1_14311414653.pdf
4.12M
#معرفی_کتاب
📚 نسخه pdf ترجمه شدهی رمانِ (خار و میخک)
مولف: شهید #یحیی_السنوار
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوانلحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
💠وقتی به کودک می گوییم دست از گریه کردن بردارد باعث می شود آنها حس کنند درمورد ابراز احساسات خود اشتباه می کنند.
💠هرچقدر هم که برای والدین سخت و آزاردهنده باشد اما این باعث نمی شود کودک شما به دلیل انجام کاری که کودکان طبیعتا انجام می دهند از نظر شما یا دیگران اهریمن جلوه کند.
💠درواقع وقتی شما به فرزندتان می گویید گریه نکند احساسات او را بی ارزش جلوه می دهید.
💠به جای اینکه بگویید گریه نکند به او بگویید " موضوع چیست و چرا داری گریه می کنی؟ " اما نه به روش خشمگینانه و عصبانی.
💠کودک شما در این حالت سعی می کند با شما ارتباط برقرار کند و احساساتش را با شما درمیان بگذارد. او سعی می کند در آینده نیز اگر مشکلی برایش پیش آمد اول به شما بگوید.
🦋 #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
🔴 اگر اهل #تنبيه هستيد، آيا ميدانيد چرا تنبيه ميكنيد؟ ⁉️
👈تنبيه ميكنم چون:
📍عصباني ميشوم و دست خودم نيست.
اين نوع والدين از فرزندانشان به عنوان كيسه بوكس استفاده ميكنند. آنها از همسر خود، مشكلات زندگي خود، بي خوابي و خستگي، مشكلات مالي ، اضطراب يا افسردگي در رنجند و با تنبيه فرزندشان به ارامش موقتي و بعد احساس گناه و پشيماني ميرسند. اما فردا روز از نو روزي از نو! اگر جزو این دسته والدین هستید باید ریشه های مشکلات زندگی خود را پیدا و حل کنید قبل از اینکه آسیب جدی و غیر قابل جبران به فرزندتان بزنید.
👈 تنبيه ميكنم چون:
📍 بچه بايد تنبيه بشه وگرنه لوس ميشه، مگه ما با تنبيه بزرگ شديم چي شد؟
اين افراد در كودكي به دليل تنبيهات بسيار آسیب خورده اند و كودك را يك موجود ناتوان ميبينند كه بايد زير فشار محكم شوند. توانایی همدلي در اين افراد به دليل سختگيري والدين شكل نگرفته و نمیتوانند خود را جای کودکشان بگذارند و احساسات او را درک کنند.
این افراد با تمرین میتوانند همدلی را بیاموزند. کافی است از خود سوال کنند🤌 اگر من جای فرزندم بودم الان چه احساسی داشتم و از پدر و مادرم چه میخواستم؟
✅ اگر تنبيه كنم مطمئنم زمان تنبيه عصباني نيستم، به فرزندم كار خوب را آموخته ام، مطمئنم در حد توان اوست، مطمئنم روش تنبيهي آسیب زننده نيست و منصفانه است، از ❌داد فرياد تحقير تهديد ناسزا و برخورد فيزيكي يا ايجاد ترس و وحشت استفاده نميكنم،❌ زمان تنبيه محكم و آرام و صبور مهربانم و حرمت و شخصيت فرزندم را از بين نميبرم:
✅ اين افراد هدفشان آموزش و پرورش فرزندشان است. به كودك به عنوان يك انسان احترام ميگذارند و برايش حرمت قايلند. تمايلي ندارند با خرد كردن فرزندشان او را مجبور كنند مطابق ميل آنها رفتار كند يا از آنها اطاعت كند.
🔰كودك و توانايي هاي او را ميشناسند، توانايي درك احساسات فرد متقابل و همدلي را دارند.
❓فكر ميكنيد جزو كدام دسته اييد؟ و دوست داريد جزو كدام دسته باشيد؟
🦋 #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
✅ نکات کلیدی روانشناسی در خرید اسباببازی دورههای سنی مختلف
🔸از تولد تا ۶ ماهگی: در این سن میتوانید جغجغههای رنگی و دندونیهایی که اشکال مختلفی دارند خریداری کنید.
🔸۶ ماهگی تا ۱ سالگی: اسباببازیهای صدادار و دارای ویژگی حرکتی، مناسب تقویت حواس پنجگانه کودک بوده که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید.
🔸۱ سالگی تا ۲ سالگی: اسباببازیهایی مثل انواع مکعبها، وسایل برجسازی و کتاب داستانهای تصویری برای این سنین مناسب هستند.
🔸۲ سالگی تا ۳ سالگی: برای کودکانی که در این سن قرار دارند، اسباببازیهای هل دادنی مانند ماشینهای پلاستیکی، رنگهای انگشتی، توپها، عروسکها و اسباببازیهای وسایل خانه میتوانند گزینه مناسبی باشند.
🔸۳ سالگی تا ۵ سالگی: برای کودکانی که در این سن قرار دارند بازیهایی که شبیه وسایل دنیای واقعی هستند برای کودک مناسب است. بازیهایی مانند پازلها، اعداد، حروف و تصاویر نیز مفید هستند و میتوانند مهارتهای حل مسئله را در کودک تقویت کنند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
بازی این روزای بچههای غزه...
شبیه یحیی شدن...
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
تربیت دینی کودک و نوجوان
♦️ویژگی های والدین سمی بخش سوم : 13-فرزندان را درگیر می کنند:والدین سمی اعتمادی ناسالم به فرزندان
بخش چهارم:
♦️ نحوه ی برخورد و کنار آمدن با والدین سمی
1- آنها را همان طوری که هستند، بپذیرید:هر چقدر هم بخواهیم، والدین سمی تغییر نمی کنند.رفتار منفی آنها در شخصیت شان ریشه دوانده است و به نظر خودشان رفتار بدی ندارند.هیچ کس نمی تواند رفتار دیگران را کنترل کند،اما می تواند نحوه ی واکنش خود به رفتار بد آنها را انتخاب کند.روی این مسئله تمرکز کنید.
2- کمتر اطلاعات در اختیارشان قرار دهید:افراد سمی گاهی از یافته های خود درباره زندگی دیگران برای انتقاد، شایعه پراکنی و دستکاری روان شناختی آنها استفاده می کنند. اطلاعات برای این افراد حکم مهمات را دارد.چون دنبال کنترل تمام جنبه های زندگی فرد هستند.
3- از والدین سمی فاصله بگیرید:در اینجا فاصله گرفتن از لحاظ احساسی مدنظر است و نه دوری یا نزدیکی فیزیکی.این یعنی واکنش نشان ندهید و مسائل را به خود نگیرید و خود را مسئول نیازها،خواسته ها و احساسات دیگران ندانید.
4- برای والدین سمی استدلال نکنید: برای افراد تحت تاثیر الکل و مواد مخدر،افراد غیر منطقی و آنهایی که به بلوغ عاطفی نرسیده اند نمی توان استدلال کرد.بنابراین بهتر است زمان و انرژی خود را برای متقاعد کردن افراد نگذارید که حتی نمی خواهند گوش کنند.با این افراد وارد بحث نشوید. چون حتی اگر حق با شما هم باشد، اشتباه خود را نمی پذیرند.
5- به خودتان اهمیت بدهید :علاوه بر آگاهی به نحوه برخورد با والدین سمی،اگر گام هایی برای مراقبت از خود بردارید، حس خوب و شادی را به خود برمی گردانید.حیاتی ترین زمینه های مراقبت از خود تغذیه متعادل،خواب کافی و ورزش منظم هستند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
تربیت دینی کودک و نوجوان
بخش چهارم: ♦️ نحوه ی برخورد و کنار آمدن با والدین سمی 1- آنها را همان طوری که هستند، بپذیرید:هر چق
در خانواده تبعیض جنسیتی ممنوع
مراقب باشید افراطی از حد دختر خود را حمایت نکنید. توجه و ملاطفت نسبت به دختر با توجه به خلقیات خاصش بسیار ضروری ست وحتی در روایات هم به آن توصیه شده است.
اما گاه در خانواده ها شاهد هستیم که برادران باید از حق خود به نفع خواهرشان بگذرند. و یا برعکس با برجسته کردن برخی از رفتارهای پسرها، از دخترمان میخواهیم که کوتاه بیاید.
این رفتار موجب حسادت و حساسیت کودکان و نوجوانان نسبت به هم می شود.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
در خانواده تبعیض جنسیتی ممنوع
مراقب باشید افراطی از حد دختر خود را حمایت نکنید. توجه و ملاطفت نسبت به دختر با توجه به خلقیات خاصش بسیار ضروری ست وحتی در روایات هم به آن توصیه شده است.
اما گاه در خانواده ها شاهد هستیم که برادران باید از حق خود به نفع خواهرشان بگذرند. و یا برعکس با برجسته کردن برخی از رفتارهای پسرها، از دخترمان میخواهیم که کوتاه بیاید.
این رفتار موجب حسادت و حساسیت کودکان و نوجوانان نسبت به هم می شود.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
اگر امروز
حضرت حافظ و سعدی و فردوسی بودند!
با آنهایم که
عمری از دلاوری و جوانمردی ایران و ایرانی
گفتند و نوشتند!
با همانان که
داستان رستم و شاهنامه را
به فرزندان این مرز و بوم آموختند و
سخن سعدی بزرگ را
بر تارک سازمان ملل نشاندند:
بنی آدم اعضایِ یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
آنها
این روزها کجایند!؟
از رنج و آوارگی یک«ملت»
خبر ندارند!؟
گرسنگی و تشنگی و ترس و وحشت را
در چشمان معصومانه کودکان فلسطینی نمیبینند!؟
چرا
بر شادی و مسابقه تک تیراندازان صهیونی
در متلاشی کردن جمجمه نازک کودکان غزه
چشم فروبسته اند!
«سعدی»اگر بود
یا حضرت«حافظ»و«فردوسی»
بر این همه ستم و بیداد
بر زنان و کودکان بیگناه،سکوت روا میداشتند!
حاشا و کلا!
دریغ حتی
از یک بیت شعر!
چرا!؟
دریغ حتی از یک آه سرد
یا یکی دو قطره اشک،چرا!؟
برای دیدن درد و رنج دیگران
و همدردی و همدلی و مهرورزی
لازم نبود که حتماً انقلابی باشید!
کافی بود که فقط،یک«ایرانی اصیل»باشید!
یا حقیقتاً،یک انسان!
این همه آدمها که
در شرق و غرب عالم
به پا خاستند و بر رنج زنان و کودکان فلسطينی
خون گریستند و فریاد زدند،
هموطن و هم کیش آنان نبودند اما
«انسان»بودند!
ای کاش
تا دیر نشده،امروز
برای یک بار هم که شده
همه خواندهها و نوشتهها و درس گفتهها را
اصلاً یک بار دیگر،«خود» را
در آئینه جمال فرهنگ و هنر ایران و ایرانی
و در محکمه عدالت و انصاف و انسانیت
برانداز کرده و به قضاوت بنشینیم!
اگر
توفیری بود و تنبهی حاصل شد
حافظ و سعدی و فردوسی«زمانه»خود باشید!
دست به قلم برده و جهانی را
با هنر و فرهنگ بیهمتای ایرانی
بنوازید و از خواب غفلت بیدار کنید
و تا حصول حرکتی همگانی و انسانی
برای یاری رنج دیدگان و ستمدیدگان بیپناه
از پا ننشینیم.چنین باد!
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
خدا نکند که مادر آهی پشت فرزندانشان بکشد. این فرزندان باید منتظرعقوبت درهمین دنیا باشند.
این وعده الهی است که خداوند عقوبت عاق والدین را به قیامت نمی اندازد
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
دیدن دو نوع است:
🔸دیدن سطحی
🔸دیدن عمیق
دیدن سطحی فقط پوسته و ظاهر را توجه میکند و دیدن عمیق هم ظاهر وهم عمق و محتوا را نگاه میکند.
یک مادر سطحی نگر وجزیی نگر فقط میگوید چرا بچه من بدغذا است، ولی مادر عمیق نگر وکلی نگر از دل بدغذایی چندین دلیل و معنا را استخراج میکند.
به دوکلمه زیرتوجه کنید
🔸کشف= آشکارسازی
🔸حجاب=پنهان سازی
حجاب یعنی پرده و پنهان کننده. ما نمی توانیم بدون پرداختن به بحث حجاب وارد موضوع دیدن شویم. لطفاً کلمه ی حجاب بار فرهنگی در ذهنتان ایجاد نکند، منظور من حجاب خانم ها نیست به آن هم اشاره خواهیم کرد ولی منظور من کلی است.
ما برای دیدن احتیاج به نور داریم. تا نور نباشد ما نمی توانیم کشف کنیم. عامل کشف نور است. عامل پنهان کردن و کشف نکردن حجاب وتاریکی است. باید نور باشد تا بتوانیم ببینیم. پس برای دیدن باید حجاب ها را برداریم.
نکته ی مهم در دیدن این است که کجا باید حجاب باشد؟ کجا آشکارسازی؟ کجا باید پنهان کنیم و کجا باید آشکار سازیم. این چیزی است که در زندگی ما رابطه اش بهم ریخته و جایی که باید پنهان کنیم، آشکار می کنیم و جایی که باید آشکار کنیم، پنهان می کنیم.
آن چه که در کودکان ما یا در باورهای ما راجع به کودکان باعث می شود که بچه ها دیدن یعنی "عمیق دیدن" را یاد نگیرند، این است که بچه های ما هدایت می شوند به سمت دیده شدن "مورد توجه دیگران قرارگرفتن
دیده شدن، حجاب دیدن است. هرجایی که بخواهیم دیده شویم، از دیدن محروم می شویم. و هرجا که دیده نشویم، آن موقع است که قدرت دیدن پیدا می کنیم
#شخصیت
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
✅ با كودک حسود چطور برخورد کنیم؟
🔻مالكيت كودک را محترم بداريد.
🔻به او بياموزيد او خوب و دوست داشتنی است.
🔻با رفتارتان نشان دهيد بی قيد و شرط او را دوست میداريد و او شخص اول زندگی شماست.
🔻مقايسه نكنيد.
🔻به بقيه كودكان در حضور او توجه ويژه نشان ندهيد.
🔻احساسات فرزندتان را تاييد كنيد.
🔻به او برچسب حسود بودن نزنيد.
🔻نظم و يكدستی را در تربيت فرزندتان حاكم كنيد.
🔻در حد توانایی ماليتان خواستههای بیضرر فرزندتان را اجابت كنيد.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan