🛑عوامل #دین گریزی نسل نوجوان ،جوان
🔆الف. غفلت، جهل و عدم تفکر جوانان درباره دین
جوان از نظر شناختی، دارای تفکر انتزاعی است و از نظر ذهنی به حداکثر کارآیی هوش می رسد. در این دوره، گرایش جوانان به «فلسفه زندگی»، آنان را به سوی مسائل اخلاقی، سیاسی و مذهبی سوق می دهد. جوانان تلاش می کنند هویت مذهبی خود را شکل دهند، اما به دلایل گوناگون ممکن است در فرایند هویت یابی مذهبی با بحران مذهبی مواجه شوند و نتوانند این هویت را خوب تشخیص دهند; در نتیجه، دچار سردرگمی و در نهایت، حالت بی رغبتی و گریز از دین شوند. یکی از علل این بحران، ناهمخوانی سطح شناختی جوان با سطح معارف دینی است که به او ارائه می شود.
جوان به دلیل توانمندی های ذهنی خود، دین صرفاً تقلیدی را برنمی تابد. او باورهای دینی را که از دوران کودکی به صورت تقلیدی به او القا شده، کنار می زند و می خواهد دینی را بپذیرد که با سطح تفکر او متناسب باشد. اما بسیاری از اوقات آنچه به عنوان دین به او عرضه می شود برایش قانع کننده نیست.
از سوی دیگر، جوان می خواهد همه آموزه های دینی را با عقل خود بسنجد. او فکر می کند اگر آموزه های دینی در قالب های فکری او بگنجد صحیح است، وگرنه درست نیست و باید کنار گذاشته شود. این عوامل موجب می شود هویت دینی جوان به خوبی شکل نگیرد و دچار بحران شناختی نسبت به این آموزه ها شود و راه نجات از این بحران را گریز از دین بداند!
قرآن نیز یکی از علل عمده گرایش به کفر و بی ایمانی را جهل و ضعف معرفتی انسان ها می داند. حضرت نوح(علیه السلام)به قوم خود می فرماید:(وَلَـکِنِّیَ أَرَاکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردمانی ناآگاه می بینم.
امیر مؤمنان(علیه السلام) نیز درباره علت کفر می فرماید:
«لو ان العباد حین جهلوا وقفوا، لم یکفروا و لم یضلوا»;اگر مردم در موارد ناآگاهی درنگ و تأمّل می کردند، هرگز به کفر و گم راهی نمی گراییدند.
بنابراین، یکی از علل روان شناختی دین گریزی در همه انسان ها، به ویژه جوانان، ضعف معرفتی و عدم تفکر درباره دین است.
علت دیگر این بی رغبتی و گریز از دین برداشت های غلط و نادرست از معارف دینی می باشد. بسیاری از اوقات، دین مساوی با معنویتْ لحاظ شده و در حد یک نیاز معنوی صرف بدان نگریسته می شود. سپس چنین نتیجه گیری می گردد که نیاز به معنویت، فقط ویژه مواقع سختی و بحران های شدید است و دین نقش اساسی در زندگی روزمرّه انسان ندارد. این دیدگاه ساده انگارانه و کاهش گرایانه نسبت به معارف دینی، به تدریج باعث حذف دین از زندگی انسان می شود. جوانی که در جستوجوی فلسفه زندگی است، اگر احساس کند دین در معنادهی و جهت بخشی به زندگی او تأثیر مثبتی ندارد به تدریج آن را کنار می گذارد و چه بسا آن را امری زاید و دست و پاگیر انگاشته، از آن گریزان می شود.
🔆ب. تهاجم سازمان یافته فرهنگی دشمن
دشمن برای دور ساختن جوانان از دین، از انواع راه ها و شیوه ها استفاده می کند و به هر ترفندی دست می زند. در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
💢 تضعیف باورها و اعتقادات دینی: جوانان آینده سازان کشورند و اگر خوب تربیت شوند و باورهای دینی را در قلب پاک خویش بپرورانند، هادیان جامعه خواهند بود. شور و نشاط جوانان وقتی با فرهنگ پاک و پویای اسلام عجین شد، آن گاه به بار خواهد نشست و همگان از ثمرات آن بهره مند خواهند گردید. دشمنان اسلام این نکته را خوب می دانند، از این رو، «باورهای اسلامی» را مورد هجمه قرار می دهند و می کوشند از هر طریق اعتقادات مذهبی را در وجود جوانان سست و کم رنگ کنند; زیرا با وجود فرهنگ اسلامی ـ که با فطرت بی آلایش جوانان سازگار است ـ جای هیچ نفوذی برای فرهنگ بیگانه نیست.
