حس مالکیت در کودکان ....
✅ هنگامی كه مهمان داريد، اسباب بازی فرزندتان كه به آن حساس است را جمع كنيد و اسباب بازی مهمان داشته باشيد.
حتی بزرگسالان هم برای خود گنجينه ای دارند كه حاضر نيستند آن را با ديگران شريک شوند.
اگر كودكی حاضر نشد اسباب بازي اش را شريک شود او را مجبور نكنيد يا به او برچسب خسيس نزنيد.
📣 بيشتر كودكان زير چهار سال معنی شراكت را نمی فهمندـ
✔️ در هر سنی به مالكيت كودكان احترام بگذاريد، تا كودكان احترام گذاشتن به ديگران را از شما بیاموزند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
نق زدن والدين، کودکان را از داشتن تفکر خلاق و ارتباط سالم دور ميکند و باعث ميشود کودکان محدود فکر کنند و زاويه شناختي خود را بسته نگه دارند و باعث ميشود کودکان به نوعي وابسته و درمانده شوند زيرا فکر ميکنند که چون مادرشان نق ميزند و به نتيجه ميرسد پس من هم از طريق نق زدن به اهدافم ميرسم در حالي که هميشه اينطور نيست.
اين کودکان از تکامل و پيشرفت باز ميمانند. پس در رفتار خودتان تجدید نظر نمایید تا الگوی خوبی برای کودکان خود باشید .
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
می گفت: من و همسرم از این که پسرمان در پانزده سالگی خیلی کسل و بی حوصله بود، ناراحت و غمگین بودیم.
او بیشتر مواقع در حال درس خواندن بود و گاهی تلوزیون می دید یا با کامپیوتر کار می کرد. دوست آنچنانی هم نداشت، فقط یک همکلاسی داشت که مدتی بود با او قهر کرده بود.
اما او را از کوچکترین فعالیتی منع می کردیم و به محض این که تصمیم می گرفت کاری را در منزل انجام دهد یا با دیگران بازی یا تفریح کند، بر سرش فریاد می زدیم و می گفتیم که برو درس هایت را بخوان.
یک روز وقتی برای خرابی برق از دفتر فنی، یک تکنسین تقاضا کردم با کمال تعجب دیدم نوجوانی پانزده شانزده ساله را فرستاده اند.
ابتدا تصمیم گرفتم با دفتر تماس بگیرم و از این بابت شکایت کنم.
ولی همسرم مانع شد و از من خواست کمی صبر کنم تا ببینیم چه می کند.
وقتی او با مهارت و خلاقیت فراوان کار کرد و عیب ها را برطرف نمود. از توانایی اش بسیار متعجب شدم و تحسینش کردم.
عجیب تر آن که فهمیدم از چهارسالگی بدون پدر بزرگ شده و از هشت سالگی هم درس می خوانده و هم سر کار می رفته و زندگی مادر و برادر و خواهر کوچک ترش را نیز اداره می کرده و به گفته خویش از کلاس اول دبستان تا کنون همیشه شاگرد اول بوده است.
وقتی بیشتر سوال کردیم متوجه شدیم بسیار با ایمان و اهل نماز و روزه است و در ضمن هفته ایی یک بار با دوستانش به کوه نوردی می رود.
پس از رفتنش من و همسرم دریافتیم که چقدر در تربیت فرزندمان خطا کرده ایم.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
🔹 نگاهی به خودنمایی انسان های خودشیفته در رسانه های اجتماعی
🔺خودنمایی امروزه بسیار فراگیر شده است، چه در فضای مجازی و چه در زندگی واقعی و چه در جامعه! منشاء و دلیل خودنمایی چیست؟ تاییدطلبی، خودشیفتگی یا خودکم بینی؟
🔺در سن بلوغ که آغاز استقلال نوجوانان از دامان خانواده است، خطر ابتلا به تاییدطلبی تا چندبرابر افزایش می یابد، دقیقا در این زمان چتر حمایتی خانواده برای دختران و پسران بسیار ضروری است. امروز حضور خانواده ها در تربیت و حمایت از فرزندان نقش اساسی تری به خود گرفته است و عدم حمایت آنها مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بچه را آزاد بگذارید؛ روحیه و ارادۀ او را خرد نکنید!🔸
▫️انبیاء، فرزندانشان را بیشتر از ما آزاد میگذاشتند! روزی خلیفۀ اول بالای منبر بود. امام مجتبی (ع) نیز طفلی چهارپنجساله بود. از منبر بالا رفت تا دست او را بکشد و پایین بیاورد. به او گفته بود: «از منبر جدم بیا پایین».
این را به حضرت گفتند. حضرت فرمود: والله من یادش ندادم، این خودش اینگونه است!
سپس شاهد آوردند و فرمودند: شما میدانید وقتی پیغمبر در حال نماز بود، حسن از وسط صفها رد میشد و خودش را به پیغمبر میرساند. سوار گردنِ پیغمبر میشد، درحالیکه ایشان در سجده بود. پیامبر سر از سجده برنمیداشت تا او پایین بیاید. همچنین وقتی حضرت میخواست بایستد، یک دستش روی زانویش بود و یک دستش بر شانۀ حسن. پیامبر نمیگفت این بچه مشغولم میکند. نمیگفت این #مزاحم_نمازم است.
▫️چرا حضرت، اینطور می کرد؟ زیرا دورۀ طبیعت فرزندش است. میخواهد او #رشد کند، نمیخواهد بچه #بسوزد. میخواهد واهمۀ بچه از مردم، از بین برود. میخواهد این بچه در بزرگسالی مشرک نشود، عابد و مقلد مردم نباشد. بر اثر همین رفتارها است که وقتی امام حسن (ع) میبیند مصلحت اسلام در صلح با معاویه است، دریغ نمیکند؛ درحالیکه مخالفها که هیچ، دوستانش هم به او معترض بودند. چهکسی میتواند جلوی این موج بایستد؟ آنکه در بچگی اینچنین رشدش داده باشند.
▫️ما بچههای خود را #خُرد_و_خمیر میکنیم. او چگونه جلوی استعمار بایستند؟! ما فکر میکنیم او بیادب و بیتربیت است؛ لذا با خشونتهایمان، تمام #روحیه و عصارۀ #اراده را در بچه میشکنیم.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
محبت، نیازی اساسی
💠 از نیازهای اساسی انسان بعد از نیازهای زیستی، نیاز به محبت است. این نیاز میتواند حتی نیازهای زیستی را تحت تأثیر قرار دهد؛ به گونهای که با برآورده نشدن آن، نیاز زیستی دچار مشکل گردد.
ازاینرو محبت صحیح به کودکان، مانع بسیاری از انحرافات و بزهکاریهای آنان میشود.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
یه نکته جالب در تربیت کودک اینکه
سپردن کارهای کوچک و ساده به
فرزندان سبب می شود فرزندان
بر حسب توانمندی خود با افراد
خانواده همکاری کنند و از این
امر رضایت داشته باشند.
داشتن رضایت خاطر از انجام
کارهای ساده باعث شکل گیری
اعتماد به نفس در آنها شده
و آنها را در قبال پذیرش
مسئولیت ها و وظایف بیشتر
آماده تر می کند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
⚫️ مدیریت حوزه علمیه قم،مدارس علمیه و مؤسسات حوزوی برگزار می کنند:
🔲 بزرگداشت حوزوی عالم مجاهد، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیتالله رئیسی و همراهان شهیدش
◾️سخنرانان:
🔺آیتالله رجبی (زیدعزه)
ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
و
🔺حجهالاسلاموالمسلمین حسینی کوهساری (زیدعزه)
معاونت ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه
🏢مکان: سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره).
⏱زمان:چهارشنبه ۹ خرداد، ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰.
⚜مدیریت حوزه علمیه قم و مدارس علمیه و موسسات حوزوی
#نکته_های_آغاز_برای_صعود_و_تعالی(1)
حرکت ضرورت رشد و تعالی انسان
گاهی برای رسیدن به یه لیوان آب و یا یه تیکه نان و حتی یه شغل و کار مناسب به تکاپو میافتیم و به هر دری میزنیم. یه عطش انسان را به تکاپو و حرکت وادار میکند. یه گرسنگی ما را به حرکت در می آورد. نیاز به گفتن دیگران نیست، اینکه کسی به ما بگه فلانی تو تشنه ای برو آب بخور و... نه خود تشنگی طلب آب را در انسان ایجاد میکند و انسان را به حرکت وادار میکند.
در موارد ضروری تر و کمال انسانی هم همین است. یعنی انسان نیاز ندارد دیگران اونها رو به حرکت وادار کنند. بلکه خود انسان و فطرت پاکش او را به حرکت وادار می کند.انسانهایی که سر به بالا دارند و حرکتی متعالی را میخواهند، و برای خود ارزش قائل هستند و به کرامت خود اهمیت می دهند، اینها مثل مثل سنگ نیستند که تا با هل دادن به جایی برسند، این حرکت تا زمانی خواهد بود که کسی او را
به جلو هدایت کند و هل دهد. هر زمان این هل دادن قطع شد و این نیرو تمام شد سقوط میکند. سقوط یک اصل طبیعی برای سنگ هاست. انسانهایی که برای تعالی خود اهمیت قائل نیستند، خداوند در قرآن از آنها را تعبیر به سنگ میکند، خودش هنوز نفهمیده که باید حرکت کند. باید دیگران آنها را هل بدهند. اینها احتمال سقوط شان زیاد است.
اما کسی که ریشه دار بود، و اهل فهم و درک و برای خود اصالت قائل بود، آنچه که برای دیگران غیر طبیعی است برای او طبیعی ترین خواهد بود. مثل تشنه ای می ماند که به دنبال رفع تشنگی خود از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کند. خود حرکت میکند نیاز ندارد کسی او را وادار به حرکت کند. مثل گیاهی است که برخلاف جریان طبیعی سنگ، حرکت برای او یک اصل طبیعی است. به هر زحمتی که شده خودش را از دل سنگها و کلوخ ها بیرون می کشد.
انسان باید سر به بالا داشته باشد، بایدحرکت کند و خود را از زیر خاک و سنگ بیرون آورد. و این حرکت برای آنهایی که ریشه دارند یک ضرورت است.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#نکته_های_آغاز_برای_صعود_و_تعالی(2)
ساختمان انسان و نیاز به حرکت
انسان دارای فطرتی پاک است، الهی آفریده شده است، با توجه به فطرتی که دارد ایستادن برایش ممکن نیست. باید حرکت کند به جلو برود، به تعالی برسد، چون طوری آفریده شده است که نمیتواند بماند. وضعیت موجود برای او قانع کننده نیست، باید حرکت کند و قلهها را فتح نماید.از چیزی که در آن قرار دارد ناراضی است و برای او رضایت بخش نیست.
کسانی که حرکت نمیکنند مجبور میشوند با تنوعها ظاهری خود را مشغول کنند. با چیزه های به ظاهر زیبا خود را راضی نگه دارند مثل گرسنهای که اگر به او غذا ندهند، کثافتها را هم میخورد. وقتی آدمی که حرکتی ندارد، مجبور است خودش را با شکلهای مختلف زندگی فریب دهد، چیزهایی که بی ارزش است و ماندگار نیست. خودش را مشغول میکند تا خیال کند که حرکتی دارد. خیلی ها خودشون رو فریب می دهند و به امور پست مشغول می کنند غافل از اینکه فطرت او به کمالات و ارزش ها تمایل دارد وبس.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
#نکته_های_آغاز_برای_صعود_و_تعالی(3)
قدر و ارزش انسان
انسان موجودی با ارزش و کریم است، همین قدر و منزلتش عامل حرکت او به سوی کمال و ارزشهاست. به خاطر کرامتی که دارد باید حرکت کند و نماند. انسان باید بداند اگر بماند میگندد.انبیاء الهی آمدند تا این قدر و ارزش او را به او گوشزد کنند و به او بشناسانند که تو با ارزشی، تو دارای قدر و کرامتی و خداوند تو را باارزش آفریده است.
لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ (الإسراء 70)
خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (التين 4)
فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (المؤمنون 14)
امیر المومنین علی علیه السلام: «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ» (غررالحکم ص233)
هدف در کلام حضرت این است که انسان ارزش خود را نشناسد.
«کَفَی بِالْمَرْءِ جَهْلاً أَلاَّ یَعْرِفَ قَدرَه» (خطبه 16)
برای جهل ما همین بس که اندازه و قدر خود را ندانیم.
اگر انسان اندازه و قدر خود را شناخت، حرکتش را شروع میکند و این حرکت برای انسان از هوا ضرورتش بیشتر است.
انسان وقتی قدر خودش را شناخت احساس میکند مرگ یک تولد است. مرگ یک مخلوق است و یک وجود بزرگتر است. وجودی که از حیات دنیایی عظیمتر است.
خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَات، میفهمد مرگ یک امر وجودی است نه عدمی، شروع تازه است نه تمام شدن.
وقتی شناخت که مرگ تولد است، حرکتش را به هفتاد یا هشتاد سال محدود نمیکند. بلکه عشق به معاد پیدا میکند، نه معرفت به معاد. بلکه عشق به معاد پیدا میشود.
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ(آلعمران، 114)
با این شناخت میفهمد که ارتباط هایی دارد:
_با تمام هستی ارتباط و پیوند دارد
_با نسلها ارتباط دارد.
_با خالق هستی ارتباط دارد و در ارتباط است
-با این شناخت در مییابد در وجودش نیروهایی وجود دارد که با هم دیگر در ارتباط هستند
و اگر نداند این نیروها چگونه با هم ترکیب میشوند و نشناسد که چگونه آنها را تبدیل کند، قطعا به بن بست میرسد.
ولی اگر برای ترکیب آنها راهی را شناخت در این ترکیب به تبدیل میرسد. می فهمد که در وجود او شهوات، هواها و هوسها است. وقتی ترکیب را شناخت میداند چگونه آنها را تبدیل کند.
در این صورت، غضب او تبدیل میشود. ریا و خودنمایی او تبدیل میشود. بخل تبدیل میشود.
اگر انسان بفهمد چگونه میتواند تبدیل را در وجود خود داشته باشد دیگر هیچ لجنی در وجود او باقی نمیماند و اگر نشناسد در غیر این صورت لجنها او را به گنداب تبدیل میکند؛ حتی نعمتها را تبدیل به کفر میکند.
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَةَ اللَّهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ (إبراهيم، 28)
آنها هستی خود را به نابودی و وبال سوق میدهند.
همانا اگر این انسان استعدادهای درون خود را شناخت و با ترکیبهایی که به آن رسیدهاند تبدیل میکنند از بن بست بیرون میآیند و حتی بدیها و زشتیهایشان تبدیل میشود.
يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ (الفرقان، 70)
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
این بینش است که ابوذر و بلال و سلمان درست میکند.ابوذرهایی که سواد نوشتن نداشتند ولی چنین بینشی است. شروع حرکت انسان از چنین بینشی است که عظمت انسان در بینش اوست نه دانش او.
اهمیت این بینش:
اگراین بینش نباشد مجموعه دانش و آگاهیها، وسیلهای برای قدرتها و طاغوتها میشود.
انسان که بینش مناسب نداشته باشد، دانش او نقطه ضعفش میشود او در دست منکرات اسیر میشود و از او مهرهای میسازند تا در نقشههای مهم خودشان بهره برداری کنند.
انقلاب انبیاء:
انبیاء هم با استفاده از ایجاد همین بینشها انقلاب به وجود میآوردند.انبیاء میدانستند مادامی که انسان دگرگون نشده باشد هر نوع دگرگونی و انقلابی به جایی منتهی نخواهد شد.
به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام: انبیاء کارشان این بود که «وَ يُثيرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ»
کار آنها انقلاب در اندیشهها و سنجشهایی بود که در جریان تولید مدفون شده بودند که باید برانگیخته و احیاء میشدند.
تفاوت انقلاب ما با انقلابهای دیگر همین است.عمق انقلاب اسلامی در این است که انسان را دگرگون میکند.
مادامی که انسان دگرگون نشده باشد هیچ نوع دگرگونی را در سطح جامعهاش نمیتواند تحمل کند. اگر بخواهی خیری را از او بگیری باید امتیاز زیادتری بدهی و اگر بخواهی او را به یک کلام حق دعوت کنی، باید ده گام باطل با او برداری.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan