eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
500 ویدیو
1.4هزار فایل
✅انواع روش های تربیت دینی 1️⃣ آشنایی با اصول و روشهای تربیت کودک و نوجوان؛ 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان؛ 3️⃣ چگونگی تربیت دینی کودک و نوجوان و...؛ 💯زیر نظر اساتید و مربیان با تجربه عرصه ی تربیت کودک و نوجوان ارتباط با ادمین : @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی گیلاس با بند باریکش به درخت متصل است همه عوامل در جهت رشدش در تلاشند.. باد باعث طراوتش میشود آب باعث رشدش میشود و آفتاب پختگی و کمال میبخشد اما … به محض پاره شدن آن بند و جدا شدن از ودرخت، آب باعث گندیدگی باد باعث پلاسیدگی و آفتاب باعث پوسیدگی و ازبین رفتن طراوتش میشود.. بنده بودن یعنی همین، یعنی بند به خدا بودن، که اگر این بند پاره شد، دیگر همه عوامل در نابودی ما مؤثر خواهد بود. پول، قدرت، شهرت، زیبایی... تا بند به خداییم برای رشد ما، مفید و بسیار هم خوب است اما به محض جدا شدن بند بندگی، همه آن عوامل باعث تباهی و فساد مامی شود ‌‌‎‎ @tarbiatkoodak_nojavan
خودباوری در جوانان چه مفهومی‌دارد 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 خودباوری اصطلاحی است كه امروزه در جامعه شناسی، روانشناسی و علوم تربیتی به كار میرود و منظور از آن یك حالت مثبت روحی و روانی است كه در نتیجه احساس ارزشمندی در نفس انسان پدید میآید و او را آماده میسازد تا از طریق بهرهگیری از لیاقتها و توانمندیهایی كه دارد به انجام وظایفی كه برعهده اوست قیام كند و در این راه، از مشكلات و موانعی كه پیش میآید هراسی به دل راه ندهد. @tarbiatkoodak_nojavan
🌸🌸 🍃اهمیت فراوان‌یاد خدا و رهایی از مشکلات وحشتناک 🔸ترجمه سوره آیات ‌139- 144 🔸به خاطر بیاور زمانی را که(یونس ع) به سوی کشتی پر (از جمعیّت و بار) فرار کرد. 🔸(به دنبال هجوم نهنگ به کشتی، مسافران کشتی مصمم شدند یکی از سرنشینان را برای رهایی از نهنگ طعمه آن بکنند) 🔸پس [سرنشينان‌] با هم قرعه انداختند و [يونس‌] از باختگان شد. 🔸و ماهی عظیمی او را بلعید، در حالی که مستحقّ سرزنش بود!(چون وقتی از هدایت قومش نا امید شد آنها را باحالت خشم‌رهاکرد) 🔸و در شکم ماهی به تسبیح خدا مشغول شدکه اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی می‌ماند. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
نقش خانواده در افزایش خودباوری نوجوانان ترغیب و تشویق کلامی: 🔰خیلی مهم است که بدانید نوجوان هنوز هم به تایید و تشویق پدر و مادرش نیاز دارد. حتی در قبال انجام یک کار ساده از او تشکر کنید. 🔰همه ی نوجوانان دوست دارند، پدر و مادرشان به ایشان افتخار کنند. 🌸 با تشویق های کلامی، نوجوان خود را در مسیر پیشرفت قرار دهید.🌸 به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
آزار واذيت همسايه ٠٠٠٠٠٠٠٠٠❌🔥 🍀امام رضا عليه السلام فرمودند:👇 💥ليسَ مِنّا مَن لَمْ يأمن جارُهُ بَوائقَهُ💥 🌸ترجمه : از ما نيست كسى كه همسايه اش از شرّ او در امان نباشد. 📚عيون أخبار الرِّضا،ج٢ص٢٤ح٢. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
با، چگونه رفتار کنیم؟ فرزند خود را عمداً وارد موقعیت‌های جدید کنید. ابتدا تغییرات کوچکی در رفتار او را دنبال کرده و به تدریج آن‌ها تقویت کنید. به عنوان مثال، اگر به کسی که به تازگی با او آشنا شده است سلام کرد، به او پاداش دهید. همیشه حامی او باشید. اجازه دهید فرزند شما کاری را که از انجام آن هراس دارد، در مقابل شما انجام دهد. او را به خاطر مهارت‌هایی که به دست آورده است تحسین کنید. سعی کنید رفتارهای اجتماعی خود را با اعتماد به نفس کافی نشان دهید تا فرزند از شما یاد بگیرد. به عنوان مثال، وقتی شخصی به شما سلام می‌کند همیشه محکم و با احترام سلام کنید. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
🌱 🌹 شهید : 🔰 گاهی یک نگاه حرام ، شهادت را برای کسی که لیاقت شهادت دارد ، سال ها عقب می اندازد ؛ چه برسد به کسی که هنوز لایق شهادت بودن را نشان نداده . به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
برخورد با فرزند خجالتی 🔰اگر فرزندتان خجالتی است،‌ به او لقب خجالتی ندهید و اجازه هم ندهید دیگران او را خجالتی صدا کنند. برچسب زدن به کودک مقاومت او را در مقابل تغییر زیادتر می‌کند. به خاطر داشته باشید در جمع بودن و مرکز توجه قرار گرفتن به خودی خود برای کودک خجالتی اضطراب‌آور است،‌ پس اگر می‌خواهید با او درباره علت خجالت کشیدنش صحبت کنید،‌ این کار را به زمانی موکول کنید که در جمع نیستید، چرا که در جمع، دیگران هم ناخودآگاه خود را وارد بحث می‌کنند و‌ این شرایط، کودک را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. بد نیست گاهی با کودک خود همدلی کنید، یعنی برای او از زمان کودکی‌تان بگویید که گاهی تجربه کمرویی و خجالت را داشته‌اید و بعد برایش شرح دهید که چگونه با این احساس مقابله کرده‌اید. علاوه بر این‌که برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکتان تلاش می‌کنید،‌ به او آموزش دهید‌ چگونه سرصحبت را باز کرده و سلام کند، سپس او را با گروه‌های کوچک مواجه کنید،‌ مثلا وقتی به پارک می‌روید وسیله‌ بازی دونفره‌ای را همراه ببرید که نیازمند همگروهی باشد و سبب جلب توجه کودک دیگری در پارک شود. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
روشهای نسل‌منتظر بسیار یاد کردن امام زمان (ع) یکی دیگر از کارهایی که باید در مورد روشهای تربیتی تاکید می شود، انجام آداب خاص و یادکردن فراوان از امام (ع) است . ذکر امام و نام امام باید در زندگی ما فراوان باشد من یکی از چیزهایی که امروزه دیدم و بسیار مؤثر است، ختم قرآن است که با برنامه ریزیهای مدون و منظم، هر کس یک حزب یا جزء یا سوره ای از قرآن را برای قرائت قبول می کند و موظف است هر روز آن را انجام دهد . این ختم قرآن را برای امام زمان (ع) انجام می دهند; یعنی هر روز یک ختم قرآن صورت می گیرد . این نعمت بزرگی است که شامل حال آنان می شود . ما معمولا به طور منظم قرآن نمی خوانیم و این یکی از مشکلات جامعه ما است . این کار ما را موظف می کند . بعضی اوقات می بینیم که شخصی وقت ندارد، یا مشکلی دارد; به دیگران التماس می کند که آقا من نرسیدم این حزب را بخوانم شما بخوانید . همین مسائل انس با قرآن را زیاد می کند که ما باید این آداب را کشف و اجرا کنیم . . ایجاد شرایط خاص نکته دیگر اینکه این چراغانیها، روی کودکان تاثیر بسیار سازنده ای دارد . شیرینی دادن، عیدی دادن و . . . که متاسفانه کم می بینیم که روز تولد حضرت مهدی به کسی عیدی بدهند . این کارها در ذهن بچه های کوچک تاثیر می گذارد و بادوام است . باید در این روزها شرایط خاص برای کودکان فراهم کرد; مثلا اگر به غذایی علاقه مندند آن شب آن غذا را درست کنیم . ادامه دارد.......🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
💠 سه فایده مهم مطالعه برای کودکان همه کودکان به کتاب و خواندن آن علاقه نشان می‌دهند. عادت دادن آن‌ها به مطالعه روزانه فواید بسیاری دارد، از جمله: ✳️ داشتن بار آموزشی فراوان بسیاری از مشکلات و مسائلی که بچه‌ها ممکن است با آن درگیر باشند، با مطالعه و خواندن کتاب‌ها قابل حل هستند. ما می‌توانیم برای سوالات و بسیاری از مشکلات بچه‌ها از کتاب کمک بگیریم و آن را به بچه‌ها معرفی کنیم. همین‌طور کتاب‌ها برای حل مشکلات بچه‌ها در مدرسه نیز بسیار مفید هستند. مثلاً برای حل مشکلات املا، نگارش، گنجینه لغات و... کتاب می‌تواند بسیار راهگشا باشد. ✳️ یافتن یک تفریح سالم برای اوقات فراغت اوقات فراغت بچه‌ها در سنین پایین بسیار زیاد است و با افزایش سن و به وجود آمدن مشغله‌های کاری اوقات فراغت کمتر می‌شود. در سنین کودکی، بچه‌ها از هر روشی برای پر کردن اوقات فراغت خود استفاده می‌کنند که اگر این روش‌ها خطرناک و آسیب‌زا باشند؛ آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. پس چه بهتر است کتابخوانی را جایگزین تفریحات ناسالم فرزندانمان کنیم. ✳️ یافتن علایق و مسیر زندگی بسیاری از کارها هستند که امکان تجربه عملی در آنها وجود ندارد و یا این که فرزند ما هیچ‌گاه آنها را از نزدیک ندیده است، اما ممکن است همان کارها استعداد و سلیقه شخصی آنها باشد. با خواندن کتاب‌های تخیلی /علمی، او خواهد توانست در مورد این کارها اطلاعاتی به دست آورد و اگر به آن‌ها علاقه دارد، به سمتشان حرکت کند. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاش بفهمیم، اشتباهات به ظاهر کوچکمون ممکنه چه بلایی بر سر آینده فرزندانمون بیاره... با ما همراه باشید... . به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
فقيه تر از او نديده ام٠٠٠٠٠٠٠٠🌸 ✍ زهري سنّي ميگويد : ✨ما رأيت أحدا أفقه من زين العابدين، لكنّه قليل الحديث✨ 🍀ترجمه : من فقيه تر از امام سجاد عليه السلام نديده ام. 📚شذرات الذهب،ج١ص٣٧٥. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
اگر معارف اهل بيت (ع) به درستي آموزش داده شود، همگان جذب آنان مي شوند، زيرا معارف آنها با فطرت انسان همسويي کامل دارد. امروزه دنياي غرب با توجه به خطري که از اشاعه اين مفهوم و قدرت سازندگي آن در نسلهاي جوان و نوجوان احساس مي کند، تلاش مي کند به شيوه‏ هاي مختلف، چهره مهدي موعود (عج) و وضعيت آخرالزمان را مخدوش و نگران کننده ارائه دهد. در اکثر فيلمهايي که با اين هدف ساخته شده، منجي فردي جنايت پيشه، جنگ افروز و مسلح به انواع سلاحهاي عجيب و غريب نشان داده مي شود که دنيا را زير و رو کرده و ملتها را در آستانه يک فاجعه فراگير انساني قرار مي دهد. اين نوع تبليغات منفي که جرايد و مجلات و پرده سينماها تا بازيهاي کامپيوتري را اشغال کرده، درصدد نابود ساختن فرهنگ مهدويت است. در نتيجه در روزگار ما ضرورت آشناسازي اقشار مختلف جامعه با فرهنگ مهدويت، بيش از پيش احساس شده و وظيفه ‏اي است که در پاسداري از اين ميراث الهي به عهده نظام اسلامي، نهادهاي مسئول و خانواده ‏ها نهاده شده است. در اين ميان، آشنا سازي کودکان و نوجوانان با اين فرهنگ و انديشه حائز اهميت است. متولياني که در عرصه مهدويت فعاليت مي کنند، آموزش مهدويت به اقشار جامعه را بايد از سنين کودکي آغاز کنند. دشمنان اسلام با برنامه هاي مختلف در صدد از بين بردن نام حضرت مهدي (عج) هستند و با ساختن بازيها، کارتونها و فيلمها و مستندهايي هدفدار، يک منجي وارداتي با شاخصه هاي دلخواهشان در اذهان مخاطبان خود القا مي کنند. در مقابل اين اقدامات گسترده دشمنان براي خدشه دار کردن مهدويت شيعه، لازم و واجب است که به بحث مهدويت در حوزه کودک بيشتر از پيش توجه شود.
توجه به اينکه ويژگي انسان منتظر، آمادگي است؛ يعني نسل منتظر، کودک و نوجوان و جوان بايد بداند که در عصر ظهور داراي چه نقشي است و انسان منتظر بايد آمادگي کارگزاري حکومت جهاني داشته باشد، پرداختن به آموزه مهدويت در حوزه کودک و نوجوان چه ضرورتي دارد؟مي توان اعتقادات ديني و پايبندي به مقام ولايت را در کودکان نهادينه کرد. در روايات و سخنان بزرگان بر لزوم توجه به بحث تعليم و تربيت در حوزه کودک و نوجوان بسيار توجه شده است. به عنوان مثال در روايات است که آموزش و تعليم در دوران کودکي همچون نوشته بر سنگ است. آموزش مهدويت و مفاهيم ديني در کودکي ماندگاري بيشتري دارد. کودکان و نوجوانان مثل زمينهاي حاصل خيز، آماده بذرافشاني هستند. اگر بذر مناسب بر آنها پاشيده شود، محصول مفيدي نيز خواهند داشت. اما اگر بذر، علف باشد به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
💐حضرت علی اکبر، شبیه حضرت مهدی عليهما السلام همه شنیده‌ایم وقتی حضرت ع در به میدان رفت ع درباره وی فرمود: جوانی به سوی آنها رفت که صورت و اخلاقش (خَلقاً و خُلقا) شبیه رسول الله ص بود. 📚اللهوف،ص113. ⬅️ اما شاید نشنیده باشیم که خود ص فرمود: المهدي من ولدي اسمه اسمي و كنيته كنيتي أشبه الناس بي خَلقاً و خُلقاً؛مهدی از فرزندانم و اسم او اسم من(محمد) و کنیه او کنیه من(ابوالقاسم) است. او در صورت و سیرت(اخلاق) شبیه من است. 📚كفاية الأثر،ص67. 👈 در مقایسه‌ای بین این دو حدیث می‌شود چنین گفت که: 🌸 وقتی دو نفر (حضرت علی اکبر و حضرت مهدی) به یک نفر (رسول اکرم) شبیه باشند خود آن دو نیز به هم هستند. 🌸 پس حضرت ، شبیه به است و بالعکس. ✅کسی که دوست دارد حضرت علی اکبر عليه السلام را ببینید آرزو کند که دوران را درک کرده و به مبارک حضرت مهدی عليه السلام بنگرد. @tarbiatkoodak_nojavan
کودکانه بعضی از بچه‌ها تحمل باختن تو رو ندارن. چه‌جوری تحمل‌شون رو بالا ببریم؟ 🔰 باید تلاش کنیم تا اعتمادبه‌نفس‌شون رو بالا ببریم. 🔰اونارو با خواهر و برادر و همسالان‌شون نکنیم. 🔰 هیچ وقت جوری باهاشون بازی نکنیم که همیشه برنده شن. بذاریم گاهی باختن رو هم کنن، بعد اون‌وقت ما برد قبلیشون رو بهشون یادآوری کنیم. 🔰بیشتر بازی‌های غیر رقابتی رو تو لیست بازی‌هاشون قرار بدیم. 🔰 بهتره بی‌اهمیت بودن باختن رو به‌صورت عملی بهشون یاد بدیم. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پدر وقتی پدر باشه با همه بزرگیش انقدر مهربون و صمیمی رفتار می کنه که بچه های نوجوون راحت باهاش حرف می زنن و بدون هیچ ترسی خواسته شون را میگن ❤️ ❇️ رهبری که دنیا ازش حساب می برن ولی یه نوجوون راحت باهاش در گوشی صحبت میکنه، آدمو یاد انبیاء و اولیاء الهی میندازه. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
دخترم می‌پرسه خدا مردهست یا زن؟چه جوابی به فرزندم بدم؟   برای امر مهمی است. برای آموزش خداشناسی به کودکان روش های متعددی وجود دارد که می توان از آنها در راه معرفی صحیح خداوند و صفات او به کودکان بهره گرفت. در سیره تربیتی معصومین(ع) نیز چهار کلید اصلی مشاهده می شود که عبارتند از:مفروض گرفتن اصل وجود خدا؛ استفاده از دلایل روشن و قابل فهم؛ تاکید بر معرفی خدا از راه صفات؛ ایجاد ارتباط با خدا و حفظ آن (که آثاری چون تقویت، رشد و ارتقای ایمان به خدا و انس با خدا و محبت او را در پی دارد). ۱-اهمیت داستان : کودکان الفتی شیرین و باور نکردنی با داستان دارند. برخی از مشکلات بزرگ رفتاری کودکان را می توان با طرح داستان تغییر داد یا آمادگی ذهنی تغییر را در آنها به وجود آورد. همچنین می توان از داستان برای انتقال بهتر مفاهیم بهره گرفت؛ شیوه ای که عملاً در قرآن توصیه شده است.در معرفی خدا به کودکان نیز زمینه استفاده از این روش بسیار مهیاست. سوره های مختلف قرآن، سیره و روش زندگی پیشوایان دینی، روش بزرگان و دانشمندان و نیز منش انسان های بزرگی که با تکیه بر قدرت خداوند توانسته اند کارهای بسیار مهمی در زندگی خود داشته باشند، می توانند در خدمت خداشناسی کودکان قرار گیرند. در اجرای موفق این روش، توجه به چند نکته سودمند است: الف- کودکان تا سن سه سالگی و برخی دوره های دیگر، بین واقعیت و افسانه های خیالی تفاوتی قائل نیستند. آنها هر داستانی را که درباره ادیان و انبیا(ع) گفته شود، باور خواهند کرد. حتی ممکن است وانمود کنند که خود یکی از شخصیت های داستان هستند، چرا که تفکیک میان واقعیت و آنچه در خیال او می گذرد، برای کودک مشکل است. داستان های جذاب و شخصیت های آن برای کودکان بسیار قابل باورتر و واقعی تر از توصیه های اخلاقی و تربیتی مجرد و ذهنی هستند. برای آموزش درس های بزرگ زندگی به فرزند خود، از داستان استفاده کرده و از هر گونه موعظه و سخنرانی اجتناب کنید. ب- در طرح داستان های دینی باید دقت کرد که از بیان وقایعی که مربوط به عذاب ها و سخت گیری های خداوند بر بندگانش می شود، خودداری کرده و بیشتر به بازگویی داستان هایی پرداخته شود که چهره ای صمیمی و مهربان از پروردگار را به نمایش می گذارند. ج- سعی کنید از داستان های فرهنگ و مذهب خودتان استفاده کنید. مانند داستان حضرت یونس(ع) که مفاهیمی چون ناامید نشدن از رحمت خداوند و توبه کردن پس از آگاه شدن از اشتباه و خطای خود در آن نهفته است. توضیحات لینک را از دست ندهید @tarbiatkoodak_nojavan
اثبات خدا برای دانش آموز. سلام در ارتباط با معرفی خداوند برای کودکان، دانش آموزان و نوجوانان باید چند نکته را در نظر داشت. 1. از آن‌جا که پاسخ هر سؤال باید متناسب با سطح اطلاعات و آگاهی شخص سؤال کننده باشد؛ از این‌رو، نمی‌توان به طور یک‌نواخت پاسخ داد؛ بلکه پاسخ‌ها باید متفاوت و متناسب با هر یک از این گروه‌ها باشد. 2. گاهی ممکن است سطح معلومات شخص در حدی نباشد که بتواند از پاسخ دقیق استفاده کرده و بهره ببرد؛ در این‌گونه موارد باید از راه‌های مختلف مطلب را به گونه‌ای بیان کرد که قابل استفاده باشد: برای نمونه برخی از این راه‌ها را بیان می‌کنیم: ۲-۱. گاهی می‌توان از مثال‌های ساده استفاده کرد. مثلاً اگر دانش آموز ابتدایی یا اوایل راهنمایی بود و پرسش‌هایی که در متن سؤال آمده است را مطرح کند می‌توان از آنها پرسید، آیا مادر شما نسبت به شما مهربان است یا نه؟ در صورتی که جواب مثبت دهد؛ می‌توان پرسید آیا شما مهربانی مادر را دیدید؟ چه رنگی بود؟ قد و قیافه مهربانی چگونه بود؟ چند متر طول داشت؟ 2-2. گاهی نیز می‌توان با مقداری تغییر جهت دادن در پاسخ‌گویی توجه او را به مطالب مفیدتری سوق داد؛ مثلاً می‌توان گفت خداوند آن کسی است که هر کس کار خوب انجام دهد؛ به پدر و مادرش احترام بگذارد و حرف‌های آنها را گوش دهد، او را به بهشت که بهترین جای جهان است می‌برد، و اگر کار بد انجام دهد، دروغ بگوید، پدر و مادر یا دیگران را اذیت کند به جهنم که بدترین جای جهان است می‌برد.  ۲-۳. گاهی نیز می‌توان از راه‌های عاطفی وارد شد؛ مثلاً گفت همان‌گونه که شما در مشکلات به پدر و مادر یا برادر بزرگ‌تر خود پناه می‌برید و احساس آرامش می‌کنید؛ خداوند نیز پناه همه انسان‌ها است که هر کس در مشکلات خود به خدا پناه می‌برد و از او کمک می‌خواهد و از این طریق احساس آرامش می‌کند.    ۲-۴. اگر دانش آموز در حد دبیرستان بود می‌توان مسئله را این‌گونه طرح کرد: ما برای آن‌که بتوانیم تصور درستی از عظمت و چگونگی خداوند داشته باشیم، خوب است ابتدا یک نگاهی به جهان آفرینش بیندازیم، ببینیم آیا ذهن ما به طور دقیق می‌تواند عظمت و کیفیت عالم خلقت را درک کند؛ برای این منظور باید متذکر شویم خیلی از مسائلی که در اثر تکرار برای ما عادی به حساب می‌آیند، ولی با مقداری دقت پر از رمز و راز هستند؛ مثلاً: گردش زمین به دور خود و پدید آمدن شب و روز و  به وجود آمدن منظره زیبای طلوع و غروب خورشید؛ گردش زمین به دور خورشید و پدید آمدن فصول چهار گانه؛ وجود این همه انسان‌ها، هوا، کوه، دشت، دره، دریا، و ... با همه دقت و ظرافت‌هایی که دارند و شما بخشی از آنها را در کتاب‌های زیست، فیزیک، شیمی و ... خوانده‌اید. خلاصه این‌که وقتی عقل و هوش ما از درک عظمت مخلوق بازمانده است و انگشت حیرت در برابر آن به دهان می‌گیرد، چگونه می‌تواند به طور دقیق عظمت خالق آن‌را درک کند؟ چگونه می‌تواند خدا را به صورت ملموس و در قالب الفاظ و مثال بیان کند. به بیان دیگر، خداوندی که خود خالق رنگ‌ها است برتر از آن است که دارای رنگ و محتاج به رنگ باشد؛ خداوندی که خالق حجم و اندازه و خالق کیفیت مادی است بالاتر از آن است که خود، دارای حجم و اندازه و کیفیت مادی باشد. @tarbiatkoodak_nojavan