مقام معظّم رهبری از این توطئه شوم چنین نقاب برمی گیرند:
یکی از راه های تهاجم فرهنگی این بود که سعی کنند جوانان مؤمن را از پای بندی های متعصبانه به ایمان ـ که همان چیزی است که یک تمدن را نگه می دارد ـ دشمنان می خواهند جوانان از دین اسلام منصرف کنند.
#گناهگریزی
#کودکنوجوان
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
مقام معظّم رهبری، به زیبایی تمام دوران جوانی را به تصویر می کشند:
جوانی، یک پدیده درخشان و یک فصل بی بدیل و بی نظیر از زندگی هر انسانی است. جوان در دوره جوانی، بخصوص در آغاز جوانی، تمایلات و انگیزه هایی دارد:
اولا، چون در حال تکوین هویت جدید خود است، مایل است شخصیت جدید او به رسمیت شناخته بشود; که غالباً این اتفاق نمی افتد و پدر و مادرها جوان را در هویت و شخصیت جدید او گویا به رسمیت نمی شناسند.
ثانیاً، جوان احساسات و انگیزه هایی دارد; رشد جسمانی و روحی دارد; به دنیای تازه ای قدم گذاشته است که غالباً دور و بری ها، خانواده، کسان، افراد در جامعه، از این دنیای جدید بی خبر و بی اطلاع می مانند، یا به آن بی اعتنایی می کنند; لذا جوان احساس تنهایی و غربت می کند.
ثالثاً، جوان در دوره جوانی، چه اوایل بلوغ و چه بعدها، با مجهولات زیادی روبه رو می شود; مسائل جدیدی برای او مطرح می شود که سؤال انگیز است; در ذهن او شبهه ها و استفهام هایی به وجود می آید که مایل است به این شبهه ها و سؤال ها و استفهام ها پاسخ داده بشود.
رابعاً، جوان احساس می کند در وجود او انرژی های متراکمی وجود دارد; توانایی هایی را در خود احساس می کند; هم از لحاظ جسمانی، هم از لحاظ فکری و ذهنی.
خامساً، جوان برای اولین بار با دنیای بزرگی در دوره جوانی مواجه می شود که این دنیا را تجربه نکرده و از این دنیا چیزهای زیادی نمی داند; بسیاری از حوادث زندگی برای او پیش می آید که تکلیف خودش را در مقابل آنها نمی داند; احساس می کند که احتیاج به راهنمایی و کمک فکری دارد.
از بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار با جوانان، اول اردیبهشت 1379
#گناهگریزی
#نوجوان
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
🔰ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام در قلب کودکان و ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام در قلب کودکان و نوجوانان
افرادی که وابستگی معنوی داشته و به مظاهر دینی و گفتار و رفتار ائمه اطهار علیهم السلام دلبسته باشند، زمینه بهتری برای تربیت صحیح و کسب سجایای اخلاقی و انسانی دارند. آنان که پای بند روش های مذهبی و عامل به احکام دینی هستند به مراتب کمتر در معرض انحراف و کارهای خلاف و خصلت های ناپسند، آلودگی های اخلاقی قرار می گیرند. بنابراین ایجاد و تقویت ایمان و عشق اهل بیت علیهم السلام در دل های کودکان و نوجوانان می تواند، زمینه تربیت را در وجود آنان شکوفا نموده و از انحرافات و کجروی ها باز دارد. اگر این عشق و محبت در دل های نسل نو عمیق و ریشه دار باشد، در هدایت صحیح و تربیت مطلوب نقش بسزایی خواهد داشت. در مقابل با سست شدن ایمان در وجود آنان و گسسته شدن ارتباط قلبی را ائمه اطهار علیهم السلام، آنان آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر فسادهای اخلاقی و انحرافات اجتماعی خواهند بود.
ما عشق به اهل بیت علیهم السلام را از دیدگاه پیشوای دوم در این فراز و ایمان مذهبی را در فراز بعدی مطرح می کنیم. حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در تربیت افراد بر ایجاد عشق و محبت اهل بیت علیهم السلام توجه خاصی داشته و از فرصت های بدست آمده در این مورد کمال استفاده را می نمود.
# محبتعشقبهاهلبیتعلیهمالسلام
#کودکنوجوان
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
💠 سه عملی که انسان را به هلاکت میرساند.
🌷 امام حسن مجتبی(ع):
سه چيز مردم را به هلاكت میرساند:
تكبّر،
حرص
حسد.
🔹 پس خودبينى و تكبر، دين انسان را از بين میبرد، همانطورى كه شيطان تكبر كرد و دينش نابود شد و منفور گرديد.
🔸 حرص و آز، دشمن شخصيت هر فرد است؛ همانطور كه آدم ابوالبشر (بواسطه حرصى كه در وى به وجود آمد) از بهشت رانده شد.
🔹 حسد (آرزوى زوال نعمت از ديگران) راهبر بدبختیها و تيرهروزیهاست و بواسطه حسد، قابيل، هابيل را كشت.
🌹 هَلاكُ النّاسِ فى ثَلاثٍ: اَلْكِبْرُ وَالحِرْصُ وَالْحَسَدُ، فَالكِبْرُ هَلاكُ الدّينِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْليسُ وَ الحِرْصُ عَدُوُّ النَفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ.
📚 کشف الغمة في معرفة الأئمة، ج ۱، ص۵۷۱
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
امام مجتبی علیه السلام در یک خطبه مهم، ضمن تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و شناخت مقام آنان می فرماید: ماییم حزب خدا که غالبیم، ماییم عترت رسول خدا صلی الله علیه و آله که از همه کس به آن حضرت نزدیکتریم، ماییم اهل بیت رسالت که از گناهان و بدی ها معصوم و مطهریم، ماییم یکی از دو چیز گران بها که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به جای خود در میان امت به امانت گذاشت و فرمود: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی؛ ماییم که حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله ما را به همراه کتاب خدا گردانید و علم تنزیل و تاویل قرآن را به ما داد و در قرآن به یقین سخن می گوییم و به ظن و گمان آیات را تاویل نمی کنیم.
پس اطاعت کنید ما را که اطاعت ما از جانب خداوند بر شما واجب و لازم شمرده شده است، و اطاعت ما را به اطاعت خود و رسولش مقرون گردانیده است و فرموده: یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم
و به این طریق حضرت مجتبی علیه السلام عشق و محبت اهل بیت علیهم السلام در دل های مردم جای داده و آنان را از راه های انحراف و پیروی از افراد منحرف و پست باز می دارد.
والدین و مربیان شایسته می توانند از راه های مختلف، زمینه دوستی اهل بیت علیهم السلام را در کودکان و نوجوانان به وجود آورند و از این طریق فرزندان خود را به سوی فضائل و سجایای ستوده اخلاقی سوق داده و از آلوده شدن آنان به خصیصه های ناپسند و رذائل و مفاسد و انحرافات اجتماعی ممانعت به عمل آورند.
نامگذاری کودک با نام های زیبای اهل بیت علیهم السلام، بردن به زیارت و مجالس آن بزرگواران، دقت در غذای کودکان، ذکر فضائل و آشنا نمودن فرزندان با مقام والای اهل بیت علیهم السلام، ارتباط دادن خاطرات خوش زندگی با خاندان نبوت و سایر مواردی که می توانیم به وسیله آن خود و فرزندانمان را در ردیف ارادتمندان آل پیامبر صلی الله علیه و آله و شیفتگان حضرات معصومین علیهم السلام قرار دهیم
#تربیتدینی
#کودکنوجوان
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#حال_خوب
#انرژی_مثبت
🍎ارتعاش مثبت بدید
🌱به هر کسی می رسید، از شادکامی و سلامتی، از آرامش و شکوفایی و از سعادت و نیکبختی سخن بگید.
🥀به جنبه ی خوشایند هر چیز نگاه کنید.
🌾فقط به بهترین ها فکر کنید، فقط به خاطر بهترین ها کار کنید و فقط در انتظار بهترین ها باشید.
💐با دیدن و شنیدن موفقیت دیگران به همان اندازه شاد و خوشحال شوید که از موفقیت خود شاد و خوشحال می شوید.
🍁از اشتباهات گذشته درس گرفته و آن را به فراموشی بسپارید و با عزم راسخ و ثبات قدم بیشتر به سوی دستاوردهای عظیم آینده بشتابید.
به هر کس که می رسید، لبخند بزنید. 😊
☘برای دیدن چیزهای مثبت در زندگی و اطرافیان به قدری وقت صرف کنید که وقتی برای جستجوی منفیها نداشته باشید.
✅خود را لایق بهترینها بدانید
زیرا هر انسان خلیفه الهی است
#انگیزش
با کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
امام موسی بن جعفر چندین سال از این زندان به آن زندان انتقال می یافتند تا عاقبت در سال ۱۸۳ هجری در سن ۵۵ سالگی به دست مردی ستمکار به نام «سندی بن شاهک» و به دستور هارون، مسموم شده و به شهادت رسیدند.
حضرت امام موسی کاظم در طول زندگی خود به وظیفه خود یعنی هدایت مردم به بهترین شکل ممکن عمل نمودند و به تبلیغ دین خداوند و گسترش فرهنگ اسلام پرداختند.
از زندگی امام کاظم و رفتار و شخصیت ایشان داستان هایی نقل شده است که همگی بزرگواری، صبوری، علم و دانش و پرهیزگاری ایشان را نشان می دهد. پس از شهادت امام کاظم، فرزند ایشان امام رضا علیه السلام به امامت رسیدند.
امیدواریم داستان زندگی امام کاظم برای کودکان خوانده شود و همه کودکان مسلمانان با زندگینامه و شخصیت امامان معصوم بیشتر آشنا شوند.
#داستان
#کودکنوجوان
#طرحدرس
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
برخی از کارگزاران دولت عباسی از دوستان حضرتموسیبنجعفر (عليه السلام) بودند و به دستورات حضرت عمل می کردند.
اما بدخواهانی بودند که به آن حضرت و اجداد گرامی اش بدگویی می کردند و سخنانی دور از ادب به زبان می آورند؛ ولی آن حضرت با صبر و شکیبایی با آنها برخورد می کرد و حتی گاهی با احسان، آنها را به راه راست هدایت می فرمود. به همین دلیل که امام موسی بن جعفر خشمگین نمیشدند و بر توهینها و سختیهایی که میدیدند بسیار صبور بودند به ایشان لقب «کاظم» یعنی فروخورندهی خشم دادند.
اگر چه حاکمان دولت عباسی با امامان دشمن بودند اما امام موسی کاظم آنچنان مهربان و خوشرفتار بود که حتی برخی از کارگزاران دولت عباسی از دوستان حضرت موسی بن جعفر (عليه السلام) بودند و به دستورات حضرت عمل می کردند.
اما سرانجام بدگویی هایی که بعضی افراد حیله گر از امام کاظم (علیه السلام) کردند، در وجود هارون الرشید عباسی تاثیر گذاشت و خود هارون هم در سفری که در سال ۱۷۹ هجری به حج رفت، متوجه محبوبیت زیاد و احترام خاصی که مردم برای ایشان قائل بودند پی برد، و به این دلیل سخت نگران شد.
بنابراین وقتی به مدینه برگشت تصمیم به دستگیری و زندانی کردن امام کاظم (عليه السلام) کرد تا بین امام و مردم فاصله ایجاد کند.
هارون ابتدا دستور داد امام کاظم را با غل و زنجیر به بصره ببرند و به «عیسی بن جعفر بن منصور» که آن زمان حاکم شهر بصره بود، نامه نوشت که باید یک سال حضرت امام کاظم (عليه السلام) را زندانی کند.
پس از یک سال، عیسی بن جعفر حاکم بصره را به قتل امام کاظم (عليه السلام) مأمور کرد. اما حاکم بصره از انجام دادن این کار خودداری کرد
داستان زندگی# امامکاظم برای کودکان
امام موسی بن جعفر (موسی کاظم) علیه السلام هفتمین امام شیعیان سال ۱۲۸ یا ۱۲۹ هجری قمری به دنیا آمدند. پدر ایشان امام جعفر صادق هستند و نام مادر ایشان حمیده است که زنی بسیار عالم و فقیه بوده است. امام کاظم زمانی که پدر و مادرشان از حج بازمیگشتند، در منطقه ابواء جایی در میان مکه و مدینه، به دنیا آمدند.
ایشان از همان کودکی بسیار باهوش و با علم و دانش بودند به طوری که دانشمندان دینی با ایشان به بحث و گفتگو مینشستند.امام هفتم شیعیان چندین فرزند پسر و دختر داشته اند که امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان یکی از این فرزندان است. شاهچراغ که در شیراز دفن است یکی از برادران و حضرت معصومه که در قم دفن است نیز از فرزندان امام موسی کاظم هستند. نوادگان امام کاظم (ع) به سادات موسوی شهرت دارند.
#کودکنوجوان
#تربیتدینی
#سیرهزندگیاهلبیتعلیهمالسلام
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
امام موسی بن جعفر چندین سال از این زندان به آن زندان انتقال می یافتند تا عاقبت در سال ۱۸۳ هجری در سن ۵۵ سالگی به دست مردی ستمکار به نام «سندی بن شاهک» و به دستور هارون، مسموم شده و به شهادت رسیدند.
حضرت امام موسی کاظم در طول زندگی خود به وظیفه خود یعنی هدایت مردم به بهترین شکل ممکن عمل نمودند و به تبلیغ دین خداوند و گسترش فرهنگ اسلام پرداختند.
از زندگی امام کاظم و رفتار و شخصیت ایشان داستان هایی نقل شده است که همگی بزرگواری، صبوری، علم و دانش و پرهیزگاری ایشان را نشان می دهد. پس از شهادت امام کاظم، فرزند ایشان امام رضا علیه السلام به امامت رسیدند.
امیدواریم داستان زندگی امام کاظم برای کودکان خوانده شود و همه کودکان مسلمانان با زندگینامه و شخصیت امامان معصوم بیشتر آشنا شوند.
#داستان
#کودکنوجوان
#طرحدرس
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
!خدا کو؟.mp3
1.77M
#یک_دقیقه_حرف_حساب
💥 خدا کو؟!
• طبق نظریه برخی دانشمندان، این جهان تصادفی بوجود آمده، و علم هم نتوانسته وجود خدا را اثبات کند!
📎#متوسطه_اول
📎#متوسطه_دوم
📎#محبت_و_عشق_به_خدا
📎#ایمان_به_غیب
📎#پادکست
📎#ایران_مقتدر
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
تفاوت «تربیت» با «تزکیه»
کریمه: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد:
1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی)
2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش)
3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی)
4. دوره میانسالی (تکاثر فی الاموال=افزونخواهی مال)
5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزونخواهی فرزند).
از دیدگاه برخی از صاحبنظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند, چرا که تربیت, مخصوص دوران کودکی است و تزکیه به دوران خاصی اختصاص ندارد. از سوی دیگر, تربیت با سیئه جمع میشود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.»(3)
بدینسان، میتوان گفت: چتر مفهومی واژه «تربیت»، تنها دوران کودکی و نهایت نوجوانی انسان را میگیرد به خلاف «تزکیه» که مفهوم آن بر گستره تمامی مراحل و شئون زندگی فرد سایه میافکند.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید :
@tarbiatkoodak_nojavan
آموزههای #تربیتی فرزند پروری
برخورد کریمانه با کودک و نوجوان
در هندسه معرفتی قرآن، اصل کرامت وجودی انسان، که ناشی از مقام خلیفهاللهی اوست، زیرساختیترین اصل تربیتی است. و لقد کرمنا بنیآدم...(اسرا/70). بنابراین تمامی هنجارها و رفتارهای تربیتساز کودک و نوجوان، میبایست مبتنی بر این نگاه صورت پذیرد. قرآن، آنجا که از فرزندخواندگی سخن به میان میآورد، سفارش میکند که آنها را به نام و نسبشان، بخوانید تا کرامتشان حفظ شود.
ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکمْ فِی الدِّینِ وَمَوَالِیکمْ...(آنها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانهتر است؛ و اگر پدرانشان را نمیشناسید، آنها برادران دینی و موالی شما هستند.)
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
2- کمک گرفتن از طبیعت: به خلقت آفریده های خدا اشاره کنیم و او را با عجایب آنها آشنا سازیم. قدرت خداوند را در آفرینش مخلوقاتش در آسمان و زمین و دریاها به فرزندان خود نشان دهیم.
در قرآن آیات بسیاری وجود دارد که ما را به تدبر در طبیعت دعوت می کند؛ مثلاً در قرآن می خوانیم: «و خدا به زنبور عسل وحی کرد که از کوه ها و درختان و سقف های رفیع منزل گیرید و سپس از میوه های شیرین تغذیه کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپویید، آن گاه از درون آنها شربت شیرینی به رنگ های مختلف بیرون آید که در آن شفاء مردمان است».همچنین ما را به دقّت در خلقت شتر و آسمان و کوه ها و زمین و … دعوت می کند و می فرماید: «آیا آنان به شتر نمى نگرند که چگونه آفریده شده است؟ و به آسمان نگاه نمى کنند که چگونه برافراشته شده؟ و به کوه ها که چگونه در جاى خود نصب گردیده! و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته است»؟اگر عجایب و شگفتی های این مخلوقات خداوند را با زبانی ساده و کودکانه بیان کنیم او را تا حد زیادی با خدا آشنا ساخته ایم.
#خداشناسی
#تربیتکودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
در قصه گویی باید
❌❌❌1⃣بدانیم کودکان بین واقعیت و افسانه را نمی دانند
و هرآنچه بگویید باور می کنند
و گاها خودشان را جای شخصیت ها می گذارند
2⃣ازعذاب نگوییم
و بیشتر سعی کنیم از مهربانی های خدا بگوییم
3⃣اگر جایی از داستان سوال داشتند که نمی دانستند
بگویید نمی دانم و بعدا می پرسم و برایت توضیح می دهم
4⃣داستان عجیب و سوال برانگیز تعریف نکنیم
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
برخی از راه های شناساندن خدا به کودکان به این شرح است:
1-به پرسش های کودکان می بایست جوابی صحیح و در عین حال ساده و روشن داده شود. ما می توانیم با بیانی ساده و کمک گرفتن از نعمت های خداوند که در اختیار همه بندگانش قرار داده است، به بهترین وجه و ساده ترین شکل خدا و برخی از صفات او را با برهان نظم، برای کودک اثبات کنیم. این برهان ساده ترین و عمومی ترین برهان برای اثبات خدا است، و در قرآن کریم و روایات نیز بسیار به این برهان اهمیت داده شده است. این برهان از مفاهیم و قواعد پیچیده فلسفی خالی است، از این رو همه می توانند از این برهان استفاده کنند. در مورد پرسش و پاسخها مطالعه ی مطلب (پرسش و پاسخ هایی درباره ی خدا) خالی از لطف نیست. ـ البته دوستان عزیز مستحضر هستند که در بخش آموزش مفاهیم دینی به موضوع خدا به صورت گسترده پرداخته شود..
#کودکنوجوان
#تربیتکودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
- 🔰بیان داستان های مناسب دینی: کودکان به قصه و داستان بسیار علاقه دارند، به ساده سازی حکایات و داستان های قرآنی و دینی پیام های دینی را می توانیم غیر مستقیم و راحت منتقل کنیم؛ مثل داستان حضرت ابراهیم (ع) و بحث های او با مشرکان و بت پرستان و استدلال های زیبای آن حضرت برای اثبات خدا و یگانگی او.
🔰- استفاده از تجارب خود کودکان: برای تعیین مفهوم دین و نیاز ما به آن می توانیم از تجارب کودکان استفاده کنیم؛ برای مثال با نشان دادن برنامه هفتگی پرسش هایی را مطرح کنیم تا به تدریج کودک را به مقصود خود نزدیک سازیم و بعد نتیجه گیری کنیم، برنامه ای که از طرف خدا و به وسیله پیامبران برای ما آورده شده است، دین نام دارد.
#تربیت
#خداشناسی
#کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
معرفی خدا به زبان کودکانه
خدا کيست ؟
وقتي وارد مدرسه اي ميشوي، مديري را ميبيني که آنجا را اداره ميکند
وقتي وارد باغي مي شوي، باغباني را ميبيني که مشغول آبياري و رسيدگي به درختان است
وقتي وارد شهري مي شوي، شهر داري را ميبيني که شهر را اداره ميکند .
در يک پادگان نظامي، يک فرمانده منظم را ميبيني که فرماندهي ميکند.
وقتي به کارخانه اي بروي خواهيد ديد که بوسيله يک مدير اداره مي شود.
اگر بخواهم خدا را خيلي ساده معرفي کنم، بايد بگويم که خدا هم آفريننده اين دنيا و هم اداره کننده و فرمانده و ناظم آن است در قرآن کريم ميخوانيم : خدا همان کسي است که آسمان ها و زمين را آفريد ...(سوره ابراهيم آيه 32
همه موجوداتي را که مي بيني آفريده خداوند است و اداره جهان بزرگي که در آن زندگي ميکنيم با خداوند مهربان است.
بارش باران ،رويش گياهان ، زندگي و مرگ جانوران ، طلوع و غروب خورشيد و ماه و ستارگان ، پرواز پرندگان و تمام حوادث بزرگ و کوچک دنيا به خواست و اراده خدا و زير نظر اوست .
ما انسانها هم آفريده او هستيم و توسط او خلق شديم، خدا براي آنکه خودش را به ما معرفي کند، هزاران پيامبر فرستاده است .
آخرين پيامبري که او فرستاده حضرت محمد ص است . پس از پيامبر مهربان نيز امامان عزيز و مهربان ما مسئوليت معرفي خدا را بر عهده دارند .
خداوند مهربان براي آنکه او را بهتر بشناسيم کتابي را در اختيار ما قرار داد که قرآن کريم است . قرآن کريم در سوره ها و آياتش خدا را به ما معرفي مي کند .
قرآن کريم خدا را آفريننده جهان، مهربان، بخشنده، دانا، قوي، روزي دهنده، کامل و آگاه از هر چيز معرفي کرده
#تربیتدینی
#کودکنوجوان
با سلام و احترام
سالروز شهادت باب الحوائج، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت
هر کجا مرغ اسیری است، ز خود شاد کنید
تا نَمُرده است، ز کنج قفس آزاد کنید
مُرد اگر کنج قفس،طایر بشکسته پری
یاد از مردن زندانی بغداد کنید
قفل و زنجیر گشائید، زپایش دم مرگ
زین ستمکاری هارون، همه فریاد کید
پسرش نیست که تا گریه کند بر پدرش
پس شما گریه بر آن کشته بیداد کنید
نگذارید که معصومه خبردار شود
رحم بر حال دل دختر ناشاد کنید
(در شب شهادت باب الحوائج، التماس دعا دارم...)
ایجاد اعتماد به نفس، یکی از مؤثرترین عوامل برای جهت دهی مثبت به احساسات کودک است. رفتار آزاد منشانه و محترمانه و درک احساسات کودک، سبب می شود که او احساس قدر و ارزش کند. عزت نفس، سبب بهره وری فرد از نیروی تفکر و به کارگیری آن در امور زندگی است.
#اعتماد_به_نفس_و_عزت_نفس
#کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
یکی از راه های شخصیت دادن به کودک، سلام کردن به اوست.
خانواده، اساسی ترین بستر رشد شخصیت مطلوب کودکان و نوجوانان است.
الگوهای محبوب بچه ها، بزرگسالانی هستند که شخصیت آنها، آمیزه ای از محبت و عطوفت است و هرگز پرخاش نمی کنند.
#شخصیت
#کودک
#والدین
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
با #نوجوان بدحجاب چطور رفتار کنیم
*با نوجوانان از درِ نصیحت و دستور وارد نشویم!
با مادری که از دست دخترش به دلیل بدحجابی گله مند بود هم کلام شدیم. مادر با ناراحتی میگفت؛ هر چه دخترم را نصیحت میکنم، به او اثر نمیکند. تا زبان باز میکنم دخترم بهانهای پیدا میکند که از من فرار کند.» یک نکته مهم است که در نظر داشته باشیم نوجوان را نباید بیش از حد نصیحت کنیم یا با جملات دستوری به او بگوییم که مثلا فلان طور لباس بپوش یا حجابت را رعایت کن. چون قطعا این کار را نخواهد کرد، چرا که میخواهد استقلال داشته باشد و کاری که خودش دوست دارد را انجام دهد. پس بهترین راه این است که از روش صحیحش وارد شویم تا نوجوان به پرخاش یا لجبازی نیافتد.
یکی از راهکارها در این زمینه این است که بچه ها را وارد بحث های خانوادگی کنیم، یعنی زمانی که درباره یک موضوع صحبت میکنیم، از او نظر بخواهیم و فرزندمان را در کنار خودمان قرار دهیم ، جای اینکه فکر کنیم او شخصی است که در مقابل ما قرار دارد، کم کم او کنار ما قرار می گیرد و درباره مسائل مختلف نظر می دهد و این مشارکت باعث می شود که ما بتوانیم از در مکالمه با نوجوان وارد شویم.
من خانواده های زیادی را دیدم که به راحتی می توانند دور هم جمع شوند و نظر بدهند، حتی اگر همه نظرات هم را هم قبول نداشته باشند اما در مقابلش خانواده هم زیاد دیدم که حتی دو کلمه حرف حساب نمی توانند با هم بزنند چرا که حرف هم را نمی فهمند و همه همدیگر را جبهه مقابل هم می دانند . در این دست خانواده ها اغلب بچه ها سرکش و لجباز می شوند و کار خودشان را انجام می دهند ، بدون اینکه بدانند راه درست چیست. بنابراین کنترل و تذکر بیش از حد در هر زمینه ای از جمله حجاب داشتن ، نماز خواندن یا هر کار دیگری اثر معکوس دارد.
ادامه دارد.....
#حجاب
#نوجوانان
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
بچه هایتان را با دیگران #مقایسه نکنید
🔰زمانی که ویژگی های دوران نوجوانی را میخوانیم به چند نکته مهم میرسیم، از جمله اینکه نوجوان دوست ندارد، مثل کودک با او رفتار شود، مثلا مدام بکن و نکن به او داشته باشیم که «فلانی در خیابان حجابت را رعایت کن، روسری ات را جلو بکش ، لباست را درست کن، یا چرا مدل موهاتو اینطور کردی، برو عوضش کن » و ....این امر و نهی ها باعث میشود او فکر کند هنوز یک بچه است که بقیه میخواهند او را درستش کنند. نکته دیگر هم این است که پدر و مادرها نوجوانشان را با دیگران مقایسه نکنند. مثلا این جمله که «دختر خاله ات چه حجاب خوبی داره، چرا تو رعایت نمیکنی؟ من ازت راضی نیستم» یا مثلا «فلان فرد تو فامیل چقدر خوب رفتار میکنه، یه کم یاد بگیر!» و از این دست جملات بچه ها را جری تر میکند به جای اینکه آنها را سربه راه کند.»
من از برخی دخترها شنیده ام که می گویند چون مادرم مرا همیشه نصیحت میکند و مرا با دیگران مقایسه میکند که «ببین دختر فلانی چادر داره»، من به خاطر همین مقایسه هایش هیچوقت دوست ندارم چادر سر کنم، وگرنه خودم همیشه دلم هوای این را میکند که چادر داشته باشم و حجاب خوبی، اما چون مدام مادرم مرا با دیگران مقایسه میکند، حس لجبازی به من دست میدهد و نمی خواهم این نوع حجاب را داشته باشم.
ادامه دارد...
#حجاب
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
*#شخصیت فرزندتان را حفظ کنید
🔰یکی از مهمترین نکات برای والدینی که فرزند نوجوان دارند، این است که همیشه احترامش را داشته باشند. حال شاید برخی والدین بگویند که برعکس شده، آنها باید احترام ما را داشته باشند. درست است بچه ها باید احترام پدر و مادر را داشته باشند، اما به دلیل شرایط خاص دوران نوجوانی، بهتر این است که پدر و مادر هم به بچه ها شخصیت بدهند و به آنها احترام بگذارند. مثلا اگر به نوجوانتان می خواهید بگویید که مثلا این لباس مناسب تو نیست یا حجابت خوب نیست، نگویید: «خجالت نمیکشی، مثل لات های سرخیابون شدی!». شخصیت او را حفظ کنید، به او اعتماد به نفس بدهید و سپس خواسته تان را مطرح کنید
#نوجوان
#تربیتدینی
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#نوجوان رها نکنید
🔰«برخی والدین هستند که وقتی میبینند، بچه ها به فرمانشان نیستند، مثلا حجابی که آنها دوست دارند را رعایت نمیکنند، نماز نمیخوانند یا چیزهای دیگر، آنها را رها می کنند. اما این روش درستی نیست چون بچه ها خواه ناخواه به ما احتیاج دارند، بهترین پدر و مادر آنهایی اند که بچه ها را رها نمیکنند. دستشان را میگیرند، حتی اگر به حرفشان هم نباشند، بالاخره یک جایی بچه ها به سمت درست و صحیح می آیند. بنابراین پدر و مادر همیشه باید هادی و راهنمای بچه ها منتها با روش صحیح باشند.»
اصل برخورد صحیح با نوجوان و مواجهه با اشتباهاتش این است که او را قضاوت یا تنبیه نکنید. از عبارتهای مثبت برایش استفاده کنید، حتی اگر جایی راه اشتباهی هم رفت، او را پذیرا باشید. مثلا بگویید: «از اینکه درست خیلی خوبه، خوشحالم. اما اینکه حجابت را خوب مدیریت نمیکنی، من و پدرت نگران هستیم. چون این برای خودت و آیندت خوب هست».
بدترین حالت هم این است که چیزی را به بچه ها تحمیل کنید، مثلا اینکه مدام به نوجوان بگویید: «ما هم سن تو بودیم، روی حرف پدر و مادرمان حرف نمی زدیم، هر چه آنها میخواستند، می پوشیدیم یا رفتار میکردیم» اینکه انتظار داشته باشیم، بچه ها مثل ما باشند، اشتباه است.به هرحال دنیا تغییر کرده و روحیات بچه ها و نیازهایشان هم تغییر کرده است. می توانید برای ترغیب بچه ها به حجاب داشتن برایشان لباس های رنگی تدارک ببینید، روسری های شاد یا لباس های رنگ روشن و زیبا تهیه کنید تا از آنها استقبال کنند.
ادامه دارد....
#تربیتدینی
#حجاب
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan