، عمل شریف مروی از اقبال را به جا بیاورد و دعای توبه صحیفه سجادیه را بخواند و آنچه از معاصی کبیره که به خاطرش بیاید ذکر بکند و ضم نماید به ذکر آنها، ذکر نعم خاصه حضرت او - جلت الائه - و قدرتش را بر اخذ و وقوع همه این بی حیایی در محضرش، در حالی که از هزاران جهات متولی انعام اوست، ذکر کرده و خاک و خاکستر به سرش بریزد و خودش را به خاک بغلطاند بلکه دست راستش را بر گردن ببندد و دست چپش را به سینه چسبانده به کیفیت دست بستن اهل عذاب تشبیه نماید؛ که دست راست آنها را بر گردن می بندند و دست چپ را از سینه شان گذرانده از قفا بیرون می آورند و کتابش را به دست چپش می دهند و لعل از این طریق هم درست می شود معنای:
و أما من أوتی کتابه وراء ظهره و اما کسی که نامه اعمالش به پشت سرش داده شود.
گاهی خوف عذاب و ذکر بزرگی و شدت آتش جهنم را بنماید و گاهی ازحیات و عقاربش، عرض بکند و گاهی از سلاسل و اغلالش، عرض نماید. در خبر است در تفسیر:
ثم فی سلسله ذرعها سبعون ذراعاً فاسلکوه پس او را به زنجیری که هفتاد ذراع است، ببندید.که طول آن ذراع، چندین فرسخ از فرسخ های دنیا است و آن را هم از سرش داخل و از دبرش خارج می نماید و گاهی از شدت و عظمت و هیئت ملائکه غلاظ و شداد، یاد نماید و از طعام و شراب و زقوم و ضریع و غسلین، ذکر کند:
یصب من فوق رءوسهم الحمیم یصهر به ما فی بطونهم و الجلود مایع سوزان و جوشان بر سرشان ریخته می شود، آن چنان که هم درونشان با آن آب می شود و هم پوست هایشان!
#اخلاق
#نماز_توبه_یکشنبه_ذی_القعده
@tarbiatemanavi
May 11